Maalikkokysymys vetokyvystä?

utelias vaan?

Te joilla on pic-up ja yleisesti hyvät vetoarvot autoissanne,mistä johtuu että mm.2.5 l. moottoreissa on näinkin paljon eroja katselin että Ranger,Navara ja Isuzu ovat 3000 kg luokassa .Heikommat kuten Mitsubishi L-200 (2700 kg) ja Toyota Hilux vain 2250 kg.Mistä siis johtuu että mm.L-200 on 300 kg alle kilpailodioiden vaikka kone teho on 100 kw,eli sama kuin Isuzussa ja lähellä Rangeria(105 kw.).Navaran paremmuuden koneen tehon kautta ymmärrän mutta miksi Mitsu jää 300 kg jälkeen Isuzusta ja Rangerista.Mistään päivitetyistä versioista en ole kiinnostunut,niitä toki joka merkiltä tulee tulevaisuudessa ja tehot/vetokyky kasvaa,kiinnostaa vain tietää
tämän päivän tilanne,eli onko Mitsu/Toyota rakentellisesti jotenkin heikompia kuin mm.Isuzu/Ford vai mistä
tälläinen vetopainoero muodostuu?

13

1471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veeto

      Auton valmistaja määrittelee auton turvallisen vetokyvyn, liekkö kyseessä rungon kestävyys.

      • paljastaa

        Voiko Mitsubishi ja Toyota olla 10-30% huonompia kuin Ford ja Isuzu? Ei voi kuin ihmetellä.Kaikki merkithän varmasti pyrkivät tekemään myynnissä maximaalista tulosta,joten hyviä lukuja auton valmistaja varmaankin pyrkii antamaan.Jos k.o.lukuja ei kukaan sinänsä valvo on Mitsulla ja Toyotalla aika onneton myyntistrategia.(epäilen hieman)
        Kuluttajana kiinitän väkisinkin huomioni myös k.o. lukuun ja mitä isompi sen parempi ja varsinkin kun luku näkyy rekisteriotteessa voin painon puolesta turvallisin mielin liikkua myös vapaammin valvovan(poliisi)silmän alla.


    • Ammattilainen L200

      Eipä ole tuolla tavoin tullut mieleen vetokyvyn arviointi. Taitavat olla insinööri tason pohdiskeluja. Käytäntö on eri juttu. Vetokyky on kiinni niin monesta asiasta. Painosta, renkaista, vaihteistosta, lukoista. Vetokyky ei ole vielä loskaan loppunut, renkaitten pito tai maavara ovat ne tärkeimmät jutut

      • olla !

        Uskon että vetokyky kyllä riittää jopa,Mitsussa ja Hiluxissa ,mutta kiva olisi tosiaan tietää miksi ne näissä e.m. ovat aikakin paljon alemmat kuin muissa.Väkisin kiinittää näihinkin huomiota,oikeastaan samalla tavalla kuin moottori tehoihin,nekin vaihtelevat ja lienee kaikissakin riittävät,toisaalta kun niinkin viralliseen paperiin kuin rekisteriote tulee näistä merkintä niin uskon että joku todellinenkin ero autosta silloin löytyy.Markkinointimielessä tuskin Mitsu ja Toyota jättävät lukua muita alemmalle tasolle.
        Oikea tieto todella kiinnostaisi. Tietääkö joku?


      • huomio !
        olla ! kirjoitti:

        Uskon että vetokyky kyllä riittää jopa,Mitsussa ja Hiluxissa ,mutta kiva olisi tosiaan tietää miksi ne näissä e.m. ovat aikakin paljon alemmat kuin muissa.Väkisin kiinittää näihinkin huomiota,oikeastaan samalla tavalla kuin moottori tehoihin,nekin vaihtelevat ja lienee kaikissakin riittävät,toisaalta kun niinkin viralliseen paperiin kuin rekisteriote tulee näistä merkintä niin uskon että joku todellinenkin ero autosta silloin löytyy.Markkinointimielessä tuskin Mitsu ja Toyota jättävät lukua muita alemmalle tasolle.
        Oikea tieto todella kiinnostaisi. Tietääkö joku?

        En osaa sanoa minäkään tuohon mitään varmaa vastausta,ihmettelin vain sitä kun vertailin mm.Isuzun 2,5 l jonka koneen teho on tuo mainitsemasi 100 kw. ja 3,0 l teho on reilusti enemmän eli 120 kw.silti molempien vetokyky on tuo 3000 kg.Autot ovat siis mitä ilmeisemmin rakenteeltaan identiset,vain koneissa siis eroja,tästä voi päätellä ainakin sen että rakenne puolelta tulevat erot löytyy,ylempänä joku jo mainitsi mm.rungon.Täytyy olla jokseenkin niin että L-200 ja Hilux on joltakin rakenteeltaan noiden lukujen verran heikompi.Siitä voi olla samaa mieltä ettei Mitsu ja Toyota aivan tahallaan lukuja muita alempana pidä.


      • VAF
        huomio ! kirjoitti:

        En osaa sanoa minäkään tuohon mitään varmaa vastausta,ihmettelin vain sitä kun vertailin mm.Isuzun 2,5 l jonka koneen teho on tuo mainitsemasi 100 kw. ja 3,0 l teho on reilusti enemmän eli 120 kw.silti molempien vetokyky on tuo 3000 kg.Autot ovat siis mitä ilmeisemmin rakenteeltaan identiset,vain koneissa siis eroja,tästä voi päätellä ainakin sen että rakenne puolelta tulevat erot löytyy,ylempänä joku jo mainitsi mm.rungon.Täytyy olla jokseenkin niin että L-200 ja Hilux on joltakin rakenteeltaan noiden lukujen verran heikompi.Siitä voi olla samaa mieltä ettei Mitsu ja Toyota aivan tahallaan lukuja muita alempana pidä.

        Ei tuon vetokoukun sallittu kuorma ole auton moottorin tehoista kiinni, vaan aivan muista jutuista. Vaikuttavia ovat tietenkin auton rakenteellinen kestävyys, kun pitää ottaa huomioon myös auton oma kanatavuus, eli sallittu kuorma lavalla. Lisäksi aika ratkaisevana on jarrujen teho, joka saattaa olla joissakin tapauksissa hämmästyttävänkin ratkaiseva. Jarrut saattavat olla koottu joittenkin henkilömallien osista, joten auton omapainon ja lavalle sallitun kuorman lisäksi ei sitten kärryyn enää voidakaan sallia niin paljon.

        Muuten olen sitä mieltä, että nuo sallitut kuormat ovat aika lailla marginaalisia juttuja. Noin suuret kuormat ovat käytännössä aivan liian suuria noille vetureille, vaikka moottorin teho riittäisikin. Yllättävissä tilanteissa voipi käydä niin, että kärry vie vetoautoa. Voipi tietysti autoissa erojakin olla, mutta oman kokemukseni mukaan ainakin Range Roverille tuollaiset kuormat ovat liikaa, vaikka se kohtuullisen hyvin vetää jaksaakin.


      • mitenkään!

        Vaihteisto ei vaikuta vetokykyyn millään tavalla Automaatilla ja manuaalilla sama 3000kg arvo.(esimerkki Isusu-d-max)


      • joopajoo.
        mitenkään! kirjoitti:

        Vaihteisto ei vaikuta vetokykyyn millään tavalla Automaatilla ja manuaalilla sama 3000kg arvo.(esimerkki Isusu-d-max)

        Isuzussa, mutta monessa muussa autossa vaikuttaa.


    • jooo.

      Mitsuhan on rakenteellisesti paljon tukevampi, mitä esim Isuzu jos ajat 64km/h betoniseinään. Eli löytyy ns. "crumble zonet", mutta siltikkin keskirunko ja kori todella vahva.

      Isuzu on paperia ja 80 luvun suunnittelua koriltaan, rungoltaan ja turvallisuudeltaan, niin surullista kun se onkin myöntää. Muuten aivan mainio laite.

      Tojotan vetokyky on mielestäni kaikista huvittavin. Mitsussa sentään jo ihan ok, Isuzussa ja nissanissa vähintäänkin asiallinen, suorastaan erinomainen. Mutta sanot, että päivitetty versio ei kiinnosta, silti puhut kuin tietäisit sellaisen olemassa olosta? Eli onkohan tämä vain alhainen provo ja paskan jauhanta, vai oliko sinulla oikeata asiaa?

      L200:estahan on esitelty facelifti jo 2008/9. En tiedä miten vaikutti mallistoon täällä, mutta muualla euroopassa ainakin saanut paljon arvostusta.

      Teho kyllä näyttänee olevan 131kW/176 hv. Vääntö on 400 Newtonmetriä, mutta Suomen maahantuoja on taas kämmänyt:
      http://www.mitsubishi.fi/TechnicalSpecification.aspx?PMID=72&BTID=2378&VID1=3675&VID2=0&LangType=1035

      Itse veikkaan jarruja.

      • Joopajoo.

        D-Max:
        http://www.youtube.com/watch?v=pCtqFPfuKWs&feature=related

        Katso kuinka runko vääntyilee ja kori menee mälliksi täysin hallitemattomasti.

        Sama juttu Rangerin kohdalla.
        http://www.youtube.com/watch?v=xdvEIMq6vGI&feature=related

        Molemmille autoille tuli aika heikot pojot.

        Sen sijaan tässä:
        http://www.youtube.com/watch?v=1mGvInhDDbU&feature=related

        Runko ei mene rullalle yhtään haitallisesti, kori ei mene täysin soosiksi. Niin sanotut "crumble zonet" löytyy. Ja koko törmäys on kuin etukäteen suunniteltu, kuten se todellisuudessa onkin. Auton sekä kori, että runko edustaa tämänpäivän autosuunnittelua, ei 80 lukua kuten monella muulla. Lava autoja ei ollut ennen testattu, joten ei ollut mitään tarvetta panostaa nykyaikaiseen korisuunnitteluun ja alustan valmistukseen. Nyt kun tällainen pistokoe tehtiin, nähtiin se ero laadukkaan suunnittelun ja ikivanhan suunnittelun välillä. 80-luvun L200 olisi menestynyt ihan yhtä hyvin kuin uusi Ford tai Isuzu.


      • utelias vaan?
        Joopajoo. kirjoitti:

        D-Max:
        http://www.youtube.com/watch?v=pCtqFPfuKWs&feature=related

        Katso kuinka runko vääntyilee ja kori menee mälliksi täysin hallitemattomasti.

        Sama juttu Rangerin kohdalla.
        http://www.youtube.com/watch?v=xdvEIMq6vGI&feature=related

        Molemmille autoille tuli aika heikot pojot.

        Sen sijaan tässä:
        http://www.youtube.com/watch?v=1mGvInhDDbU&feature=related

        Runko ei mene rullalle yhtään haitallisesti, kori ei mene täysin soosiksi. Niin sanotut "crumble zonet" löytyy. Ja koko törmäys on kuin etukäteen suunniteltu, kuten se todellisuudessa onkin. Auton sekä kori, että runko edustaa tämänpäivän autosuunnittelua, ei 80 lukua kuten monella muulla. Lava autoja ei ollut ennen testattu, joten ei ollut mitään tarvetta panostaa nykyaikaiseen korisuunnitteluun ja alustan valmistukseen. Nyt kun tällainen pistokoe tehtiin, nähtiin se ero laadukkaan suunnittelun ja ikivanhan suunnittelun välillä. 80-luvun L200 olisi menestynyt ihan yhtä hyvin kuin uusi Ford tai Isuzu.

        Mikä joopajoo Mitsupelle täällä meuhkaa otsikko/avaus kysyy maalikkokysymystä vetokyvystä ja tää pelle lataa linkkejä tänne törmäystesteistä.Etkö joko osaa lukea tai sitten on ymmärryksesä häikkää.Mitsun vetokyky on 300 kg alle ja se ei nouse törmäystestejä tänne linkittämällä.Samaa paukutusta k.o.joopajoo pitää palstalla useimmissakin yhteyksissä eri otsikoiden alla,eri nimimerkillä.Totuus jos Mitsusta sanotaan on se että 80 luvulla se muistutti vielä pic-uppia nyt se on joku lähinnä huvittavannäköinen pallonpuolikas jolla lava perässä ja jonka tärkeintä mootorin osaa pyöritetään "sukkanauhalla" vai oliko se joku hihna ja tämmöstä täällä joku jaksaa kehua liki jokaisen lava-auto otsikon alla.


      • hahah.
        utelias vaan? kirjoitti:

        Mikä joopajoo Mitsupelle täällä meuhkaa otsikko/avaus kysyy maalikkokysymystä vetokyvystä ja tää pelle lataa linkkejä tänne törmäystesteistä.Etkö joko osaa lukea tai sitten on ymmärryksesä häikkää.Mitsun vetokyky on 300 kg alle ja se ei nouse törmäystestejä tänne linkittämällä.Samaa paukutusta k.o.joopajoo pitää palstalla useimmissakin yhteyksissä eri otsikoiden alla,eri nimimerkillä.Totuus jos Mitsusta sanotaan on se että 80 luvulla se muistutti vielä pic-uppia nyt se on joku lähinnä huvittavannäköinen pallonpuolikas jolla lava perässä ja jonka tärkeintä mootorin osaa pyöritetään "sukkanauhalla" vai oliko se joku hihna ja tämmöstä täällä joku jaksaa kehua liki jokaisen lava-auto otsikon alla.

        Taisin osua arkaan paikkaan.

        Näinhän siinä käy. Kun asiargumentit loppuu, hyökätään toisen kirjoittajan päälle ja mennään henkilökohtaisuuksiin.

        Ulkonäköasiat ovat makuasioita, joista on ihan turha jauhaa paskaa.

        Lapsellistahan se tällainen vääntö on, joten itse lopetan sen tähän. Jos sinulla ei ole mitään oikeaa sanottavaa, niin suosittelen itsellesi samaa.


      • utelias vaan?
        hahah. kirjoitti:

        Taisin osua arkaan paikkaan.

        Näinhän siinä käy. Kun asiargumentit loppuu, hyökätään toisen kirjoittajan päälle ja mennään henkilökohtaisuuksiin.

        Ulkonäköasiat ovat makuasioita, joista on ihan turha jauhaa paskaa.

        Lapsellistahan se tällainen vääntö on, joten itse lopetan sen tähän. Jos sinulla ei ole mitään oikeaa sanottavaa, niin suosittelen itsellesi samaa.

        Ulkonäkökysymykset ovat todellakin makuasioita,ei itse asia kuitenkaan osunut arkaan paikkaan.
        Kyselin vain Pic-up autojen vetokyvystä ja argumenttejä ei todellakaan sinulta,eikä juuri muiltakaan
        kirjoittajilta ole tullut miksi Mitsu ja Toyota ovat % merkittävästi heikompia kuin mm.Isuzu/Ford.
        Valmistaja tuskin markkinoi autoaan alhaisemmilla luvuilla jos se on itsellä n.s."hatusta vedettävissä".
        Mikä siis Mitsussa ja Toyotassa on niin heikko kohta etteivät pääse tähän 3000 kg luokkaan.
        Asia kiinnostaa aidosti ei niin että pitäisi "mollata" mitään merkkiä mm.vanhoilliseksi.Keskustelun toki voin omalta puolelta lopettaa myös tähän jos kukaan ei k.o.asiaan tyhjentävää vastausta osaa antaa,jokatapauksessa toivon että vetokyky asissa pysyttäisiin (otsikko Maalikkokysymys vetokyvystä) mitsupellen kolaritestit ei avaa tätä asiaa miksi Toyotan ja Mitsun vetokyvyt ovat muita niinpaljon heikompia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1361
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1185
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      22
      1084
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      210
      1043
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1030
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      937
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      72
      833
    Aihe