kokoproteesia nuorilla?

tiinuliini

mulle määrättiin laitettavaksi yläpuolelle kokoproteesi vaikka olen vasta 37 ja eikä ylähampaani niin rikki omasta mielestäni ole. kunnallisessa vaan hammaslääkäri sanoi ettei ruveta korjailemaan vaan poistetaan. vähän pelottaa näin raju hoito mutta kai se hammaslääkäri tietää mitä tekee. mutta onko muilla ikäisilläni kokoproteesia?

48

6747

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • N42

Olen tänä vuonna 43 täyttävä nainen ja kokoproteesit on molemmissa puolissa. Aiemmin oli osaproteesi ensin molemmissa puolissa. Olin vajaa 30-vuotias olin kun sain yläpuoleen osaproteesin ja vähän yli 30 kun sain myös alapuoleen. Kokoproteesin sain yläpuoleen kolme vuotta sitten eli juuri ennen 40-vuotis päiviäni ja alapuoleen edellis syksynä.
      En tunne henkilökohtaisesti muita ketään ikäisiäni tai nuorempia kenellä olisi, mutta varmasti on.
      Tammikuussa uusi alapuolen proteesini pohjattiin hammasteknikolla niin siellä odotushuoneessa oli arviolta noin 35-vuotias nainen. Näytti siltä että hän odotti selvästi proteesiensa pohjausta tai korjausta kun oli kyllä mielestäni ilman hampaita suussa tai siis proteeseja. Harva haluaa lähteä odotushuoneesta asioille sillä välin ilman proteeseja enkä minä myöskään. Ymmärtääkseni hammasteknikolla ei käy potilaina kuin sellaiset kenellä on kokoproteesi.

• asdasdasds

...kokoproteeseja nuoremmiltakin.
        Ja hammasteknikolle saattaa olla asiaa jos jonkinlaisissa asioissa, lisäksi hammaslääkärit lähettävät silloin tällöin potilaitaan hammasteknikolle konsultointiin, ihan pikkulapsien oikomalaitteista lähtien.

• Tunnen monia henkilöitä, joilla on osa- ja koko proteesit. Eikä se ole tosiaan iästä kiinni. Hyvä ja luonnollinen on hymy ! Ymmärtääkseni on kyllä parempi, jos hampaita ei joudu poistattamaan kovin monia erittäin nuorena. Muuten se voi aiheutta ikenen pienentymista ja ongelmia proteesin pysyvyydessä. Tämäkään ei ole aina ongelma.

Olen usein kuullut että osaproteesit ovat epämukavat käyttäjalleen. miten sinulla N42 oli tilanne. Montako hammasta niissä oli ja miten ne oli kiinnitetty. Miksi lopuksi laitettiin n. kymmenen vuoden jälkeen kokoproteesit.

Olen itse harkitsemassa takahampaisiin ainakin ylös osaproteesia. Tunnen sekä Helsingissä että Tallinnassa hyviä ja tunnollisia hammaslääkäreitä. Tietysti Tallinnassa käynti edellyttää paljon ajankäyttöä eikä ole kaikille mahdollista
        terveisin Juha

• Vielä omat

Pyydä toinen arvio. Kunnallisessa poistetaan aivan liian usein kun hampaille olisi oikeasti vielä tehtävissä paljonkin. Perusperiaate pitää olla että omilla mennään.

• mä sit...

yksityiselle kartottaan, siellä palvelu on asiakas läheisenpää.

• tehokasta
        mä sit... kirjoitti:

Kunnallinen puoli laskee aika paljon kustannustehokkuuden varaan. Jos näyttää siltä että potilaalle alkaa tulla hammasremontti turhan kalliiksi ja se sitoo paljon hammashoidon resursseja, ehdotetaan ilmeisesti proteeseja (osa tai koko). Minulla on nyt tämä tilanne edessä. Kunnallinen hammaslääkäri ei sentään ole ehdottanut yksityispuolta. Yksityishammaslääkäri voi yrittää pitää hampaat kauemmin, koska ei tarvitse ajatella kustannusten ja resurssien säästöä. Tulojahan siitä tulee enemmän hammaslääkärille, kun potilas ravaa jatkuvasti isoissa ja kalliissa hoidoissa. Jotkut kunnalliset hammaslääkärit perustelevat potilaalle hyvin tarkkaan tuon hoidon järkevyyden. Parikin viimeisintä lääkäriä on minulle selittänyt hyvin perusteellisesti proteesihoidon tarpeen, vaikka olen jo itsekin huomannut tarpeen.

• hh81
        tehokasta kirjoitti:

Kunnallinen puoli laskee aika paljon kustannustehokkuuden varaan. Jos näyttää siltä että potilaalle alkaa tulla hammasremontti turhan kalliiksi ja se sitoo paljon hammashoidon resursseja, ehdotetaan ilmeisesti proteeseja (osa tai koko). Minulla on nyt tämä tilanne edessä. Kunnallinen hammaslääkäri ei sentään ole ehdottanut yksityispuolta. Yksityishammaslääkäri voi yrittää pitää hampaat kauemmin, koska ei tarvitse ajatella kustannusten ja resurssien säästöä. Tulojahan siitä tulee enemmän hammaslääkärille, kun potilas ravaa jatkuvasti isoissa ja kalliissa hoidoissa. Jotkut kunnalliset hammaslääkärit perustelevat potilaalle hyvin tarkkaan tuon hoidon järkevyyden. Parikin viimeisintä lääkäriä on minulle selittänyt hyvin perusteellisesti proteesihoidon tarpeen, vaikka olen jo itsekin huomannut tarpeen.

Jos haluat pitää hampaat suussa kokonaan tai ainakin osittain suosittelen ehdottomasti yksityisellä käyntiä. Itse työskentelen yksityisellä hammashoitajana ja tiedän että sinun tilanteessasi yksityisellä ei edes harkittaisi koko proteesin tekemistä! Mut jos vaan on varaa ni yksityiselle pyörähtämään :)

• vaihtoehtona
        hh81 kirjoitti:

Jos haluat pitää hampaat suussa kokonaan tai ainakin osittain suosittelen ehdottomasti yksityisellä käyntiä. Itse työskentelen yksityisellä hammashoitajana ja tiedän että sinun tilanteessasi yksityisellä ei edes harkittaisi koko proteesin tekemistä! Mut jos vaan on varaa ni yksityiselle pyörähtämään :)

Olen väliinputoaja ja kansakoulun jälkeen olen joutunut käymään pakosta yksityispuolella, joten nykyinen hammastilanteeni on peräisin siltä ajalta. Viime vuosien kunnallinen hammashoito (kun vihdoinkin pääsin sinne takaisin) ei ole muuttanut tilannetta paljoakaan. Suurimman ansion nykyisen (harvan) hampaistoni säilymiselle annan ammattitaitoisille suuhygienisteille. Nyt kun joudun isoon leikkaukseen joka edellyttää hyvässä kunnossa olevaa hampaistoa, hampaille ei tarvinnut tehdä mitään, vaikka kolme vuotta sitten näytti että joudutaan poistamaan hampaita.

Kunnalliseen puoleen olen joutunut turvautumaan koska minulla ei ole varaa käydä yksityisellä. Eläkkeestä nipistetään joka vuosi ja tilanne siis pahenee koko ajan. Siksi on mietittävä kustannustehokasta vaihtoehtoa tuleville vuosille. Kuudella ylähampaalla syöminen on jo aika hankalaa.

• espanjool
        mä sit... kirjoitti:

Minulla on hamasproteesi ollut ylhäällä 40vuotta nyt olen itse 68v ja hyvin on tultu toimeen
        nyt alhaalta 5 viimeistä hamasta otatin.Oli pakko mennä hamas-pulsiin kun kunalisella
        puole3lla eionistunut.Kuinka kauan ikeneitten pitäisi antaa parantua ennenkö protesit voi teetää.

• espanjool kirjoitti:

Minulla on hamasproteesi ollut ylhäällä 40vuotta nyt olen itse 68v ja hyvin on tultu toimeen
        nyt alhaalta 5 viimeistä hamasta otatin.Oli pakko mennä hamas-pulsiin kun kunalisella
        puole3lla eionistunut.Kuinka kauan ikeneitten pitäisi antaa parantua ennenkö protesit voi teetää.

Muutama vuosi sitten minäkin aitoin kokoproteesin myös alapuolelle. Teknikko alkoi tekemään proteeseja n. viikon kuluttua siitä kun viimeiset oli alhaalta edestä poistettu. Nopeassa aloittamisessa on se huono puoli, että proteesi on väljä jo melko nopeasti. Siis pohjata, tiivistää täytyy ensimmäisen kerran jo muutaman kuukauden päästä.

Siis, jos maltat odottaa pari kuukautta, ja kehtaat ilman hampaita olla, niin parempi lopputulos tulee.

• rotteesisuu

Olen tosin aika paljon vanhempi kuin sinä, mutta minulla on ollut kokoproteesi ylhäällä siitä alkaen kun olin vasta 25, ja kokoproteesin alhaalle sain kolmisen vuotta sitten. Ei tuo asia minua mitenkään ole haitannut. Ei hammasproteesit mikään maailmanloppu ole, eikä hyvin tehtyjä proteeseja helposti edes huomaa. Yläproteesin kanssa syöminenkin onnistuu kutakuinkin yhtä hyvin kuin omilla hampaillakin.

Minun mielestäni anna mennä vain. Hammaslääkäri todennäköisesti on tehnyt hampaistasi aivan oikean arvion. Terveyskeskuksessa lääkärillä ei ole ns. omaa lehmää ojassa, eikä hänellä ole pelkoa tulojensa menettämisestä. Osaa sitten antaa puolueettoman kannanoton siitä mikä kannattaa, mikä ei.

• tiinuliini

kävin maanantaina taas paikkauttamassa alahampaitani ja samalla kyselin vielä hammaslääkäriltä että onko varmasti paras vaihtoehto laittaa sitä kokoproteesia, mutta kyllä hän vakaasti oli sitä mieltä ja sanoi että se on järkevin vaihtoehto. sanoi kyllä ymmärtävänsä että se mietityttää minua koska hän on myös ikäiseni nainen, mutta ei nähnyt mitään järkeä omien hampaideni korjaamisessa enää enempää. uskon häntä kyllä kun hän vaikuttaa hyvin ammattitaitoiselta hammaslääkäriltä. eli annoin varata hoitoajat nyt sitten.

aluksi kai tehdään niitä muotteja suusta yms ja sitten proteesi ihan valmiiksi jo etukäteen. sen jälkeen hampaat poistetaan kerralla tai useammassa erässä ja viimeisellä kerralla saan suoraan sen uuden kokoproteesin sitten tilalle. voisiko joku antaa ohjeita jos tietää enemmän että miten tämä kaikki tapahtuu? ja hammaslääkäri sanoi että on vaihtoehtona poistaa kaikki kerralla tai sitten ensin toiselta puolen ja sitten toiselta puolen ja viimeisellä kertaa edestä. kumpikohan näistä olisi parempi tapa? alkoi kyllä jännittää nyt toden teolla kun on jo ajatkin varattuna!

• N...
        tiinuliini kirjoitti:

kävin maanantaina taas paikkauttamassa alahampaitani ja samalla kyselin vielä hammaslääkäriltä että onko varmasti paras vaihtoehto laittaa sitä kokoproteesia, mutta kyllä hän vakaasti oli sitä mieltä ja sanoi että se on järkevin vaihtoehto. sanoi kyllä ymmärtävänsä että se mietityttää minua koska hän on myös ikäiseni nainen, mutta ei nähnyt mitään järkeä omien hampaideni korjaamisessa enää enempää. uskon häntä kyllä kun hän vaikuttaa hyvin ammattitaitoiselta hammaslääkäriltä. eli annoin varata hoitoajat nyt sitten.

aluksi kai tehdään niitä muotteja suusta yms ja sitten proteesi ihan valmiiksi jo etukäteen. sen jälkeen hampaat poistetaan kerralla tai useammassa erässä ja viimeisellä kerralla saan suoraan sen uuden kokoproteesin sitten tilalle. voisiko joku antaa ohjeita jos tietää enemmän että miten tämä kaikki tapahtuu? ja hammaslääkäri sanoi että on vaihtoehtona poistaa kaikki kerralla tai sitten ensin toiselta puolen ja sitten toiselta puolen ja viimeisellä kertaa edestä. kumpikohan näistä olisi parempi tapa? alkoi kyllä jännittää nyt toden teolla kun on jo ajatkin varattuna!

Täällä kohtalotoverina 33v. joka juuri eilen sai lähetteen poistoihin ja irtoproteesin laittoon. Kotikunnassani meillä ei tehdä kun irtoproteesi terveyskeskuksessa. Minulta on ennestään otettu jo oikealta toiseksi viimeinen ja vasemmalta viimeinen hammas pois. Nyt otetaan vielä oikealtakin viimeinen ja edestä käsin neljäs ja vasemmalta toiseksi viimeinen. Tilalle sanottiin tehtävän irtoproteesi joka ei nyt tietysti ole niin kattava kuin sinulla, mutta onhan se proteesi tämäkin. Ja samoin jännittää kyllä ainakin tätä naista tämäkin proteesi miltä se tuntuu ja miten siihen tottuu! Tavallaan helpottaa kun kuulee että en olekaan maailman ainut jolle tämmöinen tulee...

• hampaat suussa ositt
        tiinuliini kirjoitti:

sinuna kävisin vielä yksityisellä ihan vain teettämässä arvion hampaistasi. Minulla on tosi huonot hampaat, reikiintyivät pahasti kun ei ollut kunnassa hammaslääkäriä. Ja sitten kun pääsin korjauttamaan niin lähes joka hampaaseen piti tehdä juurihoito. Minulta poistettiin kaksi hammastan neljännet hampaat keskeltä lukien ja käytin osaproteesia varmaan 25 vuotta. Pari vuotta sitten laitatin implantit niihin koloihin ja onpa tosi paljon parempi kuin irtoproteesi. Nyt parhaillaan on ongelmia etuhampaan kanssa mutta viimeiseen asti yritän säilyttää sen enkä anna poistaa. Siinä on juurikanava luutunut ja juurihoito ei onnistunut mutta menen hammaslääkärille arvioon että poistaa tulehtuneen juuren pään ikenen kautta ja yrittää säilyttää hampaan.
        Hampaitani on paikattu jokaista useita kertoja, onpa juurihoidettu hammaskin avattu ja täytetty uudestaan. Vaikea uskoa että hampaat olisivat tosiaan niin huonossa kunnossa että kokoproteesi olisi tarpeen sinun ikäiselläsi naisella. Minä olen kuitenkin 52 vuotias ja olet huomattavasti nuorempi.
        Kannattaa käydä kysymässä ennenkuin poistatat hampaasi. Et varmaan saa proteesia heti tilalle kun viimeiset on poistettu, ikenien on parannuttava useita viikkoja muuten proteesi ei istu kunnolla.

• Lady Bulimia
        hampaat suussa ositt kirjoitti:

sinuna kävisin vielä yksityisellä ihan vain teettämässä arvion hampaistasi. Minulla on tosi huonot hampaat, reikiintyivät pahasti kun ei ollut kunnassa hammaslääkäriä. Ja sitten kun pääsin korjauttamaan niin lähes joka hampaaseen piti tehdä juurihoito. Minulta poistettiin kaksi hammastan neljännet hampaat keskeltä lukien ja käytin osaproteesia varmaan 25 vuotta. Pari vuotta sitten laitatin implantit niihin koloihin ja onpa tosi paljon parempi kuin irtoproteesi. Nyt parhaillaan on ongelmia etuhampaan kanssa mutta viimeiseen asti yritän säilyttää sen enkä anna poistaa. Siinä on juurikanava luutunut ja juurihoito ei onnistunut mutta menen hammaslääkärille arvioon että poistaa tulehtuneen juuren pään ikenen kautta ja yrittää säilyttää hampaan.
        Hampaitani on paikattu jokaista useita kertoja, onpa juurihoidettu hammaskin avattu ja täytetty uudestaan. Vaikea uskoa että hampaat olisivat tosiaan niin huonossa kunnossa että kokoproteesi olisi tarpeen sinun ikäiselläsi naisella. Minä olen kuitenkin 52 vuotias ja olet huomattavasti nuorempi.
        Kannattaa käydä kysymässä ennenkuin poistatat hampaasi. Et varmaan saa proteesia heti tilalle kun viimeiset on poistettu, ikenien on parannuttava useita viikkoja muuten proteesi ei istu kunnolla.

Ensin vuosien bulimia oksentamisineen, siitä sitten vuosien epätoivoinen hammashoito ja lopputuloksena proteesit 31-vuotiaana. Sain yläleukaan lopulta kokoproteesin ja alaleukaan rankaproteesin. Omia hampaita on jäljellä enää alaleuan kulmahampaat ja etuhampaat, nekin juurihoidettu ja tehty metallikeraaminen silta päälle. Nyt olen 34-vuotias, ja kyllä näilläklin pärjäilee ennemmin kuin on ilman!

• rotteesisuu
        tiinuliini kirjoitti:

Ehdottomasti parempi tapa on kun ensin poistetaan kummaltakin puolelta hampaat ja annetaan ikenien rauhassa parantua. Sitten lopuksi poistetaan etuhampaat, ja proteesi samalla suuhun. Tosiasiahan on, että ikenet supistuvat, kun ne parantuvat, ja ajan kuluessa muutenkin. Proteesi ei tule niin nopeasti väljäksi, kun tehdään noin. Minulle tehtiin alaproteesin tuolla tapaa, ja hyvä tuli. Kolmen kuukauden päästä sitten vain hampaiden pohjaus. Jos kaikki hampaat poistetaan kerralla uusi proteesi on väljä muutamassa viikossa.

On pötyä, että joutuu olemaan ilman hampaita. Yhdeltä ystävältäni poistettiin parodontiitin vuoksi kaikki hampaat, sekä ylhäältä että alhaalta, toistakymmentä hammasta kerralla. Hänelläkin oli osaproteesit vuosia, mutta kun tukihampaat pettivät ei vaihtoehtoa ollut. Sai sitten kokoproteesit heti poistojen jälkeen suuhun, ja hyvin on ollut ratkaisuun tyytyväinen.

• HelmiHelmiHelmi
        rotteesisuu kirjoitti:

Ehdottomasti parempi tapa on kun ensin poistetaan kummaltakin puolelta hampaat ja annetaan ikenien rauhassa parantua. Sitten lopuksi poistetaan etuhampaat, ja proteesi samalla suuhun. Tosiasiahan on, että ikenet supistuvat, kun ne parantuvat, ja ajan kuluessa muutenkin. Proteesi ei tule niin nopeasti väljäksi, kun tehdään noin. Minulle tehtiin alaproteesin tuolla tapaa, ja hyvä tuli. Kolmen kuukauden päästä sitten vain hampaiden pohjaus. Jos kaikki hampaat poistetaan kerralla uusi proteesi on väljä muutamassa viikossa.

On pötyä, että joutuu olemaan ilman hampaita. Yhdeltä ystävältäni poistettiin parodontiitin vuoksi kaikki hampaat, sekä ylhäältä että alhaalta, toistakymmentä hammasta kerralla. Hänelläkin oli osaproteesit vuosia, mutta kun tukihampaat pettivät ei vaihtoehtoa ollut. Sai sitten kokoproteesit heti poistojen jälkeen suuhun, ja hyvin on ollut ratkaisuun tyytyväinen.

