Outo olo haastattelusta

............

Jäisikö teille outo olo työhaastattelun jälkeen, jos haastattelu on kestänyt 5-10 minuuttia eikä teiltä ole kysytty juuri mitään? Varauduin kaikkiin perinteisiin kysymyksiin harrastuksista, vahvuuksista, heikkouksista, taidoista yms. mutta mitään sellaista ei kysytty. Kyseessä on siivous- ja keittiötyö, johon minulla on ammatti. Minulta kysyttiin kaikkea outoa, mm. missä asun ja onko meillä kerrostalo vai omakotitalo ja keiden kanssa asun. Vastaukseeni todettiin, että se ei kyllä ole hyvä juttu. Puolet ajasta kului siihen, että hän epäili, olenko ollenkaan työttömänä työnhakijana (uusin hakuni viimeksi viime viikolla eli olen kyllä työkkärissä) ja että minkä takia työvoimatoimisto ei ole antanut minulle osoitusta työhön (hänellä oli vino pino työkkäristä tulleita lappuja työttömistä). En minä tiedä, miksi työkkäri ei ole osoittanut minulle työpaikkaa. En ole saanut kuin kurssiesitteitä. Hain paikkaa itse, kun MOL:in sivuilla oli ilmoitus.

Olen vast'ikään valmistunut eikä ole kokemusta juurikaan, joten jäin miettimään, että pääsinköhän haastatteluun vain kohteliaisuudesta. Kai sitä olisi vähän enemmän kyselty, jos olisin ollut kiinnostava hakija? Ei minulla ole ole kokemusta, mutta on todistukseni hyvä, kun minulla on kolmosia ja nelosia, mutta ei kai se vaikuta mitään. Tai sitten se johtuu ujoudestani, kun sellaisen ei ole helppo työllistyä.

On nyt vähän outo olo. Ei ole ainakaan mitenkään erikoisen riemullinen tunnelma, että menipä haastattelu hyvin ja tämä paikka on varmasti minun.

78

16975

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tätä mieltä

      Ehkäpä ei ollut paikka haastatteluun vaivautumisen arvoinen. Halusikohan haastattelija mahdollisesti työntekijän, josta maksetaan hänelle jotain työllistämistukea? Esim. henkilön asumisesta kysyminen ei kuulu työhaastatteluun. Jatka vain parempien ja oikeiden työpaikkojen hakemista, tsemppiä!

      • ........

        Mekin mietimme, jos siinä haettiinkin jotain työllistämistukityöntekijää. Tuskin sitä muuten olisi niin kiinnostanut työkkäristä puhua. Ilmoituksessa ei mainittu mitään siitä, mutta ei sitä silti tiedä.

        Ja kiitoksia sinulle. Täytyy jatkaa muiden paikkojen hakemista.


      • Real-Eikka
        ........ kirjoitti:

        Mekin mietimme, jos siinä haettiinkin jotain työllistämistukityöntekijää. Tuskin sitä muuten olisi niin kiinnostanut työkkäristä puhua. Ilmoituksessa ei mainittu mitään siitä, mutta ei sitä silti tiedä.

        Ja kiitoksia sinulle. Täytyy jatkaa muiden paikkojen hakemista.

        Hain kesätöihin suureen raksafirmaan, ja työhaastattelussa ainut kysymys oli voitko lukea itse nämä kysymykset ja vastata niihin. Työhaastattelijalla oli nimittäin ääni niin paineessa ettei kuulunut paljoa kuiskausta kummempaa :P 40 minuuttia meni siinä haastattelussa ja puolessavälissä alkoi jo tuntua että pitäisikö viheltää peli poikki, oli aika tympeä fiilis. Olin kuitenkin matkustanut haastatteluun 200 km toiselta paikkakunnalta joten raahustin sen "haastattelun" loppuun asti.
        En saanut sitä kesätyöpaikkaa ja nyt jälkeenpäin ajatellen en olisi itsekkään ottanut itseäni siihen työhön.


      • Happy worker

        Hain n. v. 2001 tehtaaseen töihin, ilman minkäänlaista pohjakoulutusta. Työhönottaja keräsi tietoni paperille ja sulki sen kansioonsa sanoen ettei nyt kyllä tarvita, mutta tokaisi innottomasti ottavansa yhteyttä, kun kesätyöntekijöitä haettaisiin. Kesään oli tuolloim vielä 5kk.

        Menin kahden päivän päästä uudestaan töitä kysymään. Hän kummastellen kysyi, että : "sanoinko ettei nyt tarvita?" Vastasin : sanoit kyllä, mutta eihän sitä ikinä tiedä". Hän totesi taas ottavansa yhteyttä.

        Kahden päivän päästä soitin hänelle, ja kyselin taas. "selvä homma" lopetin puhelun. Ei onnea silläkään kertaa.

        Seuraavalla viikolla poikkesin taas uudestaan. Nyt työhönottaja ryhtyi juttelemaan ja kyselemään. Ja otti kansion esiin ja katseli samalla tietojani. Jutustelu kesti sillä kertaa pidempään. Kysymyksiin kuului mm. millainen työntekijä koet olevasi (hyvä), onko minulla tuttuja tehtaassa (joitain), onko armeija käyty (ei ole) yms.. kunnes hän lupasi ottaa yhteyttä sitten jos jotain ilmaantuu. Kiitin ja poistuin paikalta.

        Tein 3 viikon aikana yhteensä 8 visiittiä. Ja sitten tuli puhelinsoitto perään, että "olenko yhä työpaikkaa vailla?"

        Tein töitä tuossa tehtaassa reilut 7 vuotta.

        Eli, ei kannata luovuttaa, mutta jos väsytystaktiikkaa päätät käyttää niin pitää osata haistella millainan kaveri vastassa on jotta osaat olla käymättä ärsyttäväksi.

        Muutoin tämä taktiikka potkii pahasti perseelle.


      • ........ kirjoitti:

        Mekin mietimme, jos siinä haettiinkin jotain työllistämistukityöntekijää. Tuskin sitä muuten olisi niin kiinnostanut työkkäristä puhua. Ilmoituksessa ei mainittu mitään siitä, mutta ei sitä silti tiedä.

        Ja kiitoksia sinulle. Täytyy jatkaa muiden paikkojen hakemista.

        olisi kutsuttu haastatteluun, mikäli työllistämistukea haeettiin.

        En tosin ollut näkemässä miten ja mitä hakiessasi ky. työtä laitoit/kerroit.

        Työelämänvalmennuksessa olevat ovat ilmaisia työntekijöitä, siis halvempia mitä palkkatuetut työntekijät.


      • Tässä löytyy 15

      • hallitus vittuun ry

    • eräs vain

      eli paikka pitää olla auki ja haut käsitellä, vaikka firmalla on jo paikkaan työntekijä. Ikävä kyllä työttömät on sitten niitä, jotka saavat juosta ja hakea töitä, usein päivärahan menettämisen uhalla. Kotiolojen kysely taas ei mitenkään kuulu työpaikan saamiseen, eli tyyliin, "minkäs ikäisiä lapsia ja meinasitkos lisää hankkia tai missä/miten asut".

      Mutta työtön on työmarkkinoiden heittopussi, vastavalmistunut on nykyään tyhjillä, kun kokemusta vaaditaan, eikä sitä mistään saa, kun kukaan ei halua vastavalmistunutta vaan kokenutta työntekijää. (tosin jos hakemuksessa ei mainita vaatimusta kokemuksesta, sitä ei voida enää vaatia jälkeenpäin).

      Nykyään tuo tieto( että työttömän on pakko hakea joka paikkaa, mitä tarjotaan) on myös työnantajilla ja hekin suhtautuvat hakijoihin epäillen. Surullista, mutta totta.

      Minullekkin aikanaan tuli työkkäristä lappu, jossa tarjottiin 3 vuorotyötä, minun piti hakea paikkaa, osallistua haastatteluun ja "esiintyä omaksi edukseni" niin, etten omilla sanomisillani ikäänkuin tekisi itseäni huonoksi vaihtoehdoksi työhön.... mutta todellisuudessa, olin juuri äitiyslomalta työelämään palaamassa, miehen ja oman työn sovittamiseksi olisin tarvinut lapsille vuorohoitopaikan, johon kunnassa toki on velvollisuus, mutta joita ei todellakaan ole saatavilla kovin helposti( saati sitten missä se hoitopaikka olisi, kun minun pitäis lapset sinne kävellen viedä). Minulle tarjottiin myös terveysliikuntaohjaajan työtä johon minulla ei ollut edes koulutusta, sekin kuulemma kuului samaan ryhmään, kuin koulutukseni :/ "terveysliikunnan ohjausta/liikuntasuunnitelmien tekoa" just joo. Samat ehdot siinäkin " esiinny eduksesi, ettei päivärahaan tule karenssia"....

      • fernandoz

        Menee vähän off topic mutta Kun minä valmistuin koulusta ja töitä ei ollut tarjolla, tarjouduin erääseen mieleiseen työpaikkaan töihin ilmaiseksi. Minulla oli puolivuotta ns. luppoaikaa ennen inttiä. Tein sen puolivuotta palkatta ja lähdin inttiin. Siellä ollessa alkoi tämä firma kysellä minua takaisin oikeisiin palkkatöihin.
        Nyt olen ollut samassa firmassa yli 7 vuotta vakituisena. Pointti oli se että tein pienen uhrauksen ja sain siitä ison palkinnon. Hauskana asia tässä on vielä se että tämä ala ei ole lähelläkään sitä mihin valmistuin.


      • Työpaikan jo saanut

        Missä asut saattaa kyllä olla ihan relevantti kysymys, jos halutaan selvittää esim. kesätyöntekijän mahdollisuus tulla tuuraamaan sairastunutta lyhyellä varoitusajalla tms. Sitä minulta on kysytty aika monessa haastattelussa. Muuten asumismuodot ja perheenlisäyskysymykset yms. on asiattomia.


      • että näin
        fernandoz kirjoitti:

        Menee vähän off topic mutta Kun minä valmistuin koulusta ja töitä ei ollut tarjolla, tarjouduin erääseen mieleiseen työpaikkaan töihin ilmaiseksi. Minulla oli puolivuotta ns. luppoaikaa ennen inttiä. Tein sen puolivuotta palkatta ja lähdin inttiin. Siellä ollessa alkoi tämä firma kysellä minua takaisin oikeisiin palkkatöihin.
        Nyt olen ollut samassa firmassa yli 7 vuotta vakituisena. Pointti oli se että tein pienen uhrauksen ja sain siitä ison palkinnon. Hauskana asia tässä on vielä se että tämä ala ei ole lähelläkään sitä mihin valmistuin.

        Ole onnellinen, että olet syntynyt kultalusikka suussa. Kaikilla ei ole elättäjää, jotta voisi
        työskennellä ilmaiseksi. Katsos kun on asuminen, ruoka yms. maksaa, eikä kaikilla nuorilla ole mahdollisuutta tai edes halua, elää toisten siivellä.


      • harva nousee
        fernandoz kirjoitti:

        Menee vähän off topic mutta Kun minä valmistuin koulusta ja töitä ei ollut tarjolla, tarjouduin erääseen mieleiseen työpaikkaan töihin ilmaiseksi. Minulla oli puolivuotta ns. luppoaikaa ennen inttiä. Tein sen puolivuotta palkatta ja lähdin inttiin. Siellä ollessa alkoi tämä firma kysellä minua takaisin oikeisiin palkkatöihin.
        Nyt olen ollut samassa firmassa yli 7 vuotta vakituisena. Pointti oli se että tein pienen uhrauksen ja sain siitä ison palkinnon. Hauskana asia tässä on vielä se että tämä ala ei ole lähelläkään sitä mihin valmistuin.

        Tulevaisuuden palkka ja urakehitys tahtoo määräytyä työuran alun työtehtävillä.

        Jos ryhtyy alussa hanttihommiin, niin niitä saa painaa sitten loppuun asti.

        Rimaa ei tietenkään saa asettaa liian korkealle, sillä työttömyyskin voi jäädä pysyväksi tilaksi.


    • kokemus tämäkin

      minun haastatteluni taas kesti 8 minuuttia ja sisälsi 2 kysymystä. eka kysymys oli,sä olet jo aika vanha joten jaksatko sinä enää tehdä mitään? ja toinen oli miten suhtaudut erillaisuuksiin?
      yrityksessä johon hain oli juuri ollut sukupolven vaihdos,joten nuoret toimitusjohtaja 25v ja tuotantojohtaja 21v olivat puikoissa. ja kun haastattelu meni poikien toistensa pälyilemiseksi totesin itse vanhempana 37v et eiköhän tämä ollut tässä. minä kättelin ja sanoin että en ole enää kiinnostunun vapaaksi ilmoittamastanne paikasta. tuosta haastattelun tyngästä ninulle jäi tosi outo tuntu.mitähän siinä loppujen lopuksi oltiin hakemassa?!.vai oliko pojilla vaan homma ns hakusessa. nykyään tiedän että haastattelussa voidaan kysyä ihan mitä vaan,joten varautukaa ihmiset siihen.

    • ..........

      Joskus hain kiinteistövälitysfirmaan.
      Minulta kysyttiin horoskooppia, sitä onko poikaystäväni käynyt armeijan ja miksi ei, ja olenko kenties kaksijakoinen luonne jne..

      Sain paikan, mutta huomasin kahden viikon jälkeen (vahingossa) ettei firman omistaja ja minun lisäksi ainoa työntekijä saanut edes palkkaa kuin 800 euroa kuussa, joten otin loparit.

      • Bulvaanari

        Kyseessä on varmaan pieni firma jossa nuo asiat ovat tärkeitä.
        Palkka on myös normaali, palkat otetaan pääomatuloina.


      • .........
        Bulvaanari kirjoitti:

        Kyseessä on varmaan pieni firma jossa nuo asiat ovat tärkeitä.
        Palkka on myös normaali, palkat otetaan pääomatuloina.

        Paitsi että se firma pysy pystyssä tasan sen pari kuukautta.
        Koska toimeksiantoja ja talomyyntejä oli kuitenkin aika vähän ja pienessä kaupungissa monta kiinteistövälitysfirmaa.


    • kcal105

      aaaadingdingdingdinggggggggg.....aaaaadingdingdingdinggggggggggg

    • -katja-

      no mulla oli samantyylinen haastattelu pari vuotta sitten.paljon mitään ei kyselty ja piti vaan täyttää joku lappu.mut sain kuitenkin vakituisen paikan ja yhä töissä samassa firmassa.:)haastattelu riippuu paljon myös työnantajasta.

    • MÄ2010

      Haastattelu kesti tosissaan jotain 5-10 min. Minulle jäi kyllä outo olo siitä, olin samanlailla varautunut perinteisiin kysymyksiin. Onko nämä niitä naamaan tuijottajia, eli pärstä kerroin kertoo, miellyttääkö työntekijä haastattelijaa. En tiedä mikä. Töihin haluaisin ja olen tehnyt hakemuksia varmaan kohta 50 kappaletta. Olen kuullut että monetkin ovat tehneet yli 100 hakemusta ennen kuin ovat päässeet töihin, että sillälailla.

      • jo liioittelulta

        Ehkä kannattaisi panostaa laatuun eikä määrään... Tai sitten haet vääriin paikkoihin...


      • työtätyötä

        sitä naamaan tuijotteluakin,toki tietysti paljon vaikuttaa ootko ´oikee tyyppi´ ja käykö kemiat,monesti voi työhaastattelussa jo tuntea,tykkäätkö työnantajasta,paikasta ja haistella kannattaako tänne pyrkiä.....onhan näitä tyyppejä työpaikoilla, jotka eivät välttämättä mitään tee mut pomon kanssa hyvää pataa......


    • Siistijä

      Sun tarina tosiaan on outo, mutta ehkä tosiaan kysymys oli tukityöpaikasta, eikä virallisesta palkkatyöstä täyspalkan kanssa, eivät muuten olis sulta noin asumisesta sun muusta kysyny, mutta olen mä itse saman alan koulun käyneenä kokenut ties minkälaisia työnantajia, ihan untuvikkona hain paikkaa kuin paikkaa, ja tuli takapakkia. Multa on työhaastattelutilanteessa kysytty mm. kuka maksaa mun auton bensat, isikö? Tai että mun pitäisi laihduttaa, että mahtuisin kohteiden wc-tiloihin, työnantaja alkoi antaa mulle laihdutusvinkkejä. Sitä kiduttavaa tilannetta mullakin kesti ainakin 45min enkä todellaan sen jälkeen enää sitä paikkaa ajatellutkaan itselleni. Tosin, se työnantaja soitti mun perään, johon jätin vastaamatta.

      Mun mielestä työnajajille pitäisi olla pelkästään positiivinen juttu se, kun ei ole työhaastattelutilanteessa työosoituslappu mukana, näkee että työnhakija hakee töitä oma-aloitteisesti, kuten minäkin olen toiminut töitä etsiessäni.

      Kaikista ensimmäisenä sun kannattaa siivousalalla ollessasi liittyä ammattiliitto PAMiin ja sitä kauttakin sua neuvotaan työsuhdeasioissa. Nimeä ei kannata mihin tahansa sopimukseen laittaa. Työttömänäkin voi siis ammattiliittoon liittyä, mutta ei tarvitse työttömänä mitään sinne maksaa, työttömyys on maksuvapautuksen syy.

      Tsemppiä töitten etsintään, maltti on valttia!

      • petturit

        Tuossa ed.viestissä kerrotiin liittymisestä PAMiin. Älä ihmeessä tee sitä virhrttä. Joku muu mutta ei pami. Tuo liitto on sellainen joka ei aja jäsenistön etua mutta jäsenmaksut kyllä kelpaa. Olin Pamissa 20v ja sitten kun olisin tarvinut liiton oikeusapu sitä ei saanut. Syy ei ole näyttöä. HAH.


      • 3-vuorossa 33 v
        petturit kirjoitti:

        Tuossa ed.viestissä kerrotiin liittymisestä PAMiin. Älä ihmeessä tee sitä virhrttä. Joku muu mutta ei pami. Tuo liitto on sellainen joka ei aja jäsenistön etua mutta jäsenmaksut kyllä kelpaa. Olin Pamissa 20v ja sitten kun olisin tarvinut liiton oikeusapu sitä ei saanut. Syy ei ole näyttöä. HAH.

        Sama se on monissa muissakin ammattiliitoissa. Aikanaan erosin STTK:sta (jo 1974) samasta syystä - rahat kelpaa, mutta mitään et saa vastineeksi. Eikä ole tarvinnut katua.


      • hahpah
        3-vuorossa 33 v kirjoitti:

        Sama se on monissa muissakin ammattiliitoissa. Aikanaan erosin STTK:sta (jo 1974) samasta syystä - rahat kelpaa, mutta mitään et saa vastineeksi. Eikä ole tarvinnut katua.

        ..eiköhän ole ammattiliitotkin jo aivan erinäköisiä kuin siihen aikaan!

        ainoastaan typerykset leveilee järjestäytymättömyydellään.


    • haastattelia

      Todennäkösesti paikka on jo "varattu" jollekin tutulle tms. koska jos työntekijä oikeasti kiinnostaa niin kymysykset on siihen työhön liittyviä.

    • niin kävi.

      Olin työttömänä työnhakijana ja työkkäristä ilmoitettiin, että nyt pitäisi työhaastatteluun mennä, että nyt olisi ammattiani vastaava paikka auki.
      Minä menin tietenkin kiireesti mutta meitä olikin siellä pin parikymmentä hakijaa mutta kerkesin ensimmäisenä haastatteluun.
      Minua siellä haastateltiin ja tällä "virkailijalla" oli lehtiö polvella jossa oli meidän "asiakkaitten" nimet.
      Hän piti lehtiötä niin huolimattomasti,että näin miten jo etukäteen sinne nimien perään oli piirretty ympyrä jossa punakynällä oli kirjoitettu EI, niin oli minunkin nimen kohdalla ja jo valmiiksi niittenkin jotka tulivat haastatteluun minun jälkeen.
      Pidin aivan älyttömänä hommana meitä edes pyytää haastatteluun kun jo oli etukäteen tiedetty raakata pois.
      Kyllä pidin tuota jotenkin työttömän pilkaamisena,,kuitenkin utelivat kaikenlaiset asiat hyvin tarkkaan.

      • etsivätte

        Ehkä etsivät ilmaista työvoimaa mutta eivät sitä sitten vaan kehtaa työnhakuilmoituksessa ilmoittaa. Huvikseen haastattelevat ihmisiä, kiusavat heitä ja sanovat mitä sylki suuhun tuo. Älä masennu tuosta. Voipi olla paska työpaikka jos työnhakukin on noin alhaisella ammattitaidolla hoidettu.


    • Taavetti 2

      Ja haastattelija mies. Taisi haastattelijalla olla muut *vahvuutesi' mielessä. Saat paikan varmasti!

      • VanillaSky

        Itse tallennan kaikki työpaikkahaastattelut.
        Työhaastattelussa kun ei tule haastattelijan kysyä mitään muuta kun työhön liittyviä asioita.

        Työnantajaa ei luulisi kiinnostavan, että missä asuu ja kenen kanssa, sen enempää kun et onkos jo pullat uunissa yms.


      • Lightbluesoul

        Oli kyseessä sitten työharjoittelu tai vakituisen paikan hakeminen niin aina ollaan jotenkin niin tarkkaa ja pinkeetä, varsinkin jos kyseessä joku naispomo tai vastaava.
        Itse kävin säätiön tukemana haastiksessa ja kyseessä vain harj. paikka. Naispomo kysyi: haluatko tehdä töitä ollenkaan?? Kävitkö sen ko. koulun loppuun? Vastasin kysyttyihin kysymyksiin, mutta annoin sitten lienee kiinnostumattoman vaikutuksen koska tuollaisia kyseli. Kuitenkin paikan olisin todennäköisesti ottamassa vastaan jos sieltä jotain kutsua tulee, mutta kun ensin halutaan että ko. henkilö tulisi haastikseen, niin sitten työpaikalla onkin yhtäkkiä niin paljon jo harjottelijoita ettei sinne tarvita uusia, ja työpisteitä ei ole vapaana.

        Kai olen liian laiska töitä sitte hakemaan, mutta työttömänä olen pärjänny ainaki vallan mainiosti.


      • "Kuski"
        VanillaSky kirjoitti:

        Itse tallennan kaikki työpaikkahaastattelut.
        Työhaastattelussa kun ei tule haastattelijan kysyä mitään muuta kun työhön liittyviä asioita.

        Työnantajaa ei luulisi kiinnostavan, että missä asuu ja kenen kanssa, sen enempää kun et onkos jo pullat uunissa yms.

        Pienelle firmalle on suuri taakka, jos täräyttää itsensä paksuksi juuri kun on päässyt vakkariksi firma joutuu maksamaan äityysloman ajalta 2,5 ihmisen palkan yhden töistä.

        Olen kuullut ja nähnyt itse naisten hankkivan turvatun raskauden, vakituiseksi kun päästään loppuu ehkäisyn käyttökin.

        Ja itse asiassa cosmopolitan lehdessä tytöille neuvotaan kuinka hankitaan turvattu raskaus, hankkiudu vakituiseksi töihin ja hanki lapsi sen jälkeen, saat normaali palkan ja vielä tuet äityyslomanajalta, jos haluat pitemmän palkallisen äityysloman teeskentele raskaudenjälkeistä masennusta ja saat täyden palkan sairasloman.
        Että silleen.


      • ...
        "Kuski" kirjoitti:

        Pienelle firmalle on suuri taakka, jos täräyttää itsensä paksuksi juuri kun on päässyt vakkariksi firma joutuu maksamaan äityysloman ajalta 2,5 ihmisen palkan yhden töistä.

        Olen kuullut ja nähnyt itse naisten hankkivan turvatun raskauden, vakituiseksi kun päästään loppuu ehkäisyn käyttökin.

        Ja itse asiassa cosmopolitan lehdessä tytöille neuvotaan kuinka hankitaan turvattu raskaus, hankkiudu vakituiseksi töihin ja hanki lapsi sen jälkeen, saat normaali palkan ja vielä tuet äityyslomanajalta, jos haluat pitemmän palkallisen äityysloman teeskentele raskaudenjälkeistä masennusta ja saat täyden palkan sairasloman.
        Että silleen.

        Toi on nii-in väärin.

        Ilmeisesti 99 % suomalaisista ajattelee, että nainen hankkii lapsia ja tulee raskaaksi. Ellei sitten nuorempana niin sitten kolmikymppisenä. Olettekos koskaan kukaan missään ajatelleet, että meitä naisiakin on monen sorttisia eivätkä kaikki naiset tee lapsia ollenkaan ? Itse olen nyt kolmikymppinen ja olen jo kymmenisen vuotta kuunnellut tuota haastattelussa (saati muuallakin), että tyyliin varmasti hankkiudut raskaaksi. Ihan rehellisesti sanoen, en tule koskaan hankkimaan lapsia. Miksi sellaiset naiset, jotka eivät ihan oikeasti halua lapsia, saavat kärsiä ihmisten ennakkoluuloista koko ajan ? Olen menettänyt hirveän paljon työpaikkoja vain ennakkoluulojen takia, mutta toisaalta haluaisinko työskennellä sellaisessa työpaikassa, joissa on kovin kapeakatseisia ihmisiä ? Niin ja ihan vapaaehtoisesti olen ja aion pysyä lapsettomana, piste.


      • Että silleen.
        "Kuski" kirjoitti:

        Pienelle firmalle on suuri taakka, jos täräyttää itsensä paksuksi juuri kun on päässyt vakkariksi firma joutuu maksamaan äityysloman ajalta 2,5 ihmisen palkan yhden töistä.

        Olen kuullut ja nähnyt itse naisten hankkivan turvatun raskauden, vakituiseksi kun päästään loppuu ehkäisyn käyttökin.

        Ja itse asiassa cosmopolitan lehdessä tytöille neuvotaan kuinka hankitaan turvattu raskaus, hankkiudu vakituiseksi töihin ja hanki lapsi sen jälkeen, saat normaali palkan ja vielä tuet äityyslomanajalta, jos haluat pitemmän palkallisen äityysloman teeskentele raskaudenjälkeistä masennusta ja saat täyden palkan sairasloman.
        Että silleen.

        Olen saattanut ymmärtää väärin, mutta eikös siihen raskaaksi tulemiseen sitä miestäkin tarvita...Se että naisen työnantaja maksaa äitiyden kuluista ei ole naisten vika.

        Myös minulta on kysytty seurustelusuhteesta ja lapsiaikeista. Jopa kerran kun hain harjoittelupaikkaa.


      • pullukka_paavo
        "Kuski" kirjoitti:

        Pienelle firmalle on suuri taakka, jos täräyttää itsensä paksuksi juuri kun on päässyt vakkariksi firma joutuu maksamaan äityysloman ajalta 2,5 ihmisen palkan yhden töistä.

        Olen kuullut ja nähnyt itse naisten hankkivan turvatun raskauden, vakituiseksi kun päästään loppuu ehkäisyn käyttökin.

        Ja itse asiassa cosmopolitan lehdessä tytöille neuvotaan kuinka hankitaan turvattu raskaus, hankkiudu vakituiseksi töihin ja hanki lapsi sen jälkeen, saat normaali palkan ja vielä tuet äityyslomanajalta, jos haluat pitemmän palkallisen äityysloman teeskentele raskaudenjälkeistä masennusta ja saat täyden palkan sairasloman.
        Että silleen.

        itsekin tiedän tosi monta naista jotka eivät tehneet lapsia ennen vakituista työpaikkaa.
        Sitten pamahtaa ja niitä tulee vaikka 3-5 kpl 2 vuoden välein.


    • kesätuoli

      Ei ole yhtään ihmeellistä. Tuollaisia ne kysymykset voivat olla. Vakituiseenkin paikkaan. Voidaan kysyä mm. asuuko työpaikan alueella sukulaisia, onko sulla kissaa. Horoskooppikysymyksiäkin voidaan esittää. Työpaikka voi jäädä myös saamatta, jos nainen elää yksin, kun osa-aikapalkalla ei kuitenkaan tule kuulemma toimeen. Miksiköhän siihen joku edes hakee, jos ei arvelisi tulevansa toimeen?

      Se on totta, että jotkut paikat ovat vain muodollisesti auki. Esim. julkisella sektorilla on pakko julistaa paikat auki, vaikka siihen useimmiten olisi jo henkilö valmiina tai joku on jo tehnytkin sitä työtä ja hänet on tarkoitus vakinaistaa. On myös suuria julkisen sektorin paikkoja, joihin ei haluta ulkopuolisia, mutta sääntöjen mukaan paikka on pakko laittaa auki julkisesti.

      Nuoruus tai työkokemuksen puute ei välttämättä ole se pointti, miksei työllisty. Keski-ikäiset eivät saa työpaikkaa senkään vertaa kuin nuoret. Keski-ikäisistä on olemassa patteristo syitä, miksi ei kelpaa työpaikkaan: keski-ikäiset tiedot ja taidot ovat muka vanhoja ja yleinen kuvitelma on, ettei sen ikäinen enää opikaan mitään...Vaikka olisi päivittänyt osaamisensa eli käynyt koulutuksia ihan hiljattain, ei se auta, kun ei ole nuori.
      Alan vaihto keski-iässä on ihan hasardihommaa, sittenhän ei ole taas sitä työkokemusta siitä alalta ja on vielä oudompi työnhakija kuin nuori ilman sopivaa työkokemusta.

      Ikäjutut kierretään ilmoituksissa ilmauksilla "haemme nuorekkaaseen joukkoomme" tms. vastaavaa ja rekrytointifirmoille annetaan ohjeet, että ei tänne sitten mitään vanhoja (40 vee) kun porukkamme on nuoria. Ja jos työhaastattelijat tosiaankin ovat itse ihan nuoria, niin ei ne vanhoja sinne halua.

    • orjaduunari

      Tää tarina on tosi. Olin aikoinaan eräässä tietotekniikka-alan firmassa duunarina.Sinne haettiin sihteeri(kkö)ä.Hakijana ollut nainen ei saanut paikkaa vaikka sillä oli tosi hyvät paperit ja työkokemustakin todella hyvin.Esimieheni naureskeli jälkikäteen kahvipöydässä,että oli muuten "muodollisesti pätevä", mutta se ei ollut sinkku ja sillä oli lapsiakin 2 kpl.
      Kyllä minulla jäi miehenä tosi huono olo kyseisestä tapauksesta.Mainittakoot,että esimehelläni oli itsellään vaimo ja 1 lapsi.

    • järkyttynyt

      Mulla haastattelija kysyi että poltanko,vastasin että kyllä valitettavasti,sit se kysy että käytänkö alkoholia,johon rehellisesti vastasin että kyllä,hyvän ruuan ja ystävien seurassa viini maistuu,mutten ole "koukussa",sitten hän epäili ikääni (olen 42) ja oppimistaitoani.Sit se oli siinä.Ei kuulunut mitään enää sen jälkeen,ja jos olis kuulunutkin,en olis paikkaa ottanut vastaan,ei tollasen ihmisen kanssa pystyis työskentelemään.Ei ne vissiin tajuu,että antavat omasta yrityksestään erittäin epämiellyttävän kuvan tuollaisella käytöksellä,koska en kyllä halua asioida liikkeessä,jossa on tuollainen johtaja.Onnexi sain muuta työtä,ja niin varmaan saat sinäkin,sitkeyttä vaan hakuun!

    • "kuski"

      Aikanaan oli työnhakemiskurssilla ja siellä sanoivat, että haastattelussa saatetaan kysellä ihan ihmeellisiä vaikka haastateltava olisi kiinnostava.

      Itse haastattelijana kyselisin varmaan jotain hävytöntäkin ja se miten reagoi vaikuttaisi varmasti paljon.

      Se sinällään on tyhmää että laki kieltää lapsien hankkimisesta kysymisen, juuri vakituiseksi päässeen äitiys/isyys loma on valtava rasite pienelle firmalle, joka joutuu maksamaan palkan äityys/isyys lomalaiselle ja palkatulle sijaiselle yhden ihmisen työstä joutuu maksamaan 2,5 ihmisen palkan. Se voi jopa ajaa pienen firman konkurssiin.

      Muistan yhden hyvän työntekijän joka toisena työkautenaan oli juuri eronnut poikaystävästään ja asiakaspalvelu työstä ei tullut oikein mitään, välillä tuli töihin miten sattuu kun oli niin vaikeaa herätä yksin ja välillä osoitti suuttumusta asiakkaille. Siksi joissain paikoissa kysytään seurustelusta ja sen voinnista.

      Itse en olisis loukkaantunut jos haastattelija kysyy seurustelusta vastaisin rehellisesti, ettei se vaikuta työni tekoon tai jos vaikuttaa ilmoitan siitä hyvissä ajoin.

      Joissain paikoissa ei "huumorittomat" ihmiset pärjää sen takia haastattelussa saatetaan kysellä hämmentäviä asioita.

      Joskus kuulin haastattelusta johtotehtäviin, jossa haastattelija oli vain istunut ja räplännyt kännykkää eikä ollut kiinnostunut haastattelusta ollenkaan. Kaverini oli ollut haastattelussa ja tympääntyi, otti paperit ja rupesi vastaamaan niissä oleviin kysymyksiin eli toisin sanoen otti homman johtoonsa. Oli 3 vakavasti otetun hakijan joukossa ilman koulutusta alalle, muttei päässyt kolulutuksen puutteesta.

    • Lumehaku?

      Julkisrahoitteisten organisaatioiden on joskus pakko laittaa paikka yleiseen hakuun vaikka työntekijä olisi jo periaatteessa tiedossa. Hän on jo voinut hoitaa tehtävää jonkun aikaa sijaisena. Semmoisissa tapauksissa haastattelut on työntantajalle pakkopullaa mikä ei voine olla näkymättä haastatteluissa. Kyseiset lumehaut olisi saatava loppumaan lakimuutoksella. Lumehausta on kaikille osapuolille pelkkää harmia. Työttömiä juoksutetaan haastatteluissa turhaan jopa työvoimatoimistojen omien työpaikkojen ollessa kyseessä. Olen työskennellyt valtiolla useita vuosia.

    • Tsemppiä2

      Hei
      eräs lukuisista kokemuksistani työhaastattelusta: paikan pomo (mies) ei kysellyt minun kokemuksistani mitään vaikka minulla oli silloin 5-6v kokemus alalta. Hän vain jutteli omia visioitaan firmansa suhteen. Olin vähän hämmästynyt mutta kuuntelin kohteliaasti.
      Joka kerta kun käänsin puheen omaan itseeni ja osaamiseeni, hän tuijotti pöytää hetken hiljaa ja jatkoi sitten omaa juttuaan. Ihan kuin en olisi ollut sanonut mitään. Tuli tosi outo olo!!
      En osaa arvostaa tämmöistä ajanhukkaa (meille molemmille).
      Olen nyt muissa hommissa toisella alalla. Mutta pitkäjänteisyyttä työnhaku vaatii, kuten edellä kirjoittajatkin ovat tuoneet ilmi.

    • sokkoreeta

      Kyllä ne etsivät selvästi tyhmempää kuin sinä. Älä ota pultteja noisesta öykkärihaastattelusta vaan ole vahva ja tunne itsesi. Jos kokemusta ei ole, sitä vaan ei ole. Oman kokemukseni mukaan kokemattomsta kasvaa hyvä ja sitoutunut työntekijä, jos hakija vain on rehellinen ja haluaa työn. En edes jaksa niitä itsensä kehujia, joilla on vakiolitania taidositaan joita ei ole.
      Sinulla on ammatti, jatka hakemista, onnistut kyllä.

    • 5+19

      Eipä se lyhyt työhaastattelu aina välttämättä huonokaan asia ole. Itseltäni kysyttiin haastattelussa kaksi kysymystä: Onko ajokortti ja koska voi työn aloittaa. Ja sillä tiellä ollaan nyt oltu kahdeksan vuotta.

    • seeman45

      itellä ainakin jäi mukava mieli työhaastattelun jälkeen, se kylläkin kesti 2tuntia ku siinä sitte jo juteltiin kaikkea muuta ku työhön liittyvää.. mutta yksikään kysymys ei liittynyt mun asumiseen.. kouluista tietenkin vähäsen mutta eipä se onneks työnanatajaa häirinnyt vaikka en peruskoulun jälkee kouluja oo käyny.. kuitenki sellainen työ mihin ei oo koulutusta muuten ku paikan päällä

    • kuulustelussa

      Hain tässä kerran vuokrafirman tarjoamaa koneistajan paikkaa. Täytin hakulomakkeen netissä ja kutsu tuli haastatteluun. Haastattelija kyseli kaikki mahdolliset asiat maan ja taivaan väliltä ja sanoi sitten että seuraavaksi valitaan "jatkoon pääsijät". Jatkoon päässeiden pitäisi vielä käydä haastattelussa firmassa joka on vuokrafirman asiakas. Teki mieli kysyä että etsittekö firmaan tuotantoinsinööriä vai duunaria.

      Haastattelija selitti minulle tohkeissaan että heidän firmansa on erikoistunut rekrytointiin. Kansankielellä tarjoamaan asiakkailleen mahdollisuuden kiertää työsopimuksia ja palkata työntekijöitä niin että näillä ei ole mitään oikeuksia työnantajansa mielivaltaa vastaan.

      Olen kuullut että monta kertaa nykyään on marketin myyjäksi hakevaakin haastattelemassa peräti kaksi henkeä joita toinen on usein vaiti koko haastattelun ajan. Ei voi muuta sanoa kun että kyllä on duunarin palkkaaminen mennyt Suomenniemellä vaikeaksi. Tuntuu vähän siltä että tekemällä yksinkertaisista asioita vaikeita pikkupomot haluavat korostaa omaa asemaansa ja tärkeyttään. En tullut itse valituksi edes jatkoon (jos metallimiehelle ei riitä seitsämän vuoden kokemus niin eihän siinä sitten mikään auta) mutta löysin myöhemmin muualta töitä.

      • että näin

        seikalla että kaksi haastattelijaa, joista toinen vaiti, voidaan testata paineensietokykyä. Useissa henkilöstövuokrausfirmoissa käytetään kahta haastattelua. Ensin "rekryfirma" valitsee yritykselle mielestään muutavan sopivan hakijan. Näistä sitten lopullinen työnantaja valitseee lopulliset työntekijät.


    • boss2010

      Sinulla ei ollut työhönosoitusta eli et täyttänyt vaatimusta!

      • makke__

        joo tämähän on tosiaan työnantaja kohtaista noi haastattelut. itse menin haastatteluun puoli vuotta sitten ja tervehdin ja kättelin haastattelijaa niin hän sanoi ei muuta ku kirjoitetaan sopimus. ja olen tykännyt olla siellä töissä.


    • 29v Nainen

      Juu..mullekin tapahtui sellaista outoa haastattelua kun yritin saada työpaikka samassa paikassa kuin mieheni. Haastattelussa oli kaks miestä, joka kysyi multa jotakin. Ensiksi, yks mies kysyi kaikkia perinteista kysymyksiä, mut sitte toinen mies kysyi jos mulla on lasta vai ei. Tietysti sanoin 'ei' koska mulla ei oo vielä lasta. Sitte, hän kysyi, 'Haluatko saada vauvan kun sinulla on jo työpaikka?' WTF!
      Mun mielestä, se on outo kysymys. Vaikka mun miehenikin sanoi että, sellainen kysymys ei oo asiallinen kysymys.
      Siis, täytyy jatka muiden parempien tyopaikkojen hakemista.

    • assss

      valtion tai kunnan (kaupungin)?
      Niillä on usein jo valmiina joku työntekijä, jopa niin, että työntekijä on voinut jo tehdä työtä
      aiemmin mutta silti lain mukaan paikat pitää laittaa yleiseen hakuun.
      Siis tällaista pelleilyä, vaikka ei ole tarkoitusta palkatakaan ketään ns. ulkopuolista.
      Tätä ei ehkä yksityisellä työnantajalla niin paljoa esiinny.

    • työtön hoitaja

      henkilökohtaiset asiasi todellakaan työnantajallesi missä asut ja miten asut.eli hänellä oli itellä asenne ongelma,ehkei hän halunnut paikkaa kelleen ulkopuoliselle vaan oli jo katsonut paikan jollekkin tutulle(sukulaiselleen)valmiiksi,haastatellut parikymmentä ennen sinua ja oli jo niin loppuunkulunut tms.ettei keksinyt enää järkevää kysymystä tai oli muuten vain ääliö.ne numerot ei muuten vaikuta mitään siellä todistuksissa kun menee töihin vaan se miten sinä opit,käyttäydyt-siis hoidat velvollisuutesi/sulle annetut työtehtävät...ne numerot ovat siellä koulussa voimassa....jokainen ihminen on oma yksilönsä,ei siihen voi katsoa onko toinen hiljainen vai vähemmän hiljaisempi...tsemppiä seuraavaankertaasi!

      • pullukka_paavo

        jos työkkäri pakottaa hakemaan töitä ja haastattelussa vastaa seurusteletko "ei kuulu sulle".

        Epäilen että karenssi tärähtää epäasiallisesta käytöksestä sillä sekunnilla voimaan.


    • Syy muualla

      Missään nimessä syy ei ollut sinussa, vaan siinä työnantajan edustajassa, joka sinua haastatteli. Ne, kenen kanssa asut ja missä asut, eivät kuulu työhaastatteluunk un ehdä työmatkan takia ja silloinkin vaan asuinalue. Jos haastattelija ei parempia kysymyksiä osannut tehdä, niin voit olla onnellinen, ettei sinun ko paikkaan tarvitse mennä. Ei normaalissa työnhaussa olla kiinnostuttu ihmisesen asumismuodoista yms, vaan siitä mitä hän osaa työkseen. Dinun yksityiselämäsi ei kuulu kenellekään. Jatka vaan hakua, uskon, että sinua onnistaa ja saat paremman paikan, kuin mitä tämä olisi voinut olla.

      • pohojosestamuuttanu

        Asuinpaikka on aika oleelinen nykypäivänä työhaastattelussa.
        Osalla työnantajista voi olla huonoja kokemuksia tietynalueen asukkaista työntekijänä
        mistä taas tulee yleistys että sieltä ei tule kunnonporukkaa. Esimerkiksi eteläsuomessa
        työnantajat suosivat sellaisia henkilöitä ketkä ovat muuttaneen esim pk-seudulle pohjosemmassa.
        Itsellä on ainakin sellaista kokemusta jo kahdesta työstä. Ekanpaikan kun täältä sain niin itelläkin
        oli työhaastattelu suurin piirtein semmonen et millonvoit aloittaa ? Mikä itseä vähän ihmetytti.
        Nyt vähän aika sitten vaihdoin työpaikkaa ja pääsin "työhaastatteluun". Siellä esimies näyttimulle
        kaikkipaikat ja sanopalkan ja lisät ja työajat. Sit se vaan sano ite et hän on jo mut valinnu paikkaan
        pelkästään sen perusteella että oon muuttanu pohjosesta tänne, sano suoraan että hänellä on ollu
        niin huonoja kokemuksia paikallisista työntekijöistä että ei ota töihin enää ketään kuka asuu 100km säteellä.


    • ...

      Tässä vuosien varrella olen oppinut sen:

      Jos ei haastattelussa kysytä työtodistuksia näytille -> en saa työpaikkaa.

      Jos työhaastattelussa kysytään onko minulla lapsia ja/perhettä ja vastaan rehellisesti, että ei ole -> en saa työpaikkaa (olen siis friikki tai kummajainen kun panostaan uraan, opiskeluun, harrastuksiin yms. enkä aio hankkia lapsia. Kyseinen kysymys on myös piiloviesti siitä, että joukkoon haetaan perheellistä ei-kunnianhimoista ihmistä, joka sulautuu muiden perheellisten työkavereiden pariin -> olen siis liian kummajainen siihen työtehtävään)

      Jos haastattelija on mies ja kysyy onko minulla poikaystävää, seurustelenko yms.-> haastattelija etsii itselleen naista/salarakasta.

      Jos työilmoituksessa on maininta, että kuvan lähettäminen on suotavaa -> haetaan jälleen kerran jotain seksiseuraa/salarakasta.

      Jos työhaastattelussa haastattelijat ovat itse ns. alipukeutuneita haettaessa toimisto/taloushallinto/pankkitehtävään(vanhat farkut, kauhtunut nelepaita yms ja itsellä siistit suorat housut, kauluspaita) -> en saa työpaikkaa. En ole siis tarpeeksi rento.

      Ai niin ja lopuksi vielä:) Tästä vasta kumma olo tulikin:) Olin haastattelussa asiakaspalvelutehtävään ja itse haastattelussa oli kaksi haastattelijaa, jotka molemmat puhuivat vain siitä kuinka hakevat muihin (toimistotyyppisiin, mutta ei välittömään asiakaspalveluun) tehtäviin työntekijää ja sitten myöhemmin tulikin vastaus, että sinua ei valittu asiakaspalvelutehtäviin. Eli testasivat vain haluanko mielummin asiakaspalvelutehtäviin vai toisen tyypppisiin, vaativampiin tehtäviin.

      • Töissä käyvä

        Mutta työntekijää hakeva voi kysyä ihan mitä vain. Ja työnhakijan pitää osata vastata ihan mihin tahansa.

        Eli ainakin kysyä kohteliaasti miten tämä liittyy tulevaan työhön tai että tuo on henkilökohtaista. Mutta mieluiten vastaa kysyttyyn kysymykseen. Ei minulla ainakaan ole sellaisia salaisuuksia mitä en voisi kysyttäessä kertoa. Ja ei sitä saa hämmentyö jos joku kysyy jotain hassua, se voi olla vain testin tynkäkin. Töissä luultavasti tulee hankalampiakin tilanteita eteen kuin kysymys että onko lapsia? En siis ymmärrä turhaa jupinaa siitä mikä on soveliasta ja mikä ei. Työnantaja kysyy mitä haluaa ja työntekijä vastaa miten haluaa. Siitä syntyy molemmin puolin jonkunlainen käsitys kaverista. Jos on rennompi kaveri ja osaa vastata kysymykseen kuin kysymykseen saa paikan varmemmin kuin sellainen joka vastaa lähes kaikkiin kysymyksiin: En kommentoi/ ei kuulu sinulle/ Epäasiallista ja ei aiheeseen liittyvää, en vastaa....

        Eli jos ette voi keskustella itsestänne ja elämästänne, älkää menkö töihin. Hankkikaa se elämä ensin.


      • hohohoh
        Töissä käyvä kirjoitti:

        Mutta työntekijää hakeva voi kysyä ihan mitä vain. Ja työnhakijan pitää osata vastata ihan mihin tahansa.

        Eli ainakin kysyä kohteliaasti miten tämä liittyy tulevaan työhön tai että tuo on henkilökohtaista. Mutta mieluiten vastaa kysyttyyn kysymykseen. Ei minulla ainakaan ole sellaisia salaisuuksia mitä en voisi kysyttäessä kertoa. Ja ei sitä saa hämmentyö jos joku kysyy jotain hassua, se voi olla vain testin tynkäkin. Töissä luultavasti tulee hankalampiakin tilanteita eteen kuin kysymys että onko lapsia? En siis ymmärrä turhaa jupinaa siitä mikä on soveliasta ja mikä ei. Työnantaja kysyy mitä haluaa ja työntekijä vastaa miten haluaa. Siitä syntyy molemmin puolin jonkunlainen käsitys kaverista. Jos on rennompi kaveri ja osaa vastata kysymykseen kuin kysymykseen saa paikan varmemmin kuin sellainen joka vastaa lähes kaikkiin kysymyksiin: En kommentoi/ ei kuulu sinulle/ Epäasiallista ja ei aiheeseen liittyvää, en vastaa....

        Eli jos ette voi keskustella itsestänne ja elämästänne, älkää menkö töihin. Hankkikaa se elämä ensin.

        "Eli jos ette voi keskustella itsestänne ja elämästänne, älkää menkö töihin. Hankkikaa se elämä ensin."

        No kun siihen, että osaa tehdä hommansa hyvin ei todellakaan tarvita mitään "hankittua elämää."


      • pullukka_paavo
        Töissä käyvä kirjoitti:

        Mutta työntekijää hakeva voi kysyä ihan mitä vain. Ja työnhakijan pitää osata vastata ihan mihin tahansa.

        Eli ainakin kysyä kohteliaasti miten tämä liittyy tulevaan työhön tai että tuo on henkilökohtaista. Mutta mieluiten vastaa kysyttyyn kysymykseen. Ei minulla ainakaan ole sellaisia salaisuuksia mitä en voisi kysyttäessä kertoa. Ja ei sitä saa hämmentyö jos joku kysyy jotain hassua, se voi olla vain testin tynkäkin. Töissä luultavasti tulee hankalampiakin tilanteita eteen kuin kysymys että onko lapsia? En siis ymmärrä turhaa jupinaa siitä mikä on soveliasta ja mikä ei. Työnantaja kysyy mitä haluaa ja työntekijä vastaa miten haluaa. Siitä syntyy molemmin puolin jonkunlainen käsitys kaverista. Jos on rennompi kaveri ja osaa vastata kysymykseen kuin kysymykseen saa paikan varmemmin kuin sellainen joka vastaa lähes kaikkiin kysymyksiin: En kommentoi/ ei kuulu sinulle/ Epäasiallista ja ei aiheeseen liittyvää, en vastaa....

        Eli jos ette voi keskustella itsestänne ja elämästänne, älkää menkö töihin. Hankkikaa se elämä ensin.

        olisi se elämä ihanaa työttömänä täysillä mutta niukoilla avustuksilla ilman kiusaamista.

        Hankala harrastaa ja hankkia sitä elämää kun kokoajan paine niskassa joutuu pakoilemaan kursseja ja ilmaistatyötarjontaa. eI pitkäaikaistyötön ja ruma ihminen saa oikeaa palkkaa kuitenkaan.


    • lauta-matti

      Olen kokenut vastaavaa. YuoTubessa löytyvistä Hitler-videoista löydät lohtua.
      Kyllä se aurinko joskus paistaa risukasaankin - olen varma.
      Toivotan tsemppiä.

    • 4+3

      Hain myös joskus metallialan firmaan töihin ja ainoa mitä haastattelija sanoi oli "päivää" ja "näkemiin".

    • Asiasta tietävä

      Haastattelijalle ei kuulu hakijan yksityiselämä.Tuollaisiin kysymyksiin(millaisessa talossa asut yms.) ei tarvitse vastata,voi kysyä vastakysymyksellä vaikka että mitenköhän tämä asia liittyy tähän työtehtävään.Mikäli hän vielä kommentoi noihin asiattomiin kysymyksiin että ei ole hyvä asia,on sinulla mahdollisuus vedota oikeudessa että sinua on syrjitty työnhakijana yksityisasioidesi takia,työnhakijan kannattaa tutustua ennen haastatteluun menoa lakeihin,asetuksin,velvollisuuksiin yms.siloin tietää mitkä ovat omat oikeudet ja mihin mahdollisuus vedota ellei esimerkiksi tule valituksi.Tuollainen haastattelu ei ole normaali,haastattelija kaivaa kuoppaa itselleen,selvästi kyseessä täysin epäpätevä lakeja tuntematon työnantajan edustaja,kannattaa myös ilmoittaa työvoimatoimistoon asiasta,laeista tietävälle henkilölle,(kaikkihan ei tiedä työkkärissäkään oikeen mitään,ku kaikenmaailman sijaisia yms.sielläkin näkyy nykyään olevan),että työkkäri saa tiedon kyseisen yrityksen haastattelutoiminnasta,sekä myös liittoon mikäli sellaiseen kuulut,siellä on vankka osaaminen ja tietämys tämän tyyppisistä asioista.Onnea työnhakuu,toivottavasti seuraavat haastattelusi ovat asiallisia ja työllistyt pian..

    • liritystä

      Nykyään jo työpaiakt on täytetty ennen ilmotusten tekoa..vaikka näin- pakollinen on laittaa työpaikan ilmoitus..elikka silmänlummetta tollaiset haastattelut ikäväkyllä. Toivon sinun saavan paremmanpaikan!

      • 52

        Kävin eilen haastattelussa ja kesti 10minuuttia, siinä kerkes käydä läpi kaikki tarvittavat asiat. ja lopuksi kättäpäälle ja tervetuloa töihin, kävi mäihä tälläkertaa


    • Hakija evp

      Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin kertoa, että niitä outoja työnanatajia on. Olen itse aikoinaan joutunut tilanteisiin missä mm työnantaja ei juuri kysynyt mitään sen kummemmin mutta kehui itseään maasta taivaaseen. Lopulta kysyi minulta mitä minä kuvittelen, että hän harrastaa vapaa-aikanaan. Kattelin sitä omahyväistä possua ja vastasin, taidat harrastaa purjehdusta ja golffia. Hän tuijotti mua happamasti ja kysyi, näytänkö siltä? Sanoin jooo! En saanut paikkaa, enkä katunut päätöstä.
      Sitten kyllä se kiva työpaikka löytyi muualta ja ura jatkui.

    • että näin

      Sanottiin ensimmäisenä asiana että , meille ei haeta pätevintä vaan sopivinta. Onneksi en päässyt kyseiseen duuniin oli muutenkin ihmeellisiä kysymyksiä esim ymmärrätkö että aamulla on oltava täälä seitsemältä?

      • ittuuntunut

        Ne paikat joissa työhaastatteluissa olen käynny, ovat tyssänneet siihen kun minulla on jo lapsia. Eli yleensä kysymys kuuluu "Entäpä jos lapsi sairastuu niin kumpi jää kotiin". Yleensä siihen kysymykseen olen vastannu että "se joka tienaa vähemmän"=)...


      • kesätyöntekijä...

        Itse olin hakemassa kesätyöpaikkaa toiselta paikkakunnalta. Korostin sekä hakemuksessa että haastattelussa, että haen työtä ensisijaisesti kokemusta saadakseni, työ kun oli osa-aikainen ja palkka sitä myöten pieni.

        Toinen haastattelijoista ei katsonut missään vaiheessa silmiin vaan puhui seinille, toinen taas kyseli tosi tarkkaan työhön liittyvistä taidoistani ja opinnoistani. Totesin, ettei minulla ole tiettyjä taitoja, koska en ole opiskellut oppiainetta X. Tuli sellainen fiilis, että en saa paikkaan, kun taitoni ja tietoni eivät riitä. Jäi siis sellainen kuva, että työ on vaativampaa kuin olin olettanut ja toisella hakijalla ehkä sitten on enemmän kokemusta ja sopivammat opinnot tehtävään.

        Lopputulos oli se, että paikkaan valittiin tämä toinen hakija - paikallinen abiturientti. Hän ilmeisesti oli minua sopivampi sitten tehtävään.


    • työnantaja1

      tuo kirjoituksesi ainakin oli joten voi kuvitella miten sekava on puhelusi ja artikulointisi. Itse työnantajana ei palkkaisi sinua myöskään. Kyllä työntekijästä tulee jotain selvää saada, onko tämä lintu vai kala.

    • onnea ja menestystä

      Täytyykö kaikkea ottaa elämässään niiiiiiiiiiiiiiiiiiin vakavasti? Olkaa mieluummin hiukan rennompia työhaastatteluun mennessä niin saattaa haastattelijalle tulla positiivisempi kuva teistä. Onko sillä mitään väliä mitä haastattelija kysyy jos muuten on hyvä työpaikka kyseessä?

      Omakohtaisia kokemuksia sen verran, että olen usein haastattelutilanteissa ollut ehkä liiankin rento ja huumoria on tullut liikaakin peliin mukaan mutta työpaikat ovat kyllä auenneet näpsäkästi. Riippuu tietenkin paikasta mitä hakee eli miten asiallinen täytyy olla. Noihin työpaikkoihin mihin olen itse hakenut ulospäinsuuntautumisella on ollut pitkä etu paikan saamiseen.

      Lumetyöpaikoista kuulin täällä ekaa kertaa, oudoksi on kyllä asiat menneet kun tuollaista peliä täytyy vetää..hohhoijaa..Pahoitteluni kaikkia heitä kohtaan jotka ovat turhaan menneet tällaiseen haastatteluun :(

    • Työvoimakouluttaja

      vain ja ainoastaan sellaisia kysymyksiä, jotka liittyvät tulevaan työtehtävään. Ks. laki yksityisyyden suojasta työelämässä. Jos kysytään laittomia (kuten asumismuoto) niin saa vastaavasti valehdella vastauksissaan.

    • Huippuammattilainen

      Onhan niitä kaikenlaisia työnantajia! Minä sanoin kerran vastaavassa tilaisuudessa, kun ärsytti niiden kysymykset, että en vastaa epäasiallisiin kysymyksiin! Kuitenkin soittivat mulle kotiin samana iltana ja olisivat valinneet minut! Sanoin, että "valitettavasti minä en valitse teitä työnantajakseni, kiitoksia kuitenkin"
      Että ei se ole yksin työnantaja, joka valitsee... Jos työnhakijalla on itseluottamus kohdallaan, hänen ei tarvitse alistua mihinkään! Kerran tein senkin tempun, että lähdin kesken työhaastattelun pois, sanoin, että tämä riitti oikein hyvin, kiitos vaan:) Ehkä minulla on huippuammattilaisena tällaiseen varaa, mutta samalla haluun näpäyttää työnantajiakin.

    • työnantaja

      haastattelin. Olet vetelä retjake

      • ---

        taisi olla ihan turha haastattelu.... ja jos on vielä vino pino työkkärin lappuja! luultavasti aivan turha paikka jos ei viitsitä edes kysellä mitään!


    • Semmosia ne työnantajat nykyään,ei muuta kuin kiusan tekoa,eivät ajattele
      kuin sillä millä istutaan,itse olen ollu koko ikäni pätkä töissä heti kun työnantajalta vaaditaan rahaa
      ilmeet alkavat muistuttamaan verenpaineita,mutta kyllä apu ilmainen sellainen kelpaa
      tälleen meitä työttömiä sorretaan.Eikös vaan varmaan moni on samaa mieltä
      Nim merk,....KYLLÄSTYNYT TYÖKKÄRIN PALVELUIHIN

    • OTTAKAA SELVÄÄ :)

      HYVÄT IHMISET :), TÄSSÄ LAISTA OTETTU SUORA LAINAUS:

      "Laki yksityisyyden suojasta työelämässä 13.8.2004/759

      1 luku
      1 §
      Lain tarkoitus
      Tämän lain tarkoituksena on toteuttaa yksityiselämän suojaa ja muita yksityisyyden suojaa turvaavia perusoikeuksia työelämässä.
      2 §
      Soveltamisala

      Tässä laissa säädetään työntekijää koskevien henkilötietojen käsittelystä, työntekijälle tehtävistä testeistä ja tarkastuksista sekä niitä koskevista vaatimuksista, teknisestä valvonnasta työpaikalla sekä työntekijän sähköpostiviestin hakemisesta ja avaamisesta.

      Mitä tässä laissa säädetään työntekijästä, sovelletaan myös virkamieheen, virkasuhteessa olevaan ja näihin verrattavassa julkisoikeudellisessa palvelussuhteessa olevaan sekä soveltuvin osin työnhakijaan.

      2 luku
      Henkilötietojen käsittelyn yleiset edellytykset
      3 §
      Tarpeellisuusvaatimus

      Työnantaja saa käsitellä vain välittömästi työntekijän työsuhteen kannalta tarpeellisia henkilötietoja, jotka liittyvät työsuhteen osapuolten oikeuksien ja velvollisuuksien hoitamiseen tai työnantajan työntekijöille tarjoamiin etuuksiin taikka johtuvat työtehtävien erityisluonteesta.

      Tarpeellisuusvaatimuksesta ei voida poiketa työntekijän suostumuksella."

      LÄHDE: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20040759

    • turhat haastattelut

      haastatteluja, jäävät pyörimään mieleen, vaikka kuinka yrittää häivyttää ne mielestä

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      52
      2561
    2. Naiselle, rakkaalle!

      Pitäiskö nyt vähän jutella, on se sitten mitä tahansa. Mä oon sun puolella, hiljaisuutes aion rikkoa. Tulen vaikka karmi
      Tunteet
      24
      2076
    3. Antaisitko mies minulle jonkun vinkin

      Että tietäisin, että minun kannattaa uskoa vielä meihin. Nyt just heikko hetki ja usko meinaa loppua. Pelkään, että tila
      Ikävä
      54
      1918
    4. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      132
      1716
    5. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      132
      1434
    6. Morning has broken

      Simmut aukaistaan. Ja noustaan päivään valkeaan. Hyvää huomenta. 😊☀️🍳☕❤️
      Ikävä
      131
      1358
    7. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      18
      1184
    8. Tästä tiedämme että raamattu ON muutettu

      https://rivalnations.org/censored-bible/ Raamattusi on sensuroitu Raamattu, joka sinulla on kotonasi tai taskussasi, on
      Hindulaisuus
      454
      1143
    9. Olet tosi lapsellinen...

      Ja kiva harrastus tämä palstailu sulla. Lisää uskottavuutta ja luotettavuutta paljon. 🙄 Eipä sillä onneksi enää ole väl
      Ikävä
      44
      995
    10. Outoa toimintaa kaikkinensa

      Jotenkin sairashan se sinäkin olet.
      Ikävä
      29
      979
    Aihe