Punk-aate

Tyhmä!!

Eli siis kertokaapa mitkä on keskeisiä asoita punk-aatteessa.. Täällä kun taitaa olla mielin määrin noita wannabepunkteinejä!!

14

7939

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • penny

Vastustetaan glamouria, vastustetaan kaupallistumista, anarkismi (joillakin), shokeeraamisen halu, massasta erottuvaisuus... vastustetaan valtiovaltaa, vastustetaan kapitalisteja ja porvareita... jne jne jne..

Kannattaa käydä googlessa.

• melkein mummu

Ei se nyt ihan pelkkää vastustamista ole. Ei ainakaan alunperin ollut.

• penny
        melkein mummu kirjoitti:

No ei tietenkään ole. Ja nythän ei eletä enää 70- tai 80-lukua, monia asia on muuttunut (mm. punk musiikkityylinä).

• dudesson
        penny kirjoitti:

No ei tietenkään ole. Ja nythän ei eletä enää 70- tai 80-lukua, monia asia on muuttunut (mm. punk musiikkityylinä).

ei mielestäni, punk on vain saanut lisää alalajeja.. ei ihmeellisempää. ei peruspunk ole minnekkään kodonnut.

• ädevepärä
        melkein mummu kirjoitti:

alun perin se just oli sitä et kaikki on paskaa ja sillee

• elina

William Godwin anarkistisella yhteiskuntamallillaan ei todellisuudessa kuulu mitenkään ko. popsuuntaukseen, sillä punk ei käytännössä ota kantaa demokratia-ajatukseen.

• vanha Punkkari

Pelle Miljoonan:Mitä on punk(Löytyy levyltä n.u.s) Ni saat aika kattavan vastauksen.. muutenkin hyvä levy

• Hepe

Kyllä minun mielestäni punk ottaa kantaa demokratiaan, tai pikemminkin sen puutteeseen. Ja vahvasti.
        Ja kyllä anarkismi kuuluu aika läheisesti punkkiin. Ja nyt puhun siis PUNKISTA enkä mistään blink 182 tai avril lavignesta. Kehoitan tutustumaan vaikkapa Selkkauksen, Neuroottisten pelimannien tai Sin dioksen(esp) tuotantoon. Noita bändejä kuunnellessa ei jää paljon tulkinnan varaa, että mitähän aatetta bändit julistavat.

• elina
        Hepe kirjoitti:

Kyllä minun mielestäni punk ottaa kantaa demokratiaan, tai pikemminkin sen puutteeseen. Ja vahvasti.
        Ja kyllä anarkismi kuuluu aika läheisesti punkkiin. Ja nyt puhun siis PUNKISTA enkä mistään blink 182 tai avril lavignesta. Kehoitan tutustumaan vaikkapa Selkkauksen, Neuroottisten pelimannien tai Sin dioksen(esp) tuotantoon. Noita bändejä kuunnellessa ei jää paljon tulkinnan varaa, että mitähän aatetta bändit julistavat.

Mutta koko anarkismin pointtihan on siinä, että anarkismia ei todellisuudessa ole. Edes Nokialla asuva J.K (O.K) Ihalainen ei ole, eikä ollut anarkisti.
        Minun on kaikenlisäksi hyvin vaikea uskoa, että mikään yhtye kykenisi välittämään mitään tiettyä yhteiskuntamallia sanoituksiensa avulla, vaikka poliittinen lataus voi tietenkin mahdollinen olla.
        Vaikka "anarkismi" onkin täysin hypoteettinen ideologia, anarkismi ajattelee demokratian olevan todellista kansanvaltaa, toisin kuin esimerkiksi liberalismi. Anarkistisen yhteiskuntaotoksen mukaan vaaleja, tai muita päätöksentekotilaisuuksia järjestettäessä yksilön tulisi saada päättää oma ehdokkaansa, eikä valita sitä vain tietyn, rajatun ehdokasmäärän joukosta.
        Kuitenkin William Golding uskoi käytännössä samaan asiaan kuin Adam Smith, siis "näkymättömään käteen", joka oli erityisen tärkeä mm. taloudellisessa liberalismissa. Kuitenkaan Golding ei kyennyt selvittämään Marxia paremmin, mikä on "näkymätön käsi", joka ohjaa (anti)yhteiskuntaa.

• oi!oi!oi!
        elina kirjoitti:

Mutta koko anarkismin pointtihan on siinä, että anarkismia ei todellisuudessa ole. Edes Nokialla asuva J.K (O.K) Ihalainen ei ole, eikä ollut anarkisti.
        Minun on kaikenlisäksi hyvin vaikea uskoa, että mikään yhtye kykenisi välittämään mitään tiettyä yhteiskuntamallia sanoituksiensa avulla, vaikka poliittinen lataus voi tietenkin mahdollinen olla.
        Vaikka "anarkismi" onkin täysin hypoteettinen ideologia, anarkismi ajattelee demokratian olevan todellista kansanvaltaa, toisin kuin esimerkiksi liberalismi. Anarkistisen yhteiskuntaotoksen mukaan vaaleja, tai muita päätöksentekotilaisuuksia järjestettäessä yksilön tulisi saada päättää oma ehdokkaansa, eikä valita sitä vain tietyn, rajatun ehdokasmäärän joukosta.
        Kuitenkin William Golding uskoi käytännössä samaan asiaan kuin Adam Smith, siis "näkymättömään käteen", joka oli erityisen tärkeä mm. taloudellisessa liberalismissa. Kuitenkaan Golding ei kyennyt selvittämään Marxia paremmin, mikä on "näkymätön käsi", joka ohjaa (anti)yhteiskuntaa.

ainaki mulle punk on sitä että on mikä on.. Politiikka= EVVK. punkin poliittinen kantaaottavuus on vuosien varrella kuollu pois, mitä ainaki nykybändejä kuuntelee, ja jos sieltä silti löytyy jotain `muutos on tultava` shittii, ni nykyään se kuulostaa jo lähes naurettavalta, ainaki mun mielestä. tiivistettynä voi sanoo vaan että jos punkkari on täysin tyytyväinen, ni se ei oo punkkari.. tai jotain, koittakaa käsittää.

• FLY
        Hepe kirjoitti:

Ja jos onnistut käsiisi saamaan JMKE:n suomennetut sanat (jos et ole eestinkielen taitoinen) niin varmasti ymmärrät, mistä on kyse.

• melkein mummu

silloin kun minä olin nuori (-80 luvun alkupuolella), punkin aate oli ehkä lähinnä sitä, että tehtiin ITSE. Kaikki saattoivat tehdä kaikkea. Pienlehtiä, pändejä, tapahtumia, paikkoja...

Sitten oli tietysti hauskanpito aika tärkeässä asemassa. Hauskaa kukin piti ja pitää tyylillään.

Kantaaottavuus oli myös toisilla pändeillä ja yksilöillä voimakkaampaa kuin toisilla ja suuntauksia useita.

Omasta mielestäni suvaitsevaisuus oli/on myös arvossaan. Vaikka usein sitä kyllä oli vaikea huomata. Punkit/diinarit, kasvissyöjät/lihansyöjät yms.

• Sujut

Nojoo, aika vaikea määrittää "wannabe punkkari" tjsp. Onhan musiikin tyyli muttunut aika perkeleesti sitten sen kultaisten aikojen ku Clash, Sexpistols, Sonic Youth jne jne keikkas :) Nykyään ku on näitä vaikka mihin lähtöön, lagwagonista yms lähtien :) Ja aatteethan on kaikissa itsessään..mielikuvitusta :)

• adevepärä

tietääkö kukaan joka ei oo punkkari nii mitä punk on oikeesti ollu vuoden 82 jälkee.vuoden 82 jälkeen ei ole punk piireissä muuta kuin hc punkkia, alkoholia, huumeita.ja nyky ajan punk pändeillä on enemmän aatteita kun koskaa on ollut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      323
      7678
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1866
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1402
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1297
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1261
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1231
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      58
      1196
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1029
    Aihe