Joillekin se näyttää tarkoittavan nolla hiilaria, joillekin alle 50 hh, toisille taas noin sata ja joillekin alle 200. Mielestäni ollaan oikealla tiellä jos hiilareita vähennetään niin, ettei 150hh/vrk ylity.
Sataan hiilariin saa syödä jo erittäin monipuolisesti ja terveellisesti, eikä tarvitse kieltäytyä kulinaristisista nautinnoista.
Harmi kun täällä yritetään luoda VHH:sta sellainen kuva että eväänä voi olla vain läskiä, voita, smetanaa, munia ja kermaa. Ymmärrän hyvin kuinka useita saattaa yököttää ylenpalttinen rasvan määrä.
Monen terveyden oikeille raiteille saattamiseksi riittää jo pelkästään se, että jättää pois sokerin ja vaalean viljan.
Paljonhan energiantarpeen määrä riippuu siitä mitä tekee syömisen lisäksi, istuuko vain koneen ääressä ja riitelee täällä vai viettääkö aikaansa fyysisten aktiviteettien parissaq.
Mitä tarkoittaa VHH?
17
517
Vastaukset
- tippuutippuupaino
En laske hiilareita enkä kaloreita,syön jos on nälkä.Syön lähestulkoon mitä tahansa.Mutta tietty katselen vähän etten mitään hirveitä hiilaripommeja vetele naamariin.Joskus otan jopa kahvileipää,jos kylässä on tarjolla ja kovasti tyrkytetään,en viitsi alkaa pitää luentoa emännälle hiilareista.Leipääki(ruisleipää) otan joskus,enimmäkseen leipänä syön mantelileipää...se on niiiin namia.Perunanki syön joskus,mutta pääsääntöisesti kasviksia,lihaa,kalaa,kanaa j.n.e. Paino on tippunut tälläkin tyylillä ihan hyvin.Itse olen sellainen etten pysty syömään rasvaa kovin paljon.Rasva tekee närästystä ja huononolon muutenki.
- täällämyöstippuu
Olen nyt ollut n. 2 kk:tta vähähiilihydraattisella kuurilla. Suosittelen aivan ehdottomasti. Sopii varsinkin kunnon "perisuomalaiselle", joka on tottunut syömään paljon lihaa ym perinteistä "vanhan kansan" ruokaa. Oma painoni on nyt tippunut aloituksesta 7 kg. tulos on hyvä, vaikka huomioidaan aloitustilanteeni merkittävä liikalihavuus.
Nälkää ei ole tarvinnut kokea, työt eivät ole häiriintyneet ja kustannuksia ei ole aiheutunut juuri ollenkaan lisää. Olen keski-ikäinen ja monet kierrokset painonvartijoissa aikoinaan käynyt sekä sen aina kesken jossain vaiheessa luovuttanut. Kertaakaan en ole saanut 7 kg:n pudotusta siellä aikaiseksi (ennen keskeyttämistä). Hiilareita syön tällä hetkellä 30-50 gr väliin /päivä. Yleensä se koostuu maidosta, perunoista sekä kastikkeesta. Ruuan valmistuksessa käytän pääasiassa ruokaöljyä, joskus myös voita (en koskaan mitään kasvismargariineja- tai rasvoja).
Eli niin kuin yllä olevasta on luettavissa, en pidä mitään pilkuntarkkaa kirjaa hiilarien määrästä, kunhan pysyy siellä alle 50:n /päivä. Se on jo raja jolla voi päivässä syödä ruuan yhteydessä 1-2 perunaa ja pari-kolme lasia maitoa (laktoositonta, siinä vähemmän hiilihydraatteja) sekä käyttää jotain kastikevalmistetta. Vihanneksissa ja hekelmissä on myös jonkun verran hiilihydraatteja. Vihanneksia olen syönyt sen mitä olen "saattanut", sillä niiden hiilareiden määrä ei kuuria pilaa. Hedelmien suhteen pitää ollakin sitten tarkempi, sieltä löytyy joitain oikeita hiilaripommeja kuten banaani. Leivän jätin heti alussa pois, samoin pullan, karkit ja sokerin. Lihaa olen paistellut jos minkälaista ja vaikka minkälaisessa muodossa vain mielikuvitus rajana -ja hyvää on ollut!
Makean nälkä on hävinnyt lähes kokonaan. Oma olettamukseni on että hiilarit on yksi pääsyy makean nälän yllä pitämisessä. Myöskin ruoka-annosten olen havainnut pienentyneen aivan itestään (tulee helpommin kylläinen olo kun ei hotki hiilareita)
ihmistä tai kirjoittajaa joka kertoisi noudattavansa nollahiiliuhydraattista ruokavaliota. Se on lähes mahdoton ajatus ja ei lainkaan suositeltavaa. Parhaimmat tulokset on saatu silloin kun siirryttäessä VHH:lle hiilihydraatit vähennetään alkuvaiheessa mahdollisimman alas jotta päästäisiin hiilihydraatti- ja sokeririippuvuudesta kokonaan eroon. Atkinsilla hiilihydraattitaso alkuvaiheessa on alle 20 g vuorokaudessa, Heikkilän Pellinki-versiossa taas riittää 30-50 gramman taso eikä ketoosiin tarvitse mennä. Aloitusvaiheen jälkeen voi sitten nostaa tuota tasoa ylöspäin mutta itse pidän 70 g ylärajana jolloin ruokavalio on vähähiilihydraattinen. Se on toisaalta myös helppo pitää ylärajana ja ei jää paisti mistään kulinaarisista nautinnoista. Jos hiilihydraatit tulevat kasviksista, marjoista ja maitotuotteista niin käytännössä tuo 70 g ei koskaan ylity. Jos sitten lisää leipää, perunaa ja puuroa niin silloin mennään yli ja en tiedä voiko silloin enää puhua karppaamisesta.
Mitä tulee käsitteeseen hyväkarppi niin sitä en hyväksy lainkaan sillä hyvän vastakohta on paha ja kuka sitten on paha karppi? Pidän itseäni tämän jaottelun mukaan hyväkarppina ja jos joku syö tuplasti minun syömäni hiilarimäärän niin se on paremminkin se pahakarppi koska hiilareitten osuus on niin suuri. Parempi olisi käyttää ilmaisuja alakarppi-karppi-yläkarppi niin asia olisi paljon selkeämpi.
"Harmi kun täällä yritetään luoda VHH:sta sellainen kuva että eväänä voi olla vain läskiä, voita, smetanaa, munia ja kermaa."
Olen aivan samaa mieltä että tällä palstalla VHH:n vastustajat yrittävät päivästä toiseen luoda tuollaista kuvaa että vain läskiä ja voita. Todellisuudessa karppaajat syövät enemmän kasviksia kuin RHH:laiset joiden on suorastaan pakko laittaa aina lautaselleen perunaa, pastaa ja riisiä sekä ottaa toiseen käteen leipää.
Luulisi sinunkin tämän tietävän jos käytät nimimerkissäsi karppi sanaa mutta sinut tuntien niin nimimerkkisi on vain yksi sivupersoonistasi ja tänään olet päättänyt leikkiä karppia. Huomenna voit olla sitten vaikka lääkäri.- Isokyrppä
voi käyttää 40% kokonaisenergiasta hiilihydraatteja. Suomeksi se tarkoittaa 2000 kcal:n dieetissä 200 grammaa hiilihydraattia, 90 gr rasvaa ja 100 gr proteiinia. Voi rauhassa syödä ruisleipää ja ottaa kahvin kera silloin tällöin possumunkin tai viinerin. Kaikkia vitaali-kivennäis-vitamiineja tulee vähintäänkin riittävästi. Eikä tarvi kärsiä nälkää eikä puutetta. Pillunkidieetti on paras VHH-sovellus mitä voi kukaan toivoa ja sitä on erittäin helppo noudattaa. Lisätietoja annan tarvittaessa. Vittumaisuuksiin tai Mattilaveijojen herjoihin en vastaa. Sitäpaitsi minulla on isompi kyrppä!
- HyväKarppi
kaikissa uskonnoissa ääripäät ovat ne jotka saavat valtaosan ympäristöstä karttamaan heitä. Myös täällä tuntuu osa kokevan VHH:n kuin joksikin uskonnoksi, missä vain oma toiminta on se ainoa ja oikea. Onneksi ei kuitenkaan asia ole niin. Ihmiset ovat hyvin erilaisia, on miehiä, naisia, pieniä, isoja, lihavia, laihoja. Ihan eri asia on olla 65 v runsaasti ylipainoinen tuskiin lainkaan liikuntaa harrastava kaikenlaista kremppaa omaava ihminen kuin nuori, hoikka terve liikunnallinen.
Avarakatseisuus olisi kyllä sinullekin hyvästä. Itsellesi et saa arvostusta ivaamalla muiden elämäntapoja, olet edelleen lukijoiden arvoasteikossa ihan sillä tasolla mihin itse olet itsesi meille täällä näyttänyt. - Isokyrppä
HyväKarppi kirjoitti:
kaikissa uskonnoissa ääripäät ovat ne jotka saavat valtaosan ympäristöstä karttamaan heitä. Myös täällä tuntuu osa kokevan VHH:n kuin joksikin uskonnoksi, missä vain oma toiminta on se ainoa ja oikea. Onneksi ei kuitenkaan asia ole niin. Ihmiset ovat hyvin erilaisia, on miehiä, naisia, pieniä, isoja, lihavia, laihoja. Ihan eri asia on olla 65 v runsaasti ylipainoinen tuskiin lainkaan liikuntaa harrastava kaikenlaista kremppaa omaava ihminen kuin nuori, hoikka terve liikunnallinen.
Avarakatseisuus olisi kyllä sinullekin hyvästä. Itsellesi et saa arvostusta ivaamalla muiden elämäntapoja, olet edelleen lukijoiden arvoasteikossa ihan sillä tasolla mihin itse olet itsesi meille täällä näyttänyt.vaiko mattilaveijoa?
HyväKarppi kirjoitti:
Avarakatseisuus olisi kyllä sinullekin hyvästä. Itsellesi et saa arvostusta ivaamalla muiden elämäntapoja, olet edelleen lukijoiden arvoasteikossa ihan sillä tasolla mihin itse olet itsesi meille täällä näyttänyt.Et pysty kirjoittamaan yhtään viestiä jossa et tölväisisi toista kirjoittajaa, niin tässäkin mutta sinut tuntien se on ihan odotettavaakin. Samoin tuo valehteluun perustuva mielipiteesi ilmaisu. Ei tässä kukaan aito VHH-lainen ole ivannut muiden elämäntapoja vaan minä ainakin tuon esille omia tapojani noudatta VHH:ta. Ei sitä voi tulkita ivaamiseksi mutta sinun kirjoituksen kyllä voi. Kun et oikein pärjää näissä asiakysymyksissä niin ainoa keinosi näyttää olevan hyökkäily henkilökohtaisesti minua vastaan. Et sillä kyllä saa edes säälipisteitä palstan lukijoita vaan sinut luokitellaan häirikköpentujen joukkoon.
- tippuutippuupaino
Minä muuten olen tavannut ihmisen joka aloitti vhh;n,yrittäen pitää hiilarit nollassa :O Sitten valitti että oli kuolla kun noudatti vhh:ta :D Sanoi minullekin että kannattaa aikanaan lopettaa,hänelläkin meni kuulemma pitkään ennenkun sai elämän tasottumaan.Pidin sitäkin miestä aina viisaana:/
- vhhforever
Normaalisti vältän leipää ja perunaa, sekä tietysti pullia ja sokereita. Mutta esim. näin pääsiäisen aikaan maistuu mämmi ja tumma pääsiäisolut oikein mainioilta. Ja jos tulee juhlittua reippaammin, niin illalla ennen nukkumaan menoa on syytä tehdä pieni hiilaritankkaus kankkusen välttämiseksi.
Ruoasta ei kannata tehdä uskontoa, kaikenlaiset fundamentalistit ovat syvältä, puolustavat he sitten margariineja tai sianihraa.- aito kullitaari
NAUTINTO AJOITTUU 70 / 100 hh nauttimiseen joka päivä ja yö
Ja pitkänä Perjantaina pitkästi yli puolen yön
- Wikipedian
http://fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4h%C3%A4hiilihydraattinen_ruokavalio mukaan vvh:sta puhutaan, kun päivittäisestä energiasta tulee 10-40% hiilihydraateista.
Esimerkiksi minulla urheilijana päivittäinen kaloritarve on noin 3000 kcal eli hiilaresta tuleva päivittäinen energiamäärä voi vaihdella 300-1200 kcal:ssa eli voin syödä päivittäin hiilareita 75-300 grammaa. Sohvaperuna pärjää mainiosti 2000 kcal:lla, jolloin päivittäinen hiilarimäärä voi siis vaihdella välillä 50-200 grammaa.
Minä siis voin syödä lautasellinen kaurapuuroa, muutaman perunan tai kohtuudella pastaa tai riisiä, 3-5 siivua leipää, hedelmän, vähän suklaata tai jäätelöä, ja silti hiilarimäärä pysyy alle tuon 300 gramman.- vhhforever
VHH on joustava. Sitä voi noudattaa omista lähtökohdistaan, joko tiukempana tai väljempänä variaationa.
- ilta-ankkuri
laihdutuspohjallisia, laihduttavia silmälaseja, nukkuessa laihduttavia geelihousuja, nappiparistoilla toimivaa värunävyötä, ihmekapselia...juuri tällaista samaa VHH tarkoittaa, vaikka onkin hieman erilaisessa paketissa.
Hyvä tuote myy itse itsensä, ja VHH:laisen määrän kun tietää niin VHH ei ole mynyt itseään edes mahtipontisten halppoheikkilöiden kauppaamana. No onhan niitä aina muutama huijattava joka lähtöön, mutta niillä ei helppoheikkilät Atkinsin lailla rikastu. Kuluneella ja huonoksi ideaksi todetulla tuotteella ei rahastus yleenäs onnistu.- VHH korppi
tässäkin osiossa nyt oli syy hyvä karpin-nimen käyttö ?
KYLLÄ ON LAPSELLINEN JUIPPI !
- 10v takana
Minä olen VHHta noudattanut jo kymmenisen vuotta ja viikkotasolla laskien on HHt päivää kohti parin sadan pintaan, elikkäs välistä jää alle sataan ja yleensä viikonloppuisin oluen ja joskus jopa pizzan ansiosta pomppaa aikas korkeallekin. Minkään sairauden takia en VHHta noudata, mutta olen huomannut sen parhaaksi tavaksi pitää ikääntyessä paino kurissa, koska hiilareist on helpoin liika kalorit karsia.
- suhteellisen
asiallinen ja kiihkoton ketju. Vhh on tosiaankin varsin joustava, ainakin meille terveille.
- Veijo
"asiallinen ja kiihkoton ketju. Vhh on tosiaankin varsin joustava, ainakin meille terveille. "
Sivun keskustelu voisi olla asiallista koko ajan jos jotkut yksilöt täällä eivät olisi pelkästään häiritsemässä.
LCHF/VHH on elämäntavan muutos, ei mikään laihdutus dieetti vaikka erittäin hyvin sellaisena toimiikin.
Syynä on yksinkertaisesti se että kyseisellä ruokavaliolla oma elimistö hoitaa asian kun ruokavalio on sellainen mihin ihminen on kautta aikain sopeutunut. Se mitä virallinen ruokavalio on yrittänyt meihin iskostaa on kaikkea muuta.
Mikä kenellekin on VHH ei ole mikään uusi kysymys. VHH ruokavalioita on juuri sen takia eri nimillä. Keskustelu näistä eri ruokavalioista voitaisiin myös käydä oikeiden otsikoiden alla. Esteenä on ainostaan eri nimimerkeillä esiintyvät lapselliset ja mistään mitään tietämättömät häiriköt ei ne jotka ruokavaiosta ovat kiinnostuneita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan463030Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272854- 1212306
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631326- 111276
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121073- 74979
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39912Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13792