Missä määrin pystyisit elämään omavaraisesti, jos nyt maksimoisit kaikki kykysi perheesi elintarvike- ja energiahuollon eteen?
Olisitko täysin yhteiskunnan ja muiden ihmisten armoilla tässä suhteessa?
Mitä mieltä olet omavaraisuudesta?
30
272
Vastaukset
vettä ja metsää käyttööni "rajattomasti", niin ei se olisi ongelma.
Laskinko oikein? Suomessa riittää maata 5,5 hehtaaria /henkilö? Ei se oikein riitä täydelliseen omavaraisuuteen kaiken suhteen. En tosin tiedä, mikä olisi riittävä määrä.- ap.
ainakin vuokrata peltoa / palstatilaa.
ap. kirjoitti:
ainakin vuokrata peltoa / palstatilaa.
ei välttämättä ole rahaa millä vuokrata. Omavaraisuus edellyttää, että ensin pystyy täyttämään kaikki omab talouden tarpeet tuotannollaan. Jos jotain jää yli, niin sen voi vaihtaa, esim vuokrata maata. Mutta omavaraisuus siis tarkoittaa, että rahaa ei käytetä ulkopuolisten hyödykkeiden hankintaan.
Mitä sinä ymmärrät omavaraisuudella?- ap.
kaarne kirjoitti:
ei välttämättä ole rahaa millä vuokrata. Omavaraisuus edellyttää, että ensin pystyy täyttämään kaikki omab talouden tarpeet tuotannollaan. Jos jotain jää yli, niin sen voi vaihtaa, esim vuokrata maata. Mutta omavaraisuus siis tarkoittaa, että rahaa ei käytetä ulkopuolisten hyödykkeiden hankintaan.
Mitä sinä ymmärrät omavaraisuudella?voin todeta sinun olevan 100% omavarainen. Ei tässä olla väitöskirjaa tekemässä.
ap. kirjoitti:
voin todeta sinun olevan 100% omavarainen. Ei tässä olla väitöskirjaa tekemässä.
Mun alkuperäinen viesti lähti ajatuksesta, että tarvitsen suht paljon maata, vaikka vuokraten sitten. Enemmän kuin tasajaossa suomalaisten kesken kullekin riittäisi.
Sanotaan karkeasti, että jos saan vapaaseen käyttööni 40 hehtaaria maata, jossa on metsää, järveä ja joku hehtaari valmiiksi raivattua peltoa, niin kykenen omavaraisuuteen.
Kovin tarve ulkopuolisesta tarvikkeesta olisi suola. Mutta ehkä voin käydä sen verran kauppaa, että saan hankittua vuoden suolat vaihtamalla sitä sieniin ja kalaan.- ap.
kaarne kirjoitti:
Mun alkuperäinen viesti lähti ajatuksesta, että tarvitsen suht paljon maata, vaikka vuokraten sitten. Enemmän kuin tasajaossa suomalaisten kesken kullekin riittäisi.
Sanotaan karkeasti, että jos saan vapaaseen käyttööni 40 hehtaaria maata, jossa on metsää, järveä ja joku hehtaari valmiiksi raivattua peltoa, niin kykenen omavaraisuuteen.
Kovin tarve ulkopuolisesta tarvikkeesta olisi suola. Mutta ehkä voin käydä sen verran kauppaa, että saan hankittua vuoden suolat vaihtamalla sitä sieniin ja kalaan.Oletko ajatellut, että liika saivartelu estää tekemästä ja toteuttamasta asioita pienimuotoisesti.
ap. kirjoitti:
Oletko ajatellut, että liika saivartelu estää tekemästä ja toteuttamasta asioita pienimuotoisesti.
teen ja toteutan pienimuotoisesti - siis harrastusviljelyä, marjastusta ja sienestystä. Mutta ei se ole mielestäni omavaraisuutta. Toki sitä voi pitää omavaraisuuden esiasteena, että ylimalkaan hallitsee tuollaisia taitoja?
- ap.
kaarne kirjoitti:
teen ja toteutan pienimuotoisesti - siis harrastusviljelyä, marjastusta ja sienestystä. Mutta ei se ole mielestäni omavaraisuutta. Toki sitä voi pitää omavaraisuuden esiasteena, että ylimalkaan hallitsee tuollaisia taitoja?
en usko voivani vaikuttaa käsitykseesi itsestäsi ja kyvyistäsi. Ne lienevät melko matalalla tasolla tätä nykyä.
ap. kirjoitti:
en usko voivani vaikuttaa käsitykseesi itsestäsi ja kyvyistäsi. Ne lienevät melko matalalla tasolla tätä nykyä.
tarkoitat omavaraisuudella? Mun täydellisen pmavaraisuuden visio oli saivartelevaa täydellisyyden tavoittelua, mutta harjoittamani pienimuotoisuus taas edustaa matalaa tasoa? Missä siinä välissä on se, mitä aloituksessasi ajoit takaa?
- ap.
kaarne kirjoitti:
tarkoitat omavaraisuudella? Mun täydellisen pmavaraisuuden visio oli saivartelevaa täydellisyyden tavoittelua, mutta harjoittamani pienimuotoisuus taas edustaa matalaa tasoa? Missä siinä välissä on se, mitä aloituksessasi ajoit takaa?
ihmiskäsitystä enkä omien kykyjen vähättelyä. Jos ei edes teoriassa usko voivansa suoriutua maustekasvien viljelystä omalla parvekkeella, niin kovin on heikoissa kantimissa elämä.
Olihan tuolla linkki jo laitettu omavaraistalouteen liittyen. ap. kirjoitti:
ihmiskäsitystä enkä omien kykyjen vähättelyä. Jos ei edes teoriassa usko voivansa suoriutua maustekasvien viljelystä omalla parvekkeella, niin kovin on heikoissa kantimissa elämä.
Olihan tuolla linkki jo laitettu omavaraistalouteen liittyen.vain kinastella: "Jos ei edes teoriassa usko voivansa suoriutua maustekasvien viljelystä omalla parvekkeella"... juurihan kerroin harrastavani pienimuotoista viljelyä. Mun ei tarvitse uskoa, koska tiedän omaavani perustaidot puutarhaviljelyssä.
En vähättele taitojani, vaan suhteutan ne siihen, mitä tuossa linkissäkin nimitetään omavaraisuuden perusteiksi :-)- ap.
kaarne kirjoitti:
vain kinastella: "Jos ei edes teoriassa usko voivansa suoriutua maustekasvien viljelystä omalla parvekkeella"... juurihan kerroin harrastavani pienimuotoista viljelyä. Mun ei tarvitse uskoa, koska tiedän omaavani perustaidot puutarhaviljelyssä.
En vähättele taitojani, vaan suhteutan ne siihen, mitä tuossa linkissäkin nimitetään omavaraisuuden perusteiksi :-)mutta totesit kysymyksessä olevan "vain" omavaraistalouden esiasteen. Se kertoo itseluottamuksen ja -arvostuksen puutteesta.
- alrighty
ap. kirjoitti:
mutta totesit kysymyksessä olevan "vain" omavaraistalouden esiasteen. Se kertoo itseluottamuksen ja -arvostuksen puutteesta.
luuletko sä pärjääväs itsekasvatetuilla puutarhakurkuilla koko vuoden?
- ap.
alrighty kirjoitti:
luuletko sä pärjääväs itsekasvatetuilla puutarhakurkuilla koko vuoden?
= omavaraisuusASTE.
http://www.youtube.com/watch?v=I0axonBkLIU
Kelaa tuota. - alrighty
ap. kirjoitti:
= omavaraisuusASTE.
http://www.youtube.com/watch?v=I0axonBkLIU
Kelaa tuota.jotenkin musta tuntuu, että tossa videossa on hieman toistoa välissä
ap. kirjoitti:
mutta totesit kysymyksessä olevan "vain" omavaraistalouden esiasteen. Se kertoo itseluottamuksen ja -arvostuksen puutteesta.
että tiedän jotain omavaraistaloudesta, suhtaudun siihen realistisesti, enkä kehtaa nimittää kesäistä persiljapurkkia omavaraisuudeksi :-D
Lue nyt itse se suosittelemasi linkki :-)- ap.
kaarne kirjoitti:
että tiedän jotain omavaraistaloudesta, suhtaudun siihen realistisesti, enkä kehtaa nimittää kesäistä persiljapurkkia omavaraisuudeksi :-D
Lue nyt itse se suosittelemasi linkki :-)häpeämästä ravintorikasta persiljapurkkiasi.
- tonou
Omavarainen ei voi olla. On olemassa vain yksi määre ja se on biosfääri - kutsun sitä itse elämäksi. Se on ainut omavarainen ilmiö jonka tunnen, ja siihen kuuluu kaikki se jota siinä on.
täydelliseen omavaraisuuteen, se on mahdotonta. Jokainen on myöskin jollain tasolla toinen toisistaan riippuvainen.
- ap.
kyselyssä edellytetäkään. Voi silti painua metsään keräämään luonnon antimia ja todeta olevansa marjojen ja sienten suhteen omavainen... leikitään, että omavaraisuusaste olisi tuolloin n. 5%.
- tonou
Kerrankin olen jonkun kanssa täällä samaa mieltä.
(yhteisöllisyys on turmio-hymiö) - *****
ap. kirjoitti:
kyselyssä edellytetäkään. Voi silti painua metsään keräämään luonnon antimia ja todeta olevansa marjojen ja sienten suhteen omavainen... leikitään, että omavaraisuusaste olisi tuolloin n. 5%.
aloituksellasi. No, omassa elämässä olen melko omavarainen, sillä marjat, sienet ja sen sellaiset, käyn poimimassa metsästä tai omasta pihasta, maidonkin käyn hakemassa lähialueen maatilalta suoraan, paitsi soijatuotteet haen luontaistuotekaupasta tai sen kautta tukkuhankintana. Sen, mitä haen elintarviketta kaupasta, ostan lähialueen tuottajien tuotteita. Taloa lämmitetään puilla, jotka lähisukulaisten metsästä (joskus briketeillä, jotka kaupasta ostettuja) ... pieneksi osaksi sähköllä (ilmalämpöpumput). Vaatteita ostan, joko kierrätyksestä tai sitten suomalaista (vähän kalliimpaa, mutta ekoteko sinällään). Hygienituotteita teen joko itse tai sitten ostan ne luontaistuotekaupasta. Mitä muuta haluat tietää? :-)
- kundi.kundinen
ihan jees.
Mitenkö pystyisin? Jaa. No jos sellainen tilanne tulisi eteen, niin on aika todennäköistä, että mulla ei muutakaan tekemistä olisi juuri sillä hetkellä. Eikä varmaan kovin monella muullakaan, elleivät olisi sitten jotain vallankaapppausta jossain päin niemeä suorittamassa. Tai ovat jotenkin muuten anarkialle tai hävitykselle omistautuneet.
Käytännössä en ole omavaraisuutta koskaan kokeillut perunan viljelyä pidemmälle, mutta periaatteessa on kyllä käsitys siitä mitä se ehkä tarkoittaisi.
Jos ensimmäisestä talvesta selviäisin, niin sitten tietäisin kyllä jo tarkemmin mitä kannattaisi tehdä toisella tavalla tai mitä ei ainakaan kannattaisi tehdä tai mitä ehdottomasti kannattaisi tehdä ennen seuraavaa talvea.
Omavaraisuuteen ei vaan ole paljoa mahdollisuuksia, jos ei käytännössä omista mitään konkreettista. Se siinä on se paska homma, nykyajan kaupunki- ihmisillä. Joku toinen ownaisi meidät sillä samalla hetkellä, kun omavaraisuutta alettaisiin vaatimaan. Tai johan meidät tavallaan ehkä omistetaankin, tai viedään vähän väliä kuin pässiä narussa, mutta vähän toisella tavalla, hillitymmin.
Tai jotain.- ap.
tähän ketjuun tulla Jutta Urpilaisen huutamaan, että YES, WE CAN!!!
Onko mahdotonta ajatella olevansa jossain määrin omavarainen jo nyt, ilman spekulointeja vallankumouksesta. - kaikki...
ap. kirjoitti:
Onko mahdotonta ajatella olevansa jossain määrin omavarainen jo nyt, ilman spekulointeja vallankumouksesta.ihan vaan ihmisiä. Omavaraisuus ajatuksena kuulostaa suuresta osasta ihmisiä hyvältä ja kannatettavalta, mutta tavallinen ja vaivaton elämä voittaa... Ihminen on mukavuudenhaluinen, ihan niin kuin kaikki muutkin eläimet.
http://groups.google.com/group/omavara/topics - ap.
kaikki... kirjoitti:
ihan vaan ihmisiä. Omavaraisuus ajatuksena kuulostaa suuresta osasta ihmisiä hyvältä ja kannatettavalta, mutta tavallinen ja vaivaton elämä voittaa... Ihminen on mukavuudenhaluinen, ihan niin kuin kaikki muutkin eläimet.
http://groups.google.com/group/omavara/topicsMistään rakettitieteestä kuitenkaan ole kysymys.
Enemmän tarvittaisiin omaan mieleen tapahtuvaa vallankumousta eikä mitään ulkoista käskyttäjää. Ihmiset odottavat kaiken tapahtuvan oman mielensä ulkopuolella!? - kundi.kundinen
ap. kirjoitti:
Onko mahdotonta ajatella olevansa jossain määrin omavarainen jo nyt, ilman spekulointeja vallankumouksesta.kuten ne elintaso intiaanitkin yritti.
Veikkaus on, et yhteiskunta on takaisin feodaaliajoissa, kun ihmisiltä aletaan vaatiin omavaraisuutta. Tosin en voi olla varma, kun en viime lauantainakaan voittanut veikkauksessa. Mutta kuitenkin, meno nykyisestä tyylistä siihen voisi kuvitella olevan hieman kivuliaampi, kuin "okei" ja olkapäiden kohotus. - kundi.kundinen
kundi.kundinen kirjoitti:
kuten ne elintaso intiaanitkin yritti.
Veikkaus on, et yhteiskunta on takaisin feodaaliajoissa, kun ihmisiltä aletaan vaatiin omavaraisuutta. Tosin en voi olla varma, kun en viime lauantainakaan voittanut veikkauksessa. Mutta kuitenkin, meno nykyisestä tyylistä siihen voisi kuvitella olevan hieman kivuliaampi, kuin "okei" ja olkapäiden kohotus.on tietysti aivan toinen asia.
- alrighty
no mä en ole maanviljelijä, joten mulla ei ole peltoa, eli en pystyisi kasvattamaan mitään isompaa omiin tarpeisiin. voisin kuitenkin istuttaa minitomaatteja kasvamaan takapihalle, ja yrittää kasvattaa jotain muuta pientä naposteltavaa. kuitenkin suurimmaksi osaksi olisin yhteiskunnan armoilla, vaikka kasvattaisinkin kurkkuja tai tomaatteja.
energiahuollon eteen en pysty tekemään mitään, joten jos sähkönjakelu lakkaisi, jäisin täysin ilman sähköä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997780- 1075587
- 2754851
- 494773
- 753554
- 502818
- 602521
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222448Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292392- 412274