Palstalla näyttää olevan epätietoisuutta kolesteroliin liittyvissä asioissa. Kolesterolia pyritään käyttämään aseena VHH-ruokavaliota vastaan väittämällä että tämä ruokavalio nostaa kolesteroliarvoja. Totuus on kuitenkin toisenlainen. Tässä seuraavassa totuus kolesterolista. Kerrottakoon vielä että itselläni kolesteroliarvo oli ennen VHH:ta 6.5 ja VHH:lla se on vaihdellut 5.1 - 5.3 tasolla. Toivottavasti se ei putoa alle viiden sillä korkeampi kolesteroli päinvastoin suojaa elimistöä.
"Meille on vuosikymmenet opetettu, että ravinnon rasva lisää veren kolesterolipitoisuutta, kovettaa verisuonet ja aiheuttaa sepelvaltimotaudin.
Emme oikein enää tiedosta, ettei kolesteroli ole tappava myrkky vaan soluille elintärkeä aine, jota oma elimistömme tuottaa. Tosiasiassa ravinnon vaikutus kolesteroliarvoihin on varsin vähäinen, mutta veren kolesterolipitoisuuden pudottaminen väkisin voi tehdä ihmisestä aggressiivisen ja itsetuhoisen.
Pahamaineisten tyydyttyneiden eläinrasvojen ja sepelvaltimotaudin välillä ei ole osoitettu selvää syy-yhteyttä. Sen sijaan monityydyttämättömät rasvahapot, joiden väitetään ehkäisevän sydänkohtauksia, aiheuttavat koe-eläimille tulehduksia ja syöpää. Sitä paitsi niiden liikakäytön on todettu altistavan valtimonkovettumataudille.
Tanskalaissyntyinen, Ruotsissa työskentelevä lääketieteen tohtori Uffe Ravnskov on perehtynyt huolellisesti rasvateoriaksi nimittämänsä käsityksen syntyyn ja sisältöön samoin kuin laajaan kansainväliseen tutkimusaineistoon, jonka perusteella hän osoittaa kolesterolimyytin toisensa jälkeen perättömäksi.
Tutkijoita, lääkäreitä, lääketehtaita ja elintarviketeollisuutta vaurastuttaneelta kolesterolikampanjalta puuttuu vankka tieteellinen pohja.
Uusimpien tutkimusten valossa on päinvastoin yhä ilmeisempää, että terveellisin ruokavalio ihmiselle on se, jota hänen esi-isänsä ovat kautta aikojen noudattaneet.
Kirjallaan tohtori Ravnskov pyrkii antamaan lukijoilleen puolueetonta tutkimustietoa ja tekemään lopun kolesterolin terveysvaaroihin liittyvästä hysteriasta. Hänen mukaansa se on paitsi turhaa myös suorastaan vahingollista, sillä alhaista kolesterolitasoa tavoittelevalla lääkehoidolla on pahoja haittavaikutuksia."
http://www.rasalas.fi/kirja.php?id=45
Kolesterolimyytti
19
564
Vastaukset
- kuivaliha
Miksi sitten minun kolesteroli nousi 6,2-->7,5 Noudatin tiukkaa vhh:ta.Mikä tässä voisi olla syynä.Edelleenkin olen vhh:lla,mutta olen jättänyt joitain juttuja ruokavaliosta pois.Voin olen vaihtanut rypsiöljyyn(jak)kananmunia syön entistä huomattavasti vähemmän,rasvaisetlihat olen vaihtanut vähärasvaiseen/rasvattomaan(kuivaa)jne......
minulla muutos oli päinvastainen 6.5:stä putosi 5.1:een. Oletko ihan rehellinen että olet ollut tiukalla VHH:lla ja oletko ihan rehellinen kirjoituksissasi vai trollaatko yrittäen vastustaa VHH:ta keksimällä omiasi.
- vhh-Luutnantti
kj.mattila kirjoitti:
minulla muutos oli päinvastainen 6.5:stä putosi 5.1:een. Oletko ihan rehellinen että olet ollut tiukalla VHH:lla ja oletko ihan rehellinen kirjoituksissasi vai trollaatko yrittäen vastustaa VHH:ta keksimällä omiasi.
ilman ruudin keksimistäkin kun ajatellaan että eläinrasvojen tippuminen suupielistä alkaa aamulla ja loppuu keskiyön tunteihin ...niin kenenkään Impivaaralaisen keho ja sisäelimet ei sitä rasvapommitusta kestä viikkoa kauempaa .Ihmisen Viipuri-Ihantala rintama murtuu ja musta-auto korjaa luut
- kuivaliha
kj.mattila kirjoitti:
olen kyllä.Aloitin Atkinsin kirjan lukemalla ja niitä ohjeita noudattamalla.Miksi ihmeessä haluaisin trollata asiassa jota itsekin noudatan.Ymmärrän kyllä että täällä on vaikea tietää kuka on tosissaan ja kuka ei,mutta minä olen aivan tosissani.
kuivaliha kirjoitti:
olen kyllä.Aloitin Atkinsin kirjan lukemalla ja niitä ohjeita noudattamalla.Miksi ihmeessä haluaisin trollata asiassa jota itsekin noudatan.Ymmärrän kyllä että täällä on vaikea tietää kuka on tosissaan ja kuka ei,mutta minä olen aivan tosissani.
eihän sillä ole mitään merkitystä onko kokonaiskolesterolisi 6, 7 tai 8. Kolesteroliarvot saattavat hyvin olla yksilöllisiä ja korkeampi arvo ei kerro mitään mistään sillä ihminen tuntee itsensä täysin terveeksi korkeimmillakin arvoilla.
- kuivaliha
kj.mattila kirjoitti:
eihän sillä ole mitään merkitystä onko kokonaiskolesterolisi 6, 7 tai 8. Kolesteroliarvot saattavat hyvin olla yksilöllisiä ja korkeampi arvo ei kerro mitään mistään sillä ihminen tuntee itsensä täysin terveeksi korkeimmillakin arvoilla.
Lääkäri oli vaan ihan kauhuissaan niistä arvoista :D Pitää kuulemma syödä lääkettä kun suvussa(isällä) on korkea kolesteroli ja äiti kuollut veritulppaan.
- erasdf
kuivaliha kirjoitti:
kolesterolia, vaan triglyt laskee LDL nousee kaikilla, faktaa! Älä usko valheita!
erasdf kirjoitti:
kolesterolia, vaan triglyt laskee LDL nousee kaikilla, faktaa! Älä usko valheita!
ja se on hyvä koska vain niillä arvoilla on jotain merkitystä. Kolesteroliarvoilla ei niinkään kun maksa valmistaa kolesterolia jos sitä ei saa ravinnosta.
kuivaliha kirjoitti:
Lääkäri oli vaan ihan kauhuissaan niistä arvoista :D Pitää kuulemma syödä lääkettä kun suvussa(isällä) on korkea kolesteroli ja äiti kuollut veritulppaan.
niin on syönyt hiilihydraatteja ja margariineja. Lääkettä ei tarvitse syödä ellei ole tarvetta ja silloin ei ole jos syö terveellisesti ja vähähiilihydraattisesti. Korkea kolesteroli suojaa ikääntyvää ihmistä. Etkö tätä tiennyt?
kolesterolista joten kertauksen vuoksi palautetaan mieliin mistä on kysymys.
tietämättömiä mistä on kolesterolissa kysymys
- Balleriina Lutuunen
saanut kolesterolias kohdalleen? Nyt viimeistään kannattaa lopettaa VHH:n märehteminen ja siirtyä terveelliselle linjalle. Kokonaiskol. TÄYTYY olla alle 5!!!!
- Balleriina Lutuunen
kj.mattila kirjoitti:
ei koskaan mene alle viiden. Nyt se on 5.3 ja se on ihan sopiva.
Mene oikealle lääkärille.
Balleriina Lutuunen kirjoitti:
Mene oikealle lääkärille.
mennä lääkärille niin menen Antti Heikkilän luokse. Hän on oikea lääkäri eikä mikään sinun varjopersoona boxi
- Balleriina Lutuunen
kj.mattila kirjoitti:
mennä lääkärille niin menen Antti Heikkilän luokse. Hän on oikea lääkäri eikä mikään sinun varjopersoona boxi
barbaaran suurkuluttaja, en ole mikään boxi. Olen sinun entinen rakastamasi missi, joka jätti sun kahden kumisen barbaaran kanssa ;)))
barbaaran suurkuluttaja, en ole mikään boxi. Olen sinun entinen rakastamasi missi, joka jätti sun kahden kumisen barbaaran kanssa ;)))
tämän perusteella tuskin. Läskihän sinä olet ja sellaisena pysyt.
http://www.youtube.com/watch?v=dLSnZjLPor8- Balleriina Lutuunen
kj.mattila kirjoitti:
tämän perusteella tuskin. Läskihän sinä olet ja sellaisena pysyt.
http://www.youtube.com/watch?v=dLSnZjLPor8anelit kanssani sukupuoliyhteyteen, mutten ala löllövatsaisten kaa!
anelit kanssani sukupuoliyhteyteen, mutten ala löllövatsaisten kaa!
tuollaisten löllövatsaisten kanssa. Muista että minulla on nuori venäläinen vaimo ja ei lainkaan niinkuin sinä.
http://www.youtube.com/watch?v=dLSnZjLPor8
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401390Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981345Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891235- 1091095
- 191041
- 651028
- 711012
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161009Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176868Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju17833