Minulla on hampaat raskauksien vaikutuksesta ja teini-iän laiminlyöntejen vuoksi aika huonossa kunnossa ja nyt olen niitä parisen vuotta tuolla yksityisellä hoidattanut. Lisäksi minulla on purentavika (jota ei ole kunnallisessa hoidettu), jonka seurauksena nuo takahampaiden paikat hajoilevat ja hampaita ollaan juurihoideltu senkin vuoksi. Minulla on poistettu kirurgisesti kaikki viisurit ja yksi haljennut takahammas.

Meillä on ollut vähän huono taloudellinen tilanne viimeaikoina (tai erityisen huono, ainahan se huono on opiskelijaperheessä jossa on lapsia) ja menin nyt käväisemään kunnallisella pariin otteeseen. Minulle väläyteltiin poistoja ja proteeseja jo melkein kättelyssä. Taisi jäädä siis viimeiseksi kerroiksi taas tuolla kunnallisella. Olen muutenkin saanut kaupunkimme kunnallisessa hammashoidossa aivan järkyttävää kohtelua. Meillä on mm. sellainen meno, että aika annetaan 6kk päähän, vaikka olisi suussa juurihoito kesken yms. Enää en sinne mene. Hampaat on minulle tosi tärkeä asia ja osa hyvää yleisterveydentilaa, sekä myös kosmeettinen itsetuntokysymys.

Aion kyllä hoidattaa noita leegojani viimeiseen pennoseen asti yksityisellä ja teettää niitä implanttejakin (jos on tarvis) heti kun pääsen opiskeluvaiheen yli. Sanottakoon vielä, että vuosituloni olivat viime vuonna n. 12 000 e ja n. 2500 €meni hammaslääkärilaskuihin. Surullista, mutta niin tätä meidä "hyvinvointiyhteiskuntaa". Edes viisureita en meinannut saada kunnallisessa poistoon. Alunperin minun olisi pitänyt odottaa 6kk tulehtuneiden hampaiden kanssa. Ahkeran soittelun tuloksena sain ajan 2kk:ssa ajan jolloin toinen puoli operoitiin. Toinen puoli hoidettiin yksityisellä ja laskuksi tuli n. 700€. Nyt jo poistettua takahammasta juurihoideltiin kunnallisessa kerta toisensa jälkeen, hammastulehdus vaan siellä suussa muhi ja muhi. Kunnallisen nuori hammaslääkäri raukka oli ihan pihalla, eikä selvästi tiennyt mitä teki. Yksityinen kokenut hammaslääkäri totesi paljaalla silmällä hampaan olevan halki juureen asti ja 2kk kivun säryn ja tuskan jälkeen takahammas poistettiin päivää ennen esikoiseni syntymää. Trust me ihmiset, ei ole mukavaa ravata 9 kuulla raskaan hammashoidoissa.

• P.V.
        HelmiHelmiHelmi kirjoitti:

Minulla on hampaat raskauksien vaikutuksesta ja teini-iän laiminlyöntejen vuoksi aika huonossa kunnossa ja nyt olen niitä parisen vuotta tuolla yksityisellä hoidattanut. Lisäksi minulla on purentavika (jota ei ole kunnallisessa hoidettu), jonka seurauksena nuo takahampaiden paikat hajoilevat ja hampaita ollaan juurihoideltu senkin vuoksi. Minulla on poistettu kirurgisesti kaikki viisurit ja yksi haljennut takahammas.

Meillä on ollut vähän huono taloudellinen tilanne viimeaikoina (tai erityisen huono, ainahan se huono on opiskelijaperheessä jossa on lapsia) ja menin nyt käväisemään kunnallisella pariin otteeseen. Minulle väläyteltiin poistoja ja proteeseja jo melkein kättelyssä. Taisi jäädä siis viimeiseksi kerroiksi taas tuolla kunnallisella. Olen muutenkin saanut kaupunkimme kunnallisessa hammashoidossa aivan järkyttävää kohtelua. Meillä on mm. sellainen meno, että aika annetaan 6kk päähän, vaikka olisi suussa juurihoito kesken yms. Enää en sinne mene. Hampaat on minulle tosi tärkeä asia ja osa hyvää yleisterveydentilaa, sekä myös kosmeettinen itsetuntokysymys.

Aion kyllä hoidattaa noita leegojani viimeiseen pennoseen asti yksityisellä ja teettää niitä implanttejakin (jos on tarvis) heti kun pääsen opiskeluvaiheen yli. Sanottakoon vielä, että vuosituloni olivat viime vuonna n. 12 000 e ja n. 2500 €meni hammaslääkärilaskuihin. Surullista, mutta niin tätä meidä "hyvinvointiyhteiskuntaa". Edes viisureita en meinannut saada kunnallisessa poistoon. Alunperin minun olisi pitänyt odottaa 6kk tulehtuneiden hampaiden kanssa. Ahkeran soittelun tuloksena sain ajan 2kk:ssa ajan jolloin toinen puoli operoitiin. Toinen puoli hoidettiin yksityisellä ja laskuksi tuli n. 700€. Nyt jo poistettua takahammasta juurihoideltiin kunnallisessa kerta toisensa jälkeen, hammastulehdus vaan siellä suussa muhi ja muhi. Kunnallisen nuori hammaslääkäri raukka oli ihan pihalla, eikä selvästi tiennyt mitä teki. Yksityinen kokenut hammaslääkäri totesi paljaalla silmällä hampaan olevan halki juureen asti ja 2kk kivun säryn ja tuskan jälkeen takahammas poistettiin päivää ennen esikoiseni syntymää. Trust me ihmiset, ei ole mukavaa ravata 9 kuulla raskaan hammashoidoissa.

Tuntuu olevan kunnasta ja hammaslääkäristä kiinni mitä tehdään! Mulla paikkailtiin hampaita rajusti jo yläasteiästä alkaen ja sitten jouduttiin tekemään juurihoitoja jne. Aina korjailtiin vaan lisää ja tehtiin jopa uusintajuurihoitoja ja eikä poistettu kuin kaksi haljennutta poskihammasta. Tämä siis kaikki kunnallisessa hoitolassa.

Sitten muutin ja jouduin heti samantien menemään uuteen hammashoitolaan särkyjen ja kesken jääneiden hoitojen takia. Tuli aikamoinen yllätys kun heti ensimmäisellä särkykäynnillä särkevä hammas poistettiinkin! Sain aika nopeasti jatkoajan kun särkyjä oli edelleen ja juurihoitoja kesken yms. Aika järkyttyneenä tämä tyttö siltä ensimmäiseltä käynniltä kotiin tuli! :(

Hammaslääkäri alkoi tutkia hampaitani ja voivotteli itsekseen ja sitten sanoi jotenkin näin hammashoitajalle: "tämä voidaan laittaa suoraan siihen proteesijonoon, ei täällä ole muuta enää tehtävissä. Ei näistä hampaista ole enää kuin harmia, ihme ettei täältä ole jo aiemmin poistettu tämän enempää. Varaa sinne aika että otetaan mallit ja orto, ja sitten lähete keskussairaalaan. Saavat siellä poistaa kerralla, kun ei me täällä voida niin paljon kerralla poistaa" ja tässä vaiheessa pysyin alkaa kakistelemaan varovasti että "anteeksi mitä siis..." kauhusta kankeana! Siihen hammaslääkäri totesi vaan viileästi että "hampaasi on todella huonossa kunnossa ja tässä vaiheessa ei ole enää muuta järkevää hoitoa kuin proteettinen hoito. Koitetaan nyt vaan katsoa että kuinka laaja hoito tarvitaan. Eikä sitä kannata kauhistua, päinvastoin saadaan sinulle kunnon hampaat suuhun ja pääset säryistä eroon. Kyllä hammasproteeseja paljon laitetaan sinunkin ikäisillesi, ja ihmetyttää ettei sinullekin ole jo aiemmin tehty, kun olisi kyllä pitänyt! Laitetaan sinulle lähete keskussairaalaan niin saavat siellä antaa vähän rauhoittavaa ja ottaa kerralla leikkaussalissa vähän useammankin hampaan, niin se on sinulle mukavin ja helpoin niin". Meinasin oikeasti puhjeta itkemään ja menin ihan sanattomaksi. Ja vielä samalla käynnillä hammaslääkäri poisti suoraan hampaan jonka säryn vuoksi olin sinne mennyt! Tajusin oikeastaan vasta illalla kotona että mitä olin saanut päivällä tietää ja mihin minulle oli ajat varattu. Ja kun hammaslääkäri sanoi että "sinunkin ikäisillesi" niin olin silloin 38-vuotias!

Seuraava aika oli aika pian ja kävin jo ennen sitä otattamassa ne kokoleukojen röntgenkuvat, ja sitten sillä suunnittelukäynnillä suustani otettiin erilaisia muotteja ja mittailtiin purentaa yms. Hammaslääkäri ei sanonut missään vaiheessa suunnitelmista muuta kuin "proteeseja varten" otettiin kaikkea. Sitten käynnin lopuksi aloin itse kysellä että mitä tässä nyt tapahtuukun minulle ei ole vieläkään tarkemmin kerrottu, ja sitten hammaslääkäri totesi suoraan vaan että "sinulle laitetaan yläleukaan kokoproteesi ja alaleukaan osaproteesi. Ylhäältä poistetaan kaikki loput omat hampaasi ja alhaalta lisäksi kuusi-seitsemän hammasta. Proteesit voidaan tehdä valmiiksi ja saat ne suoraan leikkauksessa suuhusi, mutta sitten ne kyllä istuvat huonosti ja niitä joudutaan heti korjailemaan. Mutta et varmaan halua kuitenkaan olla useita viikkoja ilman hampaitakaan? Saimme sinulle keskussairaalaan ajan jo neljän viikon päähän poistoja varten, eli se on nyt sitten seuraava käyntisi. Ne lähettävät sieltä tarkemmat ohjeet miten menettelet ja me toimitamme täältä proteesit valmiiksi sinne. Tänne varataan aika sitten viikon päähän leikkauksesta niin voit käydä näyttämässä miten proteesit istuvat. Saat kyllä nyt kerralla hienot hampaat näiden risojen tilalle!". Yritin taas hämmästykseltäni kysellä että "eihän se nyt näin voi olla, ettei muuta hoitoa enää ole" mutta hammaslääkäri vaan vakuutti että "niin se nyt on" ja lopetti käynnin käytännössä siihen.

Kävin seuraavalla viikolla teettämässä hoitoarvion yksityisellä hammaslääkärillä, ja se oli tietysti sitten tyrmistyttävän kallis! Olisi poistettu muutama hammas lisää, laitettu siltoja ja kruunuja eli kiinteää protetiikkaa, tehty juurihoitoja loppuun, paikkailtu yms yms ja kokonaishinta olisi noussut jonnekin yli 10000 euron! Kauhistuin sitä ja tyhmyyksissäni en käynyt kenelläkään toisella yksityisellä, vaan jouduin hyväksymään kunnallisen hoidon ja totuttelemaan ajatukseen proteeseista. Itkin monta yötä ja voin suorastaan pahoin jännityksestä. Se leikkausajan odotus oli kyllä elämäni raskaimpia aikoja, ja se vaan kesti ja kesti. Jälkikäteen ajateltuna joku toinen ykstyinen oliski voinut antaa järkevämmän kustannusarvion, mutta en tosiaan sitä tajunnut kysyä enää. Ja jatkuvat säryt tietysti painostivat siihen että jotain oli kuitenkin tehtävä.

Nyt sitten olen reilut puolitoista vuotta näihin totutellut... Mutta aika epätodelliselta kaikki tuntuu vielä nytkin jälkikäteen. Joskus meinaa alkaa miettiä "olisiko pitänyt sittenkin", mutta eipä asioille enää mitään voi! Nämä proteesit ovat nyt osa minua ja näillä mennään. Ja kyllähän näihin on tottunut jo jotenkin, eikä ainakaan särkyjä ole kuin murto-osa entisestä!

• aaaaaaaaaaaaaaaa
        P.V. kirjoitti:

Tuntuu olevan kunnasta ja hammaslääkäristä kiinni mitä tehdään! Mulla paikkailtiin hampaita rajusti jo yläasteiästä alkaen ja sitten jouduttiin tekemään juurihoitoja jne. Aina korjailtiin vaan lisää ja tehtiin jopa uusintajuurihoitoja ja eikä poistettu kuin kaksi haljennutta poskihammasta. Tämä siis kaikki kunnallisessa hoitolassa.

Sitten muutin ja jouduin heti samantien menemään uuteen hammashoitolaan särkyjen ja kesken jääneiden hoitojen takia. Tuli aikamoinen yllätys kun heti ensimmäisellä särkykäynnillä särkevä hammas poistettiinkin! Sain aika nopeasti jatkoajan kun särkyjä oli edelleen ja juurihoitoja kesken yms. Aika järkyttyneenä tämä tyttö siltä ensimmäiseltä käynniltä kotiin tuli! :(

Hammaslääkäri alkoi tutkia hampaitani ja voivotteli itsekseen ja sitten sanoi jotenkin näin hammashoitajalle: "tämä voidaan laittaa suoraan siihen proteesijonoon, ei täällä ole muuta enää tehtävissä. Ei näistä hampaista ole enää kuin harmia, ihme ettei täältä ole jo aiemmin poistettu tämän enempää. Varaa sinne aika että otetaan mallit ja orto, ja sitten lähete keskussairaalaan. Saavat siellä poistaa kerralla, kun ei me täällä voida niin paljon kerralla poistaa" ja tässä vaiheessa pysyin alkaa kakistelemaan varovasti että "anteeksi mitä siis..." kauhusta kankeana! Siihen hammaslääkäri totesi vaan viileästi että "hampaasi on todella huonossa kunnossa ja tässä vaiheessa ei ole enää muuta järkevää hoitoa kuin proteettinen hoito. Koitetaan nyt vaan katsoa että kuinka laaja hoito tarvitaan. Eikä sitä kannata kauhistua, päinvastoin saadaan sinulle kunnon hampaat suuhun ja pääset säryistä eroon. Kyllä hammasproteeseja paljon laitetaan sinunkin ikäisillesi, ja ihmetyttää ettei sinullekin ole jo aiemmin tehty, kun olisi kyllä pitänyt! Laitetaan sinulle lähete keskussairaalaan niin saavat siellä antaa vähän rauhoittavaa ja ottaa kerralla leikkaussalissa vähän useammankin hampaan, niin se on sinulle mukavin ja helpoin niin". Meinasin oikeasti puhjeta itkemään ja menin ihan sanattomaksi. Ja vielä samalla käynnillä hammaslääkäri poisti suoraan hampaan jonka säryn vuoksi olin sinne mennyt! Tajusin oikeastaan vasta illalla kotona että mitä olin saanut päivällä tietää ja mihin minulle oli ajat varattu. Ja kun hammaslääkäri sanoi että "sinunkin ikäisillesi" niin olin silloin 38-vuotias!

Seuraava aika oli aika pian ja kävin jo ennen sitä otattamassa ne kokoleukojen röntgenkuvat, ja sitten sillä suunnittelukäynnillä suustani otettiin erilaisia muotteja ja mittailtiin purentaa yms. Hammaslääkäri ei sanonut missään vaiheessa suunnitelmista muuta kuin "proteeseja varten" otettiin kaikkea. Sitten käynnin lopuksi aloin itse kysellä että mitä tässä nyt tapahtuukun minulle ei ole vieläkään tarkemmin kerrottu, ja sitten hammaslääkäri totesi suoraan vaan että "sinulle laitetaan yläleukaan kokoproteesi ja alaleukaan osaproteesi. Ylhäältä poistetaan kaikki loput omat hampaasi ja alhaalta lisäksi kuusi-seitsemän hammasta. Proteesit voidaan tehdä valmiiksi ja saat ne suoraan leikkauksessa suuhusi, mutta sitten ne kyllä istuvat huonosti ja niitä joudutaan heti korjailemaan. Mutta et varmaan halua kuitenkaan olla useita viikkoja ilman hampaitakaan? Saimme sinulle keskussairaalaan ajan jo neljän viikon päähän poistoja varten, eli se on nyt sitten seuraava käyntisi. Ne lähettävät sieltä tarkemmat ohjeet miten menettelet ja me toimitamme täältä proteesit valmiiksi sinne. Tänne varataan aika sitten viikon päähän leikkauksesta niin voit käydä näyttämässä miten proteesit istuvat. Saat kyllä nyt kerralla hienot hampaat näiden risojen tilalle!". Yritin taas hämmästykseltäni kysellä että "eihän se nyt näin voi olla, ettei muuta hoitoa enää ole" mutta hammaslääkäri vaan vakuutti että "niin se nyt on" ja lopetti käynnin käytännössä siihen.

Kävin seuraavalla viikolla teettämässä hoitoarvion yksityisellä hammaslääkärillä, ja se oli tietysti sitten tyrmistyttävän kallis! Olisi poistettu muutama hammas lisää, laitettu siltoja ja kruunuja eli kiinteää protetiikkaa, tehty juurihoitoja loppuun, paikkailtu yms yms ja kokonaishinta olisi noussut jonnekin yli 10000 euron! Kauhistuin sitä ja tyhmyyksissäni en käynyt kenelläkään toisella yksityisellä, vaan jouduin hyväksymään kunnallisen hoidon ja totuttelemaan ajatukseen proteeseista. Itkin monta yötä ja voin suorastaan pahoin jännityksestä. Se leikkausajan odotus oli kyllä elämäni raskaimpia aikoja, ja se vaan kesti ja kesti. Jälkikäteen ajateltuna joku toinen ykstyinen oliski voinut antaa järkevämmän kustannusarvion, mutta en tosiaan sitä tajunnut kysyä enää. Ja jatkuvat säryt tietysti painostivat siihen että jotain oli kuitenkin tehtävä.

Nyt sitten olen reilut puolitoista vuotta näihin totutellut... Mutta aika epätodelliselta kaikki tuntuu vielä nytkin jälkikäteen. Joskus meinaa alkaa miettiä "olisiko pitänyt sittenkin", mutta eipä asioille enää mitään voi! Nämä proteesit ovat nyt osa minua ja näillä mennään. Ja kyllähän näihin on tottunut jo jotenkin, eikä ainakaan särkyjä ole kuin murto-osa entisestä!

Kiitos kun jaksoit kirjoittaa.

Proteeseja on n. yli miljoonalla suomalaisella.
        Harvempi niistä puhuu, saati esittelee... Joten tervetuloa ns. hiljaiseen joukkoon, joka on aina maksanut hammashoitonsa (proteesit) itse, ilman kelakorvauksia.

• tiinuliini
        aaaaaaaaaaaaaaaa kirjoitti:

Kiitos kun jaksoit kirjoittaa.

Proteeseja on n. yli miljoonalla suomalaisella.
        Harvempi niistä puhuu, saati esittelee... Joten tervetuloa ns. hiljaiseen joukkoon, joka on aina maksanut hammashoitonsa (proteesit) itse, ilman kelakorvauksia.

kiitos kertomuksestasi! aika hurjaa ettei hammaslääkäri oikein vaivautunut kertomaan heti tilannetta? oliko kyseessä erityisen vanha hammaslääkäri vai muuten nihkeä?

olisiko mahdollista että kertoisit vielä lisää siitä miten kaikki muotit yms proteeseja varten tehdään ja muutenkin millaiselta noin isot määrät poistoja tuntui kerralla? entä miten olet proteeseihisi tottunut ja vaikuttiko ne syömiseen ja puheeseen yms kaikki sellaiset? olisin kovin kiitollinen kaikista sinun ja muidenkin kokemuksista näin etukäteen, kun aikalailla jännittää näin suuri juttu minuakin ja aika iso muutos varmaan elämässä edessä.

• ............
        tiinuliini kirjoitti:

Yksityiseltä saat uudet hampaat mukaan tunnnissa. et siis joudu olemaan ollenkaan ilman hampaita.

• Proteesisuu 2

Löysin nyt tämän keskustelun, ja mielestäni myös anna mennä vain! Olen itse pitänyt kokoproteesia yläällä jo yli 15 vuotta. Ikä nyt 45. Alakokoproteesi tullee ehkä piakkoin, mutta nyt vielä puoliproteesi toistaiseksi. Sekin saatu kun olin reilusti alle 30. Nykyään ihan turhaan koitetaan säästellä hampaanraatoja hammaslääkärillä usein rahantoivossa. Jos ei ole kunnossa ja hammaslääkäriä proteesia ehdottaa niin kyllä se tosi on. Moni luulee että ei se ole kun kuvittelee omista hampaista turhia. Proteesit on pian oma osa sinua ja et huomaakaan niitä.

• Rottesisuu
        Proteesisuu 2 kirjoitti:

Löysin nyt tämän keskustelun, ja mielestäni myös anna mennä vain! Olen itse pitänyt kokoproteesia yläällä jo yli 15 vuotta. Ikä nyt 45. Alakokoproteesi tullee ehkä piakkoin, mutta nyt vielä puoliproteesi toistaiseksi. Sekin saatu kun olin reilusti alle 30. Nykyään ihan turhaan koitetaan säästellä hampaanraatoja hammaslääkärillä usein rahantoivossa. Jos ei ole kunnossa ja hammaslääkäriä proteesia ehdottaa niin kyllä se tosi on. Moni luulee että ei se ole kun kuvittelee omista hampaista turhia. Proteesit on pian oma osa sinua ja et huomaakaan niitä.

Ei niitä omia risoja hampaanraatoja todellakaan kannata säästellä. Juurihoitojenkin kannattavuus on hyvin kysenalaista. Pari esimerkkiä:

Eräälle työpaikaltani tutulle ihmiselle tehtiin epäonnistunut juurihoito. Seurauksena oli verenmyrkytys, joka meni aivoihin, seurauksella että jouduttiin tekemään aivoleikkaus ihmisen hengen pelastamiseksi. Hänen työkykynsä lienee mennyttä, koska ei vuoden poissaolon jälkeen ole töihin palannut.

Toisessa tapauksessa tehtiin kaikki voitava hampaan pelastamiseksi juurihoidoin leikkaauksin ym. ja rahaa paloi. Lopputulos kuitenkin oli, että hammas poistettiin. Siinähän ei sinänsä ole mitään kummallista. Aika moni juurihoito epäonnistuu tuolla tavoin. Sen sijaan siinä että potilas valitti potilasturvalautakuntaan (vai mikäsen virallinen nimi lienee) hoitovirheestä, ja ettei ajoissa lääkäri tehnyt oikeita johtopäätöksiä, niin siinä vastauksessa oli. Se kuului jotenskin, että "juurihoito tehdään aina potilaan vastuulla, ja hänen suostumuksellaan". Siis hammaslääkärit voivat mielinmäärin rahastaa hyväuskoisia ihmisiä joutumatta itse vastuuseen.

Mm. edellä sanotun vuoksi luotan todella paljon kuntien terveyskeskuksessa työskenteleviin hammaslääkäreihin, joita henkilökohtaisesti tunnen muutamia. He ovat ammatti-ihmisiä, ja osaavat kylmästi arvioida potilaansa suun tilanteen. Heidän palkkansa kun ei ole kiinni potilaan kukkarossa. Kuukausipalkka tulee joka tapauksessa, ja hoidettavaa kyllä riittää.

Niin, että rakkaat ystävät. Te jotka tuskailette nyt noiden hammasasioittenne kanssa: Antakaa vain niitten risojen mennä. Huomaatte hyvin todennäköisesti nopeasti, kuinka oikea ratkaisu proteesin laittaminen oli.
        Yläproteesin kanssa ei mielestän imenetä oikeastaan mitään muuta kuin omien hampaiden statuksen. Ne toimivat kyllä lähes omien hampaiden veroisesti. Alaproteesin kanssa sitten tietysti vaaditaan hieman enemmän myönteistä asennetta ja sopeutumista, mutta ei niidenkään saaminen mikään maailmanloppu ole.

• Huonohampainen

Hei!
      Täällä nainen 34v. sama kohtalo edessä. Luulin olevani maailman ainoa mutta näköjään yksi muukin! :) Nyt on ylhäällä 6-hampaan ranka ja alhaalla 4-hampaan ranka. On vaan suunniteltu ylös jo vuoden verran kokoproteesia mutta en ole vielä uskaltautunut hommaan ryhtyä. Viime viikolla taas isoja juttuja korjaillessa hammaslääkäri sanoi että syksy on takaraja. SItten on kuulemma pakko viimeistään! Pelottaa vaan niin hirveästi miten siihen tottuu? Ylös rankaa pelkäsin myös kun sen sain viitisen vuotta sitten mutta tottuihan siihen. Samoin alarankaa pari kolme vuotta sitten. Kai se on sama kokoproteesin kanssa että tottuu kun pakko. Mutta alas kokoproteesi ei ole kaikilla hyvä kun ei vissiin meinaa pysyä. Mutta jos nyt edes nelikymppiseksi selviäisi ennen sitä. Olisi mukavaa kuulla joko sait omasi ja miten meni?

• vikana

Siis mikä se syy on miksi hampaita reivtään ja korvataan proteeseilla. Älä hullu suostu ilman hyvää syytä. Olet mielestäni liian nuori.

• Ei alkuperäinen
        vikana kirjoitti:

Siis mikä se syy on miksi hampaita reivtään ja korvataan proteeseilla. Älä hullu suostu ilman hyvää syytä. Olet mielestäni liian nuori.

Voi olla syynä, eli ientulehdus. En ole edellinen kirjoittaja mutta se oli syynä itselläni. Minulla on kokoproteesit ja olen 40-vuotias naisihminen. Hoidin aina hyvin mutta tuo tauti muhi ikenien alla ilman että edes hammaslääkärit kiinnittivät kunnolla huomioita. Lopulta alettiin hoitaa intensiivisemmin ja hampaita mm kiskotettiin ja ikeniä leikattiin. Mutta ei auttanut vaan järkevintä oli vain poistaa hampaat ennenkuin ne itsestään jäisivät syödessä johonkin! Ensivaiheessa poistettiin osa ja koitettiin korjata tilannetta osaproteesein, mutta niille ei saatu riittävää tukea ja pysyvyyttä kun tukihampaatkin olivat liian heikkoja. Lopulta syksyllä 2008 laitettiin kokoproteesi yläleukaan ja vuotta myöhemmin myös alaleukaan. Eivät nämä omien ehjien hampaiden veroiset ole, mutta tämä meni näin ja elämä jatkuu. Myös siis nuorena, jollaiseksi siis itseni vielä lasken ainakin proteesit saadessani 38-39-vuotiaana, voi saada myös kokoproteesit. Se ei ole täysin poikkeuksellista ja aina sille ei vain ole vaihtoehtoja.

• Huonohampainen
        vikana kirjoitti:

Kyselit mikä hampaissani on vikana kun 34v ollaan tosiaan kokoproteesia laittamassa. Syy on se että hampaani ovat olleet kauttaaltaan reikiintyneet pahasti ja niitä on koko ikäni paikkailtu ja juurihoidettu uudestaan ja uudestaan. Yksinkertaisesti ne on hoidettu loppuun. Aiemmin poistettujen hampaiden juurissa on ollut halkeamia ja niiden kohdalla ei ole koskaan muuta vaihtoehtoa kuin poisto. Osaan hampaista on tehty kruunuja, mutta juuret eivät tahdo kestää silti. Syynä hampaideni voimakkaaseen reikiintymiseen on ollut eräs lääkitys, joten hoitamattomuudesta ei ole kyse. Voit uskoa että varmasti haluaisin pitää mielummin omat hampaani kuin saada proteesit, ja siksi olen jatkuvista vaivoista huolimatta venyttänyt asiaa. Tälle hetkellä varsinkin yläleuassa rankaproteesin kiinnitys on varsin huono kun sen tukihampaat ovat hajoamassa. Kävin juurihoidossa viimeksi tiistaiaamuna ja jälleen silloin hammaslääkäri taivutteli minua että varattaisiin ajat kokoproteesin laittoon. Ensi viikolla on seuraava aika ja hän sanoi että silloin varattaisiin ajat, mutta minua vaan pelottaa niin hirvittävästi koko asia! Eli en ole hullu ja anna vetää hampaitani pois turhaan, vaan minulla ei vaan kohta ole enää muuta vaihtoehtoa!

• Tulin lääkäristä
        Huonohampainen kirjoitti:

Kyselit mikä hampaissani on vikana kun 34v ollaan tosiaan kokoproteesia laittamassa. Syy on se että hampaani ovat olleet kauttaaltaan reikiintyneet pahasti ja niitä on koko ikäni paikkailtu ja juurihoidettu uudestaan ja uudestaan. Yksinkertaisesti ne on hoidettu loppuun. Aiemmin poistettujen hampaiden juurissa on ollut halkeamia ja niiden kohdalla ei ole koskaan muuta vaihtoehtoa kuin poisto. Osaan hampaista on tehty kruunuja, mutta juuret eivät tahdo kestää silti. Syynä hampaideni voimakkaaseen reikiintymiseen on ollut eräs lääkitys, joten hoitamattomuudesta ei ole kyse. Voit uskoa että varmasti haluaisin pitää mielummin omat hampaani kuin saada proteesit, ja siksi olen jatkuvista vaivoista huolimatta venyttänyt asiaa. Tälle hetkellä varsinkin yläleuassa rankaproteesin kiinnitys on varsin huono kun sen tukihampaat ovat hajoamassa. Kävin juurihoidossa viimeksi tiistaiaamuna ja jälleen silloin hammaslääkäri taivutteli minua että varattaisiin ajat kokoproteesin laittoon. Ensi viikolla on seuraava aika ja hän sanoi että silloin varattaisiin ajat, mutta minua vaan pelottaa niin hirvittävästi koko asia! Eli en ole hullu ja anna vetää hampaitani pois turhaan, vaan minulla ei vaan kohta ole enää muuta vaihtoehtoa!

Ei hammaslääkärit työn puutteessa proteeseja ehdota kyllä heillä on perustelunsa työlleen.Enemmän he rahaa saisivat yrittäisivät paikata ja hoitaa hampaitasi pikkaamalla ym juurihoidoilla.

• vaihtoehto.

Eikö ole vaihtoehto proteesille. saa tuudet hampaat mukaasai samalla käynnillä.

Onko poikaystävä jo löytynyt? Ajattelepa jos joudut menee treffeille, miten selität että sinulla ei ole hampaita? Voit tietysti yrittää salata asian, mutta jossain vaiheessa asia paljastuisi kuitenkin.

• Huonohampainen
        vaihtoehto. kirjoitti:

Onko poikaystävä jo löytynyt? Ajattelepa jos joudut menee treffeille, miten selität että sinulla ei ole hampaita? Voit tietysti yrittää salata asian, mutta jossain vaiheessa asia paljastuisi kuitenkin.

Toki implantit ovat vaihtoehto, mutta kustannukset ovat hieman muuta kuin tavallisella kokoproteesilla! Kokoproteesi tulee maksamaan vajaat 1000 euroa kaikkineen, ja implantit pelkästään yläleukaani maksaisivat yksityisellä 12000-15000 euroa! Ei minulla ainakaan ole tässä vaiheessa sellaisia rahoja, vaikka kuinka implantteja haluaisinkin.

Ja ei ole poikäystävää tällä hetkellä, mutta uskon että tosirakkaus ei katso sitä onko minulla omat vai tekohampaat! Eiköhän sen aivan muut asiat ratkaise? Tietysti varmasti tulee olemaan vaikeaa mennä jo treffeille, ja sitten miettiä kuumeisesti oikeaa hetkeä kertoa asiasta. Mutta en jaksa stressata sitä vielä etukäteen, kun uskon että se menee oikean ihmisen kanssa ihan luonnollisesti sitten kun sen aika on. Mutta voit uskoa että ei se mukavalta tai helpolta tunnu tämän ikäisenä saada kokoproteesia! En usko että haluaisit vaihtaa kanssani paikkaa?

• Mikä urpo!
        vaihtoehto. kirjoitti:

Miten kuvittelet tämän ylikansoittuneen planeetan täyttyneen, kun vuosisatoja asialla ovat olleet huonohampaiset ja hampaattomat esi-isät ja äidit.

Muuta urpo amerikkaan!
        Ps. Jos saat "samalla käynnillä uudet hampaat mukaan" Sinua on kusetettu, niin kuin sinun kaltaisia tulee kusettaakin.

• ???.

Miten kävi, kävitkö lääkärillä?

• Huonohampainen
        ???. kirjoitti:

Miten kävi, kävitkö lääkärillä?

Nyt se iso päätös on sitten tehty ja annettu periksi! Eli ylös tulee nyt sitten kokoproteesi! Nyt vaan hammaslääkäri joutuu selvittämään saako hän vielä järjestettyä hoitoajat ennen kesää, vai joudunko olemaan kesän jännityksessä että syksyllä vasta tulee tälläinen iso asia. Alustavasti varattiin ajat nyt alkaen elokuun puolivälistä ja syyskuun lopulla sitten tulisi uusi kokoproteesi suuhun, mutta hammaslääkäri soittaa vielä tällä viikolla saako järjestettyä ajat jo nyt ennen kesälomia, kun hammashoitola on heinäkuun osittain kiinni.

Jännittää kyllä ihan älyttömästi koko homma! Ja se että laitetaanko jo nyt pikaisesti vai vasta syksyllä. Siinäkin jotenkin molempi parempi että syksyyn olisi aikaa totutella ajatukseen mutta nyt nopeammin se olisi sitten nopeammin tehty ja ohi se odottamisen jännitys. Ja aikamoinen operaatio kun 8 hammasta kuitenkin on vielä poistettava! Ei kyllä viime yönä tullut paljon nukuttua.

• Hammashoitsu

Kyllä sinun ikäisilläsikin on, jopa nuoremmilla. Yleistä se ei ole, mutta kun yli miljoonalla suomalaisella on suussaan hammasproteesi, niin kyllä osa on nuorempiakin. Yleisempi kuin kokoproteesi nuoremmilla on osaproteesi. Hammasproteesit ovat vain asia, josta ei puhuta tai sitä hävetään, ja sen vuoksi saatat jopa itse tuntea ihmisiä joilla on hammasproteesi, mutta et edes tiedä sitä.

Itse työskentelen terveyskeskuksessa hammashoitajana, ja kyllä meillä on potilaissa useita alle 40-vuotiaita potilaita joilla on jonkinlainen proteesi. Ja 40-45 vuotiaiden ikäluokassa on jo suhteessa jo huomattavasti enemmän proteeseja. Jos tapaturmia ei lasketa, niin tiedän silti useampia tapauksia joissa jopa 20-30-vuotiaille tytöille on esimerkiksi päädytty laittamaan jopa kokoproteesit molempiin leukoihin syömishäiriön aiheuttaman oksentelun pilattua hampaat.

Viime viikolla viimeksi sai yksi uusi potilas osaproteesin, ja hän oli vähän yli kolmikymppinen. Tänään hoidettiin vain hieman yli 40-vuotiaan potilaan alahampaita, yläleuassa oli kokoproteesi. Ja olen ensi viikolla mukana kun laitetaan yhdelle suurinpiirtein sinun ikäisellesi potilaalle yläleukaan kokoproteesi. Hoidossa käy viikottain potilaita jotka ovat alle 45-vuotiaita ja joilla on osaproteesi. Ja useampia vuodessa joilla on kokoproteesi.

Hammaslääkärisi on varmasti tehnyt aivan oikean päätöksen hoitosi suhteen, vaikka se voi aluksi sinusta pahalta tuntuakin. Kyseessä on tietysti suuri muutos ja henkisesti on raskasta menettää jo yksikin oma hammas. Selviät siitä kuitenkin varmasti, ja saat itsellesi terveemmän suun ilman tulehduksia ja kipuja. Voimia sinulle ja tsemppiä hoitoosi!

• -praktikko

Taitaa olla potilaskanta terkkarissa olla vähän erilaista kuin täällä yksityissektorilla. Olen toiminut 20 v. alalla ja yksityishammaslääkärinä, eikä kellään omista potilaistani ikäluokassa 20-40 ole kokoproteesia. Irrotettavia osaproteesejakin on nuorimpina lähellä viittäkymmentä olevilla. Yli viisikymppisillä kyllä on yläkokoproteesejakin.
        Mutta proteesi on kuitenkin edelleen ihan hyvä hoitomuoto, silloin kun omista hampaista on pakko luopua ja joskus ei kertakaikkiaan ole muuta vaihtoehtoa.

• Janokki
        -praktikko kirjoitti:

Taitaa olla potilaskanta terkkarissa olla vähän erilaista kuin täällä yksityissektorilla. Olen toiminut 20 v. alalla ja yksityishammaslääkärinä, eikä kellään omista potilaistani ikäluokassa 20-40 ole kokoproteesia. Irrotettavia osaproteesejakin on nuorimpina lähellä viittäkymmentä olevilla. Yli viisikymppisillä kyllä on yläkokoproteesejakin.
        Mutta proteesi on kuitenkin edelleen ihan hyvä hoitomuoto, silloin kun omista hampaista on pakko luopua ja joskus ei kertakaikkiaan ole muuta vaihtoehtoa.

Mulla on vielä kaikki omat hampaat tallella mutta paikattu ja puunattu niitä on. Yksikin takahammas halkeaa, joka vuosi ja eikun uusi paikka tilalle ja hammaskiveä poistamassa kaksi kertaa vuodessa ja säröjäkin on narskuttelun johdosta. Yksityisellä käyn enkä yhtään omaa hammasta anna pois vetäistä, nykyään saa jo posliinipaikkoa a400 euroa paikka jotka kestää paremmin kuin muovi. Kannattaa yksityisellä ja osaavalla hoitajalla käydä ja säilyttää viimeiseen saakka omat hampaat. On kyllä ikävää, että joutuu nuorena laittamaan proteesin mutta raskaus tai jokin lääkitys voi viedä terveetkin hampaat. Tsemppiä vaan ei ne hampaat nyt mailman tärkein asia ole

• hammaskeiju44
        Janokki kirjoitti:

Mulla on vielä kaikki omat hampaat tallella mutta paikattu ja puunattu niitä on. Yksikin takahammas halkeaa, joka vuosi ja eikun uusi paikka tilalle ja hammaskiveä poistamassa kaksi kertaa vuodessa ja säröjäkin on narskuttelun johdosta. Yksityisellä käyn enkä yhtään omaa hammasta anna pois vetäistä, nykyään saa jo posliinipaikkoa a400 euroa paikka jotka kestää paremmin kuin muovi. Kannattaa yksityisellä ja osaavalla hoitajalla käydä ja säilyttää viimeiseen saakka omat hampaat. On kyllä ikävää, että joutuu nuorena laittamaan proteesin mutta raskaus tai jokin lääkitys voi viedä terveetkin hampaat. Tsemppiä vaan ei ne hampaat nyt mailman tärkein asia ole

olisipa mukava kuulla päivitettyä tilannetta näiltä kenelle on proteeseja suunniteltu? ja kertomusta siitä miten hoidoissa on edetty ja mitä tehty? kiinnostaisi kovasti ainakin itseäni kun olen myös itse harkinnut proteeseja jatkuvan korjailun sijasta.

• Rouva C
        hammaskeiju44 kirjoitti:

olisipa mukava kuulla päivitettyä tilannetta näiltä kenelle on proteeseja suunniteltu? ja kertomusta siitä miten hoidoissa on edetty ja mitä tehty? kiinnostaisi kovasti ainakin itseäni kun olen myös itse harkinnut proteeseja jatkuvan korjailun sijasta.

Minä olen keskustelussa uusi, nainen iältäni 46 vuotta. Yläleuastani olen menettänyt viisi hammasta, alaleuastani kaksi. Yläleuassa korvikkeena on ns rankaproteesi ja alahampaiden paikalla on vain aukot. Nyt olen jo pitemmän aikaa taistellut erittäin vaikeaa parodintiittia vastaan. Olen hoitanut todella hyvin ja käynyt säännöllisesti hammaslääkärillä ja suuhygienistillä. Ongelma on kuitenkin vain pahentunut, ja ylähampaani ovat nytkin edestä ns kiskolla kiinni toisissaan.

Eilen hammaslääkärini sitten lopulta sanoi ettei ole enää muuta mahdollisuutta kuin laittaa yläleukaan kokoproteesi. Tilanne on nyt jo niin vaikea, eikä yläleuassa oleva rankaproteesikaan pysy enää kunnolla kiinni kun sen tukihampaat heiluvat. Kokoproteesi laitettaisiin nyt ensin ja sitten pian sen jälkeen alaleuasta poistettaisiin myös useita hampaita. Sen jälkeen sinne laitettaisiin vastaavanlainen rankaproteesi kuin yläleuassa on nyt.

Olivat kokoproteesit olleet esillä jo jonkun aikaa hammaslääkärini kanssa, jopa molempiin leukoihin, mutta kyllä se silti aikamoisen kouraisun vatsassa aiheutti. Ylhäältä poistetaan kaikki loput yhdeksän hammasta kerralla ja laitetaan samalla kertaa ns immediaattina uusi kokoproteesi heti. Alaleuasta jouduttaneen poistamaan 4-6 hammasta.

• Huonohampainen
        hammaskeiju44 kirjoitti:

Eli minä olen se täällä ketjussa tällä samalla nimimerkillä kirjoittanut 34v. nainen. Minulla hoito siirtyi syksyyn kun hammashoitolassa oli niin täyttä ja kesälomat tulossa. Mutta elokuun puolivälissä hoito aloitetaan ja silloin saan sitten kokoproteesin ylös. Kahdeksan hammasta joudutaan poistamaan ja sen jälkeen kokoproteesin pitäisi alustavan aikataulun mukaan olla syyskuun lopulla suussa! Arvatkaa vaan jännittääkö?

• Jenni-fer

Eli minä olen se täällä ketjussa tällä samalla nimimerkillä kirjoittanut 34v. nainen. Minulla hoito siirtyi syksyyn kun hammashoitolassa oli niin täyttä ja kesälomat tulossa. Mutta elokuun puolivälissä hoito aloitetaan ja silloin saan sitten kokoproteesin ylös. Kahdeksan hammasta joudutaan poistamaan ja sen jälkeen kokoproteesin pitäisi alustavan aikataulun mukaan olla syyskuun lopulla suussa! Arvatkaa vaan jännittääkö?

Täällä 39v. ja eilen terkkarihampilääkäri ehdotti ylös sellaista rankaproteesia! Sieltä puuttui jo vasen kutonen ja huomenna poistetaan oikea vitonen. Nyt kuitenkin hampilääkäri ehdotti jos otettaisiin samalla huono juurihoidettu oikea kutonenkin pois. Ja sitten syksymmällä sellainen metallirankaproteesi tilalle kun ei terkkarissa tehdä implantteja. Huomiseen asti ois aikaa miettiä, mutta en yhtään tiedä mitä tekisin? Auttakaa?

• Rouva C

Kirjoitin tänne reilu kuukausi takaperin siitä, että minullekin hammaslääkärini oli määrännyt laitettavaksi kokoproteesin yläleukaan. Iältäni olen 46 vuotta. Aiemmin yläleuastani olin menettänyt jo viisi hammasta ja siellä oli ns rankaproteesi niiden tilalla. Ylhäältä päätettiin poistaa kerralla loput yhdeksän hammasta ja laittaa samalla kertaa kokoproteesi ns immediaattina.

Kokoproteesin laitto eteni nopeasti, koska minulla oli valmiiksi varattuna jo hoitoaikoja, joilla tehtiinkin pikaisesti muotit yms mittaukset suusta ja hampaista. Ja tänään sitten sain uuden proteesin ylähampaideni tilalle. Kun täällä on paljon kokoproteesin laitosta kyselty, niin ajattelin kirjoittaa kokemukseni tänne omasta käynnistäni.

Hoitoaika minulla oli klo 9.00 tänä aamuna ja täytyy sanoa ettei viime yönä juuri nukuttanut. Olin hyvissä ajoin jo vastaanotolla ja kyllä jännitys vaan kasvoi siinä odotellessa. Edellisen potilaan hoito vähän venyi, mutta kymmentä yli yhdeksän istuin jo hoitotuolissa. Siinä laitettiin ensin suojamyssy ja suojalasit päähän ja sitten sellainen muovisuoja kaulaan ja suojapaperi vielä lisäksi, ja otettiin ranka pois suusta. Puudutuspiikkejä laitettiin koko yläleukaan eri puolille todella monta, ja varsinkin etualueella ne kyllä saivat vedet silmiin. Puudutusta odotellessa hammaslääkäri kyseli mietteitäni, näytti valmiin proteesin ja kertoi että syksymmällä laitetaan alaleukaan rankaproteesi. Hoitaja samalla pyyhki kasvojani desinfiointiaineella. Kun puudutus alkoi vaikuttaa ja aloitettiin, jännitti ihan hirmuisesti vaikka minulta on hampaita poistettu ennenkin. Istuin hoidon ajan pystymmässä normaaliin makuuasentoon verrattuna, mutta taaksepäin kallistettuna. Suuhuni laitettiin sellainen huultenlevitin joka piti ne poissa edestä, sekä imuri. Hammaslääkäri kaiveli ensin jotenkin ikeniä irti hampaista ja hammashoitajalla oli imuletku kokoajan suussani ja sellainen metallikoukku jolla hän veti vielä huulta edestä. Sitten aloitettiin pihdeillä etuhampaista, ja kyllä tuntui hurjalta kun niitä yksitellen ensin heiluteltiin edestakaisin ja sitten aina hammas irtosi ja hammaslääkäri nosti sen pihdeillä siihen eteen sellaiseen kaarimaljaan. Ensin otettiin etuhampaat, sitten ns välihampaat. Sitten takahampaat joista pari jäljellä olevaa oli tiukemmassa ja niiden kanssa meni vähän enemmän aikaa. Lopuksi otettiin kulmahampaat joita jouduttiin nitkuttelemaan vähän kauemmin myös, kun niissä on kuulemma hyvin pitkät juuret. Lopulta ne irtosivat, mutta siinä tuli hieman vedet silmiin vaikkei kovaa kyllä sattunutkaan. Aika uskomattomalta tuntui kun siinä välissä yritin vähän kielellä koittaa ylähampaitani, mutta ei niitä tosiaan enää ollut. Sitten hammaslääkäri vähän jotenkin leikkasi ikeniä ja ompeli ne kiinni koko yläleuan matkalta. Sitten hän kysyi haluanko nähdä suuni ennen kuin laitetaan proteesi, minä halusin ja katsoin käsipeilistä sitä. Näytti aika hurjalta kun oli vain verinen ien tikkeineen ja muutenkin verta huulissa ja oli niin suppean näköinen koko ylähuuli kun hampaat puuttuivat. Sitten hammaslääkäri laittoi proteesin suuhuni ja painoi sen paikoilleen. Taas katsoin peilistä ja kyllähän se erilaiselta näytti kuin ennen ja jotenkin sen proteesiksi kyllä tunnisti heti. Sitten hoitaja puhdisti suunympärykseni, otti suojat ja myssyn yms pois, hammaslääkäri antoi ohjelaput ja suulliset ohjeet ja sitten se oli valmis koko juttu. Kovasti kyselivät olinko kunnossa ja jaksanko nousta, mutta eipä minulla mitään ollut. Ei koko käynti oikeastaan ollut niin kamala ollenkaan kuin olin pelännyt, mutta suu kyllä tuntui todella täydeltä proteesin kanssa eikä puheestani tainnut saada kyllä selvää. Kello 10.05 olin ulkona hoitohuoneesta kokoproteesi suussani, eli vain 55 minuuttia meni aikaa varatun tunnin sijaan.

Yllättävän helppo kokemus se käynti, mutta nyt lähipäivinä näkee sitten kuinka kovat kivut ja hankaluudet tulee. Puudutus lakkasi jo iltapäivän alkupuolella ja olen syönyt buranaa vastaanotolta lähtien. Vielä ei kovin kovaa särkyä ole tullut, mutta proteesi tuntuu vieraalta ja isolta suussa. Tekisi mieli ottaa se pois, mutta nyt on tärkeää pitää se paikallaan rajoittamassa turvotusta ja myöhemmän istuvuuden takia. Syöminen on jugurttia ja jäätelöä yms ja puheeni on varsin hankalaa ja epäselvää. Muutenkin tuntuu että suun lihakset ovat oudosti kipeytyneet ja jännitän varmaan suutani ihan uudella tavalla. Saa nähdä miten nukkuminen onnistuu, ja miltä huomenna tuntuu. Tänään olen vain lepäillyt ja pitänyt kylmäpusseja poskilla lieventämässä turvotusta.

Toivottavasti oma tämänpäiväinen kokemukseni auttaa muita. Itse ainakin yllätyin kuinka helppo noin monen hampaan poisto lopulta oli. Toivotan onnea ja tsemppiä teille muillekin proteesihoitoihinne.

• Rouva V.
        Rouva C kirjoitti:

Kirjoitin tänne reilu kuukausi takaperin siitä, että minullekin hammaslääkärini oli määrännyt laitettavaksi kokoproteesin yläleukaan. Iältäni olen 46 vuotta. Aiemmin yläleuastani olin menettänyt jo viisi hammasta ja siellä oli ns rankaproteesi niiden tilalla. Ylhäältä päätettiin poistaa kerralla loput yhdeksän hammasta ja laittaa samalla kertaa kokoproteesi ns immediaattina.

Kokoproteesin laitto eteni nopeasti, koska minulla oli valmiiksi varattuna jo hoitoaikoja, joilla tehtiinkin pikaisesti muotit yms mittaukset suusta ja hampaista. Ja tänään sitten sain uuden proteesin ylähampaideni tilalle. Kun täällä on paljon kokoproteesin laitosta kyselty, niin ajattelin kirjoittaa kokemukseni tänne omasta käynnistäni.

Hoitoaika minulla oli klo 9.00 tänä aamuna ja täytyy sanoa ettei viime yönä juuri nukuttanut. Olin hyvissä ajoin jo vastaanotolla ja kyllä jännitys vaan kasvoi siinä odotellessa. Edellisen potilaan hoito vähän venyi, mutta kymmentä yli yhdeksän istuin jo hoitotuolissa. Siinä laitettiin ensin suojamyssy ja suojalasit päähän ja sitten sellainen muovisuoja kaulaan ja suojapaperi vielä lisäksi, ja otettiin ranka pois suusta. Puudutuspiikkejä laitettiin koko yläleukaan eri puolille todella monta, ja varsinkin etualueella ne kyllä saivat vedet silmiin. Puudutusta odotellessa hammaslääkäri kyseli mietteitäni, näytti valmiin proteesin ja kertoi että syksymmällä laitetaan alaleukaan rankaproteesi. Hoitaja samalla pyyhki kasvojani desinfiointiaineella. Kun puudutus alkoi vaikuttaa ja aloitettiin, jännitti ihan hirmuisesti vaikka minulta on hampaita poistettu ennenkin. Istuin hoidon ajan pystymmässä normaaliin makuuasentoon verrattuna, mutta taaksepäin kallistettuna. Suuhuni laitettiin sellainen huultenlevitin joka piti ne poissa edestä, sekä imuri. Hammaslääkäri kaiveli ensin jotenkin ikeniä irti hampaista ja hammashoitajalla oli imuletku kokoajan suussani ja sellainen metallikoukku jolla hän veti vielä huulta edestä. Sitten aloitettiin pihdeillä etuhampaista, ja kyllä tuntui hurjalta kun niitä yksitellen ensin heiluteltiin edestakaisin ja sitten aina hammas irtosi ja hammaslääkäri nosti sen pihdeillä siihen eteen sellaiseen kaarimaljaan. Ensin otettiin etuhampaat, sitten ns välihampaat. Sitten takahampaat joista pari jäljellä olevaa oli tiukemmassa ja niiden kanssa meni vähän enemmän aikaa. Lopuksi otettiin kulmahampaat joita jouduttiin nitkuttelemaan vähän kauemmin myös, kun niissä on kuulemma hyvin pitkät juuret. Lopulta ne irtosivat, mutta siinä tuli hieman vedet silmiin vaikkei kovaa kyllä sattunutkaan. Aika uskomattomalta tuntui kun siinä välissä yritin vähän kielellä koittaa ylähampaitani, mutta ei niitä tosiaan enää ollut. Sitten hammaslääkäri vähän jotenkin leikkasi ikeniä ja ompeli ne kiinni koko yläleuan matkalta. Sitten hän kysyi haluanko nähdä suuni ennen kuin laitetaan proteesi, minä halusin ja katsoin käsipeilistä sitä. Näytti aika hurjalta kun oli vain verinen ien tikkeineen ja muutenkin verta huulissa ja oli niin suppean näköinen koko ylähuuli kun hampaat puuttuivat. Sitten hammaslääkäri laittoi proteesin suuhuni ja painoi sen paikoilleen. Taas katsoin peilistä ja kyllähän se erilaiselta näytti kuin ennen ja jotenkin sen proteesiksi kyllä tunnisti heti. Sitten hoitaja puhdisti suunympärykseni, otti suojat ja myssyn yms pois, hammaslääkäri antoi ohjelaput ja suulliset ohjeet ja sitten se oli valmis koko juttu. Kovasti kyselivät olinko kunnossa ja jaksanko nousta, mutta eipä minulla mitään ollut. Ei koko käynti oikeastaan ollut niin kamala ollenkaan kuin olin pelännyt, mutta suu kyllä tuntui todella täydeltä proteesin kanssa eikä puheestani tainnut saada kyllä selvää. Kello 10.05 olin ulkona hoitohuoneesta kokoproteesi suussani, eli vain 55 minuuttia meni aikaa varatun tunnin sijaan.

Yllättävän helppo kokemus se käynti, mutta nyt lähipäivinä näkee sitten kuinka kovat kivut ja hankaluudet tulee. Puudutus lakkasi jo iltapäivän alkupuolella ja olen syönyt buranaa vastaanotolta lähtien. Vielä ei kovin kovaa särkyä ole tullut, mutta proteesi tuntuu vieraalta ja isolta suussa. Tekisi mieli ottaa se pois, mutta nyt on tärkeää pitää se paikallaan rajoittamassa turvotusta ja myöhemmän istuvuuden takia. Syöminen on jugurttia ja jäätelöä yms ja puheeni on varsin hankalaa ja epäselvää. Muutenkin tuntuu että suun lihakset ovat oudosti kipeytyneet ja jännitän varmaan suutani ihan uudella tavalla. Saa nähdä miten nukkuminen onnistuu, ja miltä huomenna tuntuu. Tänään olen vain lepäillyt ja pitänyt kylmäpusseja poskilla lieventämässä turvotusta.

Toivottavasti oma tämänpäiväinen kokemukseni auttaa muita. Itse ainakin yllätyin kuinka helppo noin monen hampaan poisto lopulta oli. Toivotan onnea ja tsemppiä teille muillekin proteesihoitoihinne.

Mulla meni hampaat tosi huonoksi kahden raskauden aikana, eikä ne hyvät ollu ennen niitäkään. Sitten päädyttiin laittamaan joskus kun olin 32-33 ensin osaproteesit molempiin leukoihin, ja muutaman vuoden päästä kun olin mäkin 37 niin yläleukaan kokoproteesi. Nyt oon 41 ja alaleuan kokoproteesi varmaan lähivuosina tulossa, valitettavasti kun siitä puhutaan paljon hankalampana kun yläleuassa.

• fofh

Mene yksityiselle. Omia hampaita kannattaa korjauttaa. Ja usein niitä saa laitettua, vaikka lähtökohta olisi haastava. Älä anna poistaa hampaitasi. Ikenien, suun ja hampaiston vaivoja voidaan hoitaa pitkälle. Eri asia on jos hampaita on paljon paikattu ja ne vaivaavat aina. Ja siihen lisänä useampi puuttuva hammas. Tällöin voi halutessaan antaa poistaa loputkin ja laitattaa proteesin. Loppuu säryt ja saat siistin ja toimivan hampaiston kerralla.

Huonohampaisille on miljoona vaihtoehtoa: Yksittäisiä implanttihampaita voidaan laittaa. Oman terveen hammasjuuren päälle voidaan rakentaa uusi kruunu. Hammassiltoja tehdään monenmoisia. Tänäpäivänä ei ole mitään perustetta irtoproteeseille. Vanhat hampaattomat suut on asia erikseen.

• raha raha

Eiköhän aika monelle se raha, tai paremminkin sen puute, ole se syy miksi proteesit ottaa eikä mieti edes mitään implantteja...kyllähän noita vaihtoehtoja on juu, voi vaikka kultaset hampaat laittaa jos vaan varaa on!

• dentes

yksityisellä hammaslääkärillä myös ja pyydä selkeä selvitys suusi tilanteesta ja kustannusarvio...

• 39 v mies oulu

minulle tulossa koko proteesi koska omat hampaat niin resut.

• Pahjapih

Hammaskirurgi poisti tänään ylähampaani ja samalla laitettiin mitoitettu kokoproteesi. -Aina ei ole vain raha esteenä implanteille, luuta niiden istutukseen täytyy olla tarpeksi.- Kyllä alakuloiseksi vetää hampaiden tila, toivoisin, että välttyisin alaproteesilta, vaikka senkin kanssa voi elää, kommenteista päätellen, hieman hankalammin tosin.- Ja hampaitani olen hoitanut, ensimmäisen kerran hlääkärillä 3-vuotiaana - siitä on aikaa, tähän mennessä satoja käyntejä, kerran kuukaudessa keskimäärin.

• reijhdad

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      94
      1855
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      86
      1303
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      115
      972
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      863
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe