Lomautus ei voi jatkua rajattomasti. Lomautuksella ei myöskään saa kiertää työntekijän irtisanomissuojaa eikä pitkittää lopputilin maksamisvelvoitetta. Jos lomautus on kestänyt vähintään 200 päivää ja työntekijä itse irtisanoo työsopimuksensa, on hän oikeutettu samaan hyväkseen työnantajan noudatettavana olevan irtisanomisajan mukaisen palkan.
Miten tälläistä sitten tulkitaan, jos irtisanon itseni. Ja menen toiselle työnantajalle esim. 2 viikon jälkeen töihin? saanko palkkaa siltä 2 viikolta, vai maksetaanko tuo irtisanomisajan palkka kokonaisuudessan heti? itse en tästä löytänyt mitään tietoa, miten on?
Lomautettuna yli 200 päivää
5
709
Vastaukset
- Nyx duunari
Tieto löytyy oman alasi TES:sta. Tai kysy suoraan liitostasi.
- ex-duunari
Teknologiateollisuuden (metalliteollisuus) TES:stä sitä hain, mutta vastausta siihen en kyllä löydä. Pitänee kysyä liitolta varmaan. Ajattelin jos jollain olisi tietoa näin yleensä.
- Onko tässä vastaus
http://www.erto.fi/tyosuhdeopas/lomauttaminen/210-irtisanomisajan-palkan-ja-irtisanomisajan-palkkaa-vastaavan-vahingonkorvauksen...
Liitosta kysyminen on jäsenetu, jota kannattaa käyttää, sillä näillä palstoilla vastaus ei ole aina oikein. - ......
lomautus kestää yli 200 pvää ja irtisanot itsesi, irtisanomisaika on sama kuin jos työantaja irtisanoisi sinut. Eli kaksi viikkoa johonki rajaan asti( en nyt muista aikoja) ja sen jälkeen 1 kk ja 5vuoden jälkeen 2kk ja tarpeeksi kauan ollut samassa paikassa niin 6kk. Näiltä ajoilta maksetaan myös vuosilomakorvaukset. Vaikka menisitkin töihin niin silti joutuu maksamaan, vaikuttaa ainoastaan kassan päivärahoihin. Itse irtisanouduin reilun 200 pvän jälkeen ja tein samana päivänä uuden työsopimuksen. Olin 7 v talossa joten sain 2kk palkan ja tältä ajalta kertyvän vuosiloman eli 5pvää. Lisäksi tietysti muut pitämättömät lomat. Irtisanomisajan palkka maksetaan kerralla ja tällaisessa tapauksessa (pitkä lomautus) työssäolopakkoa ei ole. Ja niihin 200 pvään lasketaan mukaan viikonloputkin eli aika täyttyy alle 7 kuukaudessa. Näin oli ainakin metallissa.
- Ex-Duunari
Kiitos vastauksesta tuo täsmensi tätä asiaa, itsellä oon ollut 10 vuotta töissä samalla työnantajalla eli 4kk palkka pitäisi olla irtisanomisrahana, ja tietysti lomakorvaukset siihen. Hienoa että joskus saa ihan vastauksia:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1901201Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221068- 70800
- 48794
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53740- 60649
- 33642
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva48642- 52607
- 50595