Mitsu L200 vaihteisto

parappa

Heips!

Tässäpä on alkanu kuulua Mitsubishi L200 vaihteistosta outoa ääntä.

Viitosella ajaessa kuuluu niinku jotain rohinaa, ja ykkösellä liikkeellä lähdettäessä sellasta väyvätystä niinku jokkut hammasrattaat alkas pyöriä.

Auto on malliltaa siis nelivetoinen ja 1989-1990 vuosimallinen.

Onko syytä huolestua? Ja mikähän tähän auttas?

Kannattaako sillä ajaa nyt vielä kun se toimii? Että saisko laatikon vielä pelastettua?

9

5596

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sielä

      mittarissa on yli 200tuh.niin se on täysin normaalia että mitsun vaihteisto/moottori remontti on edessä ellei niitä ole jo aiemmin korjattu

      • llll20000

        mitään remppoja tarvita jos huolehditaan oikeista öljyistä ja enennkaikkea niiden ajoissa vaihtamisesta sekä vältetään väkisin jurnuttamista isoilla pykälillä hiljaa ajossa,siinä ne kestää kuin mikä tahansa muukin eli tiivistettynä; oikea käyttö ja oikea huolto niin vehkeet pelaa,ongelmat johtuvat usein ratin ja penkin välissä istuvasta.....


    • Draivari

      Äänet lienevät merkki jonkinasteisesta kulumisesta. Ajettaessa on syytä käyttää vitosta mahdollisimman vähän. Vedettäessä kärryä kannattaa varoa vedättämistä ja alikierroksia koska silloin vitosen voitelu jää heikoksi, (roiskevoitelu). Mielestäni vitonen on tarpeeton koska nelosella pärjää hyvin ilman, että kierrokset nousee liian suuriksi. Jos laatikko jossain vaiheessa ei enää toimi kunnolla kannattaa harkita käytettyä takuu vaihtolaatikkoa, (lähetän sinulle halutessasi tiedot paikasta). Maahantuojakin kyllä hoitaa homman mutta on tautisen kallista hommaa.

    • parappa

      Luulisin että välttämättä äänet eivät kulumaa ole, taikka siis ainakaan varsinaista hitaasti sytynyttä kulumaa.

      Äänet nimittäin ovat alkaneet kuulua vasta hiljattain.

      Voisko vaihdelaatikko pettää liian rasittuksen seurauksena?

      Mutta ihmettelen että mistä se olis voinu rasittua, auto nimittäin on varustettu 2,5 diesel-koneella. Ja se on siis tosi tehoton! Samaten ennen äänien tulemista mukaan autolla ei ole edes vedetty mitään. Korkeintaan autolla on ajettu ja kiihdytetty sillä pikkikertojalla, mutta luulis että ei niillä voimilla ja kiihtyvyydellä mikään voi mennä rikki. Etenkin kun talvella tota pitoa ei niin ole.

      Varmaan olis parasta ostaa autoon sekä moottori että vaihteisto, siis jos autoa aikoo pitää. Olis parempi ajella kun olis tehokkaampi konekkin.

      Sitä en ole vielä koettanut että kuuluuko äänet kun ottaa nelivedon pois käytöstä, että olisko siellä menny jokin rikki.

      • Draivari

        L 200 :sta myydään Japanissa työkaluna. Mikään katusportteri se ei siis ole. Se on vahva maasturi jossa vääntöjä riittää jos esimerkiksi aluevaihteen laittaa hitaimmalle välitykselle ja varsinaisen vaihteen ykköselle niin jopa tyhjäkäynnillä se vetää lävitse tosi tiukkoja maastoja, siis oikeata voimaa löytyy joten rasitus ei sitä laatikkoa voi hajottaa. Mutta vitosella väkisin alikierroksilla "vedättämisestä" se ei pidä.
        Jos autosi on todella tehoton niin siinä on jotain vikaa
        Omani on 20 v. ja ottaa yli 140 mittariin, kilometrejä n. 400 tuhatta
        Moottori alkuperäinen, toimii moitteettomasti ja arvot ovat hyvät.
        Jos haluat vauhdikkaamman, tai kuminpolttoon auton ei kannata alkaa 200:sta rakentelemaan. Onhan niitä valmiita, esim. jotkin jenkkien kuusipyttyiset.


      • parappa

        Joo eli ny on koitettu että ne äänet kuuluu nelivedolla ja takavedolla, eli itse päävaihteistossa se vika on.

        Jostain olen kuullut että sillä hitaalla vaihteella ei tulisi ajaa lujaa, taikka siis tuolla klubilla sanottiin että käsikirjassa lukee. Mutta kun ei ole koko käsikirjaa.

        Mutta miksi ihmeessä sillä pikkukertojalle ei sais ajaa nopeempaa? Onhan siinä ny vaihteita.


      • nääs...
        parappa kirjoitti:

        Joo eli ny on koitettu että ne äänet kuuluu nelivedolla ja takavedolla, eli itse päävaihteistossa se vika on.

        Jostain olen kuullut että sillä hitaalla vaihteella ei tulisi ajaa lujaa, taikka siis tuolla klubilla sanottiin että käsikirjassa lukee. Mutta kun ei ole koko käsikirjaa.

        Mutta miksi ihmeessä sillä pikkukertojalle ei sais ajaa nopeempaa? Onhan siinä ny vaihteita.

        Jos en väärin muista niin pienellä alueella ei yli 30km/h nopeuksia. onhan siellä paikat lujilla kun pää vaihteisto pyörii normi nopeuksia ja vääntö tehdään alennus vaihteella. Paras kysymys onkin miksi ei voi vaihtaa isolle puolelle jos tarttee edes tota 30km/h ajaa. Harvemmin maastossa rypiessa tarttee kuitenkaa edes takasin olla vaihtelemassa sitä aluetta. Yksi mikä hajottaa lähäs auton kuin auton vaihteiston on 5 vaihteen käyttö alle 80km/h nopeudessa sekä kärryn yms.. kovissa vedätyksissä. 5 vaihde kun on yleisemmin omalla akselillaan ja roiskevoitelun varassa. Pyörii siis liian kuivana hitaasti ajaessa.


      • joo.
        Draivari kirjoitti:

        L 200 :sta myydään Japanissa työkaluna. Mikään katusportteri se ei siis ole. Se on vahva maasturi jossa vääntöjä riittää jos esimerkiksi aluevaihteen laittaa hitaimmalle välitykselle ja varsinaisen vaihteen ykköselle niin jopa tyhjäkäynnillä se vetää lävitse tosi tiukkoja maastoja, siis oikeata voimaa löytyy joten rasitus ei sitä laatikkoa voi hajottaa. Mutta vitosella väkisin alikierroksilla "vedättämisestä" se ei pidä.
        Jos autosi on todella tehoton niin siinä on jotain vikaa
        Omani on 20 v. ja ottaa yli 140 mittariin, kilometrejä n. 400 tuhatta
        Moottori alkuperäinen, toimii moitteettomasti ja arvot ovat hyvät.
        Jos haluat vauhdikkaamman, tai kuminpolttoon auton ei kannata alkaa 200:sta rakentelemaan. Onhan niitä valmiita, esim. jotkin jenkkien kuusipyttyiset.

        Tai siis muuten kyllä, mutta jos haluaa vauhdikkaamman pickupin, niin L200:essa kyllä on ainesta. Etenkin uudemmassa, 3,2 koneisessa, jossa iso loota ja vahvat perät.

        Mutta saa uutta 2,5 koneistakin viritettyä: tässä 360 hv ja 640Nm puskeva, Mitsun 2,5:n L200.
        http://www.youtube.com/watch?v=xtXi3PpoLXs

        Tässä pari videota viritetystä 3,2 koneisesta: 325hp ja 725Nm!! Siinäkin Mitsun 3,2 diesel, "vähän" viritettynä.
        http://www.youtube.com/watch?v=4_2QJt2KBvA
        http://www.youtube.com/watch?v=v5zJWYxTPwM&feature=related
        http://www.youtube.com/watch?v=KVmSdAI8BI4

        Eli kyllä tekniikka kestää, kun oikeita paikkoja vahvistaakin, varsinkin uudemmissa.

        Mutta oikeassa olet, kaiken saa rikki, rikkomalla. Ei Mitsu silti mitenkään erityisen löysä ole.


    • rtuhtyjty

      Onko tässä autossa isompi vai pienempi vaiheloota? Jos pienempi ni se on surullisen kuuluisa heikkoudestaan. Tuo isompi laatikko, joka on peräisin cantterista sitten onki jo kestävämpi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      80
      3529
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1792
    3. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      106
      1102
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1075
    5. Mitä sä haluat?

      Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      923
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

      Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      164
      840
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      836
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

      3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      791
    9. Joku kysyy

      Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      59
      769
    10. Kannan sinua mukanani

      Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      735
    Aihe