Akkuvaraaja-asiaa

Matti hyllyssä

Autotallini hyllystä löytyi Muuntolaite Oy:n valmistama iloisen keltainen Matti 6-12/4C -akkuvaraaja. Ostettu joskus -85 satasella (markalla, öhöm), luin pohjasta.

Akkuvaraajassa kytkin; 6V ja 12V. Sen toki ymmärrän, mutta miten luen ladatessani akkua tuota 0-6 A mittaria? Eli mitä kertoo mittarin lukema kytkiessäni laturin akkuun ja missä amppeerimäärässä akku latautunut?

Millaisia akkuja voin ladata Matillani ja kuinka arvioisin latausaikoja etukäteen? Voiko tuolla Matilla pilata akkujani esim. ylilataamalla?

8

11252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apus apus

      noit ladata kaikkia 6-12 voltin akkuja.ampeerimittari kertoo kuinkapaljon akku ottaa lataushetkellä virtaa,eli kun kytket laturin tyhjään akkuun niin mittari näyttää ilmeisesti 6ampeeria ja kun lataus jatkuu,niin mittarin lukema pienenee.eli kun akkusi on täynnä mittari näyttä nollaa.et voi tuolla laturilla ladata liikaa akkujasi.jos latauksen alussa mittari nouseeloppuun asti niin silloin akkusi on viallinen.muista myös katsoa akkunesteet ennen latausta.

      • akkuspesialisti

        viestin suomennos, kyllä laturi toimii jos A-mittari näyttää jotain, ei välttämättä maksimia, mutta jos näyttää paljon niin silloin tapahtuu lataamista, ajan myötä pitää virran pudota. Sitten kun näyttö on tasaantunut vuorokauden aikana lähes nollaan niin silloin akun voisi kuvitella olevan täydessä varauksessa
        . Esim. 60 Ah:n akku latautuu noin kahdessatoissa tunnissa. Automaattivaraajat on lisäksi optimoitu lataamaan pienemmällä virralla, silloin ei tapahdu ns. ylilatausta eikä keittämistä. Ns. vakiovirralla esim. 2 A menee akkua rasittamatta ja keittämättä. Ennen latausta pitää tarkistaa nestepinta ja jos mahdollista niin myös ominaispaino. Kylmän akun lataaminen kestää pitempään.


      • apus apus
        akkuspesialisti kirjoitti:

        viestin suomennos, kyllä laturi toimii jos A-mittari näyttää jotain, ei välttämättä maksimia, mutta jos näyttää paljon niin silloin tapahtuu lataamista, ajan myötä pitää virran pudota. Sitten kun näyttö on tasaantunut vuorokauden aikana lähes nollaan niin silloin akun voisi kuvitella olevan täydessä varauksessa
        . Esim. 60 Ah:n akku latautuu noin kahdessatoissa tunnissa. Automaattivaraajat on lisäksi optimoitu lataamaan pienemmällä virralla, silloin ei tapahdu ns. ylilatausta eikä keittämistä. Ns. vakiovirralla esim. 2 A menee akkua rasittamatta ja keittämättä. Ennen latausta pitää tarkistaa nestepinta ja jos mahdollista niin myös ominaispaino. Kylmän akun lataaminen kestää pitempään.

        pikkuvirheitä on kirjoituksessa niin saman asian kirjoitit.meikäläinen kun ei ole mikään pilkun nussija.


      • asiaa...

        Ei se amppeerimittari koskaan nollaan mene. Täyteen ladattuun akkuunkin aina vähän menee virtaa, lähinnä akkuhapon lämmittämiseen kuluu se teho. Kun mittarin viisari painuu alle 1 A:n alkaa akku olla täynnä.

        Jos latauksen alussa mittarin viisari nousee loppuun asti, niin akku on tyhjä. Mitään muuta siitä ei voi päätellä. Akku saattaa olla viallinen, mutta saattaa se olla vielä aivan kunnossakin

        Laturia ei turhaan kannata pitää akkua lataamassa. Yleensä noissa latureissa latausjännite on vähän korkeampi kuin autossa, joten turha lataaminen kiehuttaa akkuhappoa ja kuivattaa akkua. Ylläpitolaturit ovat aivan eri laitteita, ne valvovat akun napajännitettä, sopeuttavat latausvirran akun varaustilaan sopivaksi ja katkaisevat latauksen kun akku on täynnä.


      • akkuspesialisti
        asiaa... kirjoitti:

        Ei se amppeerimittari koskaan nollaan mene. Täyteen ladattuun akkuunkin aina vähän menee virtaa, lähinnä akkuhapon lämmittämiseen kuluu se teho. Kun mittarin viisari painuu alle 1 A:n alkaa akku olla täynnä.

        Jos latauksen alussa mittarin viisari nousee loppuun asti, niin akku on tyhjä. Mitään muuta siitä ei voi päätellä. Akku saattaa olla viallinen, mutta saattaa se olla vielä aivan kunnossakin

        Laturia ei turhaan kannata pitää akkua lataamassa. Yleensä noissa latureissa latausjännite on vähän korkeampi kuin autossa, joten turha lataaminen kiehuttaa akkuhappoa ja kuivattaa akkua. Ylläpitolaturit ovat aivan eri laitteita, ne valvovat akun napajännitettä, sopeuttavat latausvirran akun varaustilaan sopivaksi ja katkaisevat latauksen kun akku on täynnä.

        kuinka voittekin olla noin tyhmiä, selvää asiaa vänkäätte, kyllähän minä tiedän todellisuuden, te luulette. Turha siinä on venkuroida, jättäkää asiat tunteville osapuolille.


    • Matti jo akussa kii.

      Kiitti vastauksista. Eiköhän näillä selviä. Tässä Matissa tuskin sen enempää automatiikkaa löytyy, joten latailempa tuuletetussa tilassa ja en poruuta päiväkaupalla kuivaa akkua...

    • vanhanmatti

      Ompi muuten hyvä laturi sulla.Toiminut hyvin itselläni 35vuotta.Eikä tarvitse muuta tietää kuin jännitteen valitsee oikein ja noin 1 ampeerin kohdalla on akku täysi.

      • Peli-Matti

        Täällä kanssa varmaankin 30 vuotta vanha Matti. Kerran vedin vahingossa hauenleukat oikariin ja automaattisulake laukesi, mutta ei enää suosunut palautumaan. Vaihdoin automaattisulakkeen uuteen, ja taas on menty jo ainakin 10 vuotta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe