Jeesuksen Kristuksen taivuttaminen

Aina niin tökkii tuo taivutusmuoto "Jeesuksen Kristuksen". Miksi niitä jeesuksia kristuksia täytyy noin tyhmästi väännellä, onko se uskovaisista jotenkin coolia? Vai puhuuko ne muutenkin aina esim. "Matin Vanhasen" maitopurkeista?

21

316

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeesus Kristus kuulostaa mahtavammalta kuin pelkkä jeesus. Jotkut uskikset menevät vielä pidemmälle ja kutsuvat jesuxta Herramme Jeesus Kristus. waaaau.

• joh. 14:6

oli muitakin, esim. Jeesus Siirakin poika. Jeesus Kristus eli Yeshua ha-Mashiach on sen sijaan Herran voideltu ja Jumalan Poika.

• Kössönöm
        joh. 14:6 kirjoitti:

oli muitakin, esim. Jeesus Siirakin poika. Jeesus Kristus eli Yeshua ha-Mashiach on sen sijaan Herran voideltu ja Jumalan Poika.

sinä taidatkin kuulua samaan lahkoon kuin eskopiste ja Yakov.

• Niin, mutta eikös se pitäisi joka tapauksessa taivuttaa "Jeesus Kristuksen" ja "Jeesus Kristusta" ym.?

Vai onko siihen jokin muukin historiallinen syy kuin se, että se kuulostaa mahtavalta ja mystiseltä ja jumalat nyt vaan saavat raiskata kielioppia jos haluavat...?

(Olen muuten vihdoinkin lukemassa sitä "ateistien raamattua" eli Dawkinsin Jumalharha -kirjaa, ja siinä Kimmo Pietikäinen on suomentaessaan käyttänyt tuota kieliopin mukaista taivutusta Jeesus Kristuksesta. Taitaa olla ensimmäinen kerta kun näen niin tehtävän.)

• Schlechterwisser kirjoitti:

Niin, mutta eikös se pitäisi joka tapauksessa taivuttaa "Jeesus Kristuksen" ja "Jeesus Kristusta" ym.?

Vai onko siihen jokin muukin historiallinen syy kuin se, että se kuulostaa mahtavalta ja mystiseltä ja jumalat nyt vaan saavat raiskata kielioppia jos haluavat...?

(Olen muuten vihdoinkin lukemassa sitä "ateistien raamattua" eli Dawkinsin Jumalharha -kirjaa, ja siinä Kimmo Pietikäinen on suomentaessaan käyttänyt tuota kieliopin mukaista taivutusta Jeesus Kristuksesta. Taitaa olla ensimmäinen kerta kun näen niin tehtävän.)

Ainiin, en tajunnut mitä tarkoitit. Jooh tuo muoto "jeesuksen kristuksen" taitaa olla ajoilta keppi ja kivi ja kielioppi on muuttunut pikkasen niistä ajoista. Uskikset taivuttavat sen niin kuin se on aikoinaan raamattuun kirjoitettu ja kuulleet saarnaajien ja pappien sitä käyttävän, sitä sen enempää miettimättä. Luulisin..

• huomannut olen

käyttää nimeä Jeesux

• Kössönöm
        Schlechterwisser kirjoitti:

Niin, mutta eikös se pitäisi joka tapauksessa taivuttaa "Jeesus Kristuksen" ja "Jeesus Kristusta" ym.?

Pietiläinen taivuttaa Jeesus Kristuksen? En minä löytänyt. Hakemisto sivunumeroineen ei kyllä pidä edes paikkaansa.

Miltä muuten kuulostaisi Jeesuksen Kristuksen Nasaretilaisen?

• joh. 14:6

Uskovaiet palvovat myös Jumlaa (Afrikan valtiota) JeeUs ??

Jeesuksesta käytetty Ylistiyssana Helluntalaisilla on "Jeesux" eli Jeesus on saastainen!

• Kössönöm kirjoitti:

Pietiläinen taivuttaa Jeesus Kristuksen? En minä löytänyt. Hakemisto sivunumeroineen ei kyllä pidä edes paikkaansa.

Miltä muuten kuulostaisi Jeesuksen Kristuksen Nasaretilaisen?

Ääh, en minä enää löytänytkään sellaista kohtaa, ehkä se olikin vain jumalharhaa: siellä oli lause "...herättikö Jeesus Lasaruksen...", olen varmaan lukenut sen väärin. :D

(Noh, ei se ole mikään ihme. Olenhan ateisti ja join viinaa, käytin huumeita, olin sängyssä 10 neitsyen kanssa ja poltin toisella kädellä kirkkoja samaan aikaan.)

Mutta *minä* aion alkaa tästä lähtien puhumaan Jeesus Kristuksesta. :)

• teille voi ollakkin

Teille Jumalan pojan nimi ei ehkä sano yhtään mitään, mutta uskovaisille siinä on pelastus, ei joudu helvettiin.

• ottakaa itse selvää

En viitsi selitellä teille kenestä te oikeastaan puhutte, koska pilkkaatte jo muutenkin tyhmyyttänne asioita, joita te ette ymmärrä.

• Kössönöm

Ääh, en minä enää löytänytkään sellaista kohtaa, ehkä se olikin vain jumalharhaa: siellä oli lause "...herättikö Jeesus Lasaruksen...", olen varmaan lukenut sen väärin. :D

(Noh, ei se ole mikään ihme. Olenhan ateisti ja join viinaa, käytin huumeita, olin sängyssä 10 neitsyen kanssa ja poltin toisella kädellä kirkkoja samaan aikaan.)

Mutta *minä* aion alkaa tästä lähtien puhumaan Jeesus Kristuksesta. :)

Ihan oikeasti selasin sitä kirjaa vaikka kuinka kauan ja sitten hermostuin siihen hakemistoon, kun ei ainakaan minun kirjassani se pitänyt yhtään paikkaansa.

"olin sängyssä 10 neitsyen kanssa "

- Rusinapussi kainalossa?

"Mutta *minä* aion alkaa tästä lähtien puhumaan Jeesus Kristuksesta. :) "

- ei jesse mittää olis?

• että hän oli kerran pienenä kirkossa niin lähellä ehtoollispöytää, että kuuli kun pappi sanoi hiljaa: tässä on... jeesuksen kristuksen veri... jne. moneen kertaan.

Kotona sitten oli kysynyt omalta äidiltään, että "mitä se pappi siellä kirkossa niin hissukseeen kissukseen puhui?"

:)

• jännä tapaus!

Oliko papilla kurkku kipeänä, vai oliko se jonkinlainen virassa oleva "pappi" jolla ei ollut oikeaa uskoa? Ei uskossa oleva pelkää kertoa Jeesuksesta, ainakaan jos sattuu olemaan pappi!

• hl

"Jeesus" on nimi, vieläpä etunimi. "Kristus" on arvonimi, joka tarkoittaa "voideltu" (eli kuninkaaksi voideltu, kun silloin kuninkaat tehtiin kaatamalla oliiviöljyä päähän eikä kruunaamalla).

Suomen kielessä ei sanota "Matti pääministerin", eikä "Vanhanen pääministerin", eikä edes "Matti Vanhanen pääministerin!" vaan "pääministeri Vanhasen" tai "pääministeri Matti Vanhasen". Titulus tulee eteen.

Jeesuksen nimessä titulus on vakiintunut taakse. Se ikään kuin sanotaan pilkun kanssa "Jeesuksen, Kristuksen", samoin kuin sanottaisiin pilkun kanssa "Matin, pääministerin". Ja niin kuin huomatte, pilkun kanssa se on aivan oikein ja vakiintunutta yleissuomea.

Nykykäytännön mukainen pilkuton käyttö olisi siis muotoa "Kristus Jeesuksen". Sitä voisi käyttää, mutta vakiintumattomana kuulostaa hassulta.

Muoto "Jeesus Kristuksen" on väärin, koska Kristus ei ole sukunimi.

• Kiitos hyvästä ja asiallisesta vastauksesta.

Mutta edelleen, niinkuin itsekin huomasit: mikä estää käyttämästä sitä pilkkua, eli muotoa "Jeesuksen, Kristuksen"? Nopealla googlaamisella en ainakaan sellaista kirjoitusasua löytänyt. Eiväthän uskovaiset kai kirjoittele Matin pääministerin lautakasastakaan?

Sitäpaitsi minusta "Kristus Jeesuksen" kuulosta paljon vähemmän hassulta kuin "Jeesuksen Kristuksen", mutta se johtunee vain siitä, että en ole istunut tuntikausia kirkoissa hokemassa jeesuskristus -loitsuja. :)

Näin ulkopuolelta katsottuna nimittäin näyttää vahvasti siltä että muoto "Jeesuksen Kristuksen" nyt vain on muodostunut uskovaisille "hokkus pokkus" -tyyppiseksi loitsuksi jota hokemalla taiat vahvistuvat ja olo rauhoittuu. Samanlaisia hokemiahan on muissakin uskonnoissa ja taikauskoissa. Eikö vain? Sitähän kai tarkoitit "vakiintuneella muodolla"?

Titulus on muuten suomeksi "titteli", joten olisi varmaan parempi käyttää sitä sanaa, vaikkei se varmaan uskovaisista kuulostakaan yhtä hienolta. Latinan käyttö kun lopetettiin kirkoissakin jo joitain satoja vuosia sitten. :)

Muoto "Jeesuksen Kristuksen" on väärin, koska Kristus ei ole jotakin jonka Jeesus omistaa.

• Kristus ei ole nimi, vaan titteli. Eli 'Jeesuksen Kristuksen' on sama kuin 'Matin Pääministerin' tai 'Tarjan Presidentin' tai 'Tuttumiehen Lapsellisen Kusipään'.

Oikeampi tapa olisi 'Kristus Nasaretilaisen', kuten esim. 'Pääministeri Vanhasen' tai 'Presidentti Halosen'

• Pesuvatikaani

Jos kristus on titteli, niin eihän sitä silloin kirjoiteta isolla alkukirjaimella. Niinpä oikeita kirjoitusasuja olisivat "Tämä tapahtui kristus Jeesuksen aikana" tai "Tämä tapahtui Jeesus-kristuksen aikana".

Hmm, mielenkiintoista.

• Pesuvatikaani kirjoitti:

Jos kristus on titteli, niin eihän sitä silloin kirjoiteta isolla alkukirjaimella. Niinpä oikeita kirjoitusasuja olisivat "Tämä tapahtui kristus Jeesuksen aikana" tai "Tämä tapahtui Jeesus-kristuksen aikana".

Hmm, mielenkiintoista.

No jopas, minä en ollenkaan huomannut kritisoida tuota ison alkukirjaimen käyttöä tittelissä. Hyvä huomio.

• sesoom

Kylläpä täällä kiroillaan paljon. Oikein koskee tällaisen paatuneen ateistin sydäntä, kun noin paljon syntiä tehdään.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      55
      3763
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      32
      2179
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2074
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      17
      1721
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1542
    6. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1482
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      79
      1443
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1172
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      22
      1133
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1115
    Aihe