Pääsiäisen sanoma

Pitkä on perjantai

Olen aina kummeksinut sitä, että Pääsiäisen vietossa korostetaan nimenomaan Pitkääperjantaita, eikä sitä sanomaa, että Jeesus nousi kuolleista. Hän uhrautui meidän vuoksemme ja nousi kuolleista kolmantena päivänä.
Miksi tämä onnellinen ja rauhaa henkivä sanoma aina peitetään Kiirastorstain ja Pitkäperjantain raakuuksilla, joita esitetään näytelminäkin ympäri maailman, jopa meidän rauhallisessa Suomessammekin.
Miksi haluamme nähdä verta ja kyyneliä mieluummin kuin Pääsiäisen ylösnousemuksen ihmettä? Onko meidän helpompi oikeasti uskoa ihmisen haluun tappaa ja kiduttaa, emmekö jaksa uskoa ylösnousemukseen?

Ortodoksit juhlivat ylösnousemusta, mutta eivät muut uskonsuunnat korosta sitä vaan rypevät kärsimysnäytelmällä.

Se on vastenmielinen piirre uskonnossa, ja vaikuttaa siltä, että tässä sotien valtaamassa maailmassamme kirkkokin haluaa osallistua verenvuodatuksen kuvaamiseen ja sillä mässäilyyn. Muuten ei antaisi edustavimman kirkkonsa portaita tämän makaaberin esityksen näyttämöksi.

24

357

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jumalan armosta

Jes.53:5, Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
      9, mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa.
      Paavali korostaa ristin sanomaa, ja samalla että ellei Jeesus ole kuolleista noussut, silloin uskomme on turha.

• rehellinen...

Paavali: "En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut"

kuolemasta tässä puhutaan, eikä mitään ylösnousemuksesta ..... oletko valehtelija?

• Pitkä on perjantai

Uskonto ikään kuin pysähtyy kärsimysnäytelmään. Sanot Paavalinkin korostavan ylösnousemusta.
        Miksi emme korosta sitä, sehän on kristinuskon yksi tärkeimpiä asioita. Kiirastorstaina Jeesus asetti Pyhän Ehtoollisen, ja kärsimyksiensä jälkeen Hän nousi haudasta ja vapahti ihmiset synneistään.

Pääsiäisen sanoma on ylösnousemus, ei kuolema. Kuolema on jäänyt Pitkäperjantaihin.

• Jumalan armosta
        rehellinen... kirjoitti:

Paavali: "En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut"

kuolemasta tässä puhutaan, eikä mitään ylösnousemuksesta ..... oletko valehtelija?

"kuolemasta tässä puhutaan, eikä mitään ylösnousemuksesta ..... oletko valehtelija? "

Kirjoitin ulkomuistista tiivistettynä apostoli Paavalin niin usein korostamaa Kristuksen Jeesuksen ristiä ja hänen kuolleista nousemistaan, se löytyy, 1Kor.15.
        Emme voi tuomita jos joku pitää toisen päivän toista parempana, sillä Herran tähden hän sen tekee.

Mutta hän uskoi meille sovituksen sanan, Kristuksen puolesta me siis kehoitamme, antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa, 2Kor.5:19,20.

• ¤¤
        Jumalan armosta kirjoitti:

"kuolemasta tässä puhutaan, eikä mitään ylösnousemuksesta ..... oletko valehtelija? "

Kirjoitin ulkomuistista tiivistettynä apostoli Paavalin niin usein korostamaa Kristuksen Jeesuksen ristiä ja hänen kuolleista nousemistaan, se löytyy, 1Kor.15.
        Emme voi tuomita jos joku pitää toisen päivän toista parempana, sillä Herran tähden hän sen tekee.

Mutta hän uskoi meille sovituksen sanan, Kristuksen puolesta me siis kehoitamme, antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa, 2Kor.5:19,20.

http://www.uskontokritiikki.argumentti.fi/mysteerikultit_syntipukki_kuolleistanouseminen.php?id=64

"Erittäin vahvasti tuettu johtopäätös on, että usko Jeesuksen ylösnousemukseen ja siihen liittyvä soteriologia eli pelastusoppi on vain oma ajallis-paikallinen ilmentymänsä ja sellaisena uusi variaatio hellenistisen maailman ja vanhempien Lähi-idän sijaiskärsijä- ja ylösnousemus-uskomuksien moni-ilmeisestä teemasta. "

• Ylistäkää Herraa
        ¤¤ kirjoitti:

http://www.uskontokritiikki.argumentti.fi/mysteerikultit_syntipukki_kuolleistanouseminen.php?id=64

"Erittäin vahvasti tuettu johtopäätös on, että usko Jeesuksen ylösnousemukseen ja siihen liittyvä soteriologia eli pelastusoppi on vain oma ajallis-paikallinen ilmentymänsä ja sellaisena uusi variaatio hellenistisen maailman ja vanhempien Lähi-idän sijaiskärsijä- ja ylösnousemus-uskomuksien moni-ilmeisestä teemasta. "

Kristinusko on myytti, joka sattuu olemaan totta.

• teol.tri
        Ylistäkää Herraa kirjoitti:

Kristinusko on myytti, joka sattuu olemaan totta.

Tottako? Onpa sinulla vähäiset tiedot siitä kirjasta :)

• unohtunut ??

"SUURI SAPATTI" kun se on laitettu arkipäivien joukkoon, eikä kelpaa pyhäpäiväksi niinkuin muut päivät, kuten perjantai, sunnuntai ja maanantai ???

• maalaismummo

Minun pääsiäisen vietossani ei ole muu tärkeää kuin pajunkissat olohuoneeni pöydällä.

• Eppu normaalin

laulun sanoin: "Suomalaiset ovat hyvin harrasta kansaa, ne kirkonmenot aina aikaan saa
      Oli seurat, sirkus tai huumoria hurttia on naama kuin ois syöty jugurttia"

• ristillä ja noussut ylös, kaikki on turhaa", sanoi Erkki Koskenniemi. Pitkäperjantaissa on kristinuskon ja maailmanhistorian polttopiste.

Jeesuksen kärsimys ja kuolema oli julma ja makaaberi tapahtuma maallisesta näkökulmasta. Sellainen sen piti olla. Näkijästä riippuu, mitä hän siinä näkee.

• uskonnoton

Eipä ainakaan minun elämäni tunnu turhalta, vaikka en tiedä jeesus-saduista yhtään mitään :)

Oikeinko Erkki sanoi .... heh, heh, hee

• uskonnoton kirjoitti:

Eipä ainakaan minun elämäni tunnu turhalta, vaikka en tiedä jeesus-saduista yhtään mitään :)

Oikeinko Erkki sanoi .... heh, heh, hee

olet onnellisessa asemassa. Ne jotka eivät evankeliumista mitään tiedä myös tuhoutuvat siitä riippumatta, sanoo Paavali. Rakennat merkityksiä elämääsi muilla sisällöillä, esimerkiksi luomalla uraa, menestymällä urheilijana tai missikilpailussa, voit olla hetken kuuluisa rap-artisti tai julkkiksen entinen avopuoliso, konkurssiin mennyt liikemies tai vaimonsa kanssa julkisuudessa tappeleva entinen mäkihyppääjä. Niissä sitä sisältöä riittää, vielä viinalla virutellen.

• uskonnoton
        Sologdin kirjoitti:

olet onnellisessa asemassa. Ne jotka eivät evankeliumista mitään tiedä myös tuhoutuvat siitä riippumatta, sanoo Paavali. Rakennat merkityksiä elämääsi muilla sisällöillä, esimerkiksi luomalla uraa, menestymällä urheilijana tai missikilpailussa, voit olla hetken kuuluisa rap-artisti tai julkkiksen entinen avopuoliso, konkurssiin mennyt liikemies tai vaimonsa kanssa julkisuudessa tappeleva entinen mäkihyppääjä. Niissä sitä sisältöä riittää, vielä viinalla virutellen.

Onpa sinulla nautinnot vähissä, kun pitää iloita jo etukäteen minun tuhoutumisestani.
        Vaikuttaa siltä, että olet kateellinen menestyksestäni. Oletko yllättynyt, kun en lainkaan juo viinaa!
        Kuka on Paavali, johon tunnut uskovan?

• uskonnoton kirjoitti:

Onpa sinulla nautinnot vähissä, kun pitää iloita jo etukäteen minun tuhoutumisestani.
        Vaikuttaa siltä, että olet kateellinen menestyksestäni. Oletko yllättynyt, kun en lainkaan juo viinaa!
        Kuka on Paavali, johon tunnut uskovan?

olen sanonut, että iloitsen, tai olen iloitsematta jostakin? Sinulla on erikoinen tapa ymmärtää kirjoitettua tekstiä. Mitä minun persoonani ylipäätään tähän keskusteluun kuuluu? Sinähän tuntemuksistasi olet kirjoittanut.

• XX
        Sologdin kirjoitti:

olen sanonut, että iloitsen, tai olen iloitsematta jostakin? Sinulla on erikoinen tapa ymmärtää kirjoitettua tekstiä. Mitä minun persoonani ylipäätään tähän keskusteluun kuuluu? Sinähän tuntemuksistasi olet kirjoittanut.

Ne jotka eivät evankeliumista mitään tiedä myös tuhoutuvat siitä riippumatta, sanoo Paavali. Rakennat merkityksiä elämääsi muilla sisällöillä, esimerkiksi luomalla uraa, menestymällä urheilijana tai missikilpailussa, voit olla hetken kuuluisa rap-artisti tai julkkiksen entinen avopuoliso, konkurssiin mennyt liikemies tai vaimonsa kanssa julkisuudessa tappeleva entinen mäkihyppääjä. Niissä sitä sisältöä riittää, vielä viinalla virutellen.

• En olisi alkanut vakavahenkiseen keskusteluun, jos olisin tiennyt että keskustelukumppani on esimurrosikäinen. Olisin ainakin ollut hienotunteisempi etten olisi loukannut lapsen herkkiä tunteita.

• Jeesukseton

Minä ainakin nautin muutamasta lomapäivästä ja syön pääsiäismunia. Se vain harmittaa, että eräänkin tarun vuoksi en pääse kauppoihin shoppailemaan.

• pääsiäispupu

siinä sadussa suljettiin jerusalemin portit, mutta lutkulahko sulkee kaupat :)

• kun joutuu määrittelemään olemuksensa sen perusteella mitä EI ole! "Jeesukseton..." voi pyhä yksinkertaisuus.

• -Make-
        Sologdin kirjoitti:

kun joutuu määrittelemään olemuksensa sen perusteella mitä EI ole! "Jeesukseton..." voi pyhä yksinkertaisuus.

Kirjoitin itsekkin pääsiäisestä, jos joku tahtoo käydä lukeen ajatuksia.
        Pääsiäisen sanoma ja teologia on niin syvällinen ja ihmeellinen, että sen aiheen kimppuun on loppuen
        lopuksi vaikea käydä jos meinaa sitä lyhyesti selvittää. Itse pidän ylösnousemusta pääsiäisen ydin viestinä.

http://gladiumspiritus.blogspot.com/2010/04/paasiainen.html

• YG Ö _X(
        Sologdin kirjoitti:

kun joutuu määrittelemään olemuksensa sen perusteella mitä EI ole! "Jeesukseton..." voi pyhä yksinkertaisuus.

miten ihmeessä joku voi olla jeesuksessa, kun jeesusta EI ole?

• tulkinnan mukaan

Kristus on ristillä kuollut, siksi heidän harhaopissaan korostuu pitkäperjantain vietto. Luterilaisista suurin osa ei edes tiedä, milloin pääsiäinen on oikeasti. Osa luterilaisista viettää pääsiäisen jo palmusunnuntaina ja pukeutuu tilaisuuden mukaan noidaksi.

• -Make-

Kukaan varteenotettava ihminen ei tänä päivänä kiellä etteikö se Jeesus jota me täällä tarkoitamme olisi elänyt ja kuollut ristillä.
        Mitä pääsiäiseen tulee niin noidat eivät kuulu kristilliseen pääsiäiseen. Itse en ainkaan pukisi omaa lastani manaajaksi ja kiroajaksi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      162
      1374
    2. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      40
      965
    3. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      38
      705
    4. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      620
    5. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      28
      612
    6. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      35
      604
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      597
    8. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      19
      580
    9. Ajatteletko ollenkaan minua

Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      30
      567
    10. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      17
      553
    Aihe