Terve
Ajattelin purkaa tuntojani. Itse olen noin 30 vuotias pitkäaikaistyötön (masennus syynä), joskus ollut jonkun verran pätkä hommia, viimeksi 2007 vahtimestarina. Nuorena oli kyllä hommia ja useampi vuosi meni töissäkin, sitten tapasin naisen jonka kanssa ruvettiin asumaan yhdessä.
Nainen masentui ja rupesi juopoksi, rakastin sitä joten en halunnut sitä jättääkkään. Siinä meni sitten 5 vuotta ja luottotiedotkin, en edes voinnut käydä töissä koska se ryyppäsi ja riehui päivät ja yöt. Masennui siinä sitten itsekkin.
On vikaa itsessäkin, ois pitänny lähtee vaan niinkuin ystävät sanoivatkin.
Joka tapauksessa, rupes vituttamaan viime vuoden lopulla niin paljon että päätin tehdä asialle jotain. Tein yritys suunnitelman, ja aloitin yrityksen. Koin sen ainoaksi vaihtoehdoksi, koska työ haastattelusta mun kokemuksella tai historialla on työtä turha hakea.
Noh, hommat ei mennykkään ihan suunnitelman mukaan, nyt on taas hommat menossa päin persettä. Rupee mietityttää vähitellen, et vittu oonko sitten työtön koko elämäni ajan. Rupee jo tulee itku nukkumaan menessä. Nyt on vielä asunto lähössä alta, tosin vuokrat ja muut maksanut ajallaan mutta asunnon omistaja haluaa asunnon käyttöönsä. Kun ei ole luottotietoja on asunnokin hankkiminen vaikeaa. Kohta sitten varmaan oon asunnotonkin.
Pahinta työttömyydessä on oman arvon menetys, joka pitkä aikasena vaivana johtaa masennukseen ja syrjäytymiseen. Ihan turha on naistakaan yrittää saada, kuka sitä nyt perkele pitkäaikais työttömän ottais. Nyt on ideat vähissä, en enää jaksa tätä työttömyys paskaa. Jos se nyt on vittu, kun mies haluaa tehdä töitä ja ei mistään saa hommia. Tein vääriä valintoja, ja nyt sitten kärsitään. Onkos täällä muuta porukkaa joilla on vastaavaa kokemusta tai haluaa purkaa tuntojaan?
Joko taas meni metsään?
113
5569
Vastaukset
- Pitkään poissa markk
Olen pitkäaikaistyötön ja mies, viimeksi töissä n 3 vuotta sitten ja sekin lyhyt pätkätyö. Naista en saa itselleni kuin n viikoksi kahdeksi ja sitten totuus minusta paljastuu ja nainen häippää....eli ei vittujakaan enää edes huvitä kapakoissa etsiä ketään kun tietää ettei kukaan täysjärkinen ala yhteen työttömän kanssa...muuten mun asiat kutakuinki ok, mutta tää saakelin työttömyys on leimannut mut kait lopuikää ja olen ehkä lievästi masentunutkin vielä.....
- Xsanthi
Hei ! Mielestäni kouluttautuminen on ok! Itselläni on ollut sama tilanne joskus , Mutta minä marssin työnvälitystoimistoon ja sain sieltä apua. Siellä virkailijoilta saa tietoa koulutuksista ja siellä kartoitetaan sinun tilanteesi. Minä kävin koulutuksessa ja nyt olen ollut kymmenen vuotta samassa työpaikassa. Miksi et repäisisi ja vaihtaisi vaikka alaa. On aloja joihin ei saada työntekijöitä millään. Esimerkiksi 3-vuotta ei vielä sinun elämässäsi tunnu missään . Olinhan minäkin 29-vuotias kun valmistuin. Muistan kyllä millainen kynnys oli hakeutua koulutukseenkin kun tuntui että ihmisarvokin meni työttömyyden myötä.
- h2o.
Xsanthi kirjoitti:
Hei ! Mielestäni kouluttautuminen on ok! Itselläni on ollut sama tilanne joskus , Mutta minä marssin työnvälitystoimistoon ja sain sieltä apua. Siellä virkailijoilta saa tietoa koulutuksista ja siellä kartoitetaan sinun tilanteesi. Minä kävin koulutuksessa ja nyt olen ollut kymmenen vuotta samassa työpaikassa. Miksi et repäisisi ja vaihtaisi vaikka alaa. On aloja joihin ei saada työntekijöitä millään. Esimerkiksi 3-vuotta ei vielä sinun elämässäsi tunnu missään . Olinhan minäkin 29-vuotias kun valmistuin. Muistan kyllä millainen kynnys oli hakeutua koulutukseenkin kun tuntui että ihmisarvokin meni työttömyyden myötä.
Suomen mädänneisyys:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8874798 - 10+6
Mä olen sitten varmaan outo poikkeus naisissa, sillä aloin seurustelemaan miehen kanssa joka on työtön. Hän on tällä hetkellä koulutuksessa työkkärin kautta, mutta työtön kuitenkin. Toivomme toki, että uusi ammatti tuo töitäkin tullessaan. Itse olen elämäni aikana ollut vaan pariviikkoa työttömänä ja sekin oli juuri ammattiin valmistuttuani. Eikä tässä kumpikaan meistä ihan nuori enää ole 30 on ihan oven takana :) Tosin minä en ole koskaan ollut miehestä kiinnostunut varakkuuden vuoksi, riittää että tulee itsenäisesti toimeen. Materiaa ja mammonaa voi sitten yhdessä hankkia, jos sen suhteessa tarpeelliseksi näkee. Tosin kumpikaan ei olla materialisteja, niin riittää että on rahaa elämiseen ja toisemme :) Älä menetä toivoasi työn, äläkä naisten suhteen. Meitä "tavallisia" rakastavia ja iloisia naisia on vielä olemassa.
- kiiti
saatana rikkaat on perseestä laittakaa tiskarit puljuja ite saatana rahahuarat runkkarit potkin kaikkia päähän kun tulette vastaa ressalle vähempi palkkaa vanhat ministerin sönköt pellolle kaikki
- SaatavanaSavolainen
10+6 kirjoitti:
Mä olen sitten varmaan outo poikkeus naisissa, sillä aloin seurustelemaan miehen kanssa joka on työtön. Hän on tällä hetkellä koulutuksessa työkkärin kautta, mutta työtön kuitenkin. Toivomme toki, että uusi ammatti tuo töitäkin tullessaan. Itse olen elämäni aikana ollut vaan pariviikkoa työttömänä ja sekin oli juuri ammattiin valmistuttuani. Eikä tässä kumpikaan meistä ihan nuori enää ole 30 on ihan oven takana :) Tosin minä en ole koskaan ollut miehestä kiinnostunut varakkuuden vuoksi, riittää että tulee itsenäisesti toimeen. Materiaa ja mammonaa voi sitten yhdessä hankkia, jos sen suhteessa tarpeelliseksi näkee. Tosin kumpikaan ei olla materialisteja, niin riittää että on rahaa elämiseen ja toisemme :) Älä menetä toivoasi työn, äläkä naisten suhteen. Meitä "tavallisia" rakastavia ja iloisia naisia on vielä olemassa.
Koska itsekin mietin tuota asiaa yhtenään.
Joku jossain cityn deitti ilmossa listasi just ettei halua sitä eikä tätä mm. "työtöntä luuseria" ja täytin jokaisen niistä kohdista mitkä sille oli big NONO, (5/5).
Silti tuollaiset eivät hetkauta mun ihmisarvoa koska -jos vedetään politiikkakin mukaan- aina on oikeistolaiset /materialistit ja vasemmistolaiset / humanistit napit vastakkain oli sitä itsellä töitä ja rahaa tai ei.. .
Oon niin tottunut siihen et niitä arvoiltaan vastakkaisia tapauksia on nykyään 11 tusinassa että se et jos joku niputtaa taiteilijat, työttömät yms. kaikki samaan ja
Vihaisin niitä koti, uskonto ja isänmaa tyyppejä mitkä arvottaa kaiken hintalapun tai tilipussin perusteella joka tapauksessa... -ja ne mua.
Mutta sitten on se porukka siinä välissä jolla ei ole ne arvot mietittynä ja jotka eivät ole millään lailla kiinnostuneita politiikasta tai ihmisarvosta jne. ja ota asioista selvää.. se siinä onkin huolestuttavaa että sekin porukka ikäänkuin alitajuisesti arvostaa sitä röyhkeää menestyjäsakkia jotka ovat syntyneet kultalusikka suussaan.
Hyvä ihminen riittää vain jos sillä on työpaikka ja paljon rahaa. Ja mielellään ne kaikki muutkin "hyvän elämän" mittarit tapissaan.
Itse pyrin olemaan hyvä tyyppi ja olen täydellinen luuseri lähes joka mittapuulla millä massa kanssaeläjiään arvottaa. :D
Ja tiedän että en menetä mitään. Mua ei edes kiinnosta se porukka joka ei pidä mua minään koska en ole töissä.
Tämä kaikki on pidettävä erillään laiskuudesta. Itsekin käytän leijonan osan ajastani opiskeluun -ja väitän olevani jo pätevämpi omalla alallani kuin suurin osa työssäolijoista- sekä ahkerampi.
Nytkin teen ilmaiseksi töitä vaikka status on työtön ja opiskelen siinä samalla lisää. - SaatavanaSavolainen
SaatavanaSavolainen kirjoitti:
Koska itsekin mietin tuota asiaa yhtenään.
Joku jossain cityn deitti ilmossa listasi just ettei halua sitä eikä tätä mm. "työtöntä luuseria" ja täytin jokaisen niistä kohdista mitkä sille oli big NONO, (5/5).
Silti tuollaiset eivät hetkauta mun ihmisarvoa koska -jos vedetään politiikkakin mukaan- aina on oikeistolaiset /materialistit ja vasemmistolaiset / humanistit napit vastakkain oli sitä itsellä töitä ja rahaa tai ei.. .
Oon niin tottunut siihen et niitä arvoiltaan vastakkaisia tapauksia on nykyään 11 tusinassa että se et jos joku niputtaa taiteilijat, työttömät yms. kaikki samaan ja
Vihaisin niitä koti, uskonto ja isänmaa tyyppejä mitkä arvottaa kaiken hintalapun tai tilipussin perusteella joka tapauksessa... -ja ne mua.
Mutta sitten on se porukka siinä välissä jolla ei ole ne arvot mietittynä ja jotka eivät ole millään lailla kiinnostuneita politiikasta tai ihmisarvosta jne. ja ota asioista selvää.. se siinä onkin huolestuttavaa että sekin porukka ikäänkuin alitajuisesti arvostaa sitä röyhkeää menestyjäsakkia jotka ovat syntyneet kultalusikka suussaan.
Hyvä ihminen riittää vain jos sillä on työpaikka ja paljon rahaa. Ja mielellään ne kaikki muutkin "hyvän elämän" mittarit tapissaan.
Itse pyrin olemaan hyvä tyyppi ja olen täydellinen luuseri lähes joka mittapuulla millä massa kanssaeläjiään arvottaa. :D
Ja tiedän että en menetä mitään. Mua ei edes kiinnosta se porukka joka ei pidä mua minään koska en ole töissä.
Tämä kaikki on pidettävä erillään laiskuudesta. Itsekin käytän leijonan osan ajastani opiskeluun -ja väitän olevani jo pätevämpi omalla alallani kuin suurin osa työssäolijoista- sekä ahkerampi.
Nytkin teen ilmaiseksi töitä vaikka status on työtön ja opiskelen siinä samalla lisää.Sen siitä saa kun kirjoittaa suurella paatoksella. :D
No, eiköhän siitä jokunen pointti tule kumminkin selväksi. Pääidea oli se että olisipa niitä tyttöjä /naisia enemmänkin joille riittää parisuhteessa se IHMINEN, maallisista puitteista niinkään välittämättä. - kouluttautunut
Xsanthi kirjoitti:
Niin uskoin minäkin koulutukseen ja nyt oon sitten loukussa, kun oon ylikoulutettu lähes jokaiseen oman alan vapaaseen työhön ja niihin harvoihin joihin en oo on sitten vielä pidemmälle kouluttautuneita pitkä liuta hakemassa. Nyt sitten yritettävä joka hanttihommaa mitä sattuu saamaan, jos vaikka jostain sais pikkasen tulojakin. Tahtoo vaan olla niin, ettei nyt oo tarjolla juuri muita kuin provisiopohjaisia puhelinmyyntihommia eikä hirveästi motivoi istua korkeakoulututkinto taskussa tekemässä hommia alle minimipalkalla, kun käytännössä saa luukulta saman summan käteen ja säästyy vielä töissäkäymisestä aiheutuvilta kuluilta.
- manuli-
Onko sulla opintoja, ammattia? Aina voi kouluttautua, eikä ikinä ole liian vanha opiskelemaan vaikka uutta ammattia. Kerronpa vaikka tällaisen tapauksen, että vanhempani ovat pienyrittäjiä ja heillä on palkkalistoillaan 5 ihmistä. Yksi työntekijöistä on aikoinaan konkurssin tehnyt ja sen jälkeen pitkään työttömänä ollut ja toinen on lähemmäs 50-v uudelleen kouluttautunut pitkäaikaistyötön.
Joillakin aloilla on ihan oikeasti työvoimapula! Tekstisi perusteella vaikutat rehdiltä ja ok tyypiltä, eli luonteen perusteella ei sulla pitäis olla esteita saada työtä. Tämä on siis vain yksi vaihtoehto, toivottavasti oli jotain hyötyä tästä...- kolmekymppinen.
Mäkin ollu puolitoista vuotta työttömänä mutta en mä kyllä masentuun oo kerinny mulla on niin paljon tekemistä ettei kerkee masentuun.
Kudon sukkia ja rasoja (lapasia) myyntiin nyt on siinä mielessä hyvä talvi että kauppa käy, jotain hyötyäkin pakkasista on. Sitten mä oon kansalaisopiston käsityö ryhmissä ja spr: n ensiapu ryhmässä ja käyn seurakunnan raamattupiirissä.
Eihän tää tietenkään hääviä ole mutta masentua en aio.
Mulla on kolme ammattia suurtalouskokki, laborantti ja artesaani joten tutkinkintojen lukumäärästä ei pitäs olla kiinni. Ainoo ala miltä mulla on työkokokemusta on keittiöpulin ja siltäkin alle 2kk.
Sitten kun ei oo autoo niin sekin viä rajottaa
- Ellviira
Olet vielä nuori ja suosittelen sinulle opintojen pariin hakeutumista ja sitä kautta sitten sitä työtäkin varmasti löytää. Ei kannata jäädä vain odottelemaan, että elämä lipuu ohi. Sinulla on vielä paljon mahdollisuuksia vaikka mihin.
- Mielikin kohoaa
Ainoa vaihtoehto päästä eteenpäin on aloittaa opiskelu. Silloin tapaa muitakin ihmisiä ja jopa naisia. Tsemppiä yritykseen!
- Kemisti1977
Mielikin kohoaa kirjoitti:
Ainoa vaihtoehto päästä eteenpäin on aloittaa opiskelu. Silloin tapaa muitakin ihmisiä ja jopa naisia. Tsemppiä yritykseen!
Työttömällä on sellainen juttu, että ei välttämättä ole varaa alkaa opiskelemaan. Kirjat, kulkemiset jne kaikki maksaa. Ja tämä jos siis pääsee haluamaansa kouluun...mä itse olen kemisti (FM) eli yliopistokoulutettu ja olen hakenut sähkömieskoulutukseen, nosturikuskiksi, laborantiksi...ylikoulutettu enkä ole ensimmäisenä vaihtoehtona. Joten työttömyys jatkuu. 3 eri työvoimapoliittista kurssia käyty ja niiden puitteissa ollut työharjoitteluissa. Ei töitä poikinut nekään. Että sellaista. Vaikeaa löytää töitä.
Kemisti1977 - aikuisope
Mielikin kohoaa kirjoitti:
Ihmetyttää nämä "Kaikesta Warmat Tietäjät".
No juu, OK, Opiskelu, mutta miten ja keneltä opiskella?
Titteliproffalta, joka itse turvatussa virassa, vai itse menestyksensä tehneeltä?
Kuka menestynyt on tehnyt kaiken, kuten "kaikki muutkin"?
Menestymisen edellytys on toimia vastoin valtavirtaa! Asiasta on lukisia kirjoja, mutta myös lukuisia esimerkkejä. Eräs sellainen on vaasalainen Rabbe Grönblom Kotipizzoineen.
Kun autat toisia menestymään, menestyt itsekin. Riistämisellä ei menestytä!
Mitä se auttaa, vaikka sinulla olisi lukuisia titteleitä, ja vaikka kuinka olet oikeassa?
Kumpaa haluat?
Olla oikeassa - vai menestyä?
JOS haluat menestyä, etkä olla Besserwisser, otapa yhteys, niin katsotaan.
[email protected]
Olisiko menestymisesi vain emailin päässä? - nO
Kemisti1977 kirjoitti:
Työttömällä on sellainen juttu, että ei välttämättä ole varaa alkaa opiskelemaan. Kirjat, kulkemiset jne kaikki maksaa. Ja tämä jos siis pääsee haluamaansa kouluun...mä itse olen kemisti (FM) eli yliopistokoulutettu ja olen hakenut sähkömieskoulutukseen, nosturikuskiksi, laborantiksi...ylikoulutettu enkä ole ensimmäisenä vaihtoehtona. Joten työttömyys jatkuu. 3 eri työvoimapoliittista kurssia käyty ja niiden puitteissa ollut työharjoitteluissa. Ei töitä poikinut nekään. Että sellaista. Vaikeaa löytää töitä.
Kemisti1977Mikä sussa sit on vikana, kun et saa töitä? Onko ulkoisessa olemuksessasi tai hygieniassa jotain??? Vai oletko luonteeltasi sulkeutunut? Vai mikä?
Luulisi, että tuolla koulutuksella jonkunlaisia töitä löytyisi? Löytyi minullekin silloin kun ei vielä ollut edes koulutusta. Ja nyt olen kouluttautumassa alalle, jossa on varmasti töitä, joka ei ole parhaiten palkattu, ei huonoimminkaan.
Onko vaatimuksesi työstä tai palkasta liian korkeat tilanteeseesi? Entä jos laskisit rimaa, alkaisit huonommista hommista aluksi ja siitä vaikka huipulle asti. - Monenmone
Kemisti1977 kirjoitti:
Kemisti1977Niin kaikki maksaa, mutta ei se työttömänä oleminenkaan halpaa ole.
Itsellä oli pari vuotta sitten tilanne, että todella vaikea saada töitä ainkaan omalta alalta. Koulutus KTM - lopulta päätin, että tärkeintä on saada työtä (toive alalta) ja hain työelämävalmennukseen. Sinälläänhän raha on sama kuin työmarkkinatuki, mutta katsoin, että kyseinen vaihtoehto on työttömyyttä parempi kaikin tavoin.
On mahdollista säilyttää henkinen tasapaino, kun on "töissä". Itsetunto nousee ja samalla tämä omalla osallani mahdollisti sen, että harjoitelun jälkeen pääsiin oikeisiin töihin kutsumusalalle (eri firmaan kuitenkin). Varmaan kannattaa yrittää päästä harjoitteluun sellaiseen yritykseen, jossa halutaan myös sitouttaa harjoittelija harjoitteluajan jälkeen. Eli jos firmasta ei saa viestiä, että jatkossa harjoittelu muuttuisi oikeiksi töiksi niin vaihtaa harjoitttelupaikkaa. - Kemisti1977
nO kirjoitti:
Mikä sussa sit on vikana, kun et saa töitä? Onko ulkoisessa olemuksessasi tai hygieniassa jotain??? Vai oletko luonteeltasi sulkeutunut? Vai mikä?
Luulisi, että tuolla koulutuksella jonkunlaisia töitä löytyisi? Löytyi minullekin silloin kun ei vielä ollut edes koulutusta. Ja nyt olen kouluttautumassa alalle, jossa on varmasti töitä, joka ei ole parhaiten palkattu, ei huonoimminkaan.
Onko vaatimuksesi työstä tai palkasta liian korkeat tilanteeseesi? Entä jos laskisit rimaa, alkaisit huonommista hommista aluksi ja siitä vaikka huipulle asti.Ei minussa omasta mielestäni ole mitään vikaa. Syy on ollut aina siinä, ettei yrityksellä ole ollut mahdollisuutta (rahaa) palkata uutta työntekijää tai sitten ei ole ollut minulle sopivia hommia tarjolla. Joka työpaikassa minusta on pidetty ja aina olen saanut hyvät työtodistukset.
Töitä ei vaan löydy.
Kyse ei ole siitä, että olisinko suostuvainen tekemään duunarihommia. Viime työharjoittelupaikka erään työvoimakoulutuksen kautta oli eräs maalinvalmistusfirma. Siellä ihan trukilla ajelin, sekoittelin aineksia ja valmistin maalia, pakkasin maalit purkkeihin ja pakkasin tilauksia..eli ihan fyysistä duunarihommaa.
Kuten taisin mainita. Kyse ei ole minusta. Itse olen valmis mihin työhön tahansa. Mutta työnantajat eivät USKALLA ottaa tällaista YLIKOULUTETTUA ihmistä sellaisiin duunarihommiin. Siksi siis on pääosin kai haettava oman alan juttuja ja niitä on aika vähän tarjolla ja lisäksi niihin valitaan ne parhaimmist parhaat.
Eli itse olen valmis tekemään vaikka siivoojan hommia, mutta olen liian koulutettu eli YLIKOULUTETTU ja tämä on syy miksi ei ole näihin "alemman tason" hommiin minua otettu. Se on se suurin syy.
Kemisti1977 - cathy3
Kemisti1977 kirjoitti:
Ei minussa omasta mielestäni ole mitään vikaa. Syy on ollut aina siinä, ettei yrityksellä ole ollut mahdollisuutta (rahaa) palkata uutta työntekijää tai sitten ei ole ollut minulle sopivia hommia tarjolla. Joka työpaikassa minusta on pidetty ja aina olen saanut hyvät työtodistukset.
Töitä ei vaan löydy.
Kyse ei ole siitä, että olisinko suostuvainen tekemään duunarihommia. Viime työharjoittelupaikka erään työvoimakoulutuksen kautta oli eräs maalinvalmistusfirma. Siellä ihan trukilla ajelin, sekoittelin aineksia ja valmistin maalia, pakkasin maalit purkkeihin ja pakkasin tilauksia..eli ihan fyysistä duunarihommaa.
Kuten taisin mainita. Kyse ei ole minusta. Itse olen valmis mihin työhön tahansa. Mutta työnantajat eivät USKALLA ottaa tällaista YLIKOULUTETTUA ihmistä sellaisiin duunarihommiin. Siksi siis on pääosin kai haettava oman alan juttuja ja niitä on aika vähän tarjolla ja lisäksi niihin valitaan ne parhaimmist parhaat.
Eli itse olen valmis tekemään vaikka siivoojan hommia, mutta olen liian koulutettu eli YLIKOULUTETTU ja tämä on syy miksi ei ole näihin "alemman tason" hommiin minua otettu. Se on se suurin syy.
Kemisti1977koulutuksestasi. Tein itse niin ja sain työtä. En valehdellut, jätin vain kertomatta. Pyyhin korkeakouluopintoni/tutkintoni pois cv:stä. Ja sit joskus myöhemmin olen maininnut kys. opinnoista ja kaikki ok.
- tt
Kemisti1977 kirjoitti:
Kemisti1977töitä löytyy kun ottaa mitä tahansa vastaan oon kans tehny kaikenlaista ja ollu koulutuksissa ja työllistäny itekkin vaan nyt on jo ikää ja sairauksia eikä oikein koulutuksia tunnu löytyvän ja sitten kun vielä jo tehny kaikkea ei oikeen löydy paikkaa ja vaikka laittaa hakemuksia moneen paikkaan ei tule vastauksia ja sitten vielä kaiken maailman tuki laput unohtuu laittaa niin on hatun alla hauskaa
- sympatiaa
Kemisti1977 kirjoitti:
Ei minussa omasta mielestäni ole mitään vikaa. Syy on ollut aina siinä, ettei yrityksellä ole ollut mahdollisuutta (rahaa) palkata uutta työntekijää tai sitten ei ole ollut minulle sopivia hommia tarjolla. Joka työpaikassa minusta on pidetty ja aina olen saanut hyvät työtodistukset.
Töitä ei vaan löydy.
Kemisti1977Suomessa monen työllistymisen este on työnantajien korvien välissä. Esimerkiksi työnhakijan työttömyysjaksot tai ylikoulutus herättävät epäluuloja, vaikka ei hakijassa olisi mitään vikaa. Ymmärrän hyvin turhautumisen ja jopa epätoivon, joka turhasta työnhakemisesta ajan myötä syntyy.
- yurkie
cathy3 kirjoitti:
koulutuksestasi. Tein itse niin ja sain työtä. En valehdellut, jätin vain kertomatta. Pyyhin korkeakouluopintoni/tutkintoni pois cv:stä. Ja sit joskus myöhemmin olen maininnut kys. opinnoista ja kaikki ok.
Jos oikeasti syy on siinä et työnantaja epäilee motivaatiota koska on ylikoulutettu niin silloin kannattaa tehdä siitä CV:stään sen näköinen että se toimii.
En siis kannusta valehtelemaan minäkään. Mut jos siellä on yksi tohtorin titteli mikä hyppää silmille muiden seasta ja ne muut riittäisi saamaan vaatimattoman paikan niin tottakai sen vaativimman ylikoulutusosion saa jättää pois -sitten vasta kannattaa antaa omantunnon soimata jos sen laittaa sinne ilman oikeutuksia. :D - Kemisti1977
cathy3 kirjoitti:
koulutuksestasi. Tein itse niin ja sain työtä. En valehdellut, jätin vain kertomatta. Pyyhin korkeakouluopintoni/tutkintoni pois cv:stä. Ja sit joskus myöhemmin olen maininnut kys. opinnoista ja kaikki ok.
Jos totuutta peittelemällä saa työtä vain, niin sit olen työtön. En ala peittelemään CV:täni enkä valehtelemaan. Seon valehtelemista jos ei kerro koulutuksesta kysyttäessä. "Kertomatta jättäminen" on vain toinen tapa ilmaista se. En voi jättää kertomatta jos kysytään enkä ala CV:tä pyyhkimään.
Kemisti1977 - Inhimillisyys kaikes
nO kirjoitti:
Mikä sussa sit on vikana, kun et saa töitä? Onko ulkoisessa olemuksessasi tai hygieniassa jotain??? Vai oletko luonteeltasi sulkeutunut? Vai mikä?
Onko vaatimuksesi työstä tai palkasta liian korkeat tilanteeseesi? Entä jos laskisit rimaa, alkaisit huonommista hommista aluksi ja siitä vaikka huipulle asti.Ootko pikkusen tyhmä?? Käyt kyselemään tuollasta?
Vittu oo ite työtön ja tollasessa loukussa ni tiiät mitä se on. Älä KOSKAAN kenellekkään tollasta ala rääkymään saatanan paska!
- Hemmari
Suomessa on epäonnistuttu työttömyyden hoidossa jo liki 20 vuotta. Nyt ja tulevaisuudessa koulunsa päättäjät ja nuorehkot 25-30 vuotiaatkin, voivat varautua lähinnä siihen ettei vakituista työpaikkaa tule koko elämänaikana vaan pätkätöitä ja työvoimakoulutusta sekä työharjoittelua minimipalkalla. Ja tämä merkitsee että työeläkkeet jäävät tulevaisuudessa tosi pieneksi noin 500 euroon kuussa. Kaikki paino niin virkamiehillä, luottamusmiehillä ja medialla ei ole ollut työttömyyden hoidossa vaan aivan jossain muualla aivan epäolennaisissa asioissa.
Epätasarvo, palkkaerot ja luokkaerot ovat kasvaneet valtavasti 1990-luvun lamasta lähtien, eikä monia asioita ole edes yritetty korjattu, eikä nyt mahdollisuutta enää ole korjata. Myös ammattiyhdistykset ovat olleet lampaita, eikä vähäosaisten ja jo syrjäytyneiden asioista ole välitetty kuten pitkäaikaistyöttömistä ja pätkätyöläisistä. On mahdollista että nämä laiminlyönit kalahtavat ajan saatossa omaan nilkkaan. On aivan käsittämätöntä kun metsäyhtiön toimitusjohtaja kuuleman ja lukeman perusteella ansaitsee noin 4250 kertaa sen minkä työtön henkilö vuodessa...- Ikuinen opiskelija.
Silloin kun itse olin yläasteella (siinä ennen vuosituhannen vaihdetta), kaikki sanoi järjestänsä että lue sitten tarpeeksi paljon ja tarpeeksi pitkälle, että saat töitä. No sitähän luetaan sitten vieläkin! (Kymmenen vuotta noista ohjeista). Totuus on, että ei sitä työtä löydy eikä saa kouluja käymällä. Täs nyt on käyty peruskoulun jälkeen neljä eri koulua. Kohta valmistun ja työttömyys kolkuttelee ovella. Oliko jotain hyötyä? No ei.
Mielestäni tämmöisessä taantuma vaiheessa kannattaisi ottaa vastaan kaikki mahdolliset paskaduunipätkät sun muut, mitä ikinä vaan löytyy (eikä ajatella että no emmä ny tommosta ala tekeen tai ei hyödytä mua). Ei kai sitä taantumaa voi iän kaiken jatkua. Kyllä se nousu tulee sitten joskus. Sitten taas kovat työntekijät ovat huudossa ja haluttuja (ne, joille kelpaa ihan mikä tahansa duuni). Osoittaa työnantajalle sen, että halutaan tehdä töitä (eikä olla laiskimuksia). Näistä pätkätöistä saattaa tulla tulevaisuudessa jotain pysyvämpää.
Or not. - Kemisti1977
Ikuinen opiskelija. kirjoitti:
Silloin kun itse olin yläasteella (siinä ennen vuosituhannen vaihdetta), kaikki sanoi järjestänsä että lue sitten tarpeeksi paljon ja tarpeeksi pitkälle, että saat töitä. No sitähän luetaan sitten vieläkin! (Kymmenen vuotta noista ohjeista). Totuus on, että ei sitä työtä löydy eikä saa kouluja käymällä. Täs nyt on käyty peruskoulun jälkeen neljä eri koulua. Kohta valmistun ja työttömyys kolkuttelee ovella. Oliko jotain hyötyä? No ei.
Mielestäni tämmöisessä taantuma vaiheessa kannattaisi ottaa vastaan kaikki mahdolliset paskaduunipätkät sun muut, mitä ikinä vaan löytyy (eikä ajatella että no emmä ny tommosta ala tekeen tai ei hyödytä mua). Ei kai sitä taantumaa voi iän kaiken jatkua. Kyllä se nousu tulee sitten joskus. Sitten taas kovat työntekijät ovat huudossa ja haluttuja (ne, joille kelpaa ihan mikä tahansa duuni). Osoittaa työnantajalle sen, että halutaan tehdä töitä (eikä olla laiskimuksia). Näistä pätkätöistä saattaa tulla tulevaisuudessa jotain pysyvämpää.
Or not.Ottaisin jos saisin ja pääsisin. Mutta itse kemistii (FM) yliopiston käyneenä näihin paskaduunipaikkoihin ei oteta, koska olen ylikoulutettu. Olen hakenut enkä päässyt. Että sillee! Yhteiskunta on paska.
Kemisti 1977 - ..
Kertokaas joku mulle minkä takia Suomessa samanaikaisesti nostetaan eläkeikää ja koulutetaan nuorisoo kortistoon odottaan että ne suuret ikäluokat on saatu mullan alle
- vouter
Kemisti1977 kirjoitti:
Ottaisin jos saisin ja pääsisin. Mutta itse kemistii (FM) yliopiston käyneenä näihin paskaduunipaikkoihin ei oteta, koska olen ylikoulutettu. Olen hakenut enkä päässyt. Että sillee! Yhteiskunta on paska.
Kemisti 1977Monta on lupaajaa ja manaajaa!
Oletko ihan noin luonteeltasikin, jota ilmaiset sanoillasi: "Yhteiskunta on paska."?
Kuka moisen besserwisserin haluaisi?
Kuinka moni ilmaisee syvän inhonsa tarjottuihin mahdollisuuksiin, "MINÄ siis MINÄ tiedän" - asenteella?
Tarjolla olisi.... - Kemisti1977
vouter kirjoitti:
Monta on lupaajaa ja manaajaa!
Oletko ihan noin luonteeltasikin, jota ilmaiset sanoillasi: "Yhteiskunta on paska."?
Kuka moisen besserwisserin haluaisi?
Kuinka moni ilmaisee syvän inhonsa tarjottuihin mahdollisuuksiin, "MINÄ siis MINÄ tiedän" - asenteella?
Tarjolla olisi....No siinä tapauksessa osoitappa mulle sellainen paikka minne voisin hakea ja mistä tiedät varmasti että pääsisin sinne töihin! Haastan sinut osoittamaan mulle työpaikan!
Kemisti1977 - Inhimillisyys kaikes
REILUSTI YLI 20 vuotta epäonnistuttu. Korjasin vaan. Muuten meni oikein. :))
- CNC - koneistaja
Mitä sinä sitä naista syytät, sillä hän masentui seurassasi ja alkoi sitten ryyppäätä. Kuka on siis syyllinen? Sinä! Sinä olet syyllinen siihen mitä se nainen joutuu nyt kärsimään. Sinä olet ikuinen luuseri, mutta toivottavasti saat pitää sen asunnon, että sinulla on edes joku paikka missä voit itkeä!
- hienoa
Tosi aikuismaista CNC-koneistaja.
- 'RT'
Ei kannata välittä tuollaisista kommenteista mitä tuo cnc-koneistaja kirjoitti. Ihmiset ei aina ajattele toisen tuskaa eikä ymmärrä sitä, että toisen mielenterveys saattaa olla pahastikin järkkynyt. Oletko itse ajatellut että hakisit ammattiapua? Minusta kun tuntuu, että ajattelet asioita liian synkällä mielellä. Mielenterveyskeskuksissa on saatavana hyvätasoista ammattiapua. Kannattaa myös harkita muutaman kuukauden osastojaksoa, ja sen jälkeen mahdollista työkyvyttömyyseläkettä.
- jjjjjjjjj
todella typerä viesti sinulta mutta se kertoo millainen sinä olet eli ikuinen luuseri....
- mekei
Olen 55-vuotias nainen. Olin pitkäaikaistyötön. Kieltämättä noi samat asiat oli mukana kuvioissa, masennus,vitutus ja turhautumisen tunne. Perheasiat kyllä ok. Kouluttaidun uuteen ammattiin, siis viisvitosena. Olin kirjanpitäjä, nyt opiskelen lähihoitajaksi, siis aivan eri alaa. Olen tosi tyytyväinen ratkaisuuni ja oppiskelumotivaatio on korkea. Kyllä sitä vielä tässäkin iässä jaksaa, saatikka sitten kolmekymppisenä. Ei muuta kun rohkeasti eteenpääin.
- Mummon tuppana
Aina ennen valontuloa ja päivän valkenemista on kaikkein pimeintä. Lopeta kiroilu, pysähdy miettimään. Vielä se aurinko paistaa risukasaankin. Ei suomessa ketään voi taivasalle jättää. Elämä on vaikeeta joskus kaikille ihmisille. Toivon sinulle voimia ja jaksamista. Oletko kuullut velkasaneerauksesta? Onko sinusta oikein että vanhat ei pääse ikinä eläkkeelle ja nuoret ovat työttömänä?
Tv. Aina töissä. - sanoa että
tyhmyydestä rokotetaan. Mitäs jäit juopon muijan kanssa ja menetit luottotietosi. Omasta kokemuksesta, tapasin myös mukavan ja ihanan juopon miehen, mutta kyllä nopeasti hahmottui se kuvio, ettei hän siitä rapakosta nouse ilman s..tanan lujaa tahdonvoimaa, jota ei löytynyt. En ole mikään pelastava enkeli.
Työtä voit aina hakea tai kouluttautua uuteen ammattiin. Ei tartte jäädä kotiin laakereille makaamaan. Ihmisillä on muutes ihme harhaluulo, että "täydellinen" rakkaus ja parisuhde tuo heille ikuisen onnen ja ilon elämään, vaikka kaikki on itsestään kiinni.- M3NNink@in3n
Kyllä se jatkuvassa puutteessa kärvistely tekee sen alavireen elämään väkisinkin. Vaikkakaan ei nyt vallan syöksykierrettä.
Ja sitten on se rakkauden tunne. Kyllä sekin kantaa aika hyvin kun niin onnellisesti on asiat.
Ainakin mun elämä "pelastuisi" just nyt jos vastaan tulisi onnellinen parisuhde.
Ei tartteis käydä baareissa yrittämässä ja alkoholisoitumassa. Rahat säästyis ja aikaakin jäis enemmän opiskeluun.
Kunto olis hieman parempi. Raitistuisin. Alkaisin meditoimaan. Valaistuisin. Vetäisin puoleeni positiivisia asioita ja jakaisin positiivista energiaa ympärilleni itsekin.
Kaikki vain jos tulisi vastaan se pelastava enkeli vastaan joka ei ajattelisi kuten em.
- huominenparempi
Itse selvisin aikoina vähän saman tapaisesta tilanteesta uuteen ammattiin kouluttautumalla. Kun on suuri aukko työhistoriassa ei työnsaanti tosiaan ole kovin helppoa ellei jopa mahdotonta. Kun hankkii uuden tutkinnon ei kukaan enää kysele vanhaa historiaa ja se tosiaan antaa uuden alun. Käy vaikka työvoimatoimiston ammatinvalinnanohjauksessa jos on vaikea itse keksiä sopivaa alaa. Ja kannattaa miettiää jotain alaa jolla on hyvä työllisyys.
Tsemppiä sinne ja usko että huonostakin tilanteesta voi nousta ylös.- veka68
"koneistajan" viesti oli erittäin asiaton. Ei kukaan ala toisen takia juomaan kokopäivä toimisesti. Parempi olisi jättää vastaamatta, jos ei ymmärrä toisen hätää ja tuskaa. Ja Sinulle "työtön" PALJON VOIMIA JA LÄMMIN HALI. T. Vera
- Mummon tuppana
Kyllä luotu luokse tulee, mutta jos on pakko etsiä sitä naista kokeilepa muita paikkoja kuin kapakoita. En tiedä missä asut, mutta joka kunnassa on kirjasto, liikuntahalli, hiihtoladut luonnossa, kansalaisopiston piirit, tanssikurssit. Ehkä noista voisi voisi löytyä sielunkumppani - kenties toinen työtön joka ymmärtää sinua. Yhdessä sitten olisi helpompaa vaikka etsiä työtä, tai kehitellä yritystä.
- skiggeboy
miksi työttömyys on niin vaikea asia.Ihminen on sopeutuva eläin.Olen itsekin ollut työtön 20 vuotta koska
jouduin laman uhriksi ja velkaa jäi lähes 500000 e jota siis mahdoton maksaa. Tietty ullakin meni hermot
ja olin monta vuotta mase, mut päätin selvitä. Oli huonoja aikoja mut kans hyviä.Ihminen sopeutuu.
Nyt kuljen pää pystyssä köyhänä, mutta nautin siitä. Olen yhteiskunnan ulkopuolella, mutta se tuntuukin
hyvältä. Tuolla noi hullut ryntää kun ovat ottaneet isot lainat ja muuta mahdollisuutta ei ole. Ne on kuin eläimet häkissä. Pakko painaa tai vouti vie kaiken. Hyviä orjia työmarkkinoilla. Itse nukun pitkään ja
syön rauhassa aamiaisen. Kattelen uutiset ja relaan. Sitten onkin jo ilta ja voi mennä sohvalle kattoon telkkua. Näin se menee.Olen VAPAA- Tässä ja nyt
Päivän paras viesti tähän ketjuun! Nauran ja todella mehevästi, sä jos kuka olet tajunnut koko tän elämisen jujun, noinniinku hyvät puolet työttömyydestä. Niitäkin on, vaikkei sitä duuniaan niskat limoissaan painavat edes tajua. Raha on sokaissut heidän tajunsa jo aikoja sitten.
- Sinkku äiti
Olen 40v. myös työtön(1v.) ja pidän omanarvontuntoni ylhäällä jotenkin. Mutta näin naisen näkökulmasta katsottuna minä ottaisin kyllä mielelläni työttömän miehen, ei kaikille ole väliä onko työssä. Voisin pikkuisen neuvon antaa. Jos ja kun tapaat sen ihanan naisen seuraavan kerran niin ole hänelle avuksi naiset arvostavat KÄYTÄNNÖSSÄ APUA(tiski, imurointi, kaupassa käynti, yhdessä ruan laitto, ilta kävely, jne) enemmän kuin rahan perässä juoksevaa pihiä miestä. Viksu mies ei ajattele että, alistuu kotipiaksi! Se on naisen sydämmeen menoa käytännön kautta. Minun ystäväpiiristäni ainakin löytyy enemmän näitä koti apu naisia enemmän kun rahan perässä juoksevia miehiä tavoittelevia sinkkuja. Kaupungilta/VVO.lta/asunnon välittäjältä vaan asunto käy asuntotoimistossa. Ei Suomessa jää asunnottomaksi jos jo on virallisesti asunto, vaihtaa jonnekkkinm muualle, ota selvää asiatuntija taholta.Työvoimatoimistossa kantsii käydä useasti, kyllä sieltä jonkun firman oven väliin jalan saa jos nyt alkuun jotakin edes..siitä pikku hiljaa enemmän. Nuori olet ja todellakin voit vaikka aikuiskouluun mennä lisää oppimaan, kysy työkkäristä.Kyllä elämäsi saat vielä tämän vuoden aikana järjestykseen.Pidä silmät positiivisella tavalla avoinna .maltti on valttia ja hiljaa hyvä tulee se on tosi.
- Kemisti1977
Hei! En voi muuta toivottaa kun voimia sulle! Mä ymmärrän tilanteesi erittäin hyvin. Mä olen itse kohta 33-v kemisti (FM) eli korkeasti koulutettu mies ja työtön olen ollut suurimman osan siitä ajasta kun valmistuin. Tai ilman palkkatyötä ainakin. Valmistuin 2002 Jyväskylän yliopistosta ja sitten olinkin ekat 11 kuukautta työtön. Sit muutin Tampereelle ja olin 2 vuotta tutkijana yliopistossa. Sit 2005 jäin työttömäksi. Aloin käymään työvoimapoliittisia koulutuksia. 3 sellaista tuli käytyä joista kukin kesti 6-9kk. Niiden puitteissa olin kolmessa eri firmassa työharjoittelussa. Niistä ei tietenkään palkkaa saanut vaan koulutustukea joten alle tonnin kuukausituloilla sitä elelin. No pärjäsin sillä oikeastaan ihan ok. Nyt sitten viimeinen kurssi loppui viim syyskuussa ja siitä lähtien olen ollut työtön..eli 5kk.
Mutta suosittelen näitä eri työvoimakoulutuksia, jos vaan löytyy jotain mielenkiintoisia kursseja. Niistä saa kuitenkin sen koulutustuen, mikä on ansiosidonnainen päiväraha / työmarkkinatuki 9euroa/pvä. Eikä siltä ajalta kulu ne 500 työttömyyspäivää.
Mä sain venytettyä ansiosidonnaista päivärahaa 2005 vuodesta 2009 vuoden loppuun. Kun olin näillä kursseilla. Se hyöty oli. Nyt olen sit tippunut työmarkkinatuelle ja sossuun olen lähettämässä ekaa toimeentulotukihakemusta. Ei meinaa enää pärjää. Ruokarahaa jos jää joku vajaa 100 euroa kuussa...jos sitäkään, niin aika vaikeaa on.
Monet väittää, että kannattaa mennä töihin jos on tylsää...heille sanon, että luuletteko tosiaan että vapaaehtoisesti olemme työttömiä? TÖITÄ EI LÖYDY! Ei vaikka miten hakee. Duunaripaikkoihin EI OTETA koska olen ylikoulutettu. Haastan osoittamaan mulle työpaikan minne mut otettaisiin. Siivojaksikin jopa voisin mennä. Mutta sinnekin olen YLIKOULUTETTU! Että repikääpä siitä.
Mutta elämä jatkuu ja toivoa pitää aina olla. Alkanut itsellänikin tuntumaan, että olen koko elämäni työtön..no sit olen, ei voi mitään. Yhteiskunnan vika, ei minun koska oman osuuteni OLEN VARMASTI tehnyt töitä etsiessä!
Voimia aloittajalle ja muillekin työttömille!
Kemisti1977- yks kottarainen
Kemisti 1977 kirjoitti: "Mutta suosittelen näitä eri työvoimakoulutuksia, jos vaan löytyy jotain mielenkiintoisia kursseja. Niistä saa kuitenkin sen koulutustuen, mikä on ansiosidonnainen päiväraha / työmarkkinatuki 9euroa/pvä. Eikä siltä ajalta kulu ne 500 työttömyyspäivää."
Tuo tieto on vanhentunut. Sain juuri työkkäristä tiedotteen; Työttömyysetuudella tuettu omaehtoinen opiskelu, jossa sanotaan näin:
Opiskelun kestolle ei ole asetettu vaatimuksia, mutta työttömyysetuutta opiskelun tukemiseen voit saada enintään 24 kuukautta opintokokonaisuutta kohden. TYÖTTÖMYYSTURVAN ANSIO- JA PERUSPÄIVÄRAHAN ENIMMÄISAIKA KULUU MYÖS OPISKELUN AIKANA.
Tuo on tullut voimaan tämän vuoden alusta! - just me
se onkin aika mielenkiintoista tuo,ensin sanotaan hommaa koulutus&ammatti,no sit kun hommaat ne ja haet kaikkee mahollista työtä koska et halua olla työtön sanotaan joo sulla on liikaa kouluja/liian vähän kouluja/liian vähän työkokemusta alalta..mistä helvetistä sitä kokemusta saa kun ei kukaan koskaan ole ottamassa mihink'ään...minäkin olen vaan saanut näitä tukitöitä ja muut ajat oonkin ollu työttömänä...ja sit vielä mun terveydentila(fyysinen) on sellanen että jos oikeen haluaisin heittääntyä yhteiskunnan elätiksi niin ei muuta sairas/työkyvyttömyys eläkettä hakemaan...olen kuitenkin ajatellut että olen vasta 28vuotias en minä halua olla eläkeläinen jos on vaan mitään muita vaihto-ehtoja..ja mitä tulee tuohon mies ei saa naista koska on työtön no en oikeen usko että se siitä kiinni on..ite naisena voin sanoa ettei mua kiinnosta onko mies työtön vai ei jos muuten on kunnollinen&ei ole päihde väkivalta ongelmia jne en oo koskaan antanu pakkeja miehelle siksi että ois työtön..ja vinkkinä miten saa naisen pitkäaikasesti ittelleen:viettele,"metsästä" ja ennen kaikkea ARJEN PIKKU ASIAT ovat ne tärkeimmät:)
- selviytyjäx
sitä, ken etsii menestymistä elämässään Oman toiveensa mukaiseen elämään.
Oletko Utelias? Ennakkoluuloton uusille asioille? Halukas muuttamaan asenteitasi?
Maailma muuttuu, muututko Sinä?
Olitko täysin varma 25 v sitten, että sinä kommunikoit tällaisella tietokkoneella? Että sinulla on kännykkä?
Missä näet itsesi 5...10 vuoden kuluttua? minllainenmaailma on silloin?
Jos kiinnostaa - kannattaisiko ottaa selvää? - näin on
Joo se on pirullinen tämä työttömyys juuri siksikin kun sen myötä menee myöskin ihmisarvo toisten ihmisten edessä ja sitä myötä syrjäytyy myös sosiaalisesti puhumattakaan naisasioista. Naaisasioiden suhteenhan työttömäksi jääminen voi kuohita miehen henkisesti niin, että hänestä ei naisille seuraksi olisi vaikka nämä hänen seuraansa tunkisivat. Aniharvat naiset kyllä työttömän miehen seuraan tunkevatkaan(naisillahan on nämä hyvin tunnetut psykologiset selityksensäkin tällaiseen), päinvastoin naiset nimenomaan karttavat työtöntä miestä.
Työuransa voi saada vielä vanhemmitenkin onnistumaaan, mutta paljon on joka tapauksessa senkin suhteen menetetty silloin jos juuri näitä nuoruuden vuosia on joutunut työttömänä olemaan , tai vaikka vain toisarvoisissa tehtävissäkin kekaloimaan, tai vuosikausia kouluttautumaan turhaan.
Taloutensa ja varallisuutensa voi saada pönäkkäänkin kuntoon niin kauan kuin elämää järjellisenä ja toimivana henkilönä on. Tässä voit onnistua vaikka kuinka muut ihmiset sinut torjuisivat ja kelvottomaksi luokittelisivat. Onnistuminen voi tapahtua vaikkapa tekemällä hyviä sijoituksia tai perimällä tai voittamalla jostain, eikä silloin edes tarvitse tulla toisten työ/bisneskaveriksi hyväksymäksi lainkaan.
Se vaan on niin että juurikin nämä parisuhde- asiat ovat sellaisia jotka pitäisi saada hoidettua nuorena. Kyllähän sitä vanhempana äijänäkin halutessaan voi saada naisia nussia jyystettäväkseen varsinkin jos on varakas, mutta se vaan on sitten niin että nämä naiset ovat mitä ovat eikä niiden kanssa mitään esim. lapsia enää hakita.
Niin että jos olet taloutesi kuntoon saanut ja vaurastunut vaikkapa joskus 5-6 kymppisenä ja olet lapseton, niin kun perillistäkään ei sinulla ole päädyt yhtä lailla täydelliseksi luuseriksi kun kuitenkin kuoltuasi varasi menevät muille. - Kemisti1977
yks kottarainen kirjoitti:
Kemisti 1977 kirjoitti: "Mutta suosittelen näitä eri työvoimakoulutuksia, jos vaan löytyy jotain mielenkiintoisia kursseja. Niistä saa kuitenkin sen koulutustuen, mikä on ansiosidonnainen päiväraha / työmarkkinatuki 9euroa/pvä. Eikä siltä ajalta kulu ne 500 työttömyyspäivää."
Tuo tieto on vanhentunut. Sain juuri työkkäristä tiedotteen; Työttömyysetuudella tuettu omaehtoinen opiskelu, jossa sanotaan näin:
Opiskelun kestolle ei ole asetettu vaatimuksia, mutta työttömyysetuutta opiskelun tukemiseen voit saada enintään 24 kuukautta opintokokonaisuutta kohden. TYÖTTÖMYYSTURVAN ANSIO- JA PERUSPÄIVÄRAHAN ENIMMÄISAIKA KULUU MYÖS OPISKELUN AIKANA.
Tuo on tullut voimaan tämän vuoden alusta!Paitsi että minä en tarkoittanut omaehtoista opiskelua, vaan työvoimatoimiston kautta järjestettäviä kursseja. Niiden aikana et ole työtön virallisesti vaan kurssilla. Siltä ajalta 500 päivää ei kulu ja saa 9euroa päivässä työmarkkinatuen tai ansiosidonnaisen päivärahan lisäksi.
Omaehtoinen opiskelu on täysin eri asia kuin työvoimakoulutus (entinen Ke & Ko -koulutus).
Kemisti1977 - SIIVOOJA!!!
olet? Kyllä ylikoulutetutkin saavat töitä. Ainakin Turusta siivousfirmasta. Jos oikein tarkkoja ollaan niin et ole ylikoulutettu ellet ole tohtori, nehän ei saa töitä millään! Tuu Turkuun niin hankin sulle siivous duunin. Jos olet syrjäseudulta, suosittelen muuttamaan!!
- Joo-o...
Jep, nänhän se on, että pitää olla TÖISSÄ, että annetaan töitä. Työtön on työtön ja sehän on itsessään jo hieman epäilyttävää. Selvä se, että moisessa henkilössä täytyy olla jotakin vikaa...Helpompi valita hakija, jolla on katkeamaton työhistoria.
Itselläni myös hyvä koulutus, muttei työtä vain tipu. Milloin mikäkin syy paistaa läpi. Joskus liian innokas, joskus liian itsetiedostavan terävä eli uhkaavan omilla aivoillaan ajatteleva. Parempi ottaa helpommin alistuva nöyryytetympi työnhakija. Kun tarpeeks kyykytetään, niin luulis luonteen nöyrtyvän. Mutta sitten onkin jo liian vetelä ja tahdoton työnantajalle.
Ei vaan onnistu. Jotenkin ylimainostettu juttu. Pitäkää hommanne. - kokoomus-hateclubber
Kemisti1977 kirjoitti:
Paitsi että minä en tarkoittanut omaehtoista opiskelua, vaan työvoimatoimiston kautta järjestettäviä kursseja. Niiden aikana et ole työtön virallisesti vaan kurssilla. Siltä ajalta 500 päivää ei kulu ja saa 9euroa päivässä työmarkkinatuen tai ansiosidonnaisen päivärahan lisäksi.
Omaehtoinen opiskelu on täysin eri asia kuin työvoimakoulutus (entinen Ke & Ko -koulutus).
Kemisti1977"Siltä ajalta 500 päivää ei kulu"
-Porvarihallituksemme teki työllistymiseen kannustavan lakimuutoksen ja nyt kuluu. Ansiosidonnaisen laskuri ei pysähdy vaikka kouluttautuisi miten työttömyysaikana. Nyt sosiaalitoimisto odottaa väkisinkin temppukoulutuksen jälkeen.. kun ei ole enää varaa elää vuokranmaksun jälkeen.
Enkä ole missään tempputyöllistämiskoulutuksissa edes ollut vaan olen käynyt uraani oikeasti edistäviä ja ammattitaitoa kasvattavia koulutuksia. - aina kyllä
Joo-o... kirjoitti:
Jep, nänhän se on, että pitää olla TÖISSÄ, että annetaan töitä. Työtön on työtön ja sehän on itsessään jo hieman epäilyttävää. Selvä se, että moisessa henkilössä täytyy olla jotakin vikaa...Helpompi valita hakija, jolla on katkeamaton työhistoria.
Itselläni myös hyvä koulutus, muttei työtä vain tipu. Milloin mikäkin syy paistaa läpi. Joskus liian innokas, joskus liian itsetiedostavan terävä eli uhkaavan omilla aivoillaan ajatteleva. Parempi ottaa helpommin alistuva nöyryytetympi työnhakija. Kun tarpeeks kyykytetään, niin luulis luonteen nöyrtyvän. Mutta sitten onkin jo liian vetelä ja tahdoton työnantajalle.
Ei vaan onnistu. Jotenkin ylimainostettu juttu. Pitäkää hommanne.keksitään joku syy ja selitys miksi ei kelpaa. Ja mikäs on diskatessa kun aina on vähintään kymmeniä hakijoita joka työhön joka nyt vähänkin säällienen on, ja heistä sitten voi itselleen mieleisimmän valita.
Silloin kun joudut töitä anelemaan sen oiken huomaat miten kaukana mikään tasa-arvo eri ihmisten ja osapuolten välillä on. Toisilla on oikeus julistaa ihminen kelvottomaksi ja sitä myötä syrjäytymisuralle loppuiäkseen pelkästään siksi jos ei satu miellyttämään tai on joku toinen joka miellyttää enemmän.
Kun sen vakinaisen koulutustaan vastaavan työn onn saanut ja alkuun päässyt niin silloin asema kyllä jo vahvistuu paljon. - Kemisti1977
kokoomus-hateclubber kirjoitti:
"Siltä ajalta 500 päivää ei kulu"
-Porvarihallituksemme teki työllistymiseen kannustavan lakimuutoksen ja nyt kuluu. Ansiosidonnaisen laskuri ei pysähdy vaikka kouluttautuisi miten työttömyysaikana. Nyt sosiaalitoimisto odottaa väkisinkin temppukoulutuksen jälkeen.. kun ei ole enää varaa elää vuokranmaksun jälkeen.
Enkä ole missään tempputyöllistämiskoulutuksissa edes ollut vaan olen käynyt uraani oikeasti edistäviä ja ammattitaitoa kasvattavia koulutuksia.Niin paitsi että minä en puhunut työttömyysaikana kouluttautumisesta. Puhuin TYÖVOIMAPOLIITTISESTA KOULUTUKSESTA! Eli koulutuksesta, jonka järjestää TYÖVOIMATOIMISTO. Entiseltä nimeltään vaikkapa Ke & Ko -koulutus. Kun olet tällaisella kurssilla, niin silloin ET OLE virallisesti työtön vaan kurssilla. Siispä 500 päivää EI KULU tuona aikana.
Mutta, kuten nyt tämä uusi lakimuutos on, se mahdollistaa TYÖTTÖMYYSAIKANA OMATOIMISEN JA OMAEHTOISEN opiskelun. Se on TÄYSIN ERI ASIA kun jos olisi TYÖVOIMATOIMISTON JÄRJESTÄMÄLLÄ KURSSILLA. Omaehtoisella opiskelulla, esim vaikka yliopisto-opintoja tehdessä voi siis nykyään olla työttömänä ja nostaa päivärahaa ja silloin ne 500 päivää kuluvat.
Kemisti1977
- Eveliina*
Työttömyyttä ei ole pakko ottaa pelkkänä epäonnistumisena. Sen voi käyttää tilaisuutena saada uusi identiteetti, joka perustuu jollekin kestävämmälle kuin työssä olemiselle. Työttömyys antaa upean mahdollisuuden ihmisenä kasvamiseen ja todellisen elämän löytämiseen. Oravanpyörässä juoksijat pääsevät samaan tilanteeseen vasta eläkkeellä. Heillä on silloin vastassa kaikki se, minkä me työttömät voimme kohdata ja käydä läpi jo nyt. Mielestäni tämä on enemmän etuoikeus kuin häpeä.
Olen ollut tällä erää työttömänä kohta neljä vuotta, olen vajaakuntoinen eikä minulla ole ihmissuhteita. Silti minulla on sisäinen varmuus siitä, että aikanaan saan työtä ja se työ tulee olemaan ihanaa. Takanani on helvetillisiä vuosia, mutta taistelu on kannattanut ja kannattaa. Asian ydin: ei omalla voimalla vaan Jumalan. - Kata1971
Et todella ole ainoa näiden asioiden kanssa painiskeleva, vaikka se juuri ei lohduta, ainakaan minua. Itse olen kohta 39 vuotias, jouduin viime kesänä sanoutumaan terveydellisistä syistä irti vakituisesta työstäni, jota ei sitäkään aikanaan ollut helppo saada, kun on terveydellisiä rajoitteita ja eipä ollut mielestäni päätä käydä kauheasti koulujakaan aikanaan, voisin periaatteessa tehdä vain toimistotöitä, jotka on kortilla ja on vaikeuksia olla tietokoneellakaan kauaa työskentelemässä, aiheuttaa pahaa migreeniä, joten sekin siitä.
No, itse olen pahan masennuksen kouriin joutunut jo edellisen työn aiheuttamasta terveydellisestä haitasta, jonka annoin jatkua liian pitkään, nyt ei ole helppo kasata itseään ja kun alamäki senkun tuntuu jatkuvan. Mies lähti, jonka melkein arvasin, kun on sen verran laskelmoiva, että kun mulla ei tuloa enää, hän ei elätä ketään. Tosin itsekin joutui työstään irtisanotuksi, mutta perusti yrityksen, jonka avulla jotenkin kitkuuttaa. Meillä asunto myynnissä siis, toivottavasti joku ostaa ja pian, tässä ollaan hätää kärsimässsä sen maksuista, vuosi sitten jo yritettiin myydä huonolla menestyksellä. Ja kauhea pelko, mistä sitä saa ja saako ajoissa uuden kodin alleen, on kuitenkin kolme lasta mulla, joista pitää huolehtia. Yksin sitä ois huolta paljon vähemmän, mutta lapset taas antaa jotain kummaa voimaa jatkaa.
Mä en kyl usko, että maailmassa kaikki ihmiset on niin laskelmoivia, että et kumppania löytäisi työttömyyden vuoksi, onhan siellä monta myöskin samassa tilanteessa, joten kannattaa se huoli edes unohtaa. Ja tiedän itse kokemuksesta, tosin olin silloin 10 vuotta melkein nuorempi, että oli paljonkin tulossa kumppaniehdokkaita, tuolloin olin työttömänä ja yksinhuoltajana. Ja itselläni on naisystäviä, jotka itse käyvät töissä ja mies kotona, että toimii niinkin päin.
Kaikkea hyvää sinne jatkoon ja toivotaan, että pian saisi työtä, olisi edes yksi elämänalue kunnossa, ois helpompi ponnistaa ylöspäin. - maija meikäläinen
et oo ainoa joka on joutunut työttömäksi.. ja työttömän oma vika ei oo se että on työtön.. ajattele asioita näin päin.. että se ei oo työttömän vika.. moni työtön ottais vastaan töitä jos niitä annettais tehdä..
- Kata_@
Hei
Olen nelikymppinen nainen ja ollut pois työelämästä viimeiset kymmenen vuotta. Mm. täydellinen uupuminen, masennus ja monia elämän kriisejä on ollut sen aikana. Nyt olen kuitenkin lähtenyt opiskelemaan. Lisäksi maassa on paljon tekemätöntä työtä mm. vapaaehtoissektorilla. Jos siis et saa töitä, pyri hankkimaan itsellesi tekemistä, jotta päivärytmi säilyisi jonkinlaisena ja pääset kotoa liikenteeseen. Itse aloitin koulutuksesta, joka on kerran viikossa ja kokeilin jaksamistani. Hienosti on mennyt; ensimmäinen opintokokonaisuus on suoritettu ja toista aloittelen. Lisäksi toimin Punaisen Ristin vapaaehtoistyössä. Vaikka en euromääräistä palkkaa saakaan, saan siitä itselleni arvostusta - olen tärkeä jollekin ja hän on tärkeä minulle. Eri vapaaehtoisjärjestöistä voit löytää itsellesi sopivaa tekemistä. Samoin esim. urheiluseurat tarvitsevat lisää vapaaehtoisia joukkoihinsa. Lisäksi kunnat järjestävät pitkäaikaistyöttömille työtoimintaa.
Eli varaa itsellesi aika esim. työvoimaneuvojalle ja kysele mahdollisuuksia päästä koulutukseen. Toinen suunta, jota kautta voit lähteä asiaa purkamaan on terveyskeskuslääkäri/hoitava lääkäri. Eri vapaaehtoisjärjestöillä on nettisivuja - voit hakea hakusanalla "vapaaehtoistyö" tai mennä suoraan kiinnostavan järjestön sivuille.
Älä laita itsellesi liian korkeita tavoitteita, tee ja osallistu oman jaksamisesi mukaan ja lähde liikenteeseen - askel kerrallaan.
Tsemppiä! - aikuisope
Hei!
Et ole yksin! Mutta se ei lohduta pätkääkään.
Itse olen toiminut ammatinopettajana aikuisille liki 20 vuotta. Kun uusia opiskelijoita saapuu, - valitettavasti heistä yleensä jopa puolet ovat niin masentuneita ja omissa oloissaan, ettei heillä onnistu....
Saattaa tuntua saarnalta, mutta perustuen mainitsemaani kokemukseen, noin se vaan on.
Pidän joka viikko infotilaisuuksia, joissa etsimme oikeesti uusista asioista kiinnostuneita, ennakkoluulottomia hyviä ihmisiä. JOS heilla on jokin syy, MIKSI tehdä jotain, heitä voimme auttaa - jos ovat autettavissa.
Ymmärrän moiset pettymykset. Itse olin samassa jamassa aikoinani, mutta onneksi ihan tavis kaveri sai minut tarttumaan itseäni niskasta.
Että huomenne olisit hyvin toimeentuuleva - ei toimi. Mutta JOS haluat rakentaa OMAN elämäsi Oman Unelmasi toteuttamiseksi. Apu löytyy.
Toinen asia ovat nämä Unelmien Murskaajat!
Lähi-ihmiset, jotka ilkkuvat: "Tuosta ei itään tuu!!!"
Ketä kuulet? Minkä vastuun he ottavat Sinun elämästäsi?
Mitä voit hävitä, jos toimit vastoin valtavirtaa? Kuka menestynyt on ollut heti hyväksytty?
Radikaalisuuden voima auttaa, kyky taistella "muiden" mielipiteiden vastaisesti.
Jos jollakulla on Unelma ja Halu sen toteuttaa - ota yhteys
tai tulla jollekin Yliopiston tai korkeakoulun infolle.
Lissää infoo: [email protected] - ....
Et ole ajatellut lähteä opiskelemaan oppisopimuksella palkkaa tulee ja uus ammatti samalla? Monet sinun ikäiset ovat oppisopimuksella ja saaneet vielä töitä hyvin. Kannattaa käydä netissä hakeen tietoa oppisopimuksesta vaikka ei ehkä kiinnostakkaan :)
- valoa tulevaisuuteen
Moi olen saman myös kokenut ja sen tuskan kautta täysin samaa mieltä ! Niin koska olen aina halunnut ratkoa ongelmia ja auttaa toisia vaikka itsellä olis myös pielessä.Niin aloitetaan siitä ongelmista nimeltä asunto:Nyt kysyn sulta onko sulla ketään ystävää jolla on luottotiedot kunnossa! Jos niin käytä bulvaanina että hänen nimille vuokrasopimus/ostosopimus sekin on hyvä vaihtoehto siis osta asunto!Ei se tarkoita että ostat sellaisen jota et pysty maksaa siis alue ratkaisee! Sitten kun olet kerran ollut vahtimestarina sulla on hyvät mahdollisuudet edelleen töitä löytyy edelleen tekevälle vaikka rakennuksilla ja rakennuksista puheenollen mulla on parempi ratkaisu osta asunnoksi hyvä talvilämmin asuntovaunu/asuntoauto voit kysyä kunnon caravaanarilta ratkaisuja.Minäkin asun sellaisessa ja on lämmintä, ainoo ongelma sähkö mutta sitähän on jokapaikassa, takas siihen työratkaisuihin henkilöstöyritykset on hyvä ratkaisu tilapäisiin ja jopa pysyviin töihin vaikka niissäkin on palkat hiukan matalat, ideat minulla ei lopu joten kysyä saa mielellään ja vastaan niissä puitteissa kuin hoksaan käydä netissä,ai niin nettisopimuksen voit kans purkaa sen kiinteän kokonaan sillä jos asut 3G alueella niin PREPAID mokkuloita löytyy halvalla muutamilta operaattoreilta päivä tai viikko surffaus.Nyt viimex tähän vielä tsemppia kaveri saat kaiken tukeni tähän sillä asioista selvitään puhumalla. Itse en uskalla laittaa tähän omaa nimimerkkiä ihan juuri ulosoton takia.
- Meitä on monta.
Olen itse menettänyt 2004 kaiken. Tiedän erittäin hyvin mitä on menetyksen pelko, kauhu ja pakokauhu. Menetin hienon asunnon, auton, kesämökin, firman, asiakkaat, tavarat, luottotiedot jne. kaikki noin vuoden sisällä. Mitään ei jäänyt ja häätökin tuli. Ilman kämppää toisten nurkissa keskellä talvea. Tavaratkin vietiin varastosta. Yleensä vietin ajat baarissa vettä juoden. Ei ollut rahaa edes kaljaan. Joku tarjosi ruokaa joskus. Sitten kun tuli korvaukset, maksetiin velkoja toisille ja vedettiin viinaa niin, että henki oli lähteä. Ympäriltä kuoli tuttuja kuukauden välein. Mikään suhde ei pitänyt, ei kenelläkään. Ei tietenkään.
Maahan voi jäädä makaamaan. Kukaan ei sieltä nosta. Ihmiset ei jaksa itsekään. Jotkut ei edes halua jaksaa, koska itsesääli näkyy ja se ärsyttää. Joitakin auttaa ystävä, joitakin äiti, joitakin rukoilu. Ihmisillä on monenlaisia selviytymistarinoita. Itsemurha tai hidas kuoleminen viinaan ei ole niitä mukavimpia.
Nousin ylös eräänä aamuna. Olin valvonut yön, itkin, raivosin. Menin katkolle ja hakeuduin kuntoutukseen. Kävin AA:ssa. Vedin antabuksen joka aamu ja lopetin sen vitun juomisen. Eikä ollut helppoa, koska ahdistus oli kova, rukoilin äitini pyynnöstä. Päässä pyöri katkeruus, viha, kateus jne. Jossain vaiheessa, parin kuukauden kuluttua alkoi tapahtua. Sain asunnon, söin hyvin, tein yhä pidempiä kävelylenkkejä, luin paljon ja sain unirytmini takaisin. Aloin käymään erilaisilla kursseilla, leffoissa, ilmaisissa näyttelyissä. Lopetin 20 vuotta kestäneen röökinpolton.
Siitä ei ole kuin 7 kuukautta. Lehdestä luin tekstin "Menetin kaiken tarpeettoman vain saadakseni kaiken tarpeellisen". Tavara oli menettänyt täysin merkityksensä. Alistetut, dokaavat ystävät jäivät. Elämä pelkistyi ja iloitsen vilpittömästi joka hetki pienistä asioista. Vasta nyt saan tehdä sitä mitä haluan. Älä alistu, rukoile edes, sillä yksin on vaikea nousta. Oikeastaan siihen ei pystykään kukaan yksin. En minäkään ensin uskonut, mutta näin se vain meni. Miksi keksiä pyörää uudelleen. Olen ymmärtänyt, että rauha ja elämänilo tulevat ilmaiseksi, sen jälkeen saapuvat muut, myös se elämänkumppani. Kaikki etsivät, harvat löytävät. Kokeile, rohkaisen lämpimästi ja varmuudella tiedän, että se toimii.- enkelien varjelusta
Hei ja kiitos tekstistäsi...Oli tämän aamun pelastava luettava !!!!
- Santeri777
Kaikki on kiinni itsetunnosta ja siitä onko ulkoapäin ohjautuva vai itsenäinen ja sisältäpäin ohjautuva, valinta on vapaa.
Sisältäpäin ohjautuva rakentaa arvomaailmansa itse, painottaen itselleen hyväksi kokevia eri elämän osa-alueita ja keskittyy niihin. Muut osa-alueet ottaa luonnollisesti huomioon muttei niistä juurikaan kivijalkaansa rakenna.
Ulkoapäin ohjautuva rakentaa arvomaailman ns.stereotypioiden ja muiden oletettujen odotusten mukaiseen maailmankuvaan. Käytännössä arvottaa maailmansa siis muiden kautta ja muiden oletettujen odotusten mukaisesti, kyseessähän on tietysti illuusio ja stereotypiat joilla ei ole todellisuuspohjaa.
Kirjoitusketjun aloittajalle toivon pientä itsetutkiskelua valintaa kohtaan, uskoisin pienen asennemuokkauksen/arvomaailman painoarvojen tuovan terveen ratkaisun asenteeseen ja sitä kautta em.masennuksen hoitoon.
Tarkoituksenani ei ole loukata ketään jotka ovat ulkoapäin ohjautuvia, heitä on kuitenkin (karkeilla hauleilla ammuttuna) n.90 %:a väestöstä. Olennaista on analysoida tilanne ja löytää itselleen optimaaliset arvoasenteet omaa elämää kohtaan.- yurkie
Hyvä kirjoitus. Pitää ihan tulla sanomaan. Jännä miten negatiivisia arvosteluita on klikattu tuohon enemmän kuin positiivisia.. -ehkä ihmiset ovat missanneet tän pointin?
- kjhgfghj
Suomelle käy vielä huonosti, kun työttömät syrjäytetään työmarkkinoilta ja etsitään maksettuja tulijoita ulkomailta. Äkkiä ajatellen voisi luulla, että kyseessä on suomivihaajien salaliitto.
- ei kaikki sun syytäs
yhtäkkiä mieleeni tuli (siis ilman kurinpilkahdusta), että ala pakolaiseksi tai muuksi maahanmuutajaksi, heillehän on kaikki tuet tarjolla, niin kotouttamis-, kuntouttamis-, elättämi-s, uudelleenkouluttamistuet ja lopulta ammattikin tarjolla...vai eikös se niin nyt mene, että Suomessa on työvoimapula näkösällä? En vaan osaa sanoa, onko suunta tälle saralle KELA vaiko Sossu, mutta jotainhan suomityöttömänkin hyväksi on pakko olla tarjolla! Sun sukuasi ei tarvihe rahdata ede lentokoneilla maahan, joten olet aikas halpaa kamaa työmarkkinakelpoiseksi.
Pidä päsi kylmäncoolina korviesi välistä, älä anna masiksen viedä. - Vv80
Ihan ku minä oisin kirjottanu..
- vertaistukeeee
todella kiva että on meitä muitakin työttömiä jotka masentuvat työttömyyden alla.Eikä se työttömyys tänä päivänä enää ole itsestä kiinni...monta kuukautta on mennyt siten että se ja se paikka pistää pihalle niin ja niin monta ihmistä.
SItä palkkatyötä ei vaan ole.
Koulutusta löytyy vaan ei työtä.Löytyy jopa 3 ammatin koulutus.
Tekemistä ja puuhaa kyllä on mutta sitten kun aletaan keskustella siitä,että kuka maksaa palkan että saa asunnon ruokaa ja vaatetta ...niin se onkin jo eriasia.
tsemppiä kaikille työttömille! - lkdfjaej
vertaistukeeee kirjoitti:
todella kiva että on meitä muitakin työttömiä jotka masentuvat työttömyyden alla.Eikä se työttömyys tänä päivänä enää ole itsestä kiinni...monta kuukautta on mennyt siten että se ja se paikka pistää pihalle niin ja niin monta ihmistä.
SItä palkkatyötä ei vaan ole.
Koulutusta löytyy vaan ei työtä.Löytyy jopa 3 ammatin koulutus.
Tekemistä ja puuhaa kyllä on mutta sitten kun aletaan keskustella siitä,että kuka maksaa palkan että saa asunnon ruokaa ja vaatetta ...niin se onkin jo eriasia.
tsemppiä kaikille työttömille!Vuosi sitten valmistunu eikä töitä löytyny.. Hakemuksia yli sata laittanu, olen soitellut ja kysellyt ja tehnyt kaikkeni.. Viiteen haastatteluun olen päässyt, mutta kun työkokemusta on alle vuosi niin en ikinä tule valituksi.. Masentaa ja ärsyttää!! En ikinä kuvitellut, että elämäni tulisi olemaan tällaista.. Minun pitäisi elää elämäni parhaimpia vuosia, mutta ei siltä tunnu..
- äitimuori51
lkdfjaej kirjoitti:
Vuosi sitten valmistunu eikä töitä löytyny.. Hakemuksia yli sata laittanu, olen soitellut ja kysellyt ja tehnyt kaikkeni.. Viiteen haastatteluun olen päässyt, mutta kun työkokemusta on alle vuosi niin en ikinä tule valituksi.. Masentaa ja ärsyttää!! En ikinä kuvitellut, että elämäni tulisi olemaan tällaista.. Minun pitäisi elää elämäni parhaimpia vuosia, mutta ei siltä tunnu..
poikani valmistui 4v sitten armeijan käytyään luuli saavansa alansa töitä..masentui ja aikoi jo että halua elää..sain puhuttua että kyllä asioilla on tapana järjestyy ..pikkuhiljaa elämän ilo palasi ja hän vaihtoi asuinpaikkaa naapurikaupunkiin sai uusia ystäviä ja on nyt työtäki oman alan..turhaa jäädä kotiin kun voi vaihtaa maisemaa...hän otti vaan asunnon ja lähti ensin en uskonu ollenkaan nyt 25v iässä nauttii asunnostaan jossa sauna ja parveke ..ja tyttökaveria etsitään muttei kuulema hötkyillä tulee jos on tullakkseen sanoo...kavereita saanutkin eiköhän nekin asiat mee aikanaan hyvin ei kannata ressata..elämä on lyhyt siihen ..työttömänä nauttii luonnosta harrastaa lukee ,lenkkeilee ym mikä kiinostaa sitten työssä liikakin kiirettä...niin kävi vanhemmalle pojalle ja nuorinkin pääsi alansa töihin..tsemii nuoret
- -aamukahvi-
Mulla on samantapainen tausta.
Muistan kyllä miten turhalta kaikki tuntui, aamulla ei halunut herätä todellisuuteen.
Hain työvoimapoliittiseen koulutukseen, suoritin kaksi kurssia.
Toisen koulutuksen yhteydessä olin pitkän ajan työharjoittelussa.
Lopulta kävi niin onnellisesti että tämä firma palkkasi minut vaikuiseksi.
Sittemmin olen vaihtanut työpaikkaa. Asia on vain niin että kun on töissä niin on helpompi saada töitä.
Työttömänä rustailin satoja hakemuksia, suurimpaan osaan en saanut edes vastausta.
Kannattaisi kokeilla työvoimapoliittista koulutusta, koulutus sinällään saattaa olla tasoltaan mitä tahansa mutta nämä työharjoittelujaksot ovat hyvä tilaisuus saada jalka oven väliin.
Kaikista huolimatta zemppiä! - tulot nolla
itse olen myös työtön tällä hetkellä,tosin nainen hieman vanhempi kuin sinä.tiedän mistä puhut.itsekkin poden aika ajoin masennusta,syynä sama kuin sinullakin.luottotiedot mennyttä ja nyt mietintämyssy päässä poden(yhdessä puolisoni kanssa>)kumpi kannattaa -myydä asunto puolena se että veloista pääsis irti ja ehkä kahden vuoden päästä olis luottotiedot taas kunnossa vaiko alkaa velkavankeuteen joka kestäis n.15-20v.siis kysymyksessä olisi velkasaneeraus,sais pitää asunnon ettei tartteis muuttaa vuokralle....olen miettinyt kumpaakin vaihtoehtoa ja kummassakin näen hyvät ja huonot puolet...valitettavasti tähän ei kukaan voi antaa oikeaa vastausta,vaan itse pitää päättää mitä haluaa ja mitä tekee elämässään.mietinkin tuossa sitä sinun asuntoasiaa,että vaikuttaako muut luottotiedon menetykset uuden asunnon saantiin yksityisellä sektorilla jos olet kerran maksanut vuokrat ajoissa?olen kuullut että kunta-asunnoile pääsee/otetaan sellaiset jotka eivät ole hoitaneet vuokriaan...muut eivät näitä ota.eli tarkistappas asia ennenkuin vajoat epätoivoon.vuokra asuntoja on muitakin...VVO:lla on tulorajotteisia asuntoja...yhdellä tuttavallani oli merkintä luottotiedoissa mutta hoitanut vuokrat kohtuullisesti ni sai asunnon ko.yhtiöltä.kukaan ei voi jäädä asunnottomaksi suomessa,järjestäähän ne kaupungit ja kunnat asuntoja näille ulkomailta tulevillekkin,kai se laki pätee samanlailla suomalaisiinkin.oletko miettinyt lisä ammatilista koulutusta tai muuta koulutusta?ja mitä parisuhteisiin tulee,ni jos toisesta välittää ja on kiinostunut ni minä naisena en ainakaan katsoisi onko toinen työtön vaiko töissä?!ihmisen sisin on tärkeä ja se että onko hän tasapainossa itsensä ja muiden asioiden kannalla.tsemppiä sinulle,uskon asiasi järjestyvän tavalla tai toisella,nimittäin,tämäkin on jo iso askel kirjoittaa tänne ja purkaa tuntojaan. uskon itsekkin omalla kohdallani että paistaa se päivä risukasaankin,ainakin joskus.
- Onnea sinulle
Älä luovuta vaan ala opiskeleen jotain alaa missä on paljon töitä,kuten esim terveydenhoitoala tai ala henkilökohtaiseksi avustajaksi( kokemustahan sinulla jo on )esim johonkin alepoihin tai ruoka-kauppoihin haetaan koko aja ihmisiä .Älä ajattele ei ole minun juttu,sinun juttu on että saat nyt aluksi jonkun työn ja mielesi alkaa siitä kirkastuun.
- Älä masennu!
Jos olisin työnantaja, niin saisit töitä heti.
Mutta kun en ole niin puheeksi jää tämäkin.
Ottaisin sinut töihin sen vuoksi että sinulla on kokemusta ja sinnikkyyttä ja näköjään hyvää sydäntäkin, eli reiluutta! Kokemusta saa opettelemalla työn, mutta hyvää työmiestä ei pelkällä koulutuksella tehdä, vaan elämänkokemuksella ja luonteella. Sitä sinulla selvästikin on! Pure hammasta ja yritä vielä kerran. Lyö nyrkkiä pöytään että jo se on PERKELE!- Petettyja
On häpeällistä että on monia vuosia puhuttu työvoimapulasta...missä on se työvoimapula...miten aiotaan työllistää nuoret ja varttuneet kun eläkeikää vielä korotetaan. Onko kaikki puheet olleet manipulaatiota ja propagandaa vain kansalle?
- suomen hallitus ??
Petettyja kirjoitti:
On häpeällistä että on monia vuosia puhuttu työvoimapulasta...missä on se työvoimapula...miten aiotaan työllistää nuoret ja varttuneet kun eläkeikää vielä korotetaan. Onko kaikki puheet olleet manipulaatiota ja propagandaa vain kansalle?
Joo...On outoa kun hallitus puhuu työllisyyden lisäämisestä ja samaan aikaan kumminkin vähennetään valtavasti henkilöstöa ja lopetetaan jopa isoja firmoja....Hölmöläisten hommaa....
- qarita
Minä olen kokenut melkein samanlaisen kuin sie. olen ollut nyt pitkällä sairaslomalla masennuksen takia ja sairaslomani jatkuu ties kuin kauan. Töitä en saanut edellisessä pikkukunnassa Lapin läänissä, joten muutin eri paikka kunnalle ja nyt asun ihan yksin. Pitää vaan elää päivä kerrallaan ja katsoa mitä tulevaisuus tuo tullessaan. En edes harkitse vielä töihin menoa, enkä jaksaiskaan. Oletko itse ajatellut vaihtaa paikkakuntaa??
Jos se auttais sinua saamaan uuden työ paikan ja asunnon.- on tuota ikää
lähemmäksi 60 vuotta.
Pitkän työuran tein omalla alallani, johon olin opiskellut.
Sen jälkeen 10 vuotta sitten siirryin ns. hanttihommiin. Pätkätöitä on ollut. Joskus pidempiäkin jaksoja niin kuin nytkin jo 5 kk. Mutta ikä tahtoo aina tulla työnhakutilanteessa esteeksi, vaikka olenkin vielä terve ja riuska ja teen hommia siinä kuin kolmikymppisetkin; oikeastaan päivän työtulos usein on parempikin. Mutta kun haen elementtitehtaalle sementinlapioijaksi, saattaa tulla kohtelias vastaus, että kiitos, ei tällä kerralla... meille oli 279 hakijaa.
Netin kautta en koskaan saa enkä löydä mitään, mutta suoraan työnantajilta kyselemällä aina löydän jotakin. Niin... perhettäkin on: nuorempi kaunis vaimo ja 7-vuotias tytär. Minusta on ilo yrittää hankkia heille leipää.
Mutta niin monta on elämisen tarinaa kuin on eläjiäkin. Juulisin, ettei kolmikymppisellä ole mitään erityistä hätää, koska ehtii vielä kouluttautuakin. Monet lähellä viittäkymmentä ikävuottakin olevat vielä hankkivat koulutusta uusiin hommiin. Ja hommia pakkaa löytymään, jos vain on valmis tekemään mitä työtä tahansa.
Kyllähän sen ymmärtää, että yksin ja masentuneena on vaikeaa. Helpompaa on silloin kun on perhe tukena (vaikkei siitä perheestä olisikaan esim. mitään taloudellista tukea; kuluja vain). Nuo on niitä länsimaisella brittokansantuotteella selittämättömiä aineettomia arvoja, jotka ovat elämän kantavia voimia.
- mani81
Olipa ekaa kertaa näinkin päin että nainen ryyppää miehen elämän pilalle kun usein se on juuri toisin päin..Kyllä se elämä vielä hyväksi muuttuu,nyt on niin paljon porukkaa jotka on joutunu kuseen sen takia kun heitetään työmaalta pellolle vaikkei olis ees kukaan kumppani pilaamassa elämää kun sen voi tehdä työn antajakin!Sulla on hieno asenne elämään älä menetä sitä,sä olet tajunnu lähtee etsimään ja muuttaa eläämääsi.Kyllä meille työttömille ihmisille vielä töitä keksitään varmasti!Kun kerran on potentiaalia sitä tehdä!!!
T:YH NAINEN - työttömyyskorvaus
vuonna 2007 jäin työttömäksi. Akateeminen koulutus alla.
Täällä päin suositaan nuorten työllistämistä, Helsingissä. Itse olen lähempänä 40 kuin 30 vuotta enkä koe olevani vanhakaan. Mutta siis täällä todellakin alle 30 jos on, niin saa tukea työllistymiseen. Tosin mielelläni muuttaisin täältä.
Olen miettinyt myös opiskelua, ehkä pyrinkin. Mutta sellainen huono puoli, että nykyään ei makseta siitäkään, jos liikaa opiskelee. Työttömyydestä saa jonkinlaista korvausta kuitenkin. - golffari!!
Ei työtä kaikille riitä!
Rupea pelaamaan golfia niin ehkä kentältä löytyy suhteilla työtä! - merimies on erimies
Ei muuta ko merille töihin. ei tarvi luottotietoja eikä asuntoa. Siitä vielä maksetaankin.
- tätä päivää.....
Ei omakohtaisen työttömyyden takia kannata omanarvontuntoaan menettää, ja miksi pitäisi syrjäytyä kaikesta, vaikka on työssä käymätön?
Otappa nyt ittees niskasta kiinni, vaikka ymmärrän tuon, jos olet masennuksen pauloissa, ja lähde liikkeelle, koska harrastusmahdollisuuksia on pilvinpimein, jos vain itse tahtoo harrastaa jotain.
Vääristä valinnoistaan on turhaa itkeä jälkeenpäin, sen olen itsekin todennut, kuten esim. ammatillisen koulutukseni suhteen. Jossittelu on ylipäätänsäkin tyhmää ja itseään syövä laji. Joskus menneisyydessään on tullut valittua sen hetkisen tilanteen ja ajattelunsa tuloksena, mitä nyt on tullut valittua milloin missäkin asiassa.
Eteenpäin on ihmisen painettava menemään, eikä jäädä tuleen makoilemaan, ei ainakaan liian pitkäksi aikaa, sillä siihenkin ihminen sopeutuu, ja liiankin hyvin.- elämässäkiinni
Koulutetulle pitää maksaa enemmän palkkaa kuin kouluttamattomalle. Siinä syy, miksei "ylikoulutettuja" palkata. Hyväksy se tosiasia, ettet löydä alasi työtä... tee jotain muuta. Hanki vuoden kestävä personal trainer-koulutus, opiskele joku hoitoalanammatti, lähde ulkomaille töihin, tee harrastuksestasi ammatti.... Tee mitä tahansa. Treenaa vaikka kroppasi huippu kuntoon MUTTA ÄLÄ JÄMÄHDÄ!!
Työ ei ole elämäsi sisältö. Sisältö löytyy jostain ihan muualla. Onko se sitten erilaisten nautintojen etsimistä? Ystävät, perhe? Harrastukset? Matkailu? Ulkoilu? Uskonto? Sen voin sanoa, että työ se ei ainakaan ole. Älä siis masennu, vaan käytä kaikki aikasi siihen, mikä on oikeasti sinulle tärkeää.
Kokeile. Elä.
Sinulla on vapaus ja mahdollisuus valita kaikki maan ja taivaan välillä. Mikä sinua kiinnostaa, mikä saa sinut hyvälle tuulelle? Mistä nautit? Mistä saat mielenrauhan?... Ja sisäinen hyvä olo näkyy myös ulos. Eli ei me naiset kaihdeta työttömiä itse työttömyyden tähden, vaan ihan muista syistä. Työttömyyteen helposti liitetään seuraavat negatiiviset termit: saamattomuus, masentuneisuus, ahdistus, turhautuminen, apeus, alakulo, laiskuus, päämäärättömyys... jne. Nämä ovat asioita, jotka eivät parisuhteessa houkuta. Sinun pitää siis osoittaa nuo luulot vääriksi ja olla elämänhaluinen ja määrätietoinen. En tarkoita mitään teeskentelyä, vaan oikeasti asenteen muuttamista. Tietysti saa sitä olla masentunutkin joskus, mutta ainakin suhteen alkuvaiheessa semmoinen ei tee sinusta helposti lähestyttävää.
- minimminri
Olen ollut vuosia työttömänä, nyt sain "vakituisen"työn, ensimmäisen eläessäni ja ikää on 41.
Töttömyys vaikuttaa omanarvontuntoon tosiaan. Kun olin päivät kotona aloin kartella tilanteita, että naapurit näkee mut pihalla päiväsaikaan. Mietin että ne miettii että siinä se pyörii taas, menis töihin surkimus jne.
Mutta viimeks kun jäin työttömäksi otin sen asenteen että nyt on asiat näin ja en alkanut suremaan ja ajatelkoot mut mitä lystää. Ajattelin että tää on tallanen elämänvaihe ja kestää niinku kestää. Kävin salilla yms ja nautin siitä ettäsain tehdä muita juttuja. Tottakai rahapula ym rassaa mutta helpottaa kun ihan tietoisesti kun suhtautuu työttömyyteen niin että hyväksyy sen tosiasiana, et näin on tilanne ja keskittyy niihin juttuihin mitä elämässä on siitä huolimatta. Keksiii tekemistä. Opiskella voi vaikka mitä ihan omatoimisesti ja omaksi ilokseenkin pelkästään.
Ihteeni on helpottanu tällaset ajatukset että mun lisäksi monelle muulla on asiat samalla tavalla. Ja löytyy ihmisiä jotka tulee toimeen vähemmälläkin rahalla. On ihmisiä jotka ei ikinä kykene töihin. Minua on auttanut se että olen kiitollinen vähästä, siihen voi harjoituttaa mielensä. On paljon aihetta olla kiitollinen, vaikka äkkisiltään ei tajua niin ajatella. Yksin olen ollut 9vuotta. Työtön ei saa treffipalstoilla paljon vastauksia. Joskus se kalvaa, yksinäisyys. Mutta siinäkin keskityn ajattelemaan hyviä puolia. Turha surra jotain mitä puuttuu. Nautin yksinolosta, käyn paikoissa, en jaa kotiin suremaan kurjuutta vaan nautin vapaudesta liikkua.
Elämä on lyhyt ja annettu elettäväksi. Koetan sopeutua ja tyytyä, nauttia siitä mitä saan kokea ja nähdä. Kristilliset arvot on olleet mulle avuksi tässä, näet Ihmisen arvo ei ole kiinni siitä mitä hän tekee tai pystyy saamaan aikaan. Jokaisen ihmisen Elämä itsessään on suunnattoman arvokas, ainutkertainen asia. Olen kauttakulkumatkalla tässä maailmassa ja tie on nyt tallanen, silti menen eteenpäin, elän tässä hetkessä ja katson mitä tulevaisuus tuo tullessaan. - ettei siitä selviä!!
Olin itse aikoinaan (25v. sitten) melkoisen poikki ja samassa tilanteessa, kuin ilmeisesti sinulla. Heti ensiksi talous tasapainoon ja kaikki turha pois, kuitenkin siten ettei elämän laatu kärsi pahemmin. Jos mahdollista, niin kouluttaudut, joko jatkat opintoja aikaisemmista tai kokonaan uutta. Jos ei muuta, niin vaikka kansalaisopistoon mieluisalle kurssille. Kirjastosta lainaat Dale Garnegien kirjan: Kuinka saan ystäviä, menestystä ja vaikutusvaltaa, sen luet oikein kunnolla, vaikkapa useamman kerrankin. Sitten vaan verkot veteen ja rohkeasti työpaikkaa kärkkymään vaikka mistä. Änkeät vaikka Suonenjoelle kesäksi mansikoita poimimaan, että on katkosta työttömyydessä ja näyttää työnhaussa työtodistus.
Kannattaa myös miettiä mahdollisuudet työllistää itse itsensä, kaveri työllisti itsensä kävelemällä taksikopille ja ehdotti joukkiolle taksimiehiä, että ottakaa porukalla hänet hommiin ja niin hän on lomittanut vuorollaan isoa joukkoa taksimiehiä. Tämä vain nyt esimerkkinä. Juuri nyt on lumenpudottajista kova kysyntä... - vm84tikru
minä ainankin koen koulun oikeeksi paikaksi itselleni vaihdan alaa ja saan työharjoittelun jälkeen töitäkin kyllä ne tekijät löytyy ja parhaimpia ollaan me joilla on se tahto tehdä
ei kun voimii hirveesti semppii kouluun vaan sano mummo lumessa - kielipolliiisi
Ei millään pahalla, mutta kirjallinen esitystaitosi on surkea.
"En halunnut sitä jättääkkkkkkkkäään"
"Masennui siinä itsekkkkkin"
"työ haastattelusta....."
"Hommat ei mennykkkkkän"
"..pitkä aikasena vaivana"
"kuka perkele pitkä aikais työttömän ottais...
Oletko tullut ajatelleeksi, että työnantajaehdokkaat katselevat kirjoitusvirheitäsi, joita todennäköisesti teet työnhakulomakkeisiinkin. Ja luultavasti käsialalla, jonka voi tulkita seitsemänvuotiaan kirjoittamaksi.
Mitä ihmettä Suomen peruskoulussa nykyään opetetaan, kun kaikki palstan kirjoitukset ovat tuota tasoa.
Minäkin masennun tuollaista tekstiä lukiessani. - ja alkaa vaikuttaa
Itse olen ollut 6vuotta työttömänä siis viimeksi 6vuotta sitten oikeissa palkkatöissä ollut. Mutta sen jälkeen olen ollut näissä ns työkkärin erillaisissa toimenpiteissä kurssilla tai työelämävalmennuksessa tms ja mitään työpaikkoja en ole saanut mitä olen hakenut en edes haastatteluun ole päässyt. Työkkärin kautta ei töitä saa vaan ja ainoastaan näitä työharjoittelua tai työelämävalmennus paikkoja tosin tästä joskus työkkärissäkin avauduin että meinaako ne että lopun ikäni tekisin jotakin työharjoitteluja tms joissa ei edes eläke kerry eikä ole työterveyshuoltoa. Erillaisissa työkkärin kokeiluissakin ja projekteissakin olen ollut mukana mutta luottamus on kadonnut näihin kursseihin ja projekteihin koska niiden kautta en ole saanut työpaikkaa vaan ja ainoastaan työharjoittelua/työelämävalmennusta tms. Kaiken huippuna kun vaikuttaa siltä että työvoimaviranomaiset uskottelevat työnantajille että ei kannata palkata pitkäaikaistyötöntä ja sitten työnantajat selittelevät että kun ei oo työkokemusta tms no mistä sitä työkokemusta sitten saa jos ei töihin oteta ei mistään silloin työkokemusta saa ja näillä harjoitteluilla tms tuntuu olevan aika vähäistä painoarvoa työnhakutilanteessa vaikuttaakin että ns harjoittelut tms eivät merkitse työnantajille mitään.
- kouluttaja+!
Koulutuksen järjestäjä voi sinun avullasi vaihtaa vaikka uuteen mersuun.
Tosin veronmaksajien rahoilla ja sinä et tietenkään saa mitään.
Tai saat työmarkkinatuen ruhtinaallisen 9€ päivä eli rikastut valtavasti!
- pawpaw
jäin itse ihan "puun takaa" työttömäksi kolmevitosena; otti tosi koville, tunsin itseni todella "huonoksi ihmiseksi" kun minua ei haluttukaan?!!!! Kun töitä ei ruvennut löytymään (huom! aika oli tuolloin vielä todella hyvä nykyiseen verrattuna) hakeuduin koulun penkille. Kannatti, uuden ammattitutkinnon lisäksi saa hieman etäisyyttä omaan huonommuuden tunteeseen sekä vit*****seen ja sen myötä on taas "kuin uusi ihminen" hakeutumaan aikanaan takaisin työmarkkinoille. Tsemppiä ja lippu korkeella!!!!
- Kemisti1977
Miten maksoit opiskelusi?
Nyt tosiaan on se hyvä, että ei menetä päivärahaa jos lähtee opiskelemaan. Mutta se päiväraha ei kovin pitkälle riitä. Kun jo nyt työttömänä on jo vaikeaa saada asumistukea ja työmarkkinatukea riittämään niin saati sit opiskelemalla, kun pitäis kirjat jne ostaa kanssa. Vai pitääkö sitä sossun kautta rahoittaa joka kuukausi opiskelunsa? Niin kai se on.
Ekaan tutkintoon (FM/kemia) meni se opintotukikin kokonaan ja jäi opintolaina jäljelle. Ei viitsis uutta lainaakaan ottaa.
Joten miten maksaa uudelleenkouluttautuminen? Ilmeisesti sossun rahoilla?
Kemisti1977
- maurilainen
Työttömyys on kapitalismin oleellinen osa.Ilman työttömyyttä, tuottaavaa työtä tekevien ihmisten palkat olisivat moninkertaiset.(älkää nyt vain ruetko minua sorsimaan sosialismin kauppiaaksi)
Työtähän voi tehdä vaikka 10e viikossa palkalla. Kaiken muun elämiseen tarvittavan pitäisi olla maksutonta.
Asunto ja ruoka ja luonto ja ajatuksen vapaus.Kaikki nämä vain 10e! (älkää nyt minua vain vihreäksi luulko,koska kirjoitin sille Annille jo viikkoja sitten) Tostakin ajatuksesta voi joutua vankilaan.
Olen nyt 60v ja risat.Minut potkaistiin 56 vuotiaana tylysti ulos.Töitä olin tehnyt yli 40-vuotta.
Minulla ja vaimollani on kaksi lasta,jotka molemmat vielä opiskelee.Hanttihomii löytyy molemmille kesätöiksi.
Pojastani pitäisi tulla se miljoonas insinööri ja tyttärestä se miljoonas sairaanhoitaja.
IHAN JEESIK SAINOISIN SULLE: Ota selvää vaikka vapaaehtoistyöstä, hakeudu toisten joukkoon. Kirkossakin kuunnellaan. Naisten kas on ihan luontevaa olla,oli työtön tai töissä. Se on sellainen luonnon laki. - Tane76
...eli ei auta kuin asennoitua niin että vaikka mitä elämässä tapahtuisi niin kaikki kestetään. Ei voi kukaan kettuilla jälkeenpäin ettei olisi yritetty.
Mut palaten asiaan, tosi monella on sama tilanne, työttömyysputki päällä ja ei millään saa katkaistua; ei aina ammattiosaaminenkaan riitä vaan pitäisi olla "suhteita" ja kontakteja jotta saisi töitä. Jäin itsekin työttömäksi kahdeksan vuoden jälkeen. Nyt täydennän osaamista yliopistossa MOLin tukemana sekä yritän nostaa omaa yritystä pystyyn - toistaiseksi siis on toimeentulo turvattu mutta entä kahden vuoden jälkeen jos yrityshommat ei onnistu? Tai jos ei töitä löydy. Vaikka kaikenmoista paskaa on tullut koko elämän ajan käteen, tosin viimevuodet on vasta alkanut nauttimaan elämästä, niin ei taas tämmösiä paineita ole ollut koskaan toimeentulon suhteen mikä meille suomalaisille tuntuu olevan ykkösjuttu. Tosin on tietty pientä eroprosessiakin ja kämpän jakoa mutta sentään jo uusi mimmi kainalossa.
Pitäisi vaan nähdä elämän hyvät puolet... tai jotain... joopa joo mutta kyllä näitä haasteita riittää. Puolensa täytyy yrittää pitää, mutta noita työpaikkoja ei nouse sieniä sateella. Ei siis mitään hajua tulevasta, pakko luottaa että kaikki loksahtaa kohdalleen.
Naiset: Luottaisin tunteeseen 50% ja järkeen 50%.
Yritys: Maailma on lamassa joten ei ihme että yrityksesi ei vielä ole noussut jaloilleen. Älä vielä luovuta, muista se tärkein eli markkinointi, markkinointi ja markkinointi. Lisäksi ole oma itses, rento, mitä sitten yritätkään kaupata ja luota itseesi. Ei kannata lannistua. Suhteiden lämmitys suuntaan sun toiseen saattaa tuoda yllättäviä kuvioita (no joo, itse niitä kuvioita vielä oman yrityksen suhteen odottelen...). Suhteiden luominen tärkeää, vaikka baarissa ala puhua vieressä istuvalle yrityksestäsi niin siitäkin jo saattaa löytyä tutun tutun tutun kautta kontakteja. Pitää olla pokkaa työtäytyä melkein joka väliin. Tosin överiksi ei kannata laittaa. Vrt yritä myydä lappilaiselle haukea - ei onnistu.
Yksityiselämä: Joka päivä 1h aikaa itselleen ja rentoutumiseen. Yhteydet kavereihin ja tärkeimpiin ihmisiin pitää hengissä. Mieti mikä on elämässä tärkeää ja mistä tulee hyvä olo. Muusta kuin kaljan juomisesta. Kaverit kylään, pientä ryyppyä ja jo alkaa syvälliset jutut luistaa. Suomalainen mies, puhuuko se elämän haasteista selvinpäin? Ilmeisesti aika harvoin, mutta voihan sitä yrittää. Kunhan ei joka päivä kittaa kaljaa kaverien kanssa, pitää kai jotain muutakin aktiviteettia olla jotta yhteydet säilyy.
Työ: Haku päällä. En tiedä, mutta jos on taloudellisesti kusessa niin kai siinä vaiheessa työ kun työ kelpaa. Kai itsekin olen varautunut siivoushommiin inssin papereilla jos rahat loppuu. Ja kun siivoo 12h/pv niin kai siitä jotain jää käteen... Pultsariksi ei ruveta ja porukat tai ystävät on ne joihin pitäisi voida aivan viime hetkellä tukeutua.
On tämä elämä varsin haasteellista. Mutta ei kai muuta auta kun vaan painaa eteenpäin.
Ja p.s. ehkä hyviä ajatuksia, mutta itekään en puolta noista yllä olevista pysty/kykene/voi/olen niin saamaton/juon kaljaa/ja muutakin. Mutta jos eläisin ajatuksieni mukaan niin ehkä hieman paremmin menisi. Loput riippuu sitten ympärillä olevasta maailmasta, mutta pakko kai tässä maailmassa on jotain hyvää nähdä.
Tsemppiä kaikille! - perintä-asiantuntija
soita ja neuvottele, jos ei auta ni kunnan velkaneuvoja ja sosiaalinen luotto tai velkajärjestely...
on mahdollisuuksia, jos on itsellä halua järjestää asiat... etsi töitä, kaikki paikat ei aina ole niin vakavia...
ja asiakastietoon voit ilmoittaa kirjallisesti miksi sinun luottotietosi on "kuralla"... moni taho ymmärtää ja auttaa jos itsellä on oikeasti halua.....
ota itseäsi niskasa kiinni, ota yhteyttä velkojiin ja neuvottele, kysy apua. pääset eroon kierteestä...- iuiu
googlaa ''peruna foorumi'' löytyy vastaus kaikkeen työttömyydestä, pillunsaannista ja foorumen tasoista, suomi24.fi kewskustelut kärkiforumeita heti peruna forumin ja hevostallin jälkeen
- 'm'
iuiu kirjoitti:
googlaa ''peruna foorumi'' löytyy vastaus kaikkeen työttömyydestä, pillunsaannista ja foorumen tasoista, suomi24.fi kewskustelut kärkiforumeita heti peruna forumin ja hevostallin jälkeen
kannustavia ja hyvää tarkoittavia ajatuksia huomaa, että eihän työtönkään ole arvoton tai vain se huonompi ihminen yhteiskunnassa. Omaa itseään ei saa unohtaa, eikä omaa ihmisyyttään. Sitä että olet ihminen ja se meitä kaikkia yhteisesti yhdistää, olemmepa sitten ihmisenä työttömiä tai työssä olevia.
Miksi sitten juuri työssä olevat ihmiset ovat jotenkin vain muka niitä parempia ihmisiä, tai heidät luokitellaan ihmisenä paremmiksi kuin meidät työttömät? Miksi arvoasteikko menee näin, miksi meidät katsotaan ihmisinä vain huonommiksi tai alennetaan vain siksi että olemme työttömiä? Meissä työttömissäkin kun on ja löytyy näitä eroja jo pelkästään ihmisinä.
Omaa 'huonouttani' ihmisenä en ala ruikuttamaan, tai sitä että minut nähdään toisten silmissä vain työttömänä tai luokitellaan (tai muut luokittelevat) ihmisenä vain pelkästään työttömäksi. Itse en ajattele näin, että olisin ihmisenä mitenkään muita huonompi ollessani työtön tai epäkelpompi elämään jos olen vain työtön. Omanarvontuntoni ja ihmisyyteni on sentään (tästäkin huolimatta) aika korkealla. En silti häpeä myöntää heikkouksiani tai vaikeuksiani tai sitä että elämä on satuttanut ja on mennyt huonosti tai päin peetä. Elämä on opettanut kovalla kädellä ja näiden kokemuksien ja koettelemusten kautta olen vain entistä ehjempi ja vahvempi ihminen.
Miksi siis minun pitäisi hävetä olemassaoloani tai tuntea itseni ihmisenä jotenkin vain huonommaksi ollessani työtön ihminen? Onko se jokin ihmisen määre tai vain se oikea ja ainoa arvo ihmisyydelle ja/tai ihmiselle kun hän on työssä oleva? Näinkö ihmisyys ja ihminen vain tulkitaan/luokitellaan ja ihmisellä itsellään ei ole mitään merkitystä?
Elämässä on muitakin hyviä ja ihania asioita ja arvoja kuin pelkkä työ ihmiselle. Ne pitää vain löytää itse, mutta se löytäminen ja haluaminen on tapahduttava ensin oman pään sisällä. Itsesääliin ja masennukseen voi vajota ja käydä syvällä pohjalla asti, mutta vain sinä itse sieltä itsesi nostat. Ei elämää ole luotu vain helpoksi, eivätkä kaikki edes jaksa ja selviydy. Ei ole häpeä pyytää apua, sillä yksin ei kenenkään tarvitse omaa murhesäkkiään kantaa.
- maotsehitler..
Pysty edes itkeen.. täysi työ et pääsee sängystä ylös ja yrittää pakottaa ittensä syömään jotain minkä kuitenkin hetken päästä oksentaa pois..
Sulla on herkullisen jännittävä tilanne. Kuin suoraan elokuvasta. Toivotaan leffan sankarille sankarin voimia tiukassa tilanteessa.
Virheet viisastavat! Kävelemäänkään ei opita kompastumatta. Sinustakin näkee, että ymmärrät työn puutteen tuoman arvon menetyksen. Joku, aina työssä ollut, ei työtään arvosta ja masentuu sen takia, ei näet ole suhteellisuutta. Ihminen on tasan niin kypsä, kuinka kypsästi se toimii tilanteessa. Enempää ei voi, eikä tarvitse (!) vaatia ja vähempään ihminen ei itse lähde.
Kun on tarponut suossa, tiellä kävely tuntuu suorastaan luksukselta.
Joku kysyy, että miksei vois vaan nauttia ja elbata ilman vaikeuksia. Se on aika kova vaatimus tässä maailmassa, jossa kärsii lukemattomat ihmiset kokoajan.
Kyse ei ole lottovoitoista, elbaamisesta tai mistä lie vaan asenteesta: olo on parempi kun ei anna murheen viedä vaan luottaa elämään, sillä muuta ei viime kädessä ole. Kun kaikki on mennyt, on vain luottamus elämään tarjolla. Tartu siihen, sillä se lopulta on kaikkialla toimiva kaava. Jos se kestää vaikeat ajat, se kestää kaiken.
Luottamus antaa rennon fiiliksen ja sen voimalla mieli toimii tehokkaammin. Stressaava Peter Forsberg ei tee maaleja. Monet suurmiehetkin ovat kokeneet vaikeat ajat ja nousseet niistä jotain tärkeää oppineena. Yleensä huomaavat oikeiden asioiden tärkeyden. Et siis ole huonossa seurassa... :)
Hyviä käytännön neuvoja jo tulikin. Kannattaa kulkea askeleen edellä raha-asioissa ja sopia niistä ajoissa. Tsemppiä!- Päkkis
Mä en oo ollut työtön vielä mut halusin sanoo ettet ajattele ittees muita arvottomampana jos on mennyt vähän laidalle. Kyllä työelämässäkin on kaikenlaista jos arvostella haluaa ja siinon monta tekijää ketä tuuraa ja ketä ei. Kai se on nyt selvä asia ettei naiset rupee olemaan, ja muut tällaset jutut, mikä ihme se nyt on. Opiskele vaikka! Eläkkeelle on vielä pitkästi aikaa istua ja ihmetellä. Kukaan ei pysty sun puolesta toimiin jos sulla ei oo holhoojaa! Ja siks toiseks pienimmät palkat ja sossun tuet on yhtä heikosti niillä ellää mut sullon aikaa.
- selittelyn makua !!!
eihän sille mitään voi jos on mies ilman munaskuita......
surkuttele kohtaloasi ja saathan hyvät korvaukset asuntoon ja elämiseen valtiolta.
onko sulla ongelmia?????
Ai niin masennus joka periytyi sinulle!!!
jos ei tee mieli tehdä töitä ja sitoutua niin onhan se aihe muita syyttää!!!!
sossusta saat aina näkkileivät helpommalla - tedi111111
työttömänä on kiva olla kun sen osaa ,mene pimeisiin töihin ja käy huorissa... niin minä teen ja olen tehny 14 vuotta
- lumiäityli
ja paljon, niin otappa puhelin kauniiseen kätöseesi ja soita huoltoyhtiöösi ja tarjoudu lumitöihin. Soitein eilen aamulla omaani ja sain pojalleni heti lumenluontihommia, liksa 10,50/ tunti. Eikä kukaan kysellyt ootko työtön tms. Rohkeasti van markkinoimaan itseäsi lumitöihin:-)))
- 49v
Mä olen 49v. Koko elämässäni olen ollu töissä yhteenlaskettuna 6 vuotta. Ei päästetty kouluihinkaan. Sitten kun pääsin: koulu ei järjestänyt edes opetusta. Ja koulun mainekkin oli sitä luokkaa ettei työelämään huolittu.
Mä vammannuin useita kertoja (kouluissa), masennuin.
KELAN lääkäri totesi työkyvyttömsäksi, mutta KELA määräsi palamaan työpaikkalle ja sopimaan "helpotuksista". Mutteivat maininneet mihin työpaikkaan, kun semmosita ei koskaan ollut. Tämän ruljanssin seurauksena sairaudet paheni.
Työttömyyskorvaus on sellainen jolla ei pysty elämäämään. Elän siis kerjuulla sukulaisilta (jotka tietää etteivät saa rahojaan takaisin)
Luottotiedot meni kun multa karhutiin veroja (joista mut oli vapautettu: sillä perysteella että verojen summa oli yli puolen vuoden tulot).
Mitäkä mä tein:
Sanouduin irti reservistä (miksi puolustaisin valtiota, joka sortaa mua ja riisti multa terveyden)
Ostan ulkomaalaisia tuotteita ("osta kotimaista. tuet suomalta työtä"- kylläpä on tukenutkin)
Ostan ulkomailta internetin avulla (mun rahani viertaa maasta pois)
Liikun ulkomaisilla keskutelupalstoilla herjaamassa suomen.
Millä perusteella suomi on "pohjoismainen hyvinvointi yhteiskunta"?- Astropoliitti
Niinpä. Jos ryssillä on parempaa tarjottavaa niin tervetuloa vaan. Tuskinpa kuitenkaan on.
Ulkomainen ruoka on usein suomalaista parempaa. Suomalaisen ruoan puhtaus on Sika-Anttilan propagandaa.
Jos ostat ulkomailta, niin jätät välistä yhden lenkin rahastuksessa. Ei kukaan kauppiaskaan osta Suomesta jos voi ostaa suoraan Kiinasta.
Suomen sijaan kannattaa kiinnittää huomiota näihin ahneisiin vallanpitäjiin ihan henkilötasolla. Tavoitteeksi voi asettaa henkisen murskaamisen.
- ...
Yrityksesi voisi saada toimimaankin kun neuvoa ja tietoa on. Ja onko se oikea ala, että motivaatiota siihen.
- takaisin luontoon
Täytyy sanoa että täällä tuntuu olevan paljon aitoa porukkaa jotka ovat valmiita tekemään töitä. Jos yhteiskunta ei järjestä töitä meille niin tehdään ne itse.
Itse olen 38, korkeasti koulutettu ja vakityössä ja kaikki työn puolesta hyvin. Silti tuntuu että tämä yhteiskunta on menossa lujaa vauhtia alamäkeen, suurin osa töistä on melko näennäisiä jotta ihmiset ylipäätään saadaan pidettyä töissä ja yhteiskunta pyörimässä. Töissä olevat Ihmiset ovat kiireisiä ja stressaantuneita ja työttömät ovat syrjäytyneitä. Vielä joitakin kymmeniä vuosia sitten Suomessa suurin osa ihmisistä sai elantonsa maataloudesta ja teollisuudesta jossa tehtiin jotain todellista, nykyään suurin osa palveluammateissa. Haluammeko me elää näin? Tosiasia on se että yhteiskunnalla ei yksinkertaisesti riitä töitä kun kaupan kassatkin korvataan pian koneilla. Mitä silloin kaikille työttömille tehdään? Omalta kohdaltani voin sanoa että olen mieluummin vapaa kuin työn ja palkan orja.
Täällä on ollut tosi hyviä kommentteja siitä miten elämän arvo ei tule työstä. Olen ihan samaa mieltä. Tai jos pitää työstään niin hieno homma mutta jos puurtaa väkisin 7,25 tuntia päivässä työssä josta ei nauti jotta pysyy mukana oravanpyörässä niin mitä järkeä siinä on?
Mitä vaihtoehtoja sitten on? Jos lähtee siitä että ihminen tarvitsee ruokaa, vettä, asunnon ja muita ihmisiä ympärilleen niin nämä me pystymme järjestämään ilman yhteiskuntaakin. Jos haluaa aina lisää tavaraa ja rahaa niin silloin kannattaa tosiaan mennä juoksemaan oravanpyörään. Mutta meille muille voisimme ostaa ison maatilan (joita löytyy halvalla) ja kasvattaa oman ruokamme ja rakentaa omat talomme. Tämä onnistuu rehellisellä työllä jota ihmisen on tarkoituskin tehdä, en usko että ihmistä on tehty istumaan tietokoneen edessä monta tuntia päivässä. Tällä rehellisellä työllä katoaa masennuskin saman tien.
Olen herännyt tähän yhteiskunnan vinoutumiseen vasta pari kuukautta sitten ja toimivien vaihtoehtojen löytämiseen menee vielä aikaa. Mutta näin alkajaisiksi ilmoittauduin Keuruun ekokylän tutustumisviikonloppuun 16.-18.4, http://www.keuruunekokyla.fi . Siellä on ilmeisesti melkoisen omavarainen luonnonläheinen kyläyhteisö ja menen katsomaan miten homma toimii. Jos toimii hyvin niin vastaavia voidaan rakentaa lisää. Kaikki kiinnostuneet mukaan tuonne tai johonkin vastaavaan yhteisöön.
Vielä loppukommenttina olen todennut että jos masentaa niin yleensä se ei johdu ihmisestä vaan nykyisestä yhteiskunnasta jonka outoihin arvoihin masentuminen on täysin luonnollinen reaktio. - Karpo
V*ttuako itket, tee jotain muuta, harrasta jotain. Mä olen ollut jo yli vuoden työtön ja ei tää mua häiritse. Hanki elämä eläkä valita.....
- ekopanostus
Hyvä Kysymys @takaisin luontoon:
saitko säkin luonnonmukaisesti Keuruun ekokylässä AAAAH :-) - Antimonetaristi
Muista että olet arvokkaampi kuin nuo v...n pummit jotka vain kasvattavat omaisuutensa arvoa ihmisiä irtisanomalla tuotantoa ulkomaille siirtämällä.
Pitkäaikaistyötön on ekonomisen apartheidin uhri. Työpaikat jaetaan nykyisin Rotaryjen ja Lionsien kokouksissa.
Lähellä on aika jolloin näitä pummeja ja korruptiopaskoja ryhdytään pistämään kylmäksi. Pidä omanarvontuntosi ja koveta itsesi. - Anonyymi
Reilusti +30 täällä, työuraa ei ole ollut niin minkäänlaista. Ensimmäisestä ammatista valmistuin suoraan työttömäksi, lama painoi päälle ja töitä ei vain ollut. Välissä suoritin palveluksen ja takaisin työttömäksi. Kävin kaikki TE-toimiston kurssit, olin ilmaistyönä ”hakemassa työkokemusta” ties missä. Sen jälkeen kokeillut kaikenlaista pätkähommaa ja roskaduunia, mitä voi tehdä ilman koulutusta. Suurimman osan ajasta ollut työttömänä, kun pää ei kestänyt. Myöhemmin diagnosoitiin traumaperäinenstressihäiriö, masennus, sosiaalistentilanteidenpelko. Voimakas ahdistus ja itsetunnon heikkeneminen on vaivannut pitkäaikaistyöttömyydestä ja leimasta jonka se antaa. Itse erosin yli 10- vuoden suhteesta, omasta päätöksestäni kun en jaksanut kuunnella joka kuukausi sitä kuinka täytyisi matkailla ja tehdä kaikkea paljon rahaa vaativaa, kun joka kuukausi käteen jäi vuokran ja laskujen jälkeen 50e. Kumppanin siivellä en halunnut elää, joten kaikki laitettiin puoliksi ja toimeentulotuesta en saanut mitään, koska kumppanin olisi ”pitänyt” minua elättää. Olen kituuttanut koko elämäni ja tililläni ei ole koskaan ollut edes 2000e. Ei edes silloin kun kävin töissä. Että olkaa vaan kateellisia ja jatkakaa työttömien haukkumista, kun tiedätte jokaisen työttömän historian niin hyvin. Nyt olen myös kouluttautunut uuteen ammattiin ja kun hain kyseisen ammatin papereilla juurikin kyseisiä töitä, sain kuulla vain että työkokemus tai pätevyys ei riitä ja TE toimisto ehdottaa jälleen ilmaistyön tekemistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .995305Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453573Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503205Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4432496Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2521537Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121291- 851289
- 771238
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321213Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1381139