Kertokaapa maakravulle oikein rautalangasta vääntämällä ulkolaitaperämoottorin oikea käynnistysmanööveri. Moottorina -92 Suzuki 60 DT kauko-ohjauslaitteella. Itse teen näin: kylmä kone. Käännän avaimesta virrat päälle (en starttaa vielä), pumppaan avainta (ryyppy) hitaasti 3-4 kertaa noin 3s/ painallus ja käännän starttia avaimella. Joskus kone käynnistyy mutta joskus taas vain urahtelee. Sitten jos ei käynnisty vedän käsikaasukaasun kauko-ohjaimesta ylös ja kokeilen taas starttia. No nyt käynnistyy useimmiten, mutta joskus vielä vaatii ryyppypumppaamista. Teenkö tässä nyt jotain täysin väärin, kun tuntuu, että naapureilla samanlaiset koneet starttaavat aina helpommin...
Perämoottorin oikea käynnistäminen
9
11507
Vastaukset
- 17
En oo varma, kun ei ole kokemusta mutta ohjekirjassa lukee miten startataan.
- 1243
Jos sulla on polttoaineletkussa se pallukka niin pumppaa se jööti ensin kovaksi ja sitte starttaat niinkun starttaat
- Benssi
... jos pumppaat avainta ilman että samalla pyöritätä starttia.
Eli tee näin, niin kylmä moottori lähtee taatusti käymään kunnolla ja heti:
1. Pumppaa bensaletkun pallo "kovaksi", kuten tuossa jo joku mainitsi.
2. Nosta tyhjäkäyntikaasun vipu kokonaan ylös
3. Käännä avain startti-asentoon asti heti ja pidä avain koko ajan sisään painettuna antaaksesi samalla ryyppyä (moottori ei saa mitään huikkaa jos painat avainta sisään ilman, että samalla pyörität starttia),
ja pidä avain sisäänpainettuna koko starttauksen ajan, älä pumppaa avainta.
4. Kun moottori käynnistyy vapauta avain ja vähennä asteittain tyhjäkäyntikaasua kun moottori käy tasaisesti.
Jos ei tällä menetelmällä moottori käynnisty "kuin palmun alta" on jossakin vikaa.- khhjhfh
Kiitos autoit näin vuosien jälkeen kahta blondia merihädässä. Poijuun laitettiin vene kyllä sitten surffilaudan avulla:)
- Epäilen_Syvästi_Ohjetta
Edellinen ohje: "2. Nosta tyhjäkäyntikaasun vipu kokonaan ylös"
Mercurun manuska: Do not advance the neutral fast idle speed feature on the remote control for initial starting.
Ainakin Mercury kieltää käsikaasun käyttämisen startin alussa. uinka moni starttaa autoaan kaasu pohjassa...?
- bensis_
juu,ei se avain mitään pumppaa...avaimen painaminen antaa vaan virtaa sähkösolenoidille,eli kytkee sähköisen ryyppyläpän kiinni asentoon. Letkusta lutkutat pallukan kovaksi ,siis tankin ja koneen väliltä.
- markku_acd
Suuret kiitokset Benssille ja Bensikselle. Olenkin aina miettinyt, että jokin tässä menee vikaan. Näillä ohjeilla on hyvä startata uuteen veneilykautteen.
- Etekki
Osta uusi Evarin e-tec niin loppuu nuo ongelmat! Minä en tee ikinä mitään muuta kuin käännän avaimesta ja moottori hyrähtää ensimmäisellä pyörähdyksellä jokaikinen kerta käyntiin kuin palmun alta. Myös vaikka olisi ollut pakkasta. Sama koskee joka kerta kevään ensimmäistä käynnistystä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743515
- 463152
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle512381Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas3442011- 1401759
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161585Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan131461Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?121279- 451204
Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii671120