Miten löydän oman ääneni

metsäSOPRAANO?

Korkealta laulaminen tuntuu minulle olevan helpompaa, ainakaan ei ala kurkkuun koskemaan eikä ääni säröile niin pahasti kuin jos yritän laulaa alempaa. Olen aivan hukassa oman lauluääneni kanssa. En tiedä miltä korkeudelta minun kannattaisi laulaa. En ole saanut mitään laulunopetusta koska ei ole ollut varaa ottaa tunteja. Netistä olen löytänyt tietoja tällaisesta "palleaäänellä" laulamisesta ja olen yrittänyt tavoittaa tätä laulutekniikkaa. Yritän siis toteuttaa tätä pallealla laulamista laulamalla vain alempaa kuin normaalisti ja silloin alkaa kurkkuun pian koskea ja ääni särkyä (plus röyhtäyttää). Miten voisin löytää sen palleaäänen itsestäni, ehkä minulla ei ole edes sellaista?

3

2127

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei palleaääntä!

Mistä ihmeestä olet saanutkin sen käsityksen, että palleaääni olisi jotenkin tavoiteltava tapa laulaa?

Se ei nimittäin ole. Pallealla ei ole mitään tekemistä laulun kanssa. Tai, jos sen väkisin tahtoo tuoda siihen väliin, niin tuloksena on väkinäinen ja teennäinen lauluääni. Sellaista et varmaan itsellesi tahdo?

Ymmärrän, ettei kaikilla ole varaa laulutunteihin, mutta silti tuntuu pahalta lukea ihmisistä, jotka turvautuvat puoskarioppeihin ja kuvittelevat, että siitä aukeaa tie onneen. Ei se niin mene. Ihminen ei kuule omaa ääntään samanlaisena kuin muut, ja jo se yksin on esteenä täysipainoiselle yksinopiskelulle. Laulunopettaja on ennen kaikkea korva, joka kertoo oppilaalle, mitä pitää vielä parantaa. Jos ei ole varaa tunteihin, niin sitten vaikka karaokeen. Ei sielläkään yleisö mitään ammattikorvia ole, mutta saa edes jonkintapaista palautetta. Tai sitten kuoroon/lauluryhmään/yhteislauluun...

• veerabianca

Heippa!

Palleaääni on ehkä väärä käsitteenä ja harhaan johtava. Pallea on tooodella tärkeä osa laulamista!!!! Sitä ei saa unohtaa!!! Ääni ei saa tulla kurkusta missään tapauksessa, vaan se lähtee nimenomaan alempaa, palleasta ja melkein selkäytimestä asti!
        Jos ei ole varaa laulutunteihin niin kannattaa ehdottomasti kääntyä musiikkikirjaston puoleen. Se on täynnä loistavia kirjoja laulamiseen opettelemisesta! Itse opettelin monta vuotta juuri noiden kirjojen avulla ja KANNATTAA. Voit myös mailata minulle [email protected] jos haluat enemmän tietoa kun täälllä sitä ihmiset puhuu paljon kummia :D

• mistä näitä sikiää
        veerabianca kirjoitti:

Heippa!

Palleaääni on ehkä väärä käsitteenä ja harhaan johtava. Pallea on tooodella tärkeä osa laulamista!!!! Sitä ei saa unohtaa!!! Ääni ei saa tulla kurkusta missään tapauksessa, vaan se lähtee nimenomaan alempaa, palleasta ja melkein selkäytimestä asti!
        Jos ei ole varaa laulutunteihin niin kannattaa ehdottomasti kääntyä musiikkikirjaston puoleen. Se on täynnä loistavia kirjoja laulamiseen opettelemisesta! Itse opettelin monta vuotta juuri noiden kirjojen avulla ja KANNATTAA. Voit myös mailata minulle [email protected] jos haluat enemmän tietoa kun täälllä sitä ihmiset puhuu paljon kummia :D

Tässä puhuit totuuden sanoja, veerabianca. Äläpä viitsi tekeytyä asiantuntijaksi, kun omakin osaamisesi on niin epävarmalla pohjalla.

Kts. linkki: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8808197

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      134
      4159
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      323
      2116
    3. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      3
      1844
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1841
    5. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      106
      1760
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      441
      1709
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      463
      1568
    8. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      53
      1335
    9. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1286
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      461
      1280
    Aihe