Löysä hirsi

Lose nose

Jätin työkkärin aloitteesta työkyvyttömyyseläkehakemuksen menemään Kelaan suunnilleen 6-kk sitten. Sieltä ei tähän nennessä ole tullut minkäänlaista vastausta.

Sossun aloitteesta lähdin paikallisen pikkukunnan työpajaan töihin, "viriketoiminnaksi" Minua painostettiin ankarasti, ja asunnossani samaan aikaa tehti putkiremontti ja linjasaneeraus sai minut pelokkaaksi, koska tarvitsin tuolloin sossun tukea varsin vihaista vuokranantajaa vastaan, joten suostuin.

Minulla on nyt yksi suunnilleen 3-kk työjakso "pajalla" takana, ja vielä 3-kk edessä. Olen kuitenkin alkanut epäilemään miten käy, jos päätöstäni ei kuulukaan?

Päätös vaikuttaa olevan myönteinen, koska muuten Kela ei viivyttäisi sitä näin tolkuttomiin. Tästä kuitenkin ongelmani alkavat, koska haluaisin pitää "kesälomaa" pajalta.

Kela on siis jättänyt minut roikkumaan "lose nose" hirttoköydestä. He eivät mitä ilmeisemmin aio tyrmätä päätöstäni heti ensitöikseen, mutta kai toivovat että kuolen tai jotain niin kauan kun sitä "käsitellään. Pian tulee tuo 12-kk "taikaraja" täyteen, ja Kela voi vaivatta ampua vielä senkin yli. Heillähän on valta tehdä mitä vaan! Ottaa rahaa ihmisten tileiltä pakollisten eläkemaksujen muodossa, ja maksaa meille niitä etuisuuksia kun "jaksavat"

Olen nyt oudossa ja vaarallisessa tilanteessa. Mitä käy, jos kieltäydyn jatkamasta "pestiäni" pajalla 3-kuukauden kukuttua? Sitten ne sanovat;"No mikset odottaisi päätöstä pajalla..."

Mutta päätökseen voi mennä vielä 6-9kuukatta tai ENEMMÄN! En voi suoraan sanoa että haen "kesälomaa" vaan tietenkin minun täytyy ilmoittautua työttömäksi työnhajijaksi. Sairaspäivärahahakemukseni Kela hylkäsi tuolta istumalta. Sossu on luvannut soittaa Kelaa Huhtikuussa ja alkaa "kyselemään" eläkepäätöstäni.

Pajalla on päässyt työstä kiinni hieman liiankin hyvin, ja johtaja on "mieltynyt" minuun. En kuitenkaan voi käytännössä saada(viikonloppuja lukuunottamatta)vapaapäivää sieltä käytännössä ikinä, koska yksikin päivä jonka olet poissa ilman lääkärintodistusta tietää sekä peruspäivärahan että tuon 9€ menetystä, ja soittoa sossuun, josta ne uhkaavat sitten katkaista lopunkin tukesi. Kelan uusi politiikka tuli voimaan tämän vuoden alussa. En halua työskennellä koko vuotta putkeen odottellessä eläkepäätöstä jota käytännössä ei tule!

Minua ollaan kusetettu, tietenkin! Kela ei aio hylätä päätöstä heli alkukäsittelyssä mutta asettaa minut noin 12kk pitkälle "Lose nose" jaksolle, jonka aikana en voi suunnitella omaa tulevaisuuttani. Ymmärrän nyt, että olen KUSESSA! Minun ei tietenkään ikinä olisi pitänyt suostua menemään pajalle "töihin" Mutta minkäs teet?

Voiko työkkäri ja sossu laittaa minut karenssiin, jos kieltäydyn jatkamasta pajalla kevään jälkeen koko kesän? Asiaani käsitellään laajemmassa palaverissä Elokuussa, mutta mitä hiton hyötyä siitä on, soittaako Sossu Kelaan vai ei? He aikovat mitä ilmeisemmin viityttää päätöstäni loputtomiin. Aion ainakin teeskennellä hakevani oppisopimuskoulutusta.

Eli voiko minulle tulla karenssia, jos en halua jatkaa sopimusta? En vain halua jatkaa siellä koo kesää. Tuntuu kuin olisin vankilassa vailla seiniä. Jos en jatka, niin sitten ne kysyvät että mitäs sinä sitten teet kesän? Räit kattoon? Voin tietenkin sanoa että odotan eläkepäätöstä, mutta "voithan sinä odottaa sitä pajalla"

En voi ilmoittaa hakevani oppisopimuskoulutusta niin kauan kun päätös on vireillä. Kela voi viityttää sitä vaikka ensi vuoteen. Tuleeko minulle karenssia, jos kieltäydyn jatkamasta orjasopimusta?

11

731

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ^^^^^^

'''Jätin työkkärin aloitteesta työkyvyttömyyseläkehakemuksen menemään Kelaan suunnilleen 6-kk sitten. Sieltä ei tähän nennessä ole tullut minkäänlaista vastausta.'''

Ei eläkepäätökseen yleensä noin kauan mene. Oletko varma, etteivät Kelassa ole hukanneet papereitasi? Kelassa nimittäin hukkuu asiapapereita yllättävän paljon. Itseltäni on hukkunut, sisareltani on hukkunut, sukulaistytöltä on hukkunut, virkamiesajoiltani kahden eri asiakkaan paperit häipyivät taivaan tuuliin, kolmannen asiakkaan kohdalla väittivät, ettei eräs Kelaan toimitettava paperi ollut sinne saapunut, vaan myöhemmin paljastui, että olihan se saapunut, mutta oli maannut erään virkailijan pöydällä 8 kk.

Olenkin antanut yleensä sen neuvon, ettei Kelaan kannata jättää paperipalaakaan kuittia vaatimatta.

Tarkista pankkitunnuksillasi Kelan asiointisivulta, että onko hakemuksesi käsittelyssä. Tuolta löytyy: http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf?Open

''''Olen nyt oudossa ja vaarallisessa tilanteessa. Mitä käy, jos kieltäydyn jatkamasta "pestiäni" pajalla 3-kuukauden kukuttua? ''''

Karenssia pukkaa.

• Lose nose

Kävin nyt katsomassa tietojani Kelan tietokannasta. Siellä oli kirjattuna että hakemus lähetetty 30.09.2009

Sossu ottaa Kelaan yhteyttä suunnilleen Huhtikuun alussa, jolloin päätöksen lähettämisestä on kulunut suunnilleen 6-kk Paperit ovat mitä ilmeisemmin hukkunneet.

Menetänkö myös oikeuden toimeentulotuesta, jos kieltäydyn näistä "töistä" kesäksi?

• ^^^^^^^
        Lose nose kirjoitti:

Kävin nyt katsomassa tietojani Kelan tietokannasta. Siellä oli kirjattuna että hakemus lähetetty 30.09.2009

Sossu ottaa Kelaan yhteyttä suunnilleen Huhtikuun alussa, jolloin päätöksen lähettämisestä on kulunut suunnilleen 6-kk Paperit ovat mitä ilmeisemmin hukkunneet.

Menetänkö myös oikeuden toimeentulotuesta, jos kieltäydyn näistä "töistä" kesäksi?

´´Siellä oli kirjattuna että hakemus lähetetty 30.09.2009¨¨

Lukiko siellä todella noin eli että lähetetty eikä saapunut? Jos noin, niin sinulla on ilmeisesti myös eläkkeesseen oikeuttavaa työssäoloa ja Kela on jakanut hakemuksesi työeläkelaitokselle. Kela ei tee eläkepäätöstä, ennen kuin työeläkeasia on ratkaistu. Selvitäpä siis Kelalta, minne hakemuksesi on toimitettu ja kysele sitten työeläkelaitokselta, että milloin eläkepäätös olisi odotettavissa. ETK:lta selviää myös ns. viimeinen työeläkelaitos, joka ratkaisee työeläkehakemuksesi.

'''''Menetänkö myös oikeuden toimeentulotuesta, jos kieltäydyn näistä "töistä" kesäksi?''''

Aika outoa, että jos työkyvyttömyyseläke on vireillä, niin silti tarjotaan työpajatoimintaa. Se, mitä seuraa, jos kieltäydyt, riippuu vähän siitäkin, että mitä olet aktivointisuunnitelmassa mennyt sopimaan vai onko tilanteesi sellainen, ettet ole työkkärin kirjoilla?

Jos saat karenssin tai olet pelkästään sossun armoilla, niin tuossa saattaa käydä niin, että sossu alentaa 20 % toimeentulotuen perusosaa kahdeksi kuukaudeksi. Muilta osin toimeentulotuki tulee myöntää normaalisti.

• tsemppiä sulle

Kyllä tuon työpajatouhun voit lopettaa 6 kk:n "lusimisen jälkeen ilman karenssia. Sen jälkeen uusi tulee työnhakusuunnitelma johon et noita aktivointeja hyväksy vaikka kuinka painostettas. Pidä puolesi.

Lainkohta kekseyttämisetä:

"Työttömyysturvalaki 30.12.2002/1290
      ---
      2 luku
      Etuuden saamisen työvoimapoliittiset edellytykset
      ---
      19 §
      Työvoimapoliittisen toimenpiteen keskeyttäminen

Työnhakijalla, joka ilman 2 momentissa tarkoitettua tai niihin rinnastettavaa pätevää syytä keskeyttää tai joutuu omasta syystään keskeyttämään työkokeilun, työelämävalmennuksen tai muun niihin rinnastettavan kohtuulliseksi katsottavan työllistymistä edistävän toimenpiteen, ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 60 päivän ajalta keskeytymisestä lukien.

Työnhakijalla on pätevä syy keskeyttää työelämävalmennus tai työkokeilu menettämättä oikeuttaan työttömyysetuuteen:

1) kun hän on ollut saman työelämävalmennuksen tai työkokeilun järjestäjän tehtävissä yhteensä kuusi kuukautta; tai

2) jos työelämävalmennuksen tai työkokeilun järjestäjä olennaisesti laiminlyö vastuutaan toimenpiteeseen osallistuvan työturvallisuudesta tai laiminlyö noudattaa toimenpiteestä tehdyn sopimuksen ehtoja."

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290

Ja ohjeet lisäkyykytyksestä laillisesti kieltäytymiseen tuolla:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/8924009

Toivottavasti olet tuon jo lukenut:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/8923001

Kyllä noille työkkärintädeille ja sossutantoille tosiaan pitää laittaa "luu kurkkuun" jo ihan alkuvaiheessa.

• Lose nose

Ok, tilanne ei näytäkään aivan niin epätoivoiselta kuin alunperin olin ajatellut. Kelan sivuilla lukee;

Hakemus saapunut 30.09.2009

Anteeksi että kirjoitin/muistin sen väärin.

Olen kuitenkin yhä kahden vaiheilla mitä minun nyt pitäisi tehdä, vaikka nykyinen sopimukseni umpeutuu vasta Kesäkuun 6 päivä. Kela ei ainakaan voi väittää "hukanneeni" papereitani. Voin toki olla vainoharhainen kun kuvittelen, että päätöksen käsittely venyisi yli kesäkuun. Mutta KAIKKEEN kannattaa aina varautua!

Sossu alkaa soitella Kelaan joskus Huhtikuun alussa, kun hakemukseni saapumisesta on kulunut suunnilleen 6-kk Mitä nuo soitot sitten saavat aikaiseksi onkin sitten aivan toinen juttu. Hakemus saattaa olla saapunut mutta mikään ei takaa, etteikö Kela vain olisi hukannut sitä matkan varrella, tai ehkä vain yksinkertaisesti siirtänyt sen ö-mappiin.

Sopimukseni työpajatoiminnasta tehtiin työkkärin ja sossun kanssa. Minulla ei enää ole itse alkuperäistä sopimusta(jonka hukkasin)vaan ainoastaan jatkosopimus, jossa tuntuu olevan sossu mukana, ja Kelasta tulee tietenkin tuo 9€ päiväraha.

Mutta jos Kela todella on vain hukannut hakemukseni tai sitten vain aivan piruuttaan siirtänyt sen ö-mappiin, voi tulla tukalat oltavat kun Kesäkuu lähestyy. Paine jatkaa pajalla tulee olemaan valtava, ja karenssia varmasti tullaan väläyttelemään. Olen vielä tässä vaiheessa kahden vaiheilla mitä oikein teen, mutta kiitän teitä kaikkia kaikesta tuesta. En suorittanut tuota 6-kk aivan täyteen, koska talossani tehdyn putkiremontin takia en voinut olla poissa asunnostani. Koko kämppä uusittiin ja siellä tehtiin linjasaneeraus. Minut määrättiin siivoamaan koko kämppä ennen tämän alkua, johon meni suunnilleen viikko. Tämän lisäksi oli myös muita tunteja, joita jouduin olemaan läsnä, kun minun piti kertoa erikseen korjattavista vioista rakennusmiehille. Kuitenkin tuntini MERKITTIIN täysiksi sossun kehotuksesta, koska asia kuului "oman elämäni järjestelemiseen" mutta en tiedä, miten tämä vaikuttaa mahdolliseen karennssi päätökseen.

Kyllä vieläkin ällistyttää ja kauhistuttaa, kun Kelan sivuilla lukee että hakemus SAAPUNUT! Onko hakemukseni sitten niin vaikea käsitellä? Minulla pitäisi kuitenkin olla kaikki merkatut päivät 6-kuukauden ajalta, vaikka työskentelenkin vain 5-tuntisia päiviä, mutta helvetiksi tämä kyllä menee! Aion silti ainakin harkita koko homman keskyttämistä kesäksi, jos minulla kerran siihen on oikeus 6-kuukauden palvelun jälkeen. Täällä porukka normaalisti tekee 6 ja puolta tuntia. Alunperin minun ei edes ollut tarkoitus mennä "pajalle" vaan "hiljaisemmalle" siivelle, jossa minulle ei valitettavasti ollut tilaa. Pajalla meno on RAAKAA! Duunia riittää liikaakin jopa minulle joka olen "sihteeri" Uutta väkeä pukkaa pajalle JOKA PÄIVÄ, ja vaikka kunnalla on yhteensä kaksi työtilaa käytännössä, ne alkavat nyt jo olla täynnä! Osa pajalaisista on lähetetty toimittamaan esim vanhusten ruokia ja pesulavaatteita pitkin kyliä, mutta siitä huolimatta on ahdasta!

Yksi pääsyy miksi haluan läheä pajalta on yksinkertaisesti tilan puute, joka muuttuu jatkuvasti entistä pahemmaksi. Uudet toimitilat eivät ole ratkaisseet ongelmaa. Minulle kasaantuu jatkuvasti lisää työtaakkaa koska kirjaamiselle ei näy ikinä loppua! Saan jatkuvasti entistä mahdottomampia tehtäviä, kuten etsiä joskus vuosia kadonneita tiedostoja pajan tietokannoista. Olisi tietenkin hauskaa lähteä pajalta eläkepäätös kädessä, mutta nyt en enää tiedä, saapuuko sitä Kesäkuuhun mennessä vai ei. Onko minun siis mahdollista lähteä pajalta 6-kuukauden palveluksen jälkeen, jos kaikki tuntini ollaan MERKITTY, vaikken olekaan ollut kaikkien 5-tunnin aika läsnä?

• tsemppiä sulle

Lähdin aikoinaan työelämävalmennuksesta 3 3 kk:n sopimuksen jälkeen eikä työkkärisssä edes puhuttu karenssista.

"Minulla ei enää ole itse alkuperäistä sopimusta(jonka hukkasin)vaan ainoastaan jatkosopimus"

Kyllä tuo eka sopimus on tallessa työkkärissä ja sossussakin, joten ei meritystä tuolla.

"Minulla pitäisi kuitenkin olla kaikki merkatut päivät 6-kuukauden ajalta, vaikka työskentelenkin vain 5-tuntisia päiviä, "

5-tuntisia päiviä tein minäkin, muut teki 6-tuntisia, ja olin kyllä muutaman päivän sairaslomalla. Tuolla ei sinänsä ole merkitystä, vain sopimuksen kestolla siis päivämäärillä sopimuksessa. On todella törkeää jos tunteja tai poissaolopäiviä ruvetaan laskemaan toimenpiteen kestossa. Eihän työkokemustakaan laskettaessa vähennetä poissaoloja. Sopimuksen päivämäärät siis ratkaisevat.

• Lose nose
        tsemppiä sulle kirjoitti:

Lähdin aikoinaan työelämävalmennuksesta 3 3 kk:n sopimuksen jälkeen eikä työkkärisssä edes puhuttu karenssista.

"Minulla ei enää ole itse alkuperäistä sopimusta(jonka hukkasin)vaan ainoastaan jatkosopimus"

Kyllä tuo eka sopimus on tallessa työkkärissä ja sossussakin, joten ei meritystä tuolla.

"Minulla pitäisi kuitenkin olla kaikki merkatut päivät 6-kuukauden ajalta, vaikka työskentelenkin vain 5-tuntisia päiviä, "

5-tuntisia päiviä tein minäkin, muut teki 6-tuntisia, ja olin kyllä muutaman päivän sairaslomalla. Tuolla ei sinänsä ole merkitystä, vain sopimuksen kestolla siis päivämäärillä sopimuksessa. On todella törkeää jos tunteja tai poissaolopäiviä ruvetaan laskemaan toimenpiteen kestossa. Eihän työkokemustakaan laskettaessa vähennetä poissaoloja. Sopimuksen päivämäärät siis ratkaisevat.

Asian selvittely jatkuu! Kelan puhelin ei vastaa. Aina ollaan varrattuja! Eli tämä asia jää pääosin sossun selvittelyksi Huhtikuun alussa.

Tilanne on lievästi sanoun hullunkurinen. Kelan tietokanta väittää hakemuksen SAAPUNEEN Kelaan 30.09.2009 Hakemuksen "käsittelyyn" on kohta kulunut 6-kk, siis 3-kk normaalia pitempään!

Koska tuntini kumminkin on MERKATTU täysiksi, minulla lienee mahdollista keskeyttää tämä työpalvelus Kesäkuussa. Voin vaikka sanoa Sossulle(heidän ideansa tämä oli) että haluan jotain uutta tai muuta. Tulee olemaan mielenkiintoista, saanko minkäänlaista päästöstä Kelasta kesäkuuhun mennessä, vai aikooko Kela ehkä viivyttää päätöstä vuoden pituiseksi tai enemmän?

Kelaan ei käytännössä voi soittaa, koska mikään kanava ei tunnu olevan auki. Kaikki asiakaspalvelukanavat ovat varattuja riippumatta siitä, mihin aikaan soittaa(itse yritin aamu kahdeksalta) Voin sanoa sossulle, että ns "löysä hirsi" on minun kohdallani muodostunut de facto realiteetiksi! Saatan saada sillä hieman sympatiaa häneltä, mutta tilanne on silti outo. Minun täytyy mitä ilmeisemmin jatkaa ns "normaalia" elämääni ja olettaa, ettei Kelaa kiinnosta hakemukseni käsitteleminen. Kesäkuuhun mennessä joudun kuitenkin tekemään päätöksen aionko jakaa pajalla vai en? En halua jatkaa, ja mikäli tuo 6-kk laki pitää paikkansa, ei minun myöskään tarvitse! Ja onhan se järjetöntä että olen töissä pajalla odottaen vastausta päätökseen jota ei tosiasiassa tule laitoksesta, jonne ei voi soittaa! Tiettyjä kanavia on olemassa noiden virallisten asiakaspalautekanavien yli. Niiden järjestelyyn menee kuitenkin kuukausia. Pelottaa kuitenkin yhä tuo karenssi. Sossulla on muutenkin kesällä lomaa, joten toimeentulotuen saaminen voi olla vaikeaa, mutta täytyy tässä pohtia. Minulla on sosiaalityöntekijään kuitenkin aika hyvät välit, ja hän on tuskaillut kanssani hakemuksen hidasta etenemistä. Uskon että voin lopettaa toimintani pajalla ilman seuraamuksia ainakin sossulta, mikäli päätöstä ei Kesäkuun alkuun mennessä ole tullut. Sinänsä on sääli että tässä on käynyt näin. En ymmärrä miksi Kela harjoittaa tällaista ilkivaltaa minua kohtaan, eikä heihin voi lainkaan ottaa yhteyttä, ellei sitten ole toinen viranomainen. En ymmärrä, mutta yritän nyt päästä eroon tästä ahdistavasta köydestä kaulassani!

• tsemppiä sulle
        Lose nose kirjoitti:

Asian selvittely jatkuu! Kelan puhelin ei vastaa. Aina ollaan varrattuja! Eli tämä asia jää pääosin sossun selvittelyksi Huhtikuun alussa.

Tilanne on lievästi sanoun hullunkurinen. Kelan tietokanta väittää hakemuksen SAAPUNEEN Kelaan 30.09.2009 Hakemuksen "käsittelyyn" on kohta kulunut 6-kk, siis 3-kk normaalia pitempään!

Koska tuntini kumminkin on MERKATTU täysiksi, minulla lienee mahdollista keskeyttää tämä työpalvelus Kesäkuussa. Voin vaikka sanoa Sossulle(heidän ideansa tämä oli) että haluan jotain uutta tai muuta. Tulee olemaan mielenkiintoista, saanko minkäänlaista päästöstä Kelasta kesäkuuhun mennessä, vai aikooko Kela ehkä viivyttää päätöstä vuoden pituiseksi tai enemmän?

Kelaan ei käytännössä voi soittaa, koska mikään kanava ei tunnu olevan auki. Kaikki asiakaspalvelukanavat ovat varattuja riippumatta siitä, mihin aikaan soittaa(itse yritin aamu kahdeksalta) Voin sanoa sossulle, että ns "löysä hirsi" on minun kohdallani muodostunut de facto realiteetiksi! Saatan saada sillä hieman sympatiaa häneltä, mutta tilanne on silti outo. Minun täytyy mitä ilmeisemmin jatkaa ns "normaalia" elämääni ja olettaa, ettei Kelaa kiinnosta hakemukseni käsitteleminen. Kesäkuuhun mennessä joudun kuitenkin tekemään päätöksen aionko jakaa pajalla vai en? En halua jatkaa, ja mikäli tuo 6-kk laki pitää paikkansa, ei minun myöskään tarvitse! Ja onhan se järjetöntä että olen töissä pajalla odottaen vastausta päätökseen jota ei tosiasiassa tule laitoksesta, jonne ei voi soittaa! Tiettyjä kanavia on olemassa noiden virallisten asiakaspalautekanavien yli. Niiden järjestelyyn menee kuitenkin kuukausia. Pelottaa kuitenkin yhä tuo karenssi. Sossulla on muutenkin kesällä lomaa, joten toimeentulotuen saaminen voi olla vaikeaa, mutta täytyy tässä pohtia. Minulla on sosiaalityöntekijään kuitenkin aika hyvät välit, ja hän on tuskaillut kanssani hakemuksen hidasta etenemistä. Uskon että voin lopettaa toimintani pajalla ilman seuraamuksia ainakin sossulta, mikäli päätöstä ei Kesäkuun alkuun mennessä ole tullut. Sinänsä on sääli että tässä on käynyt näin. En ymmärrä miksi Kela harjoittaa tällaista ilkivaltaa minua kohtaan, eikä heihin voi lainkaan ottaa yhteyttä, ellei sitten ole toinen viranomainen. En ymmärrä, mutta yritän nyt päästä eroon tästä ahdistavasta köydestä kaulassani!

Kyllä koko homma vaikuttaa tosi kierolta touhulta. Paha paikka on kyllä jos joutuu kelan, työkkärin ja sossun pompoteltavaksi.
        Jo alun perinkin sossu on Sinua painostanut ankarasti tuonne työpajalle. Kun tuosta nyt pääset eroon kesäkuussa niin saat varautua taas samaan, ja toivottavasti en vieläkin ankarampaan painostukseen jonnekin muualle.
        Uhakailivatko karenssilla ja leikatulla toimeentulotuella? Jos työnhaku- tai aktivointisuunnitelmaa tehdessä ovat uhkailleet niin laitonta touhua tuo on, mutta milläs todistat. Kannattaakin siis varautua tuohon etukäteen eikä suostua. Minä olen äänittänyt kaikki tärkeät keskustelut (kelassa, työkkärissä, sossussa ja muuallakin) mp3-soittimella, yleensä salaa. Kannattaa myös ottaa luotettava kaveri todistajaksi tuohon aktivointisuunnitelman tekoon. Periksi ei kannata antaa vaikka kuinka painostaisivat ja uhkailisivat. On todella aikoihin eletty kun ei viranoamisiinkaan voi luottaa, tuo epäluottamus kannattaa tuoda selvästi julki noissa "kyykytys"-tilanteissa ja kysellä homman laillisuuden perään. Samoin voit moittia tuosta esellisestä työpajalle painostuksesta. Älä vaan missään tapauksessa anna periksi koska pahimmassa tapauksessa olet taas jossain "viriketoiminnassa".

• Lose nose
        tsemppiä sulle kirjoitti:

Kyllä koko homma vaikuttaa tosi kierolta touhulta. Paha paikka on kyllä jos joutuu kelan, työkkärin ja sossun pompoteltavaksi.
        Jo alun perinkin sossu on Sinua painostanut ankarasti tuonne työpajalle. Kun tuosta nyt pääset eroon kesäkuussa niin saat varautua taas samaan, ja toivottavasti en vieläkin ankarampaan painostukseen jonnekin muualle.
        Uhakailivatko karenssilla ja leikatulla toimeentulotuella? Jos työnhaku- tai aktivointisuunnitelmaa tehdessä ovat uhkailleet niin laitonta touhua tuo on, mutta milläs todistat. Kannattaakin siis varautua tuohon etukäteen eikä suostua. Minä olen äänittänyt kaikki tärkeät keskustelut (kelassa, työkkärissä, sossussa ja muuallakin) mp3-soittimella, yleensä salaa. Kannattaa myös ottaa luotettava kaveri todistajaksi tuohon aktivointisuunnitelman tekoon. Periksi ei kannata antaa vaikka kuinka painostaisivat ja uhkailisivat. On todella aikoihin eletty kun ei viranoamisiinkaan voi luottaa, tuo epäluottamus kannattaa tuoda selvästi julki noissa "kyykytys"-tilanteissa ja kysellä homman laillisuuden perään. Samoin voit moittia tuosta esellisestä työpajalle painostuksesta. Älä vaan missään tapauksessa anna periksi koska pahimmassa tapauksessa olet taas jossain "viriketoiminnassa".

Asian selvittely jatkuu. Minulla on suhteellisen hyvät suhteet sossuun. Sossu ei alunperin tukenut päätöstäni hakea työkyvyttömyyseläkettä(alunperin työkkärin idea)Sossussa ollaan kuitenkin tuskastettu tilannettani. Me emme puhuneet mitään ns "löysästä hirrestä" mutta sossussa tiedetään hyvin, että tällaisten päätösten käsittelyyn menee normaalisti noin 3-kk. Huhtikuuhun mennessä on kulunut 6-kk!

Sossu on luvannut, että he alkavat Huhtikuun alusta soitella Kelaan. Jää kuitenkin hyväksi kysymykseksi kelle he soittavat, koska kaikki asiakaspalvelunumerot ovat "ikuisesti varattuja" Viranomaiskanavat ovat tietenkin käytettävissä, mutta sossun tietokannoissa hakemukseni on "käsittelyssä" joten se käytännössä on jo saapunut Kelaan(tämä näkyy myös omissa tietokannoissani)

Voi olla, että sossu ehdottaa uutta paikkaa minulle kesäksi. Minun täytyy sen vuoksi pohtia tarkoin mitä teen, mutta laki kuitenkin on puolellani mikäli haluan lähteä pajalta Kesäkuussa. Sossulla on suunnilleen 2-kk aikaa "käsitellä asiaani" ennen Kesäkuun alkua, jolloin nykyinen sopimukseni umpeutuu, siis suunnilleen 60-päivää. Jos siihen mennessä hakemustani ei olla saatu etenemään on aika selvää, ettei asian käsittelyä kannata jatkaa. Tuolloin vaihtoehtoja on vähän, ja yksi niistä olisi oppisopimuskoulutuksen hakeminen paikallisesta aikuiskoulutuskeskuksesta. Olen yhä alle 30:nen, joten tuo on ainakin teoreettinen vaihtoehto. Kyllä tämä silti aika paljon ottaa päähän, että viranomaiset voivat minua kohdella näin!

• Tsemppiä sinulle

Omalääkärille kerrot ahdistuneisuutesi. Kyllä tilanteessasi kuka tahansa olisi jo ahdistunut. Vähemmästäkin. Lähete mielenterveysyksikköön ja siellä "itket" psykiatrille murheesi. Älä suostu millekään psykologille, ne kun ei voi määrätä saikkua.

Jos psykiatri suosittaa sinulle jotain terapiaa, niin ota vastaan, jos se järjestyy omassa mielenterveysyksikössä. Jos taas esittää, että sinun olisi itse etsittävä terapeutti ja maksettava se (Kela korvaa osittain siinäkin tapauksessa), niin älä suostu. Ei sinun ole pakko. Hae siis saikkua kesän ajalle, niin ei tarvitse menettää OIKEASTI pakkotyössä mielenterveyttäsi. Mitään troppeja ei myöskään ole pakko syödä. Ne kun vaan tekee ihmisestä Zombien.Voihan niitä ostaa aloituspakkauksen, mutta kertoa sitten, ettei lääkkeet sopineet sivuvaikutusten vuoksi.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      46
      3633
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      36
      2349
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      81
      2287
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      59
      2195
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      26
      1614
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      64
      1542
    7. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      76
      1447
    8. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      55
      993
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      69
      977
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      40
      869
    Aihe