Autonasentajan palkka!

Megatsu 40v.

Mol.fi sivuilla haetaan autonasentajaa, palkka 1050e kuussa, siivoamallakin tienaa enemmän!
Kannattaako mennä ammattikouluun?
Todella vaikeaa löytää työpaikkaa koulun jälkeen ja nälkäpalkalla joutuu työskentelemään seuraavat 5 vuotta jos nyt alan töissä viitsiii pysyä.

Miksei ammattikoulussa suoraan sanota, että palkat ovat todella syvältä ja mekaanikoilla menee terveys noissa hommissa todella nopeasti, harva pääsee terveenä eläkkeelle.

43

25053

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jäteöljyelvis

      minimipalkka on 9,70 euroa tunnissa, siis TES:sin määräämä minimi vaativuusryhmä 1:ssä. Ryhmiä on 6, joissa minimipalkan haitari ulottuu 16,67 euroon.
      Eli kuulostaa pahalta kusetukselta tuo em. työpaikka, jos kyse on kokopäivätyöstä.

    • Olen itse autoasentajana ollut vuosia ja palkka on kuukaudessa juuri erittäin lähellä 1000e. Kuulostaa monesta uskomattomalta mutta näin on ja olen vielä merkkiliikkeessä töissä. Autoalalla ei asentajia arvosteta juurikaan ja palkkakin on sellainen että moni kokenut asentaja on vaihtanut alaa ja niin myös minä aion tehdä koska nälkäpalkalla en rupea enään kärvistelemään.

      • öljyasentaja

        Merkkiliikkeiden varsinkin on noudatettava TESsin mukaista palkkausta. Vuosien kokemuksella sulle jää tonni käteen... kahdessa viikossa.


      • rasvakone
        öljyasentaja kirjoitti:

        Merkkiliikkeiden varsinkin on noudatettava TESsin mukaista palkkausta. Vuosien kokemuksella sulle jää tonni käteen... kahdessa viikossa.

        Monissa korjaamoissa on käsittämättömän huonot palkat, MOL:lin sivuilla jatkuvasti samat korjaamot hakevat asentajia, huono palkka tai paskanaama - kusipää korjaamopäällikkö...


      • Puh pah ja pöh
        öljyasentaja kirjoitti:

        Merkkiliikkeiden varsinkin on noudatettava TESsin mukaista palkkausta. Vuosien kokemuksella sulle jää tonni käteen... kahdessa viikossa.

        Mistä tuollaista olet kuullut??


      • Anonyymi
        rasvakone kirjoitti:

        Monissa korjaamoissa on käsittämättömän huonot palkat, MOL:lin sivuilla jatkuvasti samat korjaamot hakevat asentajia, huono palkka tai paskanaama - kusipää korjaamopäällikkö...

        On paikka kuulu kurjuuden
        Talo nousevan auringon
        On turmellut mun elämäin
        Talo nousevan auringon
        Mun äiti neuloi vaatteeni
        Hän syntiin langennut ei
        Mun faija - hän sai tuomion
        Ja tiensä tyrmään vei
        Kai ainut minkä tarvitsi
        Oli korttipakka vaan
        Sai tyydytyksen parhaan hän
        Vain juopotellessaan
        Oi äiti, kerro lapselles
        Että tieni väärä on
        Kun turhaan heitin nuoruuden
        Taloon nousevan auringon
        Olen monta kertaa paennut
        Ja luullut päässeeni pois
        Nyt matkaan sinne takaisin
        Eikö kukaan auttaa vois
        Niin, on paikka kuulu kurjuuden
        Talo nousevan auringon
        On turmellut mun elämäin
        Talo nousevan auringon


    • kateellinen

      hyvä asentaja saa palkkaa helsinkissä sen mitä itse kehtaa pyytää.
      eli jos on täysin ammattitaitoinen ja hallitsee
      kaikki erikoistyöt kuten raskaankaluston kaikki työt,luvat oltava
      auton automaattivaihdelaatikot, sähkötyöt

      palkka voi olla 16-60€ tunti
      lisäksi osuudet varaosista
      niistä voi kertyä 5000-10000€ euroa kuukaudesa

      • Nähty on..

