Laskiaispulla kuumassa maidossa

pullahiiru

Voiko joku viisas mies kertoa mikä logiikka on tarjota laskiaispullia upotettuna kuumaan maitoon lautasella? Onko ruotsalaisten keksintöä? Miten oikeaoppisesti syödään laskiaispulla?

24

3052

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uk-ko

      laskiaispulla syötiin juuri noin: keitettyyn maitoon upotettuna ja lusikalla. Hyvää oli. En ole koskaan kuullut kenenkään muun noudattaneen tätä tapaa. En tiedöä mistä tapa on peräisin, mutta tässä on vähän historiaa laskiaispullasta:

      http://www.katajala.net/blog/jussi/archives/2008/02/laskiaispulla.html

      Tekstin lopussa on virheellinen käsitys, että laskiainen olisi alunperin kristillinen juhla. Se on kyllä vanhempi juhla, joka on ollut nimenomaan naisten töitä vuodenkiertoon rytmittävä juhla: pellavan kierto toukotöistä langanvalmistuksen kautta kankaankudontaan. Kristillinen perinne on istutettu tämän vanhemman perinteen päälle, kuten muissakin juhlissa.

      • Marjelie

        ennen kuullutkaan tuollaisesta. Lapsuudestani asti olen nauttinut laskaispullan maidon kanssa, mutta maito on ollut lasissa.


      • uk-ko
        Marjelie kirjoitti:

        ennen kuullutkaan tuollaisesta. Lapsuudestani asti olen nauttinut laskaispullan maidon kanssa, mutta maito on ollut lasissa.

        piti syödä mahdollisimman paljon mahdollisimman rasvaista ruokaa. Voisi kuvitella että maidon käyttö liittyy jotenkin siihen: entivanhaan juotiin aika rasvaista maitoa ja se oli arvokas elintarvike.
        Rasvainen ruoka liittyi toisaalta kristillisenä aikana juuri paastoon valmistautumiseen: tankattiin energiaa ennen laihoja aikoja. Toisaalta siihen liittyi vanhemman perinteen vuodenkiertomagiaa: tuhlattiin ruokaa ja mässättiin, jotta seuraavasta sadosta tulisi hyvä. Sama idea kuin joulun ajan mässäämisessä.


      • määmy

        Mä mutustelen joskus kuuman milkin kans, äidiltä opittu perinne. Hatun kuiteski otan veks, kerma muute katoais.
        Duunis taas kuivana ja kahvin/maidon kaa mutustellaa.
        Pullan hatul kaavitaan liiat mössöt kantaosast ja hattu mutustetaa vikaks.

        Toka kappale juoruu suomalaisest perinteest.
        http://www.jyu.fi/tdk/museo/laskiainen/las1.html

        Pitkii pellavii


      • Anonyymi

        Minä olen lapsena syönyt aina laskiaispullan lautaselta kuuman maidon kera. Lusikalla valeltiin pullan päälle maitoa ja lusikalla se pullakin siitä sitten syötiin. On muutes todella hyvää. Kyllä olen aikuisenakin näin laskiaispullaa nauttinut, mutta usein otan sen nykyisin jälkiruoaksi kahvin kera.
        Pullan täytteenä ei ollut meidän perheessä koskaan hilloa, vaan aina perinteinen mantelimassa. Tänä päivänäkin minä syön vain mantelimassapullia. Jos kaupasta ei löydy laskiaispullaa mantelimassatäytteellä, hillotäytteiset saa jäädä kauppaan. Viime vuonna monesta kaupasta puuttui mantelimassataäytteiset laskiaispullat. Kävin useammassa kaupassa etsimässä niitä. Jotta sain mitä halusin, ajomatkaa kertyi ainakin 30 km. Tänä vuonna varasin kaupasta ostettua mantelimassaa jo ajoissa varmuuden vuoksi, jotta hätätapauksessa voin ottaa hillon pois ja laittaa tilalle mantelimassan.


    • mutta edesmennyt isäni söi laskiaispullan juuri noin. - Käytännössä kun täytimme pullat mantelimassalla tai hillolla ja kermalla, niin sitä varten koverrettiin pullasta vähän sisusta pois ja isä söi sit ne pullanpalaset kuuman maidon kanssa. - Joku vanha tapa ilmeisesti, vaikkei minuun tarttunutkaan.

      • ***

        Melkein jo vastasin, mutta täällähän tämä olikin, eikä mikään ole muuttunut :)


    • vänksy

      Kahvin kanssa mä oon tottunut aina laskiaspullani syömään. Mainitsemastasi perinteesta en oo koskaan kuullut.

    • Tuttujuttu732

      Meilä on syöty laskiaispulla maidossa lilluen. Hyvää on! :)

    • Ennen oli nykyistä useammin kuivaa pullaa, joka muuttui käyttökelpoisemmaksi tuolla tavalla. Hampaiden puuttuminenkin vaikutti ennen asiaan.

      • L Gustnoff

        Märka bulla turpoa isommaxi ja laittaa hiukka massipaani ja vispgäddeskum
        sprit


    • Kyöstix

      Laskiaispulla ja kuppi kunnon pannukahvia :)

    • green tea original

      En pidä mantelimassasta. enkä pullasta.
      Otan mielummin kupillisen teetä. :)

    • Joskus lapsena muistan syöneeni laskiaispullan kuumasa maidossa. Ei ole jäänyt tavaksi.

      Vuosien varrella tavat muuttuvat, nykyään otetaan kansi pois ja ensin syödään pohja-osa. Kansi makuelämyksenä viimeiseksi.

    • turku11

      Meilläkin Turussa on lapsena syöty laskiaispulla lautaselta kuuman maidon kera. Suvussa kiertänyt tapa varmastikin. Turku on sen verran lähellä Ruotsia, että tuo ruotsalainen perinne selittäisi myös tätä. Kavereista ei kukaan ole kuullutkaan. Täytyy sanoa, että se on maukkaampaa syödä se lautaselta maidon kanssa. Ilman tätä tapaa laskiaispulla on minulle vain tavallista maukkaampi pulla :)

    • Lillity

      Omat vanhemmat ihan stadilaisia ja lapsena syötiin kuumaan maitoon upotettuna. Niin syön kyllä edelleen, niiiin paljon parempaa!

    • aito kerma ja hillo

      Laskiaspullat syön ihan siltään

    • Anonyymi

      Lapsena söin juuri noin. Syvälle lautaselle kuumaa maitoa ja laskiasipulla siihen keskelle. Lusikalla naamaan ja hyvää oli.

    • Anonyymi

      Kävin keittäjäkoulun vuonna 96 - 98 ja silloin söin täytetyn laskiaispullan kuuman maidon kanssa lautaselta ja oli kyllä hyvää yllätyin, tänä päivänä ei viitsitä nähdä vaivaa minkään tekemiseen kun kaupasta saa kaikki valmiina ehdoton täyte on mantelimassa ruotsalaiset keksineet hillon.

      • Anonyymi

        Hurrit ovat keksineet vain hapansilakan.


    • Anonyymi

      Pätekää nyt oikein sydämmenne kyllyydestä

      • Anonyymi

        Oiskohan istunto ollu tällä kertaa täsä


    • Anonyymi

      Ei tuo ole erityisesti laskiaiseen liittyvä tapa, kyllä sitä tehtiin pullamaitoa milloin vain, ei kuitenkaan kovin usein. Ja nautittiinhan sitä pullaa myös maidon kera sitä ennakkoon maitoon sekoittamatta, herkkuahan se oli kasvavalle mukululle joskus 1940- 70- kuvuilla, vastaleivottu pulla ja vastalypsetty rasvainen maito.
      Se oli siihen aikaan kun luomutuotteita ei saanut mistään...

    • Anonyymi

      Minä muistan lapsuudessani myös syöneeni laskiaispullan syvältä lautaselta kuuman maidon kera. Laskiaispullan rinnalle on nykyään tullut laskiaispullan kaltaisia hillopullia ja muillakin täytteillä. Laskiaispulla on kuitenkin aina mantelimassalla. Jos on muu täyte, niin ei ole laskiaispulla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5339
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3447
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1572
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      193
      1484
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1003
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      779
    Aihe