Hei!
Voiko palkanlaskija itse pidättää palkastani VÄHEMMÄN veroja, kuin mitä verokortissani lukee?
Tilanne se, että sain tänään palkkakuitin, ja tarkistin sen niin kuin aina. Huomasin palkkaa itse laskiessani, että ennakonpidätys oli monta kymppiä vähemmän, kuin olisi kuulunut (lasken palkan aina itse etukäteen tehtyjen tuntien perusteella ja vertaan omaa laskelmaa palkkakuittiin).
Normaalisti veroprosenttini on 9,5%. Nyt minulta on pidätetty vain 6,86%.
Tämän lisäksi palkasta on _ihan oikein_ peritty Tvak Evak & sairausvakuutuksen päivärahamaksut.
En ole pyytänyt veroprosentin alennusta, en toimittanut uutta verokorttia (palkanlaskennassa vuoden 2010 -kortti), enkä muutenkaan pyytänyt mitään vähempiä pidätyksiä.
Kostautuuko tämä minulle myöhemmässä vaiheessa mätkyinä?
Astetta hankalampaa on myös se, että firma on ulkoistanut palkanlaskennan jollekin tilitoimistolle ja palkkakuitissani ei lue, kuka palkkani laskee.. Esimieheni on myös munaton nuija, joka ei "muista" tai "tiedä" palkanlaskijaamme, kunhan lupaa vain ottaa selvää. Arvatkaa vaan, saanko koskaan sitä selville..
Nythän virhe ei sinällään haittaa, firma on maksanut mulle enemmän palkkaa kuin olisi pitänyt, ja mahdollisten mätkyjen tullessa mätkyt olisvat ihan pari kympin luokkaa, mutta haluaisin vain selvittää asian periaatteesta. Firmassa takana 1½ vuotta ja nyt ekan kerran ongelmia palkan kanssa.
Palkanlaskija mokasi?
34
18094
Vastaukset
- j
jos olet koko vuoden töissä.palkanlaskennassa on tullut moka.
- _Kauri_
Käynyt vastaavalla tavalla, tosin oli unohdettu verot vähentää palkasta kokonaan. Saatiin korjattua mukavasti seuraavan kuun palkassa mistä sitten vähennettiin molempien kuukausien verot oikean mukaan. Kyllähän se kirpaisi kun seuraavan kuun palkasta jäänyt juuri mitään käteen, mutta onneksi en hassannut edellisen kuun palkkaa kokonaisuudessaan kun tiesin missä mennään. :)
Ei muuta kuin rohkeasti yhteyttä esimiehen kautta tai sitä korkeamman tahon kautta tuonne tilitoimistoon niin asian saa korjattua. - Anja I
Eiköhän sinun olisi parasta kysyä asiaa ao.palkanlaskijalta kuin ihmetellä täällä asiaa....
- TS
Mikäli olet rastittanut että työnantaja käyttää A kohtaa, jossa on tuloraja vuodelle, niin
palkanlaskentaohjelma laskee veron kumulaativisesti käyttäen 30,33 veropäivää kuukaudessa,
sen tähden vero% on tuo 6,86. - uusi verokortti
Homma hoituu soitolla verotoimistoon. Ilmoitat maksetut verot ja palkat sekä arvion loppuvuoden tuloista, niin verotoimisto laskee sulle uuden verokortin, jolla vaje tulee täytettyä.
Palkanlaskia ei saa keksiä prosentteja omasta päästä, vaan hänen täytyy noudattaa verokortin prosentteja. Jos sinä pyydät pidättämään enemmän, niin sen hän voi tehdä, mutta ei voi pidättää vähempää kuin mitä kortissa lukee.- Tosihyväneuvo
jos vaihtaisit firmaa, ottaisit lopputilin kun noinkin huonosti hoitavat ulkoistuksenkin.
- 14+4
On käynyt niin että verot ja eläkemaksut on vähennetty palkasta mutta ne on jäänyt työnantajan taskuun. Tarkastakaa eläkeotteet tyoelake.fi verkkopankkitunnuksilla, jossa näkyy edellisvuosien tulot ja jos ei näy ne on jätetty maksamatta koska se on helppoa. Ilmoittakaa korjauspyyntö niin asiat hoidetaan kuntoon.
- piti sanoman
On käynyt niinkin että..
- LKEK
Työeläkeotteesta näkee onko työnantaja ilmoittanut palkkatiedot vakuutusyhtiöön, ei sitä onko ne maksettu. Se taas on aivan eri juttu.
- femkge
LKEK kirjoitti:
Työeläkeotteesta näkee onko työnantaja ilmoittanut palkkatiedot vakuutusyhtiöön, ei sitä onko ne maksettu. Se taas on aivan eri juttu.
Olet oikeassa. Työeläkeotteen tarkastamista on mainostettu viime aikoina paljon mutta ei mitä se tarkoittaa.
http://www.etk.fi/Page.aspx?Section=41030 - juakko2445
femkge kirjoitti:
Olet oikeassa. Työeläkeotteen tarkastamista on mainostettu viime aikoina paljon mutta ei mitä se tarkoittaa.
http://www.etk.fi/Page.aspx?Section=41030Minun mielestäni ihmiset eivät edes tarvitse kattoa pään päälle
http://www.fatalfailblog.com/index.html
- ötkö
olet varmaan töissä Staffpointilla? sieltä ei tule yhtäkään palkkaa virheettä
- kunnallinen parempi
olet ilmeisesti yksityisellä...?mitä jos kävisit verotoimistossa palkkakuitin ja verokortin kanssa?mikäli et ole tyytyväinen nyk.työhösi,voithan aina hankkia uuden työn.ja selvitä ennen uuden työn ottamista vastaan mistä asioista pomosi on selvillä ja mistä ei?olen törmännyt muutamassa paikassa siihen ettei palkanlaskija osaa laskea palkkaa perustellen ettei ole saanut tietoa missä puolella olen ollut hommissa...raskaamassa,hieman raskaamassa vaiko kevyemmässä.ja lopuksi tuskaillut päälle"en tiedä kohta mikä/kuka olen kun en osaa laskea kenenkään palkkoja oikein"
- PS
kuten tuolla jo yksi vastasikin, niin sinulla on todennäköisesti se A-valinta verokortista jolloin palkanlaskentaohjelma laskee sen kumulatiivisesti. Eli jos jonakin kuukautena on tienannut enemmän kun mitä on esim palkkakautena tulorajana, mennyt osa lisäprossalla. Ja taas vastaavasti toisena kuukautena se voi jäädä alle sen palkkkauden tulorajan. Eli ohjelma tasaa näitä ns käyttämättömiä tuloraja euroja. Vaikea yrittää selittää, mutta kyllä se ihan oikein on jos tämä on ollut "syy". Jos laskisit kertyneet bruttotulot yhteen mitä tuolla verokortilla olet tienannut ja siitä ottasit perusprossalla ennakonpidätyksen, pitäisi se olla sama kun mitä on pidätetty yhteensä tuolla kortilla. Tällästen juttujen takia suosittelen aina kaikille valitsemaan sen b-tulorajan eli yhen tulorajan jotta ei tartte sitten ihmetellä jos veroa meneekin yhtäkkiä enemmän tai vähemmän. Niin, ja tuo kumulativiinen laskenta on ihan ok verottajankin puolelta. Taitaa kaikissa palkanlaskentaohjelmisssa olla nykyään tuo.... Että sellasta :)
- Työhaluinen ihminen
No, tuo on vielä pientä. Minulla kun sattuu olemaan erään isomman kaupungin palkanlaskija hoitamassa työnantajani palkat ja palkkaa tulee ihan miten sattuu. Välillä tulee palkkakuitti ja välillä ei ja usein tulee ihan mielivaltaisesti rahaa jokunen satanen ja onpa kerran ollut kaksi ja puoli kuukautta ettei ole rahaa tullut ollenkaan. Olen puolen vuoden aikana viisi eri kertaa käynyt kysymässä että miksi ei palkka tule ajallaan ja miksi sitä tulee ripotellen.
Arvatkaas että mikä oli vastaus? Sanottiin että vain vakituisten ja ylemmän tason johtajien palkat pyritään, Huom! PYRITÄÄN.. hoitamaan ajallaan ja sen takia näiden tilapäisten ja muutoin määräaikaisten palkat joutuu olemaan toissijaisia ja siksi ne menvät vähän näin. Siis vakituisten ja johtajien palkat ovat tärkempiä kuin meidän muiden! Näin on eräässä suuressa kaupungissa Suomessa vuonna 2010!
Ymmärtäisin että jos tämä tapahtuisi jossain kehitysmaassa tai olisi satunnainen ilmiö mutta kun tämä on jatkuvaa. Olin aiemmin tekemässä samaa työmarkkinatuella ja Kela hoiti tuon rahan aina säännöllisesti ja lisäksi sain matkarahan sekä kunnolla asumistukeakin. Mutta sitten kun sanottiin että nyt saat tämän oikein työnä, niin ensin meni tuo matkaraha ja sitten leikattiin vielä asumistukikin ihan olemattomiin niin eipä sitä palkkaa saa edes sen vertaa kuin työttömänä saisi. Jos tuota palkkaa yleensä edes tulee...
Arvatkaa, onko minulla enää kohta edes motivaatiota tehdä työtä kun siitä näin rangaistaan? Miksi työtön saa periaatteessa enemmän rahaa kuin työtä tekevä? Miksi työhaluisen ihmisen palkkaa käsitellään ihan miten sattuu? Haluaisin tehdä työtä mutta kohta minulla ei rahat tällaiseen riitä.
Pitääkö minun ruveta vastoin tahtoani jälleen työttömäksi?- pikkuhitleri
Hallintoylihoitaja jättää kuittaamatta tehdyt tunnit, koska haluaa näyttää mihin pysytyy.
- HymHym!
Tapahtui niin että mies meni sanomaan palkanlaskijalle; viime tili oli laskettu väärin, eli oli liian vähän rahaa!
Palkanlaskija sanoi että mikset tullut sanomaan edelliskerralla kun sait liikaa rahaa!
Siihen mies; kyllä minä yhden virheen ymmärrän mutten kahta peräjälkeen! - Palkollinen minäkin
Olet varmaankin toimittanut uuden verokortin työnantajallesi tämän vuoden alussa. Ennakonpidätys helmikuussa tapahtuu sen mukaisesti. Jos uudessa verokortissasi on pienempi perusprosentti kuin vanhassa, niin kumulatiivisessa ennakonpidätyksessä tämä merkitsee sitä, että tammikuussa olet "maksanut liikaa" veroja ja se sitten hyvitetään helmikuun palkanlaskennassa. Näin ollen helmikuun nettopalkkasi oli parempi kuin tammikuussa.
Mielestäni sinun ei kannata panikoida eikä tehdä mitään. Kumulatiivinen ennakonpidätys hoitaa tilanteen oikeaksi eikä sinulle tule mätkyjä. Katso siis rauhassa maaliskuun palkkalaskelmasi. Jos sitten edelleen tuntuu siltä, että "saat" liikaa rahaa, pistä ne syrjään mätkyjen maksamista varten. Ole tyytyväinen, että olet saanut valtiolta ilmaista lainaa. - hjklm
Miten ihmeessä voi olla noin pieni prosentti? Mulla ei ole koskaan ollut alle 24% vaikka olenkin pienituloinen.
- Joku vaan
noo...jos leikit ettet ole huomannut mitään, niin mätkythän siitä perässä tulee ;)
- kyllästynnyt
jos tilitoimisto on verkkotililit ni aina mokaavat.
- TommiMRautio
Tarkoitatko "kympillä" kymmentä markkaa eli "kymppiä" vai kymmentä euroa eli "kymmentä euroa" ? Täytyy edelleen muistuttaa, että nimikkeet "huge", "femma", "kymppi", "satku" ja "viitosen", "kympin", "satasen", "tonnin" jne kuuluvat vain Suomenrahan eli Markan nimikkeisiin. Nykyisin käytössä olevaa Euroopan rahaa eli Euroa kutsutaan asiallisemmin. Tiedätkö mistä syystä ?
- ei tsadilainen
Koska sinä olet saanut sen jostain päähäsi. Kyllä täällä ainakin puhutaan ihan normaalisti viitosista ja kympeistä eurojen yhteydessä.
- TommiMRautio
ei tsadilainen kirjoitti:
Koska sinä olet saanut sen jostain päähäsi. Kyllä täällä ainakin puhutaan ihan normaalisti viitosista ja kympeistä eurojen yhteydessä.
Sinä olet pelkuri ja todennäköisesti sosialisti.
EU on väliaikainen instituutio.
Viiden vuoden kuluessa EU alue on muutunut islamilaiseksi hallintoalueeksi ja Suomessa on käytössä joko meidän laatimat sharia lait tai muslimien laatimat sharia lait.
Saatte mitä tilasitte.
- vai ei?
Jos kyseessä on kumulatiivinen verotus niin kyllä voi. Enemmän tai vähemmän. Minulla ainakin on vaihdellut paljonko veroa menee. Sen saa itse ruksittaa verokortiin kumman haluaa. Itse en kumulatiivista ole halunnut, koska joskus kävi niin, että tilistä meni 20% enemmän veroa kuin normaalisti! Tätä sattui vain kerran, mutta se riitti. Yleensä heitto oli ehkä 1-1,5%.
- opiskelijatutkija
NAISET, olkaa hyviä ja osallistukaa tähän kyselyyn.
Tällä kyselyllä sinä pääset VAIKUTTAMAAN uuteen kehitteillä olevaan NAISILLE SUUNNATTUUN lonkeroon.
Täyttäminen kestää vain noin 2 minuuttia ja on helppo ja kiva täyttää! Kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille.
https://elomake3.laurea.fi/lomakkeet/2206/lomake.html - ex palkanlaskija
Oletko ilmoittanut verokortissasi pidätettäväksi kuukausirajan vaiko vuosirajan, nykyään voi ruksata kumpaa haluaa käytettävän. Jos palkanmaksajalla käytössä kumulatiivinen ennakonpidätys, eli käytetään kuukausirajaa ja ylimenevästä osasta otetaan sitten lisäprosentin mukainen vero, jos edellisessä palkassa on tuosta verosta osa mennyt lisäprosentilla, ja nyt tuloraja on alittunut, voi todellakin käydä noin.
Tuossa tavallaan palautetaan sitä lisäprosentilla perittyä ennakonpidätystä, eli tuo on varmaan yleisin pidätystapa, eikä siinä joudu sitten myöhemmin maksamaan lisää, vaan tuo toimii koko verovuoden.- veroprosentti?
olisin minäkin kirjoittanut. Olin palkanlaskijana aikaisemmin. Aina työntekijät tulivat valittamaan verosta, kun eivät ymmärtäneet. Neuvoisinkin näille palkansaajille, että ottaisivat asiasta tarkkaan selvää, ennenkuin menevät haukkumaan palkanlaskijaa. Minäkin otin lopputilin, en enää jaksanut jahkata tietämättömien työntekijöiden kanssa. Kävipä niin, että yksi työntekijä halusi palkkatodistuksen veronpidätyksestä. Eipä tainnut ymmärtää, että sehän "kulkee" vuoden alusta siinä tilinauhassa. No, hän meni verotoimistoon valittamaan palkanlaskijasta, eli minusta. Verotoimistosta soitettiin ja kysyttiin siitä tilinauhasta tulkintaa. Jokainen tilinauhahan on vähän erilainen. Meillä se näytti perusprosentin eritavalla ja eri paikassa lisäprosentista. En enää tarkkaan muista, miten se meni, mutta ohjelma kai otti veron erilaisista nimikkeistä, eli oli monta summaa. Oli siinä kuitenkin yhteenlaskettu koko veron osuus. Tätä työntekijä ei ymmärtänyt ja verotoimistossakin vain haluttiin varmistaa. Minulle sanottiin että vero on ihan oikein. Palkanlaskuohjelmahan sen laskee, tosin tiedot täytyy syöttää oikeilla koodeilla. Ja kun johtajakaan ei ymmärtänyt palkanlaskusta mitään vaan haukkui minut, pyysin verotoimistoa lähettämään johtajalle kirjeen, jossa todettiin, että kaikki oli ihan oikein. Mutta minä sain tarpeekseni ja otin lopputilin. Onneksi oli vielä sellainen aika, että sai töitä. Minäkin hain ja olisin päässyt kolmeen paikkaan, yksi piti valita, kun en voinut kolmeen mennä. Ja arvatkaapa mitä, valitsin sellaisen työpaikan, jossa ei ollut palkanlaskua ollenkaan. Siitä lähtien olen vihannut työntekijöiotä, jotka eivät ymmärrä yhtään mitään. Näissä lakkoasiossakin vihaan totaalisesti palkansaajia. Vaikka olen jo eläkkeellä. Ottaisivat mokomat kommarilakkoilijat asioista selvää ennen kuin rupeavat vaatimaan mahdottomia. Nyt esimerkiksi nämä ahtaajat vaativat 12 kuukauden palkan korvausta irtisanomisesta. Eivät taida tietää, että kun se kerralla maksetaan, siitä menee veroa ainakin 60 %. No, valtiohan siitä hyötyy. Lisäksi eivät saa työttömyyskorvausta ennenkuin se 12 kuukauden aika on mennyt. Sitten siihen vielä pitämätön kesäloma Menee kauan ennen kuin saavat uutta rahaa. Heidän pitäisi elää se aika sillä irtisanomiskorvauksella ja veikkaisinpa, että alussa tulee tuhlattua niin, että lopussa ei enää olekaan rahaa jäljellä!
- ERKKI666
Sun elämä on pilalla. Joudut vankilaan. Mikä vääryys. Veropetos mikä veropetos
- Verokarhu72
Kun ottaa huomioon sinun veroprosentin ja arvoi sen perusteella tulosi, niin tulet saamaan ehkä 20e mätkyt vuonna 2011 jouluna!!!!!
Siinä on joulu ja koko loppuelämä pilalla.
Otan osaa...
ps. voin nyt neuvoa sua sen verran, että voit laittaa vaikka sen 20e sukanvarteen odottamaan niitä mätkyjä jolloin voit maksaa sen kätevästi.- fasdafsdafs
Ei kannata riemastua asiasta, josta ei tiedä mitään.
- 9,5% vero on ?
Kysyn nyt ihan uteliaisuudesta, kun itse olen ollut palkkatyössä 40v ja en ole koskaan kuullutkaan noin pienistä prosenteista.
Kuinka ihmeen pieni pitää palkan olla noilla prosenteilla ?- Alkup. kirjoittaja
Alkuperäinen kirjoittaja vastaa:
Kiitos asiallisista vastauksista. En ollut jotenkin tajunnutkaan tuota kumulatiivista verotusta, hyvä että selkeytitte.
However, kävin muutenkin verotoimistossa hakemassa sivutulokorttia, ja näytin samalla palkkakuittia virkailijalle. Virkailija tuumi heteken laskeskeltuaan, että palkanlaskija on pidättänyt sairausvakuutuksen päivärahavähennykset "veroina", joten varsinaisten verojen osuudeksi tuli pienempi osa.. Hän oli siis sitä mieltä, että palkanlaskennassa tullut virhe.
Sitten kysymyksiin pienestä veroprosentistani. En itse todella tiedä, mitä kautta veroprosentti määräytyy, mutta kuntani tuloveroprosentti on 19%, evak tvak yhteensä 4,9% (niin kuin kaikilla) ja sairausvakuutuksen päivärahamaksu 0,93%.
Mulla on osa-aikainen duuni, josta vuositulot viime vuonna n. 12 000e, ikää 22. Että siksi.
- Verottaja
No on joillakin isot murheet,ei voi muuta sanoa ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201757
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy461094Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43964Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50846Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44802Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760