DI-palkat

inssi

Miten DI:t tienaavat? Ite oon inssi ja lähdin viellä opiskelemaan DI:ksi paremman liksan toivossa. Tällä palstalla puhutaan lähinnä AMK -insseistä, mutta onko palkkaeroa DI:hin verrattuna. Tiedän että on, mutta miten paljon.

10

16736

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DIppis

      Riippuu hirveesti siitä mitä tekee, missä tekee ja miten tekee. Pelkällä tutkintonimikkeellä ei liksaa vielä paljon heru. Sitten kun osaat jotain, alkaa palkkakin nousta. "Hyvä" dippainssi saa nostettua palkkaansa selkeästi nopeammin kuin opisto/AMK-inssi, lähtötaso on kuitenkin harvoin TEKin toiveiden mukaista.

      Oma palkkani on noussut kolmen vuoden työsuhteen aikana ~2000€/kk. Valmistuessa alkupalkka oli alle TEKin suosituksen, mutta nyt aikasta paljon yli...

    • di03

      Olen kesällä 2003 valmistunut ja palkka on tällä hetkellä pyytämäni 2900€, joka on aika lähellä TEK:n suositusta.

      • Mikke

        Olen 7.5 vuotta sitten valmistunut DI ja
        palkka vain 2900 e/kk. Jos bonukset lasketaan
        mukaan, niin sitten keskimäärin n. 3400 e/kk.


    • Tuotantopäällikkö

      Jos olet valtion tai kunnan hommissa, palkankorotus on prosesteissa jonkinlainen. Yksityisellä sektorilla asiat ovat enemmän miehestä/naisesta kiinni.
      Itse tienaan vajaat 5000€ /kk bonukset ja virkavuosia on kertynyt 10 valmistumisesta ja työpaikkani on etelä-suomessa, ei kuitenkaan pääkaupunkiseudulla.

    • Sarvista kiinni

      Luen ihmetyksissäni miten vähän DI tienaa. Ensin opiskelet 4-6 vuotta ja sitten putoat alle 3000e liksaan. Opintovelkoja siis maksetaan hamaan tulevaisuuteen...

      Itse kävin pikavisiitillä ulkomailla. Tein tutkinnon (BSc) kolmessa vuodessa ja nyt takaisin Suomeen johdon assariksi. Liksa nousi parin viikon jälkeen 3700e ja uusi lisäys tulossa kun koeaika on lopussa. Ilmeisesti ok liksa kun katsoo mitä muut tienaavat ja selkeästi korkeammin (tai pidemmin) koulutettuna, joten vähän fokusta niihin palkkakeskusteluihin ja pohdi selkeästi etukäteen mihin summaan tähtää ja miksi. Itsellä jo varma analyysi tiedossa miksi minä olen n.5200e arvoinen. Katsotaan meneekö läpi. :)

      • verovirkailija

        ja minä tienan 10000 euroo kuussa


      • Arnold's peanuts

        Oli pakko kommentoida sun fantasiaas. Kuvitellaan vielä sillai, että sulla on työsuhde-penthouse ja 3 tunnin työpäivät. Jookosta?

        Jos asiaakin puhutaan, niin taitaapa DI palkat lähteä (yksityissektorilla ainakin) n. 3 kiloeuron tuntumasta ja sitten 75 % fraktaalin mukaan olisi 10 vuoden päästä se 5 kiloeuroa. Eli ihan sopiva ainakin täällä landella.


      • Grummmelll
        Arnold's peanuts kirjoitti:

        Oli pakko kommentoida sun fantasiaas. Kuvitellaan vielä sillai, että sulla on työsuhde-penthouse ja 3 tunnin työpäivät. Jookosta?

        Jos asiaakin puhutaan, niin taitaapa DI palkat lähteä (yksityissektorilla ainakin) n. 3 kiloeuron tuntumasta ja sitten 75 % fraktaalin mukaan olisi 10 vuoden päästä se 5 kiloeuroa. Eli ihan sopiva ainakin täällä landella.

        Tässä listassa näette paremmuusjärjestyksessä, mitä alaa kannattaa opiskella ja mitä alaa ei kannata, jos opiskelee DI:ksi.

        1. Tuotantotalous
        2. Tietoteknikka
        3. Tietoliikennetekniikka
        4. Teknillinen Fysiikka
        5. Sähköteknikka
        6. Konetekniikka
        7. Energiateknikka
        8. Automaatiotekniikka
        9. Puunjalostusteknikka
        10.Rakennusteknikka
        11.Materiaalteknikka
        12.Kemian Teknikka


      • Rakennusinsinööri
        Grummmelll kirjoitti:

        Tässä listassa näette paremmuusjärjestyksessä, mitä alaa kannattaa opiskella ja mitä alaa ei kannata, jos opiskelee DI:ksi.

        1. Tuotantotalous
        2. Tietoteknikka
        3. Tietoliikennetekniikka
        4. Teknillinen Fysiikka
        5. Sähköteknikka
        6. Konetekniikka
        7. Energiateknikka
        8. Automaatiotekniikka
        9. Puunjalostusteknikka
        10.Rakennusteknikka
        11.Materiaalteknikka
        12.Kemian Teknikka

        Harmi että ihan joka paikassa ei opeteta oikeinkirjoitustakaan kunnolla... Ja mihinkähän perustat tuon listasi? Fantasiaanko?


      • Pikajälleenkytkentä
        Rakennusinsinööri kirjoitti:

        Harmi että ihan joka paikassa ei opeteta oikeinkirjoitustakaan kunnolla... Ja mihinkähän perustat tuon listasi? Fantasiaanko?

        Tuotantotaloutta opiskelevat tyypit, jotka kuvittelevat pääsevänsä suoraan johtotehtäviin sillä, että eivät oikeasti tiedä asioista mitään. Huvittavaa katsella näitä kovasti itseään päteviä kaulaspaitaisia tyyppejä, jotka ovat niin ollakseen. Ehkä tilanne oli tämä 10-20v sitten, kun koulutustakaan ei ollut vielä niin paljon yli, että johtotehtäviäkin löytyi. Nyt johtotehtävät tarkoittavat pikemminkin kaapelin vetoa. Ei latvastapäin puuhun kiivetä. AMK:maisempaan osaamiseen on entistä enemmän tarvetta, ja sitä näiltä tutalaisilta puuttuu ensimmäisenä.

        Edelleen listasta, tietopuolen osaaminen työllistää niin kauan kunhan se on ohjelmistotekniikkaa. Tietoliikenneyhteydet on vedetty jo aikaa sitten, ja siihen ei osaajia juurikaan ylimääräisiä enää tarvita. Tästä syystä Suomessa suurin osa alan opiskelijoista taitaa olla jo ulkomaalaisia todella motivoituneita tutkinto-opiskelijoita.

        Nyt on valtaa se, kuten jo ylempänä joku mainitsikin, että voidaan todella sanoa osaavansa jotakin. Pehmeät puheet ei enää auta edes sisälle. Pitää hankkia vahva työkokemus jo opiskeluaikana - mitä tämä kuralle mennyt tutkintouudistus ei tue lainkaan - ja olla itseluottamusta, ulospäinsuuntautumista, realismia ja nöyryyttä. Näillä eväillä, uskon että suomenmaastakin vielä töitä löytyy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      31
      2110
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      7
      1846
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1321
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1210
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1195
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      12
      1117
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1061
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1025
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1014
    10. 12
      997
    Aihe