Pysähtyykö reikien kasvu, jos harjaan hampaat?

m19v.

Elikkä helmikuussa tarkistuksessa minulla todettiin 3-4kappaletta reikiä ja viikko sitten minulla piti olla paikkaus aika mutta ne lääkärit sitten kyselivät, että miksi minulle oli varattu tää aika. Ja selitin heille, että minulla on reikiä, jotka pitää paikata.
Noh, minulta otettiin sitten röntgenkuvat ja hampaat tarkastettiin uudelleen.
Hampaita ei paikattu mutta sain kaksi uutta paikkaus aikaa kesäkuun puoleenväliin.
Eli joudun yhteensä n. 4 kuukautta odottamaan paikkausta niin minua huolettaa se, että reijät kasvaa liian isoiksi tänä aikana.

Helmikuun tarkistuksen jälkeen olen kuiteskin ottanut elämäntavaksi sen, että pesen hampaat kahdesti päivässä, koska nyt täysikäisenä noi paikkaukset käy melko kalliiks ja en muutenknaa voi sietää hammaslääkärillä känytiä.
Niin kysymykseni on, että pysähtyykö noitten reikien kasvu nyt, kun minä pidän huolta hampaistani?
Minulla on nimittäin huonoja kokemuksia siitä, kun hampaassa on ollut reikä pitkään ilman paikkausta.
4 vuotta sitten minulla oli hampaassa reikä 8-12 kuukauden ajan, koska minulla oli yksi tarkastusaika jäänyt väliin ja sitten, kun hammasta paikattiin niin hammaslääkärin piti porata niin syvälle, että 1v paikkauksen jälkeen hammas tulehtui ja siihen piti tehdä juurihoito. (Siihen aikaan pesin hampaita harvoin.)

16

5247

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi ei paikattu?

Pieni alkava reikä voi pysähtyä ja jopa remineralisoitua, eli korjaantua kotihoitoa tehostamalla. Syvät hammasluuhun ulottuvat reijät on jokatapauksessa paikattava, mutta ehkä ne eivät suurene enää tuosta nykyisestä, kun peset ahkeraan.

Miksi niitä hampaita ei paikattu, kun menit uudelleen hammaslääkärille tarkastuksen jälkeen?

• unohtui

Piti vielä kysyä... Käytäthän myös hammaslankaa?? Jos et käytä, niin se kannattaa opetella ja ottaa rutiiniksi. Jos ei ihan joka ilta jaksa tai viitsi, niin edes jokatoinen ilta ennen hampaiden pesua. Lankaus vähentää pöpöjä huomattavasti.

• m19v.

"Miksi niitä hampaita ei paikattu, kun menit uudelleen hammaslääkärille tarkastuksen jälkeen?"

Sitä minäkin ihmettelen. Paikkaus hammaslääkärinä oli joku huonosti suomee puhuva ulkomaalainen nii voi olla, että hän oli sössinyt jotain. Tai sitten tarkistuksen tehnyt lääkäri ei ollut välittänyt tietojani. En tiedä. :P
        Tän lisäks mä vielä jouduin odottamaan käytävällä 20 minuuttia yli sovitun ajan niin heillä ei varmaan ollut enää aikaa paikata hampaitani, kun he lopulta kutsuivat minut sisään. :|

Ja olen käyttänyt hammaslankaa.

• noin helposti

Vain pitämällä napostelun kurissa pysyy reijät poissa.

Saat syödä: aamupalan, välipalan ja illallisen. Eli siis lounasta et saa syödä. Yhdistä siis lounas tuohon välipalaan, jos välttämättä tarvit lounaan pysyäksesi hengissä. Ja muista huolellinen purskuttelu joka aterian jälkeen ja myös xylitoli.

• yleensä

syömisen 5-6 kertaa vuorokaudessa reikiintymättä. Eli napostelut makealla eivät ole suositeltuja. Huuhtelu,etenkin xylitolin käyttö ja jopa maidon juonti tai juuston syönti ruokailun jälkeen neutraloivat suun happamuutta eli ehkäisevät reikiä. Hampaat kannattaa harjata kahdesti päivässä ja käyttää hammaslankaa. Näin ehkäistään reikien syntymistä, kiillevaurioiden (alkavien reikien) korjaantumista ja JO OLEMASSA OLEVIEN REIKIEN KASVAMISTA.

• tuo
        yleensä kirjoitti:

syömisen 5-6 kertaa vuorokaudessa reikiintymättä. Eli napostelut makealla eivät ole suositeltuja. Huuhtelu,etenkin xylitolin käyttö ja jopa maidon juonti tai juuston syönti ruokailun jälkeen neutraloivat suun happamuutta eli ehkäisevät reikiä. Hampaat kannattaa harjata kahdesti päivässä ja käyttää hammaslankaa. Näin ehkäistään reikien syntymistä, kiillevaurioiden (alkavien reikien) korjaantumista ja JO OLEMASSA OLEVIEN REIKIEN KASVAMISTA.

Aamulla ei tarvi harjata hampaita. Täytyy muistaa että harjaaminen on kova rasite hampaalle, miksi siis tehdä elämän aikana 29 200 kpl turhia harjauksia? Ei olisi hammaskauloista paljoa jäljellä

• Harjaa 2xpv
        tuo kirjoitti:

Aamulla ei tarvi harjata hampaita. Täytyy muistaa että harjaaminen on kova rasite hampaalle, miksi siis tehdä elämän aikana 29 200 kpl turhia harjauksia? Ei olisi hammaskauloista paljoa jäljellä

Mistähän tuon olet keksinyt: "Aamulla ei tarvi harjata hampaita", hampaat ei kulu harjauksessa, jos käyttää pehmeää ham.harjaa, eikä paina hammasharjalla kovaa. Hampaat tarvitsevat fluoria 2xpv:ssä 2min ajan, jotta ei tule reikiä. Suomalaiset ovat laiskoja harjaamaan hampaitaan, varsinkin miehet.

• saa.
        Harjaa 2xpv kirjoitti:

Mistähän tuon olet keksinyt: "Aamulla ei tarvi harjata hampaita", hampaat ei kulu harjauksessa, jos käyttää pehmeää ham.harjaa, eikä paina hammasharjalla kovaa. Hampaat tarvitsevat fluoria 2xpv:ssä 2min ajan, jotta ei tule reikiä. Suomalaiset ovat laiskoja harjaamaan hampaitaan, varsinkin miehet.

Hei tuon fluorin saa kun ottaa nokareen tahnaa suuhun ja purskuttelee, varmasti on fluoria joka välissä silloin. Ei tarvi siis harjata.

• jozzucca
        saa. kirjoitti:

Hei tuon fluorin saa kun ottaa nokareen tahnaa suuhun ja purskuttelee, varmasti on fluoria joka välissä silloin. Ei tarvi siis harjata.

Jos ei harjaa näytäkään suussa niin bakteerit saa jatkaa juhliaan ja tuottaa hammasta syövyttäviä happoja. Mitä vanhemapaa hampaiden pinnalla oleva plakki on, sitä enemmän siinä olevat bakteerit tuottavat happoa ja aiheuttavat hampaisiin reikiä.
        Ja jos sitä plakkia ei harjaa pois hampaan pinnasta niin miten se fluorikaan pääsisi palkin läpi kovettamaan hampaan pinnan kiillettä?
        Siis harjaus, lankaus ja fluori yhdessä pitävät hampaat kunnossa.

• palkkia?
        jozzucca kirjoitti:

Jos ei harjaa näytäkään suussa niin bakteerit saa jatkaa juhliaan ja tuottaa hammasta syövyttäviä happoja. Mitä vanhemapaa hampaiden pinnalla oleva plakki on, sitä enemmän siinä olevat bakteerit tuottavat happoa ja aiheuttavat hampaisiin reikiä.
        Ja jos sitä plakkia ei harjaa pois hampaan pinnasta niin miten se fluorikaan pääsisi palkin läpi kovettamaan hampaan pinnan kiillettä?

Illalla pestyissä hampaissa ei oo plakkkia aamulla

• hammaskeijunen
        tuo kirjoitti:

Aha. Sanoisinko näin että silloin niistä hammaskauloista ei ole paljoa jäljellä jos jättää hampaiden pesun väliin. Kaikkihan sen tietää ja kaikki hammaslääkärit sanoo, että KAKSI kertaa päivässä pitää harjata hampaat. Sulla on tietenkin jotain vanhanaikaista tietoa josta et millään voi päästää irti.

Sitäpaitsi henkihän sitä haisee suorastaan p*skalle sitten koko päivän jos ei pese.

• SUUT PUHTAAKSI
        jozzucca kirjoitti:

Mutta koskaan ei puhuta harjan puhtaudesta.
        Kaikki puhuu vain suu vesistä ja joka kuukausi uusista jos jonkin taakse pääsevästä harjasta, mutta on udohdettu harjan puhtaus, kun koskaan ennen ei ole puhdistettu, niin ei sitä nytkään tarvitse.??
        Vaihdetaaanko harjoja Suomessa? Niitä myydän noin 8,5 mil harjaa vuodessa.
        Otin selvää että suomalainen pieni firma on tuonut markkinoille tuotteen
        Steryl Brush hammasharjan desifekti poretabletin heillä näyttää olevan kokemusta tuotteesta ja hyvät referenssit. Mutta ovat tainneet juuttua isojen lääketehtaiden manipuloinnin kohteeks,i koska eivä ole saannet oikein tuotetta näkyviin. bonyfin sivuilla on vaikuttavia juttuja Sai heiltä hyvän avun.

• valveillavieläkin

Ei ole koulutusta hammasasioista, mutta olen käsittänyt, että ainakin alkavat reiät voivat pysähtyä ja remineralisoitua, eli korjaantua, kunhan huolehtii suunhoidosta. Itselläni on todettu hammaslääkärissä tällainen remineralisaatio. Mutta mikäli sulla on jo paikkaus tiedossa, niin reikiintyminen on tainnut edetä jo liian pitkälle et voisivat korjaantua. Ei kait noiden paikkaamisten kanssa saisi hirveän kauaa odotella, ei ne reiät mihinkään katoa.

Etkö pääsisi päivystyksen kautta suoraan paikkaamaan? Eikö hammaslääkäri voi laittaa väliaikaista paikkaa hampaaseen odotellessasi varsinaista paikkausta? Kannattaa kysäistä hammaslääkäristä tosta väliaikaisesta paikasta. Apteekista saattaa saada paikka-ainetta, jolla sen voi itse paikata vähäksi aikaa, jos hammaslääkärit ei sitä tee. Ja jos toi odottelu vaivaa, niin kannattaa harkita yksityisellä käyntiä.

Mutta ehdottomasti kannattaa huolehtia suunhoidosta, tuskin siitä haittaa on. Kannattaa ottaa ksylitoli-purukumit käyttöön aina aterioinnin jälkeen. Täysksylitoli on parempaa, joskin kalliimpaa. Suuvesistä kannattaa kokeilla Listerine-suuvettä, pitäisi olla oikeasti tehokasta. Vähentää plakkia ja tuhoaa reikiintymistä aiheuttavia bakteereita. On aika väkevää, polttelu on normaalia. Purppuranvärinen on miedoimman makuinen, itse pidän siitä.

• miksi ei paikattu

Samalla vaivalla laittaa sitten sen varsinaisenkin paikan. Eipä nuo taida väliaikaisia laittaa, jos ei ole särkyä tai esim lohjennut hammas, joka on esim. terävä.

Päivystykseen ei pääse, ellei ole kipuja tai valehtele, että on särkenyt hirveesti. Jälkimmäistä en suosittele!

Ei ole mitään järkeä laittaa jotain väliaikaispaikkaa itse, koska se karieksen tuhoama kudos jää kuitenkin pöpöineen sinne paikan alle muhimaan. Paikka-ainetta on myös älyttömän vaikea laittaa itse jonnekin takahampaisiin tai hammasväleihin niin, että siitä olisi jotain hyötyäkin. Pitäis vähintään olla joku kaveri laittamassa. Jos tuota haluaa kokeilla, niin sitä saa apteekista "tiskin alta", eli pyytämällä henkilökunnalta. Tuote on nimeltään Cavit. Kannattanee samalla hankkia joku työkalu, jolla sen pystyy levittämään edes jotenkuten. Kovettuu älyttömän nopeasti, kun pääsee kosketuksiin kosteuden kanssa. Pelkillä sormilla on lähes mahdoton laittaa paikkaa hampaaseen.

Minusta aloittajalla ei ole suurempaa hätää. Rauhassa voi odotella paikkausaikaa, kun kerran nykyään huolehtii suuhygieniastaan. Eli harjaa 2*päivä huolellisesti ja lankaa 1*päivä. Voisi vielä ehkä kuureina käyttää apteekista saatavaa Oral-b tai corsodyl suuvettä tai jos ei niitä halua, niin tuo Listerine vaikka sitten.

Jos kipua ilmenee, niin sitten päivystykseen paikkauttamaan.

Ja kyllä, hampaat pitää harjata myös aamuisin, ennen aamupalaa!

• byn

Ostapa apteekista fluoritabletteja lisäksi niin voi reikien kasvu hidastua.

• Puhdas HARJA

Hei
      Autan sinua vähän, jos viitsit vähän paneutua miten tärkeä on suun hygienia
      Aloita ensin hammasharjasi säännöllinen desinfiointi. MIKSI, kun vaihdan harjan säännöllisesti, säilytän vessassa ja laitan sen vielä suuhun????
      Pesetkö kädet, pesetkö ruokailuvälineet? kyllä näitähän ei laiteta normaalisti suuhun, mutta harja laitetaan MIKSEI SITÄ DESINFIOIDA hyvä kysymys.
      En minäkään ymmärtänyt, mutta kun tuli veritulpa oli pakko ymmärtää??
      Ja aloin käyttämään lääkärin suosituksesta Stery Brus nimistä tuotetta
      johan on terveys parantunut ja kyseessä on vain harjan puhtaus kyseessä.
      lisä tietoa on bonyfin sivuilla. Sillä on myös reikintymiseen vaikutus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1558
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      26
      1099
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1064
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      855
    8. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe