Alle 2v. lapsen raivo-/uhmaikä

Hermoromahdus edessä

Oonkohan ihan yksin tän asian kanssa, että alan pikkuhiljaa saada hermoromahduksen lapseni kanssa. Hän uhmaa, kiukkuaa, raivoaa, hakkaa ja suuttuu pikkuasioistakin niin kovasti että oon ihan neuvoton... :( Tiedän että aikuisen pitäisi vaan pysyä tyynenä ja ei alentua sinne lapsen tasolle, mutta jostain syystä hermoni vaan ei kestä enää tätä, kaikki tuntuu liian rankalle ja alan olla varma etten selviä kauaa enää yksin. Välillä menee hermot totaalisesti, sitten tulee katumus ja syyllisyyden tunteet kun piti huutaa lapselle ja menettää hermonsa taas... Lapsikin kai hermostuu vaan lisää, jos huoltaja on hermostunut, mutta en voi hillitä itseäni. Olen rättiväsynyt ja poikki, ja jokainen päivä tuntuu ylivoimaiselle.
Pitäisikö luovuttaa ja laittaa lapsi hoitoon, vai hakea apua vaan itselle jaksamiseen, en tiedä. Hävettää ja masentaa olla näin heikko. Tuntuu että kaikki muut on täydellisiä vanhempia ja voivat ohittaa lapsen raivarit ilman sen suurempaa haloota... Apua kaipaan :(

10

6765

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös äiti

hei,

kuulostaapa tutulta, siis tuo, että alta kaksivuotiasta uhmaa, kiukkuaa ja raivoaa. Lapsesi on näin ollen terve ja voi hyvin, kun kiukuttelee, siis kuuluu lapsen normaaliin kasvuun ja kehitykseen. Mietippä mistä kaikesta lapsesi pitää? Ota joku päivä sellainen, että et ota stressiä yhtään mistään. Kokeileppas vaikka, pystyt siihen kyllä. Tehkää lapsen kanssa mukavia juttuja. Käykää pulkkamäessä? Uimahallissa? Perhekerhossa? Kirjastossa? Ovat ilmaisia/edullisia harrastuksia. Menkää vaikka bussilla (rattaiden kanssa pääset ilmaiseksi) kaupunkiin ja katseltaa vaikka vain ihmisiä ja käykää kiertelemässä kaupassa. Ei ole pakko ostaa mitään, jos ei halua. Mitäs jos kokeilisitte leipoa? Sotkua siinä tulee ja kaikki on hetken vinksin vonksin mutta mitä se haittaa? Itse huomasin jossain vaiheessa, että turhan nipotuksen kanssa menettää hermot. Jos maitolasi kaatuu tai pissa lurahtaa lattialle, niin onko se oikeasti raivokohtauksen arvoista???? Hyrräile kiukku itseltäsi pois ja laula lapsellesi tai sepitä hassuja juttuja ja vie huomio raivosta pois. Pidä mielessä, että vaikka lapsesi on pieni, hän muistaa kyllä sinun raivot ja hermojen menetykset. Lapsiin jää ikävä jälki vanhempien huonosta käytöksestä. Muista, että uhmaikä tulee ja menee ja se on kaikilla lapsilla joskus ja jokainen vanhempi on joskus väsynyt ja neuvoton lapsensa kanssa. Aivan jokainen! Aurinkoista keväänjatkoa sinulle ja taaperollesi. Annappas lapsellesi iso hali ja pusu ja kerro kuinka rakas hän sinulle on. Saat varmaan palkkioksi ainakin hyvän mielen :)

• juutäälläkin

Et ole yksin. Ihan kuin minä itse olisin kirjoittanut tuon.
        Meidän poika on ollut aivan mahdoton tässä viimeiset 3 kuukautta. älyttömiä raivokohtauksia koko ajan ja huutaa, huutaa, huutaaaaa! Eikä tilannetta auttanut tuo 9kk vanha pikkuveli joka kanssa sai pojan vihat niskaansa alvariinsa. Sitten ne molemmat huusivat naamat punaisina ja minä yritän rauhoittaa niitä yksitellen ja yhdessä eikä mikään auttanut. Minullakin välillä paloi pinna ja huusin pojille. Siitä tuli tietenkin aivan älyttömän huono omatunto.
        Mietin myös monta kertaa että kyllä sitä pääsis niiiiin paljon helpomalla jos laittais vaan pojan hoitoon.
        No nyt on poika kuitenkin viime viikkojen aikana selvästi rauhoittunut. Kuuntelee mitä hänelle sanotaan eikä vedä hirveitä pinnoja heti kun jokin kielletään. On iloisempi eivätkä mielialat enää heittele koko ajan.
        Ohi menee siis! ja toivoa paremmasta on! Nyt odotellaan vaan uhman ns. "toista aaltoa"...
        Nyt ainakin osaan nauttia jokaisesta hyvästä päivästä ja kärsivällisyyttä on niin paljon enemmän.
        Tsemppiä, kyllä se siitä. Ja pidä lapsi kotona jos vain suinkaan jaksat, se on kuitenkin hänelle parasta vielä tuossa iässä.

• temperamenttia

Kuulostaa tosi tutulta. Niinkuin joku tuossa kirjoittikin, niin temperamenttisen/helposti turhautuvan lapsen kanssa kannattaa ottaa aika rennosti. En tiedä onko sinulla tiettyjä "omia sääntöjä", esim. kaupassa karkkihyllyjä ei kierretä vain sen takia että lapsi saa raivarit kun mitään ei ostetakaan tai vessanpönttöä ei saa vedellä turhaan tms. Itse olen huomannut joillain vanhemmilla melko tiukkoja periaatteita, jotka saattavat "turhaan" laukaista raivarit kun joutuu kieltämään. Toisten lasten kasvattamisessa tällainen tietenkin onnistuu, mutta lapset ovat niin erilaisia kaikki, että kannattaa joustaa ja harkita tarkkaan teon hyöty-seuraus-suhde.

Tiettyjen tilanteiden välttely (esim. karkkihyllyn kiertäminen kaukaa) helpottaa paljon arkea. Ja ainakin meidän lapsen kohdalla "positiivisen kieltämisen" keino. Eli kieltäminen ei sanota jyrkästi, vaan "kiertäen"; "Nyt ei kannata enempää vetää vessanpönttöä, ettei vesi kulu, mutta voisit sen sijaan näyttää kuinka hienosti osaat tulla alas pöntön päältä". Lyömistä yms. vakavampaa ei tietenkään suvaita, mutta noin pienellä tällaisessa "vakavammassakin" tilanteessa kiellon jälkeen harhauttaminen voi olla paras keino; "Ei saa lyödä" ja jos jatkaa; "Katsopas kuinka lujaa tämä pikkuauto huristelee".

• kyllä se siitä

Saat sinä olla väsynyt ja heikko. Lapsellesi ei tee hänen huutamisensa pahaa. Kaikki elämän kirjot kuuluvat asiaan.

Lapsesi suorastaan tarvitsee huutonsa, koska ei pysty muuten ilmaisemaan itseään. Ei auta aikuisen puheet eikä mitkään temput. Huutakoon rauhassa vain ja sinä voit ajatella, että huuto vain helpottaa lasta. Huutokin loppuu aikanaan.

Meillä päälle 2v. lapsi veti kauheita raivareita jotain kolme viikkoa putkeen, mutta sitten kun sai purkaa oloaan minkä tarvitsi, sai siitä kyllikseen ja asettui.

Sinäkin voit ohittaa raivarit ilman haloota. Lapselle voi sanoa raivarin aikana rauhallisella äänellä (vaatii itsensä tsemppaamista), vaikka että "harmittaako, kun palikkatorni sortui, mutta ei se haittaa, voidaan rakentaa uusi" tai muuta vastaavaa, niin että lapsi ymmärtää itse mikä häntä harmittaa ja että ei ole mitään hätää. Lapsella tunteet vain tulevat, mutta eivät itse vielä osaa yhdistää niitä tapahtumiin. Aikuinen voi auttaa lasta tunnistamaan yhteydet tunteiden ja tapahtumien välillä.

• uhmakkaan äiti kans

Tääl on kans tosi temperamenttinen kaks vuotias. Ottaa herneen nenään joka ikisestä asiasta, pienikin vastoin käyminen niin muksu huutaa kurkku suorana. Huuto ei meil auta yhtään, sen oon huomannu. Pitäis jaksaa lempeesti sanoo niin muksu mahd lopettaa mut jaksapa siin olla lempee ku kymmeniä kertoja päiväs muksu huutaa ja parkuu. Mä oon nyt tehny sitä et annan huutaa enkä kiinnitä mitään huomiota. Tai jos on kova raivo ni sit otan syliin ja pidän siin tiukal otteel ja toistan rauhallisesti et kun rauhotut niin äiti päästää irti. Eihän se mitään rauhotu mut sit jossain kohtaa päästän lattial, muksu haluaaki raivossaan takas syliin mut sit se huuto on yleensä loppunu ku otan takas ja sanon et rauhallisesti saa sylis olla.
      Aika neutovon mäki oon, melkeen kaikkee oon kokeillu mut tuntuu et joka raivon yhteydes saa miettii uuden keinon ku vanhat ei auta. Toivotaan et tä menee ohi joskus..

• ehkä apua

Taapero-ikäiset ovat voimiakoettelevia! En tietenkään tiedä mikä teidän tilanteenne on mutta tässä vähän yleisellä tasolla kokemuksia taaperoista ja miten kiukun kanssa ollaan autettu.

Ensinnäkin taaperon kiukku kertoo kehityksellisesti siitä että lapsi tajuaa että on niin avuton ja että ei pysty itse asioita tekemään ja tarvitsee äitiä joka kääntöön. Tämä raivostuttaa, on iso kolaus itsetunnolle. Taapero haluaa itse tehdä kaiken eikä vielä mitään osaa. Kun taaperolle annetaan mahdollisuus itse harjoitella syömista, harjoitella omasta siisteydestä vastuun kantamista esim. ei pistetä enää makuuasentoon vaippaa vaihdettaessa, annetaa poistaa vaippa, viedä roskikseen, hakea uusi jne. ja koko ajan myös puhua siitä miten taapero kohta osaa tehdä pissat ja kakat pottaan kuten isi ja äiti ja isot lapset.Annetaan taaperon itse pukea, ollaan vieressä ja ihaillaan harjoittelua jne.Kun taaperolle annetaan mahdollisuus ja tuetaan omatoimisuutta alkavat raivarit vähentyä ja taaperosta tulee innokas asioiden opettelija. Äidin apua kyllä paljon tarvitaan ja paljon harjottelua! Tätä tukea ja apua taaperolle pystytään hyvin huonosti päiväkodeissa taapero-ikäiselle antamaan, päinvastoin kuin mitä uskotaan.

• KeIsscha

Olen yh ja 3-vuotiaani on aivan mahdoton. Heti kun minun naama näkyy jostain alkaa kiukku, marina ja uhma. Lyö ja lällättää ja huutaa "en tyykkää susta äiti! Mee pois äiti" jne. Raskasta ottaa kaikki yksin vastaan. Isää ei kiinnosta eikä lapsi siellä kiukkua. Esittää kilttiä, jotta isi ei hermostu eikä hylkää häntä kokonaan. Meinaa keinot olla välillä ihan kaikki.
        Perheterapeutti antoi nyt ohjeita, että aloitamme lapsen kanssa sylihoidon. Syliin kun lapsi haluaa, sylissä puetaan ja sylissä syödään. Epäröin, että oppiiko lapsi nyt sitten liian helpoille tavoille tai taantuuko, mutta psykologi selitti, että tämä on sitä mitä lapsi haluaa ja tarvitsee. Kun se turvataso on hänen mielestään riittävä, hän alkaa taas itse tekemään kunhan siihen sitten kannustetaan ja annetaan mahdollisuus. En oikein itse näe muuta vaihtoehtoa kuin kokeilla tätä.
        Tsemppiä kaikille uhmakkaiden vanhemmille ja etenkin yh:lle. Hakekaa vertaistukea ja apua perheneuvolasta.

• mm

mei poika täyttää parin viikon päästä kaks.nyt hiljattain olen huomannut että pojan käytös on muuttunut.ensin ajattelin että "syynä" on se että pojan 3,4v isosiskolla on uhma ja hän ottaa siitä oppia.tyttö repii tukkaansa kiroilee sylkee lattialla.ym jos hermostuu jostain.tai onko toi enää uhmaa vai olenko niin huono kasvattaja etten osaa saada lapsiani kuriin?meillä ei ole mitään ns rangaistus menetelmiä eli mennään jäähylle tai nurkkaan jos tehdään jotain päätöntä tai em jos tyttö puree veljeensä.puutun kyllä tilanteeseen ja sanon ettei saa purra ym ja pitää pyytää anteeksi.erään äiti kaverini mielestä pitäisi suorastaan antaa luunappi tai tukka pölly jos lapsi kiroilee.itse en tälläsiä oppeja kannata.kuitenki poika on viime päivät ollu tosi kiukkunen hermostuu joka asiasta ja sitten heittäytyy lattialle tai alkaa repiä tukkaansa.lapselle on kyllä tulossa poski hampaat kummallekkin puolelle (ihmettelen kuinka ne voi puhjeta vasta nyt kummallakin puolella on yksi poski hammas.joten sieltä puuttuu vielä ne pari) mutta eikai se näin voimakkaasti pitäisi vaikuttaa.kun yritän ottaa pojan syliin kun se saa raivarin poika haluaa sylistä pois.minusta tuntuu kans että muut äidit osaa paremmin hallita tälläset raivarit.

• zhdghfgjfgjsfhjgf

itelle ei lapsen huuto aiheuta mitään muuta reaktiota ku ehkä huvituksen, on se vaan vähän hassua kun itkee ku maansa menettäny jos ei jotain tiettyä juttua saa just sillä hetkellä, mutta miulla hermo palaa kun lapsi ei tottele. Välillä on päiviä kun on niin nätisti ja uskoo kerrasta jos jotain kielletään tekemästä, mut sitten taas on niitä päiviä kun vessan pöttöön käydään heittämässä kaikki mikä irti lähtee ja kirjahyllyyn kiivetään lukuisista kielloista huolimatta. Sillon ei hermo kestä. Mutta jos lapsi saa ite jonku raivo kohtauksen ni ei se tunnu sellaselta mihin lähtisin mukaan, siinähän huutaa, kyllä maailmaan ääntä mahtuu ja jos alkaa korvia vihloo niin korvatulpat on hyvät ;) ei se kiukku lähe ku kiukkuumalla, ja jos siihen kiinnittää liikaa huomiota niin siinäpähän oppii että hei, näinhän minä saan kätevästi äitin/isin huomion :D

Miun vinkki on että anna huutaa, raivota ja riehua niin paljon ku sielu sietää, tietysti pitää tarkkailla ettei riko itteensä eikä mitään muutakaan, mutta pelkkä huuto ja jalanpolkeminen/nyrkeillä lattian hakkaaminen on mielestäni semmosta että antaa mennä vaan, kyllä se kiukku laantuu.

• äityli09

Heippa! Ei pelkoa, niin nämä kaikki muutkin uhmikset osaa kyllä pistää hanttiin ja huutaa, ihan normaalia on vaikka oma maltti välillä menee. (tietysti kohtuuden rajoissa) :) Meilläkin todella tempperamenttinen poika, ei rauhoittelut auta ku raivari tulee, pakko jättää yksin rauhottumaan kun samantien ku äiti jotain sanoo tai edes katsoo silmiin nii raivari alkaa alusta! joskus on kyllä oma pinna tiukalla ja tulee mentyä mukaan.. mutta sielläpä se poika sitte jokatapauksessa mököttää huoneessaan jopa tunteja ennenku tulee ulos ja haluaa syliin. Toisaalta, samallainen mököttäjä olen pienenä itse ollut, ei se omena näköjään kauas puusta putoa ;D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      32
      3748
    2. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      50
      1677
    3. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      73
      1359
    4. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      75
      1201
    5. Hitaille omat kassat

Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille
      Maailman menoa
      172
      1057
    6. Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!

Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei
      Kaste
      691
      1041
    7. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      84
      925
    8. Olisit ollut niin

Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua
      Ikävä
      40
      819
    9. Mitä yhteistä sinulla

on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?
      Ikävä
      49
      771
    10. Mikä tekee kuuman

Kaivatustasi?
      Ikävä
      39
      750
    Aihe