Akkuvaraaja-asiaa

Matti hyllyssä

Autotallini hyllystä löytyi Muuntolaite Oy:n valmistama iloisen keltainen Matti 6-12/4C -akkuvaraaja. Ostettu joskus -85 satasella (markalla, öhöm), luin pohjasta.

Akkuvaraajassa kytkin; 6V ja 12V. Sen toki ymmärrän, mutta miten luen ladatessani akkua tuota 0-6 A mittaria? Eli mitä kertoo mittarin lukema kytkiessäni laturin akkuun ja missä amppeerimäärässä akku latautunut?

Millaisia akkuja voin ladata Matillani ja kuinka arvioisin latausaikoja etukäteen? Voiko tuolla Matilla pilata akkujani esim. ylilataamalla?

8

11452

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apus apus

      noit ladata kaikkia 6-12 voltin akkuja.ampeerimittari kertoo kuinkapaljon akku ottaa lataushetkellä virtaa,eli kun kytket laturin tyhjään akkuun niin mittari näyttää ilmeisesti 6ampeeria ja kun lataus jatkuu,niin mittarin lukema pienenee.eli kun akkusi on täynnä mittari näyttä nollaa.et voi tuolla laturilla ladata liikaa akkujasi.jos latauksen alussa mittari nouseeloppuun asti niin silloin akkusi on viallinen.muista myös katsoa akkunesteet ennen latausta.

      • akkuspesialisti

        viestin suomennos, kyllä laturi toimii jos A-mittari näyttää jotain, ei välttämättä maksimia, mutta jos näyttää paljon niin silloin tapahtuu lataamista, ajan myötä pitää virran pudota. Sitten kun näyttö on tasaantunut vuorokauden aikana lähes nollaan niin silloin akun voisi kuvitella olevan täydessä varauksessa
        . Esim. 60 Ah:n akku latautuu noin kahdessatoissa tunnissa. Automaattivaraajat on lisäksi optimoitu lataamaan pienemmällä virralla, silloin ei tapahdu ns. ylilatausta eikä keittämistä. Ns. vakiovirralla esim. 2 A menee akkua rasittamatta ja keittämättä. Ennen latausta pitää tarkistaa nestepinta ja jos mahdollista niin myös ominaispaino. Kylmän akun lataaminen kestää pitempään.


      • apus apus
        akkuspesialisti kirjoitti:

        viestin suomennos, kyllä laturi toimii jos A-mittari näyttää jotain, ei välttämättä maksimia, mutta jos näyttää paljon niin silloin tapahtuu lataamista, ajan myötä pitää virran pudota. Sitten kun näyttö on tasaantunut vuorokauden aikana lähes nollaan niin silloin akun voisi kuvitella olevan täydessä varauksessa
        . Esim. 60 Ah:n akku latautuu noin kahdessatoissa tunnissa. Automaattivaraajat on lisäksi optimoitu lataamaan pienemmällä virralla, silloin ei tapahdu ns. ylilatausta eikä keittämistä. Ns. vakiovirralla esim. 2 A menee akkua rasittamatta ja keittämättä. Ennen latausta pitää tarkistaa nestepinta ja jos mahdollista niin myös ominaispaino. Kylmän akun lataaminen kestää pitempään.

        pikkuvirheitä on kirjoituksessa niin saman asian kirjoitit.meikäläinen kun ei ole mikään pilkun nussija.


      • asiaa...

        Ei se amppeerimittari koskaan nollaan mene. Täyteen ladattuun akkuunkin aina vähän menee virtaa, lähinnä akkuhapon lämmittämiseen kuluu se teho. Kun mittarin viisari painuu alle 1 A:n alkaa akku olla täynnä.

        Jos latauksen alussa mittarin viisari nousee loppuun asti, niin akku on tyhjä. Mitään muuta siitä ei voi päätellä. Akku saattaa olla viallinen, mutta saattaa se olla vielä aivan kunnossakin

        Laturia ei turhaan kannata pitää akkua lataamassa. Yleensä noissa latureissa latausjännite on vähän korkeampi kuin autossa, joten turha lataaminen kiehuttaa akkuhappoa ja kuivattaa akkua. Ylläpitolaturit ovat aivan eri laitteita, ne valvovat akun napajännitettä, sopeuttavat latausvirran akun varaustilaan sopivaksi ja katkaisevat latauksen kun akku on täynnä.


      • akkuspesialisti
        asiaa... kirjoitti:

        Ei se amppeerimittari koskaan nollaan mene. Täyteen ladattuun akkuunkin aina vähän menee virtaa, lähinnä akkuhapon lämmittämiseen kuluu se teho. Kun mittarin viisari painuu alle 1 A:n alkaa akku olla täynnä.

        Jos latauksen alussa mittarin viisari nousee loppuun asti, niin akku on tyhjä. Mitään muuta siitä ei voi päätellä. Akku saattaa olla viallinen, mutta saattaa se olla vielä aivan kunnossakin

        Laturia ei turhaan kannata pitää akkua lataamassa. Yleensä noissa latureissa latausjännite on vähän korkeampi kuin autossa, joten turha lataaminen kiehuttaa akkuhappoa ja kuivattaa akkua. Ylläpitolaturit ovat aivan eri laitteita, ne valvovat akun napajännitettä, sopeuttavat latausvirran akun varaustilaan sopivaksi ja katkaisevat latauksen kun akku on täynnä.

        kuinka voittekin olla noin tyhmiä, selvää asiaa vänkäätte, kyllähän minä tiedän todellisuuden, te luulette. Turha siinä on venkuroida, jättäkää asiat tunteville osapuolille.


    • Matti jo akussa kii.

      Kiitti vastauksista. Eiköhän näillä selviä. Tässä Matissa tuskin sen enempää automatiikkaa löytyy, joten latailempa tuuletetussa tilassa ja en poruuta päiväkaupalla kuivaa akkua...

    • vanhanmatti

      Ompi muuten hyvä laturi sulla.Toiminut hyvin itselläni 35vuotta.Eikä tarvitse muuta tietää kuin jännitteen valitsee oikein ja noin 1 ampeerin kohdalla on akku täysi.

      • Peli-Matti

        Täällä kanssa varmaankin 30 vuotta vanha Matti. Kerran vedin vahingossa hauenleukat oikariin ja automaattisulake laukesi, mutta ei enää suosunut palautumaan. Vaihdoin automaattisulakkeen uuteen, ja taas on menty jo ainakin 10 vuotta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3161
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe