Lääetiede ei tiedä kaikkea

Maalaismies*

Olen ollut 5 vuotta syöpäseurannassa, ts. tautini todettiin 5 vuotta sitten. Viime viikolla lääkärini tutkittua minut ja selattuaan 5 vuoden tapahtumat, sanoi että lääketiede ei pysty selittämään miksi joskus tapahtuu näin.

Mitä siis oli tapahtunut? Sitä että syöpäni ei viiden vuoden aikana ollut levinnyt lainkaan, pikemminkin päin vastoin. Hän, lääkärini oli silloin ehdottanut ettei heti ruvettaisi lääkitsemään, vaan katsottaisiin tilanteen kehittymistä. Taudin kulku on pysähtynyt ilman lääkitystä.

Arvaatteko tulinko vihellellen kotiin lääkäriasemalta!

47

925

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vilosohvi

      Onnitteluni! Kiva kuulla positiivisia uutisia.
      Olemme ikätovereita, joten ei muuta tällä erää, kuin still going stong.

      • vilosohvi

        Piti olla still going strong


    • varmasti mieli oli onnellinen sinulla Maalaismies*, kotijoukoilla myös.

      Myönteinen elämän asenne varmaan on kohdallasi ollut edesauttamassa vaivassasi, näin uskon.
      Aina ei taudin kulkukaan ole ennalta ennustettavissa, ja näin onnellisesti voi käydä.
      Oma kehomme voi tehdä kepposia, nyt vaan hyvää jatkoa toivottelen.

      • *Kukkahame*

        Minulta leikattiin syöpä 5v sitten Meilahdessa, seurantaa on ollut nämä vuodet alkuun jopa 4 xv sitten vähennettiin käyntejä, nyt on vain kerran vuodessa.
        Mitään helppoja ne kontrollitkaan ei ole olleet, mutta se varmuus kun siinä samalla kertovat 'mitä näkyy' tai ei näy on jo huojentavaa, ja viimeistään kun saan epikriisin voin todella keittää kunnon kahvit ja istahtaa miettimään kuinka onnellinen olenkaan, olen saanut uuden mahdollisuuden, se on hieno asia.
        Onnittelut sinullekin ja todella tiedän miltä sinusta tuntuu!


    • Lorena*

      Myötäelän iloasi täysin sydämin. Eivät nämä välivuodet ole olleet sinulle helppoja elää epätietoisuudessa. Toivottavasti elimistösi pysyy vastahyökkäys asemissa jatkossakin asiasta jää vain muisto.
      Joskus vain tapahtuu näitä ns "ihmeparantumisia" lääketieteen alueella joille ei selitystä löydetä.

      Lääketieteen tutkimukseen valtion tulisi osoittaa enemmän määrärahoja eikä tuhlata niitä yliopistojen rakennemuutoksiin. Maassa on ja tulee olemaan lääketieteen huippututkijoita jos vain taloudelliset resurssit ovat suotuisia. Kliinikkoja tarvitaan mutta yhdistelmä kliinikko-tutkijan tien näen olevan miltei mahdoton, sillä omasta vapaa ajasta on reväistävä tutkimukseen aikaa joten tulos ei saata olla se mihin pyrkii.
      Olin erään tutkijan assistenttina vuoden ja se vei niin paljon aikaa perheeltä pois, katsoin silloin parasta on pitäytyä omassa ammatissa. Mielenkiintoista työ kyllä oli.

    • kun kehosassi on niin hyvä vastustuskyky, että ikävä sairaus on nujerrettu.
      Onnea ja hyvinvointia matkasi varrelle, aina eteenkin päin. Oli iloista kuulla,
      että voitit sairauden.

      Rohkea ehdotus lääkäriltäsi suositteli aluksi ilman hoitoja, joka sinun tapauksessasi
      osoittautui hyväksi. Onhan niissä hoidoissa ikävät sivuvaikutukset,niin olen lukenut.

      • Kyllä sinulla maalaismies* on hyvät välit tuonne yläkerttaan.
        Sieltä ne tälläiset asiat päätetään joihin itseki voi hieman myötä vaikuttaa
        Hyvää jatkoo vain eloosi


      • Maalaismies*
        Saimi kirjoitti:

        Kyllä sinulla maalaismies* on hyvät välit tuonne yläkerttaan.
        Sieltä ne tälläiset asiat päätetään joihin itseki voi hieman myötä vaikuttaa
        Hyvää jatkoo vain eloosi

        Olin niin hämmentynyt lääkärini selostuksesta, että kun hän lopuksi antoi minulle verikokeet, niin pyysin häntä näyttämään, missä viat näkyivät. - Niissä ei ole mitään vikaa, hän sanoi.

        Olenhan kuullut kerrottavan ihmeparanemisista, mutta yleensä niihin on liittynyt jotain ihmetemppuja tai aineiden käyttöä. Minä en ole ajatellut koko tautia, elänyt olen kyllä säännöllistä elämää viettäen liikkuen ja puuhaten paljon.

        Olen jopa kokenut tämän palstakirjoittelun ja lukemisen terapeuttiseksi.


    • Se on hyvä uutinen.

      Jos syöpä tulee 50 - 60-ikäiselle, jolloin verenkierto ja elintoiminnot ovat vilkkaat, syöpä leviää erittäin herkästi.

      Jos tutkitaan 8-kymppisiä miehiä, melkein kaikilla on prostata.sypäsoluja, mutta ne eivät enää haittaa.

      • Maalaismies*

        Paljon tietämäni mukaan lääkkeitä käytetään tähänkin vaivaan. Minulle lääkäri sanoi heti alkuun ettei hän suosittele. Niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä monessa tapauksessa. Silti hän piti selittämättömänä tapaustani. Laajassa verikokeessa kaikki oli kohdallaan.


      • Mummeli*

        todettiin tuo prostasyöpä 74vuotiaana vaan sanottiin ettei sitä piä leikata koska se ei leviä
        että johonki muuhun kuolee ennemmin vaan ei eturauhassyöpään jota ei tarvi hoitaa sen kummemmin koska
        vanhoilla ei enää leviä verenkierro mukana, lääkettäkää ei tarvi siihen, se kyllä pysyy siinä leviämättä
        mitenkään. Kaikilla vanhoilla miehillä se on mutta se on erilaien kuin nuoremmilla miehillä.
        Ja niinpä naisillakin rintasyöpä nuorena vie Tamara Lund oli vain 6kymppinen ja Jaqlin Kennedy samoin.
        Oisko parikymmentä vuotta vanhempana jo elintoiminnot olleet niin paljon hitaammat ettei ois levinnyt.
        Se nuorilla ja vetreillä leviää imusolmukkeisiin ja siitä luustoon,jolloin tulee kovat kivut. Jos on jo
        parikymmentä vuotta vanhempi ei elintoiminnot enää ole vetreät 8 kymppisellä.On hyötyäkin vanhuudesta.


      • Maalaismies*
        Mummeli* kirjoitti:

        todettiin tuo prostasyöpä 74vuotiaana vaan sanottiin ettei sitä piä leikata koska se ei leviä
        että johonki muuhun kuolee ennemmin vaan ei eturauhassyöpään jota ei tarvi hoitaa sen kummemmin koska
        vanhoilla ei enää leviä verenkierro mukana, lääkettäkää ei tarvi siihen, se kyllä pysyy siinä leviämättä
        mitenkään. Kaikilla vanhoilla miehillä se on mutta se on erilaien kuin nuoremmilla miehillä.
        Ja niinpä naisillakin rintasyöpä nuorena vie Tamara Lund oli vain 6kymppinen ja Jaqlin Kennedy samoin.
        Oisko parikymmentä vuotta vanhempana jo elintoiminnot olleet niin paljon hitaammat ettei ois levinnyt.
        Se nuorilla ja vetreillä leviää imusolmukkeisiin ja siitä luustoon,jolloin tulee kovat kivut. Jos on jo
        parikymmentä vuotta vanhempi ei elintoiminnot enää ole vetreät 8 kymppisellä.On hyötyäkin vanhuudesta.

        Kysyessäni lääkäriltäni mitkä kohdat verikokeessani ovat tärkeimmät, hän merkkasi kolme kohtaa: B-hb, P-AFOS ja P-Krea; siis hemoglobiini-, maksa- ja munuaisarvot. Taitavat olla tärkeitä joka iikalle.

        Tulivuoren laella elellään, jatkuva seuranta on edelleen tarpeen. Puolen vuoden päästä kuvataan luusto. Mitä hyvänsä voi sattua, mutta tällä haavaa asiat ovat hyvin.

        Lääkkeistä puheen ollen. Ikäiselläni naapurilla on sama tauti. Hänellä on siihen vahva lääkitys päällä. En minä ole pätevä sanomaan, että lopeta lääkitys. On sulaa hulluutta kieltäytyä lääkkeistä silloin, kun ne ovat paikallaan.


      • Maalaismies* kirjoitti:

        Kysyessäni lääkäriltäni mitkä kohdat verikokeessani ovat tärkeimmät, hän merkkasi kolme kohtaa: B-hb, P-AFOS ja P-Krea; siis hemoglobiini-, maksa- ja munuaisarvot. Taitavat olla tärkeitä joka iikalle.

        Tulivuoren laella elellään, jatkuva seuranta on edelleen tarpeen. Puolen vuoden päästä kuvataan luusto. Mitä hyvänsä voi sattua, mutta tällä haavaa asiat ovat hyvin.

        Lääkkeistä puheen ollen. Ikäiselläni naapurilla on sama tauti. Hänellä on siihen vahva lääkitys päällä. En minä ole pätevä sanomaan, että lopeta lääkitys. On sulaa hulluutta kieltäytyä lääkkeistä silloin, kun ne ovat paikallaan.

        Ensinnäkin, olen ilahtunut paranemisestasi, toivottavasti yllätyksiä ei tule.

        Ikäni sairastaneena, vammaisena ym. olen kokenut paljon. Syöpä on edelleenkin vaikeasti parannettava, mutta hoitotulokset ovat paljon parantuneet.

        Tässä viestiketjussa esitettiin tieto, että syöpäsolut eivät pysty lisääntymään vanhoissa henkilöissä. voidaanko tuotakin tietoa hyödyntää?

        Kirjoitan vielä jonkun sanan suolasta, sokerista, rasvoista ym. kolesteroliakaan en unhoita.

        Lääkäri Ilkka Taipale väitti vuosia sitten, että vanhukset joutuvat vuodepotilaiksi suolan puutteen takia. Onko vanhuksia helpompia hoitaa vuoteissa?

        Sokerihan on mauste, jota nautitaan paljon jo lapsuudesta lähtien. Tuo amerikkalainen ja muunkinmaalainen ylilihavuus on seurauksena ja koko elimistön kuormitus lisäntyy tavattomasti.

        Eläinperäiset rasvat koetaan terveydelle vaarallisiksi. Muistan kuitenkin vanhanajan maa-ja metsätyömiehet ja naiset. Nämä eivät olisi tulleet toimeen ruohonkorsilla vaan tarvitsivat rasvaista polttoainetta. Kaikki ravinto hödynnettiin eikä liikalihavuutta ollut.

        Nyt tullaan kolesteroliin. Lääkärit määräävät kolesterolilääkettä lähes kaikille. Itsellenikin on tuota lääkettä määrätty.

        Elimistö kuitenkin säätää kolesteroliarvon sopivaksi, lääkettä ei tarvita kuin poikkeustapauksissa.
        On olemassa myös hyvä syy lopettaa kolesterolilääkitys. Mehän olemme jo heikkoja kömpelöitä ja tätä kömpelyyttä ja voimattomuutta kolesterolilääkitys lisää.


      • 00700
        Ruuneperi kirjoitti:

        Ensinnäkin, olen ilahtunut paranemisestasi, toivottavasti yllätyksiä ei tule.

        Ikäni sairastaneena, vammaisena ym. olen kokenut paljon. Syöpä on edelleenkin vaikeasti parannettava, mutta hoitotulokset ovat paljon parantuneet.

        Tässä viestiketjussa esitettiin tieto, että syöpäsolut eivät pysty lisääntymään vanhoissa henkilöissä. voidaanko tuotakin tietoa hyödyntää?

        Kirjoitan vielä jonkun sanan suolasta, sokerista, rasvoista ym. kolesteroliakaan en unhoita.

        Lääkäri Ilkka Taipale väitti vuosia sitten, että vanhukset joutuvat vuodepotilaiksi suolan puutteen takia. Onko vanhuksia helpompia hoitaa vuoteissa?

        Sokerihan on mauste, jota nautitaan paljon jo lapsuudesta lähtien. Tuo amerikkalainen ja muunkinmaalainen ylilihavuus on seurauksena ja koko elimistön kuormitus lisäntyy tavattomasti.

        Eläinperäiset rasvat koetaan terveydelle vaarallisiksi. Muistan kuitenkin vanhanajan maa-ja metsätyömiehet ja naiset. Nämä eivät olisi tulleet toimeen ruohonkorsilla vaan tarvitsivat rasvaista polttoainetta. Kaikki ravinto hödynnettiin eikä liikalihavuutta ollut.

        Nyt tullaan kolesteroliin. Lääkärit määräävät kolesterolilääkettä lähes kaikille. Itsellenikin on tuota lääkettä määrätty.

        Elimistö kuitenkin säätää kolesteroliarvon sopivaksi, lääkettä ei tarvita kuin poikkeustapauksissa.
        On olemassa myös hyvä syy lopettaa kolesterolilääkitys. Mehän olemme jo heikkoja kömpelöitä ja tätä kömpelyyttä ja voimattomuutta kolesterolilääkitys lisää.

        Tuo ettei vanhuusiässä syöpä leviä ei taida olla ihan 100%, tiedän ainakin 3 henkilö jotka ovat saaneet syövän 70 ja kuolleet parissa vuodessa, ikävän sairauden voisi kyllä vaikka sivuuttaa 70 mutta se vaan ei onnistu.
        Kolesterolilääkkeistä olen saanut lihas särkyä ja olen omasta toimestani vähentänyt puoleen, lääkärikin sen kyllä tietää ja niitä on kokeiltu useita.


      • Lorena*
        Ruuneperi kirjoitti:

        Ensinnäkin, olen ilahtunut paranemisestasi, toivottavasti yllätyksiä ei tule.

        Ikäni sairastaneena, vammaisena ym. olen kokenut paljon. Syöpä on edelleenkin vaikeasti parannettava, mutta hoitotulokset ovat paljon parantuneet.

        Tässä viestiketjussa esitettiin tieto, että syöpäsolut eivät pysty lisääntymään vanhoissa henkilöissä. voidaanko tuotakin tietoa hyödyntää?

        Kirjoitan vielä jonkun sanan suolasta, sokerista, rasvoista ym. kolesteroliakaan en unhoita.

        Lääkäri Ilkka Taipale väitti vuosia sitten, että vanhukset joutuvat vuodepotilaiksi suolan puutteen takia. Onko vanhuksia helpompia hoitaa vuoteissa?

        Sokerihan on mauste, jota nautitaan paljon jo lapsuudesta lähtien. Tuo amerikkalainen ja muunkinmaalainen ylilihavuus on seurauksena ja koko elimistön kuormitus lisäntyy tavattomasti.

        Eläinperäiset rasvat koetaan terveydelle vaarallisiksi. Muistan kuitenkin vanhanajan maa-ja metsätyömiehet ja naiset. Nämä eivät olisi tulleet toimeen ruohonkorsilla vaan tarvitsivat rasvaista polttoainetta. Kaikki ravinto hödynnettiin eikä liikalihavuutta ollut.

        Nyt tullaan kolesteroliin. Lääkärit määräävät kolesterolilääkettä lähes kaikille. Itsellenikin on tuota lääkettä määrätty.

        Elimistö kuitenkin säätää kolesteroliarvon sopivaksi, lääkettä ei tarvita kuin poikkeustapauksissa.
        On olemassa myös hyvä syy lopettaa kolesterolilääkitys. Mehän olemme jo heikkoja kömpelöitä ja tätä kömpelyyttä ja voimattomuutta kolesterolilääkitys lisää.

        Juuri kuuntelin TV:stä Antti Heikkilän kertomusta jossa oli tehty masennus diagnoosi ja määrätty sairaslomaa ja masennuslääkkeitä. a.o katsoi ettei hän tarvitse masennuslääkettä, mitä seurasikaan, Kela lopetti päivärahan maksatuksen koska masennuslääkkeitä ei käytetty = ostettu.
        Päätelmä on, meitä tarkkaillaan kaikissa mahdollisissa tilanteissa. On reksitereitä joka lähtöön joista voi kaivaa henkilöstä kaiken mahdollisen tarvittavan tiedon.

        Puhutaan elintapa sairauksista, perityistä perintötekijöiden aiheuttamista, ulkopuolisten tekijöiden aiheuttamista sairauksista kuten radioaktiivisten aineiden vaikutuksista elimistöön.

        80v ikäinen sisareni sairastui rintasyöpään vähän aikaa sitten, suvussa ei ole ollut syöpösairauksia. Koska naishormoonituotantoa ei ole tai on hyvin vähäistä hoitona on vain toisen tyypin hormonit, hyvällä tuloksella. Miesten eturauhassyöpä kontrollina on PSA-verinäyte joka ilmaisee syövän olemassaolon ja hoidon tehokkuuden. Tämä on ensisijainen tutkimus.

        Antti Heikkilä aamutv:ssä käsitteli masennusta, sen hoitoa ja mistä se johtuu. Onkin siinä tutkailemista sillä niin monimutkainen ymmärrettävä on ihmisen mieli.
        Kevät aurinkoa kahmalo kaupalla jokaisen lukijan päiviin.


      • Lorena* kirjoitti:

        Juuri kuuntelin TV:stä Antti Heikkilän kertomusta jossa oli tehty masennus diagnoosi ja määrätty sairaslomaa ja masennuslääkkeitä. a.o katsoi ettei hän tarvitse masennuslääkettä, mitä seurasikaan, Kela lopetti päivärahan maksatuksen koska masennuslääkkeitä ei käytetty = ostettu.
        Päätelmä on, meitä tarkkaillaan kaikissa mahdollisissa tilanteissa. On reksitereitä joka lähtöön joista voi kaivaa henkilöstä kaiken mahdollisen tarvittavan tiedon.

        Puhutaan elintapa sairauksista, perityistä perintötekijöiden aiheuttamista, ulkopuolisten tekijöiden aiheuttamista sairauksista kuten radioaktiivisten aineiden vaikutuksista elimistöön.

        80v ikäinen sisareni sairastui rintasyöpään vähän aikaa sitten, suvussa ei ole ollut syöpösairauksia. Koska naishormoonituotantoa ei ole tai on hyvin vähäistä hoitona on vain toisen tyypin hormonit, hyvällä tuloksella. Miesten eturauhassyöpä kontrollina on PSA-verinäyte joka ilmaisee syövän olemassaolon ja hoidon tehokkuuden. Tämä on ensisijainen tutkimus.

        Antti Heikkilä aamutv:ssä käsitteli masennusta, sen hoitoa ja mistä se johtuu. Onkin siinä tutkailemista sillä niin monimutkainen ymmärrettävä on ihmisen mieli.
        Kevät aurinkoa kahmalo kaupalla jokaisen lukijan päiviin.

        Eturauhassyövissä on monta eri vakeusastetta,
        on puhuttu myös periytyvyydestä, eli jos isällä ja isoisällä on ollut prostata-syöpä,
        sama s a a t t a a olla myös pojanpojalla, vieläpä vaikeusastekin sama.

        Totta on, että PSA-arvo pitäisi olla lähellä nollaa. Jos se on noussut,
        se on selvä näyttö prostata-syövästä.
        (PSA = prostata spesifinen antigeeni)

        Kannattaa tarkistuttaa PSA siis, hyvät miespuoliset palstaystävät!

        ***

        Hyviä lääkäreitä koulutetaan Suomessa, niin kuin nyt tämä Mmiehen*:kin,
        ja samalta suunnalta eli Kokkolasta , on kotoisin myös Sakari Orava, kirurgi
        samoin kuin vaimonsakin, kasvatustieteiden maisteri.

        Myöskin Leena Palotie, hiljattain edesmennyt 57-v. ansioitunut tutkija,
        hän oli Oulun tyttöjä.

        Hyvää alkavaa viikkoa teille kaikille!
        ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


      • prostatasyövässä
        satu kirjoitti:

        Eturauhassyövissä on monta eri vakeusastetta,
        on puhuttu myös periytyvyydestä, eli jos isällä ja isoisällä on ollut prostata-syöpä,
        sama s a a t t a a olla myös pojanpojalla, vieläpä vaikeusastekin sama.

        Totta on, että PSA-arvo pitäisi olla lähellä nollaa. Jos se on noussut,
        se on selvä näyttö prostata-syövästä.
        (PSA = prostata spesifinen antigeeni)

        Kannattaa tarkistuttaa PSA siis, hyvät miespuoliset palstaystävät!

        ***

        Hyviä lääkäreitä koulutetaan Suomessa, niin kuin nyt tämä Mmiehen*:kin,
        ja samalta suunnalta eli Kokkolasta , on kotoisin myös Sakari Orava, kirurgi
        samoin kuin vaimonsakin, kasvatustieteiden maisteri.

        Myöskin Leena Palotie, hiljattain edesmennyt 57-v. ansioitunut tutkija,
        hän oli Oulun tyttöjä.

        Hyvää alkavaa viikkoa teille kaikille!
        ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

        Ainakin kolme niitä on, minun miehellä oli se keskivaikea.


      • Tähtisilmä **
        prostatasyövässä kirjoitti:

        Ainakin kolme niitä on, minun miehellä oli se keskivaikea.

        keuhkosyöpä, josta lääkäri lohdutti iän olevan eduksi syövän kehittymisessä. Kun solut vanhemmalla ihmisellä jakautuvat hitaammin, tekevät syöpäsolut samoin. Hänelläkin todettiin eturauhas-syöpä kaiken lisäksi, mutta siihenkin lääkäri sanoi, sen olevan pienin kaikista huolista, koska se kehittyy korkeassa iässä hyvin hitaasti, jos ollenkaan. Joten siihen ei hoitoa tarvittu.

        Ei eturauhas-syöpä häntä vaivannut mitenkään, hyvä yleiskunto näissä sairauksissa on etuasemassa.

        Hienoa maalaismies, että saat olla huoleton , seuranta tietenkin on tärkeää. Kaikkea hyvää sinulle!


      • etsivivä-amadeus
        Tähtisilmä ** kirjoitti:

        keuhkosyöpä, josta lääkäri lohdutti iän olevan eduksi syövän kehittymisessä. Kun solut vanhemmalla ihmisellä jakautuvat hitaammin, tekevät syöpäsolut samoin. Hänelläkin todettiin eturauhas-syöpä kaiken lisäksi, mutta siihenkin lääkäri sanoi, sen olevan pienin kaikista huolista, koska se kehittyy korkeassa iässä hyvin hitaasti, jos ollenkaan. Joten siihen ei hoitoa tarvittu.

        Ei eturauhas-syöpä häntä vaivannut mitenkään, hyvä yleiskunto näissä sairauksissa on etuasemassa.

        Hienoa maalaismies, että saat olla huoleton , seuranta tietenkin on tärkeää. Kaikkea hyvää sinulle!

        paksusuolesta 25v sitten käynnisti elämänarvojen uudelleen asettelun.60% löydöksistä johtaa paksusuolensyöpään.Minulla se ei johtanut,kontrolleissa pitäisi käydä viidenvuoden välein.
        En ole enää käynyt kymmeneen vuoteen.
        Meillä ei suvussa ole syöpää,joten kaiketi sillä aika suuri merkitys.
        Silloinen tehtaanlääkäri sanoi silloin,kun se löydös löytyi,että saat iltarukouksessa kiittää luojaasi,että löytyi näin aikaisessa vaiheessa.
        Avasin punaviinipullon ja vietin hiljaisenhetken luojaani ajatellen ja lupautuen,että tästedes
        olen parenmpi ihminen.
        Kaiketi lupauksessa on ollut lipsumisenmakua,kun joskus huomaan,etten olekaan se lähimmäistäni,niinkuin itseäni rakastava persoona,paremminkin persona non grata.
        Sinulle Maalaismies Hyvää Kevättä ja Pitkää Ikää amateus


      • Maalaismies*
        etsivivä-amadeus kirjoitti:

        paksusuolesta 25v sitten käynnisti elämänarvojen uudelleen asettelun.60% löydöksistä johtaa paksusuolensyöpään.Minulla se ei johtanut,kontrolleissa pitäisi käydä viidenvuoden välein.
        En ole enää käynyt kymmeneen vuoteen.
        Meillä ei suvussa ole syöpää,joten kaiketi sillä aika suuri merkitys.
        Silloinen tehtaanlääkäri sanoi silloin,kun se löydös löytyi,että saat iltarukouksessa kiittää luojaasi,että löytyi näin aikaisessa vaiheessa.
        Avasin punaviinipullon ja vietin hiljaisenhetken luojaani ajatellen ja lupautuen,että tästedes
        olen parenmpi ihminen.
        Kaiketi lupauksessa on ollut lipsumisenmakua,kun joskus huomaan,etten olekaan se lähimmäistäni,niinkuin itseäni rakastava persoona,paremminkin persona non grata.
        Sinulle Maalaismies Hyvää Kevättä ja Pitkää Ikää amateus

        Kiitos Sinulle e-amadeus ja kaikille keskusteluun osallistuneille! Sanotaan ettei sota kaikkia tapa, sama näyttää koskevan sairauksiakin. Tai niin kuin Jamppa Tuominen lauloi "vain pieni tuuli joskus voi liekin sammuttaa, joskus myrskyn se kestää voi".

        Kaikilla tän ikäisillä jotain on. Valtiovaltaa huolestuttaa, kun elämme yhä vanhemmiksi. Jos pysyisimme toimintakykyisinä ja itsellisinä vielä vanhoinakin, emme suinkaan olisi rasitukseksi. Uskallanpa sanoa, että näinkin monet meistä ovat hyödyllisiä ainakin läheisilleen ja sitä kautta valtiollekin. Se työ ei vain näy ulospäin.


      • satu kirjoitti:

        Eturauhassyövissä on monta eri vakeusastetta,
        on puhuttu myös periytyvyydestä, eli jos isällä ja isoisällä on ollut prostata-syöpä,
        sama s a a t t a a olla myös pojanpojalla, vieläpä vaikeusastekin sama.

        Totta on, että PSA-arvo pitäisi olla lähellä nollaa. Jos se on noussut,
        se on selvä näyttö prostata-syövästä.
        (PSA = prostata spesifinen antigeeni)

        Kannattaa tarkistuttaa PSA siis, hyvät miespuoliset palstaystävät!

        ***

        Hyviä lääkäreitä koulutetaan Suomessa, niin kuin nyt tämä Mmiehen*:kin,
        ja samalta suunnalta eli Kokkolasta , on kotoisin myös Sakari Orava, kirurgi
        samoin kuin vaimonsakin, kasvatustieteiden maisteri.

        Myöskin Leena Palotie, hiljattain edesmennyt 57-v. ansioitunut tutkija,
        hän oli Oulun tyttöjä.

        Hyvää alkavaa viikkoa teille kaikille!
        ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

        Olen itse prostatavaivoista kärsivä ja syöpänäytteetkin otettu.

        Lääkärin antamien tietojen mukaan PSA:n tulisi olla 4-7. Yli 7 olevat arvot kuvaavat syöpäväärää, joka vaatii hoitoa.

        0-arvokin kuvaa ainakin poikkeavuutta.


      • Maalaismies*
        Ruuneperi kirjoitti:

        Olen itse prostatavaivoista kärsivä ja syöpänäytteetkin otettu.

        Lääkärin antamien tietojen mukaan PSA:n tulisi olla 4-7. Yli 7 olevat arvot kuvaavat syöpäväärää, joka vaatii hoitoa.

        0-arvokin kuvaa ainakin poikkeavuutta.

        Minun PSA-arvoni ovat koko viime vuoden olleet alle 7. Sitä lääkärini pitikin ihmeenä, että arvot olivat laskeneet. Hän sanoi, että mikäli haluan ne siitäkin alemmas, hän voi antaa hormonilääkityksen. Mutta hän ei suositellut, sanoi että siitä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.

        Ymmärrän Ruune huolesi asiasta, onhan viime aikoina ollut näitä valelääkäreitä. Tämä minua hoitava on tosin Suomenlahden eteläpuolelta, mutta on tunnustettu ja tunnettu alan mies yliopistollisessa sairaalassa.


      • satu kirjoitti:

        Eturauhassyövissä on monta eri vakeusastetta,
        on puhuttu myös periytyvyydestä, eli jos isällä ja isoisällä on ollut prostata-syöpä,
        sama s a a t t a a olla myös pojanpojalla, vieläpä vaikeusastekin sama.

        Totta on, että PSA-arvo pitäisi olla lähellä nollaa. Jos se on noussut,
        se on selvä näyttö prostata-syövästä.
        (PSA = prostata spesifinen antigeeni)

        Kannattaa tarkistuttaa PSA siis, hyvät miespuoliset palstaystävät!

        ***

        Hyviä lääkäreitä koulutetaan Suomessa, niin kuin nyt tämä Mmiehen*:kin,
        ja samalta suunnalta eli Kokkolasta , on kotoisin myös Sakari Orava, kirurgi
        samoin kuin vaimonsakin, kasvatustieteiden maisteri.

        Myöskin Leena Palotie, hiljattain edesmennyt 57-v. ansioitunut tutkija,
        hän oli Oulun tyttöjä.

        Hyvää alkavaa viikkoa teille kaikille!
        ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

        Tapasin lähisukulaiseni, joka on Sakari Oravan ystävä ja työskentelee myös terveysalalla.

        Kysyin: Onko Suomessa huolehdittu "uusien Oravien" koulutuksesta?

        Sain vastauksenkin. Sakari Orava on niin uniikki persoona, ettei hänenlaisiaan ole, on siis kyse ihmisharvinaisuudesta.

        Mies on erittäin taiteellinen, jota tällainen kirurgia vaatii. S.O. itse kuvaili akillesjänteen korjausta säie-säikeeltä ommellen ja vahvistaen. Pieni koko, taiteilijan taidot, sekä uteliaisuus selvittää pienimpiäkin asioita ovat edellytyksiä tällaiseen suoritukseen.

        Meillä on muitakin maailmankuuluja lääkäreitä. Edesmennyt Leena Palotie sekä Inkeri Elomaa ovat tällaisia.


      • Ruuneperi kirjoitti:

        Tapasin lähisukulaiseni, joka on Sakari Oravan ystävä ja työskentelee myös terveysalalla.

        Kysyin: Onko Suomessa huolehdittu "uusien Oravien" koulutuksesta?

        Sain vastauksenkin. Sakari Orava on niin uniikki persoona, ettei hänenlaisiaan ole, on siis kyse ihmisharvinaisuudesta.

        Mies on erittäin taiteellinen, jota tällainen kirurgia vaatii. S.O. itse kuvaili akillesjänteen korjausta säie-säikeeltä ommellen ja vahvistaen. Pieni koko, taiteilijan taidot, sekä uteliaisuus selvittää pienimpiäkin asioita ovat edellytyksiä tällaiseen suoritukseen.

        Meillä on muitakin maailmankuuluja lääkäreitä. Edesmennyt Leena Palotie sekä Inkeri Elomaa ovat tällaisia.

        Eihän lääketiede tietystikään tiedä kaikkea. Valtavaa on kuitenkin kehitys ajallamme ollut. Monia sairauksia pystytään hoitamaan, joista ei ennentiedetty mitään. Ei ollut edes tutkimusvälineitä.
        "Kaiken tietäviä" on joissain tapauksissa usko ja uskomukset. Siitä löytyy huijareillekin bisneksen tekoon tilaisuuksia. Jopa niin, että "poppamiehiä" kuunnellaan omaksi vahingoksikin. Eikä yksin poppamiehiä, vaan mukana voi olla lääkäreitäkin. Tulee turhaa ja turhan kallista lääkitystä. Onneksi saivat aikaan järjestyksen, että apteekit ovat velvollisia ilmoittamaan halvemmat, korvaavat lääkkeet. Muuten tietääkseni lääketeollisuus pitää lääkäreille koulutustilaisuuksia. Onhan siinä hyvätkin puolensa, mutta kyllä niissä lienee tärkein ajatus kaupata tuotteita.

        Luontaistuotekauppakin tekee "välttämättömäksi" pillereitä, joille ei siinä laajuudessa ole tarvetta. Mikäpäs siinä jos usko ja lumelääke parantaa. Entäs kaikenlaiset "tehokkaat" laihdutuspillerit ja vempaimet?

        Onhan syöpäsairauksia, joita juuri ikä tuo mukanaan. Yhteen ainakin olen "tutustunut." Se on tyvisolusyöpä. Ei lähetä etäispesäkkeitä, mutta laajenee. Muutama kerta piti "paikata", mutta nyt näyttää toimenpiteet onnistuneen. Kolme vuotta on hyvin mennyt tässä asiassa, mutta onhan niitä muita riesoja. Tähän tyvisolusyöpään on kuulemma syyn'ä liiallinen aurigonotto ja tietysti myös altistumisherkkyys. Ei asiantuntijoiden mukaan tavata juuri ollenkaan alle 50 vuotiailla.


    • voisi kysyä, mitä lääketiede tietää sairauksista ? mielessäni liikkuu ajatus, että miksi tutkijat käyttää aikansa ja varansa uusien lääkkeiden kehittämiseen, kun varsinaista sairautta pitäisi tutkia, mikä sen aikaansaa,,,,, eli mikä sairauden aiheuttaa,,, on jäänyt taka-alalle.

      Tulisihan siitä kaamea kaaos ja työttömyys ja koko yhteiskunta menisi mullin mallin, monia ammatteja ei tarvittais, jos saatais selväksi mikä minkin sairauden aiheuttaa, ja korjailtais niitä ihmiskehossa ,ompa väitetty että se on kielletty alue, jota ei saa julkituoda.

      Eli tutkitaan vaan sairauksia mitenkä voidaan olotilaa pillereillä helpottaa, kun sensijaan tutkittais sairauden alkulähteitä.

      Maailmassa on paljon vakaviakin sairauksia, joihin toivoisi helpotusta, muutakin kuin popsia pillereitä.

      • Maalaismies*

        Minunkin tapauksessani lääkäri tyytyi toteamaan ettei lääketiede kykene selvittämään, miksi joskus tapahtuu näin. Häntä ei kiinostanut tippaakaan ksysyä minulta elintavoistani ja taustoistani. Olisin voinut kertoa kuinka 50 vuotta täytettyäni muutin elintapani totaalisesti. Olen 30 vuotta tehnyt työtä terveyteni puolesta, ottanut selvää ja soveltanut.

        Usein kuulee sanottavan kuinka kaikki johtuu geeneistä. Luen parhaillaan yhden johtavan geenitutkijan,
        Reijo Norion teosta "Suomi-neidon geenit". Lainaan suoraan: " Kansan olemus ja kohtalot taitavat lopulta riippua väestön geeneistä vain vähän. Enemmän ratkaisevat erilaiset sattumat, historian vaiheet ja poliittiset olosuhteet. Sekään, mikä ja millainen yksilöstä tulee, ei riipu vain hänen geeneistään, vaan aivan olennaisesti elämänolosuhteista: ravinnosta, asuinpaikasta, kasvatuksesta, perhesiteiden lujuudesta, vanhempien eroamisesta tai kuolemasta, ammatin ja puolison valinnasta."

        "Karajanin kloonistakaan ei tulisi uutta Karajania", hän lisää. (Karajan oli maailman kuulu kapellimestari.)


      • Maalaismies* kirjoitti:

        Minunkin tapauksessani lääkäri tyytyi toteamaan ettei lääketiede kykene selvittämään, miksi joskus tapahtuu näin. Häntä ei kiinostanut tippaakaan ksysyä minulta elintavoistani ja taustoistani. Olisin voinut kertoa kuinka 50 vuotta täytettyäni muutin elintapani totaalisesti. Olen 30 vuotta tehnyt työtä terveyteni puolesta, ottanut selvää ja soveltanut.

        Usein kuulee sanottavan kuinka kaikki johtuu geeneistä. Luen parhaillaan yhden johtavan geenitutkijan,
        Reijo Norion teosta "Suomi-neidon geenit". Lainaan suoraan: " Kansan olemus ja kohtalot taitavat lopulta riippua väestön geeneistä vain vähän. Enemmän ratkaisevat erilaiset sattumat, historian vaiheet ja poliittiset olosuhteet. Sekään, mikä ja millainen yksilöstä tulee, ei riipu vain hänen geeneistään, vaan aivan olennaisesti elämänolosuhteista: ravinnosta, asuinpaikasta, kasvatuksesta, perhesiteiden lujuudesta, vanhempien eroamisesta tai kuolemasta, ammatin ja puolison valinnasta."

        "Karajanin kloonistakaan ei tulisi uutta Karajania", hän lisää. (Karajan oli maailman kuulu kapellimestari.)

        Melko samat juitsut tässä 'rahikaisella'. Oli kai niitä markka-ajan viimeisiä vuosia. Yks kesä heinäkuussa alkoi ankara kipu vasemmalla ala vattan seudulla. No.
        Siitä huolestuneena terv. kesk. ja ultraäänikuvakseen. " Jotain alkavan tyrän muodostumista", se lääkäri mumisi. Olin epäillyt mahasyöpää.

        Iloisena kuin orjantappurapensaasta irti päässyt pukki ajoin siitä kotiin. Joku primitiivireaktion tapainen. Menin matolle, jalat painavan sohvan alle ja eikun punnerruksia ottamaan.
        Istuma-asennosta makuulle. Kipuilevaan alavattaan sattui niin maan perusteellisesti. Päivä väliä ja jatkoin vatsa-selkä jumppaa.

        Tuntui kuukausien ajan sellainen revenneiden kudosten tuntu. Alkuaan muutamaan punnerrukseen tuli lisäkertoja. Vedellä täytetty muovipullo ojennettujen käsien lisäpainona.
        Älyttömän tuntuisilla harjoituksilla oli myös psyykeen aivan erikoisen hyvä vaikutus. Hokasin siinä, ettei aivot olleet saaneet enää happea fyysisten töiden loputtua.

        Tämä tie vei mukanaan. Hoidan kuntoani päivittäin, vaikka piilotajunta väliin pistää vahvasti hanttiin. Tuo siperia opettaa miten 'hauturheikkiä' yritetään viivyttää mahdollisimman pitkään.


      • Tähtisilmä **
        capt.cöpenick kirjoitti:

        Melko samat juitsut tässä 'rahikaisella'. Oli kai niitä markka-ajan viimeisiä vuosia. Yks kesä heinäkuussa alkoi ankara kipu vasemmalla ala vattan seudulla. No.
        Siitä huolestuneena terv. kesk. ja ultraäänikuvakseen. " Jotain alkavan tyrän muodostumista", se lääkäri mumisi. Olin epäillyt mahasyöpää.

        Iloisena kuin orjantappurapensaasta irti päässyt pukki ajoin siitä kotiin. Joku primitiivireaktion tapainen. Menin matolle, jalat painavan sohvan alle ja eikun punnerruksia ottamaan.
        Istuma-asennosta makuulle. Kipuilevaan alavattaan sattui niin maan perusteellisesti. Päivä väliä ja jatkoin vatsa-selkä jumppaa.

        Tuntui kuukausien ajan sellainen revenneiden kudosten tuntu. Alkuaan muutamaan punnerrukseen tuli lisäkertoja. Vedellä täytetty muovipullo ojennettujen käsien lisäpainona.
        Älyttömän tuntuisilla harjoituksilla oli myös psyykeen aivan erikoisen hyvä vaikutus. Hokasin siinä, ettei aivot olleet saaneet enää happea fyysisten töiden loputtua.

        Tämä tie vei mukanaan. Hoidan kuntoani päivittäin, vaikka piilotajunta väliin pistää vahvasti hanttiin. Tuo siperia opettaa miten 'hauturheikkiä' yritetään viivyttää mahdollisimman pitkään.

        hauskan humoristinen tapa ilmaista itseäsi:D---- Sillä jo pötkii pitkälle elämässä.Tuo kunnon ylläpitäminen tänä talvena on saanut minutkin tanssimaan täällä kotona, kun en viitsi mennä eläkeläistansseihin, ei vaan vedä:D
        Mutta oman intoni iloksi pistän jytäjumppaa huoneistossa, missä seinät melkein jo kaatuivat päälle tänä talvena, jolloin sää milloin liian kylmä tai lunta liikaa rajoitti minua.
        Varmaa on, että Hesassa kasvaneena pidän enemmän kaduilla liikkumisesta kuin autoteiden varrella, missä ei mitään katselemista ole. Kesät ovatkin sitten yhtä ulkona olemista.

        Nyt olen nuorisolle antanut vapauden käyttää mökkiäni, pääsen siten pistämään elämäni ja taloudellisen tilanteeni risaiseksi:D ----**Me elää saamme kerran vaan** ---- Yksin matkusteleminen tulee olemaan hauskaa, ennenkokematonta, varmaan löytyy juttukavereitakin! Moikka....


      • Maalaismies* kirjoitti:

        Minunkin tapauksessani lääkäri tyytyi toteamaan ettei lääketiede kykene selvittämään, miksi joskus tapahtuu näin. Häntä ei kiinostanut tippaakaan ksysyä minulta elintavoistani ja taustoistani. Olisin voinut kertoa kuinka 50 vuotta täytettyäni muutin elintapani totaalisesti. Olen 30 vuotta tehnyt työtä terveyteni puolesta, ottanut selvää ja soveltanut.

        Usein kuulee sanottavan kuinka kaikki johtuu geeneistä. Luen parhaillaan yhden johtavan geenitutkijan,
        Reijo Norion teosta "Suomi-neidon geenit". Lainaan suoraan: " Kansan olemus ja kohtalot taitavat lopulta riippua väestön geeneistä vain vähän. Enemmän ratkaisevat erilaiset sattumat, historian vaiheet ja poliittiset olosuhteet. Sekään, mikä ja millainen yksilöstä tulee, ei riipu vain hänen geeneistään, vaan aivan olennaisesti elämänolosuhteista: ravinnosta, asuinpaikasta, kasvatuksesta, perhesiteiden lujuudesta, vanhempien eroamisesta tai kuolemasta, ammatin ja puolison valinnasta."

        "Karajanin kloonistakaan ei tulisi uutta Karajania", hän lisää. (Karajan oli maailman kuulu kapellimestari.)

        olisi hyvät neuvot tarpeen joten miksi et kerro, mitenkä olet muuttanut elintapojasi, kun täytit 50 v. Muistan että juomapuolen uusit kokonaan, mutta mitä muuta muutosta päättäväisesti olet noudatanut.

        Kun olet hyvin hoitanut itseäsi, niin kerroppa , mitä kaikkea siihen kuuluu, se olisi hyvin tärkeää, sillä täällä voisi olla monia jotka ottaisi oppia elämäntavoistasi, ainakin minua kiinnostaa mitenkä ja millätavoin kukin pitää hyvää huolta itsestään.

        Toivottavasti valaiset asiaa !!!!


      • Maalaismies*
        monica kirjoitti:

        olisi hyvät neuvot tarpeen joten miksi et kerro, mitenkä olet muuttanut elintapojasi, kun täytit 50 v. Muistan että juomapuolen uusit kokonaan, mutta mitä muuta muutosta päättäväisesti olet noudatanut.

        Kun olet hyvin hoitanut itseäsi, niin kerroppa , mitä kaikkea siihen kuuluu, se olisi hyvin tärkeää, sillä täällä voisi olla monia jotka ottaisi oppia elämäntavoistasi, ainakin minua kiinnostaa mitenkä ja millätavoin kukin pitää hyvää huolta itsestään.

        Toivottavasti valaiset asiaa !!!!

        Tällä palstalla liikkuvat ihmiset ovat niin fiksua ja valistunutta väkeä, että tietävät kyllä kuinka olla ja elää. Sinunkin vetämäsi laihdutusohjelmat sisältävät kaiken tarvittavan perustiedon. Kysymys on vain siitä haluaako sitoutua terveellisiksi tietämiinsä asioihin.

        Kävin kaiketi riittävän syvällä saadakseni sellaisen toisin elämisen kipinän ja tahdon, että sitä on riittänyt näihin asti ja toivottavasti edelleenkin. Sain ja käytin terveyskeskuksen lääkärin apua. Tehtiin ja tehdään vuosittaiset tarkastukset.

        Ryhdyin ottamaan selvää ravintoasioista ja liikunnasta. Siitä ei tullut pakkopullaa, vaan nautin edistymisestäni niin kuin lapsi. Vielä nytkin on joka aamu päästävä liikkeelle, lähdettävä, olen koukussa terveyteeni liittyvistä asioista.

        Halusin korvata perheelleni aiheuttamani kärsimykset. Luulen siinä jonkin verran onnistuneenikin. Asumme vaimoni kanssa 70-luvulla hankkimassamme omakotitalossa. Pyrin tekemään lumitöitä myöten kaiken itse. Elämme muotisanaksi tulleen downshiftingin hengessä. Sehän kai tarkoittaa kohtuullistamista tai jotakin sellaista.

        Minulla on kotona kaikenlaisia lihaskuntoa treenaavia välineitä. Silloin kun talon työt eivät riitä, harjoittelen joka päivä jotakin. Esim. pieni trampoliini on vallan mainio tasapainoa ja jalkoja vahvistava väline. Pienet käsipainot, iso treenipallo jne. Aamuisin kun vaimo vielä nukkuu, puuhailen niiden kanssa samalla mietiskellen tai niin kuin nyt, vastaten kysymykseesi.

        Iltaisin lueskelen, luen paljon ja usein sellaisia kirjoja, että kun vaimo ei saa joskus unta hän pyytää, että lukisin ääneen. Pari sivua riittää ja hän nukkuu.

        Varmaan moni pitäisi elämäntyyliäni tylsänä ja yksitoikkoisena. Mutta samalla kun saan siitä sisäistä tyydytystä, olen myös fyysisesti saanut hyvän kunnon. Muistutan itselleni kuitenkin, että ylpeyteen ei ole pienintäkään aihetta.


      • Lorena*
        Maalaismies* kirjoitti:

        Tällä palstalla liikkuvat ihmiset ovat niin fiksua ja valistunutta väkeä, että tietävät kyllä kuinka olla ja elää. Sinunkin vetämäsi laihdutusohjelmat sisältävät kaiken tarvittavan perustiedon. Kysymys on vain siitä haluaako sitoutua terveellisiksi tietämiinsä asioihin.

        Kävin kaiketi riittävän syvällä saadakseni sellaisen toisin elämisen kipinän ja tahdon, että sitä on riittänyt näihin asti ja toivottavasti edelleenkin. Sain ja käytin terveyskeskuksen lääkärin apua. Tehtiin ja tehdään vuosittaiset tarkastukset.

        Ryhdyin ottamaan selvää ravintoasioista ja liikunnasta. Siitä ei tullut pakkopullaa, vaan nautin edistymisestäni niin kuin lapsi. Vielä nytkin on joka aamu päästävä liikkeelle, lähdettävä, olen koukussa terveyteeni liittyvistä asioista.

        Halusin korvata perheelleni aiheuttamani kärsimykset. Luulen siinä jonkin verran onnistuneenikin. Asumme vaimoni kanssa 70-luvulla hankkimassamme omakotitalossa. Pyrin tekemään lumitöitä myöten kaiken itse. Elämme muotisanaksi tulleen downshiftingin hengessä. Sehän kai tarkoittaa kohtuullistamista tai jotakin sellaista.

        Minulla on kotona kaikenlaisia lihaskuntoa treenaavia välineitä. Silloin kun talon työt eivät riitä, harjoittelen joka päivä jotakin. Esim. pieni trampoliini on vallan mainio tasapainoa ja jalkoja vahvistava väline. Pienet käsipainot, iso treenipallo jne. Aamuisin kun vaimo vielä nukkuu, puuhailen niiden kanssa samalla mietiskellen tai niin kuin nyt, vastaten kysymykseesi.

        Iltaisin lueskelen, luen paljon ja usein sellaisia kirjoja, että kun vaimo ei saa joskus unta hän pyytää, että lukisin ääneen. Pari sivua riittää ja hän nukkuu.

        Varmaan moni pitäisi elämäntyyliäni tylsänä ja yksitoikkoisena. Mutta samalla kun saan siitä sisäistä tyydytystä, olen myös fyysisesti saanut hyvän kunnon. Muistutan itselleni kuitenkin, että ylpeyteen ei ole pienintäkään aihetta.

        Vähän vaikuttaa siltä kun olisit tehnyt miltei täydellisen elämäntapa remontin saatuasi tietää tutkimustulokset. Näyttää siltä että olet hyvin onnistunut muuttamaan ja saanut hyvän tuloksen pienistä elämäntapa muutoksista. Onneksi olkoon.

        Jumppapallo, käsipainot plus tasapainolauta on käytössäni, mutta mutta eivät ne auta jos ovat vain kaapissa kuten allekirjoittaneelle tuppaa käymään. Rospuutto aikaan huomaan niitä käyttäväni enemmän. Onneksi talvi on ollut suotuisa hiihdonharrastajille vielä nytkin hanki kantaa.

        Kun elämään tulee joku "täräys" silloin sitä miettii mitä voisi elämässä tehdä paremmin. Vanha sanonta ohjaa oikealle tielle,"siivoa kotisi, korjaa romusi, sovi asiasi, elä omaa elämääsi". Kait tämä sanonta viittaa siihen, joskus on hyvä tehdä inventaario omassa elämässä, muuttaa mikä muutettavissa on parempaan suuntaan.

        Kiittelen maalaismiestä, hän toimii palstalla ns unilukkarina, herättelee miettimään missä kuljet kirjoittaja!


      • Maalaismies* kirjoitti:

        Tällä palstalla liikkuvat ihmiset ovat niin fiksua ja valistunutta väkeä, että tietävät kyllä kuinka olla ja elää. Sinunkin vetämäsi laihdutusohjelmat sisältävät kaiken tarvittavan perustiedon. Kysymys on vain siitä haluaako sitoutua terveellisiksi tietämiinsä asioihin.

        Kävin kaiketi riittävän syvällä saadakseni sellaisen toisin elämisen kipinän ja tahdon, että sitä on riittänyt näihin asti ja toivottavasti edelleenkin. Sain ja käytin terveyskeskuksen lääkärin apua. Tehtiin ja tehdään vuosittaiset tarkastukset.

        Ryhdyin ottamaan selvää ravintoasioista ja liikunnasta. Siitä ei tullut pakkopullaa, vaan nautin edistymisestäni niin kuin lapsi. Vielä nytkin on joka aamu päästävä liikkeelle, lähdettävä, olen koukussa terveyteeni liittyvistä asioista.

        Halusin korvata perheelleni aiheuttamani kärsimykset. Luulen siinä jonkin verran onnistuneenikin. Asumme vaimoni kanssa 70-luvulla hankkimassamme omakotitalossa. Pyrin tekemään lumitöitä myöten kaiken itse. Elämme muotisanaksi tulleen downshiftingin hengessä. Sehän kai tarkoittaa kohtuullistamista tai jotakin sellaista.

        Minulla on kotona kaikenlaisia lihaskuntoa treenaavia välineitä. Silloin kun talon työt eivät riitä, harjoittelen joka päivä jotakin. Esim. pieni trampoliini on vallan mainio tasapainoa ja jalkoja vahvistava väline. Pienet käsipainot, iso treenipallo jne. Aamuisin kun vaimo vielä nukkuu, puuhailen niiden kanssa samalla mietiskellen tai niin kuin nyt, vastaten kysymykseesi.

        Iltaisin lueskelen, luen paljon ja usein sellaisia kirjoja, että kun vaimo ei saa joskus unta hän pyytää, että lukisin ääneen. Pari sivua riittää ja hän nukkuu.

        Varmaan moni pitäisi elämäntyyliäni tylsänä ja yksitoikkoisena. Mutta samalla kun saan siitä sisäistä tyydytystä, olen myös fyysisesti saanut hyvän kunnon. Muistutan itselleni kuitenkin, että ylpeyteen ei ole pienintäkään aihetta.

        että poimit kaikki hyvään ja terveelliseen elämään kuuluvat asiat ja noudatat tunnon tarkasti itsellesi laittamiin tavoitteisiin, ja olet onnistunutkin siinä, kuten kerroit.

        Otat kaiken hyödyn irti, mitä tulee hyötyliikuntaan, sekin on monipuolista, kun on mitä voi tehdä, niinkuin omakotitalo, siinähän riittää töitä kesät talvet, niin tulee huvi ja hyöty molemmat kuitattua.

        Olet hankkinut monenmoisia vempaimia, jotka täydentää vielä hyötylikunnasta saatua etua. Se onkin hyvä että olet koukussa itseesi kohdistuvista ja kohentavista asioista, sen kyllä allekirjoitan että liikunto monessakin muodossa menee niinkuin "vereen",

        kun on tottunut liikkumaan ja samalla huomaa että kunto on hyvällä mallillaan, niin keho niinkuin kaipaa ja vaatii liikkumista joka päivä sen "annoksensa".

        Tästä sinun elämästäsi on opittavaa monelle muulle, jotka painivat esimerkiksi sellaisen elämän kanssa, joka vääjäämättä vie liian aikaisin elämänhalun , on kyllästyneet olemassaoloonsa, pitkästyneet odottamaan ajan kulua.

        Kiitos kun valaisit asiaa, mukavaa matkaa elämällesi ja liikunnan iloa joka päivääsi !!


    • ja huomasin kirjoitusten lisineen kovastikin.

      Vielä muutamia - aika montakin j - vuosia sitten lääkäri sanoi PSA-arvon olevan terveellä "lähellä nollaa".
      No, onhan tuo 4:kin aika lähellä nollaa, ehkä hän tarkoitti sitä.

      Mutta otsikkoon palaan, sillä vuotta ennen diagnoosia mieheni kävi
      Forumin lääkäriasemalla alalle erikoistuneen yksityislääkärin vastaanotolla,
      joka sanoi tutkimustensa jälkeen: "Syöpä se ei ainakaan ole!"

      Vain vuosi tuon jälkeen otettiin PSA, joka oli koholla. Tutkimusten jälkeen syöpädiagnoosi !

      Mieheni eli terveellistä elämää, no työ tietenkin vei paljon aikaa ja vaati paljon,
      mutta likkuminen, (golf), urheilu ja terveellinen ravinto sekä hyvät (kuoro-)harrastukset olivat
      hänen mieleensä, kaikkea sellaista oli tehnyt aina.

      Ei aina ole kiinni pelkästään niistäkään,
      ehkäpä ne juuri lisäävät sitä elinvoimaa, pitävät verisuonet ja verenkierron hyvänä,
      ja sitä kautta jopa lisäävät syöpäsolujen leviämistä imusolmukkeiden kautta luustoon.
      Tämä viimeinen on oma hypoteesini.

      Mutta onnittelen syövältä pelastuneita!
      Iloista kevään tuloa kaikille!

      .

      • Maalaismies*

        Kaiketi jokainen tavallaan parastaan yrittää tässä elämässä. Kuitenkin asiat menevät niin kuin menevät. Useinhan kuulee, kuinka jonkun perheen nuhteettomin sairastuu tai kuinka ammattikasvattajat epäonnistuvat ja päinvastoin.

        Minä kuvittelen, että on olemassa elämän tahto, joka auttaa selviämään vaikeissakin saumoissa. Onko se sitten geeniperäistä, en tiedä.


      • Anonyymi
        Maalaismies* kirjoitti:

        Kaiketi jokainen tavallaan parastaan yrittää tässä elämässä. Kuitenkin asiat menevät niin kuin menevät. Useinhan kuulee, kuinka jonkun perheen nuhteettomin sairastuu tai kuinka ammattikasvattajat epäonnistuvat ja päinvastoin.

        Minä kuvittelen, että on olemassa elämän tahto, joka auttaa selviämään vaikeissakin saumoissa. Onko se sitten geeniperäistä, en tiedä.

        Sairauksien psykologisoiminen menee överiksi.
        Jos elämäntahdosta olisi kiinni, ei sairauksia paljon olisi.


    • Anonyymi

      Miten suusyöpä alkaa ? Minkälaisia oireita voi olla ?

    • Anonyymi

      Mistähän syövästä on kohdallasi kyse?
      Jos "oikea" pahanlaatuinen syöpä alkaa katoamaan ilman lääkitystä niin tapaushan muistuttaa ikiliikkujan keksimistä käänteisessä mielessä.

      Vuosia sitten oma eturauhasen syöpä koki ihmeperannuksen. PSA lukema oli 12,8.
      Pari kuukautta myöhemmin se oli 2:n tietämissä. Olin 6-kymppinen.
      Pakoputkeani lyhennettiin syövän johdosta 11 vuotta sitten 30cm. Olen seurannassa. Viimeinen tähystys tehtiin muutama viikko sitten. Ei epäilyttävää.
      Kaksi tuttavaani ja yksi sukulaiseni on kuollut ko. syöpään jo alle 6-kymppisinä.

      Oireeni enteilevät 1 = 1 ruokatorven syöpää. Odotan pääsyä tähystykseen mutta ennuste on lohduton. Tietenkin toivon ihmeparannusta vaikka ensimmäiset oireet ilmenivät kymmenisen vuotta sitten mutta vasta oireiden tihentynyt esiintyminen ja pitemmät kestot veivät minut lekurille.

      Kiitoksia sinulle. Koen kirjoituksesi rohkaisevana.

    • Anonyymi

      Vanha aloitus, mutta hyvää ja kannustavaa tietoa.
      Olin mammografiassa kolmisen vuotta sitten.
      Siitä pistettiin samantien suoraan ultraan, kun mammografia ei varmistanut asiaa
      onko jotain vai ei. Silloin sanottiin ,ettei ole.
      Muhkurat ovat vähän suurentuneet sen jälkeen.
      Epäilyttää, olisiko taas hankkiuduttava mammografiaan.
      Ei jaksaisi alkaa siihen rumbaan, vaikkei se raskas ole,
      mutta kun on väsynyt olo eikä terveyskeskukseen
      tahdo saada millään aikaa lähetettä varten ja milloin pääsisi tutkimiksiin näinä aikoina kun jonot ovat kasvaneet ja lakkoja on.
      Minkälaisia oireita rintasyövästä tulee ?
      Onko välttämättä mitään muuta kuin muhkuroita rinnassa ?
      Mistä sen tietää mitkä muhkurat voi olla syöpää ?

      • Ei sitä tiedä mitkä muhkurat ovat syöpää ennen kuin tehdään pistokoe.

        Yhdellä tuttavallani ilmestyi joku muhkura, ei kovin kauan mammografian jälkeen, jossa ei vielä nähty mitään poikkeavaa. Kun meni otattamaan koepalan siitä muhkurasta, niin syöpähän se siellä kuitenkin. Ei ollut vielä kauemmaksi levinnyt ja saatiin hoidettua.


    • Anonyymi

      alotukseen :


      tietää ne mutta ne ei saa hoitaa ihmisiä terveiksi koska muuten elävät liian vanhoiksi,
      siitä on säikähdetty meidän suurien ikäluokkien hyvästä työ-terveydenhoidon seurauksena
      meitä on suomesssa liikaa,
      nyt mietitään miten meistä päästäisiin eroon ja yksi konsti on se kun ei anneta enään parantavaa hoitoa kellekää vanhukselle jotta kaikki vanhukset kuolisivat pois vastuksilta,
      suuret ikäluokat ovat yhteiskunalle kuulemma vain kuluerä, ja meistä pitäis päästä äkkiä eroon, muuten vanhan-kodit täytty
      nyt jo ovat käytäviä myöten pullollaan dementoituneita vanhuksia,

      • Anonyymi

        Koronan aikana tämän vuoden puolella on päästy meistä eroon.
        Keskimäärin 35 kuolee vuorokaudessa.
        Lähes 3000 iäkästä on lakannut kuormittamasta yhteiskuntaa ja vanhainkoteja.


      • Anonyymi

        Milloin mielestäsi ihmisen pitää / kuuluu kuolla ellei vanhana? - Nm. Ei junalauta


    • Anonyymi

      Minulta leikattiin rauhanen. Patologin mukan sisällä oli koteloitunut syöpä.

    • Anonyymi

      Syöpäkasvain vie energiaa ja laihduttaa. Liittyykö siihen ainainen nälkä ja myös pahoinvointi ?

    • Anonyymi

      Keho antaa periksi lopulta vanhanakin on elämän haluja, vajaa kuntoisenakin voi nauttia elämästä mikäli ei joudu kitumaan.

      • Anonyymi

        Kerrohan miten vajaakuntoisena voi nauttia elämästä,
        kun ei voi tehdä mitään mistä tykkää ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrohan miten vajaakuntoisena voi nauttia elämästä,
        kun ei voi tehdä mitään mistä tykkää ?

        Maailmassa on paljon muutakin kuin sitä, mistä sinä tykkäät ja jota ilman tulet toimeen aivan yhtä lailla kuin kaikki muutkin. - Nm. Elämästä nauttiminen ei välttämättä ole tekemistä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      136
      1583
    2. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1182
    3. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      101
      1180
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      80
      1064
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      188
      882
    6. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      799
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      89
      772
    8. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      78
      762
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      73
      694
    10. Naantalissa kohahtaa

      Yli 4 vuotta puhelimeen, tietokoneelle murtautumista sekä Whatsapp urkintaa Naantalissa hakkeritiimin jäseniä
      Naantali
      135
      657
    Aihe