Olen 20v ja jalat ja kädet palentuvat

En tiedä mitä tehdä.

Eli mulla on jatkuvasti syksystä kevääseen sellanen ongelma että jalat palelevat nilkoista alaspäin ja kädet ranteista sormiin. Muuten en palele, mutta kädet ja jalat ovat sen verran kylmiä että se on epämielyttävää. Olen 20 vuotias mies ja kun ulkona on mittarissa 5 tai kylmempää, niin tämä ongelma alkaa. Pahinta se on syksyllä, talven mittaan siihen sitten tottuu. Mulla on omasta mielestäni erittäin ohuet kädet, olen ranteenympärykseksi mitannut 17 cm. Yliliikkuvat nivelet mulla on todettu olevan, näiden vuoksi uskon etten saa voimaa kohdistettua ranteisiin ja sormiin. Esimerkiksi peräkärryn sidontaliinojen avaaminen on minulle täysin mahdoton tehtävä, en kykene siihen.

Toinen on mulla että selkä alkaa kutisemaan aina keväisin, ja sitä jatkuu heinäkuun puoliväliin. Nyttenkin on aika epämielyttävä tunne ollut jo monella päivällä kun on ollut lämpimämmät kelit. Tämä rajoittaa siten etten mene ihmisten ilmoille, kun alkaa kutittamaan ja tulee varsin tuskastunut ja epämiellyttävä olo.

Onko muilla kokemuksia vastaavista?

2

354

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

palelun taustalla voi olla monia asioita mutta yleensä syynä on vain huono verenkierto. Itse joskus kärsinyt samasta ja pakkasella kädet oli ihan hirveen näköiset, sellaiset sinisen, punaisen ja valkoisen sekotusta oli värit.

Avantouinti on yksi joka auttaa mutta liikkeelle kannattaisi lähteä ravinnosta. Tupakka tietysti pahentaa asiaa. Ravinnon puolelta ainakin kala- tai kalanmaksaöljyt ja valkosipuli parantaa verenkiertoa, muuten vaikea tässä alkaa sen enempää neuvomaan, mutta ravintopuolelta todennäköisesti löydät apua jos viitsit etsiä. Liikunta tietysti auttaa, vaikkapa lenkkeily.

Suosittelisin suurempaa kokonaisvaltaista ravintoremonttia. Mahdollisimman vähän lisäaineita ja eineksia ja paljon kasviksia, siitä voi lähteä liikkeelle. Nuorena on helpompi vaikuttaa terveyteensä.

• Kiitos vinkeistä

enkä avanto uintiakaan harrasta, saati uimista ylipäätänsäkään, mutta lenkkeilen kyllä säännöllisesti, ennen oli ratsastustakin ohjelmassa mutta sitten tuttu hevonen olisi pitänyt vaihtaa toiseen, joten se jäi siihen. Ruokavaliossa mulla on kyllä aika paljon margariinin käyttöä, mutta sellaista jossa on noita Omega-3:sia lisättynä. Kalaa täytyy melkein koittaa, yleensä ruoanlaittoni on rajoittunut aina Perunoihin ja lisäksi lihapullia tai kanasuikaleita, kasviksia sekä hedelmiä on aika vähän ollut ruokalistalla, punajuurisalaattia tai muuta vastaavaa pääsääntöisesti.

Saunassa käynti on auttanut kyllä hyvin reilun vuorokauden ajan tähän palelemiseen, mutta jos tuulee kovin niin silloin ei sekään vaikuta pitkälle. Voi olla myös oma osuutensa huonelämmöllä tässä, meinaan tällainen vanha rintamamies talo on aika vilpoinen talvisin. Parhaimmillaan on aamuisin vain 15 astetta, eikä pakkassäillä huonelämpö kohoa edes 20 asteeseen.

Täytyy vähän säätää ostoskorin sisältöä siis, mutta avantoon mua ei kyllä tule saamaan, en aio palentua tämän enempää... (ainakin uskon että jääkalikaksi ei ole kiva muuttua...)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naiset ymmärtävät ettei talous lähde nousuun

Miten paljon järjellisempi olento nainen onkaan kuin tilastollisestikin paremmin tienaava mies. Kun kaikkialla puskuroid
      Maailman menoa
      155
      1037
    2. En jaksa

Enää pelleillä ja paljastan J naisen nimen. Se on Jonna ja hän ei koskaan, edes luultavasti ollut täällä. Silti piene
      Ikävä
      44
      707
    3. Kissa eli kivuissa useita viikkoja

Ei vienyt lääkäriin vaikka kissa parka maukui ja moni seuraajakin (minäkin) näin että kissa on sairas.
      Tuusniemi
      127
      651
    4. Minkälainen nainen

Minkälainen kaipaamasi nainen on luonteeltaan? Kaikki hassun hauskat antava ja helppo on sallittuja, jos poikien on kovi
      Ikävä
      23
      638
    5. Yksi asia sen esti

Etten antanut meille mahdollisuutta
      Ikävä
      43
      617
    6. Okei, eli olet rakastunut

Hyvä sinä, niin minäkin.
      Ikävä
      67
      605
    7. Martinan mauton tyyli

Voi hyvää päivää 🤣 nyt ollaan oltu Muhiksen kanssa Kultareservin avajaisissa suorat housut jalassa ja 500€ korsetti pää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      160
      565
    8. Jos meillä olisi yhteinen koti

Niin haittaisiko sinua pitää se vähä tavaraisena? Ajattelin tänään että jos joskus asuttaisiin yhdessä ja haluaisit pal
      Ikävä
      51
      547
    9. Arvaako kukaan?

"Humalojalla metalliromun keräyspaikalla on kulkenut pitkin kevättä ja kesää joku henkilö, joka on vienyt sieltä kymmeni
      Haapavesi
      34
      544
    10. Tuntuu pahalta meidän molempien puolesta

Anteeksi, että olen tällainen pelkuri. En vaan usko rakkauteen enää miehen ja naisen välillä omalla kohdalla. Tiedän, et
      Ikävä
      34
      518
    Aihe