Roaccuttan

Turvallista?

Onko Roaccuttania turvallista käyttää? Luin eräästä tuoteselosteesta, että käytön aikana seurataan veri ja maksa-arvoja. Miten se siis vaikuttaa elimistöön?

Mulla on akne ollut välillä todella paha ja pitäisi saada jotain lääkettä niihin. Jos on muitakin turvallisimpia, mutta tehokkaimpia vaihtoehtoja kuin Roaccuttan niin kertokaa!

8

13363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sissi

      Olen syönyt itse Roaccutania noin kaksi vuotta. Sain kuurista atooppisen ihottuman vaikka sellaiseen minulla ei ole koskaan ollut taipuvaisuutta (minulla oli aikaisemmin *erittäin* rasvainen iho). Useimmilla ihottumat yms. kuivan ihon oireilut lähtevät kuurin jälkeen mutta olen yksi erittäin harvinaisista joille näin ei käynyt. Tämä ei siis ole mitenkään tavallista, lääkärinikin sitä ihmetteli.

      Roaccutan on aika kova lääkepaukku, mutta antibiootit ovat vielä kovempia elimistölle. Roaccutanin sivuoireita on paljon ja jotkut niistä ovat vakaviakin (masentuneisuutta, aivohäiriöitä yms.), mutta ne ovat aika harvinaisia. Roaccutania on myyty jo noin puolivuosisataa ja lääkärit pitävät sitä vieläkin turvallisena ja hyvänä lääkkeenä.

      Verikokeita otetaan jotta nähdään että maksalle ei aiheudu lääkkeestä liikaa rasitusta. Jotkut lääkärit tykkäävät ottaa enemmän verikokeita kuin toiset. Jos olet elänyt suhteellisen siivosti ja et ole käyttänyt hirveästi alkoholia arvosi ovat matalat kuurin aloittaessa. Suurkäyttäjillä voi sitten olla ongelmia myöhemmin, sillä jo alussa ovat maksa-arvot aika korkealla. Kuurin aikana ei saa mielellään käyttää alkoholia, voit ehkä ottaa tuopillisen viikossa mutta se riippuu jo lähtöarvoistasikin. Tuolla tarkkailulla lääkärit siis haluavat vain varmistaa ettet vietä rokulista elämää, syö samalla moninkertaista annosta lääkettä ja tule lopulta maksa menetettynä ensiapuun. Yleensä tavallisella ihmisellä ei ole ongelmia sen asian kanssa.

      Yleensä lääkärit eivät anna Roaccutania ensimmäiseksi hoidoksi, mutta itse sovin lääkärini kanssa että käytämme antibiootteja kaksi viikkoa ja sen jälkeen vaihdamme Roaccutaniin. Antibiootit eivät nekään ole sivuoireettomia, itselleni tuli kova päänsärky, huimaus ja pahoinvointi niistä. En kahteen viikkoon voinut nousta melkein vuoteesta ylös. Roaccutan aiheutti minulle ainoastaan iho-oireita kuten kuivat silmät, joskus verta vuotavan nenän sekä rohtuneet huulet. Kaikkiin noihin voi vaikuttaa apteekin tuotteilla (silmätipat, nenätipat, hyvä huulirasva). Itse käytin vielä Roaccutania syödessä paikallista Skinoren-voidetta kasvoilla (olin silloin asiakaspalvelutyössä), joka esti finnien laajan vyöryn siinä 3-4 viikon paikkeilla jolloin lääke puskee kaiken ylimääräisen talin ulos ihosta. Lisäksi käytin myös herkällä ärtyneellä ihollani Sibicort-kortisonivoidetta näppylöiden päällä jotta ihoni ei liikaa rasittuisi.

      Melkein kaikki Roaccutanin kahden kuurin syöneet ovat päässeet eroon aknestaan. Yksi kuuri auttaa muistaakseni 30-40% ihmisiä. Nykyisin ihoni on erittäin hyvässä kunnossa, ja samoin on monella muullakin tuttavallani joka on kyseisen kuurin syönyt. Lääkärini tosin varoitteli että koska naisena minulla on hormonaalinen akne (vaikeampi päästä eroon kuin teillä miehillä) niin voi olla että joudun syömään loppuikäni yksi tai kaksi kapselia viikossa. En ole kuitenkaan nyt vuoden verran ilman kuuria olleena huomannut juurikaan mitään muita eroja kuin muutamia pieniä näppyjä silloin tällöin. Ei mitään *aknea* enää todellakaan. Ja tämäkin iho pysyy kunnossa hyvin mikäli jaksaa hoitaa sitä esim. naamioilla ja kuorinnalla. :-)

      http://www.roche.fi/laakkeet/roaccutan.htm

      http://www.pulssi.fi/p0104d.htm

      http://www.pulssi.fi/p0001d.htm

      http://www.mtv3.fi/poliklinikka/artikkelit.shtml/189158?Akne

      http://www.arsmedicina.fi/akne.html

      http://www.vitacost.com/science/hn/Drug/Isotretinoin.htm

      http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/druginfo/uspdi/202309.html

      "Tehokkain, myös kustannustehokkain hoito on Roaccutan, jota vain ihotautilääkäri saa määrätä." Akuutin lääkäripalstalta.

      "The side effects of isotretinoin therapy have prevented some people from considering it as a viable therapy. However, the majority of side effects go away after the drug is discontinued with the notable exception of the birth defects. Despite its side effects, isotretinoin remains the most powerful and promising therapy for moderate to severe acne. Used in a prudent manner, with careful monitoring, it can change the life of an adolescent or young adult." Heather Fewell.

      • nainen

        Itse käytin roacuttaneita, vaikka akneni ei ollut edes paha. Ei tullut mitään sivuoireita ja auttoi. Hinta on vaan aika korkea. Mutta hoida ihmeessä iho ajoissa kuntoon ettei tule arpia..


    • peki

      mullakin paha akne ja meinaan käyttää roaccuttania, asiantunteva lääkäri kertoi että ei ole terveydelle haitallista, tosin pieniä oireita saattaa(todennäköisesti) tulla. tetrasykliinikuuri on ilmeisesti toiseks tehokkain(ei tosin tehonnut minuun). kiinnostais tietää onko kellään kokemuksia alkoholin käytöstä roaccutan-kuurin aikana että miten varovainen pitää olla?

      • Tampere

        Aloitin Roaccutan-hoidon viime syksynä. Nyt on iho jo lähes kunnossa, hoitoa noin 1kk jäljellä. Aluksi olin hyvin varovainen - en edes maistanut olutta - vaikka teinivuosina tuli paljonkin juopoteltua. Keväällä alkoi lipsahdella ja lopulta palasin samanlaiseen viikonloppuopiskelijabilettämiseen, eli alkoholia ei säästelty. Mitään oireita ei ole ollut, mutta seuraava verikoe vähän pelottaa (viimeksi otettu noin 5kk sitten). Tosin olen fyysisesti vahva nuorimies, urheilen paljon ja tupakoin vain vähän :) Maksa on kuitenkin korvaamaton elin, joka on helppo tuhota!


      • .....
        Tampere kirjoitti:

        Aloitin Roaccutan-hoidon viime syksynä. Nyt on iho jo lähes kunnossa, hoitoa noin 1kk jäljellä. Aluksi olin hyvin varovainen - en edes maistanut olutta - vaikka teinivuosina tuli paljonkin juopoteltua. Keväällä alkoi lipsahdella ja lopulta palasin samanlaiseen viikonloppuopiskelijabilettämiseen, eli alkoholia ei säästelty. Mitään oireita ei ole ollut, mutta seuraava verikoe vähän pelottaa (viimeksi otettu noin 5kk sitten). Tosin olen fyysisesti vahva nuorimies, urheilen paljon ja tupakoin vain vähän :) Maksa on kuitenkin korvaamaton elin, joka on helppo tuhota!

        Kuinka pahat finnit roacuttan puskee naamaan, kun ylimääräinen tali poistuu?


      • Katkarapu

        Aloitin kuurin noin viikko sitten 2 tablettia(valko/violetteja) päivässä. Olen lähes 30, paino 75:ssä, pituutta 173. Tuli siis käytettyä viikonloppuna alkoholia, olin humalassa (8 plo keskaria 2 tuoppia 5:ssä tunnissa). Oletettavasti Roaccuttan vaikutti sen verran että se poltti alkoholia hitaammin kuin ennen lääkkeen syömistä, krapula jatkui sunnuntai-iltaan asti levoton yö. Ei siinä vielä mitään, nyt koko naama ja kädet punaiset ja hilseilevät. En siis suosittele...


      • harmittaaa
        Katkarapu kirjoitti:

        Aloitin kuurin noin viikko sitten 2 tablettia(valko/violetteja) päivässä. Olen lähes 30, paino 75:ssä, pituutta 173. Tuli siis käytettyä viikonloppuna alkoholia, olin humalassa (8 plo keskaria 2 tuoppia 5:ssä tunnissa). Oletettavasti Roaccuttan vaikutti sen verran että se poltti alkoholia hitaammin kuin ennen lääkkeen syömistä, krapula jatkui sunnuntai-iltaan asti levoton yö. Ei siinä vielä mitään, nyt koko naama ja kädet punaiset ja hilseilevät. En siis suosittele...

        Ite oon syöny nyt ainakin 3 erää ruoaccutania, kuurin aikana finnit katoo mutta taaskin näyttää siltä että eipä ne kokonaan häviä :/ Alkaa harmittaa oma huono iho niin vietävästi! Tämän vikan kuurin aikana olen syönyt roaccutania vain joka toinen päivä 2 tabletti, vaikka suositeltii 1 tabletti/päivä. 1 tabletti/päivä ei kuitenkaan pitänyt finnejä loitolla kuin tuplamäärä joka toisena päivänä. Maksa-arvot otettu 3 vuotta sitten, eli oma lääkäri ei ainakaan niitä tarkastele :D

        Nyt alkaa maximimäärät olla roaccutania otettu, varmaan johonkii tutkimuksii kohta joudun kun en usko, että helpottaa. Murrosikäkin mennyt reilusti jo ohi, 19 vuotta kohta tulee täyteen.


    • watsay

      Käytin Roaccuttania semmosen 1½ vuotta tms. Ja atooppinen ihottuma tuli jäädäkseen.. Pain in the ass.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2087
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1600
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1510
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1226
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      488
      1145
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1135
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      953
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      932
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      876
    Aihe