Palvelualojen Ammattiliitto

-kiusattu

Onko kokemuksia työpaikkakiusaamisesta PAM:illa?

6

413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • istuja

      Tarkoitatko liiton sisällä vai liiton edustamilla aloilla?

      • -kiusattu

        Että liiton sisällä kiusataan ja olisi kivaa kuulla ovatko muutkin huomanneet samanlaista toimintaa?


      • TS-päällikkö
        -kiusattu kirjoitti:

        Että liiton sisällä kiusataan ja olisi kivaa kuulla ovatko muutkin huomanneet samanlaista toimintaa?

        Kiusaaminen/epäasiallinen käytös työpaikalla ei ole hyväksyttävää PAMissa työpaikkana, eikä sen edustamilla aloilla. Valitettavasti sellaista kuitenkin tapahtuu joskus myös PAMissa. Ensimmäinen askel asian ratkaisemiseksi on rohkeus ottaa asia puheeksi (vaikkapa sitten keskustelupalstalla). Jos koet, jonkun työtoverisi tai esimiehesi käytöksen epäasiallisena, kerro tuntemuksestasi suoraan hänelle esim. "En pidä siitä, kun teet/sanot...." Voi olla, että toinen ei ole tarkoittanut loukata ja on tarkoittamattaan aiheuttanut mielipahaa ja pyytää heti anteeksi. Tilanne korjaantuu ja asia on loppuun käsitelty.

        Kiusaamistilanteet saattavat olla myös hyvin vaikeita ja tilanne jatkuu, vaikka kiusatuksi itsensä kokenut on ilmaissut kiusaajalle tuntemuksensa. Tai sitten kiusatuksi itsensä kokeva ei uskalla ottaa asiaa kiusaajan kanssa puheeksi. Silloinkin olisi tärkeää, että tilanne kuitenkin saadaan ratkaistua ja puheeksiotto tapahtuu. Juttele asiasta työsuojeluvaltuutetun tai oman esimiehesi kanssa ja anna lupa asian käsittelyyn sen ratkaisemiseksi. Jos koet, että kiusaaja on oma esimies, ota asia esille työsuojeluvaltuutetun tai työsuojelupäällikön kanssa. Silloin asian käsittelyyn otetaan mukaan esimiehen esimies. Asiat pyritään ratkaisemaan luottamuksellisesti ja mahdollisimman pienellä porukalla. Keskeisintä on että kiusatuksi itsensä kokenut antaa luvan ratkaisun hakemiseen ja työpaikalle on valittu työsuojeluvaltuutettu juuri mm. näitä tilanteita varten.

        Pelko ei kuulu hyvään työkulttuuriin ja työpaikalle. Onnea ja voimia Sinulle asian ratkaisemiseksi!


      • -Kiusattu
        TS-päällikkö kirjoitti:

        Kiusaaminen/epäasiallinen käytös työpaikalla ei ole hyväksyttävää PAMissa työpaikkana, eikä sen edustamilla aloilla. Valitettavasti sellaista kuitenkin tapahtuu joskus myös PAMissa. Ensimmäinen askel asian ratkaisemiseksi on rohkeus ottaa asia puheeksi (vaikkapa sitten keskustelupalstalla). Jos koet, jonkun työtoverisi tai esimiehesi käytöksen epäasiallisena, kerro tuntemuksestasi suoraan hänelle esim. "En pidä siitä, kun teet/sanot...." Voi olla, että toinen ei ole tarkoittanut loukata ja on tarkoittamattaan aiheuttanut mielipahaa ja pyytää heti anteeksi. Tilanne korjaantuu ja asia on loppuun käsitelty.

        Kiusaamistilanteet saattavat olla myös hyvin vaikeita ja tilanne jatkuu, vaikka kiusatuksi itsensä kokenut on ilmaissut kiusaajalle tuntemuksensa. Tai sitten kiusatuksi itsensä kokeva ei uskalla ottaa asiaa kiusaajan kanssa puheeksi. Silloinkin olisi tärkeää, että tilanne kuitenkin saadaan ratkaistua ja puheeksiotto tapahtuu. Juttele asiasta työsuojeluvaltuutetun tai oman esimiehesi kanssa ja anna lupa asian käsittelyyn sen ratkaisemiseksi. Jos koet, että kiusaaja on oma esimies, ota asia esille työsuojeluvaltuutetun tai työsuojelupäällikön kanssa. Silloin asian käsittelyyn otetaan mukaan esimiehen esimies. Asiat pyritään ratkaisemaan luottamuksellisesti ja mahdollisimman pienellä porukalla. Keskeisintä on että kiusatuksi itsensä kokenut antaa luvan ratkaisun hakemiseen ja työpaikalle on valittu työsuojeluvaltuutettu juuri mm. näitä tilanteita varten.

        Pelko ei kuulu hyvään työkulttuuriin ja työpaikalle. Onnea ja voimia Sinulle asian ratkaisemiseksi!

        Noinhan se menee oppikirjassa mutta todellisuudessa TS-valtuutettu tai päällikkö on hattu kourassa pomon ja kiusaajan edessä.


    • jekke vaan

      En ole ollut PAM:ssa töissä, mutta olen ollut siinä liitossa.
      Työpaikassani jouduin hallituksen puheenjohtajan hampaisiin koska noudatin esimieheni päätöksiä. Kun esimiehen vastuu päätöksistä tuli heidän (hallituksen) vastattavaksi niin he vetäytyivät syrjään asiasta.
      Työtaakkaani lisätiin, lomia peruttiin ja ylityövapaita tai korvausta ei maksettu.
      Kyselin, pyysin apua liitolta. Mutta sieltä vastattiin, etteivät voi asialle mitään se on talon sisäinen juttu.
      Kun sanouduin irti siitä työstä ja myohemmin liitosta niin minulle PAM ilmoitti, että se voisi minua auttaa mikäli kuuluisin PAM:iin
      Että näin minua PAM kohteli

    • Anonyymi

      PAM:in sisällä tapahtuvasta kiusaamisesta nyt juttu Hesarissakin. Nähtävästi etenkin viestintäosastolla ongelmat.

      Sitä en tajua miksi esimiesasemassa olevia kiusaajia joista vuodesta toiseen tulee huonoa palautetta, ei vain pistetä pihalle? Ei tuollainen ratkea millään työyhteisösovittelulla tai työnohjauksella vaan ihmiset pitää pistää vaihtoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2012
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1907
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1875
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      11
      1381
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1320
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe