pikku diesel

autokuume

olisiko kannattavaa vaihtaa dieseliin, kun ajokilometrejä tulee vuoteen 20 tuhatta? ja suurin osa ajosta on kaupunkiajoa. Nyt mä olen katellut ford fiesta 1.4 tdci ja peugeot 206 xrd. fiestan hinta on 5700 eroa ja peugeotin 6900euroa. fiesta on 03 mallinen ajettu 195000km ja peugeot on 01 ajettu 156000km. Nykyinen auto on vw golf 96 mallinen ja ajettu jo 247000 on vielä kaikinpuolin hyvässä kunnossa, kaupunkikulutus on 10l/100km.

14

798

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9plus3

      kannattaa vaihtaa diiseliin tuollainen bensarosvo. kunhan on turbollinen malli, turbottomat kuluttaa hiukka enemmän ja meno paljon huonompaa. mitä kilometreihin tulee niin voi olla että sulla tulisi enemmänkin ajettua kun kulutus pienenee n.60% ja ajettavuus on mukavampaa.

      • t4etg4t4

        "turbottomat kuluttaa hiukka enemmän"
        -ei välttämättä

        "meno paljon huonompaa"
        -huomattavasti laiskempaa joo


    • diisseliävaan

      Fiestan ottaisin itse noista.. mutta pitää korjata tuo että kyllä turbotettu vie enemmän ainetta kuin ahtamaton. Ei teho tyhjästä synny, enemmän siinä polttoainetta virtaa.

      .. Itse ole miettinyt uudempaa diesel fiestaa perheen kakkosautoksi, pakuksi rekisteröitynä.

      • dwdwdhw

        noinkaan
        VW,9 sdi turboton kuluttaa enempi kuin tehokkaamoi 1,54 tdi tai 1,6 tdi.
        Samoin toyota corolla 2.0d tupboton 73 hv kulutti 5,4 l/100km eli n. litran enempi kuin nykyinen corollani 1,4 d4d 90hv 4,6 l/100km joka on paljon tehokkampi vaikka painoakin on 150 kg enempi.


      • diisseliävaan
        dwdwdhw kirjoitti:

        noinkaan
        VW,9 sdi turboton kuluttaa enempi kuin tehokkaamoi 1,54 tdi tai 1,6 tdi.
        Samoin toyota corolla 2.0d tupboton 73 hv kulutti 5,4 l/100km eli n. litran enempi kuin nykyinen corollani 1,4 d4d 90hv 4,6 l/100km joka on paljon tehokkampi vaikka painoakin on 150 kg enempi.

        Terveellä pohjalla sinun vertailusi, miksi et suoraan verrannut että chevyn 6,5D kuluttaa enemmän kuin 1,4 D4D.

        Jos verrattaisiin tismalleen samaa moottoria, turbolla & ilman niin turbolla se kuluttaa enemmän. Ei tehoa / vääntöä synny tyhjästä vaan se otetaan aina polttoaineesta, turbo vaan mahdollistaa sen voiman tehokkaamman 'irtioton'.


      • Insenjööri
        dwdwdhw kirjoitti:

        noinkaan
        VW,9 sdi turboton kuluttaa enempi kuin tehokkaamoi 1,54 tdi tai 1,6 tdi.
        Samoin toyota corolla 2.0d tupboton 73 hv kulutti 5,4 l/100km eli n. litran enempi kuin nykyinen corollani 1,4 d4d 90hv 4,6 l/100km joka on paljon tehokkampi vaikka painoakin on 150 kg enempi.

        Miten Mersun 2,5D sitten kuluttaa kympin satkulla siinä missä 2.0 TD kone vain vitosen.


      • vw suposti
        Insenjööri kirjoitti:

        Miten Mersun 2,5D sitten kuluttaa kympin satkulla siinä missä 2.0 TD kone vain vitosen.

        niin ainkin vw:llä että sdi kuluttaa enemmän kun tdi ja tehokkaampi tdi vähemmän kun tehottomanpi tdi. kaikissa 1.9 kone. kyllä se vääntö siihen kulutukseen vaikuttaa eipä kukaan diiselillä siellä huipputeho kierrosalueella ajele. esim. sdi:llä joutuu ajamaan niin raskaalla kaasulla verrattuna turboon.


      • pölvästi.
        vw suposti kirjoitti:

        niin ainkin vw:llä että sdi kuluttaa enemmän kun tdi ja tehokkaampi tdi vähemmän kun tehottomanpi tdi. kaikissa 1.9 kone. kyllä se vääntö siihen kulutukseen vaikuttaa eipä kukaan diiselillä siellä huipputeho kierrosalueella ajele. esim. sdi:llä joutuu ajamaan niin raskaalla kaasulla verrattuna turboon.

        ja viestamiehen väitteeseen. katsos kun turbottomalla ajat pienessä vastämäessä ja painat kaasua ei se auto yksinkertaisesti jaksa lähteä kiihtymään. kaasun painallus kyllä polttoainetta syöttää mutta mites se ilma sinne joukkoon sopivassa suhteessa. turbolla alkaa heti kiihtymään ja ei tarvitse jurnuttaa se kaasu alhaalla vaan kone kun alkaa tarvimaan vääntö ahdot nousee.


      • 19+7
        diisseliävaan kirjoitti:

        Terveellä pohjalla sinun vertailusi, miksi et suoraan verrannut että chevyn 6,5D kuluttaa enemmän kuin 1,4 D4D.

        Jos verrattaisiin tismalleen samaa moottoria, turbolla & ilman niin turbolla se kuluttaa enemmän. Ei tehoa / vääntöä synny tyhjästä vaan se otetaan aina polttoaineesta, turbo vaan mahdollistaa sen voiman tehokkaamman 'irtioton'.

        Kyllä tuo aikaisempi vertailu oli ihan asiallinen. Samassa korissa olevia moottoreita vertailtiin jotka oli suurinpiirtein samantehoisia, ominaisuuksiltaa vain erilaisia. Tuota chevyä ei voi verrata samana päivänäkään, aivan eri kokoluokan korista on kysymys.

        Turbokone/turboton samassa korissa tekee saman työn kun auto kiihdytetään tiettyyn nopeuteen. Turbolla varustettu kone tekee paremmalla hyötysuhteella työn niin kulutus pienenee. Tietysti saa menemään turbokoneella enemmän ainetta jos rupeat kaahaamaan. Nyt kuitenkiin oletetaan että ajetaan samanlailla.


      • 1+11
        Insenjööri kirjoitti:

        Miten Mersun 2,5D sitten kuluttaa kympin satkulla siinä missä 2.0 TD kone vain vitosen.

        ei mersun 2.5D vie kymppiä satkulla jos se suurinpiirtein kunnossa on.


    • 27

      Täällähän puhuu oikeen fyysikot, kyllä se kuulkaas niin on että JOS TURBO puhuu niin se vaatii polttoainetta kaverikseen.

      Kyllä se näin on kuten joku kirjoitti, jos tismalleen sama moottori turbolla ja ilman niin turbolla se kuluttaa enemmän. Toki se on myös mukavempi ajaa ja voi kulutusero voi olla lähinnä marginaalinen, mutta silti.

      • 8+1

        laitas tulemaan perusteluja sitten ei me muuten uskota.


      • Diesel-ajoa

        Parhailla dieselmoottoreilla päästään 40% - 35% (bensiini 25-28%) prosentin hyötysuhteeseen, mikä edellyttää suoraruiskutusta ja pakokaasuahtamista. Ahtamisen idea on kuitenkin - huipputehon/väännön lisäämisen lisäksi - hyötysuhteen nostaminen myös osakuormalla, parempi hyötysuhde polttaa tehokaammin polttoainetta, ja kulutus pienenee. Ahtamatonta dieseliä joutuu käyttämään suuremilla kierroksilla saadakseen saman tehon, mikä vaikuttaa myös kulutukseen. Kannattaa tutustua termodynamiikkaan.


      • Petsku jepjep
        Diesel-ajoa kirjoitti:

        Parhailla dieselmoottoreilla päästään 40% - 35% (bensiini 25-28%) prosentin hyötysuhteeseen, mikä edellyttää suoraruiskutusta ja pakokaasuahtamista. Ahtamisen idea on kuitenkin - huipputehon/väännön lisäämisen lisäksi - hyötysuhteen nostaminen myös osakuormalla, parempi hyötysuhde polttaa tehokaammin polttoainetta, ja kulutus pienenee. Ahtamatonta dieseliä joutuu käyttämään suuremilla kierroksilla saadakseen saman tehon, mikä vaikuttaa myös kulutukseen. Kannattaa tutustua termodynamiikkaan.

        Fordi ehdottomasti noista kahdesta, toki Toyota Yaris 1.4 D4D vielä varmempi peli. Huyndailta myös Getz 1.5 CRDi varma ja halpa peli!

        Fiestan speksit:

        Moottorin tilavuus 1399 cm3
        CO2-päästöt 117 g/km
        Teho 50 kW
        Huippunopeus 164 km/h
        Kiihtyvyys (0-100) 14.9 s

        Kulutus:
        Kaupunki 5.4 l / 100 km
        Maantie 3.8 l / 100 km
        Yhdistetty 4.4 l / 100 km


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      938
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      77
      669
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe