Turussa vanteen oikaisu?

vanteessa särkyä

Iltaa,

Osaisikohan joku neuvoa Turun talousalueella paikkaa, joka tekee henkilöauton vanteen oikaisuja? Ilmeisesti kuitenkin sen verran spesiaalihomma, että aika harva rengasliike tekee. Säästäisin hieman aikaa ja vaivaa, jos ei tarvitse soitella lukuisia "ei oo"-puheluita.

Paljon kiitoksia jo etukäteen! =)

24

2621

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parempi ..

      lopputulos on kun ostat uuden vanteen tilalle. Hyvää et saa vaikka kuinka oiottaisiin.

      • vanteessa särkyä

        Kyseessä on vanha Alutecin alumiinivanne. Mistä saan vastaavan tilalle? Enkä haluaisi peltivannettakaan pistää tilalle. 3 alua ja yksi pelti, aika ikävän näköinen lopputulos. Mitä mahtaa katsastusmieskin asiasta tuumia? Tosin, ei varmaan katso sitäkään hyvällä, jos vanne ei ole priimakunnossa oiottuna.

        Taidan olla nesteessä joka tavalla. Mutta voisin nyt ainakin käydä esittelemässä vannettani jossakin, ei se mielestäni ole kovin pahassa jamassa.


      • Tyytyväinen...

        ...oikaisi mun vanteen enkä uudesta erota. Pirun hyvää työtä. Miksi ihmeessä olisin maksanut satoja euroja uudesta vanteesta, kun muutamalla kympillä sai vanvan kuntoon?


      • vanteessa särkyä
        Tyytyväinen... kirjoitti:

        ...oikaisi mun vanteen enkä uudesta erota. Pirun hyvää työtä. Miksi ihmeessä olisin maksanut satoja euroja uudesta vanteesta, kun muutamalla kympillä sai vanvan kuntoon?

        kyllä tuo Järvenpää on hieman liian kaukana. Ei kerta kaikkiaan ehdi sinne normaalin työviikon puitteissa.

        Kysymys: kuinka paljon olet ajanut sen vanteen oikomisen jälkeen? Onko ohjattavuus ollut yhtä hyvä kuin ennenkin?

        Ja saa alkuperäiseen kysymykseenikin vielä vastata... ;)


      • Tyytyväinen...
        vanteessa särkyä kirjoitti:

        kyllä tuo Järvenpää on hieman liian kaukana. Ei kerta kaikkiaan ehdi sinne normaalin työviikon puitteissa.

        Kysymys: kuinka paljon olet ajanut sen vanteen oikomisen jälkeen? Onko ohjattavuus ollut yhtä hyvä kuin ennenkin?

        Ja saa alkuperäiseen kysymykseenikin vielä vastata... ;)

        ajettu eikä todellakaan ole mitään eroa missään. Huipputyötä.


      • Kusti polkee
        vanteessa särkyä kirjoitti:

        kyllä tuo Järvenpää on hieman liian kaukana. Ei kerta kaikkiaan ehdi sinne normaalin työviikon puitteissa.

        Kysymys: kuinka paljon olet ajanut sen vanteen oikomisen jälkeen? Onko ohjattavuus ollut yhtä hyvä kuin ennenkin?

        Ja saa alkuperäiseen kysymykseenikin vielä vastata... ;)

        postilla, jos vaan Amrifille sopii. Eiköhän tuostakin selviä muutamalla kympillä?


    • KiKi.

      Itse asun turussa ja voisin oikoa tuon vanteen käyttämällä vanhaa hydrauliikkaprässiä, sorkkarautaa, pajavasaraa. lasilevyää yms ammattilaistyökaluja, ja pimeenä tosta työstä ottaisin 15€, menee kuitenkin noin tunti tohon hommaan

      • werty.

        KiKi.
        --------------
        kai tajuat,
        pimeenä tai laskulla, olet vastuussa jutusta, jos vanne pettää,
        voi olla mittava lasku satoja tonneja.
        (tosin harvoin on, riski on)

        pinmeenä olet vastuussa henkilökohtaisesti omalla omaisuudellasi,
        kuitilla mahdollisesti OY eli ei henkilökohtaisesi.


      • KIKI.
        werty. kirjoitti:

        KiKi.
        --------------
        kai tajuat,
        pimeenä tai laskulla, olet vastuussa jutusta, jos vanne pettää,
        voi olla mittava lasku satoja tonneja.
        (tosin harvoin on, riski on)

        pinmeenä olet vastuussa henkilökohtaisesti omalla omaisuudellasi,
        kuitilla mahdollisesti OY eli ei henkilökohtaisesi.

        KUN OLEN TEHNY USEITA VUOSIA PIMEÄNÄ MYÖS TIETOKONEEN KORJAUKSIA, SÄHKÖHOMMIA (IHAN PÄÄKESKUKSIA, VAHVASÄHKÖJÄ, YMS ASENNUKSIA), SEKÄ OLEN MYÖS PIMEENÄ KULJETTANUT TAVARAA KUORMURILLA, ILMAN LIIKENNELUPAA, SEKÄ KORJEILLUT AUTOJA PIMEENÄ, JA JUURI EILEN VIAHDOIN NAAPURILLE TALVIRENKAAT, JA HÄNKIN MASKOI PIMEENÄ.

        JOTEN MISSÄ VIIPYY NE SATOJEN TUHANSIEN LASKUT?


    • spesialisti tai ei

      "Ilmeisesti kuitenkin sen verran spesiaalihomma, että aika harva rengasliike tekee."

      Kuten viesteistä on jo selvinnyt, ei vanteen oikominen ole varsinaisesti spesiaalihommaa. Käytännössä yksikään rengasliike ei tee sitä enää siitä syystä että mahdolliset vastuut ovat miljoonakertaiset saavutettuun rahalliseen hyötyyn verrattuna. En tiedä miten nämä harvat spesiaalipajat vanteen oikaisevat. Ehkä prosessiin tulee joku lämpökäsittely mukaan?

      Paikallisen rengasputkan vanhempi omistaja oikoi kanttikiven yli ajetun vanteen kehän sellaisella high tech työkalulla kuin lyijylekalla hakkaamalla ja käyttökelpoinen tuli. Ei suostunut ottamaan maksua ja ilmoitti kieltävänsä koskaan oikaisua tehneensä. Teki oikaisun vain siksi että hommasta oli vuosikymmenien kokemus ja ostin vanteisiin samalla uudet renkaat.

      Kertoili vannetta nuijiessaan että suostui oikaisemaan vanteen vain koska se oli korkealaatuinen tehdasalu jonka alumiini kestää edes hiukan edestakaista "nitkuttamista". Ei suostunut oikaisemaan kehää täysin suoraksi koska arvioi kokemuksen perusteella että niin iso vääntö takaisinpäin aiheuttaisi tähänkin murtumia. Halpaan tarvikevanteeseen ei olisi suostunut edes koskemaan sillä niiden alumiini murtuu välittömästi edestakaisessa taivutuksessa. Tuo nyt sattuu olemaan valetun alumiinin ominaisuus. Se ei kestä pätkääkään taivuttelua toisin kuin teräs.

      • että silleen

        Saksassahan aluventeilla on parastaennen päiväys, eli niitä ei saa käyttää kun ikää tulee riittävästi.

        Suomessa ei ehkä ole lakia joka kieltäisi aluvanteen oikomisen, mutta minusta se kuullostaa vähän riskaapelilta touhulta.

        Aja eriparivanteilla tai yritä löytää käytettynä, jos uutta ei enää saa. Tai sitten ostat toiselle puolelle autoa erilaisest vanteet kuin toisella puolella, eihän niitä koskaan näe samaan aikaan.


      • vanteessa särkyä
        että silleen kirjoitti:

        Saksassahan aluventeilla on parastaennen päiväys, eli niitä ei saa käyttää kun ikää tulee riittävästi.

        Suomessa ei ehkä ole lakia joka kieltäisi aluvanteen oikomisen, mutta minusta se kuullostaa vähän riskaapelilta touhulta.

        Aja eriparivanteilla tai yritä löytää käytettynä, jos uutta ei enää saa. Tai sitten ostat toiselle puolelle autoa erilaisest vanteet kuin toisella puolella, eihän niitä koskaan näe samaan aikaan.

        jo kertoa aiemmassa viestissä, ostin autooni sitten kokonaan uudet vanteet. Muutamasta rengasliikkeestä kysyin oikomista, eivät suositelleet eivätkä halunneet tehdä. Korvaavaa vannettakin etsin, mutta tuloksetta. Yhdelle katsastusasemallekin soitin ja vastaus: akselilla pitää olla samanlaista tavaraa molemmissa päissä. Eli olisin joka tapauksessa joutunut hankkimaan kahdet vanteet ja kahdet renkaat.

        Ei mitään hätää, elämä jatkuu! :)


      • Anonyymi
        että silleen kirjoitti:

        Saksassahan aluventeilla on parastaennen päiväys, eli niitä ei saa käyttää kun ikää tulee riittävästi.

        Suomessa ei ehkä ole lakia joka kieltäisi aluvanteen oikomisen, mutta minusta se kuullostaa vähän riskaapelilta touhulta.

        Aja eriparivanteilla tai yritä löytää käytettynä, jos uutta ei enää saa. Tai sitten ostat toiselle puolelle autoa erilaisest vanteet kuin toisella puolella, eihän niitä koskaan näe samaan aikaan.

        :D :D :D EI helvetti, päivän parhaat naurut :D :D :D Vanteissa ei ole mitään "parasta ennen" päivämäärää, vai löytyyko sun Ladastakin sellainen? Entä sun Hankkijan lippiksestä? :D :D :D Älkää nyt ihmiset ottako tosissaan tällaisten sekopäiden satuja.


      • Anonyymi

        Haaaaahahahahahaha, ehkä tietämättömin ja typerin kommentti ikinä! Myötähäpeä sun kohdalla on jättimäinen! :D


    • vanteessa särkyä

      bump = viestin uudelleenherätys siis

      • sillan alta

        äkkiä sinne myllysillan alle kyllä se sillä painolla oikenee.


      • vanteessa särkyä
        sillan alta kirjoitti:

        äkkiä sinne myllysillan alle kyllä se sillä painolla oikenee.

        Olen surullinen havaitessani, että kaltaisiasi ihmisiä on täällä. Sen sanottuani olen kuitenkin iloinen tietäessäni, että tällainen pikkusieluinen v*ttuilu voi kohentaa mielialaasi.

        Kiva. =)


      • sivullinen vaan.
        vanteessa särkyä kirjoitti:

        Olen surullinen havaitessani, että kaltaisiasi ihmisiä on täällä. Sen sanottuani olen kuitenkin iloinen tietäessäni, että tällainen pikkusieluinen v*ttuilu voi kohentaa mielialaasi.

        Kiva. =)

        "Olen surullinen havaitessani, että kaltaisiasi ihmisiä on täällä."

        on kyllä surullistakin kun tuollaisia pitää kysyä
        ja sitten kuitenkin tekee väärän ratkaisun vastauksista.

        toivon että osaat tehdä järkevän päätöksen
        autoilija 1966-alkaen kolaritta ja yli 1,5 milj km tuli kai viime vuonna.


      • vanteessa särkyä
        sivullinen vaan. kirjoitti:

        "Olen surullinen havaitessani, että kaltaisiasi ihmisiä on täällä."

        on kyllä surullistakin kun tuollaisia pitää kysyä
        ja sitten kuitenkin tekee väärän ratkaisun vastauksista.

        toivon että osaat tehdä järkevän päätöksen
        autoilija 1966-alkaen kolaritta ja yli 1,5 milj km tuli kai viime vuonna.

        Oi, anteeksi vaan kauheasti, että kysyn tällaista asiaa! Onneksi kun katsoo nopeasti tämän "Yleistä autoilusta" sivun aiheita ja nimimerkkejä tulee kuitenkin melko asiallinen olo. Ei se ole tyhmä, joka kysyy, vaan se joka jättää kysymättä - kyllähän vanha kansakin jo tiesi tämän aikanaan.

        Tekee väärän ratkaisun vastauksista? Mutta minkä ratkaisun sinä poloinen luulit minun tehneen kirjoittaessasi viestiäsi? Enhän ollut tehnyt ainuttakaan!

        Toivomuksesi kuitenkin toteutui, jos pidät uuden vannesarjan hankintaa oikeana vetona. Mutta varmasti kai löydät siitäkin jotain naputettavaa.

        autoilija 1993 alkaen kolaritta, jalkakäytävän reuna vain kraapaisi sopivassa kulmassa vannetta.


    • we.

      ei oikene kunnolla, aina tasapaino ongelmia
      alu-rengas murtuu,

      palautuu hieman takaisin ajossa, EI MITÄÄN järkeä vanteen oikaisussa,


      kun ei ole tuulilasin paikkauksessakaan oikeastaan koskaan,
      paikaukset epäonnistuvat ja tietysti vanha lasi jää, joka on jo aina huomattavasti kulunut
      30 000 km ja 2 vuoden jälkeen,
      kun ostat uuden lasin, saat todella uuden sileän lasin kuin olisi uus auto.

      • Anonyymi

        "ei oikene kunnolla, aina tasapaino ongelmia
        alu-rengas murtuu,

        palautuu hieman takaisin ajossa, EI MITÄÄN järkeä vanteen oikaisussa,"

        Siellä taas Esson baarin lippalakkimies kertoilee ihan mitä sattuu :D
        Vanteita on oiottu jo vuosikymmeniä ja ammattilainen korjaa kehän jopa paremmaksi kuin täysin uuden vanteen kehä - niissä kun on aina heitto.
        Joten jospa vaan menisit jatkamaan satujesi kertoilua omille lapsillesi ja samalla toivon kovasti, että edes sun jälkikasvu erottaa höpöhöpö-puheet todellisuudesta, sulta -rengasmyyjältä- kun se ei onnistu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "ei oikene kunnolla, aina tasapaino ongelmia
        alu-rengas murtuu,

        palautuu hieman takaisin ajossa, EI MITÄÄN järkeä vanteen oikaisussa,"

        Siellä taas Esson baarin lippalakkimies kertoilee ihan mitä sattuu :D
        Vanteita on oiottu jo vuosikymmeniä ja ammattilainen korjaa kehän jopa paremmaksi kuin täysin uuden vanteen kehä - niissä kun on aina heitto.
        Joten jospa vaan menisit jatkamaan satujesi kertoilua omille lapsillesi ja samalla toivon kovasti, että edes sun jälkikasvu erottaa höpöhöpö-puheet todellisuudesta, sulta -rengasmyyjältä- kun se ei onnistu.

        Youtubessa on useita filminpätkiä aluvanteiden oikaisuista.
        Sieltä voi hakea oppia.


    • Anonyymi

      Joku vitun diamond cut plus maalaus 4 vanteille 1400€!!! Voi vittu, marmorilla uudet vanteet 1100€!!

    • Anonyymi

      Vältä kuitenkin ns. "alatyylin" sanojen käyttöä julkisella sivulla!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      303
      7206
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      63
      5054
    3. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      101
      4524
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      17
      4352
    5. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      48
      3865
    6. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      152
      3772
    7. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      72
      3671
    8. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

      Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      29
      3576
    9. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      75
      3383
    10. Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %

      Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739
      Maailman menoa
      59
      2500
    Aihe