Itsetäyetty huoltokirja?

5.7L Vee8

Kuinka paljon arvoa annatte autolle, jonka huoltokirja on viimeisten kahdeksan vuoden ajan ollut ns. itsetäytetty, eli omistaja on itse kirjaillut huoltokirjan takaosioon itsetehdyt vuosihuollot ja muut toimenpiteet päivämäärineen ja allekirjoituksineen?

Tässä tapauksessa on kysymys 90-luvun jenkistä, eli autosta, jolla ei ole ainakaan alustan kunnon perusteella ajettu koskaan talvella. Tämä auto yleensä Suomessa ns. kesäauto. Myös auton nahkaverhoilu on uudenveroinen eli sitä on selvästi hoidettu säännöllisesti. Huoltokirjan merkintöjä tukevat varaosaliikkeiden kuitit, joissa on kirjaan merkittyä ko. huoltoajankohtaa vastaava tai läheinen päivä. Eli kuitit löytyy kaikille kahdeksan vuoden aikana ostetuille moottoriöljyille, öljynsuodattimille, sytytystulpille, ilmanputsarin filttereille, peräöljyille, vaihteistoöljyille jne. Itse olen siis aika vakuuttunut, että autolle on todella tehty ne huollot, mitä huoltokirja väittää. Kyse onkin siitä, kuinka autoliike moiseen suhtautuisi, jos joskus joutuisin kovassa rahantarpeessa tämän koslan sinne myymään. Tunnetusti autoliikkeet pyrkivät polkemaan hintaa kaikin mahdollisin keinoin, jos nyt isokulutuksinen jenkki heille enää edes kelpaa.

Eli onko itsetehdyt merkinnät huoltokirjassa sama juttu kun ei merkintöjä ollenkaan?

32

6174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muulla ei

      Itse täytetty huoltokirja on parempi kuin ei mitään, mutta ei sillä juurikaan arvoa ole jälleenmyynnissä.

      • 5.7L Vee8

        ..ovat kyllä Metro-autosta tai US-Partsilta. Ne on sitten omistaja itse ruuvaillut paikalleen ja merkannut huoltokirjaan. Motonetin tai Biilteman valikoimista ei tämän auto osat löydy.


      • Epätietoinen hämeest
        5.7L Vee8 kirjoitti:

        ..ovat kyllä Metro-autosta tai US-Partsilta. Ne on sitten omistaja itse ruuvaillut paikalleen ja merkannut huoltokirjaan. Motonetin tai Biilteman valikoimista ei tämän auto osat löydy.

        Sanoisin, että olet melko varmoilla vesillä, se että todella löytyy kuitit ja dokumentit, on plussaa.

        Voi olla, että ja onkin, että työ tehty ns "rakkaudella" eli huolella ja rauhassa asiaan perehtyen ja merkin erikoisuudet tuntien.

        Ei ne kuitenkaan mitään ydinfysiikkaa ole niiden asentaminen ja työ tekeminen, kun on tehty järki mukana ja alan oppaiden yms kokemusten mukaan.

        ylihintaa ei kuitenkaan kannata maksaa, hirveästi, niin se menee täällä suomessa autoa liian hyvin pitävää

        ei arvosteta, parempi olisi ajaa vain reilusti hatelikon kautta, kuten suurin osa autoista onkin ajettu.


      • Muulla ei

        "Meidänkin lapset Huoltokirjoihin ne meidänkin piirtelee kaikkea kivaa. "

        Kannattaisiko heille opettaa myös kirojitustaito ettei kirjoitustaito kirjoittessa taito unohtuisi?

        Mitä olette mieltä, nimimerkki Piirtää huoltokirjaa ?


    • tommoista koslaa

      Ei tarvitse olla olla huolissaan,autoliikket ei osta tollaista koslaa.Niinse on ihan sama mitä sinne kirjaan on kirjoitettu tai itse merkkailtu jotain.

    • keikka-pete

      Voi olla se auton jälleenmyyntiarvo suurempi ongelma tuossa tapauksessa kuin huoltokirja.

    • huoltopäivä

      Kyllä ne kertovat, että tehty on mitä pitänyt tehdä, ei niitä merkintöjä huvikseen tehdä, jos osistakin kuitteja vuosien ajalta tallessa.

    • heti.

      En minäkään huollata autoani korjaamoissa. Miksi maksaa työstä, jonka voi jättää tekemättä ilmaiseksi?

      Kyllä huoltokirjalla ja kuiteilla on paljon väliä, ei sillä, missä autoa on huolettu.
      Minä ostaisin moisen auton heti.

      • mekaanikko kotona

        Samaa mieltä, kyllähän sitä itselleen paremmin tekee kuin huoltoliikeen motivaatiottomat duunarit kiireellä.
        Ja tulee usein tehtyä juttuja joita ei huolto-ohjelmassa olekaan, esim vaihteistoöljyjen vaihtaminen. Eikä kukaan niitä kuitteja vuosikausia huvikseen kerää, kyllä ne osat siihen autoon on asennettukin.
        Samoin myyjä osaa kertoa sulle autostaan ja sen kunnosta ihan eri tavalla kuin huollosta ulkopuoliselle maksanut.
        Ihmiset niitä autoja liikkeesäkin huoltaa, eikä se mitään rakettitiedettä ole.
        Itse tekemistä ei vaan arvosteta ja harvalla on autotallia, missä tehdä.


    • Huoltokirjan täyttämisellä ei ole minulle mitään merkitystä. Auton kunto on se, mikä ratkaisee. Itse ostin aikanaan auton, jossa oli toisen auton huoltokirja hanskalokerossa - en edes vilkaissut sitä ostohetkellä.

      Toisaalta olen läheisesti nähnyt liikkeessä huolletun auton, jonka huollot oli tehty täysin ammattitaidottomasti ja kelvottomilla (= Italialaisilla) varaosilla. Tämä toinen auto on nyt minun autotallissani; korjasin sitä koko viime kesän ja jäi vähän ensi kesäksikin remonttia...

      • Anonyymi

        Asiallinen kommentti vastaa alalla ollut autokauppias.


    • merkitystä

      Ei halvassa vanhassa kotterossa ole hk:lla enää niin merkitystä. Eihän sitä mikään liike enää ostaisi eikä siitä vaihdossakaan juuri mitään saisi. Tuo auto kuulostaa siltä kuin se olisi kuitenkin pidetty huolella kunnossa.

    • 66

      Osta ihmeessä jos olet helmen löytänyt.Itse hurahtaneena amerikkalaisiin sanoisin että,jenkin osto on kuin raamatun lukeminen se ei ole järjen vaan sydämmen asia.Jos omistaja on viitsinyt kahdeksan vuotta täyttää "huoltokirjaa"niin hän on varmaan tehnyt autollekin jotain.Ps aina löytyy jenkille ostaja alan harrastajista,ei välttämättä autoliikkeestä.

      • on kustu silmään

        minun toyotassa on kummallinen huoltokirja,listyöt sarakkeessa ,on 20 000 kohdalla ommeltu rikki-leukkautunut tuulipuvun lahje,samoin kiristetty hupparin naruja,,40 000 yritetty saada harmaasta puvusta värikkäämpi,(huonoin tuloksin) 60 000 takuuna tuulipuvun resorit uusittu (pääsi kylmää ilmaa hihansuusta) 80 000 vetoketju vaihtoon samoin haalistunut toyota logo,,100 000 koko tuulipuku vaihdettu uuteen,jatkuvien käyttö-ongelmien vuoksi. mitäköhän 120 000 kohdalla? nyt ajettu 112 000 tkm


      • on kustu ...
        on kustu silmään kirjoitti:

        minun toyotassa on kummallinen huoltokirja,listyöt sarakkeessa ,on 20 000 kohdalla ommeltu rikki-leukkautunut tuulipuvun lahje,samoin kiristetty hupparin naruja,,40 000 yritetty saada harmaasta puvusta värikkäämpi,(huonoin tuloksin) 60 000 takuuna tuulipuvun resorit uusittu (pääsi kylmää ilmaa hihansuusta) 80 000 vetoketju vaihtoon samoin haalistunut toyota logo,,100 000 koko tuulipuku vaihdettu uuteen,jatkuvien käyttö-ongelmien vuoksi. mitäköhän 120 000 kohdalla? nyt ajettu 112 000 tkm

        etten omista autoa eikä järkikään juokse ihan kuin normaaleilla


    • Anonyymi

      Paljon nähneenä ja kokeneena sanoisin että lähtökohtaisesti huoltoyritykset ovat parempi mutta kokemuksen ääni sanoo myös että itse tehdyt huollot ovat paremmin ja huolellisemmin suoritettuja. Lähes aina OMA on tärkeää ja siksi siihen panostaa. Huolloissa voi saada huonoa palvelua ja laatua.
      Ihmisestä riippuen luottaisin enemmän itse tehtyihin, kunhan niitä ei ole tehty myynnin vuoksi pelkästään.

      • Anonyymi

        Niin, ellei omat kirjaukset tähtää vain myyntiin ja tehty siksi. Kyllä kuitenkin luottaisin firmojen leimoihin ja kirjauksiin, sillä heillä on kuitenkin joku vastuu ja jos alkavat laiminlyödä ja kusettaa, niin työt loppuu aika nopeasti tänä some aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ellei omat kirjaukset tähtää vain myyntiin ja tehty siksi. Kyllä kuitenkin luottaisin firmojen leimoihin ja kirjauksiin, sillä heillä on kuitenkin joku vastuu ja jos alkavat laiminlyödä ja kusettaa, niin työt loppuu aika nopeasti tänä some aikana.

        Firman leimaamaan ruutuun on kätevä tehdä omia lisämerkintöjä. Voi vaikka sopivaan ruutuun raapustaa "Jakopää" niin kuin minulla nyt olevan auton huoltokirjassa. Kuinkahan luotettava lienee. Omituisen lyhyen ajan ja ajon jälkeen on muka (?) vaihdettu suhteessa moottoritilassa olevaan tarraan, joka näyttää jossain määrin aidommalta. No onhan siinä voinut joku outo tapaus ehkä sattua.

        No, enemmän luottaisin vaikka pikku vihkosta löytyvään omaan merkintään, jonka tueksi löytyisi vielä kuittikin.


    • Anonyymi

      En ota kantaa paremmuudesta, mutta itse olen tehnyt takuun jälkeen aina nuo öljynvaihto huollot ja käyttänyt alkuperäsiä öljysuodattimia ja mielestäni parasta öljyä auton spekseillä ja näissä huolloissa muu huolto on valohoitoa ammattilaisillakin.

      2 huollot jossa jarrunesteet ilmansuodattimia yms vaihdettu teettänyt ammattilaisilla, lisäksi muita remppoja esim jarrulevyt palat iskari yms.

      En usko, että auto olisi ollut paremmassa kunnossa jos olisin vienyt BMW marmorille, aina mennyt kerrasta katsastuksessakin läpi.

    • Anonyymi

      Periaatteessa kuka tahansa voi väärentää auton huoltokirja joten ei anna mitään takeita mistään. Mulkeroita löytyy tästä maailmasta.

    • Anonyymi

      Ei mitään. Kukaan tiedä kuka huoltokirjan ruksinut.

      • Anonyymi

        Yksityiset väärentää huoltokirjoja rehellinen liike ei. TASSÄ TAAS TOTUUS


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksityiset väärentää huoltokirjoja rehellinen liike ei. TASSÄ TAAS TOTUUS

        Korjaan Tässä


    • Anonyymi

      Minä joudun vaatimattomien tulojeni vuoksi ajelemaan väh. 15 vuotiailla autoilla ja teen/teetän nyrkkipajoissa kaiken tarvittavan huollon. Merkkaan tehdyt työt huoltokirjaan itseäni varten muistiin. Jos mahd. seuraava omistaja ei usko, että öljyt, -yms.nesteet, suodattimet ja jakopää, laakerit, jarruputket, - laikat ja koiranluut jne. on vaihdettu, niin voi voi, se on hänen murheensa. Saan sen tonnin pari, oli huoltokirjaa tai ei. Tuossa jenkkiautotapauksessa luottaisin kyllä merkintöjen paikkansapitävyyteen.

    • Anonyymi

      Itsetäytetyssä huoltokirjassa on se ongelma ettei tiedetä onko huolto todella tehty huolto-ohjelman mukaisesti.
      Jos nimi, kilometrit ja päivämäärä pitää saada määräaikaishuoltoruutuun on siihen kirjoitettava mitä on tehty. Esimerkiksi moottoriöljyn suod. vaihto ja nestetasojen tarkastus. Silloin ei ainakaan hämää mahdollista ostajaa.
      Kyllä yksityisten autokaupassa petosta käytetään rikosnimikkeenä. Eli ei yksityinen myyjä ole väärennöksen syystä turvassa.
      Jos samalla kynällä ja kädenpainolla on vuosien merkkaukset tehty, voidaan epäillä väärennöstä.

      Kun jotain korjausta tekee, on hyvä kirjata ne toimenpiteet huoltokirjan huomautuskenttään. Esimerkiksi jarrupalat eteen vaihdettu xx.xx.xxxx. 123456 km. Silloin huoltokirjan merkitys itsetäytettynä on hyvinkin hyväksyttävää ja jopa suositeltavaa. Kyllä uusi omistaja näkee jos vähän ajettuun autoon on esim. vuosi sitten palat vaihdettu. Jos kuitit ovat vielä tallessa, on se plussaa.
      Kyllä erikoisauton omistajat mielellään dokumentit säilyttääkin. Onhan se kuitenkin apuna jälleenmyyntiarvon tasoon.
      t. RMB54

    • Anonyymi

      Minulla on jo vuosikausia kaikissa autoissa ollut pieni ns. A6-vihko, johon olen merkinnyt autoa kohdanneet keskeisimmät tapahtumat ja vähän isommat korjaukset, mutta ymmärrän, ettei sitä vihkoa minun kohdalla minään "huoltokirjana" voi pitää, mutta siitä kyllä näkee, milloin esim. renkaita ja minkä hintaisia on ostanut.
      Olen joskus tarjonnut tätä vihkoa vaihdossa automyyjälle - joskus myös autoon etukäteen ostettuja asentamattomia varaosia - lue: tulppia ja polttimoita.
      Kaikista on kieltäydytty, sillä myyjän mielestä saattaa hänelle tulla ostaja, joka ei ymmärrä koko asiaa ja kysyy "puuttuvatko nämä osat jostain!!

    • Anonyymi

      Ateistien tapa lähinnä, ovat kyllä senkaltaisia ilmestyskirjoja aina.

    • Anonyymi

      Oletko ostamassa huoltokirjaa vai autoa

      On ollut autoja jossa täydellinen merkkiliikkeen hk ja auto ihan susiromu.
      Sitten missä ei kirjaa eikä paparuja ja auto satakymppi.

      Pitää hyvät lapset luottaa itseensä ja kokeilla itse auto mitä on ostamassa ja tehdä miehekkäästi itse omat päätöksensä eikä kysellä haihattelijoita , joilla vain ja ainoastaan teoriatietoa jos sitäkään.

      • Anonyymi

        Autoa tietysti, mutta ihan käytännön kokemuksella sanotaanko nyt vaikka näin että jos mitään huoltokirjaa tai muita kuitteja ei autosta ole niin ei se kyllä kunnoltaankaan ole lähelläkään satakymppiä ollut.


    • Anonyymi

      Itse merkkailen excel taulukkoon, ihan vaan omiksi muistiinpanoiksi, ja kaikista merkinnöistä on myös kuitit tallessa erillisessä läjässä, jos ne nyt ketään kiinnostaa. Huoltokirjan ruudut on jo täytetty kauan sitten enkä näe suuren suurta lisäarvoa siitä että raapustelisin sinne käsintehtyjä merkintöjä tyhjille sivuille.

    • Anonyymi

      Kyllä omat merkinnät huoltokirjaan ovat pätevät. Lisäsivut voi kopioida ja jatkaa siitä. Siihen kun liität sen että oman omistuksesi kuittien kopiot löytyy, niin parempi on totuudellisuus kuin ns. merkkikorjaamojen merkinnät. Kaverin auton huoltokirjasssa (Kia) oli vuosihuollon jälkeen merkintä:"jarrupalat kuluneet". Täysi hinta huollosta oli silti peritty. Vaihdoin jarrupalat ja kun liukupultit olivat jumissa, ostatin suojuskumit tuohon renkaaseen. No niistä perittiin häneltä hinta jolla koko auton kaikki liukupultit ja suojuskumit saisi uusittua. Ihan selvää sukupuoleen perustuvaa syrjintää. Oulu Vasaraperä. Entä sitten tämä Toyotan "merkkihuolto" Oulussa, varattu aika peruttu kun asiakas "Essi" tulee huoltoon. Selitetään mitä sattuu. Asiakas tullut autolla 600 km päästä ja haluaa pidennetyn viikonlopun jälkeen korjauksen autoon jotta pääsee kotiin. Nämä ryssät harhauttavat, muka aika löytyy mutta palvelua sitten ei!
      Omat kokemukset firmasta: Kolarikorjauksessa jätetään keulan törmäystä vaimentava palkki uusimatta, luultavasti laskutettu tuokin oli. Muutakin kokemusta on, negatiivistä.

    • Anonyymi

      Kääntäisin vähän: Merkkihuollon laskussa näkyy työ- ja varaosa/tarvike öljynhuollosta. Mutta huollon tekijän huoltokirjaan tekemien merkintöjen mukaan öljyä ja suodatinta ei ollut vaihdettu. Tuore tapaus, Oulu 2020 Vasaraperä.
      Toinen: Vw:ni oli vielä "tuore". Elin valheessa että voisin elää sen kanssa vuosia. Vuosihuoltoon kuului jarrunesteen vaihtaminen. Kun osasin epäillä että minut jätetään syöpymistä kärsimään ihan vaan laiskuuttaan niin kysyin asista laskutusvaiheessa. No sitten ne nesteet vaihdettiin. Mielipiteeni: paska firma, paskat työntekijät. Laitoin taan oin merkin kaverin öljynsuodattimeen merkin, enää ei siinä petetä... no ne rosvot oli sitten jättäneet vaihtamatta ilmansuodattimen, tarkistin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olit niin lähellä

      Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      119
      5214
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

      muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2879
    3. Kun me näemme taas

      Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2812
    4. Haleja ja pusuja

      Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      31
      2581
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

      Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1959
    6. En kirjoita sulle tänne

      Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      11
      1747
    7. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

      Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1657
    8. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1445
    9. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1418
    10. Hukkuu hukkuu

      Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      97
      1407
    Aihe