elikkäs, museorekisterissä olevan auton moottori tuli tiensä päähän (lohko menee vaihtoon) ja halvemmaksi tulisi vaihtomoottori. Nyt kuitenkin kun tuota museoajoneuvolausuntoa lueskelin, niin siinä on sekä runkonumero että moottorin valmistenumero mainittuna.
Jos nyt autoon moottorin vaihdan, mahdollisesti eri vuosimallin moottorin, niin tuleeko minulla vuosikatsastuksessa ongelmia? Eli katsotaanko vuosikatsastuksessa tuota museoajoneuvolausuntoa vai selviääkö pelkällä rekisteriotteella missä tuota moottorinumeroa ei ole mainittu?
museoreskitöröity auto, moottorin vaihto edessä
6
3790
Vastaukset
- Museoharrastaja..
Vuosikatsastuksessa ei välttämättä voi tulla mitään, jos katsastusmies ei huomaa moottorin mallista, että sitä on muutettu. Katsastuksessa yleensä katsotaan vain rungon numero. Jos vilppi paljastuu lähtee museoautostatus autolta tavallisessakin katsastuksessa. Lisänä saattaa tulla sanktioita mm. vakuutusmaksuihin ja ajoneuvon käyttömaksun joutuu varmaan maksamaan takautuvasti Ake:lle. Toki auton voi katsastaa tavalliseksi autoksi muutoskatsastamalla uusi muunlainenkin moottori autoon.
Mutta kehottaisin kuitenkin kääntymään niiden museoautokatsastajien puoleen jotka auton ovat hyväksyneet museoautoksi. Harmillistahan on, ettei rikkimenneestä moottorista saa enää ajokelpoista. Jos jostakin onnistuisit saamaan juuri samanmallisen moottorin kuin alkuperäinen oli, moottorin numeron muuttaminen museoautokatsastuksessa ei olisi kovin suuri operaatio. Rehellisyys kannattaa aina näissäkin asioissa.- fossiili1975
hienoa, kiitokset neuvoista. Vastaava moottori onneksi löytyi Saksasta, minkä malli on sama mutta valmistusvuosi meni yhdellä pieleen. Enköhän minä tuolla moottorilla kuitenkin saa luvallisen muutoksen papareihin.
- Museoharrastaja..
fossiili1975 kirjoitti:
hienoa, kiitokset neuvoista. Vastaava moottori onneksi löytyi Saksasta, minkä malli on sama mutta valmistusvuosi meni yhdellä pieleen. Enköhän minä tuolla moottorilla kuitenkin saa luvallisen muutoksen papareihin.
Kyllä yksi vuosi ei ole este moottorin iän suhteen. Tärkeintä on että kyseistä korimallia on valmistettu sillä uudella moottorityypillä. Vuoden ikäerosta on harvoin haittaa, ainoastaan silloin kuin tekniikka muuttuu uudessa moottorimallissa ratkaisevasti vanhan mallin loppuessa ja uuden alkaessa.
Hyvä kun sait uuden moottorin, museoautoharrastajat ovat yleensä sitkeää porukkaa hankkimaan tarvittavat osat autoonsa, kuten tämäkin osoittaa. Kun auto on rakennettu museokuntoiseksi olisi harmi jättää sitä käyttämättä tähän tarkoitukseen. Toivotan hyvää jatkoa harrastuksellesi. - naamioit kaiken
Museoharrastaja.. kirjoitti:
Kyllä yksi vuosi ei ole este moottorin iän suhteen. Tärkeintä on että kyseistä korimallia on valmistettu sillä uudella moottorityypillä. Vuoden ikäerosta on harvoin haittaa, ainoastaan silloin kuin tekniikka muuttuu uudessa moottorimallissa ratkaisevasti vanhan mallin loppuessa ja uuden alkaessa.
Hyvä kun sait uuden moottorin, museoautoharrastajat ovat yleensä sitkeää porukkaa hankkimaan tarvittavat osat autoonsa, kuten tämäkin osoittaa. Kun auto on rakennettu museokuntoiseksi olisi harmi jättää sitä käyttämättä tähän tarkoitukseen. Toivotan hyvää jatkoa harrastuksellesi.periaatteessahan voit laittaa minkä tahansa mallistoon kuuluneen moottorin siihenaikaan ja vaikka uudemmankin ,kunhan naamioit sen näyttämään originaalilta.tämä ei mitään huijausta sinänsä.nykysäännöksien mukaanhan mennään moottorinvaihdoissa,eikä katsastusmies kuule erota/tarkasta nro,vaan ihan silmällä päältäpäin koneesi alkuperäisyys vm,ellei nyt ihan äärimmäisyyksiin esim;kaasutinkoneesta ruiskuun sekä turboon mennä tai sylinterilukua lisätä jne.MR katsastaja ei enää konehuoneeseestasi ole kiinnostunut,se on jo tarkastettu aikoinaan.pidät vaan päivitykset piilossa naamioimalla kaiken ajankuvaan sopivaksi huolella.katsastusmiehillä ei toisaalta juuri mitään tietoa miltä jonkun-65 Buickin tai -72 Alfan jne konehuone näyttänyt uutena.nyrkkisääntönä:mitä erikoisempi,vanhempi ja harvinaisempi suomessa niin edes MR katsastajat ei perillä välttämättä,katsareista puhumattakaan.kokemusta on itsellä:-66 autossa-70 moottori ja uudempaa painosta vielä ,sekä vääränlaisella ilmanputsarillakin=ei mitään valittamista tullut MR kats.eipä tuo ketään kyl haitannekkaan,vanhahan tuo jo-70 on...
- Anonyymi
naamioit kaiken kirjoitti:
periaatteessahan voit laittaa minkä tahansa mallistoon kuuluneen moottorin siihenaikaan ja vaikka uudemmankin ,kunhan naamioit sen näyttämään originaalilta.tämä ei mitään huijausta sinänsä.nykysäännöksien mukaanhan mennään moottorinvaihdoissa,eikä katsastusmies kuule erota/tarkasta nro,vaan ihan silmällä päältäpäin koneesi alkuperäisyys vm,ellei nyt ihan äärimmäisyyksiin esim;kaasutinkoneesta ruiskuun sekä turboon mennä tai sylinterilukua lisätä jne.MR katsastaja ei enää konehuoneeseestasi ole kiinnostunut,se on jo tarkastettu aikoinaan.pidät vaan päivitykset piilossa naamioimalla kaiken ajankuvaan sopivaksi huolella.katsastusmiehillä ei toisaalta juuri mitään tietoa miltä jonkun-65 Buickin tai -72 Alfan jne konehuone näyttänyt uutena.nyrkkisääntönä:mitä erikoisempi,vanhempi ja harvinaisempi suomessa niin edes MR katsastajat ei perillä välttämättä,katsareista puhumattakaan.kokemusta on itsellä:-66 autossa-70 moottori ja uudempaa painosta vielä ,sekä vääränlaisella ilmanputsarillakin=ei mitään valittamista tullut MR kats.eipä tuo ketään kyl haitannekkaan,vanhahan tuo jo-70 on...
Museoajoneuvon rekisteriotteessa on alkuperäisen moottorin numero jota verrataan katsastuksessa olevan mootorin numeroon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Museoajoneuvon rekisteriotteessa on alkuperäisen moottorin numero jota verrataan katsastuksessa olevan mootorin numeroon.
Kyllä sen moottorin voi vaihtaa samanlaiseen, vaikka siinä eri kilpi onkin. Esm. Minin pyykkinarukahvat voi vaihtaa aikakauden vipukahvoihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222271Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1052221- 522147
- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2251492- 301406
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt361382- 951161
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201096- 261096