Itselläni alkaa mennä usko ja järki tähän koko touhuun. Oon nyt 21 vuotias opiskelija ja jäänyt aina ilman kesätöitä. Olen 16 vuotiaasta joka kesä töitä hakenut..EIKÄ MITÄÄN! Nirsoillut en ole todellakaan..olen hakenut siivoojaksi, puhelinmyyjäksi, kassalle myyjäksi, torimyyjäksi ja kaikkialle missä on vaan on ollut ilmoitus. Haastatteluissa käynyt kunnes taas saanut kuulla että minua ei ole valitettavasti valittu...Itselleni on periaatteessa sama mitä työtä tekee, kunhan vaan saisi rahaa..
Ennen asia ei kuitenkaan ole ollut niin suuri ongelma koska asuin kotona. Mutta nyt asun vieraalla paikkakunnalla yksin ja vuokra täytyisi saada maksettua ja elää muutenkin. Hakenut olen taas kaikkiin mahdollisiin mutta ei ole kuulunut kutsuja edes haastatteluihin. Kuitenkin odottelen jos jostain puhelu tulisi.
Haastatteluissa on jo kamala käydä kun haastattelijat ihmettelevät että tällä iällä ei vielä ole työkokemusta muuta kuin työharjoitteluista. Mitä jos tänä kesänä taas jään ilman paikkaa? Mistä rahaa saa silloin? Koska pitää laittaa joku hakemus? Viimeiset opintotuet jne tulee toukokuussa. Kesäkuussa olen siis täysin rahaton jos ilman töitä jään? Mitä siis pitäisi tehdä?? auttakaaa..oon ihan pulassa koko asian kanssa :(
Eikö taaskaan mitään??
104
16271
Vastaukset
- Juhani_S
Nykymaailmassa pelkkä hakemus ei välttämättä ole kannattavaa. Ja kun työkokemusta ei aiemmin ole, saattaa hakemuksesi jäädä muiden varjoon.
Jos et ole vielä kokeillut niin käveleppä rohkeasti paikanpäälle ja kysy töitä positiivisesti ja innostuneesti. Itse viime kesänä jäin kanssa ilman töitä vaikka papereita laittelin, nyt pistin myös hakemuksia mutta kun mitää ei kuulunut otin itseäni niskasta kiinni (olen suht ujo) ja paikanpäältä kysymään, nyt on töitä toukokuun puolesta välistä juhannukseen, ja fiilis on mitä mainioin.
Tsemppiä ja onnea hakemiseen, kyllä jostain tärppää viimeistään aktiivisesti kiertämällä!- Paavo60
Mikä sinä kuvittelet olevasi kun jokapäivä laitat tuomoista jonninjoutava keskustelupalstalle.Kuvitteletko olevasi jotenkin erikoinen.
- luulaja
Paavo60 kirjoitti:
Mikä sinä kuvittelet olevasi kun jokapäivä laitat tuomoista jonninjoutava keskustelupalstalle.Kuvitteletko olevasi jotenkin erikoinen.
Mikä sinä kuvittelet olevasi kun jokapäivä laitat tuomoista jonninjoutava keskustelupalstalle
No niin asian ytimeen jongin joutavaahan se pistää.
Kuvitteletko olevasi jotenkin erikoinen.
en minä eikä tuskin hänkään. - sipuli60394
Miten ydinvoima liittyy työnhakuun??????????????????? :O
- .
sipuli60394 kirjoitti:
Miten ydinvoima liittyy työnhakuun??????????????????? :O
Ydinvoima tunkee luihin ja ytimiin, osa 1/2
Taannoin s-postiini räpsähti kirje Ranskasta. Lähettäjä oli Réseau Sortir du Nucléaire. Kirje sai minut paneutumaan ydinvoima -puolesta ja vastaan argumenttien selvittelyyn.
Ranskasta tullut kirje varoittaa, että EPR-reaktori (jota tyyppiä myös Olkiluoto 3 eli OLK3 edustaa) on altis ydinvoimalaonnettomuudelle jo käynnistyshetkellä.
http://riikkasoyring.blogit.uusisuomi.fi/2010/04/03/ydinvoima-tunkee-luihin-ja-ytimiin-osa-12/ - .-,
. kirjoitti:
Taannoin s-postiini räpsähti kirje Ranskasta. Lähettäjä oli Réseau Sortir du Nucléaire. Kirje sai minut paneutumaan ydinvoima -puolesta ja vastaan argumenttien selvittelyyn.
Ranskasta tullut kirje varoittaa, että EPR-reaktori (jota tyyppiä myös Olkiluoto 3 eli OLK3 edustaa) on altis ydinvoimalaonnettomuudelle jo käynnistyshetkellä.
http://riikkasoyring.blogit.uusisuomi.fi/2010/04/03/ydinvoima-tunkee-luihin-ja-ytimiin-osa-12/Näin tapettiin siviilejä Irakissa.
Bagdadin verilöylystä on nyt vuotanut video.
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=18513
- Helenia
Helpoiten takaa itselleen kesäduunin tekemällä samaa duunia myös talvella.
Paras tapahan hankkia kesäduuni on hakea jo joulukuussa "osa-aikaista duunia". Ilta tai kaksi viikossa talvella ja 5 päivää kesällä.
Harva duuni joka ei vaadi koulutusta nimittäin tarvitsee vain kesätyöntekijöitä, koska niissä on jo osa-aikaisia koululaisia töissä, jotka tekevät enemmän töitä kuin talvella toisten lomaillessa.
Tsemppiä hakuun ja jos mahdollista, muista sanoa että tosissaan etsit duunia jota vois mahdollisuuksien mukaan jatkaa syksylläkin. - helvettiikokosuommii
ki samaa juttu, tämä maa on heitämässä hukkaan satoja hyviä ja ahkeria lahjakkaita nuoria. Tämä tulee olemaan helvetti jos nuoria ei oteta mukaan.
meitä pidetään roskaväkenä. Jopa lapsia. Katotaan sitten mistä saatte palvelua ku ootte 80vuotiaita.
Mä varmaan perustan oman yrityksen niin saan olla oma pomo. Ja näytän kusipäätyönatajille mitä ne menetti ku eivät ottaneet mua tosissaan.
Ku ei oteta töihin niin nuoret siirtyvät suoraan eläkkeelle. Ku koulu loppuu nii elämä loppuu myös. Kukaan ei halu olla sossupummi. Ihmisrääkkäystä että satoja lahjakkaita ja fiksuja nuoria joutuvat elää sossupummeina ja päivät pitkät iktemässä.- töitäon
Kyllä niitä töitä löytyy, kun etsii. Se on eri asia asutko jossakin 1000 asukkaan pikkukaupungissa jossa ainoa työnantaja on Tarmo lähikauppias. Pääkaupunkiseutu on täynnä töitä. Mutta jos etsitään töitä jossa työaika on arkisin 8-16 ja viikonloput vapaana ei sellaisiin mitään kesätyöläisiä palkata.
- on aika
töitäon kirjoitti:
Kyllä niitä töitä löytyy, kun etsii. Se on eri asia asutko jossakin 1000 asukkaan pikkukaupungissa jossa ainoa työnantaja on Tarmo lähikauppias. Pääkaupunkiseutu on täynnä töitä. Mutta jos etsitään töitä jossa työaika on arkisin 8-16 ja viikonloput vapaana ei sellaisiin mitään kesätyöläisiä palkata.
järkyttävää tulla taklaamaan tuollaisella viestillä aloittajaa. Miten perustelet sen, että "kyllä niitä löytyy", jos toinen kerran on hakenut siivoojaksi, puhelinmyyntiin yms. hommiin, joita ei yleensä tehdä niihin "parhaisiin" aikoihin, vaan esim. aamulla aikaisin tai illalla myöhään. Olen myös 21-vuotias opiskelija ja itselläni täysin päinvastainen kokemus töiden saannista: olen asunut pikkupaikkakunnalla ja ainakin kunnan töitä saivat suunnilleen kaikki nuoret, jotka hakivat. Nykyisin asun Tampereella ja lähettänyt hakemuksia myös kaikenlaisiin paikkoihin ja maininnut senkin, että olisin erittäin kiinnostunut jatkamaan töitä kouluaikana ja tekemään töitä mihin aikaan tahansa. Eipä onnista, koska kaikkiin paikkoihin on hakijoita pilvin pimein ja on sentään jtn kokemusta (6 kk) etten ensimmäistä kertaa yritä. Mutta ei se 6 kk riitä mihinkään, aina tulee se kysymys, mitä teit viime kesänä? Joo, huvikseni laiskottelin kun en töitä saanut...
Aloittajalle tsemppiä töiden hakuun, on vaan pakko toivoa, että päivä paistaa vielä risukasaankin! Ikävä kyllä suurin osa paikoista on niin tuuripeliä, kun hakijoita on satoja samaan pestiin. Uskon, että tulevaisuudessa kesätyökokemus ei merkkaa niin paljon kuitenkaan oikeita töitä hakiessa, onhan se yleensä aivan eri alalta kuin se, mitä koulutettuna tulee tekemään...
Onko sulla mahdollisuutta vaikka opiskella kesällä? Tukia menee, mutta ainakin valmistuisi nopeammin ja olisi jotakin mielekästä tekemistä kesäksi? - nbvcxcvbm
töitäon kirjoitti:
No, kaipa olet itse rehellisesti tuota mieltä. Totuus onkin ihan eri asia.
- johan s.
on aika kirjoitti:
järkyttävää tulla taklaamaan tuollaisella viestillä aloittajaa. Miten perustelet sen, että "kyllä niitä löytyy", jos toinen kerran on hakenut siivoojaksi, puhelinmyyntiin yms. hommiin, joita ei yleensä tehdä niihin "parhaisiin" aikoihin, vaan esim. aamulla aikaisin tai illalla myöhään. Olen myös 21-vuotias opiskelija ja itselläni täysin päinvastainen kokemus töiden saannista: olen asunut pikkupaikkakunnalla ja ainakin kunnan töitä saivat suunnilleen kaikki nuoret, jotka hakivat. Nykyisin asun Tampereella ja lähettänyt hakemuksia myös kaikenlaisiin paikkoihin ja maininnut senkin, että olisin erittäin kiinnostunut jatkamaan töitä kouluaikana ja tekemään töitä mihin aikaan tahansa. Eipä onnista, koska kaikkiin paikkoihin on hakijoita pilvin pimein ja on sentään jtn kokemusta (6 kk) etten ensimmäistä kertaa yritä. Mutta ei se 6 kk riitä mihinkään, aina tulee se kysymys, mitä teit viime kesänä? Joo, huvikseni laiskottelin kun en töitä saanut...
Aloittajalle tsemppiä töiden hakuun, on vaan pakko toivoa, että päivä paistaa vielä risukasaankin! Ikävä kyllä suurin osa paikoista on niin tuuripeliä, kun hakijoita on satoja samaan pestiin. Uskon, että tulevaisuudessa kesätyökokemus ei merkkaa niin paljon kuitenkaan oikeita töitä hakiessa, onhan se yleensä aivan eri alalta kuin se, mitä koulutettuna tulee tekemään...
Onko sulla mahdollisuutta vaikka opiskella kesällä? Tukia menee, mutta ainakin valmistuisi nopeammin ja olisi jotakin mielekästä tekemistä kesäksi?olen hakenut työntekijää jo kaksi kuukautta. Kunnollisia hakijoita ei vain ole. Asennevammaisia, rähjäisiä, omahyväisiä tai muuten outoja riittää. Yritän pärjätä nykyisillä kun en saa kunnollisia. Vähän nöyryyttä ja asennetta hakijoille.
- sd
johan s. kirjoitti:
olen hakenut työntekijää jo kaksi kuukautta. Kunnollisia hakijoita ei vain ole. Asennevammaisia, rähjäisiä, omahyväisiä tai muuten outoja riittää. Yritän pärjätä nykyisillä kun en saa kunnollisia. Vähän nöyryyttä ja asennetta hakijoille.
Siis olet hakenut pari kuukautta töihin työntekijöitä. Saanko kysyä minkälaisia töitä?
- floranna
johan s. kirjoitti:
olen hakenut työntekijää jo kaksi kuukautta. Kunnollisia hakijoita ei vain ole. Asennevammaisia, rähjäisiä, omahyväisiä tai muuten outoja riittää. Yritän pärjätä nykyisillä kun en saa kunnollisia. Vähän nöyryyttä ja asennetta hakijoille.
Millaisesta työstä on kyse? Missä työpaikka on? Olen 19-vuotias ja työkokemusta minulla on vain Alepassa kahden viikon työharjoittelusta kolmena edeltävänä kesänä. Mutta voin taata että jos mitenkään pystyisit harkitsemaan minua koko työhön, ottaisin koko työn vakavasti ja ahkerasti.
Sähköpostiosoitteeni on [email protected]
Pyydän, olen aivan hirveän epätoivoinen kesätyöpaikan suhteen!
- minä 20v
Viime vuosina en tajunnut miten paljon hakemuksia tulee lähettää ja lähetin vain hakemuksia paikkoihin joista oli laitettu ilmoitus (mol.fi yleensä, joten mahdollisuudet olemattomat). Kesätyön hakeminen on tosi vaikeaa jos ennen on tuntunut, että puhelimessakin puhuminen on vaikeaa kun on niin ujo.
Tänä vuonna keskityin sitten näihin piilotyöpaikkoihin ja aloin soittelemaan helmikuun alussa. Lähetin yli 20 hakemusta ja soitin n. 50 paikkaan jotka etsin puhelinluettelosta. Joissakin paikoissa oltiin ihmeen töykeitä, mutta jotkut suorastaan pahoittelivat kun ei ollut töitä tarjota. Kun ihmettelivät työkokemuksen puutetta selitin, että olen pienemmältä paikkakunnalta...
Yhteen siivouspaikkaan soittaessa sanoivat heti, että pitäisi tulla paikan päälle käymään. Lähetin myös puhelun jälkeen tuonne paikkaan sähköpostilla hakemuksen ja kävin siellä itse asiassa kaksi kertaa. Toisella kerralla sovittiin, että ottavat minut sinne koko kesäksi, vaikka en olekaan ollut alalla ennen. Kehuivat miten aktiivinen olin ollut aktiivinen. Nyt jännään sitten saadaanko myöhemmin aikaan sitten kirjallista sopimusta toukokuussa niin kuin lupailivat.
Nyt vuorostaan on tällä viikolla tullut kaksi haastattelupyyntöä sellaisista paikoista johon lähetin postitse avoimen kuvallisen hakemuksen (maaliskuun puolivälissä) enkä edes soittanut, kun en uskonut pääseväni edes haastatteluun (oman alan hommia opiskelen alaa 1.vuotta - tosin ihan hanttihommia, matalapalkkainen ala).
Vielä kannattaa varmasti huhti-toukokuussa soitella erityisesti pieniin yrityksiin, juuri sellaisiin joihin kaikenmaailman 13 v. teinit eivät keksi soittaa. Etsi netistä vaikka joku oman paikkakunnan yritysluettelo ja siitä vaan ei kun soittelemaan kaikkiin mahdollisiin paikkoihin... Keskity siis piilotyöpaikkoihin. Kaverinikin on samassa tilanteessa (20 v hänkin) ja ei taida tajuta ettei ainakaan tälllä alueella kannata mihinkään kauppoihin hakea, sillä joutuu kilpailemaan niin monien hakijoiden kanssa. Hänellä sentään on takana 6kk työvoimatoimiston harjoittelu, minulla vain 7 vk pätkä koulun kautta.- Tuleva sairaanhoitaj
Olen ollut lastenhoitajana , vanhustenhoitajana sekä kioskilla myyjänä . Tuttavilta olen aina kuullut vapaista työpaikoista ja heti olen mennyt kysymään niitä . Yhtenä kesänä olisin päässyt kahteen työpaikkaan. ---Aloittaja älä lannistu etsi sinnikkäästi töitä . Itse asun aika suuressa kaupungissa niin täällä on enempi töitä. Lisäksi asun vielä vanhempieni luona niin ei ole huoli vuokran maksusta. Talvet opiskelen.
- Naanaanaa----
Hei eivät 13 vuotiaat teinit hae samoihin paikkoihin kuin parikymppiset, koska he ovat vielä alaikäisiä eikä töiden teettäminen heillä ole niin yksinkertaista. Kyllä ne työpaikat vievät ihan jotkin muut kuin nuo 13-vuotiaat. Ne vievät ne aktiiviset ja reippaat nuoret!
- Työniloa
Itselläni on kaksi nuorta, joista molemmille olisi töitä tarjolla niin paljon kuin vain ehtivät tehdä!
On totta, että paljon on kiinni paikkakunnasta, me asumme pääkaupunkiseudun kupeessa ja täällä töitä riittää.
Onko asuinpaikkakunnallasi vuokratyövoimaan erikoistuneita firmoja? Niillä voi olla vähän huonokin kaiku, mutta tosiasia on, että niiden avulla saattaa saada mukavasti jalan ovenväliin johonkin isompaankin yritykseen. JOS päädyt vuokrafirmaan, niin en suosittele vain täyttämään hakemusta netissä vaan painele reippaasti näiden firmojen toimistoihin, esittele itsesi, anna hyvä kuva!
Ja vielä pari vinkkiä:
1) Hanki itsellesi hygieniapassi (halpa ja helppo hankkia)- se auttaa pääsemään kahviloihin, pikaruokapaikkoihin, leireille....
2) Kun menet haastatteluun, luovu mahdollisista persoonallisista vaatteista, runsaista meikeistä, kulmakoruista yms. Haastattelijat ovat usein keski-ikäisiä ja arvostavat perinteistä pukeutumista ja ulkonäköä.
3) Hae töihin "muualle": lasten leireille otetaan apulaisia (ja niissä asutaan leirien ajan), pohjoisen lomakeskuksiin etsitään tekijöitä (majoitus tarvittaessa) jne. jne. Jatkovuokraa oma asuntosi kesän ajaksi ja hanki asunto sieltä mistä töitä saa
JA ENNENKAIKKEA: Ole aktiivinen, avoin ja reipas - sitä me rekrytoijat arvostamme!- voivitunpohjosenlaps
Aktiivista avointa reipasta hyväuskoista on ilmeisesti helpompi kusettaa? sitähän te rekrytoijat arvostatte että toiset tekee työn puoliilmaiseksi ja te ette mitään?
- mä..
Itse oon aina saanut töitä kun olen niitä hakenut. Oon miettiny että mistä se vois johtua niin oon vaan tullut siihen tulokseen että oon osannut myydä itteni työhaastattelussa. Lisäksi oon käyttänyt kaverisuhteitani hyväksi ja saanut suosituksia tuttavilta. Eli työtä hakiessa tarvitsee käyttää kaikki ässät hihassa. Se ei yleensä riitä että laittaa asiallisen työhakemuksen vaan pitää olla mahdollisimman vakuuttava työhaastattelussa, soitella ja kysellä että milloin voin tulla haastatteluun, antaa mahdollisimman hyvä kuva itsestä puhelimessa, hakea sellaisiin paikkoihin jossa on joku tuttu töissä ja pyytää kaveria suosittelemaan sinua jne..
Itse en pidä siitä millainen suomi on, mutta jos en muut eivät elä minun ehdoillani niin silloin minun pitää elää muiden ehdoilla. Eli vaikket välttämättä ole sellainen ihminen joka on hyvä kehumaan itseään ja käyttämään ehkä myös "likaisia" keinoja työn saamiseksi niin voi olla ettei sinulla ole muuta mahdollisuutta kuin tehdä niin. Jos nykyinen tapa ei toimi niin jonkin pitää muuttua. Muuta sitä mitä voit muuttaa, eli itseäsi. - sweet chili
tiedän tunteen kun ei vaan töitä löydy vaikka kuinka ettii! muut tuntuu saavan suhteilla sitä "työkokemusta" ja sitten kun haetaan muualta töitä, antaa tämmöinen työnhakija jolla ei mitään suhteita ole ollut, aikas laimean kuvan! ärsyttää että se on niin kuin jokin oravanpyörä: mitä enemmän vuosia työttömänä, sitä laiskempana hakijana näyt työnantajalle (vaikka ei se usein todellakaan niin ole)!
itse minut kutsuttiin siivousalan haastatteluun, kun lopulta tärppäsi, ja siivousalalla nytkin on pulaa siivoojista! kokeilepa vaikka soittaa oman alueesi Burgerclean vastaavalle (www.burgerclean.fi) ja kysy tarvitsevatko he mahdollisesti lisää työntekijöitä (jos siivouspaikka siis kelpaa; burgercleanilla siivotaan pääasiassa hesburgereita, työ-ajat on aika lyhyet, palkka n.8,37e/h, mutta itse olen ainakin viihtynyt oikein mainiosti ja työ sopii hyvin opiskelujenkin oheen!)
ONNEA TYÖNHAKUUN, ÄLÄ LUOVUTA!;)- aaram
olen itse rakennusalan opiskelia, kolmatta luokkaa käyn tässä, ja se homma on loppusuoralla. . aina on ollut töitä kun on työssäoppimisjaksolla ollut ahkera :) ja nyt kun koulu loppuu ni töitä piisaa.
- Työssä oleva
Oletko kenties kysellyt töitä paikallisesta 4H-yhdistyksestä. AInakin itse silloin nuorena sain kesäksi töitä sitä kautta. 4H-yhdistyksen kautta tarjolla oli monenlaista työtä esim lastenhoidostam, siivouksesta, ulkotöistä...
Lisäksi toinen mahdollisuus on että opiskelijana kannattaa kysellä niistä paikoista kesätöitä missä on ollut harjoittelussa opintojen aikaan. Näissä harjoittelupaikoissa ainakin olet jo "tuttu" joten sellaisesta paikasta voisi helpolla saada töitä.- emppunen
Kannattaa tosiaan suorittaa ne harjoittelut hyvin. Sana ahkerasta harjoittelijasta kiertää myös työpaikan yhteistyö verkostoissa. Myös negatiivisessa mielessä. Ja sosiaalinen ja hyvä käytös on myös hyvästä.
Itse en ole koskaan päässy paperin perusteella töihin. Parhaiten on natsannut harjoitteluista suoraan töihin tai suhteilla. Työnantaja ei halua ottaa riskiä huonosta työntekijästä. - qwhifff
Muutenhan tuo 4H-yhdistyksen työt olisi mukavia, mutta kaikissa työnhakuilmoituksissa jotka itse olen nähnyt vaaditaan jäsenyyttä :(
- tottoro
jos et saa töitä ja vaikka saisitkin, niin tili tulee yleensä vasta kesäkuun lopussa. mistä sitten maksat kesäkuun vuokran kun viimeiset tuet tulee jo toukokuun alussa? paikallisesta sosiaalitoimesta voit hakea toimeentulotukea kesäkuulle juuri ym. perustein vaikka oletkin opiskelija.
kannattaa laittaa hakemus jo heti vaikka toukokuun alussa, käsittelyajat riippuvat paikkakunnan suuruudesta (päätös puoleen tai toiseen kestää normaalisti korkeintaan n. 14 vrk). - p5tk8
Tässä muutamia vinkkejä kesätyönhakuun. Itse opittua kantapään kautta.
1. Kun työhakemus on lähetetty, niin kannattaa AINA soittaa perään. Se tuntuu aluksi ikävältä ja tunkeilevalta, mutta itse olen päässyt pari kertaa työhaastatteluun vain siksi, että olen soitellut perään ja toisessa päässä nähdään helpoimmaksi sopia työhaastatteluaika saman tien, niin pääsevät puhelimesta töidensä ääreen :) Kun pääsee haastatteluun, onkin jo aika pitkällä rekrytointiprosessissa.
2. Kannattaa ehdottomasti laittaa hakemuksia henkilöstönvuokrausfirmoille. Kesätöitä on niilläkin heikosti tarjolla, mutta heidän työnsä on saada mahdollisimman monta ihmistä listoiltaan johonkin hommiin. Sillähän ne tienaa. Vuokrafirmat ovat mielestäni opiskelijalle hyvä ratkaisu. Usein työsopimuksen kestoksi laitetaan 'toistaiseksi'. Tämä antaa mahdollisuuden neljän kuukauden koeaikaan, eli molemmilla osapuolilla on mahdollisuus purkaa työsopimus ilman erityistä syytä -> firmat ottavat helpommin töihin, kun tietävät pääsevänsä tarvittaessa duunareista eroon. Toisaalta, vaikka olisi luvannut olla elokuun loppuun asti töissä, niin voi milloin vain lopettaa jos alkaa tympimään. Olen itse käyttänyt tätä hyväksi, ja olen silti saanut samasta firmasta töitä uudestaankin. Parhaiten olen saanut töitä juuri vuokrafirmojen kautta.
3. Jos haastattelussa ihmetellään, mikset ole tehnyt kesätöitä aikaisemmin, niin keksit hyvät, ymmärrettävät syyt. Viime kesä menee laskusuhdanteen ja töiden vähyyden piikkiin. Ehkä saisit keksittyä tekosyitä vaikkapa vapaaehtoistyöstä, vanhempien/sukulaisten avustamisesta, syksyn ylippilaskirjoituksiin/koulun pääsykokeisiin valmistautumisesta jne.
4. Tätä en ole itse kokeillut, mutta jotkut opiskelutoverini aikoinaan saivat työkkäristä jotain kaupungin erikoishommia, kun menivät hakemaan työttömyystukea kesäksi. Sitähän ei opiskelijoille anneta, mutta pääsivät sitä kautta keskustelemaan oikeiden ihmisten kanssa, ja saivat töitä esim. junavaunuja siivoamaan, tai pitämään uimarantoja siistinä. Huono palkka ja erikoisia työkavereita, mutta tyhjää parempi sekin.
5. Vielä ei ole peli menetetty, mutta jos kesäksi ei kertakaikkiaan löydy hommia, niin se kesäopiskelu on erinomainen ratkaisu ja olen itsekin sitä käyttänyt hyväkseni. Opintotuki pyörii koko kesän, täytyy vain oikeasti saada opintoviikkoja kasaan. Helpointa on, jos opiskelupaikassasi järjestetään kesäkursseja. Minä muistaakseni lueskelin kotona ja kävin sitten syksyllä tenttimässä kursseja.
Tsemppiä! - tiedät nyt syyn
Sinulla ei ole suhteita. Siis ei ole isää eikä äitiä missään sellaisessa työpaikassa töissä, missä olisi kesätöitä tarjolla. Melkein jokaisessa yhtiössä on perusperiaatteena, että kesätöitä tarjotaan ensin työntekijöiden lapsille, muille vasta tämän jälkeen jos paikkoja jää. Yleensä ei jää.
- ...
Näin se tosiaan oikeasti on. Työpaikkoja tarjotaan ensimmäiseksi työntekijöiden lapsille (vaikka heillä ei olisi mitään kokemusta ja muutenkin käytökseltään olisivat kuinka lusmuja) ja ahkerille ja taitaville ei todellakaan tarjota töitä, koska ei ole suhteita.
Ja nyt tosiaan on LAMA. Ne, jotka on viime kesinä ovat saaneet töitä suht helposti, eivät hekään saa töitä helposti nyt tai ei ollenkaan. Jos saavat, niin saavat joko suhteilla tai sitten saavat samaa työtä mitä edellisinäkin kesinä. Eli jos olet aikaisemmin ollut siivooja-> olet sitä tulevaisuudessakin (ei auta vaikka olisit kuinka koulutettu) ellei ole suhteita millä päästä koulutusta vastaavaan työhön.
Niin, ja jos oikeasti satut olemaan ulospäinsuuntautunut, reipas ja ahkera ja kerrot nämä puolet itsestäsi -> sinun luullaan vain liioitteleva tai valehtelevan.
Moneen kesätyöpaikkaan on tullut tuhansia tai satoja hakemuksia ja totuus on vaan se, että suhteilla saa.
- m
olet ilmeisesti ammattikorkeakoulussa tai yliopstossa? jos kesätyötilanne näyttää kerrassaan toivottomalta niin kysy koulustasi mitä opintoja sinun olisi mahdollista suorittaa kesäaikaan, eli tällöin saisit opintotuen myös kesäkuukausille. opintotoimistosta neuvotaan kyllä miten täytyy menetellä, kesäopinnoista on muistaakseni tehtävä raha-anomukset kelaan toukokuussa..
- Säästäväinen Iita
Kuule osta kirpputorilta vaatteita ja koriste- esineitä ja myy niitä internetissä . Itse olen koko talven tehnyt niin . Kirpputorilta voi saada 1 eurolla jopa 10 lastenvaatetta . Ne peset ja silität ja otat kuvan niistä . Voit hyvin saada niistä 10 euroa . Kaikki merkkivaatteet menee hyvin kaupaksi . Jos löydän jonku vaatteen kadulta niin myyn nekin internetissä ja kauppa käy . Kohta on kesäloma rahat tienattu. Lähden etelään lomille niillä rahoilla.
- ILONNOSTATTAJA
Säästäväinen Iita kirjoitti:
Kuule osta kirpputorilta vaatteita ja koriste- esineitä ja myy niitä internetissä . Itse olen koko talven tehnyt niin . Kirpputorilta voi saada 1 eurolla jopa 10 lastenvaatetta . Ne peset ja silität ja otat kuvan niistä . Voit hyvin saada niistä 10 euroa . Kaikki merkkivaatteet menee hyvin kaupaksi . Jos löydän jonku vaatteen kadulta niin myyn nekin internetissä ja kauppa käy . Kohta on kesäloma rahat tienattu. Lähden etelään lomille niillä rahoilla.
"Kuule osta kirpputorilta vaatteita ja koriste- esineitä ja myy niitä internetissä . Itse olen koko talven tehnyt niin . Kirpputorilta voi saada 1 eurolla jopa 10 lastenvaatetta . Ne peset ja silität ja otat kuvan niistä . Voit hyvin saada niistä 10 euroa . Kaikki merkkivaatteet menee hyvin kaupaksi . Jos löydän jonku vaatteen kadulta niin myyn nekin internetissä ja kauppa käy . Kohta on kesäloma rahat tienattu. Lähden etelään lomille niillä rahoilla."
Muista kuitenkin ilmoitaa KELAlle sossuus ja verottajalle nämä tiennistit koska nekin ovat veronalaista tuloa jos tätä harrastaa isommasssa skaalassa, eli olet silloin jälleenmyyjä, ja sinulla on firma. Että se niistä etelän matkoista sun muista noilla rahoilla.
- Ideat käytäntöön
ihmettelen miksi kukaan ei neuvo nuoria työasioissa ja anna päteviä työhön johtavia vihjeitä,mutta minä kerron muutamille nuorille että millätavoin voi itse työskennellä kesäisin ja kokoaikaisesti.
jos olet mopoiässä niin tidät miten korjata mopoja polkupyöriä ja moottoripyöriä,niin vuokraa iso autotalli ja osta työkäluja joilla voit aloittaa korjaamon.
jos ei tämä tunnu hyvälle idealle niin avaa pieni kahvila asuntolähiöön jossa myyt itsetehtyjä tuotteita ja toimit samalla kahvilan pitäjänä joka palvelee asiakkaita myös samaan työhön liittyvällä toiminnalla,vaikka otat vastaan lotto veikkaus ja muita pelikupongeja jne.
etsi ideaa jonka voit tehdä kotoa elikkä työskentelet tietokoneen kanssa ja perustat yrityksen jos olet jo kouluttanut itsesi valmiiksi ja viellä lopuksi muista maksaa veroja tuloistasi.no niin ja onnea nuorille yrittäjille - Naisyrittäjä
Hei! Olen yrittäjä ja vielä kuukausi sitten laiton ilmoituksen mol.fi:iin. Voin sanoa sen verran, että tosi paljon tuli sellaista tekstia: " täällä16vpoikaetsintöitäonkspaikkavielävapaa"- heti tulee mieleen, että hän ei osaa puhuakaan. Ensiksi opi kirjoittamaan ja sitten mene reippaasti paikan päälle ja kysy töitä. P.S. Muista tervehtia kaikki, ketkä tulee vastaan ja reippaasti puhua asiakkaiden kanssa- ei se haittaa, että et tiedä kaikkea. Pari vuotta siten minulla oli töissä 23 vuotias mies, joka käveli pitkin seiniä, kuin asiakas tuli sisään. Eli ole reipas, ystävällinen, sosiaalinen ja muista moikata kaikki, ketkä tulee vastaan - 99,9% hakijoista ei tervehtinyt minua, koska olen nainen miesten alalla- mutta ne tervehtivät työntekijäni, koska hän on mies. Turhaan mainita, että ne ei saanut töitä...)
- elintä edullisesti
Mekin ollan yrittäjiä me anta sinule muna me edullisia viropoikii takuu työ.
- Vuosimalli81
Et ole ainut, joka lähtee vaikkapa sossun luukulle etsiin rahaa, jotta pakolliset menot saisi siltä osin kuntoon... Itse laittanut yli 40 hakemusta ja ihan livenäkin käynyt kyselemässä joka paikkaan että olisiko töitä, mutta ei!! Joko on säästötilanne tai juuri ne minimi paikat täytetty... ei siis ole helppoo...
- bbb
Kesätyöhakemukset laitetaan tammi-helmikuussa ja soitellaan perään jos ei kuulu. Huhtikuussa on enää turha yleensä pyristellä
- 31
Kesätyöhakemukset
- 19
31 kirjoitti:
Kesätyöhakemukset
alert(1);
- Toinen pakolainen
19 kirjoitti:
alert(1);
.....pakolaiseksi suomeen. Tulet tullin kautta suomeen ja anot pakolaipaikkaa. Tietenkään sulla ei saa olla mitään papereita mukana. Äläkä vaan osaa suomea sanaakaan. Saat päivärahat sun muut korvaukset. Siinähän se kesä meneekin. Ei ne siellä pakolaiskeskuksessa komenna mihinkään töihin. Vietä lomaa ja nauti kesästä.
- erhberhghgreg
Ensimmäistä kertaa olen menossa töihin ilman suhteita. Olisi pitänyt kysyä, että miksi mut valittiin, koska muut valitut olivat 3. ja 4. vuoden opiskelijoita ja itse vasta 1. vuotta. Työkokemusta on kyllä aika laajasti, liekö se vaikuttanut. Haastattelu oli nimittäin aika läpihuutojuttu. Lähinnä kerrottiin mitä tuleva työ pitää sisällään, eikä tentattu minua työntekijänä.
Hakemukseen olin kyllä tyytyväinen ja CV:hen panostin ja luetutin CV:n ammattilaisella.
Mutta se on kyllä valitettava tosiasia, että kesätöitä on huomattavasti normaalia vähemmän tarjolla. Ehkä paremmin kun viime kesänä, mutta ei silti vielä normaalisti.
Vanhemmat opiskelijat joutuvat tekemään haalarihommia, kun suunnittelu/ vastaavia töitä ei ole tarjolla.
Siihen kun lisätään se, että hakijoita on satoja, jopa tuhansia samaan työpaikkaan (vrt. Fortum 3000 hakijaa ja 100 työpaikkaa)
Eli työpaikan saamiseen tarvitaan hyvä hakemus, kokemusta, ja AIVAN varmasti tuuria.
Montakohan sekuntia yksi hakemus on pöydällä ennen silppuriin päätymistä? - jepp..
Tiedän tunteen D: Täälläkin tuntuu porukka saavan kesätöitä suhteilla, eikä niitä paikkoja sit kovin monelle muulle jää.. Ja kyllä nyt vähän nirso saa olla, että jaksaa käydä töissä jos on mieleinen paikka/ala ja että tulevaisuuttakin ajatellen siitä olis jotain hyötyä.. Turhauttavaa tehdä sellasia töitä mistä ei luultavasti oo mitään muuta hyötyä kun että saa sen vuokran maksettua pois alta ja hernesoppapurkin.
- Ei työtä
Ei kannata enää hakea töihin. Työt on jaettu ja ei niitä saa mistään. Olenkin sitä mieltä että töitä ei tule enää koskaan kukaan saamaan ja työnvälitystoimistot pitää heti lakkauttaa.
Nuorison kannattaa ehdottomasti lähteä välittömasti pois Suomesta koska täällä teille ei ole tulevaisuutta.- taxiryöstäjä
Mielestäni suomalaisessa yhteiskunnassa ja ihmisten moraalissa on pahasti joku vialla! nuori ihminen ei saa töitä vaikka hakee niitä.Vanhaset ja muut pellet puhuu ja lupailee, kuitenkaan päättäjillä ei ole minkäännäköistä vastuuta paskan puhumisistaan ja lupauksistaan.Ihmetellään kun ne muitten kakarat "syrjäytyvät" ei ole ollut duunissa 21 ikävuoteen mennessä, mitä ihmeellistä siinä on? menisit sosiaaliviraston luukulle ei se ole niin pahapaikka kun vanhemmat kateelliset ihmiset antavat ymmärtää.Sitten kun oot siellä luukulla pyörinyt noin 5vuotta niin joku tantta keksii kyllä jonkin duunin yhteistyössä työkkärin tanttojen kanssa.Huomaat että saat siitä duunista vähemmän kuin sieltä fattan luukulta,tietysti jos nälkä yllättää voit mennä leipäjonoon pappilaan,tai naispuolisena nuorena voit myydä itseäsi,sitä et tietenkään ilmoita sos.virastoon tai rupeat varkaaksi tai huumekauppiaaksi se vankilakaan ei todellakaan ole paha paikka tulee vähän niin kuin pakollinen katkaisuhoito.Kaiken tämän jälkeen olet jo tullut yhteiskunnalle sen verran kalliiksi että kaikki tantat ja krimityöntekijät ja diakonit järkkää sulle ihan varmasti jonkun duunin mutta sinä enää tuskin sitä haluat haluat eläkkeelle koska olet jo oppinut ettei rehellinen työnteko kannata.Niin mikä ihmeen hinku sulla on töihin? jollain tonnin kk liksalla miinus verot nauti nuoruudesta ja yks tärkein häivy suomesta niin sulla on joku tulevaisuus tai hanki tota sosiaalista taustaa niin hommat rules!
- Helli____
Hae kesäopintotukea. Ja lue vaikka avoimen yliopiston kursseja, jos omassa koulussas ei ole mahdollisuutta tehdä kesäkursseja.
- mies 34
Itse laitoin viime vuonna yli 200 hakemusta kaikkiin mahdollisiin paikkoihin mitä löysin.kaks kertaa kutsuttiin haastatteluun ja nekin o,livat näitä työn välitys firmoja.Varamiespalvelu ja opteam.Raksa ja maalaus hommia olen tehnyt 10 vuotta ja mulla on paljon työkokemusta monelta alalta.mut siltin ei kutsuta edes haastatteluun.Voisin veikkailla et Minun ruma naamani ja yks vino hammas ovat suurin syy etten pääse töihin.
Koska ei se ammattitaidostakaan ole kiinni.Että sellasta.- mies 34
Niin ja piti vielä sanoo et kyllä mulla kesätöitä on kun mulla on yks luotettava työn antaja ollut jo kymmenen vuotta.mut ne kesätyöt kestää vaan kolme kuukautta ja sit sen yheksän kuukautta joutuu kärvistelemään kotona.Työkkäristä ei ole mitään apua,kun ne ei ole koskaan tarjonnut mulle töitä vaikka olen työkkärien työ ilmoituksiin vastaillut kiitettävästi.tässä jo viiden vuosi lähtenyt sillai et kesätöitä on mut muu aika meneekin sitte ihmetellessä.Pitää varmaan muuttaa pääkaupunkiin mut kun ei ole rahaa edes muuttoautoon tai kämpän etsimiseen.
- äkä
etsin edelleen kesätöitä olen 16 ja asunpienellä paikka kunnalla(vaasa) eikämitään ruotsiakaan en osaa ja pitäs työpaikka hankkia aiempaa kokemusta eiole muutakun tetti koulun kautta. mitä mä teen?
- Apua tyhmille
Opettele kirjoittamaan. Pitää kirjoittaa: TYÖNVÄLITYSFIRMOJA.
- cristerpättterson
mies 34 kirjoitti:
Niin ja piti vielä sanoo et kyllä mulla kesätöitä on kun mulla on yks luotettava työn antaja ollut jo kymmenen vuotta.mut ne kesätyöt kestää vaan kolme kuukautta ja sit sen yheksän kuukautta joutuu kärvistelemään kotona.Työkkäristä ei ole mitään apua,kun ne ei ole koskaan tarjonnut mulle töitä vaikka olen työkkärien työ ilmoituksiin vastaillut kiitettävästi.tässä jo viiden vuosi lähtenyt sillai et kesätöitä on mut muu aika meneekin sitte ihmetellessä.Pitää varmaan muuttaa pääkaupunkiin mut kun ei ole rahaa edes muuttoautoon tai kämpän etsimiseen.
Ruotsin puolella on kaikki kivempaa, kielikurssille mars! älä tuu stadiin hölmöilemään vaan suoraa päätä esim.malmö...tuut huomaamaan eron kyllä! luulempa ettet vähään aikaan ajattelekaan tulevas takas.Rohkeasti vaan älä usko näitä suomalaisia paskahousuja,kuinka maitojunalla tuut takas tähän shitlandiaan,kaikkea kannattaa kokeilla paitsi anoppia ja kansantanhuja.
- mällinlennätysennäty
Apua tyhmille kirjoitti:
Opettele kirjoittamaan. Pitää kirjoittaa: TYÖNVÄLITYSFIRMOJA.
opettele runkkaamaan! ei työn välikäsikusetus puljuihin kannata mennä! fuckin orjatyönteettäjä
- Kemisti1977
Jos ei mistään löydy mitään, eikä ole mitään tuloja niin apu löytyy sosiaalitoimistosta. Valtio maksaa sulle sen verran, että selviät vuokrasta ja jää ylimääräistäkin elämiseen. Hae siis sosiaalitoimistosta toimeentulotukea.
Itse olen jo 33v ja koulut käynyt. Yliopistosta valmistuin kemistiksi 2002. Sen jälkeen ollut palkkatöissä 2 vuotta 3 kk. Muutoin 3 eri kurssilla ja niiden puitteissa työharjoitteluissa. Sekä työtön. Nyt olen työttömänä ollut viime vuoden syyskuusta lähtien. Töitä ei löydy.
Ne, jotka väittää että töitä löytyvät, ovat yleensä työllistettyjä ja heidän on helppo sanoa ja luulla niin. Mutta totuus on tänä aikana se, että töitä ei useinkaan vaan löydy tai jos löytyy niin ne ovat sellaisia johon ei palkata hakijaa. Minä esim olen hakenut paljon laborantin hommia ja ylikoulutettu, olen hakenut nosturikuskin hommia ja taas ylikoulutettu olen hakenut jopa sähkömieskoulutukseen alan vaihdon toivossa...ylikoulutettu siihenkin!
Joten täytyy etsiä oman alan hommia soittamalla yrityksiin ja lähettämällä avoimia hakemuksia. Toivoa sitten, että jostakin tärppää. Juuri sain viestiä yhdestä maalifirmasta, missä olin kesätöissä yhden kurssin kautta viime kesänä. En päässyt sinne tänä kesänä.
Se on tämä lama, joka saa yritykset sellaiseen tilanteeseen että ei ole varaa palkata uusia työntekijöitä edes kesäksi ja vanhojenkin työntekijöiden kanssa on vaikeaa ja lomautuksia pukkaa. Mutta luovuttaa ei saa. Kyllä se joskus jostakin tärppää! Niin sulla kuin mullakin! Pitää vaan yrittää!
Kemisti1977 - oma etu ensin
Tee niinkuin suomalaiset poliitikot, valehtele.
Kysele kavereiltasi mitä ne ovat tehneet kesällä ja kirjoita se CV:si. Keksit sitten itse työtodistuksen tai sanot etteivät antanu ja et halunnu riidellä asiassa.
Muista että paha saa aina palkkansa ja suomalaisessa yhteiskunnassa se palkka näyttää poikkeuksetta olevan reilusti rahaa.- asun ulkomailla
Lähde ihmeessä töihin ulkomaille. Ei kannata työttömänä kärsiä suomessa. Katsele työpaikkoja internetistä vaikka ruotsiin. Jos sinulla asuu ystäviä ulkomailla niin ota yhteyttä heihin ja kysy voitko tulla sinne etsimään töitä. Suomen valtio menettää sinussa paljon kun on kouluttanut sinut ja sitten et saa töitä suomesta.
- oioivoivovivoviv
Aivan oikein! voisin vielä lisätä että konkurssiin menneitä firmoja voi käyttää hyväksi, kirjoittaa mielin määrin todistuksia sun muita ihme litteroita näitten yrittäjien nimissä, eivät mahda mitään!poliisikin nauraa...kun tekevät tutkintapyyntöööjä hehhehe oliskohan sitten VALETYÖNHAKIJA? nykyään tollaset pienyrittäjä kusettaja paskiaiset just kiukuttelee noin etteivät kirjoita spettareita kun sano näille hyväähyvyyttään kusettajille suorat sanat.
- Kemisti1977
asun ulkomailla kirjoitti:
Lähde ihmeessä töihin ulkomaille. Ei kannata työttömänä kärsiä suomessa. Katsele työpaikkoja internetistä vaikka ruotsiin. Jos sinulla asuu ystäviä ulkomailla niin ota yhteyttä heihin ja kysy voitko tulla sinne etsimään töitä. Suomen valtio menettää sinussa paljon kun on kouluttanut sinut ja sitten et saa töitä suomesta.
Itseasiassa olen tässä sitä ulkomaille töihin menemistä miettinyt paljonkin. Ei vaan ainakaan tuon mol:in sivujen kautta tunnu missään olevan mun alan hommia. Ja minnekään Saudi Arabiaan islamilaiseen kulttuuriin ei kiinnosta lähteä töihin. Ihan länsimaista se työpaikka pitää löytyä. Mieluiten englanninkielisestä maasta. Eli käytännössä Iso-Britannia tai USA. Molemmat maat kiinnostaisivat. Heti haen kun avoimia työpaikkoja ilmaantuu...tai voishan sitä ihan avoimella hakemuksellakin johonkin firmaan hakea!
Suomi on kyllä aika p...ka maa tällä hetkellä työpaikkojen suhteen korkeastikoulutetuille. Paljon on ainakin kemian alan tohtoreitakin työttömänä.
Mutta tutkin tuota ulkomaille töihin vaihtoehtoa ihan tosissaan...!
Kemisti1977 - asun ulkomailla
Kemisti1977 kirjoitti:
Itseasiassa olen tässä sitä ulkomaille töihin menemistä miettinyt paljonkin. Ei vaan ainakaan tuon mol:in sivujen kautta tunnu missään olevan mun alan hommia. Ja minnekään Saudi Arabiaan islamilaiseen kulttuuriin ei kiinnosta lähteä töihin. Ihan länsimaista se työpaikka pitää löytyä. Mieluiten englanninkielisestä maasta. Eli käytännössä Iso-Britannia tai USA. Molemmat maat kiinnostaisivat. Heti haen kun avoimia työpaikkoja ilmaantuu...tai voishan sitä ihan avoimella hakemuksellakin johonkin firmaan hakea!
Suomi on kyllä aika p...ka maa tällä hetkellä työpaikkojen suhteen korkeastikoulutetuille. Paljon on ainakin kemian alan tohtoreitakin työttömänä.
Mutta tutkin tuota ulkomaille töihin vaihtoehtoa ihan tosissaan...!
Kemisti1977Tunnen suomalaisen vanhemman miehen Lontoosta . Hän voisi ehkä auttaa sinua etsimään töitä sieltä. Hän ottaa taloonsa asumaankin suomesta tulleita nuoria . Miten saisin sinuun yhteyttä. Asun myös ulkomailla.
- Kemisti1977
asun ulkomailla kirjoitti:
Tunnen suomalaisen vanhemman miehen Lontoosta . Hän voisi ehkä auttaa sinua etsimään töitä sieltä. Hän ottaa taloonsa asumaankin suomesta tulleita nuoria . Miten saisin sinuun yhteyttä. Asun myös ulkomailla.
No mä voin laittaa tähän sähköpostini, jos siis olet tosissasi!
Ja en kyllää kenenkään nurkkiin lähde majoittumaan..oma vuokra-asunto se pitää olla.
Mun maili on [email protected]
Tosin mitään en tiedä käytännön asoista..mutta kaippa ne selviää jos töitä löytyisi. Oman alan hommia siis mielelläni tekisin.
Kemisti1977
- jahahah
yksinkertaista. ota opintolaina nii ei mee pupu pöksyyn. kesätöitä ei oo helppo saaha lamana
- Sillä poskeen.
Opintolainaa ei saa nostaa kesällä, eikä edes voi. Myöskaan asumistukea ei opiskelijat saa kesän ajalta. OI MAAMME SUOMI SYNNYiNMAAA!
- nimimerkki84
hei. harmi juttu ettet o saanu töitä. ootko hakenu mitää avustavia tms hoitoalalta? niiden yksiköiden siivousta? ite teen niitä hommia, ja löysin ilman työkkäriä sen. ota teidän alueen sairaanhoitopiiriin yhteyttä. etkö pysty opiskelee kesällä? olin yhden kuukauden kesä amk:ssa. ihan ok. sai kansainvälistäkin kokemusta. aupairiks jonnekkii? sit vaan jäis kyl asunto kesäks jne. kunnalle/kaupungin hommiin?
- -E-
Itse olen kotoisin todella pieneltä paikkakunnalta (alle 2000 asukasta) mutta silti sieltäkin joka kesä peruskoulun päättymisen jälkeen sain töitä hommattua! Sen jälkeen muutin isompaan kaupunkiin eikä _koskaan_ ole tarvinnut olla ilman töitä, jos olen niitä halunnut tehdä, joko kesäisin tai opiskelujeni ohessa. Täytyy olla fiksu, reipas ja aktiivinen eikä vaan itkeä että ei ole töitä. Tietty jollain aloilla oman alan töitä on vaikea löytää, mutta sitten pitää olla valmis tekemään jotain muuta, vaikka sitä puhelinmyyntiä tai siivousta, itse näen että on sekin paljon parempi kuin istua kotona sossun elättinä.
- KOKEMUSTA ON
MITÄ OPIMME KOULUSSA? VIERAITA KIELIÄ; ENGLANTIA, RUOTSIA, SAKSAA!? NYT OLIS KIELITAIDOSTA VARMASTI APUA, KUN ESIM. MINÄKIN OLISIN SAANUT (MONIA VUOSIA SITTEN KYLLÄKIN) LEIRINTÄALUEELTA TÖITÄ KESÄKSI ITALIASTA. TYÖNANTAJA SUOMALAINEN, MUTTA OLIS TARVINNU KIELITAITOISTA HENKILÖÄ APULAISEKSEEN. EN SITTEN KUITENKAAN LÄHTENYT, MUTTA KATTELKAA MITÄ EUROOPASSA ON TÖITÄ EI SITÄ KOSKAAN TIEDÄ KIELITAITO ON KUITENKIN MYÖS RIKKAUTTA JA SIINÄ JOS MISSÄ SAA ELÄMÄNKOKEMUSTA JA SUULLISTA KIELITAIDON KOHENNUSTA. VINKKINÄ MYÖS MITÄ LÖYTYY MOL.FI SIVUILTA.
MYYNTINEUVOTTELJAKSI OTETAAN KYLLÄ KOKEMATTOMIAKIN, KOSKA TYÖ OPETETAAN PÄÄASIA ON OPPIMISEN HALU, ASENNE JA TAVOITEHAKUISUUS - ei ryssä
KOKEMUSTA ON kirjoitti:
MITÄ OPIMME KOULUSSA? VIERAITA KIELIÄ; ENGLANTIA, RUOTSIA, SAKSAA!? NYT OLIS KIELITAIDOSTA VARMASTI APUA, KUN ESIM. MINÄKIN OLISIN SAANUT (MONIA VUOSIA SITTEN KYLLÄKIN) LEIRINTÄALUEELTA TÖITÄ KESÄKSI ITALIASTA. TYÖNANTAJA SUOMALAINEN, MUTTA OLIS TARVINNU KIELITAITOISTA HENKILÖÄ APULAISEKSEEN. EN SITTEN KUITENKAAN LÄHTENYT, MUTTA KATTELKAA MITÄ EUROOPASSA ON TÖITÄ EI SITÄ KOSKAAN TIEDÄ KIELITAITO ON KUITENKIN MYÖS RIKKAUTTA JA SIINÄ JOS MISSÄ SAA ELÄMÄNKOKEMUSTA JA SUULLISTA KIELITAIDON KOHENNUSTA. VINKKINÄ MYÖS MITÄ LÖYTYY MOL.FI SIVUILTA.
MYYNTINEUVOTTELJAKSI OTETAAN KYLLÄ KOKEMATTOMIAKIN, KOSKA TYÖ OPETETAAN PÄÄASIA ON OPPIMISEN HALU, ASENNE JA TAVOITEHAKUISUUSSuomikin on Eurooppaa.
- Itsestä kiinni
-E- kirjoitti:
Itse olen kotoisin todella pieneltä paikkakunnalta (alle 2000 asukasta) mutta silti sieltäkin joka kesä peruskoulun päättymisen jälkeen sain töitä hommattua! Sen jälkeen muutin isompaan kaupunkiin eikä _koskaan_ ole tarvinnut olla ilman töitä, jos olen niitä halunnut tehdä, joko kesäisin tai opiskelujeni ohessa. Täytyy olla fiksu, reipas ja aktiivinen eikä vaan itkeä että ei ole töitä. Tietty jollain aloilla oman alan töitä on vaikea löytää, mutta sitten pitää olla valmis tekemään jotain muuta, vaikka sitä puhelinmyyntiä tai siivousta, itse näen että on sekin paljon parempi kuin istua kotona sossun elättinä.
Näitä tekstejä lukiessa ei voi välttyä ajatukselta että suurin osa ei OIKEASTI ole hakenut töitä niin aktiivisesti ja monipuolisesti kuin väittävät. Jos ovat, niin silloin on täytynyt itse hakijassa olla vikaa esim. ulkonäkö epäsiisti tai ulosanti huonoa. On toki helpompaa ruikuttaa ettei töitä vaan ole ja syytellä työnantajia kuin myöntää ettei välttämättä itse olekaan ihanteellisin työnhakija. Pienillä paikkakunnilla työnhaku on varmasti vaikeampaa, mutta isommilla niitä on varmasti sanottua enemmän!
Itse kesätyöskentelin nuorempana niin siivoajana kuin elintarvikekaupoissa, aina sai töitä kun meni vaan reippaasti itse paikan päälle kysymään ja antoi näin itsestään hyvän ja motivoituneen kuvan.
Työskentelen nykyään hoitoalalla, ja toisinaan saattaa olla ettei meiltä ole kyselty kesätöitä lainkaan, tämä vuosi mukaanlukien. On myös ollut joskus hakijoita jotka vaan soittavat tai lähettävät sähköpostia erittäin huonolla kieliopilla vieläpä, tämä ei kauheasti työnantajia vakuuta.
Menkää siis mielellään paikanpäälle itse, tai ainakin panostakaa hakemuksiin jos sellaisia vaaditaan. Vanhainkodeista yms. hoitolaitoksista TIEDÄN löytyvän töitä, mutta niihin tulee surullisen vähän hakemuksia. - ELI ORJA-LAMPAILLE
Itsestä kiinni kirjoitti:
Näitä tekstejä lukiessa ei voi välttyä ajatukselta että suurin osa ei OIKEASTI ole hakenut töitä niin aktiivisesti ja monipuolisesti kuin väittävät. Jos ovat, niin silloin on täytynyt itse hakijassa olla vikaa esim. ulkonäkö epäsiisti tai ulosanti huonoa. On toki helpompaa ruikuttaa ettei töitä vaan ole ja syytellä työnantajia kuin myöntää ettei välttämättä itse olekaan ihanteellisin työnhakija. Pienillä paikkakunnilla työnhaku on varmasti vaikeampaa, mutta isommilla niitä on varmasti sanottua enemmän!
Itse kesätyöskentelin nuorempana niin siivoajana kuin elintarvikekaupoissa, aina sai töitä kun meni vaan reippaasti itse paikan päälle kysymään ja antoi näin itsestään hyvän ja motivoituneen kuvan.
Työskentelen nykyään hoitoalalla, ja toisinaan saattaa olla ettei meiltä ole kyselty kesätöitä lainkaan, tämä vuosi mukaanlukien. On myös ollut joskus hakijoita jotka vaan soittavat tai lähettävät sähköpostia erittäin huonolla kieliopilla vieläpä, tämä ei kauheasti työnantajia vakuuta.
Menkää siis mielellään paikanpäälle itse, tai ainakin panostakaa hakemuksiin jos sellaisia vaaditaan. Vanhainkodeista yms. hoitolaitoksista TIEDÄN löytyvän töitä, mutta niihin tulee surullisen vähän hakemuksia.Jep Oulussa ainakin tarvisee kauppiksen tutkinon että pääsee hyllyjä siivoon varastolle. Todellakin olen aktiivinen mutta olen lähinnä ali- tai ylikoulutettu voidakseni saada edes hyllynsiivoushommia. Se on ihan sama jonku suorittajahoitsun tulla mulle lässyttään kuinka muka on aina töitä
. Meneppä ite ilman hoitoalan tutkintoa hakeutuun vanhainkotiin hanttihommiin ei taida onnistua. ( Ainiin se ei ole mahdollista kun sulla on siihen se tutkinto ..)
Hoitsuilla on työvoimasta puute mutta ilman alan tutkintoja ei sinne ole mitään asiaa. Ei kohta ole tutkinnollakaan. Muta hoitsut saa määkyä siellä "palkka kuopassaan" ihan ite kaikkea ei voi saada palkankorotusta ja lisää työvoimaa. On tehtävä valintoja ja te valissitte lisäliksat.
Ja toisekseen kaikki ei ole niin aivottomia että menee jonkun arvostan.fi sivuston propagandaan mukaan. Muka arvostetusta ammatista, jossa saa tappaa itsensä paskassa työssä. Kannattaisi herätä huomaamaan että kuka on orja, voisit huomata että sossupummi ei olekaan se idoootti, kelvoton ja tyhmä jota syyttää omasta ahdingosta. Syyllinen taitaa löytyä kun peiliin katsot. - hoitsujen puolesta
ELI ORJA-LAMPAILLE kirjoitti:
Jep Oulussa ainakin tarvisee kauppiksen tutkinon että pääsee hyllyjä siivoon varastolle. Todellakin olen aktiivinen mutta olen lähinnä ali- tai ylikoulutettu voidakseni saada edes hyllynsiivoushommia. Se on ihan sama jonku suorittajahoitsun tulla mulle lässyttään kuinka muka on aina töitä
. Meneppä ite ilman hoitoalan tutkintoa hakeutuun vanhainkotiin hanttihommiin ei taida onnistua. ( Ainiin se ei ole mahdollista kun sulla on siihen se tutkinto ..)
Hoitsuilla on työvoimasta puute mutta ilman alan tutkintoja ei sinne ole mitään asiaa. Ei kohta ole tutkinnollakaan. Muta hoitsut saa määkyä siellä "palkka kuopassaan" ihan ite kaikkea ei voi saada palkankorotusta ja lisää työvoimaa. On tehtävä valintoja ja te valissitte lisäliksat.
Ja toisekseen kaikki ei ole niin aivottomia että menee jonkun arvostan.fi sivuston propagandaan mukaan. Muka arvostetusta ammatista, jossa saa tappaa itsensä paskassa työssä. Kannattaisi herätä huomaamaan että kuka on orja, voisit huomata että sossupummi ei olekaan se idoootti, kelvoton ja tyhmä jota syyttää omasta ahdingosta. Syyllinen taitaa löytyä kun peiliin katsot.Mitä oikein höliset? Ylläoleva hoitsu antoi vinkkejä työnhakuun, eikä valittanut palkkakuopastaan. Mutta ilmeisesti kuulut niihin joille luetun ymmärtäminen on ylivoimaista.
Eikä pidä paikkaansa että tarvitset tutkinnon hoitoalalle kesätöitä varten, itsekin olen ollut kolmena kesänä vanhainkodissa ja ikää 23, enkä ole todellakaan alaa ikinä opiskellut vaikka siitä pidänkin. Mitään isompia hoidollisia toimenpiteitä en tietenkään saa tehdä ilman tutkintoa, mutta ainakin vanhankodeissa riittää muita töitä paljon.
Toisekseen osoitit tietämättömyytesi moittimalla hoitajien palkkakuoppaa heidän omista valinnoistaan. Hoitajat eivät suinkaan ole valinneet lisäliksaa työvoiman sijaan (heiltä ei moisia edes kysyttäisi), eivätkä ne palkankorotukset koskeneet edelleenkään kuin TEHYyn kuuluvia sairaanhoitajia, joita on hoitajista todella pieni prosentuaalinen määrä. Korotuksen ulkopuolelle siis jäivät kaikki ei-TEHYläiset ja ei-sairaanhoitajat, eli lähihoitajat, perushoitajat yms. Syy palkkakuoppaan ei muuten ole hoitajissa itsessään, vaan sinunlaisissa ihmisissä jotka eivät osaa arvostaa tärkeää työtä.
Mikäli työnhakijalla on tuollainen asenne kuin ELI ORJA-LAMPAILLE-kirjoittajalla, ei mikään ihme ettei töitä löydy! Suotta siellä katkeruuttasi valitat rehellistä työtä tekeville, kun et itse ilmeisesti ole muu kuin arvoton sosiaalipummi, jolla ei ole halujakaan tehdä mitään tilannettaan muuttaakseen. Katso peiliin ja lakkaa valittamasta. Elämä on valintoja. - Hoitsu myös
hoitsujen puolesta kirjoitti:
Mitä oikein höliset? Ylläoleva hoitsu antoi vinkkejä työnhakuun, eikä valittanut palkkakuopastaan. Mutta ilmeisesti kuulut niihin joille luetun ymmärtäminen on ylivoimaista.
Eikä pidä paikkaansa että tarvitset tutkinnon hoitoalalle kesätöitä varten, itsekin olen ollut kolmena kesänä vanhainkodissa ja ikää 23, enkä ole todellakaan alaa ikinä opiskellut vaikka siitä pidänkin. Mitään isompia hoidollisia toimenpiteitä en tietenkään saa tehdä ilman tutkintoa, mutta ainakin vanhankodeissa riittää muita töitä paljon.
Toisekseen osoitit tietämättömyytesi moittimalla hoitajien palkkakuoppaa heidän omista valinnoistaan. Hoitajat eivät suinkaan ole valinneet lisäliksaa työvoiman sijaan (heiltä ei moisia edes kysyttäisi), eivätkä ne palkankorotukset koskeneet edelleenkään kuin TEHYyn kuuluvia sairaanhoitajia, joita on hoitajista todella pieni prosentuaalinen määrä. Korotuksen ulkopuolelle siis jäivät kaikki ei-TEHYläiset ja ei-sairaanhoitajat, eli lähihoitajat, perushoitajat yms. Syy palkkakuoppaan ei muuten ole hoitajissa itsessään, vaan sinunlaisissa ihmisissä jotka eivät osaa arvostaa tärkeää työtä.
Mikäli työnhakijalla on tuollainen asenne kuin ELI ORJA-LAMPAILLE-kirjoittajalla, ei mikään ihme ettei töitä löydy! Suotta siellä katkeruuttasi valitat rehellistä työtä tekeville, kun et itse ilmeisesti ole muu kuin arvoton sosiaalipummi, jolla ei ole halujakaan tehdä mitään tilannettaan muuttaakseen. Katso peiliin ja lakkaa valittamasta. Elämä on valintoja.Hoitajien puolesta..
Taidat sortua ylpeilyyn vain kuinka?
- Töyt
Niin kauan kun on "ei-alkuperäisiä-suomalaisia" taksikuskeina ni kuulemma pääsee taksia ajamaan. Saattaa joku firman omistaja jopa maksaa ne kurssit jos sulla vaan on ajokortti suoritettu, pitää olla myös 2 vaihe suoritettuna eli se ihan kunnon kortti. En tiedä millä paikkakunnalla asut mutta pääkaupunkiseudulla on satunnaisesti Järjestyksenvalvojan hommia tarjolla, KAIKKI järjestyksenvalvojatkaan ei ole niitä sikoja vaan asiakaspalvelijoita. Ne hommat on vaan ihmisten opastamista ja jotain jalkapallopelissä lippujen repimistä. Ne idiootti JV:t on sitten erikseen.
- helunak
Älä menetä uskoasi ja järkeäsi! Syy työttömyyteesi ei ole sinun, vaan tämän synkän taloustilanteen ja rakennemuutoksen, jossa sinä ja ikätoverisi olette vähiten kiinnostavia työmarkkinoilla. Se on täysin absurdia, sillä teidän ikäluokkanne olisi parasta homman kuin hommaan. Nuorisotyöttömyys-% on nyt 25 %, mikä on tosi kova luku. Että on sulla kavereita. Monet teistä ei ole niin vahvoja kuin sinä, olet päässyt opiskelun kautta kunnollisen elämän putkeen. Hyvä sinä! Ne jotka eivät ole päässeet, heiluvat tuolla jossain päämäärättöminä ja tukka täynnä. Kun sitä sekoilu -elämää on viettänyt muutaman vuoden, sieltä on vaikea tehdä paluuta. Huolestuttavaa Suomen kannalta.
Vaikka rahattomuus on todella kypsää ja laittaa hermot tiukalle, niin ajattele, että se on väliaikaista. Ja että monet ennen sinua ovat joutuneet kärvistelemään samaan tyyliin. Ihmisestä riippuu, tarttuuko siinä jotain oppia mukaan. Vaikeuksien kautta voittoon on aika yksinkertainen resepti, mutta kun sitä itse joutuu toteuttamaan, niin.... Uskon kuitenkin, että sinunkaltaisesi pärjäävät kärsivällisyydellä ja periksiantamattomuudella.
Varmasti saat työtä vielä jossain vaiheessa elämääsi, mutta et välttämättä tänä vuonna. Älä siitä kuitenkaan masennu. Elät parasta aikaa elämässäsi. Pysy mieleltäsi avoimena ja pidä itsesi "työmarkkinakelpoisena" (= älä ala sekoilla) ja ole kärsivällinen. Haastattelukutsuja ei kannata odottaa, kun satoja muitakin pyrkii yhteen hommaan. Kannattaa soitella hakemustensa perään, aikansa saa siinäkin kulumaan ja oppii puhelinasiointia (kaikkea pitää opetella).
Ja jos et tule toimeen opintorahoilla ja -lainoilla, niin soitat välittömästi kaupunkisi toimeentulo-osastolle ja haet toimeentulotukea. Älä viivyttele sen asian kanssa. Se raha kuuluu sinulle siinä missä muillekin rahattomille. Suorastaan ilomielin maksan veroistani toimeentulotukea kaltaisellesi kunnolliselle opiskelijalle, joka ei ole halustaan huolimatta löytänyt duunia. Koska tiedän, että se raha maksaa itsensä takaisin muutaman vuoden kuluttua. Sinunkaltaisiin kannattaa investoida.
Älä siis menetä itsetuntoasi duunien takia; takaan, että tulevaisuudessa kaipailet vapaata, jota sinulla nyt on. Kehitä itseäsi ja tsemppiä!!!! - Kysyppä
Koululta kannattaa kysyä jos on ammattikoulussa tai jossain korkeemman asteen koulussa vaikka ei palkkaa sais niin saa ainkin opintotuet ensimmäiseltä kesältä ja opettajilla useasti on kontakteja joita kannattaa käyttää hyödyksi.
- desa
Oletko yrittänyt hakea työpaikkoihin, joissa olit työharjoittelussa? Työpaikat ottaa mielellään töihin henkilöitä, joista on aiempaa kokemusta: tuntevat talon tavat eli ei mene aikaa opetteluun ja toisekseen tiedetään että on hyvä työntekijä (tietysti sillä oletuksella että on hoitanut hommansa hyvin ja siten jättänyt hyvän kuvan työnantajalle).
Itse olen töissä viheralan yrityksessä ammattitehtävissä ja pääsen myös vaikuttamaan siihen ketä töihin otetaan. Yleensä suositaan sellaisia, jotka ovat olleet aikaisemmin, mutta poikkeuksena on henkilöt, joihin ei syystä tai toisesta ole oltu tyytyväisiä. Tyypillisimmät syyt valitsematta jättämiseen on huono asenne ja motivaatio työtä/työkavereita kohtaan sekä sellainen yleinen velttoilu. Sitten on työntekijöitä, joille ei tunnu vaan oppi menevän perille tai ollaan muuten vaan huolimattomia, ne tarvitsevat jatkuvaa ohjausta ja jälkiä joutuu silti itse paikkailemaan perässä. Vähäpätöisimmältäkin tuntuvassa harjottelussa tai työelämään tutustumisjaksossa kannattaa siis muistaa, että se kuva minkä siinä itsestään antaa, joko edesauttaa tai estää työnsaantia kyseisessä yrityksessä jatkossa. Kannattaa myös muistaa että muutkin työntekijät tarkkailee harjottelijoiden ja kesätyöntekijöiden tekemisiä ja raportoi niistä eteenpäin, vain esimiehen edessä päteminen ei siis riitä.
Hakemukseen kannattaa jo panostaa, jotta pääsee edes haastatteluun, kertoa miksi sopisit juuri siihen työpaikkaan ja haastattelussa olla reipas. Haastattelijalle pitää tulla kuva, että sovit porukkaan ja hoidat tehtäväsi tunnollisesti.
Onnea työnhakuun! - .
http://riikkasoyring.blogit.uusisuomi.fi/2010/04/03/ydinvoima-tunkee-luihin-ja-ytimiin-osa-12/
Adrian Salbuchi siitä miten maailmanhallinto pyritään runnomaan läpi?
Lisätietoja englanninkieltä taitaville.
Salbuchi's 10-point transitional triggers for world government:
Salbuchin 10-kohdan muutostekijät maailmanhallinnon suuntaan.
1. Financial collapse - requiring creation of a world currency and financial system.
Rahoitusromahdus - johon vetoamalla meille yritetään myydä maailman yhteisvaluuttaa ja maailmanlaajuista talousjärjestelmää
2. Economic collapse.
Talousromahdus
3. Huge social unrest.
Väestön suurmielenosoituksia ja yleislakkoja
4. Virus pandemics - corporate-created, requiring use of vaccines and RFID chips.
Viruspandemiat - lääkeyhtiöiden tuottamia, kylkiäisinä rokotteita ja mikrosiruja.
5. Global warming - world taxation, reduced standards of living.
Väitetty globaali lämpeneminen, maailmanlaajuinen CO2-verotus, kehnommat elinolosuhteet
6. Another super 9/11 - false-flag from US/UK/Israeli intelligence.
Uusi entistä isompi "9/11 tapahtuma" jonka takana on USA/Iso-Britannia ja Israel. (ja jälleen tapahtumasta syytetään syyttömiä tahoja)
7. War in the Middle East.
Uusi sota Lähi-Idässä
8. Nuclear accident requiring world government control of all nuclear materials/weapons.
Ydinvoimaonnettomuus johon viittaamalla esitetään maailmanlaajuista ydinvoima ja -ase valvontaa.
9. Possible assassination of major world leader.
Mahdollisesti jonkun suurvallan johtajan murhauttaminen
10. Destruction of "terrorist" nations.
Väitettyjen "terrorismivaltioiden" tuho
HUOM: KOHTA 8.
http://talousdemokratia.blogspot.com/2010/03/adrian-salbuchi-siita-miten.html
Rakentajat kertovat Olkiluodon ongelmista. OLKILUOTO=POMMI!
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Rakentajat kertovat Olkiluodon ongelmista/1135252524882
Syöpävuori - loppusijoitusalueen kallion laadusta
Ydinjätteen loppusijoitushanke on kuin tehty vuotamaan heti! Kun alunperin valittiin 100 sijaintia ydinjätehaudalle, niin Olkiluoto oli sijalla 101.
http://www.youtube.com/user/Styrgefilmi#p/u/11/H56_rtQezrM
Ranskan ydinjäteskandaali
Ranskalainen dokumentti suomeksi tekstitettynä. Aluksi tiivistelmä tulevasta.
http://www.youtube.com/watch?v=oHvnmcaOnCU&feature=PlayList&p=FEA8C461888926C4&playnext_from=PL&playnext=1&index=43
Hyvää luettavaa:
http://nwohavaintoja.blogspot.com/
http://talousdemokratia.blogspot.com/
http://nwo.11syyskuu.net/ - sgdsfgsdg
Kyllä ulosannissa täytyy olla jotain vikaa jos ei saa nuorena töitä/kesätöitä... Itse olen 25-vuotias AMK:sta valmistunut ja vakituiseen työhön siirtynyt.
16-17 vuotiaana sain ensimmäiset pari työpaikkaa pelkästään sähköpostin välityksellä ja 23-vuotiaana sain työpaikan pelkän puhelun perusteella, joten edes pelkkä erikoinen ulkonäkö/pukeutuminen ei voi olla syynä siihen ettei saisi töitä. Kaikki nämä opiskeluaikana tekemäni työt kuten erilaiset autonkuljettajien ja myyjän/varastoapulaisen hommat ovat sellaisia, että niitä löytyy joka kaupungista. Nykyistä vakituista työtäni ja yhtä kesätyöpaikkaa lukuunottamtta en ole koskaa hakenut mihinkään paikkaan, minkään ilmoituksen perusteella. Sen sijaan olen ollut sähköpostilla tai puhelimitse yhteydessä ja kertonut haluavani tulla heille töihin.
Olin opiskeluajat eli vajaan kymmenen vuoden aikana vajaassa kymmenessä eri työpaikassa ja kun niistä kaikista oli selkeät työtodistukset ja suosittelijat, oli se valtava etu pyrkiessä valmistumisen jälkeen oikeaan työelämään. Jopa pahimmassa taantumassa ei ollut ongelmia löytää vakituista työpaikkaa, kun meni vaan rohkeasti halumiinsa yrityksiin ja kertoi kuka on, löi paperit eteen ja kertoi mitä on tehnyt sekä ilmoitti haluavansa heille töihin.
Työpaikan hankkiminen on vähän kun naisen iskeminen, jos et usko itseesi ja asiaasi, niin kukaan ei ole kiinnostunut... Jos tiedät mitä haluat ja aidosti näytät sen, pääset jossain tapauksessa aivan varmasti päämäärääsi.- ...
Itse olen nyt kolmikymppinen ja olen elänyt 90-l. laman ja nyt taas sama uudelleen. Lukioikäisenä tuolloin 90-l. ei saanut edes siivoustöitä ellei ollut kokemusta. Ainoat paikat, joita sai olivat puhelinmyyntiä rahanpesufirmoissa pelkällä provikalla. Tein todella paljon hakemuksia, mutta koska ei ollut suhteita niin ei saanut mitään avustavia konttoritöitä tms. Nyt kymmenen vuoden päästä minulla on takana lähes 10 vuotta siivousalan kokemusta, kaksi ammatillista tutkintoa, ylioppilaslakki ja toivottavasti myös tulevaisuudessa maisterinpaperit.
Voin kyllä sanoa, että vaikka olen tehnyt kaikenlaisia töitä (silloin kun ei ole ollut lama, niitä töitä on saanut ilman kokemusta ja suhteita) ja nyt olen tehnyt ainakin yli 200 hakemusta ja ainoa työpaikka, jonka sain, niin olen aivan ylikoulutettu siihen (työ, jota olen luonnollisesti tehnyt aikaisemmin) ja palkka on luonnollisesti aivan reilusti alle koulutukseni. Normaalissa taloustilanteessa kun olen tehnyt hakemuksen, niin on kutsuttu samantien haastatteluun suunnilleen samana päivänä tai seuraavana päivänä ja yleensä saanut sen työpaikan. Edes puhelinhaastattelijaksi minua ei palkattu (okei, olen ylikoulutettu tuohon selkeästi) ja haastattelija ajatteli, että en osaa olla sinut puhelimen kanssa (vaikka oikeasti omaan puhelinkokemusta ja paljon)...
Tällä kirjoituksella haluan vain korostaa sitä, että tosiaan ulosannilla ei välttämättä ole mitään yhteyttä saako töitä vai ei, vaan taloussuhdanteella, kokemuksella ja SUHTEILLA.
- Jakustan
Joo tuttua on tuo tunne, ettei mistään töitä löydy eikä mihinkään tahdo kelvata. En sano tätä lannistaakseni, mutta lähentelen itse kolmeakymppiä, olen tehnyt monenlaista duunia, ja tämänhetkinen työni on vasta toinen, siis TOINEN työpaikka niistä kaikista paikoista johon olen päässyt ilman suhteita ja tuttuja.
Joten siis, kysele kaikki tutut röyhkeästi läpi; missä ovat olleet töissä, kehen ottaa yhteyttä, saako mainita nimen (siis sen tutun nimen;)) ja isommissa kaupungeissa nuo rekrytointifirmat - varamiespalvelut ja muut - on hyvä myös soittaa läpi tai käydä paikan päällä. Olen itse elänyt yhden kesän heidän keikoillaan; säästöön ei jäänyt mitään ja jouduin nostamaan myös opintotukia, mutta sain kuitenkin sinniteltyä kesän läpi.
Kysy työharjoittelupaikoista suosittelijoita, se voi auttaa myös.
Älä välitä, jos joku sanoo että "kyllä töitä löytyy jos tosisssaan haluaa", koska ei se ihan aina niin mene.
Tsemppiä! - tsemppii
Heii TUO ei mitään uutta suhteet pelaa.Mene suoraan firman pömon luo.Älä odota soitttoja.onnee vaan työn hakuun
- sähkönmyyjä
itseolen kanssa 21vuotias ja työkokematon sain puhmyyynnistä vakkarityön itelleni kun tarpeeks yritin, muista jos jäät työttömäksi sinulla on oikeus sosiaali turvaan ota yhteyttä lähimpään sosiaalitoimistoon ja kuulustele asiaa sieltä
- työnantaja Åke
Minulla käy paljon nuoria työpaikkahaastattelussa. Osa tulee hattu päässä, purkka suussa tai käyttää ilmaisuja mulle ja sulle, yes tms. Osalla näkyy tatskat, vaatteet ovat likaisia tai vaatteet ovat erikoiset. Käden puristus voi olla liian heikko tai käytöstavat puuttuvat.
Tässä vasta muutamia esimerkkejä, mitkä seikat vaikuttavat negatiivisesti. Nytkin meillä on haku päällä, mutta kunnollisia henkilöitä ei löydy. Jos omaa jonkin yllämainitun ominaisuuden, niin en todellakaan palkkaa henkilöä. Riski on iso, koska jos henkilö käyttäytyy huonosti, niin firman maine kärsii. Menetetty asiakas on kallis saada takaisin. Samoin irtisanominen on todella vaikeaa. Joten jos olen epävarma, niin en palkkaa ketään ja teetän duunit mielummin ylitöillä olemassa olevalla henkilökunnalla.- ei jaksais
Entä jos ei pääse edes haastatteluun asti? Täytän tänä vuonna 21 vuotta, eikä minulla ole laisinkaan työkokemusta, sillä kukaan ei ole huolinut minua. Totta kai se näyttää huonolta työhakemuksessa, kun ei ole mitään työkokemusta, joten en ole koskaan päässyt edes haastatteluun saakka. Olen kyllä reipas ja siisti, enkä omaa mitään noista mainitsemistasi piirteistä. Joten pitäisikö minun sitten mennä kyselemään paikan päälle onko töitä? Ainoa miinus luonteessani on vain ujous, minua oikeasti pelottaa mennä kyselemään töitä, mutta eipä ole noin kirjallisenakaan mitään tullut...
- ...
Olen ollut työnhakijana monessa erilaisessa firmassa. Osa haastattelijoista on pukeutunut aivan ala-arvoisesti, vanhat farkut, virttynyt neule ja likaiset lenkkarit, osalla haastattelijoista on ollut liian heikko kädenpuristus, toiset taas kyselevät kaikenlaisia mauttomuuksia lapsentekoaikeista poikaystäviin, osa on jopa haastattelun aikana hyväillyt omia reisiään tai muuta vartalon osaa. Osa haastattelijoista taas on suhtautunut kovin ylimielisesti ja koppavasti hakijaan, toiset taas lupaavat soittaa, mutta soittoapa ei koskaan kuulu, osa haastattlijoista on ollut tunnin myöhässä, osa taas sopinut tapaamisensa päällekkäin ja osa taas vähättelee hakijan osaamisia tms.
- pellolla 3 kesää..
No niin ja kuinka moni ilman kesätyöpaikkaa jäänyt on hakenut marjanpoimintaan? Juu tiedän paska työ, mutta rahaa saa. Sitä hommaa tässä maassa riittää. Ja kyllä ulkomaalaiset tekee sen. Miksi? Koska eivät ole niin nirsoja! Ja juu myös siksi että ne on parempia työntekijöitä. Toki heitä on myös helpompi huijata... Mutta on myös paljon kunnollisa tiloja.
Aiempaa työkokemusta ei tarvita. Urakkapalkalla se on ihan itsestöä kiinni paljonko tienaa. Tilat järjestää majoituksen, koska yleensänhän ne sijaitsee hankalien kulkuyhteyksin päässä. Työpaikkoja tuskin on auki missään, koska työvoima hankitaan ulkomailta. Mutta soittelemalla suoraan tilalle töitä kyllä yleensä löytyy. Täytyy vaan antaa tarpeeksi motivoitunut asenne itsestään, koska työ on kovaa ja ulkomaalaisilla hyvä motivaatio (kotimaassa 5 lasta eleätettävänä jne...). Ja koska herran tertut on pilannu suomalaisten maineen menemällä porukoitten pakottama pellolle leikkimään mansikka sotaa...
Että eikun vaan puhelinluettelosta tiloja ehtimään! - työttömyys
Et ole hankkinut ammattia? Kuulostaa ettet olisi hankkinu ammattia? Miksi?
Sitä se on. Et ole ensimmäinen etkä varmaan viimeinen.- Et oo
orja ensimmäinen etkä viimeinen. Katsokaa Zeitgeist 1 ja zeitgeist 2 netistä ja herätkää.
- kekekekekekejee
et sinä rahattomana ole vaikka et töitä saisikaan. jätät vain hyvissä ajoin toukokuussa toimeentulotukihakemuksen paikkakuntasi sosiaalitoimistoon, muista kaikki liitteet mukaan. kaikki opiskelijat suomessa saavat kesä-ajalta toimeentulotukea, jos ei ole töitä eikä opiskeluja.
- pavellin
Siinäkin se hauska puoli että täytyy olla nostanut opintolainaa että edes harkitaan. Tietty jos ei ole enään tukikuukausia eikä lainaa saa niin sitten ehkä.
- Taksilla tuopille
mutta onneksi KELA elättää meitä näkörajoitteisia ihmisiä ja tarjoaa tukeaan.
Ei mitään huonoa, ettei jotain hyvääkin. - ei töitä...
Nykyään tuntuu että ei pääse töihin ku suhteilla. Itekkään en oo ikinä päässyt töihin vaikka olen hakenut vaikka mihin paskahommaan (mm.navettoihin, kettutarhoille, mansikanpoiminta). Ainut työpaikka mihin olen päässyt niin isän kettutarhalle, ja sitäkin työtä tehnyt käytännössä ilmaiseksi.
- kettutyttö täällä
Sinähän perit aikanaan sen isäsi kettutarhan. Sehän on hyvä että olet perehtynyt siihen työhön jo.
- kainuu25
Tilanne alkaa olla aika saatanan katastrofaalinen... pari vuotta menny nyt että töitä on vain muutama vuosi vuodesta. Tätä ennen olin aina töissä kaikki kesätkin ylä-asteelta asti. Ala vaan on semmoinen missä ei vakituisia töitä olekkaan.
Nyt siellä töissä saa olla ne joilla on penskat kotoa jo lähteny ja asuntolainat maksettu.
On siinä minun mukava asuntolainaa maksella perhettäkin sen verran että nekin pitäisi elättää.
Kainuussa asuu n. 85000 ihmistä ja avoimia työpaikkoja n.70kpl eikä yksikään ole lähelläkään omaa alaani.
