Mulle tuli yhdessä kaupassa tuollainen vähän suurempi vaunu vaihdossa ja sen omamassa on 1950kg ja kokonaismassa on 2200kg.
Kysymys kuuluukin voinko vetää sitä esim. vitolla jossa on suurin sallittu kok. massa 2000kg.
Maasturi mersussa se on 2600kg eli sillä ainakin sitä luultavasti saa vetää, mutta saako vielä pikku E:llä ?
Tietämätön kysyy :)
2200kg vaunu, millä voi vetää?
22
5854
Vastaukset
- kun heinänteko
romujen yhteispaino ei ylitä 3500 kiloa eikä vedettävä ole painavampi niin riittää AB , molempien yhteenlaskettu paino ylittää 3500 kiloa tai vetäjä on kevyempi niin silloin tarvitaan AB ja pikkuc.
- kabeisti
heinänteko helppoa, ensiksikin kysyttiin millä voi vetää niin menit sitten esittelemään ajokorttiluokkaa AB millä ei ole teoriassa ole oikeuttaa ajaa sellaista yhdistelmää missä perävaunukin on yli kaksitonninen, ja toiseksi en tunne AB ja pikkuc -luokan korttia, mikähän lienee, mutta ns. AB ja pikku E on olemassa, minullakin, se oikeuttaa ajamaan sellaista yhdistelmää mikä painaa yli 3500 kg, kolmanneksi millään kortilla ei vedetä mitään vaan jollakin sellaisella autolla millä saa vetää kysytynpainoista vaunua, niitä löytyy korealaisista maastureista, mm. kia sorento ja hyundai iX 55. Nyt tuntuu jo helpolta.
- jaskaaaa
mikäs on pikku c?????,ja vaatii e kortin .....abce,kokonaismassa on yli 3500 kg
- weewrewrew
jaskaaaa kirjoitti:
mikäs on pikku c?????,ja vaatii e kortin .....abce,kokonaismassa on yli 3500 kg
jos et tieda niin se on c1 ajoneuvoluokka alle 7500 kg ajoneuvolle......voi ajaa autokoulussa ....kouluautona viimeksi sprinter 416 kok paino 4600 kg.
BE C1E ajokortilla saatkin ajaa yhdistelmaa esim 50mm kuulalla varustettuna 5000kg veturi ja 3500 kg karry
kiitos eun ajokortti uudistuksen muistaakseni 1999
- ja pikku E riittää
Korjataanpa vähän, koska edellinen vastaaja tuntui olevan aivan hakoteillä.
Pikku E, eli BE-luokan ajokortti vaaditaan, kun:
1) vaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
2) yhdistelmän kokonaismassa on yli 3500 kg ja vaunun kokonaismassa on yli 750kg.
Kuorma-autokortti (eli C1 tai C), vaaditaan vasta kun auton kokonaismassa on yli 3500 kg. Jos auton kokonaismassa on yli 3500 kg ja kärryn kokonaismassa yli 750 kg, tarvitaan lisäksi iso E (eli C1E tai CE).
Autolle sallittu suurin perävaunupaino määräytyy nykyään valmistajan ilmoituksen mukaan ja löytyy auton rekisteriotteesta. Sitten tullaankin vähän vaikeampaan kysymykseen, eli siihen, mitä tässä tapauksessa tarkoitetaan perävaunun kokonaismassalla, vaunun rekisteriotteeseen merkittyä kokonaismassaa, vai todellista massaa, joka riippuu vaunun kuormauksesta ja saattaa siten olla rekisteriin merkittyä kokonaismassa pienempi? Muistelisin että vetomassojen yhteydessä suurimmat sallitut perävaunun kokonaismassat takoittavat todellista kokonaismassaa, mutta joku paremmin tietävä voisi kertoa asian oikean laidan... - 5+20
Mä voisin vetää, Iveco alustainen matkailuauto, kokopaino 4500kg, koukkuun saa laitta 2300kg.Korttikin piisaa.
- 5+21
mainitut ehdot eivät vielä oikeuta aloittajan vaunun vetämiseen,pitää täyttää vielä kolmas ehto.
- korkeat hanget
5+21 kirjoitti:
mainitut ehdot eivät vielä oikeuta aloittajan vaunun vetämiseen,pitää täyttää vielä kolmas ehto.
sulavatja löytyy se leikkiauto kinosten alta, voit yrittää vetää sillä jos et itse viitsi vähääkään vaivaa nähdä ja laskea painoja yhteen .
- onnea matkaan
oma kokonaispaino on 2700 kg josta kantavuutta noin 1000 kg ja auton ja vaunun kanssa sallittu suurin paino 4600 kg joten siinä rajoilla pyöritään. Jotkut tulkitsee , että saa kunhan vaunu painaa vaakalla alle 2000 kg, mutta siinäkin tapauksessa on menetetty vetoauton painosta sata kiloa.
Ja jos sinulla on n.s, pikku e, niin autolla joka painaa alle 3500 kg saat vetää vaunua joka painaa alle 3500 kg auton ollessa kilonkin painavampi.
Joten sillä mersun maasturilla onnistuu. Yksi toinen on toyota land Cruiser ja land roverin suurimmat mallit. Jotain amerikkalaisia myös löytyy.
Yksi vaihto-ehto on joku ison pakun alustalle tehty pikkubussi. Ajaa kortin sille ja verotkin on taas pienet- tietäämmätöön
tässä viton tiedot, tieliikenteessä suurin kok.massa 4950kg
auton kokomassa pv käytössä 3040kg
perävaunumassa 2000kg
omamassa 2010kg
eli tämän mukaan sillä sitten saa vetään sitä 2200kg vaunua, vai ?
olen itse luullut, että perävaunun paino ei saa ylittää tuota perävaunumassaa joka on tässätapauksessa 2000kg - ?????????
tietäämmätöön kirjoitti:
perävaunumassa 2000kg
omamassa 2010kg
olen itse luullut, että perävaunun paino ei saa ylittää tuota perävaunumassaa joka on tässätapauksessa 2000kgjos menet tuolla painolla lomaa viettämään pitää olla väh. kuusi viikkoa kesäloma! Minä en lähtisi vetää 2200kg jos ei ole V6 tai V8 moottori.
- mitään epäselvää
auton valmistaja määrää vetopainot,ne kumoaa kaikki muut säännöt.Miksi annat tietoja tipottain, selitykset menee sekavaksi.
- tapsaq
mitään epäselvää kirjoitti:
auton valmistaja määrää vetopainot,ne kumoaa kaikki muut säännöt.Miksi annat tietoja tipottain, selitykset menee sekavaksi.
Ei se aina tarvitse olla V moottori
Itsellä oli 115 vito ja sen perässä hobby 720, joka painoi 2000kg.
Ei ollut mitään ongelmia ja kulutuskin oli ihan kohtuullinen. - luullut
tietäämmätöön kirjoitti:
perävaunumassa 2000kg
omamassa 2010kg
olen itse luullut, että perävaunun paino ei saa ylittää tuota perävaunumassaa joka on tässätapauksessa 2000kg"olen itse luullut, että perävaunun paino ei saa ylittää tuota perävaunumassaa joka on tässätapauksessa 2000kg"
Ihan oikein olet luullut. Ei se saa sitä ylittää. - miinus-+plus
tietäämmätöön kirjoitti:
perävaunumassa 2000kg
omamassa 2010kg
olen itse luullut, että perävaunun paino ei saa ylittää tuota perävaunumassaa joka on tässätapauksessa 2000kgtieliikenteessä sallittu massa miinus auton suurin sallittu kokonaispaino
- vrakaanari
vetää. tulee paremmin perässä.
- ohrana
mopolla itsellänikin on sellainen veturina, ei ole vaikeuksia kun heittää ämmän pois kyydistä.
- Epe
Katsokaa hyvät ihmiset Wikipediasta. Ainoa paikka missä asia on selkeästi ilmaistu. Ei ole tienneet autokoulut, katsastus asemat eikä poliisi. Puhumattakaan kaikista "tietäjistä" joita itsellä vastaan tullut useita kymmeniä ja kaikki puhuu aivan eri asiaa.
- sviduilija
Taas hörhö historiantutkija on kaivanut "kumpujen yöstä" yhden vanhan aloituksen uudelleen käsittelyyn. Kaikkea se perjantai-illan yksinäisyys kupin ääressä isuessa teettää.
- skyrover
sviduilija kirjoitti:
Taas hörhö historiantutkija on kaivanut "kumpujen yöstä" yhden vanhan aloituksen uudelleen käsittelyyn. Kaikkea se perjantai-illan yksinäisyys kupin ääressä isuessa teettää.
Tämä aihe on ajankohtainen joka vuosi ja vieläpä lukuisia kertoja.
Näkyi taulukoiden mukaan ainakin Seat Alhambran diesel-malleilla voivan vetää 2200-2400 kilon vaunuja. Luulisi myös sisarmalli VW Sharanilla voivan ja tietysti usealla maasturilla ja pakulla/pick-upilla.
- epäilevä
Oliskohan jotain tietoa trafinsivuilla,jos tavailis sieltä?
- rs
korttivaatimukset ovat seuraavat:
B
kokonaispainot yhteenlaskettuna alle 3500
auton omapaino yli vedettävän kokonaispainon
Be
yhteenlaskettu kokonaispaino yli 3500 mutta vetoauto alle 3500
perävaunun kokonaispaino yli auton omapainon
BC1E
vetoauton kokonaispainon ollessa 3500 ja 7500 välillä ja perävaunu yli 750 ja yhdistelmän kokonaismassa alle 12000
BCE
siitä suuremmat
tuohon vetolupaan vaunu tyhjänä saat vetää mutta vaunun vetopaino ei saa ylittää auton suurinta sallittua painoa. joten kannattaa harkita suurempaa veturia jollei halua lastata kaikkia tevaroita aina liikkuessa autoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921413Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841380Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 891106
- 81965
- 82961
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66875Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v61845Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841