Rypyt nuorella

jumbajamba

Olen vasta 17-vuotias, mutta minulla on juonteita silmien alapuolella, suun ympärillä (nenästä suupieliin, syntyvät hymyillessä) sekä otsassa. Nenän ja suun väliset juonteet ovat olleet siinä jo pidemmän aikaa, mutta muut juonteet ovat ilmestyneet vasta aivan viime aikoina. Nyt olenkin havahtunut, että asialle pitäisi tehdä jotain. Jos minulla on jo nyt naamassa näin paljon juonteita, niin mites sitten kymmenen vuoden kuluttua?!

Onko kellään vinkkejä, mitä pitäisi tehdä? Aurinkovoidetta olen lapsena käyttänyt huonosti, mutta olen nyt parina viime vuonna koittanut parantaa tapojani käyttämällä suojakertoimella varustettua meikkivoidetta. Onhan 15 tarpeeksi suuri suojakerroin? Mitään varsinaista aurinkorasvaa en naamassani käytä, sillä saan niistä finnejä. Jos jollakin tosin on tiedossa aurinkorasva, joka ei aiheuta finnejä, niin vinkkiä vaan kehiin! Tiedän, että stressi vanhentaaa ihoa. Elämäni on ollut todella pitkään stressaavaa ja nukun aivan liian vähän, mutta tähän asiaan en oikein voi vaikuttaa. Muita vinkkejä otan kyllä ilomielin vastaan!

39

13898

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pakkanen ja sisäilma

      Nyt on ilma tosi kuiva. Voi olla, että ryppyjen ilmestyminen voi olla vain ihon kosteuden puutetta. Pakkanen ja sisäilman lämmittäminen vievät kaiken kosteuden, hiukset sähköistyvät ja tuntuvat ohuelta, yms.

      Eli kokeilepa kosteuttaa iho kunnolla! Tai laitapa hunajanaamio saunaan. Ihon kuivuuskin tukkii ihoa, koska kuiva iho hilseilee ja hilse menee ihohuokosiin.

      Stressatessa joskus huomaamattaan "kiristelee hampaitaan" tai rytistelee otsaansa, jännittää hartioitaan tai on muuten jännittyneessä olotilassa kokoajan. Se tekee kamalaa iholle. Rentouta kasvot ja hiero niitä varovaisesti ja sen jälkeen taputtele hellästi sormenpäillä. Venyttele niskat.

      • jumbajamba

        Kiitos vastauksestasi! Voi tosiaan olla, että johtuu kuivasta ilmasta. Ihoni on ollut todella kuiva, vaikka kuinka yritän käyttää kosteusvoidetta ja vaihdoin puhdistusaineenkin kosteuttavaan versioon. Silmänympärysvoidetta tosin en ole käyttänyt, ehkä pitäisi etsiä joku hyvä nuorelle iholle sopiva, joka kosteuttaisi.


      • zazige
        jumbajamba kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi! Voi tosiaan olla, että johtuu kuivasta ilmasta. Ihoni on ollut todella kuiva, vaikka kuinka yritän käyttää kosteusvoidetta ja vaihdoin puhdistusaineenkin kosteuttavaan versioon. Silmänympärysvoidetta tosin en ole käyttänyt, ehkä pitäisi etsiä joku hyvä nuorelle iholle sopiva, joka kosteuttaisi.

        Muistan itsekin,kuinka kriittisesti tutkin kasvojani silloin murrosiässä,mutta siksi päätinkin ruveta hoitamaan ihoani oikein kunnolla-mukana oli seerumit ja silmänympärysvoiteet jne..
        Mielestäni sy-voidetta tulisi alkaa käyttää jo nuorena,sellaista kevyttä kuin esim.Yves Rocherin inositol sy-voide,se mielestäni sopii nuorille,koska se on kevyt ja siinä on kätevästi sellaista hohdetta mukana,joka vaalentaa tummia silmänympäryksiä,se on kevyt ja ohuen annostelukärjen ansiosta sitä voi näppärästi puristaa se pieni nokare joka kooltaan olisi nuppineulanpään kokoinen.
        Jos ihosi on kuiva tai sekaiho,käytä puhdistuksessa esim lactasilin puhdistusemulsiota,emulsioilla lähtee meikitkin paljon paremmin,kuin puhd.geeleillä.Emulsion voi tarvittaessa pestä pois,mutta kuivaihoiset voivat vain pyyhkiä sen pois paperilla ja viimeistellä lactosilin kasvovedellä.
        Suosittelisin nuorelle iholle HTH original voidetta,jonka sisältämä maitohappo aluksi kirvelee,mutta se on siinä olevan karbamidin ansiota ja lopuksi kirvely häviää,kun karbamidi alkaa hoitaa ihoa,tosin jos tuosta ei innostu,suosittelen apteekin vihreää Bellavitaa,se sopii hyvin nuorelle mutta apua tarvitsevalle iholle,koska sen sisältämä a-vitamiinihan pehmentää niitä ryppyjä-Tarvittaessa mukaan vielä jokin seerumi,koska seerumit sisältävät tiivistettyjä ravinteita ja hoitaa ihoa syvemmältä.Dermosilillä on edullinen seerumi joka maksaa alle 10 euroa-sieltä voi tilata samalla myös niitä muita ihania tuotteita,kuten ihonhoitoon tarkoitetun vitamiini jne.puristeen-itse kun aloin syödä niitä puristeita,niin parin viikon päästä huomasin mustapäiden kadonneen poskilta ja muualtakin-iho on kimmoisa ja ravittu sisäisesti ja ulkoisesti.

        Asia,mitä tulee ryppyjen syntymiseen,on että toisilla ihonalaiset lihakset ovat liian kireitä(siksi botox ruiskeitakin käytetään,koska se lamaannuttaa lihasten jännittyneisyyttä)mutta kosmetologi tai kirjastosta lainattu kirja,opettaa,kuinka levittää voiteen oikealla tavalla ja hieronta taasen laukaisee jännitystä kasvoilla-aivan kuin niskojenkin hieronta.

        Mutta,kannattaa sekin seikka hyväksyä,että koska emme ole ilmeettömiä robotteja,niin erilaiset tunnetilat näkyvät myös kasvojen juonteissa,eikä ole ollenkaan huono asia,jos juonteet syntyvät naurusta ja ilosta-nauru ja hymyily kuulemma käyttää eniten niitä lihaksia,eli parempi naurujuonteet,kuin murjottamisesta syntyvät buldogin ilmeet!!

        Ja ota säännölliseen käyttöösi vaikkapa Freemanin halvat,mutta laadukkaat kuorinta-ja naamiojättiputkilot-itse ainakin pidän niistä kovasti ja hintaa yhdellä tuubilla 0n vain n.5-6 euroa ja ne kestävät pitkään.

        Muut ovatkin jo antaneet ulkoisia vinkkejä sulle,kuinka raittiissa metsäilmastossa kävely tekee hyvää kasvojen soluhengitykselle ja verikin alkaa kiertää kaikkialla keholla,kasvot kaikkein ensimmäisenä muuttuvat väriltään kalvakkuudesta kauniin punaposkisuuteen.

        Toistin asioita,mutta halusin vielä rohkaista ja lohduttaa,että ei sun tarvitse suotta murehtia,ne pahat rypytkin tulevat paljon myöhemmin,kun jo nuorena alkaa ihoaan hoitamaan!!


    • kasvojumppaa

      Kannattaa etsiä sitä sopivaa aurinkovoidetta ja käyttää sitä kunnollisia määriä, mikään suojakertoimellinen päivä- tai meikkivoide ei riitä. Itse tykkäsin Dermalogican SuperSensitiveFaceBlockista, mutta en ole käyttänyt sitä niin pitkään, että olisin ehtinyt huomaaman tuota finnien tuottamistaipumusta.

      Nyt talvella käytät ravitsevaa yövoidetta, sopivaa päivävoidetta, hierot varovasti noiden juoteiden kohdalta painellen ja koetat ajatella päivisinkin jotakin rentouttavaa, vessassa kun kukaan ei näe teet päivällä muutamat venyttelyt kasvoilla, suu auki korviin venyttäen jne.

    • Ryppyteini

      Mulla on sama ongelma. Olen 17 vuotias, ja mulla on jo ryppyjä silmien alla!!! =( Ne ovat ilmestyneet viime aikoina ja vaikuttavat selvästi koko olemukseeni rumentavasti. Lisäksi minulla on hirvittävän tummat silmänaluset.

      Voisko johtua raskaudesta?
      Ainakin alkuraskaudesta kun hormonit jylläsivät, niin itkin aika paljon, niin ehkä silmäpussit turposivat ja sitten ryppyyntyivät.

      Voi syynä olal ihon kuivuuskin. Kaverikin on monta kertaa huomannut kuinka minulla on kuivat kädet ja kasvot. Olen kyllä käyttänyt nytten kosteuttavaa voidetta. Ehkä se auttaa.

      Mutta näitä ryppyjä minä en enää halua peilistä nähdä! :(

      • yhyh..

        silmien alla jo juonteita vaikka vast 19 vuotias oon..: (


      • mun neuvot
        yhyh.. kirjoitti:

        silmien alla jo juonteita vaikka vast 19 vuotias oon..: (

        Mulla taas ei ole paljon juonteita silmien alla ja oon vasta 50-vee! :-)

        Teillä nuorilla neideillä taitaa olla huonot elämäntavat? Tai sitten luulette ilmejuonteita ikääntymisen merkiksi.

        Parhaat ihonhoitoneuvot jotka voin antaa tällä elämänkokemuksella on nämä:

        1) suojaa iho UV-säteiltä
        2) hoida ihoa hellävaraisesti, puhdista ja kosteuta säännöllisesti (2xpäivä)
        3) syö terveellisesti
        4) liiku metsässä
        5) huolehdi hyvästä unesta
        6) vältä alkoholia ja tupakkaa
        7) opettele rentoutumaan


      • hmm.....
        mun neuvot kirjoitti:

        Mulla taas ei ole paljon juonteita silmien alla ja oon vasta 50-vee! :-)

        Teillä nuorilla neideillä taitaa olla huonot elämäntavat? Tai sitten luulette ilmejuonteita ikääntymisen merkiksi.

        Parhaat ihonhoitoneuvot jotka voin antaa tällä elämänkokemuksella on nämä:

        1) suojaa iho UV-säteiltä
        2) hoida ihoa hellävaraisesti, puhdista ja kosteuta säännöllisesti (2xpäivä)
        3) syö terveellisesti
        4) liiku metsässä
        5) huolehdi hyvästä unesta
        6) vältä alkoholia ja tupakkaa
        7) opettele rentoutumaan

        "liiku metsässä",vaikuttaa varmaa paljon tuo METTÄSSÄ liikkumine juonteisiin..


      • :)
        hmm..... kirjoitti:

        "liiku metsässä",vaikuttaa varmaa paljon tuo METTÄSSÄ liikkumine juonteisiin..

        Metsässä liikkuminen rentouttaa. Myös saasteitten vaikutus vähäisempi kuin keskellä kaaupunkia. :) Luulisin...


      • Rypyti ryp
        mun neuvot kirjoitti:

        Mulla taas ei ole paljon juonteita silmien alla ja oon vasta 50-vee! :-)

        Teillä nuorilla neideillä taitaa olla huonot elämäntavat? Tai sitten luulette ilmejuonteita ikääntymisen merkiksi.

        Parhaat ihonhoitoneuvot jotka voin antaa tällä elämänkokemuksella on nämä:

        1) suojaa iho UV-säteiltä
        2) hoida ihoa hellävaraisesti, puhdista ja kosteuta säännöllisesti (2xpäivä)
        3) syö terveellisesti
        4) liiku metsässä
        5) huolehdi hyvästä unesta
        6) vältä alkoholia ja tupakkaa
        7) opettele rentoutumaan

        Ei voi olla! mulla on ollut rypyt silmien alla jo 10 vuotiaasta lähtien ja olen nyt 14 vuotias
        ja olen täyttänyt nuo sinun ehtosi Ps. vanhemmillanikaan ei ole ryppyjä. ei siis geneettistä

        1. En edes ole auringossa kuin pakosta olen kalpea ympäri vuoden
        2.Pesen kasvoni aamuin ja illoin, joka päivä se on rutiini finnejä vastaan muttei ryppyihin ole auttanut.
        3. Syön ihan terveellisesti, pitäähän linjoista pitää huolta.
        4. asun metsän keskellä ja käyn usein metsässä sieniä keräämässä Nam.. ;9
        5. Nukun ehkä liikaakin
        6. En juo enkä polta, Olenhan alaikäinen.
        7. ennen nukkumista kyllä rentoudun 1-3 tuntia.. eli yritän nukkua :D

        Missä mättää kun teinillä on ryppyjä silmien alla kuin vanhalla mummolla :G


      • mun neuvot
        Rypyti ryp kirjoitti:

        Ei voi olla! mulla on ollut rypyt silmien alla jo 10 vuotiaasta lähtien ja olen nyt 14 vuotias
        ja olen täyttänyt nuo sinun ehtosi Ps. vanhemmillanikaan ei ole ryppyjä. ei siis geneettistä

        1. En edes ole auringossa kuin pakosta olen kalpea ympäri vuoden
        2.Pesen kasvoni aamuin ja illoin, joka päivä se on rutiini finnejä vastaan muttei ryppyihin ole auttanut.
        3. Syön ihan terveellisesti, pitäähän linjoista pitää huolta.
        4. asun metsän keskellä ja käyn usein metsässä sieniä keräämässä Nam.. ;9
        5. Nukun ehkä liikaakin
        6. En juo enkä polta, Olenhan alaikäinen.
        7. ennen nukkumista kyllä rentoudun 1-3 tuntia.. eli yritän nukkua :D

        Missä mättää kun teinillä on ryppyjä silmien alla kuin vanhalla mummolla :G

        Voi voi teitä ryppynuoria! En ihan voi uskoa että oikeista rypyistä on kysymys, ilmejuonteita on jokaisella, ne ovat ihan normaaleja. Rypyt, jotka tulevat iän mukana, ovat erilaisia, siis oikea ryppyinen iho on sellainen jossa on myös paljon pystysuoria ohuita viivoja (ryppyjä), vaikkapa huulen yläpuolella ja silmän alla. Usein ne menevät sillälailla vinosti että muodostavat kalaverkon näköistä viivastoa.

        Nuorena ehkä on vielä niin tarkat silmät ja kehittymätön itsetunto että peilistä katsellessa oma kehon normaalit piirteet alkavat näyttää superpahoilta. Mutta jos oikeasti ihossasi on ryppyä, se voi johtua kolmesta syystä: 1) iho on kuiva akuutisti, se voi näkyä "ryppyisyytenä", joka häviää kun ihoa kosteuttaa. (Iho reagoi vaikka mihin, ajattelepa kuinka ryppyiseksi ihosi tulee on olet pitkään kylvyssä), 2) iho voi olla herkkä ja reagoi johonkin voiteeseen tai pesuaineeseen näyttämällä kuivalta ja ryppyiseltä, 3) ihotyyppisi on kuiva.

        Rypytiryp, sullahan on ihan hyvät elämäntavat. Liika nukkuminen kuuluu teini-ikään, johtuu siitä että aivot kehittyvät, joten ei kannata vähentää!

        Ihossasi on finnejä, ei siis näytä että ihotyyppisi olisi kuiva. Kiinnitän huomioni kuitenkin kahteen asiaan, jotka voivat muuten kuivattaa sun ihoa: kasvojen runsas peseminen vedellä, etkä maininnut kosteusvoiteen käytöstä.

        Sun iässä pitää jo aloittaa ihonhoitorutiinit, mä aloitin 13-vuotiaana kun äiti opetti. Varmasti yksi syy hyvään ihooni nyt. Kannattaa myös aina käyttää herkälle iholle sopivia tuotteita.

        Finneihin vettä paremmin tehoaa illoin aamuin tehtävät puhdistus puhdistusaineella, jossa on salisyylihappoa ja sitten aamulla puhdistuksen jälkeen levität päivävoidetta, joka kosteuttaa ja suojaa ihoasi päivän rasituksilta. Esim. apteekin ACO-sarjan Face Young puhdistusvaahto ja saman sarjan päivävoide ovat sulle sopivia.

        Edellisessä viestissäni laitoin ohjeen kävellä metsässä, jota kaikki eivät ymmärtäneet. Metsässä todella rentoutuu kuten joku tiesi. Mutta metsässä (puiden lähellä) ilma on myös puhtaampaa ja siinä on paljon puiden tuottamaa happea, lisäksi kosteutta. Metsässä on jäkäliä yms. jotka vähentävät saasteita. Moni viettää paljon aikaa kuivissa sisätiloissa (koneellinen ilmastointi, lämmitys), kaupungissa kävellessä ollaan huonossa ilmanlaadussa, on hiekkaa, saasteita yms. ja helposti tulee koko ajan piipahdettua sisään kauppoihin ja kahviloihin (taas kova koneellinen ilmastointi). Siksi metsässä kävely on terveydelle (myös iholle ja mielelle) ihan hyvä rutiini.


      • Help me!!!!!!!!!!
        mun neuvot kirjoitti:

        Voi voi teitä ryppynuoria! En ihan voi uskoa että oikeista rypyistä on kysymys, ilmejuonteita on jokaisella, ne ovat ihan normaaleja. Rypyt, jotka tulevat iän mukana, ovat erilaisia, siis oikea ryppyinen iho on sellainen jossa on myös paljon pystysuoria ohuita viivoja (ryppyjä), vaikkapa huulen yläpuolella ja silmän alla. Usein ne menevät sillälailla vinosti että muodostavat kalaverkon näköistä viivastoa.

        Nuorena ehkä on vielä niin tarkat silmät ja kehittymätön itsetunto että peilistä katsellessa oma kehon normaalit piirteet alkavat näyttää superpahoilta. Mutta jos oikeasti ihossasi on ryppyä, se voi johtua kolmesta syystä: 1) iho on kuiva akuutisti, se voi näkyä "ryppyisyytenä", joka häviää kun ihoa kosteuttaa. (Iho reagoi vaikka mihin, ajattelepa kuinka ryppyiseksi ihosi tulee on olet pitkään kylvyssä), 2) iho voi olla herkkä ja reagoi johonkin voiteeseen tai pesuaineeseen näyttämällä kuivalta ja ryppyiseltä, 3) ihotyyppisi on kuiva.

        Rypytiryp, sullahan on ihan hyvät elämäntavat. Liika nukkuminen kuuluu teini-ikään, johtuu siitä että aivot kehittyvät, joten ei kannata vähentää!

        Ihossasi on finnejä, ei siis näytä että ihotyyppisi olisi kuiva. Kiinnitän huomioni kuitenkin kahteen asiaan, jotka voivat muuten kuivattaa sun ihoa: kasvojen runsas peseminen vedellä, etkä maininnut kosteusvoiteen käytöstä.

        Sun iässä pitää jo aloittaa ihonhoitorutiinit, mä aloitin 13-vuotiaana kun äiti opetti. Varmasti yksi syy hyvään ihooni nyt. Kannattaa myös aina käyttää herkälle iholle sopivia tuotteita.

        Finneihin vettä paremmin tehoaa illoin aamuin tehtävät puhdistus puhdistusaineella, jossa on salisyylihappoa ja sitten aamulla puhdistuksen jälkeen levität päivävoidetta, joka kosteuttaa ja suojaa ihoasi päivän rasituksilta. Esim. apteekin ACO-sarjan Face Young puhdistusvaahto ja saman sarjan päivävoide ovat sulle sopivia.

        Edellisessä viestissäni laitoin ohjeen kävellä metsässä, jota kaikki eivät ymmärtäneet. Metsässä todella rentoutuu kuten joku tiesi. Mutta metsässä (puiden lähellä) ilma on myös puhtaampaa ja siinä on paljon puiden tuottamaa happea, lisäksi kosteutta. Metsässä on jäkäliä yms. jotka vähentävät saasteita. Moni viettää paljon aikaa kuivissa sisätiloissa (koneellinen ilmastointi, lämmitys), kaupungissa kävellessä ollaan huonossa ilmanlaadussa, on hiekkaa, saasteita yms. ja helposti tulee koko ajan piipahdettua sisään kauppoihin ja kahviloihin (taas kova koneellinen ilmastointi). Siksi metsässä kävely on terveydelle (myös iholle ja mielelle) ihan hyvä rutiini.

        Oon itse 17v ja mulla on toisen silmän alla ihan kunnon rantu joka ahdistaa mua aika tavalla. Se näkyy hyvin katselu etäisyydeltä kun naama on perusilmeellä. Eli ei oo varmaan mikään ilmeryppy. Toisen silmän alla on vain pari pientä juonnetta joita ei huomaa kuin hyvin läheltä. Käytän silmänympärysvoidetta jokapäivä eli ei pitäis olla mitenkään kuiva iho. En polta eikä tota alkoholiakaan tule pahemmin käytettyä. En tietääkseni mitenkään ylihoida ihoa. AHDISTAA En pysty katsomaan muita edes silmiin. Oon niin katellinen mun 26 vuotiaalle siskolle ja on polttanut vuosia ja iho on kuin 15 vuotiaalla. Ei mitään tietoa rypyistä.

        1. Onko muut ikäiseni päässeet ryppy ahdistuksesta eroon ja miten?
        2. Onko joku kokeillut jotain hyvää ja halpaa peitevoidetta joka peittää juonteet?
        Oisin kiitollinen jos muut nuoret kertoisivat omia kokemuksia...


      • elävä kuollut
        Help me!!!!!!!!!! kirjoitti:

        Oon itse 17v ja mulla on toisen silmän alla ihan kunnon rantu joka ahdistaa mua aika tavalla. Se näkyy hyvin katselu etäisyydeltä kun naama on perusilmeellä. Eli ei oo varmaan mikään ilmeryppy. Toisen silmän alla on vain pari pientä juonnetta joita ei huomaa kuin hyvin läheltä. Käytän silmänympärysvoidetta jokapäivä eli ei pitäis olla mitenkään kuiva iho. En polta eikä tota alkoholiakaan tule pahemmin käytettyä. En tietääkseni mitenkään ylihoida ihoa. AHDISTAA En pysty katsomaan muita edes silmiin. Oon niin katellinen mun 26 vuotiaalle siskolle ja on polttanut vuosia ja iho on kuin 15 vuotiaalla. Ei mitään tietoa rypyistä.

        1. Onko muut ikäiseni päässeet ryppy ahdistuksesta eroon ja miten?
        2. Onko joku kokeillut jotain hyvää ja halpaa peitevoidetta joka peittää juonteet?
        Oisin kiitollinen jos muut nuoret kertoisivat omia kokemuksia...

        Se vaan on niin totta et niitä ryppyjä tulee meille kaikille vaikka kuinka niitä yrittäisi ehkäistä. Tässä muutama vinkki.
        1. pitää muistaa juoda vettä
        2. syödä terveellisesti
        3. ulkoilla
        4. käytä ikäisillesi sopivaa sy-voidetta (sy=silmänympärys)
        5. nukkuminen on aika tärkeetä
        6. pitää hoitaa stressi pois
        7. ei pidä polttaa ja alkoholia kohtuudella
        8. viiniä voi silloin tällöin juoda (jos ikää)
        9. naamaa pestessä kannattaa käyttää kylmää vettä sillä lämpimällä vedellä pestessä saattaa herkät ihon kohdat alkaa veltostua

        Jos ei auta, niitten ryppyjen kanssa on vaan opittava elämään. Pitää muistaa toi ettei käytä missään nimessä ikäistään vanhemmille tarkoitettuja sy-voiteita. Kun niitä sitten myöhemmin tarviis niin ne ei autakkaan.


      • dzdrg
        elävä kuollut kirjoitti:

        Se vaan on niin totta et niitä ryppyjä tulee meille kaikille vaikka kuinka niitä yrittäisi ehkäistä. Tässä muutama vinkki.
        1. pitää muistaa juoda vettä
        2. syödä terveellisesti
        3. ulkoilla
        4. käytä ikäisillesi sopivaa sy-voidetta (sy=silmänympärys)
        5. nukkuminen on aika tärkeetä
        6. pitää hoitaa stressi pois
        7. ei pidä polttaa ja alkoholia kohtuudella
        8. viiniä voi silloin tällöin juoda (jos ikää)
        9. naamaa pestessä kannattaa käyttää kylmää vettä sillä lämpimällä vedellä pestessä saattaa herkät ihon kohdat alkaa veltostua

        Jos ei auta, niitten ryppyjen kanssa on vaan opittava elämään. Pitää muistaa toi ettei käytä missään nimessä ikäistään vanhemmille tarkoitettuja sy-voiteita. Kun niitä sitten myöhemmin tarviis niin ne ei autakkaan.

        En usko tuohon, etteivät ryppyvoiteet tehoaisi jos niitä käyttää liian aikaisin - pikemminkin liian myöhään on myöhäistä tehdä mitään, kun ryppyjä on jo tullut.

        Ap:lle, Avenen Cleanance spf 30 ei pitäisi aiheuttaa finnejä ja siinä on kohtalainen UVA-suoja.


      • elävä kuollut
        dzdrg kirjoitti:

        En usko tuohon, etteivät ryppyvoiteet tehoaisi jos niitä käyttää liian aikaisin - pikemminkin liian myöhään on myöhäistä tehdä mitään, kun ryppyjä on jo tullut.

        Ap:lle, Avenen Cleanance spf 30 ei pitäisi aiheuttaa finnejä ja siinä on kohtalainen UVA-suoja.

        Siis tarkotin et kannattaa käyttää niitä ryppyvoiteita. Mutta ei ikäistään vanhemmille tarkoitettuja esim. jos oot 20v ja alat käyttää 25v tarkoitettuja voiteita niin en suosittele. Vaan pitäis pysyy niissä 20v vuotiaan voiteissa. Muuten saat aina käyttää niitä vanhemmille tarkoitettuja voiteita ja sit se saattaa kostautuu jollain tavalla joskus 50-60v. En tiedä mut oon kuullu jotain tällästä.


      • oigäojg
        elävä kuollut kirjoitti:

        Siis tarkotin et kannattaa käyttää niitä ryppyvoiteita. Mutta ei ikäistään vanhemmille tarkoitettuja esim. jos oot 20v ja alat käyttää 25v tarkoitettuja voiteita niin en suosittele. Vaan pitäis pysyy niissä 20v vuotiaan voiteissa. Muuten saat aina käyttää niitä vanhemmille tarkoitettuja voiteita ja sit se saattaa kostautuu jollain tavalla joskus 50-60v. En tiedä mut oon kuullu jotain tällästä.

        Niin mutta tuo on vain mainostuskikka, nelikymppisten voiteet maksavat enemmän, vaikka eivät ole aina sen kummempia kuin nuortenkaan (sisältöä katsoen). Oikeasti pitäisi käyttää voiteita oman ihon mukaan. Jos on ryppyjä (muita kuin normaaleja ilme-), niitä voi hoitaa tuotteella sen varsinaisesta kohderyhmästä riippumatta.

        20-vuotiaan iho on kyllä yleensä aika samanlainen kuin 25-vuotiaan.


    • tyttö91¨´

      kun mulla oli anemia. Kun rupesin syömään rautalääkkeitä juonteet hävisi eikä iho ollut enää niin kuiva. Kannattaa käydä verikokeissa ja kattoo onko hemoglobiini liian matala.

    • ohut iho

      Itse olen 19 vuotias, itsetuntoni on täysin romahtanut kasvojeni takia.
      Minulla on atooppinen, kuiva, herkkä ja ohut iho, joka ilmenee erityisesti syksyisin ja vain kasvoissa. Ohut ihoni johtuu täysin omasta tietämättömyydestä ja tyhmyydestä: pitkäaikaisesta ja väärinkäytetystä kortisonivoiteesta. Nimittäin joka syksy kun ihottuma alkaa, sietämätön kutina ja öinen raapiminen, siihen ainut hyvä lääke on ollut kortisoni ja sehän tosiaan on aina auttanutkin ja palauttanut ihottuman aina hyvälle tasolle ehkä viikoksi kun taas uusi kierre on alkanut. Koskaan en tiennyt että voidetta tulee käyttää kuurina ja että taukoja on pidettävä yhtä pitkäisiä jaksoja kun on voidettakin käyttänyt muuten se aiheuttaa herkästi ihon ohenemista ja etenkin tietysti kasvoilla joissa iho on luontaisestikin ohut. Itse sain tietää tästä voiteesta vasta viime vuosina ja kasvoihin se on jättänyt pysyviä juonteita ja leuassa molemmin puolin iho on ns. kalaverkkoa. Pystyyköhän niihin enään millään voiteella vaikuttamaan?

      Kävin lääkärissä pitkästä aikaa kun nyt kasvojen iho on taas tosi kuiva eikä mikään rasva pidä sitä yön yli hilseilemättä ja ihon raavin leuasta rikki öisin. Kerroin myös kortisonin väärinkäytöstäni, mutta lääkäri määräsi jälleen kerran kortisonia. Nyt kilttinä tyttönä koitan jaksaa saada kuurina ihottuman pois, mutta mitäs sitten kun viikon päästä taas yöllä raavin iho rikki ja taas kuuri? En tosiaan haluais enään käyttää koko lääkettä ja nyt oon yrittänyt nukkua vähemmän tai laittanut kellon yöllä soimaan rasvatakseen naamaa, mutta silti se ei pysy hyvässä kunnossa. Kesäisin ihossa ei ole mitään ongelmaa. Ei oikein jaksais katella tätä naamaa enää.. mutta minkäs sille voi kun atooppinen ihottuma on elinikäinen sairaus josta ei voi parantua. Löysin mie siihen yhden hyvän hoitokeinon jossa haittavaikutukset ovat erinlaiset mut se on mielettömän kallis eikä mulla ainakaan nyt opiskelijana olis sellaiseen varaa.

      Rypyistä olisi kyllä kiva päästä eroon mutta kun ihoni on herkkä niin siihen en voi mitä tahansa voidetta tuupata, mutta kesäisin kun ihoni on hyvässä kunnossa niin voisin sitten käyttää jotain ryppyjen parannusvoidetta, mitä ehdottaisitte? Meikkaan myös aika harvoin. Kohtalokavereiden juttuja olisi kiva kuulla mutta kenelläkään tuskin on samanlaista ongelmaa :D

      • maybe----

        Osta apteekista Avenen lähdevettä, ruiskuta sitä ennen nukkumaanmeno, jos yöllä kutiaminen on pahaa.

        Kokeile myös Avenen voidetta Trixera Emollient Cream. (Apteekista pitäisi saada näytepakkaus, joten voi kokeilla sopiiko tuotteet).


      • hilsenaama

        Mulla kävi niin et sain atooppisen ihon rauhoittumaan Tummelilla. Sitä voi käyttää päivittäin toisin kuin kortisoni voiteita. Ja se kortosonihan auttaa vain sen käytön ajan. Kun lopettaa iho menee nopeasti todella huonoon kuntoon. Ja eikös se kortisoni aiheuta myös osteoporoosia. Onneks mulla ei kutenkaan oo hirveen paha atooppinen iho.


      • kutinasta päässyt

        kalaöljykapseleita ja rasvasta kalaa sekä jotain muutakin esim. helokkiöljykapseleita, pellavansiemeniä, avocadoa tai coocosöljyä tai vaikka kaikkia vuorotelen ja ehdottomasti D-vitamiinia koska sitä saa Suomessa ainoastaan kesällä auringosta ihon kautta.


      • ex-atoopikko

        Atooppinen iho parantui itselläni kasvisruokaan siirtymisellä ja lopulta elävällä ravinnolla. Ryppyjä alkoi tulla kymmenvuotiaana niin että kiusattiin. Ruokavalio on tärkein tekijä. Saatko esim. tarpeeksi rasvahappoja? Olisiko sinun syytä mittauttaa ravintoainearvosi? Rypyt tasoittuivat itselläni hieman ruokavalion muuttuessa, ihoni on yhä kuiva, muttei ihottumainen (paitsi heinäallergia-aikoina) ryppyjä tulee yhäkin erityisesti auringosta. Toinen seikka oli apteekkirasvojen käytön lopettaminen, käytin kortisonia myös silmien alle. Vaihdoin ne kasvisperäisiin luonnollisiin voiteisiin. Jos niissäkin on alkoholia vältän sellaisia. Käytän Laveran voiteita.

        Kamalaa että lääkärit sanovat atopiaa elinikäiseksi. En kutsuisi ihoani enää atooppiseksi, vaan herkäksi ja kuivaksi.

        Toivon että olet jo löytänyt parannuskeinon ihottumaasi.


    • tähtönen_x

      Mulla on sellasia juonteita silmien alla ja viivoja otsassa, mut eikai ne mitään ryppyjä ole, koska oon vasta 18v.? D: Ja voisko joku antaa vinkkiä..hyviä kosteuttavia kasvonaamioita mitä vois tehdä kotona? =) Tuntuu että iho kuivaa koko ajan näin talvisin.

      • alalle kouluttautuva

        Älkää ihmeessä käyttäkö liian hoitavia voiteita ihollenne. Ihonhoitotuotteissa on ihan syystäkin ikäsuositukset, esimerkiksi 30 -tuotteet ovat liian hoitavia nuorelle iholle. Toki ihoa pitää alkaa hoitaa ajoissa, mutta oikeilla tuotteilla - iho ei pysty vastaanottamaan kaikkea jos sille tunkee kaikkea mahdollista ja superhoitavaa. 30 tai ryppyvoiteen käyttäminen 15 vuotiaana on käytännössä lähes sama asia kuin kasvonaamion käyttäminen päivittäin; iho ei pysty ottamaan kaikkea vastaan ja näinollen rasittuu entisestään.

        Silmänympärysvoiteen kanssa on erittäin selvä nyrkkisääntö: kun aloittaa silmien meikkaamisen, tulee aloittaa myös silmänympärysvoiteen käyttäminen. Tässäkin järki mukana kun voidetta valitsee - nuori iho ei todellakaan tarvitse vielä mitään paksua ryppyjä täyttävää kermaa.

        Myös kasvojen oikea "käsittely" on tärkeää. Silmämeikkiä poistaessa tulee antaa meikinpoistoaineen vaikuttaa pari sekuntia ja vetää hellästi silmän ulkonurkkaa kohti, tai vain nostaa vanulappu. Eli ei suinkaan vetää alaspäin. Kosteusvoide kannattaa levittää ylöspäinsuuntautuvin vedoin, samoin kasvovesi.


    • +20 lisää
    • Ryppyinen 16 vuotias

      Juu mullakin ryppyjä on ruvennut ilmestymään tässä. Olen 16v opiskelija tyttö. Kesällä alotin laihduttamisen, vaikka normaali painoinen olinkin. Iho meni siinä samalla todella hyvän kuntoon; ei finnejä, kimmoisa sekä hohtava iho. Laihdutus kikkani oli yksinkertainen: Ei tärkkelystä eikä kovaa rasvaa tai herkkuja Yli puolet lautaselta kasviksia. Paljon rasvaista kalaa. Syönti säännöllisesti; aamupala, lounäs ja päivällinen. Kuitenkin syksyn aikana laihdutus meni reilusti alipainon puolelle ja podin siinä sitten anoreksiasta. Iho oli muuten hyvässä kunnossa, mutta olin täysin keltainen. Joulun alla mustat silmänalusetkin sitten tuli ja hiuksia lähti kunnolla. Hakeuduin ravitsemusterapeutille joka antoi perus ravinnon saanti ohjeet, lautasmalli yms... Kumminkin kun aloin syödä "oikein" ja olen saanut vähän täytettä ihon alle, on minulle muodostunut huomattavat rypyt otsalle, sekä ihoni on muutenkin harmahtava ja verkkomainen.. Onko enään mitään mahdollisuutta korjata tilannettani?

      • Dalida

        Aika rankka viime vuosi sinulla, toivottavasti olet päässyt tasapainoon! Hyvä että kerroit rehellisesti miten käy kun nuori normaalipainoinen alkaa laihduttamaan - toivottavasti esimerkkisi tukee muita nuoria tekemään terveellisiä ratkaisuja. Erityisen vaarallista on laihduttaa alipainoiseksi naiseksi kasvavalle, koska se vaikuttaa niin perusteellisesti moneen tärkeään asiaan kuten hedelmällisyyteen.

        Onneksi olet nyt hakenut apua, ja sinulla on toivoa noin lyhyen sairastamisen jäljet palautua terveeksi nuoreksi naiseksi :-)

        Iho-ongelmiisi on siis vaikuttanut se että kehosi rasvaprosentti on mennyt liian alhaiseksi. Laihduttaessa, jos on ylipainoinen, keho ottaa suuren osan energiaa "varastossa" olevasta rasvasta, MUTTA kun olet normaalipainonen eikä ole ylimääräistä rasvaa, alkaa keho ottaa energiaa myös lihaksista.

        Keltaisuus ihossa on aina huono merkki, se viittaa yleensä munaisten ja maksan huonoon toimintaan. Tummat silmänaluset voivat tulla sekä uupumuksesta kun ei saa tarpeeksi energiaa, sekä raudan puutteesta että ihon ohenemisesta. Hiusten lähtö kertoo myös huonosta yleiskunnosta ja stressistä.

        Iho, kynnet ja hiukset reagoivat aika hitaasti muutoksiin ruokavaliossa - varsinkin jos kunto on mennyt pahasti pakkasen puolelle - joten sun pitää nyt jatkaa terveitä elämäntapoja kärsivällisesti. Älä odota että noin rankasta elämänvaiheesta palautuu parissa viikossa. Olet vaurioittanut kehosi perusprosesseja, joten anna itsellesi armollisesti aikaa parantua.

        Rypyistä sanon sen verran näin 50-vuotiaana että kun olin itse 16-vuotias, ei kukaan nuori ollut kuullutkaan ryppyvoiteista, joten emme edes huolehtineet asiasta. Teillä nykynuorilla on liikaa paineita kun media ja markkinointi jauhaa noista asioista koko ajan. Kehosi ja mielesi tasapainoon saamisen pitäisi olla tärkeimpiä asioita, se onko jossain jokin ryppy tai ilmejuonne, lienee huolistasi pienin.

        Se sun kala kasvikset on ihan hyvä perusta iholle terveelliselle ruokavaliolle, mutta luulen että sulla voi olla puutosta B-vitamiineista, ne vaikuttavat aika moneen asiaan myös ihoon. Varsinkaan jos et syö lihaa ja viljaa. Lisäisin näitä jos mahdollista ruokavalioon, vilja tietysti täysjyvänä.

        Eikös lääkärisi ole määrännyt sinulle mitään ravintolisiä ja vitamiineja? Saatko varmasti tarpeeksi B-vitamiineja, otatko D3-lisää ja saatko rautaa yms.?

        Iho tykkää myös ruoassa avokadoista, pähkinöistä, manteleista ja hyvästä öljystä sekä siitä kalasta ja vihanneksista sekä hedelmistä.

        Ihosi on varmaan todella herkkä ja ohut nyt, huolehdi että käytät vain herkälle iholle sopivia tuotteita (ei alkoholia, ei hajusteita). Katso että tuote on saanut allergiatunnuksen. Vaikkapa Erisanin 24h voide ainakin yövoiteeksi. Tai Dermosilin kasvovoide E. Muista valita päivävoide, jossa on UV-suoja Sk15.

        Jos syöt terveellisesti ja hoidat ihoasi hellästi, takaan että syksyllä alat olla jo hehkeä nuori neiti :-)


    • Ryppynaama ;D

      Mullaki on juonteet poskis. siis tosi syvät. ja en tie mist ne johtuu.. Mut anemiaa on ollu ku oon ollu huono syömää jossai vaihees. Iho on kuiva talvisin ja kesäl siitepölyihottumaa.. Mutta poskis olevat juonteet ei oo mitää ilme ryppyi. Koska tunnistan kyl rypyt joita on otsas! Olen vasta 18vuotias, mutta näköjään sitten voi nuorenaki saada juontei.. Eikä oo kysymys mistään matalist juonteist. joten sattuuko kukaan tietää mistä ne sitten tulee??

    • valitsetoinennimimer

      itelläänkin on noita ryppyjä silmien alla ja olen 16v mutta johtuu atoppisesta ihosta ainakin itselläni en kyllä usko että kaikilla täällä kirjoittaneilla olisi atoppinen iho mutta jos nii se voi olla siitä :D

      ei mulla muuta :DD

    • nolotaa...

      mulle ei muuten tule ryppyjä tosta nenästä suupieliin, mut sit kun mä hymyilen niin siinä kestää ihan hirveen pitkään et se iho menee taas tasaiseks ja se ei oo kyl hirmu kivaa kun tulee vanha olo ja rupee nolottamaan kun kaikki huomaa ne, ja oon siis vasta 14...

    • jaali

      no sitten sinulla on varmaan turvotusta kasvoillasi sillä muuten ihon täytyisi palautua eli ei mitään hätää rupea syömään terveellisesti ja liikkua niin kyl se turvotus laskee :)

    • säteily vanhentaa

      Vältä auringonottoa ja suojaa ihosi. Älä tupakoi.

    • Mä vaan

      Hassua että kukaan ei maininnut tässä pitkässä keskustelussa perusasiaa:

      kun alat käyttää mascaraa niin täytyisi alkaa käyttää myös silmänympärysvoidetta...

      Silmänympäryksien herkkää ihoa tulee hoitaa hellästi; pesu ja rasvaaminen kevyesti taputtelemalla, ei saa hinkata. Tämän vuoksi niin monella nuorella on ryppyjä silmien alla ja kulmissa....

    • sduijic

      Ihon fysiologinen vanheneminen alkaa vasta 25-vuoden jälkeen, kun ihon kollageenipitoisuus alkaa vähittäin laskea. Tästä seuraa ihon oheneminen ja veltostuminen. Prosessi kestää kuitenkin vuosikymmeniä, Varsinainen näkyvä muutos tapahtuu vasta 40. vuoden jälkeen, eikä sille oikein voi mitään. Auringosta on mahdollista saada vuosien myötä ihoonsa aurinkokeratooseja ja luomia, joten kannattaa miettiä sitä yletöntä auringonpalvontaa. Tämäkin kuitenkin vasta kahdestakymmenestä vuodesta eteenpäin. Ryppyjä syntyy, kun iho ohenee ja veltostuu iän myötä ja juonteet syvenevät. Se alkaa yleensä näkyä silmien ympäristöstä noin 30.vuoden tietämillä. Jo teinillä voi olla silmien alapuolella pieniä juonteita, muttei ne liity samaan prosessiin.

      Kuitenkin teinit, se hyvä ja kaunis ja nuorekas iho on ainakin noin 30.vuotiaaksi saakka.

      Aamen.

      • Piikistä nuoruutta

        Minä käyn tuon yhden kirjoittajan mainitsemassa Lookissa säännöllisesti ottamassa hyaluronipistoksia kasvoihin. Muodostuu kollageenia, joka iän myötä vähenee. Olen 44v. Kymmenen vuotta on iästä hävinnyt, mieskin ja työkaverit huomaa eron. Mesotrapia on kanssa mahtava!


    • 21vuotias ryppysilmä

      Täällä sama tilanne. Ekat rypyt ilmesty 17 vuotiaana. Vuosi sitten kävin laittamassa The Lookissa Helsingissä Botoxia, kun mulla on tapana siristellä silmiä, jos joudun vaikka vaan kskittymään johonkin tarkasti. Pistettiin lihakset lepoon ja vaikutus näkyi viikon päästä ihan selkeesti. Kävin perään vielä silm.ymp mesoterapiassa, vitamiineja pistettiin alueelle. Kävin just taas uudestaan mesossa. Nyt ei rypyt vaivaa!

      • Anonyymi

        17-vuotiaana rypyt? Minkähänlaisia irvikuvia olette 50-vuotiaina? Tuolla menolla. Jos ei kestä itseään, sitä on vaikea vanheta. Lopputulokset näillä täyteaineilla ovat niin irvokkaita, että jos olisin plastiikkakirurgi - tekisin harakirin.
        Äitini täyttää 84v eikä ole juurikaan ryppyjä. Normaalit juonteet ovat kevyesti, johtuisiko siitä, että on ollut iholtansa rasvainen aina. Ja ei ole tupakoinut eikä alkoholia juurikaan käyttänyt. Ihonsa on puhdistanut aina ja kosteuttanut.
        Itse olen 54v ja muutama juonne on, mutta eihän ihmisen kuulu olla vahanukke.
        Ihmisellä on ihan naururypyt jne... 😊
        Vääristääkö instat ja photoshoppailut minäkuvaa??! Kaikki on niin ulkonäkökeskeistä?
        Onnea vaan jos jo 17-vuotiaana otettava kaikenmaailman pistoksia. Hävetkää senkin kermaperseet. Olisitte onnellisia, että olette terveitä.
        Ihonhoitoon kiinnittäisin huomiota. Kosteutusta. Kasvovesi, jossa hyaluronihappoa. Ei tupakkaa. Vettä kannattaa juoda, sokerit pois(kohtuudella) sekä ei liikaa maitotuotteita, eikä roskaruokaa. Ulkoilua.
        Vasta noin 50 alkaa ikä näkyä, jos ei ole joku sairaus, että vanhenee ennenaikojaan! Tai erittäin surkeat geenit. Myös nukkuminen on kauneudenhoitoa parhaimmillaan.


    • Tyttöjollaonrypyt

      Olen vasta 11v ja mulla on silmien alla rypyt🙇😢😭😭😭Olen tällä sivulla sen takii että haluan löytää keinon miten saada silmänaluset rypyt pois😭😭

    • Anonyymi

      moi! en tiiä onko täällä enää ketään, mutta oon 13 ja oon huomannut että mun otsaan ob muodostumassa ryppyjä. MITEN SAAN NE POIS?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      65
      3137
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      547
      2985
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2195
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1972
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1805
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      305
      1785
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1562
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      100
      1284
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1208
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1172
    Aihe