Eli me oltais ehkä hankkimassa tämmönen koira kun bichon frise. Sen pitäis kuulemma allergisoida ihan minimaalisesti, ja itse olen ainankin huomannut että monet pienet koirat ei aiheuta mulla ollenkaan allergiaa. Eli tietäiskö joku missä näitä bichoneita voisi vaikka käydä katsomassa, ja kokeilemassa ettei varmasti allergisoi? en halua ottaa koiraa antaakseni sen pois heti seuraavana päivänä. Joten jos jollain on kokemuksia bichoneista allergiaperheessä, niin kirjoittakaa ihmeessä. ja jos joku sitten tietää mistä näitä voisi hankkia tai käydä edes katsomassa niin pistäkää linkkejä.
Kiitos!
Neuvoja? kokemuksia?
9
301
Vastaukset
- sojik
Todennäköisesti saat alkupäivinä hiukan allergisia oireita tulevasta koirastanne, mutta samassa taloudessa asuvaan koiraan tottuu yleensä melko nopeasti, joten pienistä alkuoireista ei pidä hätääntyä.
Suhteellisen vähän allergisoivia rotuja on muitakin, mutta mikään koira ei ole täysin allergisoimaton. Tunnen kumminkin paljon perheitä, joissa on ollut allergisia jäseniä, mutta tottuneet pienten nuhien ja silmienvuotojen jälkeen lemmikkeihinsä hyvin. Liian suurta askelta ei kumminkaan kerralla pidä ottaa, kuten eläinkauppaan muuttamista, vaan aluksi yksi lemmikki ja jos haluaa lisää niin rauhassa vain toinen lisäksi kun on aiempaan kunnolla tottunut. Minäkin olen tottunut oman perheeni koiriin, vaikka aluksi niistä tuli allergian takia oireita.
http://www.bichonfrisery.com/- huurteiset
Ottakaa sitten se koira sellaisella sopimuksella, että sen voi varmasti palauttaa jos allergia kuitenkin iskee. Se on ikävää jos koira jää tyhjän päälle ja sille täytyy etsiä uusi, täysin tuntematon koti. Hyvä kasvattaja kyllä suostuu ottamaan koira takaisin (tai siis lähinnä VAATII sen takaisin enemmin kuin antaa myydä sen jollekulle jota ei tunne).
Ja niitä tutustumisjaksoja bichoneihin kannattaa olla useampikin, jotta omien oireiden vahvuus tulee selvästi esille. Pyydä kasvattajalta koiraa yökylään tms. Paijaile koiraa, anna sen nuolaista kättä yms.
Itse en usko juurikaan "vähemmän allergisoiviin" rotuihin, koska allergiat ovat niin yksilöllisiä. Eli ei se paljon auta jos serkun kaiman mummolle ei tullut mitään oireita, jos itse ei kuitenkaan saa henkeä sen koiran kanssa. Eli tosi hyvä, että ette ota vaan suoraan sitä koiraa ja "toivo parasta". Se on epäreilua koiralle.
Tsemppiä koiranhankintaan :) - miiuu
huurteiset kirjoitti:
Ottakaa sitten se koira sellaisella sopimuksella, että sen voi varmasti palauttaa jos allergia kuitenkin iskee. Se on ikävää jos koira jää tyhjän päälle ja sille täytyy etsiä uusi, täysin tuntematon koti. Hyvä kasvattaja kyllä suostuu ottamaan koira takaisin (tai siis lähinnä VAATII sen takaisin enemmin kuin antaa myydä sen jollekulle jota ei tunne).
Ja niitä tutustumisjaksoja bichoneihin kannattaa olla useampikin, jotta omien oireiden vahvuus tulee selvästi esille. Pyydä kasvattajalta koiraa yökylään tms. Paijaile koiraa, anna sen nuolaista kättä yms.
Itse en usko juurikaan "vähemmän allergisoiviin" rotuihin, koska allergiat ovat niin yksilöllisiä. Eli ei se paljon auta jos serkun kaiman mummolle ei tullut mitään oireita, jos itse ei kuitenkaan saa henkeä sen koiran kanssa. Eli tosi hyvä, että ette ota vaan suoraan sitä koiraa ja "toivo parasta". Se on epäreilua koiralle.
Tsemppiä koiranhankintaan :)Kasvattajallahan ei ole oikeutta vaatia koiraa takaisin missään tilanteessa, jos sen on myynyt eikä esim. antanut sijoitukseen.
- aloittaja .
huurteiset kirjoitti:
Tsemppiä koiranhankintaan :)Kiitoksia vastauksista! On kiva kuulla jonkun näköstä rohkasua. Tiedän kyllä, kaikissa koirissa on allergeenejä, joissain vähemmän kuin toisissa, mutta niitä silti on. Riippuu silti täysin ihmisestä allergisoiko joku koira kovasti. En itse voi esimerkiksi oleskella saksanpaimenkoiran kanssa samassa huoneessa minuuttiakaan. Tulee niin pahat oireet. Kun taas sitten joku pieni villakoira ei teetä mitään.
olis tosi kiva, jos joku voisi vielä pistää jotain omakohtaista kokemusta koirasta allergiaperheessä.
Kiitos kaikille (:
toivottavasti saan sen koiran... :D - minihaukut
miiuu kirjoitti:
Kasvattajallahan ei ole oikeutta vaatia koiraa takaisin missään tilanteessa, jos sen on myynyt eikä esim. antanut sijoitukseen.
Jos myyntisopimukseen on kirjattu etuosto-oikeus kasvattajalle, on koira myytävä ensisijaisesti hänelle jos tulee tarvetta myydä koira.
- miiuu
minihaukut kirjoitti:
Jos myyntisopimukseen on kirjattu etuosto-oikeus kasvattajalle, on koira myytävä ensisijaisesti hänelle jos tulee tarvetta myydä koira.
Ei ole. Jos sopimukseen on kirjattu kasvattajan etuosto-oikeus, se tarkoittaa vain sitä että olisi kiva, jos uusi omistaja pitäisi yhteyttä ja koirasta luopuessaan tarjoisi sitä ensin kasvattajalle. Mutta jos ehtoa ei noudata, ja kasvattaja haluaa jutun viedä oikeuteen, hän ei tule voittamaan. Oikeudessa tuo katsotaan kohtuuttomaksi ehdoksi, jos sopimukseen ei liity reilua hinnan alennusta sen perusteella.
Laissa koira on tavara, ja ethän myöskään autoa myydessäsi voi vaatia, että ostaja pitää yhteyttä ja autoa vaihtaessaan tarjoaa myymääsi autoa ensin sinulle? minihaukut kirjoitti:
Sillä ei ole laillisesti mitään merkitystä.Kun koira on kokonaan omaksi ostettu,niin kasvattajalla ei ole siihen mitään laillista oikeutta,saati määräysvaltaa.
Mutta esim.sijoitus/jalostusoikeusjutuissa on hieman eri asia.
- elju
En tiedä olenko nyt ihan hakoteillä, mutta eikös bichon havanais, eli havannakoira, ole se vähemmän allergisoiva? Muistelen, että joskus vuosia sitten vanha kampaajani otti nimenomaan havanaisin, koska sen ei pitäisi allergisoida ja hyvin ainakin heillä toimi, vaikka allergiaa oli kaikilla perheenjäsenillä.
Itse otin sekarotuisen, pieniä allergian oireita on aiemmin tullut pitkäkarvaisista koirista ja enemmänkin kissoista.
Oma koirani aiheutti pieniä oireita aluksi ja välillä vieläkin, jos ei ole muistanut imuroida hyvin :) Muuten ollan pärjätty ihan ilman minkäänlaista lääkitystäkin, nyt jo kahdeksan kuukauden ajan.- elju
Lisään vielä, että tässä ainakin havannankoirien kasvattajia pitkä lista, kohdan kasvattajat alla; http://www.bichonhavanais.fi/
Tuolla taas bichon friselle samanlainen sivu; http://www.bichonfrisery.com/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 59778
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel111763- 43636
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla212565- 40516
- 76513
- 51508
- 22496
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k82473Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai37470