Minun tarinani

Maria Virginia

Olen 35-vuotias nainen, ja viime syksynä tuli kuluneeksi kymmenen vuotta siitä, kun minulla todettiin ms-tauti. Sairastan taudin aaltomaista muotoa, ja sen mukaisesti vointi vaihtelee. Minulla on ollut oireita pääasiassa jaloissa: puutumista, pistelyä, tunnottomuutta ja jäykkyyttä. Joskus esiintyy myös lihasheikkoutta jaloissa ja käsissä. Toisinaan kärsin tasapainohäiriöistäkin ja väsymyksestä. Luojan kiitos minulla ei kuitenkaan ole koskaan ollut suurempia kipuja eikä halvausoireita tai näköhäiriöitä yhtä näköhermon tulehdusta lukuunottamatta.
Liikkumiseen käytän apuvälineitä tilanteen mukaan. Huonoja päiviä varten minulla on pyörätuoli, hieman parempia päiviä varten kyynärsauvat ja rollaattori, mutta hyvinä päivinä kävelen ilman apuvälineitä.
Olen koulutukseltani taidehistorioitsija, mutta en ole paljon ollut koulutustani vastaavassa työssä. Muuten olen kyllä tehnyt kaikenlaisia hanttihommia aina siivoojan ja puhelinmyyjän työstä lähtien. Olen kärsinyt vaikeasta masennuksesta, ja olen sen vuoksi ollut viisi vuotta työkyvyttömyyseläkkeellä.
Ennen tautini toteamista minulla oli ollut noin vuoden ajan oireita jaloissa, pistelyä, puutumista ja tunnottomuutta. Kävin jo niiden vuoksi lääkärissä, ja ms nousi jo esiin yhtenä vaihtoehtona. Viimeinen niitti oli näköhermon tulehdus, jonka jälkeen tehdyissä tutkimuksissa diagnoosi varmistui.
Kun minulla todettiin ms, opintoni olivat juuri loppuvaiheessa. Sairastuminen oli minulle valtava järkytys. En tiennyt silloin ms-taudista paljon mitään. Luulin sen olevan keski-ikäisten ja vanhusten sairaus, ja ajattelin, että jos sen saa nuorena, elämä jää lyhyeksi. Kaikesta huolimatta jaksoin suorittaa opintoni loppuun. Samalla luin kaiken käsiini saaman tiedon ms-taudista. Tieto oli osittain jo silloin vanhentunutta, ja ahdistuin yhä enemmän. Vuosi diagnoosin jälkeen kävin lääkärissä masennuksen takia ja sain lääkkeet. Ne auttoivat, jätin vähitellen lääkkeet pois, ja muutama vuosi meni ihan hyvin.