        Niin pääkaupunkiseudulla. Todellisuudessa varaosista saa vain 2% kunhan ylittää työmyynnin 8300e rajan vaikka varaosamyynti olisi 10000e. Kaikki tämä varaosamyynti on pois työmyynnistä ja siittäpä ei saakkaan sen kummempaa palkkaa joten saat muuten juosta joka päivä kieli vyön alla jos meinaat tienata. Tuo TVR hommahan on vain pärstäkertoimeen katsomista vaikka kaveri osaisi ohjelmoida ja ym.. ja myöskin tehnyt sitä vuosia niin se palkka ei siittä muutu mihinkään.


    • rasraskon

      Raskoneella on ainakin jhan surkeat palkat ja ei nouse vaikka olisit sata vuotta töissä.........

    • Autoalalta terveiset

      Ei kyllä kannata edes vertailla PK seudun palkkoja esim pohjanmaan palkkoihin.. Ihan eri hommasta on kysymys..

      PK seudulla saattaa tienata silloin kun hommat alkaa (0v-työkokemusta) 12-15€ tunti

      kun taas,

      Pohjois-Pohjanmaalla alottava tienaa 9,7-11€

      Että sekin kyllä merkkaa missä päin niitä hommia tekee. Merkkiliikekkään ei aina parasta palkkaa tarjoa, jotkut yksityiset voivat maksaa enemmän jos asiakaskunta on kattava ja töitä riittää..

      Mutta lyhyesti sanottuna, osaavalle miehelle palkkakin aina löytyy kohdilleen. Niinkuin ylempänä sanottiin; "hyvä asentaja saa palkkaa helsinkissä sen mitä itse kehtaa pyytää.
      eli jos on täysin ammattitaitoinen ja hallitsee
      kaikki erikoistyöt kuten raskaankaluston kaikki työt,luvat oltava
      auton automaattivaihdelaatikot, sähkötyöt"

      Mutta varjopuolensa hommista myös löytyy;

      Saatananmoinen kiire aina jokapaikkaan, (ei koske ranen raksoja jossa käy kerran kuukaudessa pari ranen kaveria), hanskat on pahin vihollisesi ja aina tiellä - kädet paskana, hankalat asennot - selkä ja jalat paskana, pää kipeä aina kaikista höyryistä, kaikki valkoset asennushaalarit boschin mainoksissa voitte unohtaa. päivät pitkiä ja saattaa olla ylitöitä, mutta sekin riippuu paikasta.

      Intohimoa pitää olla autoja kohtaan että lähtee näitä hommia tekemään. AMK tietenkin pääsee insinööriksi..

    • hölmöjäolette!

      Kuka oikeasti lähtee duuniin tonnilla kuussa? HALOO kannattaako myydä itsensä ilmaiseksi jos lusmuilemallakin saa saman..

    • hölmöjäollaan

      no ei tällä alalla ainakaan rikastumaan pääse mutta pakko se kait jotain on tehdä. kunnes löytää parempaa jostain

    • tuleva autonasentaja

      siis jos ymmärsin oikein .. :
      -autonasentajia ei arvosteta
      -autonasentajan palkka on perseestä
      -saa raataa perse ruvella, jos haluaa pärjätä elämässä
      -saa kestää korjaamopäällikköä päivätpitkät (?)

      tietenkin riippuu paikkakunnasta. :-)

      ite asun imatralla (varmaan joutuu lähtemään johonkin lappeenrantaa tai vastaavaan, jos haluaa edes työpaikkaa). täälläkään tuskin parempia palkkoja on, saati päälliköitä!

      no, kaippa edes se auttaa, että tykkään olla autojen kanssa tekemisissä... (korjata, virittää ... ETENKIN ajaa).

    • autoasentaja1

      Höpöhöpö.. Olen kesätöissä oleva autoasentaja lapissa. kolmas vuosi ja viimeinen alkaa koulussa. Palkkani 2000e kuukaudessa. Työ aika 8-16.00

    • justiiki

      Etelä-suomessa merkkiliike tarjoaa vastavalmistuneelle asentajalle karvaa vaille 2000€ kuukaus ja työaika 8.00 - 16.00

      • aas enta

        yli 20v alalla olleena halajan kolmosella alkavaa peruspalkka, toki kaikki etuisuudet mukaan lukien siellä ollaan mutta kyllä kokemus ja sen mukanaan tuoma taito ja tieto pitää tasaisin väliajoin palkita. tottakai aloittelija saa huononman palkan, vuoden päästä paljon jo tietoa ja osaamista ja sillä ansaitsee lisää palkkaa. ja joku sano tienaavansa tuhannen kuussa ni se on ihan paskapuhetta.


    • asen

      Melkeen kaksi vuotta ollut asentajana ja alle 1700e liksa kuukaudessa.. käteen ei juuri mitään jää kaikkien kulujen jälkeen...

      • sähkövikoja_riittää

        Uudempien autojen tietokoneistumisen myötä kannattaisi erikoistua autojen sähköpuoleen ja tarkemmin moottorinohjauselektroniikan vikadiagnosointiin (OBD), tyyliin scannerdanner:
        https://www.youtube.com/user/ScannerDanner

        Autojen elektroniikkapuoli on varmaan siistimpää ja ehkä paremmin palkattua hommaa kuin tavallisen mekaanikon homma öljyisten moottorinosien tai ruosteisten pulttien kanssa tapellessa.


      • megatsu

        Raskoneella ja autoasi nyrkkipajoissa huonot palkat


      • Anonyymi
        sähkövikoja_riittää kirjoitti:

        Uudempien autojen tietokoneistumisen myötä kannattaisi erikoistua autojen sähköpuoleen ja tarkemmin moottorinohjauselektroniikan vikadiagnosointiin (OBD), tyyliin scannerdanner:
        https://www.youtube.com/user/ScannerDanner

        Autojen elektroniikkapuoli on varmaan siistimpää ja ehkä paremmin palkattua hommaa kuin tavallisen mekaanikon homma öljyisten moottorinosien tai ruosteisten pulttien kanssa tapellessa.

        Tässäkin hommassa huonoin palkka löytyy länsiautosta.


    • Työtävieroksumaton

      10v sit olin Espoossa yksityisellä autokorjaamolla töissä ilman mitään koulutusta kyseiselle alalle, ainoa oli autoharrastus ja positiivinen asenne. Palkka 9,50/t. Päivät oli niin pitkiä kun vaan tahtoa ja innostusta riitti. Normi oli 8-16.00. 3kk:n jälkeen liksa nousi 10,50... 12kk:n jälkeen 11,50. 7vuotta ollena sain itsenäisesti hoitaa vastaanotot, laskutukset ja huollot/korjaukset niin pitkälle kuin itse katsoin olevani kykenevä hoitamaan ne. Palkka 16,50/t... Et kyllä ne kädet joutuu joskus ihan oikeasti joskus töitä tekemään palkkansa eteen.

      • Anonyymi

        Länsiauto maksaa asentajille todella huonosti, palkkausjärjestelmä 1980- luvulta, motivaatio myös näkyy, kun ei ketään kiinnosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Länsiauto maksaa asentajille todella huonosti, palkkausjärjestelmä 1980- luvulta, motivaatio myös näkyy, kun ei ketään kiinnosta.

        Ikävä kyllä tuo arviosi Länsiautosta pitää paikkansa.Yksi suomen huonoimmista työnantajista ,kiertäkää kaukaa !!!


    • Anonyymi

      Tuolla palkalla en ottaisi edes työkaluja käteen. Palkkatuki työssäkin tienaa enemmän

    • Anonyymi

      yli 40v alalla,n:3500€ kk kyllä autoalalla pärjää,mutta ei pelkkien öljynvaihtojen ja jarrujen korjauksilla.
      Pitää osata ja perehtyä että voi pyytää ja olla tarpeellinen ja tärkeä silmukka yhteisössä.

      • Anonyymi

        Aika paska ammattitaito pääösin kaikilla merkkikorjaamoilla ja isommilla yksityisillä.

        Millään muulla alalla tekemättömästä työstä eli kun tuodaan auto ja vaihdetaan osia eikä korjata vikaa. Siitä autokorjaamo pyytä vielä maksun!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika paska ammattitaito pääösin kaikilla merkkikorjaamoilla ja isommilla yksityisillä.

        Millään muulla alalla tekemättömästä työstä eli kun tuodaan auto ja vaihdetaan osia eikä korjata vikaa. Siitä autokorjaamo pyytä vielä maksun!

        Johtuu tasan omistajien ahneudesta sekä suoritepalkasta, muuten ei jää kuin nälkäpalkka käteen jos ei fuskaa;)


    • Anonyymi

      Mekononem kuuluu myös nälkäpalkkaa maksaviin nyrkkipajoihin, välttäkää ihmeessä.
      Jos sovitte jotain palkasta esim. koeajan jälkeen, niin kirjatkaa se selkeästi työsopimukseen .
      Parempi nostaa kytkintä nälkäpalkkanyrkkipajoista.

      • Anonyymi

        Nyrkkipaja mekononem tarjos 13e tunti, ei hirveesti kiinnostanu kun normisti 20-28e tuntiansio ollut.


    • Anonyymi

      Tuskinpa ketään 2020 luvulla alle 3000e/kk tekee mekaanikon hommia.

      • Anonyymi

        Siis 2020 vuonna;)


      • Anonyymi

        Kyllä tekee!


      • Anonyymi

        2500€/kk


    • Anonyymi

      Aina kannattaa tehdä töitä eikä olla työkkärin kyykytettävänä, arvosta itseäsi ja mene töihin

    • Anonyymi

      Raskoneella saa 3000,e/kk

    • Anonyymi

      Vuonna 2023 palkkaa saa huikeat 2200e/kk. Tes-mukaisia kokemuslisiä ei saa vaikka olisi kuinka kokenut ja osaava. Vakituisena ei kannata tehdä mutta Itse käyn tekemässä tasan 26-viikkoa ja lomalla sitten välissä 400pv. Ihan ok hommaa.

    • Anonyymi

      Länsi-autossa HUONOIN PALKKA.

    • Anonyymi

      Oulun seudulla pikkukorjaamo näytti etsivän korjaamopäällikköä 3200€ kiinteä kk palkka näytti olevan.
      Hyvä vai huono en tuota tiiä

      • Anonyymi

        Kuulostaa ihan ok palkalta, tuossa tarvitse kuin istua kopissa ja piereskellä, välillä vähän komennella hallin puolella duunareita


    • Anonyymi

      Värväämö vuorapuljua kannattaa välttää viimeiseen asti. Vivika on kiero rotta!

    • Anonyymi

      Autoa kun korjautat, niin tuntiliksa on 50 - 100 euroa pyöreästi. Joku vetää räikeästi välistä.

    • Autonasentajan ammatti on kautta aikain ollut miesten keskuudessa samantapainen kutsumusammatti kuin naisilla sairaanhoitajan.

      Se sitten näkyy palkoissa, kun entisiä mopon rassaajia ja nuken hoivaajia kusetetaan.

    • Anonyymi

      Siltikin kannattaa käydä se autonasentajakoulutus läpi ja oppia KAIKKI niin hyvin kuin ikinä mahdollista. Ja jos varsinainen työelämä tuleekin muulta alalta, on taustana paljon sellaista, jota kuitenkin tarvitsee. Ja osaa korjata omat autonsa, missä myös säästää mittavat summat vuosien mittaan.
      Kokemuksella: Alan koulut käynyt autonasentaja, autoteknikko, kuitenkin pääelinkeino kemian prosessiteollisuus ja suurvoimala, molemmissa vuorotyöläinen, nyt jo työeläkkeellä 4500 €/kk miinus verot.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      4849
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4413
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2871
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1675
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1603
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe