tuntityö + pyhät

TIETSSS

Miten asia menee kun olen tuntityöpalkalla, ja kirjoitan muistiin kaikki kuukauden tunnit, ja saan palkkaa sen mukaan. Entä jos on pyhäpäivä joka on normaali vapaapäivä töistä? Saanko laittaa että "olin töissä" vaikka en oikeasti ollut, ja saada palkkaa sen mukaan? Aivan kuin kuukausityöntekijä saa?

3

3014

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työnantaja / tekijä

      Hei

      Et voi laittaa olleesi töissä. Laita tämän päivän kohdalle merkintä arkipyhä.

      Tarkista oman alasi työehtosopimuksesta kuuluuko siitä sinulle arkipyhäkorvaus.Riipuen työehtosopimuksesta ja työsuhteesi pituudesta määritellään tes:sä arkipyhäkorvauksen määrä ja oikeus korvaukseen.

      Mikäli arkiåpyhä ei olisi sinun kohdallasi ollut työpäivä ei siitä tule korvausta.

      • finlex1

        Tarkennus: Itsenäisyyspäivä on poikkeus!

        26.11.1937/388
        Laki itsenäisyyspäivän viettämisestä yleisenä juhla- ja vapaapäivänä 3§

        "Töiden keskeyttämisestä huolimatta on työntekijälle maksettava itsenäisyyspäivältä, jos se muuten olisi ollut työpäivä, täyttä työpäivää vastaava palkka. Jos työtä tehdään päivä-, tunti- tai urakkapalkalla, on palkan saamisen edellytyksenä kuitenkin, että työntekijä on ollut työnantajan työssä yhdenjaksoisesti vähintään kuusi työpäivää lähinnä ennen itsenäisyyspäivää.

        Urakkatyön tekijäksi katsotaan, kun kysymyksessä on ruumiillinen työ, se, joka suoritetun työmäärän perusteella maksettavaa palkkaa vastaan on sitoutunut tekemään toiselle työtä tämän johdon ja valvonnan alaisena ja jota ei siinä ole pidettävä itsenäisenä yrittäjänä.

        Urakkatyöstä lasketaan itsenäisyyspäivän päiväpalkka sen keskimääräisen päiväansion perusteella, mikä työntekijällä on ollut kuuden työpäivän aikana lähinnä ennen itsenäisyyspäivää, tai, jollei tätä perustetta voida käyttää, sen mukaan, mitä samanlainen työntekijä paikkakunnalla samaan aikaan yleensä saa."


        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1937/19370388


    • ootko tarvkuts.

      itse teen keikkatöinä tuntiliksalla, tuottotuntikorvaus. La- lisät ta maksaa, samoin iltalisät alan tessin mukaan- mutta- pyhinä eijoo keikkaa, ellei jokin hälyhomma josta laskuttaakin sitten niin et on varaa ihan pyhälisät maksaa...
      Jos on työssä, velvoite siis, pyhänä, pyhälisä, arkipyhältä.
      Kts. omasta tessistä muut lisät mistä maksetaan.

      Vain ... laittaa olleensa töissä sell. vrk tai aikana jota oikeesti ei tehnyt, sain aloituksesta sen kuvan.
      Ilmoitan itse ta.lle kloajat, pvm, mikä viikonpäivä, tunnit ja huomautukset onko kys. ilta/yö/tms.lisäjuttu tunnit, erkoistyö tms. vai mitäihmeellistä.
      Kullakin ta:lla omat systeemit.
      Minun ta ei maksa its.päiviä tms. ainakaan, kun vain tuottotunnista tulee joko perusliksa, tai lisällä höystetty riippuen minä pv, tai kloaikana tekee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5259
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4715
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3006
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1757
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe