Kytkin pohjassa vaihde päällä valoissa

Auto_Insinööri

Toisin yleinen liturgia väittää, autolla voi aivan huoletta seisoa valoissa kytkin pohjassa ja vaide päällä. Kyllähän siellä kytkimen painelaakeri tekee työtä koko ajan niinkuin auton muutkin laakerit. Entä sitten?

Ja kun tutussa risteyksessä tietää valojen rytmin niin siitä on helppo saada tuntuma renkaan pitoon kun alkaa muutama sekunti ennen lähtöä luistattamaan kytkimellä autoa liikkeelle. Rauhallisesti j voimansiirtoa hellien mutta kuitenkin ripeästi ja päättäväisesti.

Itse olen ajanut näin 35 vuotta. Jos em. asia teoriassa vähän käy painelaakerin päälle niin toisaalta se säästää vaihdelaatikon synkronisointia ja voimansiirtoa yleensäkin kun ei sitten yht'äkkiä riuhtaista vaihdetta puoli väkisin päälle kun laatikko vielä pyörii.

Perheessäni on (huolto) vastuullani tällä hetkellä 5 henkilöautoa ja 8 työkonetta, joissa on henkilöautoon rinnastettava kytkin. En muista ainuttakaan painelaakerin hajoamistapausta perheessämme tai tuttavapiirissä. Eikä myöskään moottorin laakerien kulumista tai rikkoutumista.

Sitten näitä asioita miettiessä pitää aina muistaa seurata mitä ympäröivässä reaalimaailmassa tapahtuu. Suurin osa työkoneista esim. on sellaisessa työssä, että kuljettaja saattaa pitää jalkaansa koko ajan kytkimellä joko jopa luistattaen kytkintä tai sitten olemalla valmiina painamaan kytkintä.


Kuorma-autoakin voidaan suoraan verrata henkilöautoon. Rakenteet vain ovat järeämmät ja niin myöskin painelaakeri on järeämpi. Suhteellisesti ottaen tilanne on sama. Tietyn tyyppinen kuorma-auto voi olla vetämässä pitkän matkan rekkaa ja toinen aivan samanlainen kuorma-auto voi olla elinkaarensa jollakin pehmeäpohjaisella montulla siirtämässä maata. Monttukuorma-auton kytkintä painetaan ja jopa luistatetaan koko aika. Niin kyllä silloin pitkän matkan kuorma-auton kytkintä kärsii aivan varmasti pitää pohjassa jos hetken seisoo liikennevaloissa.

28

4517

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uudeltamaalta

      en ole kyllä koskaan asiaa noin tarkkaan miettinyt. minä laitan auton aina vapaalle jos joudun paikallani pitemmän aikaa odottelemään. ja jos joudun jonossa pysähtymään mäkeen pidän auton paikallaan käsijarrulla en kytkimellä.ajan autolla johon on listattu tyyppiviaksi kytkimen poikkeuksellisen nopea kuluminen. tosin nyt mulla on 180000 lasissa ja vielä on alkuperäinen kytkin toiminnassa?!. mutta eikös sellanen sanonta ole olemassa,jonka voin loppu kevenykseksi sanoa.
      mikä ero on insinöörillä ja tavallisella ihmisellä. tavallinen mies rakastaa ja ajattelee mielellään kauniita naisia.joista uneksii ja fantasioi melkeimpä joka yö. mutta insinöörit ei ymmärrä naisista juurikaan mitään,mutta vastaavasti insinööri rakastaa ylitse muiden ruuveja muttereita. ahh,,ah,,, mitähän mahtavaa noistakin saisi rakennettua.

      • Auto_Insinööri

        Kerro mitä haluat minun opettavan sinulle naisten kaatamisesta ?


    • KOfesui

      "Itse olen ajanut näin 35 vuotta. Jos em. asia teoriassa vähän käy painelaakerin päälle niin toisaalta se säästää vaihdelaatikon synkronisointia ja voimansiirtoa yleensäkin kun ei sitten yht'äkkiä riuhtaista vaihdetta puoli väkisin päälle kun laatikko vielä pyörii." Jos vaihtaa vapaalle kun auto on pysähdyksissä ja uudelleen vaihteen päälle (pysähdyksissä) kun on lähtemässä liikkeelle, niin synkronointi ei kulu yhtään, koska akselit ovat pysähdyksissä. Tai sanotaan, että se ei ainakaan luiston takia kulu. Vai mitä ajattelit tuolla, että laatikko vielä pyörii? Kyllä saa olla lyhyt pysähdys, jos "laatikko" vielä siinä vaiheessa pyörii.

      • Auto_Insinööri

        Jokin aika sitten olin ikäryhmäni luokkakokouksessa Tekulla. Siellä vanhat opettajat kertoivat, että kovasti on mennyt takaperin tämä tekuaines. Heppoisia ovat pohjatiedot. Syynä siihen on se ,että nuoriso ei enää nykyään tee käytännössä mitään tekniikan kanssa. Tiedot (siis luulot) perustuvat virtuaalileikkeihin tietokoneilla ja Tekniikan Maailman lukemiseen. Melkein kaikki ovat sellaisia, että eivät ole käsiänsä pienneet.

        Mutta sinulle tuleva inssi sanoisin, että keikeileppa seuraavaa:
        Laita auto käyntiin. Anna käydä kytkin ylhäällä ja paina kytkin pohjaan ja riuhtaise ykkönen päälle.
        Tee sama muuten mutta riuhtaise pakki päälle. Näin menetellen huomaat, että vaihdelaatikossa liikettä ja että synkronisointirenkaat osallistuva kytkentään. Tämän kokeen voit tehdä vain siinä tapauksessa, että vielä löydät jostakin käsivaihteisen auton.

        Vai onko sinun autossasi "hammaspyöräkytkentäinen" laatikko....?


      • KOfesui
        Auto_Insinööri kirjoitti:

        Jokin aika sitten olin ikäryhmäni luokkakokouksessa Tekulla. Siellä vanhat opettajat kertoivat, että kovasti on mennyt takaperin tämä tekuaines. Heppoisia ovat pohjatiedot. Syynä siihen on se ,että nuoriso ei enää nykyään tee käytännössä mitään tekniikan kanssa. Tiedot (siis luulot) perustuvat virtuaalileikkeihin tietokoneilla ja Tekniikan Maailman lukemiseen. Melkein kaikki ovat sellaisia, että eivät ole käsiänsä pienneet.

        Mutta sinulle tuleva inssi sanoisin, että keikeileppa seuraavaa:
        Laita auto käyntiin. Anna käydä kytkin ylhäällä ja paina kytkin pohjaan ja riuhtaise ykkönen päälle.
        Tee sama muuten mutta riuhtaise pakki päälle. Näin menetellen huomaat, että vaihdelaatikossa liikettä ja että synkronisointirenkaat osallistuva kytkentään. Tämän kokeen voit tehdä vain siinä tapauksessa, että vielä löydät jostakin käsivaihteisen auton.

        Vai onko sinun autossasi "hammaspyöräkytkentäinen" laatikko....?

        "Laita auto käyntiin. Anna käydä kytkin ylhäällä ja paina kytkin pohjaan ja riuhtaise ykkönen päälle.
        Tee sama muuten mutta riuhtaise pakki päälle. Näin menetellen huomaat, että vaihdelaatikossa liikettä ja että synkronisointirenkaat osallistuva kytkentään. Tämän kokeen voit tehdä vain siinä tapauksessa, että vielä löydät jostakin käsivaihteisen auton." - Mitäs tämä riuhtominen oikein pitäisi tehdä, muuta kuin sen, ettei synkronointi kerkeä tasaamaan niitä rattaiden pyörimisen nopeuseroja? Joten miksi siis riuhtoa? Enkä ymmärrä, että jos olet huolissasi "laatikon pyörimisestä", ja sen takia pidät vaihdetta silmässä, niin mitä hyödyt siitä.. Siis kun edessäsi valot vaihtuu punaiselle, mitä teet? Moottorijarrutuksessa synkroinnit kuluu, ja kuitenkin hidastaa pitää ja vaihdetta vaihtaa jossain vaiheessa pienemmälle jos meinaa vielä liikkelle lähteä.
        Jotenkin tuntuu, että tarkoitat sitä, että liian kovassa vauhdissa survoo ykköstä päälle, kun vetopyörät vielä pyörittävät vaihteistoa, mutta en oikein ymmärrä, että mikä siinäkään olisi mainitsemisen aiheista. Siitä kuuluu selkeästi jo varoittava ääni, ja autokoulussakin siitä jo kuulee.

        Ja en edelleenkään tiedä, että jos käynnistän moottorin, vaihde vapaalla, laitan normaalisti kytkin pohjassa ykkösen päälle, niin mikä siellä laatikossa silloin pyörii? Ja jos siitä jos kytkinpohjassa vaihdan ykköseltä pakille, niin mikä siellä laatikossa pyörii? Tai jos voit edes selventää, että mikä saa sinne laatikkoon sen momentin aiheuttaa, mikä saa hammasrattaa pyörimään? Ja edelleen veivaisin tästä, että vaihdelaatikon synkronoinnit on juuri sitä varten, että ne pyörimiserot saadaan tasattua rauhallisesti. Ellei niitä osaa käyttää, niin suosittelisin automaattivaihteistoa.

        "Vai onko sinun autossasi "hammaspyöräkytkentäinen" laatikko....?" - Nykyisessä on planeettavaihteisto.

        Sinänsä muuten en tiedä sitten tason laskusta. Sanoisin, että aina ne wanhat ajat tuntuu paremmilta.. Mutta joo, nyt teillä fiksummilla olisi mahdollisuus valistaa, kiitos jo etukäteen! Suomi24 mukaan 20 18 ei nykyään enää ole 38. Ehkä se taso on sittenkin laskenut.


      • Auto_Insinööri
        KOfesui kirjoitti:

        "Laita auto käyntiin. Anna käydä kytkin ylhäällä ja paina kytkin pohjaan ja riuhtaise ykkönen päälle.
        Tee sama muuten mutta riuhtaise pakki päälle. Näin menetellen huomaat, että vaihdelaatikossa liikettä ja että synkronisointirenkaat osallistuva kytkentään. Tämän kokeen voit tehdä vain siinä tapauksessa, että vielä löydät jostakin käsivaihteisen auton." - Mitäs tämä riuhtominen oikein pitäisi tehdä, muuta kuin sen, ettei synkronointi kerkeä tasaamaan niitä rattaiden pyörimisen nopeuseroja? Joten miksi siis riuhtoa? Enkä ymmärrä, että jos olet huolissasi "laatikon pyörimisestä", ja sen takia pidät vaihdetta silmässä, niin mitä hyödyt siitä.. Siis kun edessäsi valot vaihtuu punaiselle, mitä teet? Moottorijarrutuksessa synkroinnit kuluu, ja kuitenkin hidastaa pitää ja vaihdetta vaihtaa jossain vaiheessa pienemmälle jos meinaa vielä liikkelle lähteä.
        Jotenkin tuntuu, että tarkoitat sitä, että liian kovassa vauhdissa survoo ykköstä päälle, kun vetopyörät vielä pyörittävät vaihteistoa, mutta en oikein ymmärrä, että mikä siinäkään olisi mainitsemisen aiheista. Siitä kuuluu selkeästi jo varoittava ääni, ja autokoulussakin siitä jo kuulee.

        Ja en edelleenkään tiedä, että jos käynnistän moottorin, vaihde vapaalla, laitan normaalisti kytkin pohjassa ykkösen päälle, niin mikä siellä laatikossa silloin pyörii? Ja jos siitä jos kytkinpohjassa vaihdan ykköseltä pakille, niin mikä siellä laatikossa pyörii? Tai jos voit edes selventää, että mikä saa sinne laatikkoon sen momentin aiheuttaa, mikä saa hammasrattaa pyörimään? Ja edelleen veivaisin tästä, että vaihdelaatikon synkronoinnit on juuri sitä varten, että ne pyörimiserot saadaan tasattua rauhallisesti. Ellei niitä osaa käyttää, niin suosittelisin automaattivaihteistoa.

        "Vai onko sinun autossasi "hammaspyöräkytkentäinen" laatikko....?" - Nykyisessä on planeettavaihteisto.

        Sinänsä muuten en tiedä sitten tason laskusta. Sanoisin, että aina ne wanhat ajat tuntuu paremmilta.. Mutta joo, nyt teillä fiksummilla olisi mahdollisuus valistaa, kiitos jo etukäteen! Suomi24 mukaan 20 18 ei nykyään enää ole 38. Ehkä se taso on sittenkin laskenut.

        Etkö nyt ymmärrä mitään. En ole tekniikasta huolissani, sehän se pointtini juuri oli. Ei noita nykyajan laitteita saa rikki kuin oikein yrittämällä rikkoa jos silloinkaan.

        Vituttaa vaan kun on paljon liikenteessä ja lyhytaikasissa vihreissä ihmiset istuvat haaveilemassa muissa maailmoissa ja kun valot vaihtuvat vihreiksi niin sitten aletaan hakemaan sitä vaidetankoa ja valoista pääsee ainoastaan se ensimmäinen auto ja sekin melkein päin seuraavia punaisia.

        NORMAALIAIKAISISSA VALOISSA PITÄÄ OLLA VAIHDE VALMIIKSI PÄÄLLÄ JA KUN "SUOJATIELLÄ" VAIHTUU KELTAINEN JA SITTEN PUNAINEN NIIN OMAN AUTON PITÄÄ OLLA JO RAUHALLISESSA VEDETYKSESSÄ JOTTA LÄHTÖ ON RIPEÄ JA SE VIIMEINENKIN TUNARI PÄÄSEE SAMOILLA VALOILLA

        Nykyään kun ei ole isiä monellakaan opettamassa auton ajamista niin kannattaa ostaa esim. linja-autolippu ja mennä seuraamaan linja-autokuskin ajamista. Raskaalla kalustolla ei vihreän valon aikana ehtisi jos olisi tavallisen sunnuntaiautoilijan kaltainen tunari.

        Kun moottori käy ja kytkin on ylhäällä niin n. puolet vaidelaatikosta pyörii. Ykkösen kytkeminen on niitä kaikkein vaativimpia kytkentöjä synkronisoinnille koska silloin pyörimisnopeusero on suurimmasta päästä. Normaalin ajon aikana lahjakkaan kuskin vaihtamana synkronisointia ei oikeastaan edes tarvita, koska taito ja kokemus sekä korvakuulo ja perstuntuma tekevät sen, että vaidettaessa akselit vaihdelaatikossa pyörivät luonnostaan oikealla nopeudella.


      • P.Alikka
        Auto_Insinööri kirjoitti:

        Etkö nyt ymmärrä mitään. En ole tekniikasta huolissani, sehän se pointtini juuri oli. Ei noita nykyajan laitteita saa rikki kuin oikein yrittämällä rikkoa jos silloinkaan.

        Vituttaa vaan kun on paljon liikenteessä ja lyhytaikasissa vihreissä ihmiset istuvat haaveilemassa muissa maailmoissa ja kun valot vaihtuvat vihreiksi niin sitten aletaan hakemaan sitä vaidetankoa ja valoista pääsee ainoastaan se ensimmäinen auto ja sekin melkein päin seuraavia punaisia.

        NORMAALIAIKAISISSA VALOISSA PITÄÄ OLLA VAIHDE VALMIIKSI PÄÄLLÄ JA KUN "SUOJATIELLÄ" VAIHTUU KELTAINEN JA SITTEN PUNAINEN NIIN OMAN AUTON PITÄÄ OLLA JO RAUHALLISESSA VEDETYKSESSÄ JOTTA LÄHTÖ ON RIPEÄ JA SE VIIMEINENKIN TUNARI PÄÄSEE SAMOILLA VALOILLA

        Nykyään kun ei ole isiä monellakaan opettamassa auton ajamista niin kannattaa ostaa esim. linja-autolippu ja mennä seuraamaan linja-autokuskin ajamista. Raskaalla kalustolla ei vihreän valon aikana ehtisi jos olisi tavallisen sunnuntaiautoilijan kaltainen tunari.

        Kun moottori käy ja kytkin on ylhäällä niin n. puolet vaidelaatikosta pyörii. Ykkösen kytkeminen on niitä kaikkein vaativimpia kytkentöjä synkronisoinnille koska silloin pyörimisnopeusero on suurimmasta päästä. Normaalin ajon aikana lahjakkaan kuskin vaihtamana synkronisointia ei oikeastaan edes tarvita, koska taito ja kokemus sekä korvakuulo ja perstuntuma tekevät sen, että vaidettaessa akselit vaihdelaatikossa pyörivät luonnostaan oikealla nopeudella.

        silloin kun vielä manuaalivaihteisella autolla ajelin, niin oli tapana laittaa vaihde vapaalle punaisissa liikennevaloissa. Vaihteen kytkin kuitenkin päälle siinä vaiheessa kun edessäni olevan suojatien vihreä valo vaihtui punaiselle, eli toisin sanoen tiesin kohta valon vaihtuvan vihreäksi itselleni. Näin ollen pääsi liikkeelle heti kun valo vaihtui enkä ollut toisten tukkona sitä vaihdetta survomassa... =)


    • kuullut

      Minulla on vaihde vapaalla heti kun näen että valo on vaihtumassa punaiseksi tai muuten olen ajamassa tilanteeseen jossa joudun pysähtymään. Ei tulisi mieleenkään seisoa paikallaan kytkin pohjassa vaikkei se kuluttaisikaan painelaakeria ja kytkinasetelman jousta.

      • KKs

        Ämmät eivät jaksi painaa, mutta seuraappa ammattikustkeja miten he toimivat.


      • --------------------
        KKs kirjoitti:

        Ämmät eivät jaksi painaa, mutta seuraappa ammattikustkeja miten he toimivat.

        on teillä pään vaivaa? mitä jos sammutatte sen auton aina risteykseen sillon ei kulu laakerit,jos kone käy kuluu koneen laakerit.kytkin pohjassa kuluu paine laakeri,vaihde vapaalla kuluu vaihteiston laakerit.eli halvin vaihdettava osa on startti moottori joten sammuttakaa auto joka risteykseen niin maailma pelastuu. tai ajakaa munamankelilla????????????????????????????????????


      • ajaa.
        KKs kirjoitti:

        Ämmät eivät jaksi painaa, mutta seuraappa ammattikustkeja miten he toimivat.

        Pitävät vielä kytkintäkin pohjassa vaikka seisovat valoissa.


      • _______________
        -------------------- kirjoitti:

        on teillä pään vaivaa? mitä jos sammutatte sen auton aina risteykseen sillon ei kulu laakerit,jos kone käy kuluu koneen laakerit.kytkin pohjassa kuluu paine laakeri,vaihde vapaalla kuluu vaihteiston laakerit.eli halvin vaihdettava osa on startti moottori joten sammuttakaa auto joka risteykseen niin maailma pelastuu. tai ajakaa munamankelilla????????????????????????????????????

        Jos autolla ajaa, kuluu pyörän laakerit. Kannattaa jättää koko auto pihalle. Ja ajaa munamankelilla. Paitsi että siinäkin kuluu pyöränlaakerit ja ohjauslaakeri. Parempi siis kävellä.


      • 2nd generation

        No johan on! Vai vaihde vapaalla risteyksessä. Enpä ole ikinä moista keksinyt tehdä, tosin kortti ollutkin vasta vajaat 15 vuotta. Tosin eipä ole isäukkonikaan vapaalle koskaan vaihtanut, vaikka on jotain 45 vuotta autoillut. Eikä sitä kyllä autokoulussakaan opeteta vapaalle laittamaan, mutta opetusluvalla isukin vääriä oppeja saaneilta tämäkin jää tiestysti kokematta.

        Itse asiassa tuossa 80-luvulla opettivat jopa pitämään kytkimen valmiiksi puolessa välissä, että tulee vielä nopeampi startti. Tämä nyt ei kuitenkaan ole kytkimen kannalta suotavaa. Pohjassa pitäminen taas ei kuluta, mutta tietysti joku ressukka sitäkin pelkää. Kuten vilkun käyttöäkin monet säälivät (itsellä on yksi autoista yli 20-vuotias, eikä vielä yhtään vilkkupolttimoa ole tarvinnut vaihtaa vaikka vilkku on päällä joskus puolikin tuntia yhtä soittoa auton seistessä tien reunassa).


    • we45tgv3

      Kuinka useasti teet kytkinremontin näihin huoltovastuullasi oleviin laitteisiin?

      • Auti_Insinööri

        Kun n. 15 vuotta sitten ostin tämän nykyisen elämäntapani itselleni niin silloin heti tein yhteen työkoneeseen kytkinremontin. Mutta varmaksi en muista mikä oli varsinainen syy remonttiin. Saattoi olla niin, että varsinainen syyli remonttiin häiritsevästi vuotava stefa kytkimen takana. Kytkinlevyt tuli kuiten uudet kun kerran auki oli. Painelaakeriksi jäi vanha laakeri. Kone on edelleen käytössä.

        Noin 7 vuotta sitten yhdestä autossa katkeri jousi kytkinlevystä, minkä johdosta kytkin uusittiin kokonaan silloin (n. 300000 km). Tätä vikaa en kyllä laskisi tässä keskustelussa tarkoitetuksi viaksi. Jouset joko kestää tai ne katkeaa.

        Muita kytkintä lähelläkään olevia vikoja ei ole ollut.

        Ja kytkiä tosiaan käytetään vapaasti. On monia tilanteita, joissa kytkimen huoleton käyttö auttaa varsinaisen työn hoitamista huomattavasti. Esim. raskas kuorma-auto pehmeällä pohjalla. Jos kuorma-auton kytkimen nostaa "normaalisti" niin sinne se uppoaa. Mutta varovaisella luistatuksella momenttia hiljalleen lisää niin siitä se lopulta nitkahtaa liikkeelle ja liike jatkuu. Sama on tilanne huoltamoiden pihassa talvella. Riuhtaise kytkin ylös niin siinä se rekka on, ei mene eteen eikä taakse. Mutta varovaisesti luistattamalla katsoja ei edes huomaa pihan olen liukas.


      • jokkunnnen
        Auti_Insinööri kirjoitti:

        Kun n. 15 vuotta sitten ostin tämän nykyisen elämäntapani itselleni niin silloin heti tein yhteen työkoneeseen kytkinremontin. Mutta varmaksi en muista mikä oli varsinainen syy remonttiin. Saattoi olla niin, että varsinainen syyli remonttiin häiritsevästi vuotava stefa kytkimen takana. Kytkinlevyt tuli kuiten uudet kun kerran auki oli. Painelaakeriksi jäi vanha laakeri. Kone on edelleen käytössä.

        Noin 7 vuotta sitten yhdestä autossa katkeri jousi kytkinlevystä, minkä johdosta kytkin uusittiin kokonaan silloin (n. 300000 km). Tätä vikaa en kyllä laskisi tässä keskustelussa tarkoitetuksi viaksi. Jouset joko kestää tai ne katkeaa.

        Muita kytkintä lähelläkään olevia vikoja ei ole ollut.

        Ja kytkiä tosiaan käytetään vapaasti. On monia tilanteita, joissa kytkimen huoleton käyttö auttaa varsinaisen työn hoitamista huomattavasti. Esim. raskas kuorma-auto pehmeällä pohjalla. Jos kuorma-auton kytkimen nostaa "normaalisti" niin sinne se uppoaa. Mutta varovaisella luistatuksella momenttia hiljalleen lisää niin siitä se lopulta nitkahtaa liikkeelle ja liike jatkuu. Sama on tilanne huoltamoiden pihassa talvella. Riuhtaise kytkin ylös niin siinä se rekka on, ei mene eteen eikä taakse. Mutta varovaisesti luistattamalla katsoja ei edes huomaa pihan olen liukas.

        Mites, kuuluuko kytkin siis, jos esim. kolmosella tulen liikkennevaloihin ja sopivassa kohtaa (noin 1000-1200 rpm) painan kytkimen pohjaan? Entäs kytkin pohjassa ykkösen kanssa valoissa? Ja kuluttaako pelkkä kytkimellä lähtö enemmän kuin pikkaisella kaasulla? Ei tällasista ainakaan autokoulussa kerrottu, eipä opettaja kyllä kunnon 4000 rpm luistattamisesta ihanasta hajustakaan sanonut kytkimestä mitään (:D), vaikka itte kyllä tiesin.

        Mites muuten, kun tuli ihan todella vähän hajua pikkumäkilähdössä 2000-2500 rpm tai kun 3000-3500 rpm koneessa vaihdettaessa ja jäi pikkasen jalka kaasulle (jommassa kummassa). Kuuluko paljon?


      • 11+11
        jokkunnnen kirjoitti:

        Mites, kuuluuko kytkin siis, jos esim. kolmosella tulen liikkennevaloihin ja sopivassa kohtaa (noin 1000-1200 rpm) painan kytkimen pohjaan? Entäs kytkin pohjassa ykkösen kanssa valoissa? Ja kuluttaako pelkkä kytkimellä lähtö enemmän kuin pikkaisella kaasulla? Ei tällasista ainakaan autokoulussa kerrottu, eipä opettaja kyllä kunnon 4000 rpm luistattamisesta ihanasta hajustakaan sanonut kytkimestä mitään (:D), vaikka itte kyllä tiesin.

        Mites muuten, kun tuli ihan todella vähän hajua pikkumäkilähdössä 2000-2500 rpm tai kun 3000-3500 rpm koneessa vaihdettaessa ja jäi pikkasen jalka kaasulle (jommassa kummassa). Kuuluko paljon?

        Käytäin entisessä ajokissa kytkintä vain liikkeelle lähdöissä ja peruutus vaihdetta kytkiessä.
        Nykyisessä ajokissa ei ole kytkintä 8x4 maansiirtoauto


    • Gu Esser

      Samalla kytkinrempan vaivalla vaihtuu moneen autoon se vaihdelaatikkokin, joten mitä väliä.

    • Anonyymi

      Mikä seuraavista voi rikkoa kuorma-auton kytkimen jo yhdestä kerrasta?

    • Anonyymi

      Huoleti voi pitää kytkimen pohjassa, painelaakerit kestää helposti auton iän ja hyvä kytkin kestää vaikka pitäisi kytkimellä luistattamalla paikallaan ylämäessä.

      • Anonyymi

        Joo, tarinoita ja legendoja riittää tässä maassa.


      • Anonyymi

        Painelaakeri ei ole mitoitettu sellaiseksi että se kestää pitkiä ja usein kuormitettuna pyörimistä. Vanhat "hiililaakerit" paloivat tuollaisesta pitkästä pyörimisestä niin rakenne muutettiin kuulalaakereiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Painelaakeri ei ole mitoitettu sellaiseksi että se kestää pitkiä ja usein kuormitettuna pyörimistä. Vanhat "hiililaakerit" paloivat tuollaisesta pitkästä pyörimisestä niin rakenne muutettiin kuulalaakereiksi.

        100 vuotta sitten voinut olla ongelmia kaikissa osissa, ainakin 50 vuotta kestäneet auton iän. Japseissa kestää hyvin luistattamisenkin, mutta sakuissa niin huono kytkin ettei niillä vie edes luistattaa kunnolla.


    • Anonyymi

      Olen aina vähänkään pidemmässä pysähdyksessä vaihtanut vapaalle, enkä ole käyttänyt kytkintä mihinkään muuhun kuin vaihteen vaihtoon. En pidä sitä pohjassa risteyksissä juuri painelaakeria säästääkseni, kyllä se on iso ja kallis remontti painelaakerin vaihto, joten miksi riskeerata kun vaihteen voi vaihtaa vapaallekin ja päästää kytkinpolkimen ylös.
      Tähän mennessä ei ole mihinkään autooni tarvinnut tehdä kytkinremonttia. Ei tietysti pitäisi kiitellä ettei karma kosta, mutta totean vain asianlaidan.

      • Anonyymi

        Millä ritsoilla ajat kun pitää varoa, ladoillako? Ei ole mennyt itselläkään painelaakeri yhdestäkään vaikka kaikki olleet käytettyjä enkä tiedä ketään kenellä olisi mennyt. Ennemin kuluu vaihteensiirtomekanismi ja joissakin ritsoissa joutuu arpomaan vaihteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä ritsoilla ajat kun pitää varoa, ladoillako? Ei ole mennyt itselläkään painelaakeri yhdestäkään vaikka kaikki olleet käytettyjä enkä tiedä ketään kenellä olisi mennyt. Ennemin kuluu vaihteensiirtomekanismi ja joissakin ritsoissa joutuu arpomaan vaihteen.

        Ei ole ollut yhtään Ladaa. Ei siitä haittaakaan ole jos vaihtaa vapaalle risteyksessä seisoessa.
        Sitäpaitsi entä jos sattuisi että kytkinvaijeri katkeaisi tai nestekäyttöisestä hajoaisi työsylinteri, ja sulla on vaihde silmässä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole ollut yhtään Ladaa. Ei siitä haittaakaan ole jos vaihtaa vapaalle risteyksessä seisoessa.
        Sitäpaitsi entä jos sattuisi että kytkinvaijeri katkeaisi tai nestekäyttöisestä hajoaisi työsylinteri, ja sulla on vaihde silmässä...

        Heh, erittäin epätodennäköistä ja parempi että hajoaisikin paikallaan ollessa kuin vauhdissa. Jarrullahan olisi helppo sammuttaa, mutta ykkösellä voisi ajaa sivuunkin. Yhtä hyvin voisi pelätä että kaasu hirttää päälle tai mitä tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh, erittäin epätodennäköistä ja parempi että hajoaisikin paikallaan ollessa kuin vauhdissa. Jarrullahan olisi helppo sammuttaa, mutta ykkösellä voisi ajaa sivuunkin. Yhtä hyvin voisi pelätä että kaasu hirttää päälle tai mitä tahansa.

        Tarpeeksi vanhassa autossa ihan mahdollista. Yhdestä autostani katkesi käsijarruvaijerikin, onneksi käsijarrua päälle vetäessä, joten olin autossa sisällä ja käyttöjarruilla sain yllättävän tilanteen haltuun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      82
      3596
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1792
    3. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      106
      1102
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1075
    5. Mitä sä haluat?

      Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      933
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

      Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      164
      840
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      836
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

      3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      791
    9. Joku kysyy

      Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      59
      769
    10. Kannan sinua mukanani

      Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      735
    Aihe