En löytänyt muutakaan paikkaa niin kysympä täältä..
Moniko teistä asuu omakotitalossa? paljonkohan teillä menee kuukaudessa asumiseen..sisältäen asuntolainan,jätemaksun, sähkön,veden ja mahd.muun kuukausittain menevän maksun?(ja kuuluuko läämmitys sähkökuluihin vai lämmitättekö muulla ja paljonko se maksaa?) ja paljonko teillä on vuodessa kiinteistöverot, mahd. tontin vuokrat ja muut,mitä niitä nyt on?
Olen nyt laskeskellut, että me asumme 108m2 paritalossa..vanhassa..jossa isännöintifirma on perseestä ja vastikkeet nousee koko ajan (olemme siis taloyhtiö, 45 paritaloa)..tällä hetkellä maksamme lainanlyhennystä n.500e/kk (velkaa jäljellä varmaan 84 000), vastikkeet 350e/kk,sähkö(lämmityksineen) 150e/kk ja vesi n.40e/kk..eli maksamme tästä asumisesta nyt n. 1000e kuussa ja tuntuukin niin kauhealta summalta kun mietin että millaisessa omakotitalossa sitä tuolla rahalla asuisi vai asuisiko ollenkaan..asuntoa ei ole peruskorjailtu sitten 90-luvun eikä meillä tässä tilanteesa ole sitä varaa tehdä, eli kaikki paikka repsottaa...
kertokaa siis ihmeessä ja kertokaa vielä millainen asunto teillä on, siis koko, huoneiden määrä, kuinka vanha jne jne :) kiitos
omakoti vs.paritalo
27
2318
Vastaukset
- sotilasmestari
Handelin 60v laina 200e/kk, sota-ajan tuote n.100m2 .
- VaihtoehtoTämäkin
Tai vaihda parempaan/pienempään yhtiöön. Meillä 100m2 paritalo ja kulut 850 e/kk lainaan, 80e/kk vastike, sähkö sisältäen osan lämmityksestä 100e/kk, vesi 40e/kk. Lainaa jäljellä suunnilleen saman verran kuin teillä. Hoidamme kaikki itse taloyhtiössä. Mitään ulkopuolisia palveluja ei osteta.
- tulikohan oikein
Ja mikä on selittävä tekijä? Puulämmitys ja osakkaat hankkiin omaan lukuun ilmaiset klapit? Eihän 80€/kk riitä edes tuon kokoisen asunnon lämmityskuluihin kaukolämmöllä.
- VaihtoehtoTämäkin
tulikohan oikein kirjoitti:
Ja mikä on selittävä tekijä? Puulämmitys ja osakkaat hankkiin omaan lukuun ilmaiset klapit? Eihän 80€/kk riitä edes tuon kokoisen asunnon lämmityskuluihin kaukolämmöllä.
Selitys on se, että meilä on omatoiminen isännöinti sisältäen kirjanpidon ja kaiken muunkin, eli siis mitään palveluja ei osteta ulkoa vaan kaikki tehdään itse. Läämitys hoidetaan meidän paritalossa ilmalämpöpumpulla ja kovilla pakkasilla käytetään kevyttakkaa tukilämmitysmuotona.
- selvä...
VaihtoehtoTämäkin kirjoitti:
Selitys on se, että meilä on omatoiminen isännöinti sisältäen kirjanpidon ja kaiken muunkin, eli siis mitään palveluja ei osteta ulkoa vaan kaikki tehdään itse. Läämitys hoidetaan meidän paritalossa ilmalämpöpumpulla ja kovilla pakkasilla käytetään kevyttakkaa tukilämmitysmuotona.
Eli selitys oli ilmalämpöpumppu, toisin sanoen lämmityskuluja on maksettu asunnon hinnassa.
- omassa-asuja
No en minä kyllä vertaisi paritaloa ok-taloon vaan rivitaloon.
Olen laskenu että asuminen 170/200 neliön ok-talossani vm2002 maksaa noin 330€/kk.
Tuo summa sisältää kaikki juoksevat kulut: sähkön (sähkölämmitys) n.2000€, veden ja jäteveden n.350€, jätehuollon n.200, vakuutukset (myös kotivakuutus) n.450€, kiinteistövero n.210€, tontin vuokra n.450€, ruohonleikkurin bensat, nuohouksen, pikku korjaukset yms.
Tuohon summaan ei sisälly lainakuluja, jotka ovat 1200€/kk.
On se vaan halpaa omassa kun ei tarvi elättää kyljessään loisivaa isännöitsijää ja huoltoyhtiötä. - OKT:oon ihastunut
Vuokra 650 €/kk
Lämmitys 68 €/kk (öljy)
Sähkö 60 €/kk
Tiemaksu 8 €/kk
Kotivakuutus 10 €/kk
Pihan auraus 0 €/kk
YHTEENSÄ 796 €/kk (eli n. 400 €/kk per lärvi)
Vesi tulee kaivosta, paskakaivoja ei tarvi tyhjentää koskaan (?) eikä näin ole tehty, koska ovat saostuskaivoja ja tavara liukenee hiljalleen ojaan. Omaan muutetaan kuun lopussa.
Vastiketta saat maksaa ikuisesti, mutta omakotitalossa on sitten omat riskinsä. En kyllä ikinä suostuisi sosialistiseen kommuuniasumiseen eli kerros- tai rivitaloon.- Lärvit kiinni
taidat olla vitsimiehiä.
- halapaa on
330€/kk ja viisi ihmistä asumassa, eläimiä en laskenu tällä kertaa mukaan.
- 50/50 naapurin kanss
vihoviimeinen asumismuoto, mieluummin rivitalo.
- asuminen paritalossa
Asun paritalossa (98 m2) ja asumiseen menee lämmityksineen (sähkölämmitys kesk. 150 euroa/kk käyttösähköineen) suunnilleen saman määrä rahaa kuin aikaisemmin 63m2 (vastike 190 eur/ muut asumiskulut vak. sähkö yms. 90 euroa) kaksiossa. Isännöintiin 0 euroa ja kiinteistöhuolto minä ja naapuri itse. Jätekulut menee puoliksi eli noin 17 euroa/kk. Kiinteistövakuutus noin 20 euroa kk. Naapurin kanssa toimeen tulen hyvin joten ei ole kyllä valittamista.
- tontti ja tupa
Oma aina oma, olis se sitten paritalo rivitalo tai okt. Jos ei hirveetä hinkua pihtöihin ja siihen liittyviin kalustehankintoihin, valitsisin rivarinpätkän, mutta en asunto-osakeyhtiötä.
- nojaa-
Suurin kalustehnakinta taitaa olla ruohonleikkuri, maksaa noin 250€ (25€/vuosi). Tietysti sitten täytyy olla tavallisimmat käsityökalut kuten vasara, saha ja ruuvitalttoja yms mutta ne nyt tarvii olla vuokra-asunnossakin, jos meinaa saada edes taulun seinään. Pihahommiin pitää olla vähintään lapio ja oksasakset.
Jos ei halua tehdä pihatöitä, niin silloin ei kannata ainakaan asua rivarissa, niissä kun on PAKKO tehdä taloita. OK-talossa pääsee vähemmällä jos haluaa. - -elamaon-
1400e/v
suora sähkö,sähkösauna takka
vesi,jäte,k-vero,vakuutus,takkapuut
sisältää taloussähkönkin. - nokinaama
-elamaon- kirjoitti:
1400e/v
sisältää taloussähkönkin.Paljonkos sähköä kuluu ja mistä saat puut ja mihin hintaan.
- jooko..
-elamaon- kirjoitti:
1400e/v
sisältää taloussähkönkin.paljonko sun vanhemmat maksaa siitä sun asumisesta niiden nurkissa. Toi 1400 euroa taitaa olla sun viikkoraha koko vuodelta. Karkkipäiviä ei oteta lukuun. Jooko?
- hermertti00
jooko.. kirjoitti:
paljonko sun vanhemmat maksaa siitä sun asumisesta niiden nurkissa. Toi 1400 euroa taitaa olla sun viikkoraha koko vuodelta. Karkkipäiviä ei oteta lukuun. Jooko?
no empä ole tullut kyllä hullua hurskaammaks teidän juttuja lukiessanne...kysymys kuuluikin ettäpaljonko teillä ihmisillä menee kuukaudessa omakotitalo-asumiseen sisältäen sähkön, veden, jätemaksut JA lainan lyhennyksen (tietenkin jokuhan on varmaan onnekas eikä ole neää lainaa) ja paljonko siihen lisäks vuodessa muihin maksuihin, mitkä ei ole kuukausittain portiluukusta tipahtelevia...itse kun siis asun paritalossa ja maksan asumisesta pyörteesti tuhat euroa kuukaudessa ja olenkin miettinyt millaisessa omakotitalossa sitä tuolla rahalla asuisi vai asuisiko ollenkaan...kavereista toiset sanoo että ovat olleet tyytyväisiä ja pääsevät halvemmalla ja toisettaas sanovat ettäkalliimmaksi tulee kun esim rivarissa asuminen..hmm ..
- mitä järkeä
hermertti00 kirjoitti:
no empä ole tullut kyllä hullua hurskaammaks teidän juttuja lukiessanne...kysymys kuuluikin ettäpaljonko teillä ihmisillä menee kuukaudessa omakotitalo-asumiseen sisältäen sähkön, veden, jätemaksut JA lainan lyhennyksen (tietenkin jokuhan on varmaan onnekas eikä ole neää lainaa) ja paljonko siihen lisäks vuodessa muihin maksuihin, mitkä ei ole kuukausittain portiluukusta tipahtelevia...itse kun siis asun paritalossa ja maksan asumisesta pyörteesti tuhat euroa kuukaudessa ja olenkin miettinyt millaisessa omakotitalossa sitä tuolla rahalla asuisi vai asuisiko ollenkaan...kavereista toiset sanoo että ovat olleet tyytyväisiä ja pääsevät halvemmalla ja toisettaas sanovat ettäkalliimmaksi tulee kun esim rivarissa asuminen..hmm ..
No lainan lyhennyshän riippu lainan suuruudesta ja maksuajasta ja lyhennystavasta. Lainan määrä sitten taas riippuu asunnon koosta, sijainnista, kunnosta ja ostohetkestä.
Mitä ideaa on vertaila lainan kk-erän suurruutta?
A) 30 neliön mummonmökki ostettuna 18 vuotta sitten 20 vuoden tasaerä lainalla tai B) 460 neliön kivilinna Espoosta ostettuna viime vuonna ja vielä tasalyhenteisellä lainalla.
Mahtookohan olla eri kk-erä? Mitä se kertoo mistään?
Jos haluat tietää lainan kk-eriä niin joka pankin sivulta löytyy laskuri millä sitä voi laskea.
PS. Looginen ajattelusi viittaa siihen että kannattaa jatkaa yhtiössä jossa isännöinti huolehtii juoksevat asiat. - Sohvatiikeri
hermertti00 kirjoitti:
Suoraan kysymykseen:
Meillä menee noin 1350 egee kuussa asumiseen, lainoineen. Meillä on vähän yli 300 neliöinen kivitalo Helsingissä.
Tuota... mihin sinä voit käyttää tätä tietoa?
- kova...
... vastike, jos sen päälle tulee tosiaan vielä lämmitys. Meillä on erillistalo, eli tähän "omakotitaloyhtiöön" kuuluu 10 taloa. Vastiketta maksamme saman 350 euroa kuin tekin, mutta se sisältää lämmityksen. Vesimaksu tulee sitten talokohtaisesti erikseen.
Oleellinen kysymys lieneekin, kun teidän taloyhtiöllänne alkaa olla jo jonkin verran ikää, että kerätäänkö tuolla 350 eurolla rahaa johonkin korjauksiin, vai meneekö kaikki juokseviin menoihin? Jos rahaa kerätään, niin silloinhan se on pois tulevasta remonttilainasta.- epäilen
Mahtaako olla perillä edes mistä maksaa. Vastikkeessa voi olla mukana yhtiölainaa...
- pankin renki?
Sanoit että yhtiössä on 45 paritaloa, jos (oletus) kaikki ovat samankokoisia asuntoja, niin yhtiövastikkeet 90 asuntoa x 350eur on 31500 eur /kk. Siis mitä tuossa maksetaan? Tonttivuokraa? Vanhoja korjauksia (rahoitusvastikkeena)? Meillä 84 neliön paritaloasunto pienessä "hartiapankki" yhtiössä - vastike, vesi, suorasähkölämmitys kulut n 200 eur/kk tähän vielä lainakulut päälle niin menee kuussa vähän alle tonni.
Aika pieni on tuo lainanmaksu 500eur/kk. Paljonkohan siitä menee pääoman lyhennyksiin eli oikeaan lainan maksuun?- pihalla asioista
Luulisin. Jos esimerkiksi 40% velattomasta hinnasta on jääny yhtiön velkaosuuteen, niin oma laina on pieni ja yhtiövastike rahoitusvastikkeen kanssa suuri.
- erkki esimies
Meillä okt 270/240 m2 ja vuodelta 2006.
Lainaa lyhennetään 1000 kuukaudessa (eikä sitä ole kuin 25 tuhatta jäljellä).
Asumiskulut kaikkineen (sis. myös vakuutukset talosta ja kaapelitv:n) on 350€/kk. KUlut on laskettu siis vuoden ajalta ja sitten jaettu koko potti 12:sta, kesällähän ei mene rahaa paljon lämmitykseen.
Huoltoyhtiötä ja isännöintiä ei sitten ole vaan itse on hoidettava lumen kolaukset ja kaikki mitä hajoaa esim. vesikalusteita, joten ei aivan suoraan varmasti voi verrata noita kuukausittaisia kuluja. Ei sitten kyllä myöskään makseta muiden maksuja :)- hermertti00
Ilmaisenjo mä itseni väärin vai miksi vain harvat ymmärtää vastata kysymykseen ?
"Sohvatiikeri3.3.2010 18:17
Suoraan kysymykseen:
Meillä menee noin 1350 egee kuussa asumiseen, lainoineen. Meillä on vähän yli 300 neliöinen kivitalo Helsingissä.
Tuota... mihin sinä voit käyttää tätä tietoa? " Jos asumme nyt pienessä paritalossa ja maksamme n.1000e kuussa, niin siihen 300e enempi(mikä nyt on aika pieni raha kuitenkin...), niin asuisimme 200m2 isommassa kivitalossa pk-seudulla...vertailuun käytän....
"Mahtaako olla perillä edes mistä maksaa. Vastikkeessa voi olla mukana yhtiölainaa... " kyllä, vastikkeessa on mukana yhtiölainaa ja suurin osa siitä onkin, mutta mietimpä juuri sitä, onko järkeä asua as.yhtiössä kun maksan myös naapurin putkiremontin ja toisen naapurin talon ulkokuoren uusimisen ja kolmannen naapurin sadevesijärjestelmän joka ei minua liikuta niin pätkääkään...vai maksaisinko ennemmin kalliimpaa ja parempaa kotia sillä naapurien remonttien hinnalla...
"No lainan lyhennyshän riippu lainan suuruudesta ja maksuajasta ja lyhennystavasta. Lainan määrä sitten taas riippuu asunnon koosta, sijainnista, kunnosta ja ostohetkestä.
A) 30 neliön mummonmökki ostettuna 18 vuotta sitten 20 vuoden tasaerä lainalla tai B) 460 neliön kivilinna Espoosta ostettuna viime vuonna ja vielä tasalyhenteisellä lainalla.
Jos haluat tietää lainan kk-eriä niin joka pankin sivulta löytyy laskuri millä sitä voi laskea.
PS. Looginen ajattelusi viittaa siihen että kannattaa jatkaa yhtiössä jossa isännöinti huolehtii juoksevat asiat. "
Pyysin tosiaan kertomaan myös asunnosta, että onko kyseessä mummonmökki 20m2 vai kivitalo 400m2...kunhan nyt kyselen, ihmeellistä miten porukka täällä ei voi vastata suoran kysymykseen vaan aletaan penkoa ja ihmetellä ja n*ssimaan pilkkua kun ei ole ilmaistu itseään nyt niin että kaikki varmasti ymmärtäisivät..
"Huoltoyhtiötä ja isännöintiä ei sitten ole vaan itse on hoidettava lumen kolaukset ja kaikki mitä hajoaa esim. vesikalusteita, joten ei aivan suoraan varmasti voi verrata noita kuukausittaisia kuluja. Ei sitten kyllä myöskään makseta muiden maksuja :)" tätä nimenomaan tarkoitan, meillä huolehditaan ihan itse oman talon kolauksista ja pihatöistä, kaikki mikä on talon sisäpuolella kuuluu itselle (paitsi putket), eli jos sähköt prakaa talon sisäpuolelta, olet itse korjausvelvollinen, jos taas seinästä tippuu rappaukset, kuuluu se taloyhtiölle... eli periaatteessa, (vastikkeessa on siis myös rahoitusvatsiketta mutta me maksamme nyt mmuiden remontteja, meille ei ole twhty vielä mtn remontteja) maksamme tiemaksuna, roskismaksusta ja tonton vuokrasta kuukauydessa sen 350e...että sapettaa.jos maksaisimme tällä summalla omakotitaloa, asuisimmeko paremmin kuin nyt kun tuonkin summan voisi käyttää vaikka keittiöremonttiin jne jne jne eikä atrttis maksella muiden remontteja... - huonoja vastauksia
hermertti00 kirjoitti:
Ilmaisenjo mä itseni väärin vai miksi vain harvat ymmärtää vastata kysymykseen ?
"Sohvatiikeri3.3.2010 18:17
Suoraan kysymykseen:
Tuota... mihin sinä voit käyttää tätä tietoa? " Jos asumme nyt pienessä paritalossa ja maksamme n.1000e kuussa, niin siihen 300e enempi(mikä nyt on aika pieni raha kuitenkin...), niin asuisimme 200m2 isommassa kivitalossa pk-seudulla...vertailuun käytän....
"Mahtaako olla perillä edes mistä maksaa. Vastikkeessa voi olla mukana yhtiölainaa... " kyllä, vastikkeessa on mukana yhtiölainaa ja suurin osa siitä onkin, mutta mietimpä juuri sitä, onko järkeä asua as.yhtiössä kun maksan myös naapurin putkiremontin ja toisen naapurin talon ulkokuoren uusimisen ja kolmannen naapurin sadevesijärjestelmän joka ei minua liikuta niin pätkääkään...vai maksaisinko ennemmin kalliimpaa ja parempaa kotia sillä naapurien remonttien hinnalla...
"No lainan lyhennyshän riippu lainan suuruudesta ja maksuajasta ja lyhennystavasta. Lainan määrä sitten taas riippuu asunnon koosta, sijainnista, kunnosta ja ostohetkestä.
PS. Looginen ajattelusi viittaa siihen että kannattaa jatkaa yhtiössä jossa isännöinti huolehtii juoksevat asiat. "
Pyysin tosiaan kertomaan myös asunnosta, että onko kyseessä mummonmökki 20m2 vai kivitalo 400m2...kunhan nyt kyselen, ihmeellistä miten porukka täällä ei voi vastata suoran kysymykseen vaan aletaan penkoa ja ihmetellä ja n*ssimaan pilkkua kun ei ole ilmaistu itseään nyt niin että kaikki varmasti ymmärtäisivät..
"Huoltoyhtiötä ja isännöintiä ei sitten ole vaan itse on hoidettava lumen kolaukset ja kaikki mitä hajoaa esim. vesikalusteita, joten ei aivan suoraan varmasti voi verrata noita kuukausittaisia kuluja. Ei sitten kyllä myöskään makseta muiden maksuja :)" tätä nimenomaan tarkoitan, meillä huolehditaan ihan itse oman talon kolauksista ja pihatöistä, kaikki mikä on talon sisäpuolella kuuluu itselle (paitsi putket), eli jos sähköt prakaa talon sisäpuolelta, olet itse korjausvelvollinen, jos taas seinästä tippuu rappaukset, kuuluu se taloyhtiölle... eli periaatteessa, (vastikkeessa on siis myös rahoitusvatsiketta mutta me maksamme nyt mmuiden remontteja, meille ei ole twhty vielä mtn remontteja) maksamme tiemaksuna, roskismaksusta ja tonton vuokrasta kuukauydessa sen 350e...että sapettaa.jos maksaisimme tällä summalla omakotitaloa, asuisimmeko paremmin kuin nyt kun tuonkin summan voisi käyttää vaikka keittiöremonttiin jne jne jne eikä atrttis maksella muiden remontteja...Luin itse tarkemmin tuota kysymystä ja alussa kyselet vain kuluja ilman taustatietoja (=merkityksetöntä).
Lopussa pyydät myös taustatietoja, mutta siitä oli jääny kysymysmerkki pois, joten moni ei enää huomannu sitä edes kysymykseksi.
Mutta olihan siellä kerrottu kulujakin, mutta edelleen, ei lainan kuukausierällä ole juuri mitään uutisarvoa. Osa on ostanu talonsa 100% lainalla ja joku toinen vain pienellä lainalla kun on jo maksanu aikaisempaakin asuntoa.
- joudut naimisiin
Laske ihan mitä ja miten päin vain. Vastaus on omakotitalo.
Paritalossa olet naimisissa sen toisen asujan kanssa. Siis ihan suoraan naimisissa. Jos tämä asukas on paska niin asumisesi on helvetillistä. Tai voi olla että naapurissa nyt oleva on ok mutta entä sitten kun se huomenna laittaa asunnon myyntiin ja tilalle muuttaa paska?
Rivitalossakin on sentään se hyvä puoli että jos yksi asukas on paska niin porukalla voidaan tämä yksi paska saada ojennukseen. Paritalossa sulla ei auta kuin ehkä haulikko. Et sä poliisiakaan sinne voi joka päivä soitella ja tiettyihin asioihin kukaan ei puutu millään tavalla vaikka mihin valittaisit.
Siis ihan turha edes käydä laskemaan mitään kustannuseroja. Jos sulla on varaa omakotitaloon niin tottakai sellainen. Jos ei ole niin sitten vaikka rivitalo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3077740Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne866031Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1733581Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee322077Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san221916Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1951911- 361699
- 441494
- 591486
- 221441