Ja työvoimatoimisto vaan osoittaa kurssi paikkoja niistäkään ei todellakaan ole vit...kaan hyötyä. Pitääkö täältä muuttaa etelä suomeen vai onko tilanne siellä sen parempi? Täällä työn antajat suurimmaksi osaksi ihan mulkkuja mitkä vaan yrittää kusettaa joka käänteessä saadakseen isompaa voittoa. esim koe ajan jälkeen jo valmiiksi paskaa palkkaa ei tarvi nostaa (vaikka niin sovittiin työ haastattelussa) ku jonossa tulijoita on tilalle... taas koe ajaksi.- Ruotsista....
Kannattaa muuttaa Ruotsiin tai Norjaan töihin. Täällä Ruotsissa on paljon väkeä kainuusta. Tervetuloa joukkoomme . Töitäkin löytyy täältä.
- kainuu 25
Ruotsista.... kirjoitti:
Kannattaa muuttaa Ruotsiin tai Norjaan töihin. Täällä Ruotsissa on paljon väkeä kainuusta. Tervetuloa joukkoomme . Töitäkin löytyy täältä.
Sanaakaa en ruotsia osaa mutta mielenkiinnosta... miten olet pärjänny siellä? tuleeko ns. koti ikävää? Minkä alan hommia teet? veitkö perhettä mennessäsi... jos niin miten ne on sopeutunu? ja mitä kautta sieltä kannattaa töitä katella?
Pari hakemusta laitoin eilen vetämään... mut palkka näyttäis tippuvan roimasti aiempiin töihin verrattuna jos edes saan edes koko työtä.
- yht. kun. kelvoton
Tänä päivänä on tilanne sairas monen muunkin ihmisen kohdalla -jopa aikuisten kohdalla.
Tässä esimerkki:
koulutus jopa Filosofian maisteri, ollut viimeisimmässä yöpaikassa yli 10 vuotta , ns julkisella sektorilla. Työhistoria virheetön:
Kuitenkin kuntayhtymä antoi potkut. Ja näin sitten kuitenkin saatetaan jälkikäteen palkata sivutoimiseksi - joka tarkoittaa sitä että kaikki ansaitut virkavuodet on menetetty -samoin työterveydenhuolto -samoin kaikki muutkin ns. edut.
Ja palkka tulee vain tehdyistä työtunneista, ei mistään muusta , eikä tietenkään enää ole mitään ns palkallisia lomia.
Ja se ammatti jossa näin kohdellaan i´hmsiä on : OPETTAJA.
Usko vaan - totta joka sana. - vaahtokarkkipusu
olen opiskelija ja onneksi saanut töitä soskun kautta opiskelija työn välityksestä, opiskelijoille tarkotettua työtä KAUPUNGIN paikoista, 800e kuukausi palkka, eli tosi vähän, mut opiskelijoidne töytyy ottaa mitä vastaan tulee. tosi epätoivoista työsaanti! jos ei ole suhteita ni toivoo ei ole paljoo taas saa itkua vääntäen rukoilla et töitä saisi jostain. =(((
huom soskusta saat enemmän rahaa kesällä kuin opiskeluaikanasi! saan soskusta kesällä abaut 200e enemmän rahaa kuin silloin kun opiskelen normaallisti.- pavellin
Onko tukikuukausia jäljellä ja missä koulutuksessa olet? Oletko nostanut lainaa?
tuntuu että joku mättää..
- Talonrakentaja8778
Kuulostaa korvaani erittäin oudolta, ettäei ole ollut missään töissä 21v. ikään saakka. Itse olen ollut rakennusalalla töissä kaikki lomat mitä minulla koulu aikaan oli. Nyt olen 22v. eikä ole tarvinnut olla ikinä työttömänä.
Olen ollut useassa eri firmassa töissä, enkä yleensä edes itse kysele töitä vaan työnantajat nykyisin pyytää töihin. Paikka on vaihtunut aina sinne missä on meksettu kovempaa palkkaa.
Kaikki tämä on kiinni siitää, että koulu aikaan meni töihin hiihto, kesä yms. lomilla, vaikka viikoksi jos ei töitä/lomaa enempää ollut, silloin sai kokemusta sekä suhteita firmoihin. Yleensä palkataan mies joka on ollut jo aiemmin töissä, vaikka sen viikon pätkän, silloin tiedetään millainen tekijä on tulossa töihin. On myös oltava AHKERA ja tehdä niin PITKÄÄ PÄIVÄÄ kuin saa. On aina muistettava se että oma PALKKA ON TIENATTAVA itselle, toinen pomolle, kolmas verottajalle.
Totta on myös se että, kaikilla aloilla ei töitä saa niin helposti, varsinkin jos on käymässä lukiota tai yliopistoa niin on työpaikat kivenkolossa. Se on vaan niin, että lakkipäät tekevät oman alan hommia vasta silloin kun ovat valmistuneet jos senkään jälkeen. Rakennuksella ym. ammattialoilla tottakai ammatin opiskelijat pääsevät helpommin töihin kuin ns. ulkopuoliset opiskelijat.
Mutta ei siinä mitään kyllä niitä töitä kannattaa aina kysellä ja eritoten mennä HENKILÖKOHTAISESTI kysymään.
Itsellä pitkästä aikaa vaihtuu työpaikka. 9kk sitten vaihtui viimeksi. - Pöö21
Varastele kesämökkejä
- lamasta lamaan
Minulta kysyttiin eräässä työhaastattelussa: "miten olet onnistunut pysymään työttömänä..." Kerroin,että olen kouluttautunut valitettavasti ns. marginaali-alalle,jolta on ollut vaikeaa löytää työtä varsinkin lama-aikana( huom. edellinen lama 90-luvulla).Olen tietotekniikan inssi (harvinainen erikoistumisala) ja trukinkuljettaja/varastomies ja vaikka mitä koulutuksia...Nyt on jo taas vuosia kestävä lama-kausi.Pääsin ko. firmaan loppujenlopuksi trukinkuljettajaksi 6kk:ksi ja nyt jälleen työttömänä ko. firman taloudellisten vaikeuksien vuoksi...
- Ei ole vaikeaa
Pikkuveljeni eka vuoden teekkari sai viisi tarjousta kesätyöpaikoista. Valitsi varmaankin parhaan... Hyvä käytös, tekevä olemus, työhistoria, työtodistukset, valmius tehdä työtä hankalinakin aikoina (kuten esim. juhannus). Työhaastattelussa kättelee, sanoo päivää, lakki pois päästä, kiitos, jne. hyvät tavat komistavat.
- Nuoren ääni
On se kumma kun mistään ei löydä töitä. Olen joka kesä ollut hommissa (6 kesänä), mutta nyt tällä kertaa taitaa sossun luukut kutsua. Alan saamaan tarpeekseni tästä koko työnhausta. Ottaa päähän kun jotkut tyypit tulee juttelee "aijaa, sä et päässy töihi, et tainnu olla kovin ahkera hakija? No mä pääsin onneks tänne kun iskän firma tartti vähän työntekijöitä..." aargh
Nyt tämä menee ihan väärällä tavalla. En kestä katsoa miltä Suomen tilanne näyttää 10 vuoden päästä. Toivottavasti masennus ei saa yliotetta. Tähän on tultava loppu!
Jos minä saisin päättää niin uudistaisin koko kesätyösysteemin. Jakaisin kaikki työpaikat tasan nuorten kesken! Jos joku nuori ei saisi tänä vuonna kesätöitä, hän olisi varmasti ensi kesänä hommissa. - ilmankos sua pännii
Tiedän että olet kuullut aika useasti tämän mutta paha paikka.
Mietin tässä myös erästä tuttavaani jolla on myös samanlaisia ongelmia vaikka on nuori, innokas ja aktiivinen. Olikin voisi sanoa kerta hän koitti tasapainoilla valtion ehdoilla ja saikin pidettyä elintasonsa elinkelvollisena. Hän ei sentään muuttanut työn perässä muihin kaupunkeihin sillä sitä hän kuvailisi suurimpana virheenä minkä olisi voinut tehdä.
Hän joutui lopettamaan opiskelunsa kahdesti. Oli kuulemma kivempi syödä vähä kuin opiskella veitsi kurkulla. Hän siis irtaantui täysin yhteiskunnan pakotteista ja omalla päättäväisyydellään sai pidettyä elintasonsa. Työelämässä ajatellaan hänen olevan ulkopuolinen luuseri joka ei saa mitään aikaiseksi mutta hänelle jäi onneksi tuttavat ja kaverit, jotka luottavat häneen vieläkin. Koko elämä ilman töitä ei kenellekkään raposaa ole.
Pakostakin alkaa miettimään että onko tyypit oikeasti luokiteltu vai kuka sen päättää kenelle työtä tarjotaan.
Tässä tapauksessa arvio on aika tyly.- piaaurora
itekin oon kohta 20v enkä oo koskaan missään töissä ollut. Työharjoittelussa kylläkin, mutta siinä se onkin.
Olen luonteeltani vaan niin himo-ujo, että työnantajat käännyttävät mut heti kotia. Minkäs sitä luonteelleen mahtaa? Taidan jäädä sairaus eläkkeelle, sanon että mulla on niin paha ujous ja masennus, etten pysty mihkään. - tee ongelmalle jotai
piaaurora kirjoitti:
itekin oon kohta 20v enkä oo koskaan missään töissä ollut. Työharjoittelussa kylläkin, mutta siinä se onkin.
Olen luonteeltani vaan niin himo-ujo, että työnantajat käännyttävät mut heti kotia. Minkäs sitä luonteelleen mahtaa? Taidan jäädä sairaus eläkkeelle, sanon että mulla on niin paha ujous ja masennus, etten pysty mihkään.niin olen minäkin ja hain apua.suomessa sitä saa vaikka eka joutuuki jonottaan.että puhumaan vaan asiasta esim.psykologille.elä katkeroidu ja kääriydy siihen asiaan vaan hae apua.ujous voi olla osittain luonteenpiirre mutta liiallisen ujouden saa pois niin että voit työtä tehdä.itse en pystynyt aikoinaan kävelemään yksin missään ihmisten ilmoilla
- ahkera siivooja
voi hyvä ihminen! varsinkin esimmäistä työpaikkaa hakiessa (ja yleensä sen jälkeenkin) työnantaja kastsoo motivaatiota työhösi. jos et soita esim.viikko kaks haastattelun jälkeen perään että todella haluan se työn ja olen valmis tekemään mitä vain ja kysy että joko asiasta on päätetty et kuka paikan saa...niin et varmasti saa työtä.eli elä odota kotona niiden soittoa vaikka ne olisikin sanonut että soittelevat.soita silti niin ne varmistuu että olet aktiivinen.ja eka työstä ei kannata suuria palkkoja odotella,sen varmasti tiesitkin.voit myös perustaa oman toiminimen ja alkaa esim.tekemään kotisiivouksia(jos tiedät siivouksesta) tai kotiavustusta(kaupassa käynti,silitys,tiskaus jne.). eiku yrittämään vaan niin eiköhän sitä työtä joskus saa...ole myös valmis opiskelijana lähtemään toiselle paikkakunnalle töihin(esim. pk-seudulle,missä työtä on helpompi saada). tiedän että se on raivostuttavaa ja työlästä aina sanoa kesäksi kämppä irti ja hakea kesäksi asunto ja sitten taas syksyksi opiskelupaikkakunnalta mutta niin minä tein monta vuotta jotta työllistin itseni. täytyy vain nähdä vaivaa. ja jos rahaa ei ole kesäkuun laskuihin niin ei se opintolainan ottaminen keväällä niin kauheeta ole.se on pieni laina tässä maailmassa. tai sitten menet sosiaalitoimistoon ja sanot että sinulla ei ole ollut tuloja toukokuun alun jälkeen ja he ehkä saattavat myöntää jotain apua.sinne pitää toimittaa lippulappua paljonki mutta se vaiva vaan pitää nähdä.tiedän mitä on olla opiskelija ja etsiä työtä varsinkin kun ei ole ketään kuka ikinä auttais penniäkään rahallisesti. no mut elämä opettaa selviytymään.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462771Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201539Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151016Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57987Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27934En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82913Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898- 80898
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839