nikamansiirtymä/yliliikkuvuus

skunkki

Rakkaat ihmiset! NYT TARVITAAN KIPEÄSTI NEUVOJA!!!!!!!!!!Minulla on nyt kaikkien iloksi todettu nikamansiirtymä joka on kaiken kukkuraksi yliliikkuva!!!?????Mitä ihmettä?Olen nyt leikkausjonossa kera niksuni!Onko kukaan käynytläpi tällaista leikkausta????Kannattaako leikkaus???vai onko jollakulla parantunut itsestään???Olen hieman hukassa enkä tiedä mikä olisi oikea ratkaisu!!??Kaikki neuvot ovat nyt tarpeen! Kiitos etukäteen!:):):):):):)

20

19349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pinhead

      whuuu...?tiedän avun niksun tuskiin...paijaus...
      n.23.9h vuorokaudessa..tosi mahtavaa ku ihmiset o näin helvetisti osallistunut.
      johannalle,taistolle,pojille
      terkkui t:tarhaaja ja skunkki.

    • niksu

      Valitan,että minulla ei haluamiasi tietoja ole antaa, mutta haluaisin sinulta kysyä vähän oireistasi? Miten kipuilet, oletko työkykyinen? Olen itse kärsinyt vuosia ristiselän kivuista ja muutamia vuosia on ollut myös jalkoihin heijastuvia oireita.On todettu yliliikkuvuusoireyhtymä ja myös selän nikamissa todettu yliliikkuvuutta. OMT-terapeutti totesi rtg-kuvista, että pari nikamaa eivät ole oikeassa asennossa...siis siirtymäkö?..ei tutkittu sen paremmin. Nyt ole ollut sairaslomalla kuukauden kun oireet pahenivat ja joudun käyttämään kovia kolmio-lääkkeitä.Mietin, että olisiko aika mennä magneeti-kuvaan, jotta asiaan tulisi selvyyttä. Kertokaa kommentteja ja kokemuksia toisetkin!! Kaunis kiitos!

      • skunkki

        Kiva kun vastailit!:)Tein duunia vanhusten kanssa vielä vuosi sitten. Jouduin ikävä kyllä jättämään sen. En voi nostella oikeen mitään ja imurointi on todella tuskaa...kipu säteilee selästä vasempaan nilkkaan. Selkä tuntuu menevän "lukkoon" jos makoilee paljon ja välillä menee vähemmästäkin, varsinkin jos makaa mahallaan. Olen tällä hetkellä työtön, mutta haen kyllä toimistosihteerin duunia...sen näkee sitten miten selkä jakselee.
        En tiedä onko sulla siirtymä vai mikä? Miksei tutkittu jos pahoja oireita???!!! Kannatan magneettikuvaukseen menoa. Ne näkee sieltä miten ne hermot menee. Todennäköisesti sullakin ne hermot on puristuksissa jos on säteilevää kipua.Lääkärit pystyy magneetin jälkeen sanomaan paremmin mitä sille nixulle vois tehdä. Oletko saanut mitään kotihoito-ohjeita.Minkälaista duunia teet?


      • niksu
        skunkki kirjoitti:

        Kiva kun vastailit!:)Tein duunia vanhusten kanssa vielä vuosi sitten. Jouduin ikävä kyllä jättämään sen. En voi nostella oikeen mitään ja imurointi on todella tuskaa...kipu säteilee selästä vasempaan nilkkaan. Selkä tuntuu menevän "lukkoon" jos makoilee paljon ja välillä menee vähemmästäkin, varsinkin jos makaa mahallaan. Olen tällä hetkellä työtön, mutta haen kyllä toimistosihteerin duunia...sen näkee sitten miten selkä jakselee.
        En tiedä onko sulla siirtymä vai mikä? Miksei tutkittu jos pahoja oireita???!!! Kannatan magneettikuvaukseen menoa. Ne näkee sieltä miten ne hermot menee. Todennäköisesti sullakin ne hermot on puristuksissa jos on säteilevää kipua.Lääkärit pystyy magneetin jälkeen sanomaan paremmin mitä sille nixulle vois tehdä. Oletko saanut mitään kotihoito-ohjeita.Minkälaista duunia teet?

        Kiitos vastauksesta! Tutulta kyllä kuulostaa sun oireet, mulla heijastuu kipu kans vasempaan jalkaan pahempana,välillä myös oikeaan,reisijomotusta ja kantapää särkee ,jalkapohjat puutuvat. Olin juuri hermoratatutkimuksessa ja siitä tuli normaalit tulokset, ei siis ole iskiashermovauriota. Ymmärsin asian niin, että hermoärsytystä voi silti olla, se ei tule ilmi tässä kokeessa?? Yritän nyt päästä mang.kuvaan, jospa siitä jotain valkenis.Työni on aika paljon jalkojen päällä olemista ja liikkuvaa,joskus pitää seistä tai istua pidempiä aikoja paikallaan ja se on aina pahempi kuin pieni liikkeessä oleminen.Nyt viimeisen kuukauden aikana istuminen on ollut välillä ihan mahdotonta ja kun selkä oli pahimillaan, niin ihan kuin olisi puukolla viillelty kun yritti liikkua.Olen saanut aikaisemmin jumppaohjeita selkälihasten vahvistamiseksi.Olen kyllä aika liikunnallinen ja harrastan monia lajeja aina sen mukaan mikä on selän "mielipide".Se tässä vaan huolestuttaa, kun viimeisten kolmen vuoden suuntaus on ollut huononeva, lääkitystä olen joutunut lisäämään ja nyt menee jatkuvasti Viox ja lisäksi Panacodia tarpeen mukaan.Työikää olis sentään vielä parikymmentä jäljellä! Mut onneks olen tosi positiivinen luonne, enkä jaksa pitkiä aikoja olla synkkyyksissä, vaikka pahoja hetkiä aina välillä onkin...


    • yks lisää

      Minulla on myös todettu lannerangassa L5 yliliikkuva nikama joka on noin sentin pois nikamajonosta.Olen jo kohta kahdeksan vuotta kärsinyt selkä vaivoista. Tilanne on pahimmillaan, kun selkä tavallaan niin kuin lukkituu, enkä pääse omin avuin mihinkään. Mieheni joutuu nostamaan mut sängystä aamuisin pukemaan housut ja sukat, kunnes taas kovien kipulääkkeiden avulla noin viikossa pääsen suht omatoimiseksi, työn teosta tosin ei nykyään tahdo tulla enää mitään(nytkin olen ollut 2kk saikulla)työskentelen hoitoalalla. Vas.jalka on kipujaksojen aikana täysin pois pelistä, on voimaton eikä ota alle! Olen myös käynyt magneettikuvissa ja tällä hetkellä odottelen leikkaavan lääkärin vast.ottoa mahdoll. operaatiota varten. Tarkoituksena olisi kait tehdä luudutusleikkaus. Onhan se aika surkeeta kun ikää on vasta 29 v.ja kunto tällainen!!

      • Inkku

        Mielenkiinnolla luin tätä sivustoa.Itselläni todettiin 2003 nikamansiirtymä n.2mm nyt Helmikuussa 2005 1cm.Olen oireillut selkäni kanssa jo useamman vuoden.Harrastan liikuntaa silloin kun selkä on rauhallinen.Pari viikkoa sitten oli liikut vähissä,joudun myös syömään vahvoja kolmiolääkkeitä ja aina nekään ei auta,mut kun on tarpeeksi pökkyrässä ei kaikkea kipua tunne.HALUAISIN TIETÄÄ KOKEMUKSIA MITEN TÄTÄ VAIVAA VOIDAAN HOITAA?AUTTAAKO ESIM:LEIKKAUS????
        Minulle sanoi tk-lääkäri että 4mm on raja ennenkuin sitä aletaan esim.leikkaamaan.Tehtiin myös taivutuskuvat,eteentaivutuksessa vajaus1cm ja taaksetaivutus 0,6mm.Kertokaa kokemuksista,tarvin neuvoja ja kohtalotovereita.Odottelen nyt Fysiatrille menoa.Tää on aika v.....mäistä kun ei tulevaisuudesta tiedä mitään.
        Terveisin:Inkku


      • nimetön
        Inkku kirjoitti:

        Mielenkiinnolla luin tätä sivustoa.Itselläni todettiin 2003 nikamansiirtymä n.2mm nyt Helmikuussa 2005 1cm.Olen oireillut selkäni kanssa jo useamman vuoden.Harrastan liikuntaa silloin kun selkä on rauhallinen.Pari viikkoa sitten oli liikut vähissä,joudun myös syömään vahvoja kolmiolääkkeitä ja aina nekään ei auta,mut kun on tarpeeksi pökkyrässä ei kaikkea kipua tunne.HALUAISIN TIETÄÄ KOKEMUKSIA MITEN TÄTÄ VAIVAA VOIDAAN HOITAA?AUTTAAKO ESIM:LEIKKAUS????
        Minulle sanoi tk-lääkäri että 4mm on raja ennenkuin sitä aletaan esim.leikkaamaan.Tehtiin myös taivutuskuvat,eteentaivutuksessa vajaus1cm ja taaksetaivutus 0,6mm.Kertokaa kokemuksista,tarvin neuvoja ja kohtalotovereita.Odottelen nyt Fysiatrille menoa.Tää on aika v.....mäistä kun ei tulevaisuudesta tiedä mitään.
        Terveisin:Inkku

        siirtymäni on kans noin sentin ja kolme alinta välilevyä kulunu jne.fysioterapiassa käyny pari kuukautta ei ole hirveemmin auttanu.terapeutin mukaan liikuntaa pitäis harrastaa.tosin tänään kävin naprapaatin luona,joka sano ettei saa hyppiä ja pomppia,pelkkä kävely on paras ja ainoa muoto tällä hetkellä.sentin siirtymä on kuulemma jo tosi paljon,kannattaa kattoo mitä touhuaa,ettei käy niinku mulle,että tuut kotio niin vinossa,että muijakin pelästyy tosissaan ja ihmettelee mitä on tapahtunu.pystyin sentääs käveleen jotenkin,pahemminkin voi käydä.kannattais miettiä leikkausta.itellä leikkaus siirty perhesyistä,mut edessä on.naprapaatti sano muuten,että vaikka hän ehkä pystyy auttamaan,niin silti kannattaa miettiä leikkausta,koska siirtymä on niin iso!


      • sipris
        nimetön kirjoitti:

        siirtymäni on kans noin sentin ja kolme alinta välilevyä kulunu jne.fysioterapiassa käyny pari kuukautta ei ole hirveemmin auttanu.terapeutin mukaan liikuntaa pitäis harrastaa.tosin tänään kävin naprapaatin luona,joka sano ettei saa hyppiä ja pomppia,pelkkä kävely on paras ja ainoa muoto tällä hetkellä.sentin siirtymä on kuulemma jo tosi paljon,kannattaa kattoo mitä touhuaa,ettei käy niinku mulle,että tuut kotio niin vinossa,että muijakin pelästyy tosissaan ja ihmettelee mitä on tapahtunu.pystyin sentääs käveleen jotenkin,pahemminkin voi käydä.kannattais miettiä leikkausta.itellä leikkaus siirty perhesyistä,mut edessä on.naprapaatti sano muuten,että vaikka hän ehkä pystyy auttamaan,niin silti kannattaa miettiä leikkausta,koska siirtymä on niin iso!

        No niin näinhän se on minulla on myös todettu siirtymä joka on n.9 milliä ja kolme alinta nikaman väliä on madaltunut onneksi en ole niin kipeä et tarvitsisin kipulääkkeitä mut oikea jalka puutuu ja on nilkasta kipeä. Ortopedille vasta menossa magneettikuvat on kyllä jo otettu. huonosti vaan on kuntoutettu.Voimia kaikille muillekkin selkäsairaille ja jaksamista.


      • muumimamma
        nimetön kirjoitti:

        siirtymäni on kans noin sentin ja kolme alinta välilevyä kulunu jne.fysioterapiassa käyny pari kuukautta ei ole hirveemmin auttanu.terapeutin mukaan liikuntaa pitäis harrastaa.tosin tänään kävin naprapaatin luona,joka sano ettei saa hyppiä ja pomppia,pelkkä kävely on paras ja ainoa muoto tällä hetkellä.sentin siirtymä on kuulemma jo tosi paljon,kannattaa kattoo mitä touhuaa,ettei käy niinku mulle,että tuut kotio niin vinossa,että muijakin pelästyy tosissaan ja ihmettelee mitä on tapahtunu.pystyin sentääs käveleen jotenkin,pahemminkin voi käydä.kannattais miettiä leikkausta.itellä leikkaus siirty perhesyistä,mut edessä on.naprapaatti sano muuten,että vaikka hän ehkä pystyy auttamaan,niin silti kannattaa miettiä leikkausta,koska siirtymä on niin iso!

        Moi!
        Epätietoisuus on aina ikävää.
        Mulla alko kivut samoista syistä ku sun jo noin 10 v sitten, liukui .4-5 mm. Vuonna 03 siirtymää 8 mm ja viime vuonna 15 mm.
        Ei ihme,jos jomotteli ristiselkää ja lantiot oli jäykät ja kipeet, jalat hervottomat ja oikee ärty jo alle km:n kävelystä.
        Sain keväällä työterv.huollon kautta fys.ter.lähetteen (naprapaattia en tullu kokeilleeks, vaikka jumpparyhmässä yks jumppaaja sano siitä saaneensa avun ja anto yht.tiedotkin).
        Hyvin vähän pystyin osallistumaan kivun rajoissa ohjattuun liikuntaan fys.ter.kautta. No, kyllä se parilla ekalla kerralla naksauttikin ja lämpenin vähän, kireys hellitti hieman. Mut kireehän mä oon ollu ku viulunkieli ja jatkuvas tokkuras töissä sinnitelly viime viikkoihin saakka. Koska olin syyskuussa saanut lähetteen leikkausjonoon. Jumppari sano mulle, ettei alkais alle 15 mm:n liukumii ees operoimaan?!
        No, nyt on neljäs viikko puukonviillosta aikaa ja 22 tikkiäkin on otettu pois. Särkylääkkeil pysyy kipu pois mielestä jatkuvana, mut ilman miestä ja lasta oisin kyl onneton. Ilman apua en olis jaksanu. Sl on elok. lopulle. Ja pitäis kai saada jumpparilta tsekattuu liikeradat ja muut, ennen töihinpaluuta. Mutta valosammalle näyttää.
        Asioiden sulattelu vie aikaa, mullakin tuo leikkausajatus kolmatta vuotta. Mut eipä ollu nyt enää vaihtoehtoja.
        Hoitohenkilökunta ja kirurgit on tosi kovilla hoitotakuun myötä ja rutiineissa tehdään virheitä /esim. mun kotiutusohjeista tuli "ilmaseks" tietoon 1, kahta piti ite kysyy siinä ja kolmennen perään soittaa. Ja tuttavalta kuulin vielä, et niiden olis pitäny antaa mulle hb-kontrollikin ja saikkua lääkäriarvioon saakk/siin ois nyt noin viikko ku pitäs saikun jälkeen painaa töihin kylmilteen...
        On se , että sairaanakin sun on itte pidettävä puoles. Petipotilaanakin mua siirreltiin ku betonisäkkii, ihan ku ne ei ois tienny et mulla on 15 cm pitkä haava peffasta ylöspäin ja rautaa siellä tukemassa ruotoo - niin vedettiin nostolakanalla patjaa myöden, jos en itte pyytäny et nostakaa kunnolla ylös ja sit vasta kääntö kyljelle, kiitos. Sain ehkä hankalan potilaan maineen, mutta mulla on vaan yksi selkä.
        Ja noin 15 vuoden hoitotyössä oon sen tod.näk. menettäny. Oisin valinnu muun uran, jos tää olis tiedetty jo nuorena---ton tyyppiseen vikaanhan on usein perinnöllinen taipumus (mun siso leikattiin n.10 v. si).
        Mutta, ei voi liikaa verrata eikä yleistää.
        Eikä pidä vaipua masennukseen ja epätoivoon. Mäkin hyväksyin keväällä mielialalääkkeen käytön, kun en enää jaksanu sanottaa. Puhuminen on tärkeää ja tee sitä niin kauan kuin jaksat..mulla tuli vaihe et en enää jaksanu/viittyny valittaa ku työyhteisö (hoitoala) mua niin syyllisti...eihän jatkuvaa alakynnes oloo kestä...pääsin onneksi kevyempiin töihin. Tie on ollu raskas. Mutta terveyden eteen kannattaa kulkea eteenpäin, eikä jähmettyä paikoilleen, hakea apua ja kysellä, ottaa selvää kirjoista ym.pitää korvat auki...yllättävästä suunnasta saatat joskus lohdun sinkin saada.
        Toiveikasta kesää, valoa tiellesi ja tukijoukkoja mukaan matkaan - älä jää yksin!
        t.muumimamma


      • Kehäkukka
        Inkku kirjoitti:

        Mielenkiinnolla luin tätä sivustoa.Itselläni todettiin 2003 nikamansiirtymä n.2mm nyt Helmikuussa 2005 1cm.Olen oireillut selkäni kanssa jo useamman vuoden.Harrastan liikuntaa silloin kun selkä on rauhallinen.Pari viikkoa sitten oli liikut vähissä,joudun myös syömään vahvoja kolmiolääkkeitä ja aina nekään ei auta,mut kun on tarpeeksi pökkyrässä ei kaikkea kipua tunne.HALUAISIN TIETÄÄ KOKEMUKSIA MITEN TÄTÄ VAIVAA VOIDAAN HOITAA?AUTTAAKO ESIM:LEIKKAUS????
        Minulle sanoi tk-lääkäri että 4mm on raja ennenkuin sitä aletaan esim.leikkaamaan.Tehtiin myös taivutuskuvat,eteentaivutuksessa vajaus1cm ja taaksetaivutus 0,6mm.Kertokaa kokemuksista,tarvin neuvoja ja kohtalotovereita.Odottelen nyt Fysiatrille menoa.Tää on aika v.....mäistä kun ei tulevaisuudesta tiedä mitään.
        Terveisin:Inkku

        Minulla on ollut selkäkipuja kymmenen vuotta, terveyskeskuksessa ei huomattu 9mm nikamansiirtymää. Kipu jatkui ja lisäksi tuli jalkojen tikkuilu menin yksityislääkäriin ortobedille vanhoilla röntgenkuvilla jossa hän huomasi heti vian. Otettiin uudet kuvat ja siitymä oli 11mm. Hän suositteli heti leikkausta. Fysiatri kuitenkin tyrmäsi asian tässä kaikkineen oli kulunut jo vuosi sairaslomalla. Tuli kuntoutusta ja sairasloma lopetettiin siihen,vaikka oli otettu magneettikuvat jossa näkyi molemmat juuret ahtaalla sekä neljässä nivelessä rappeumaa sekä alin väli kaventunut, lisäksi yliliikkuvuutta (kaikki nivelet). Taivutuskuvissa lisäksi 2mm:n liikkuvuutta eteen ja taakse. Hermoratatutkimuksissa ei muutoksia. Panacodeja ja triptyliä lääkkeeksi sekä selkäjumppaa. Vaiva ei korjaantunut vuodessa ja kelan kuntoutuksen kautta uusintatutkimuksiin. Tällöin jo hermoratatutkimuksissa näkyi muutosta. Lääkkeiksi triptyliä ja useita käyntejä fysiatrilla joka laittoi lopulta lähetteen ortobedille jota odottelen edelleen. Lisäksi ätäkämpää tramalia,lyricaa,mobicia ja triptyliä. Tässä on mennyt taas vuosi sairaslomalla eteenpäin, kivut on edelleen hirveät. Minun kokemuksilla sanoisin että voi viedä vuosia ennenkuin pääsee edes ortobedille asti. Jos rahaa olisi kustantaisin itse leikkauksen koska tämä konservatiivinen hoito ei näytä auttavan. Kuntoutuksissa olen tavannut selkäleikattuja ihmisiä ja heidän vaivansa oli helpottunut leikkauksen myötä.Yleensä nuo siirtymät lisääntyvät vuosien myötä. Meillä tämä on sukuvika. Jotkut joilla on isokin siirtymä voivat olla oireettomia että erilaisia ihmisiä on. Jaksamisiin!


      • itsekin selkäongelmistä kär...

        Heippa!

        Itse olen löytänyt apua selän nikamien liikahteluihin osteopaattisesta käsittelystä ja hermoratahieronnasta ja siellä on selvinnyt mikä todella aiheuttaa rangan muutokset. Todelliset syyt ovat siis selvinneet. Itselläni oikea SI-nivel lonkassa ei pystynyt tekemään oikeaa liikettä lantion lihasten jumitilojen vuoksi. Ja koska ihminen on kokonaisuus ja selän lihasten ja rangan kiinnittyessä lantion seudulle aiheuttaa toki muutokset lantion seudulla muutoksia myös rangassa. Koska SI-nivel ei pystynyt oikeeseen liikerataan aiheutti se notkoa alaselkään ja rangan yläosassa taas tapahtui korjausta toiseen suuntaan ja se vetäyty toiseen suuntaan mutkalle. Tämä puolestaan aiheuttaa nikamissa liikahtelua ja mitä enemmän sitä vaikeampia ongelmia ja vaurioita tulee välilevyihin.

        Tämän vuoksi olisikin tärkeää selvittää syyt eikä hoitaa vain seurauksia eli sitä paikkaa, jossa ongelma esiintyy. Eli monesti syyt ovat jossain muualla mitä luullaan...

        Itse sain avun osteopatian ja hermoratahieronnan kautta ja tekemällä säännöllisesti oikeita venyttely- liikkuvuus- ja nivelten pyörittelyharjoitteita ja liikkumalla päivittäin mutta välttäen pahoja jumitiloja. Osteopaattista käsittelyä pidän tärkeänä, jossa rankaa manipuloidaan(niksautellaan) lantion jumien aukaisun lisäksi.

        Tsemppiä kaikille selkä"ongelmien" parissa painiskeleville ja oikeiden syiden selvittämisessä!


    • Eiju

      Hei!
      Löysin netistä sun viestisi. Se oli kirjattu jo vuosi sitten. Mitä nyt kuuluu? Kävitkö läpi leikkauksen?
      Kuule, kyllä nää nikamansiirtymät taitaa olla aika yleisiä. Mullakin alkoi noin 10 v sitten, puhuttiin 3-4 mm:stä ja tähän tultiin, että 04 kuvissa puhuttiin jo 15 mm:stä. Luudutus lopettaisi liukumisen ja hermosäryn (mol. lonkat oli kireet ku naru ja jäykkä mä olin / oon vieläkin ei sen puoleen). Operoitiin 25.5.05 vasta Töölössä.
      Kommentoi, jos tunnet tarvetta.
      Voitais ehkä jakaa kokemuksia.
      Mua kiinnostas tietää, miten olet selvinny tänne saakka? Toivottavasti voit jo paremmin! Leikkaus on aina pelottava vaihoehto, vaikutti että olit aika paniikissa kirjoitettuasi viestin tälle palstalle. Mä toivoisin henk.koht.postia.
      Meilios. yllä
      Hyvän voinnin terkuin Eiju

      • KIPIÄ

        Minulla on myös sama vaiva ku teillä muillaki. Nikaman siitymä ja kaks välilevyä rappeutunu. 5 vuotta on asiaa tutkittu. Vajaa vuos sitte pääsin vasta ortopedille joka sano et oon liian nuori leikattavaksi ja kuulemma jos ois vaan yks levy korjattavana ois helpompi, mut ku on kaks ni ei onnistu. Olin tosi pettyny ku luulin että saisin vihdoin ja viimein apua. Määräs vaa fysiatrille ja kuntoutusta. sitä samaa aina. Vuodesta toiseen laitettu fysikaalisiin. mitään apua en niistä saa. Kokoajan kipulääkkeitä. Ja niistäki väliaikasta helpotusta jos sitäkään. Mitään jumppaa ei juuri pysty ees tekemään kipujen takia. Seliin makuullaan, eikä mahallaan pysty nukkumaan. Ikää mulla on vajaat 25. No nyt sitte saan hermojuuripuudutuksen. Ootteko saanu, oliko mitään apua? Mitä ootte mieltä mitä tässä pitäs tehä. Entä te jotka ootte päässy leikkaukseen niin onko kivut loppunu?


    • Nimetön

      minulla todettiin nikamansiirtymä, kuluma, pullistuma ja skolioosi keväällä 2007 olin ollut vuoden saikulla ja pääsin vihdoinkin magneettikuvaan kuvissa löytyi nämä viat (skolioosi oli jo tiedosa)
      minulla on kovaa kipua ja popsin särkylääkkeitä monta päivässä. silti selälle ei tehdä mitään. saikku loppui diaknoosiin ja nyt taistelen yksin mitä kummaa teen.
      en pysty kävelemään pitkiä matkoja välillä on pysähdyttävä istumaan ja puolentunnin istuminen on täyttä tuskaa.
      olen tullut siihen lopputulokseen että ei vaan saa valittaa

      • LiisaTempola

        Nyt on ollut hiljaista. Taisi kaikkien selät tulla kuitenkin kuntoon? Onnea!


    • Lenkille_vielä

      En usko, että tulivat kuntoon...Itse luen näitä saadakseni tietää, että mikä tässä on niinkuin vallitseva käytäntö. Vähän näitä lukiessa tulee mieleen, ettei nikamansiirtoa korjaavaa leikkausta mielellään tehdä. Minä olen sikäli onnekas kai, että kipuja on vain kävellessä. Jäykistyn toki istumatyössäni, enkä millään huonolla tuolilla halua istuakaan. Kävely muuttuu tuskalliseksi alle 100 metrin jälkeen. En omista autoa, mutta pystyn ajamaan pyörällä, siinä on hyvä asento. Mutta tuo jäykistyminen alkaa vaikuttaa jo liikenteessä. Jos saisikin ajaa eikä tarvitsisi pysähtyä ja aina hypätä pyörän päältä. Olen kohta 63, monet tutut eivät enää uskalla ajaa fillarilla, ja pelkään itsekin koska se kaatuminen tulee, joka päättää ajelun. Sitten olen taksin varassa, muuten istun kotona.
      Onneksi olen ajanut niin kauan, että kai siinä on oppinut varomaan, enkä todellakaan hurjastele.

      Pitäisi nyt kyllä päästä matkalaukun kanssa junalle ja se tuottaa jo tuskaa. Rollaattori auttaisi, mutta laukun kanssa ei onnistu. Ttämän kylän rautatietasemalle ei ole riittänyt penkkejäkään. Kiitos vaan rikkojille!
      Kaupassa pystyn kävelemään, jos siellä on ostoskärry. Työpaikan virkistyspäivä meni ihan hukkaan, jossain museossa kun ei pääse aina istumaan - no ehkä lattialle.
      Tuon leikkauksen mahdollisuuden haluan vielä selvittää. Ainoa erikoislääkärikäyntini tämän asian takia tapahtui kuululle tohtori Turuselle, joka ehkä laittoi jotain paikalleen, tai sitten ei...
      Kovasti ähersi ainakin. Kysyin sitten kuulema onnistuneen toimenpiteen jälkeen, että mitäs nyt sitten. jumppaa tms? Tohtori lausuu, että kävelyä nurmikolla! Kaupungin nurmikoilla vaan tuppaa olemaan koirankakkaa, enkä pysty kyllä kävelemään nurmikollakaan, kun on pakko taivuttaa yläruumis kaksinkerroin ja venytellä. Mitään en voi kantaa, matkalaukun vetäminenkin on liikaa. Pakko vaan välillä on! Minulla on muitakin sairauksia, siksi en kai saa mitään "kunnon" lääkkeitä.
      Ei tähän Panacod auta. Olisi kiva joskus vielä kävellä, vaikka kilometrikin.

      Jokuhan on täällä ollut liian nuori leikkaukseen, minä kai sitten olen liian vanha...

    • Neuvojanyt

      Oletko tutustunut noihin luontaisempiin korjausmenetelmiin? Linkissä kerrotaan kalevalaisesta jäsenkorjauksesta, ja on myös eräs esimerki korjauksesta, Sairaanhoitajaa hoidettiin ns. koululääketieteen menetelmin vuosikausia, mutta tulokset eivät tyydyttäneet potilasta!

      https://www.youtube.com/watch?v=al2OTUEUeqs

    • Lenkille_vielä

      Jotenkin en vaan uskalla lähteä etsimään apua jäsenkorjauksesta. Ensin pitäisi saada keskustella jonkun HYVÄN ortopedin tai fysiatrin kanssa, että mikä tähän olisi parasta. Vai alanko vain suosiolla petipotilaaksi.
      Työpaikalla käynyt hieroja teki tätä kalevalaistakin, mutta kävin vain kerran. Kesken työpäivän tehtävä hieronta ei ole minusta oikein mukavaa. Taisi hän mainostaa jotain kollegaansakin, mutta matka sinne olisi liian pitkä, kun sitä autoakaan ei ole. Ja mahtaisiko tosiaan voida mitään, on skolioosi, syvä lordoosi ja ne siirtymät. Kumma, ettei tuota skolioosiakaan ole huomattu jo nuorena, tosin nämä selkävaivat ilmestyivät alle 10 vuotta sitten.

    • Työnteosta-tämä-palkaksi

      Itsellä rappeumaa 4:ssä nikamassa ja alin lannenikama yliliikkuva 9mm. Lääkäri sanoi, että ei sille mitään tehdä.. Fyssarin jumpat ainoa hoitomuoto.. Niistä ei apua, alkaa selän, lonkkien särky ja pahentaa oireiluja. Nyt ollut lähes 2kk töistä pois. Muutamia työpäiviä välissä. Työni on fyysisesti erittäin raskasta ja todella pelottaa palata töihin. Akuutissa vaiheessa kovat vihlovat kivut, älytön särky, puutuminen, paikkojen tunnottomuus. Nyt kun tilanne vuosien lievempien ja ei niin lievien oireiden jälkeen mennyt tähän pisteeseen, mietin vaan, miten yliliikkuvuus etenee työtä tehdessä (missä ajassa liikkuvuus on jo yli sentin luokka?) ja miten pahaksi kivut vielä menee!? Itse mietin alan vaihtoa, mutta en ole keksinyt mikä sopeisi tämän selän kanssa. Nostelut, kumartelut, istuminen ja liika kävely pahentaa tilannetta ja niitä pitäisi välttää. Vielä olisi reilusti yli 20 vuotta eläkkeeseen, mutta tuskin kroppa kestää sinne asti, hyvä jos joitakin vuosia pystyisi jollain tapaa työskentelemään.

      • liveandsuffer

        Tuttu tilanne, minullakin on vielä reilut 10v ns. työvelvoitetta jäljellä. Nyt toistamiseen (viimeksi oli n. 5v sitten) tuli kipuepisodi nikamansiirtymän ja yliliikkuvuuden takia, nyt olen ollut sairaslomalla n.5 viikkoa. Ensi viikolla yritän kyllä palata takaisin työn pariin. Minulta fysiatri kielsi fysioterapian ja kaiken selkärankaa ärsyttävän "ylimääräisen", lupa on kevyesti liikkua ja tukiliiviä on hyvä käyttää. Työni on toimistossa, eli varsin kevyttä, mutta erittäin pakkotahtista. Ja vaikka osan päivästä seison, ei sekään kipeälle selälle ole kovin hyvästä. Täytyy vaan ottaa riittävästi kipulääkettä ja liikkua sen mitä pystyy.

        Jos sinulla on fyysisesti raskas työ, voisiko yhdessä työterveyshuollon ja työnantajan kanssa neuvotella työtehtävien muokkaamisesta keveämmäksi? Tai ainakin paluusta töihin osasairausloman kautta.. yksi vaihtoehto on tietenkin myös uudelleenkoulutus, mihin eläkevakuutusyhtiöt yleensä ovat hyvin suosiollisia. Sen tiedän jo selkäkipujen "konkarina", että työkyvyttömyyseläkettä (ei edes osittaista) ei tällä diagnoosilla herkästi saa.

        Minullakin oli ensimmäisellä pitkällä sairaslomalla epätoivoinen olo, mutta sitten kun selkävaivan kanssa oppii elämään ja tavallaan sen hyväksymään tämän riesan. Tsemppiä kohtalotoverille, tämän kipuh------n kanssa on vaan elettävä!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5957
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3764
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      230
      2053
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1810
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1249
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      990
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      919
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      868
    Aihe