Desinfiointi ja sterilointi

marttali

Moiks!

Haluisin aloittaa keskustelun manikyyrivälineiden erilaisista puhdistusmenetelmistä. Miten puhdistatte viilat, hiontapalkit, teräksiset työ välineet kuten manikyyriavustajan tai kynsinauhasakset? Riittääkö mielestänne kaikille välineille pelkkä pesu ja desinfiointi vai kannattaako tietyt väineet steriloida.

Kertokaa vastauksia omista kokemuksista!

10

3539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marttali

      Pliis vastauksia kaivataan! etenkin mitä aineita käytätte puhdistukseen..? Itse käytän mm. apteekin NeoAmiseptia, keittämistä ja klooripitoista desinfioifaa puhdistusainetta.

      • jjiiippooo

        Keittämisen sijaan käytän kotiuunia 180°C (parempi vaihtoehto) ja vähintään 30min


      • 13+2
        jjiiippooo kirjoitti:

        Keittämisen sijaan käytän kotiuunia 180°C (parempi vaihtoehto) ja vähintään 30min

        Jos harrastat kynsien siirtoja tai muita leikkauksia niin pakollilen sterilointi siinä tapauksessa. Jos teet kuitenkin vain rakennekynsia niin pesu ja desinfionti riittää. Kunnollinen pesu vedella, harjalla ja saippualla. Sen jälkeen annat kuivua ja laitat desinfiontiliuokseen likoon (aika riippuu siitä mikä neste käytössä). Hyvät vaihtoehdot ovat Licropop ja Erihyd Forte (molempia saapi esim. Hoitolatukusta). Erihyd Forte soveltuu myös sterilointiin jos välineet ovat olleet kosketuksissa veren kanssa (pidempi aika välineet nesteessä).
        Toivottavasti oli apua.


      • 2-8
        13+2 kirjoitti:

        Jos harrastat kynsien siirtoja tai muita leikkauksia niin pakollilen sterilointi siinä tapauksessa. Jos teet kuitenkin vain rakennekynsia niin pesu ja desinfionti riittää. Kunnollinen pesu vedella, harjalla ja saippualla. Sen jälkeen annat kuivua ja laitat desinfiontiliuokseen likoon (aika riippuu siitä mikä neste käytössä). Hyvät vaihtoehdot ovat Licropop ja Erihyd Forte (molempia saapi esim. Hoitolatukusta). Erihyd Forte soveltuu myös sterilointiin jos välineet ovat olleet kosketuksissa veren kanssa (pidempi aika välineet nesteessä).
        Toivottavasti oli apua.

        Jokaiselle asiakkaalle on viiloja ja manikyyritikkuja jotka asiakas saa pitää.
        Käytän kertakäyttöistä hoitolapaperia jolla suojaan työtason sekä manikyyrityynyn. Itselläni käytän kertakäyttökäsineitä, kertakäyttöistä suojaessua, hengityssuojainta ja kynsiä tehdessäni aina töitä varten erikseen olevia vaatteita, jotka pesen koneessa Yliopiston apteekissa myytävällä Erisan oxy -nimisellä pesuaineella joka lähes ainoana kotitalouksiin myytävänä desinfiointiaineena tehoaa sieni- ym pöpöihin täysin.
        Jokaisen asiakkaan välissä pyyhin tasot ja desinfioin pinnat tuolla samalla jota käytetään esim. sairaaloissa yleisesti desinfiointiin ja sitä voi tehokkaiden sieniin ja mm. mrsa- bakteereihin tehoavien ominaisuuksiensa takia käyttää myös välinedesinfiointiin esim. tippi- ja kynsileikkurien kanssa.


      • marttali
        2-8 kirjoitti:

        Jokaiselle asiakkaalle on viiloja ja manikyyritikkuja jotka asiakas saa pitää.
        Käytän kertakäyttöistä hoitolapaperia jolla suojaan työtason sekä manikyyrityynyn. Itselläni käytän kertakäyttökäsineitä, kertakäyttöistä suojaessua, hengityssuojainta ja kynsiä tehdessäni aina töitä varten erikseen olevia vaatteita, jotka pesen koneessa Yliopiston apteekissa myytävällä Erisan oxy -nimisellä pesuaineella joka lähes ainoana kotitalouksiin myytävänä desinfiointiaineena tehoaa sieni- ym pöpöihin täysin.
        Jokaisen asiakkaan välissä pyyhin tasot ja desinfioin pinnat tuolla samalla jota käytetään esim. sairaaloissa yleisesti desinfiointiin ja sitä voi tehokkaiden sieniin ja mm. mrsa- bakteereihin tehoavien ominaisuuksiensa takia käyttää myös välinedesinfiointiin esim. tippi- ja kynsileikkurien kanssa.

        Kiitos vastanneille. Onko vastaavia desinfiointiaineita myynnissä ihan perus marketeissa tms? Aika harvat kyllä käyttävät hengityssuojainta/essuja..mutta ei kai liika varovaisuus pahastakaan ole.


      • 2-8
        marttali kirjoitti:

        Kiitos vastanneille. Onko vastaavia desinfiointiaineita myynnissä ihan perus marketeissa tms? Aika harvat kyllä käyttävät hengityssuojainta/essuja..mutta ei kai liika varovaisuus pahastakaan ole.

        Hengityssuojainta on pakko käyttää kun viilaa huollon yhteydessä geelin pois.
        (Vaikka kynsipöydässä on imuri.)


      • marttali
        2-8 kirjoitti:

        Hengityssuojainta on pakko käyttää kun viilaa huollon yhteydessä geelin pois.
        (Vaikka kynsipöydässä on imuri.)

        jos tekee päivätyökseen. Sama asia kuin esim. parketin hionnassakin. Mutta toiset ei tajua silti käyttää.


      • kemiahaltuun
        marttali kirjoitti:

        Kiitos vastanneille. Onko vastaavia desinfiointiaineita myynnissä ihan perus marketeissa tms? Aika harvat kyllä käyttävät hengityssuojainta/essuja..mutta ei kai liika varovaisuus pahastakaan ole.

        Paperisella hengityssuojaimella ei tee kemikaalien kanssa mitään. Jos haluat itsesi suojata niin tarvitset kemikaaleja vastaan hengityssuojaimen joka on vähintään aktiivihiilisuodattimella varustettu maski.


    • koul

      Tässä hyvä esimerkki että työhön kun työhön olisi hyvä olla koulutus!! jotta kukin tietäsi mitä oikeasti tekee, (JOS siis satut tekemisistäsi veloittamaan jotakuta..)

    • kemiahaltuun

      Koulutus ja kemiatietämys.

      Esim paperisella suusuojalla et tee mitään vaan kaikki kemikaalit pääsee läpi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      127
      1316
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      100
      1013
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      944
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      927
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      299
      807
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      97
      770
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      37
      673
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      55
      613
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      141
      602
    Aihe