Saisiko täältä vähän myötätuntoa. Olen ollut samassa työpaikassa kohta 10 vuotta. Omia yrittäjätulojakin on, joten en tyhjän päälle jäisi enkä edes ansiosidonnaiselle. Kaikki läheiset ovat vain tätä lopetusajatusta vastaan. Työssä käyminen on ollut jo hyvän aikaa pelkkää vastenmielistä pakkopullaa. Iltapäivisin siellä ei edes ole mitään järkevää tekemistä enää.
Töissä on viimeiset viikot ollut todella typerää olla. Mikään ei kiinnosta yhtään, eikä ole motivaatiota mihinkään. Vituttaa vaan katsella noita tyhjäntoimittajia päivästä toiseen. Kukaan ei välitä mistään, kaikki vaan yrittää kusettaa typerältä työnantajalta käsittämättömiä summia rahaa joka onnistuu näköjään erittäin helposti vaikka velkaa on joka suuntaan.
Mitä itse tekisitte.
Taidan ottaa lopputilin
9
2368
Vastaukset
- sisimpääsi
Jos sinulla on niin onnellinen tilanne, että irtisanoutumisesi ei jättäisi sinua tyhjän päälle, niin ei muuta kuin omia haaveita toteuttamaan. Teet vain itsellesi hallaa, jos jäät. Lähimmäisesti varmasti yrittävät ajatella parastasi, mutta paras oman itsesi asiantuntija olet sinä. Voi tietysti olla, että lähimmäisesi huolehtivat myös siitä, millä elät, jos lähdet nykyisestä työpaikastasi. Mutta jos pärjäät edes siedettäväsi taloudellisesti, älä kiduta itseäsi enempää.
Onnea matkaan, olipa valintasi mikä tahansa :) - Ilman muuta loparit
Tee se mistä monet haaveilevat, mutta vain harva uskaltaa toteuttaa: hyppää hetkeksi syrjään oravanpyörästä! Nyt on hyvä aika ottaa lopputili, sillä vaikka yrittäjätulojakin on, niin olet oikeutettu myös ansiosidonnaisiin kolmen kuukauden jälkeen, jos olet työttömyyskassan jäsen ja maksanut jäsenmaksusi. Kortistossa saat varmasti lepäillä useamman kuukauden ajan ansiosidonnaisilla ennen kuin töitä löytyy.
Toisaalta lamaa on jo jonkin aikaa kestänyt, joten sekin on varmaa, että ennen pitkää alkaa uusi nousukausi ja töitä taas löytyy. Siihen väliin jäävän ajan voi hyvin käyttää itsensä löytämiseen ja voi samalla pohtia mitä haluaisi tehdä "isona".
Jos sinulla siis on talous turvattu, niin siitä vaan! Anna palaa! - 4+12
Kiitos vastauksista. Olen harkinnut tätä lopputilin ottamista jo niin kauan että taidan sen tosiaankin tehdä nyt kevään aikana kun kesäkin on tulossa. Ansiosidonnaista en valitettavasti saa noiden yritystulojen johdosta, johon vaikuttaa edellisen vuoden yritystulot ja maksettavaa ei jää, vaikka kuulunkin YTK:hon. Jos yritystoiminta jostain syystä loppuisi, saisin siinä tapauksessa ansiosidonnaista. Tämä olisi pieni katastrofi, mutta kyllä sitä varmaan selviäisi jos vähentäisi kuluja. Maksaisi vaikka asuntolainasta vain korkoja jonkin aikaa jne.
Oikeastaan raha ei tässä ole se kaikkein merkittävin asia, vaan se että jos sitten vaikka alkaisi kokopäiväisesti pyörittämään omaa firmaa kotoa käsin, niin miltäköhän se pidemmän päälle tuntuisi. Ehkä se menisi ihan hyvin... Voisihan sitä mennä johonkin osa-aikatyöhön jos siltä tuntuu ja jos sellaiseen yleensä pääsisi.- ankelo
Onnea, jos tämän ratkaisun teet. Itse olen eritoten ahdistunut, sillä olen etsinyt 3 vuotta töitä, enkä saa uutta paikkaa, varmaan iän vuoksi, kompetenssia on. Omaan yritykseeni en voisi noin luottaa, sillä minulla on kovat asunto- ja korjausvelat kuukausittain maksettavana. Vaikka palkkani on keskivertosuomalaista vähän parempi, ei se tahdo tänä päivänä riittää, kun tuo asunto vie kaiken. No, en ostele mitään. Perusruokaa ja thats it. Kyllähän se näin vielä 20 vuotta menee duunissakin.
- kuinmyös
Mulla samanlainen tilanne.
yli 10v firmassa palkka naksun verran parempi mitä ehkä saisin muulta. Omia yritystoimintoja olen pitänyt että sais aivoille edes jotain haastavaa ajateltavaa.
pohdin samaa asiaa kuin sinä.
ja halusin toteuttaa, voi olla että kokonais ansiot putoaa ja päätyy vaikka torikauppiaaksi. Ehkä vanha "kaveri piiri" ei arvostakkaan sinua. Mutta kyllä itsensä kanssa pitää olla sinut -eli rohkeasti vaan toteuttaan -vaikka rahallinen puoli jäisikin huonommaksi -> henkinen puoli voi olla paljon parempi!
tsemppiä!
- 4+12
No nyt se on sitten tehty. Ihan hyvältä tuntuu, ei tullu onneksi mitään riitoja. En jää kuitenkaan ihan kokonaan pois, vaan käyn auttelemassa ilmeisesti aika usein myös jatkossa.
On se jännä homma miten joskus ihan mukavalta tuntunut työ voi vuosien kuluessa alkaa tuntumaan todella vastenmieliseltä ja työmotivaatio mennä nollaan.
Kyllähän sitä voi sitten rauhassa vaikka kesän jälkeen alkaa katselemaan jotain osa-aikatyötä jos siltä alkaa tuntumaan tai sitten keksiä jotain muuta.- jumissa
olen ollut 5 vuotta töissä firmassa ja on alkanut tympimään. asuntolainaa meillä on eli en voi noin vain sanoa itseäni irti. Pitäisi löytää uusi työpaikka mutta mulla ei ole kuin kyseiseen ammattiin koulutus ja sitä ammattia en enään koskaan aio tehdä. Sitten olen hakenut koulutuksiin mutta en pääse koska mulla on työpaikka niin se koulutus on työttömille tärkeämpi. Enkä voi irtisanoa itseäni ja sit hakea koulutuksiin koska sitä ei tiedä kauanko menee että jonnekkin pääsisi ja lainat pitää maksaa eli en varmaan koskaan pääse mihinkään eli joudun olemaan nykyisessä firmassa väkisin töissä vaikkei kiinnosta yhtään. Olen vähän niinkuin jumissa. Oppisopimuksellakaan ei pääse mihinkään. esim. talonrakennus oppisopimus mahdollisuuksia olisi koulutuskeskuksella tarjolla mutta paikka pitää itse hankkia eikä mikään talonrakennusfirma ota niin mitä hemmettiä? :)
- Suunnitelma B
jumissa kirjoitti:
olen ollut 5 vuotta töissä firmassa ja on alkanut tympimään. asuntolainaa meillä on eli en voi noin vain sanoa itseäni irti. Pitäisi löytää uusi työpaikka mutta mulla ei ole kuin kyseiseen ammattiin koulutus ja sitä ammattia en enään koskaan aio tehdä. Sitten olen hakenut koulutuksiin mutta en pääse koska mulla on työpaikka niin se koulutus on työttömille tärkeämpi. Enkä voi irtisanoa itseäni ja sit hakea koulutuksiin koska sitä ei tiedä kauanko menee että jonnekkin pääsisi ja lainat pitää maksaa eli en varmaan koskaan pääse mihinkään eli joudun olemaan nykyisessä firmassa väkisin töissä vaikkei kiinnosta yhtään. Olen vähän niinkuin jumissa. Oppisopimuksellakaan ei pääse mihinkään. esim. talonrakennus oppisopimus mahdollisuuksia olisi koulutuskeskuksella tarjolla mutta paikka pitää itse hankkia eikä mikään talonrakennusfirma ota niin mitä hemmettiä? :)
Työkkärin järjestämiin koulutuksiin ei pääse, jos on töissä. Hae suoraan oppilaitoksiin ns. normaaliopiskeluihin aikuisopiskelijana. Itsekin aikuisena nuorten kanssa opiskelin ja hyvin se meni, minut otettiin hyvin vastaan. Nykyään kuulema saa kunnon tuet, jos jää suoraan työmarkkinoilta opiskelijaksi. Kannattaa kysyä esim. kelasta ennen kuin irtisanoudut töistä.
Itse jätin yritystoiminnan ja lähdin opiskelemaan. Silloin ex-yrittäjänä en saanut kuin perus opintorahan miinus verot, joten siitä ei montaa satasta tullut kuussa käteen. Pakko oli tehdä lomat ja viikonloput, iltaisinkin duunia. Ihan kaikkea, mitä vaan sai.. jopa puhelinmyyntiä tuli kokeiltua - se ei leiville lyönyt eikä sitä onneksi kauaa tarvinnutkaan tehdä, kun jo löysin paremman paikan. Mutta hetken aikaa se oli ok ja siitä sai kuitenkin taas vähän rahaa jolla maksaa laskuja ja näkipä senkin työn. Kyllä se opiskeluaika raskasta oli, kun asuntolaina ym. menot painoivat päälle, mutta kyllä kannatti. Jossakin vaiheessa asuntolainasta maksoin vain korkoja puoli vuotta.
Ota asioista selvää ja tee ratkaisusi. Ei kannata jäädä jumittamaan työhön, joka ei kiinnosta. Siinä vaan katkeroituu ja elämänilo katoaa. Ihan ilman valmisteluita ei kannata lopputiliä ottaa, ja laita nyt jo säästöön kaikki rahat, mitkä vaan saat säästettyä. Opiskelijana ne tulevat tarpeeseen. Tsemiä! - tutisukki
jumissa kirjoitti:
Yksi mahdollisuus voisi olla aikuisopintotuki. Sivulta www.koulutusrahasto.fi löytyy tietoa siitä, millä edellytyksillä aikuisopintotukea maksetaan. Se on nykyisin käytännössä sama raha 18 kk ajan kuin ansiosidonnainen päiväraha. Työhistoriaa täytyy tosin olla useita vuosia ja pysyvä työpaikka, josta jäädä opintovapaalle. Ja tietenkin jokin opiskelupaikka. Maksimiaika opintovapaalle on 2 vuotta, josta siis maksetaan 18 kk ajan korvauksia. Työsuhde siis säilyy tuon opintovapaan ajan. Se on sitten eri juttu, meneekö takaisin vai ei, mutta saapa nyt ainakin mahdollisuuden opiskella.
Itse olen ollut nyt vuoden opintovapaalla ja olen vielä toisenkin vuoden. Omalla kohdallani päädyin tähän ratkaisuun työuupumuksen vuoksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole472498Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742487Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732372Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.572145Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl321877Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma841695Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko211153Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71024Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi411015Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön56886