Määritelmä?

bridetobe?

Mikä on mielestänne parisuhteen määritelmä? Milloin ihmiset ovat parisuhteessa, milloin seurustelevat, milloin tapailevat..?

Jäin tätä määritelmää miettimään, kun ystäväni parin kuukauden seurustelun jälkeen - tapaavat pari-kolme krt viikossa - ilmoitti elävänsä parisuhteessa.
Olen itse seurustellet reilun vuoden - emme asu yhdessä emmekä ole kihloissa, vaikka siihen suuntaan menossa ollaankin. Itse sanon, että seurustelen...

9

3170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JH

      Minusta parisuhde tarkoittaa sitä, että on sitoutunut vain yhteen ihmiseen. Suhteen osapuolet muodostavat parin eli pariskunnan. He ovat silloin parisuhteessa. Minusta avio- tai edes avoliitto ei ole pakollinen edellytys parisuhteelle. Seurusteleva pari voi hyvinkin olla pariskunta ja elää parisuhteessa.

    • onkaks

      Parisuhteessa ollaan sitouduttu vain siihen yhteen kumppaniin. Seurustella voi periaatteessa useamman kanssa samaan aikaan. Parisuhteeseen kuuluu seurusteli, mutta ei välttämättä toisin päin.

      Vähän hiusten halkomista tällaiset määritelmät.

      Itse surustelen ja olen parisuhteessa, siis saman kanssa ;)

    • Mies22vkl

      Minulle seurustelu ja parisuhteessa oleminen ovat yksi ja sama asia. Eli kun ollaan yhdessä päätetty, että ollaan yhdessä eikä muiden kanssa.

      • Yks nainen.

        Minä yllätyin kun luin tätä parisuhdepalstaa ja täällä seurustelu (erillään asuminen) katsotaan parisuhteeksi. Itse olen aiemmin ajatellut että parisuhde tarkoittaisi lähinnä avo/avioliittoa ja perheen perustamisaikeita. Täällä on paljon kuvauksia sellaisista suhteista jotka ovat lähinnä seksisuhteita (miehen puolelta) ja joissa nainen kysyy muilta neuvoa miten pitäisi toimia kun mies ei halua muuta kuin seksiä yms.

        Mä en osaisi sanoa eläväni parisuhteessa jos seurustelisin mutta makuasiahan tuo nimitys tosiaan on. Seksisuhde on mielestäni sellainen jossa ollaan lähinnä neljän seinän sisällä yhdessä mutta ei ole mitään tulevaisuuden suunnitelmia tai perheenperustamisaikeita.

        Miehet tuntuvat käyttävät aika kevyesti sanaa parisuhde. Etsin parisuhdetta sanoo mies, mutta kuitenkaan mies ei halua sitoutua.


      • JH
        Yks nainen. kirjoitti:

        Minä yllätyin kun luin tätä parisuhdepalstaa ja täällä seurustelu (erillään asuminen) katsotaan parisuhteeksi. Itse olen aiemmin ajatellut että parisuhde tarkoittaisi lähinnä avo/avioliittoa ja perheen perustamisaikeita. Täällä on paljon kuvauksia sellaisista suhteista jotka ovat lähinnä seksisuhteita (miehen puolelta) ja joissa nainen kysyy muilta neuvoa miten pitäisi toimia kun mies ei halua muuta kuin seksiä yms.

        Mä en osaisi sanoa eläväni parisuhteessa jos seurustelisin mutta makuasiahan tuo nimitys tosiaan on. Seksisuhde on mielestäni sellainen jossa ollaan lähinnä neljän seinän sisällä yhdessä mutta ei ole mitään tulevaisuuden suunnitelmia tai perheenperustamisaikeita.

        Miehet tuntuvat käyttävät aika kevyesti sanaa parisuhde. Etsin parisuhdetta sanoo mies, mutta kuitenkaan mies ei halua sitoutua.

        "Itse olen aiemmin ajatellut että parisuhde tarkoittaisi lähinnä avo/avioliittoa ja perheen perustamisaikeita. "

        Onko tuo tulkittavissa niin, ettei naimisissa oleva pari, joka ei aio hankkia lapsia, elä mielestäsi parisuhteessa? Aika outoa, jos parisuhteen edellytys on lapsi tai ainakin aikomus hankkia lapsi. Olkoonkin, että kyseessä on mielipideasia.


      • Candida
        Yks nainen. kirjoitti:

        Minä yllätyin kun luin tätä parisuhdepalstaa ja täällä seurustelu (erillään asuminen) katsotaan parisuhteeksi. Itse olen aiemmin ajatellut että parisuhde tarkoittaisi lähinnä avo/avioliittoa ja perheen perustamisaikeita. Täällä on paljon kuvauksia sellaisista suhteista jotka ovat lähinnä seksisuhteita (miehen puolelta) ja joissa nainen kysyy muilta neuvoa miten pitäisi toimia kun mies ei halua muuta kuin seksiä yms.

        Mä en osaisi sanoa eläväni parisuhteessa jos seurustelisin mutta makuasiahan tuo nimitys tosiaan on. Seksisuhde on mielestäni sellainen jossa ollaan lähinnä neljän seinän sisällä yhdessä mutta ei ole mitään tulevaisuuden suunnitelmia tai perheenperustamisaikeita.

        Miehet tuntuvat käyttävät aika kevyesti sanaa parisuhde. Etsin parisuhdetta sanoo mies, mutta kuitenkaan mies ei halua sitoutua.

        Täällä on erikseen palstat avo- ja avioliitolle. Niinpä olen itse ainakin ajatellut, että parisuhdepalstalle voivat kirjoitella muutkin suhteessa olevat.


      • Yks nainen.
        JH kirjoitti:

        "Itse olen aiemmin ajatellut että parisuhde tarkoittaisi lähinnä avo/avioliittoa ja perheen perustamisaikeita. "

        Onko tuo tulkittavissa niin, ettei naimisissa oleva pari, joka ei aio hankkia lapsia, elä mielestäsi parisuhteessa? Aika outoa, jos parisuhteen edellytys on lapsi tai ainakin aikomus hankkia lapsi. Olkoonkin, että kyseessä on mielipideasia.

        Aika harva menee naimisiin eikä halua lapsia. Eikös pappikin puhu perheen perustamisesta.
        Sitoutuminen on mielestäni sitä että näkee yhteisen tulevaisuuden. Ja kyllähän lapset kuuluvat tulevaisuuden suunnitelmiin aika monella.


    • Nani.

      Mielestäni nuoret, teini-ikäiset sun muut seurustelevat. Suhteet tulee ja menee, "katsotaan tuleeko tästä vakavaa". Seurustelu on kyllä parisuhde, mutta siinä pitää olla se tietty vakavuus ja kesto.

      Sitten kun seurustelua on takana vuosi ja enemmän, voidaan jo puhua parisuhteesta, asuttiin yhdessä tai ei. Seurustelu on mielestäni sellaista harmitonta kokeilemista. Jokaisen suhteen alussa voidaan puhua seurustelusta, kun ei tiedetä kestääkö juttu kahta kuukautta kauempaa.

    • zgt

      Olen tapaillut samaa ihmistä jo vuoden enkä vieläkään sano tätä seurusteluksi, vaikkei tämä ole mikään avoin suhdekaan (emme siis tapaile muita). Kai se on ihan tapauskohtaista

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1819
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      82
      1606
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe