Välähtääkö oikeasti?

Ei kokemusta

Oli juttu netissä nopeusvalvonnasta ja maininta tolppakameran välähtämisestä.
Välähtääkö tolpassa todella silloin, kun kamera suorittaa kuvaamisen?
Onko totta vai legendaa?

24

8342

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • räpsyaaaaa

      Ainakin niillä kerroilla kun on nopeus ollut kameran hyväksymää suurempi ja valtio perinyt tempusta maksun on kamera välähtänyt. Kyllä sen huomaa, kun välähtää.

      Siis totta on.

    • op

      Kerran edelläajavalle välähti ja sen kyllä huomas selvästi vaikka oli keskellä päivää. Aika voimakas salama noissa.

    • Kaksi

      Kertaa kellertävänä valona. Pari viikkoa sitten edellä ajaneelle bemarille kävi temput.
      Sai virneen kasvoille kun oli juuri painanut minusta ohi :)

      • BMW Power

        Valtiokin on kateellinen pemarikuskeille.


    • välähtää...

      Kamera-autokin välähtää,
      Takaikkunasta, kun ottaa kuvan.
      Nopeus alle 50km/h 40 alueella.
      Odotellaan mitä kuuluu, vai kuuluuko mitään.

      • paskalakit

        kyllä kuuluu. itselläni oli 59 50 alueella ja kuului reilun 80€ verran


      • välähtää...
        paskalakit kirjoitti:

        kyllä kuuluu. itselläni oli 59 50 alueella ja kuului reilun 80€ verran

        kirjallinen varoitus.
        46km/h, 40 alueella


    • SIITÄHÄN SE RIIPPUU

      JOS ON NIIN PIMEÄÄ ETTÄ EI ILMAN SALAMAA SAA HYVÄÄ KUVAA NIIN VÄLÄHTÄÄ, VALOISAA PÄIVÄNÄ EI VÄLÄHDÄ MIKÄÄN.

      JA TOSIAAN VÄLÄHDYS EI OLE MIKÄÄN KAUHEA VALOPOMMI, KUTEN ELOKUVISSA, VAAN VÄHÄN DIGIKAMERAN SALAMAA VOIMAKKAAMPI.

      MUTTA ETHÄN SINÄKÄÄN OTA PÄIVÄLLÄ KUVIA SALAMAN KANSSA?

      • välähtää...

        klo 16.00 välhti, auto.
        Välähdyksen huomaa.
        Voihan olla että jos aurinko paistaa suoraan silmiin,
        ettei välähdystä huomaa.


      • huomaa sen...
        välähtää... kirjoitti:

        klo 16.00 välhti, auto.
        Välähdyksen huomaa.
        Voihan olla että jos aurinko paistaa suoraan silmiin,
        ettei välähdystä huomaa.

        meinaan aurongonpaisteessa, koska silloin ei välähdä, tosin jos kamera välähtää, niin kyllä sen huomaisi kelillä kuin kelillä


      • välähtää...

        Suomenssa vaan on kai aina niin pimeää, että välähtää.

        Kyllä muuten otan kuvia päivällä salaman kanssa.

        Sillä välähdyksellä on toinenkin tarkoitus, kertoa autoilialle että ajaa liian lujaa ja sakko/varoitus tulossa.

        Koitas joskus käydä valokuvaajalla, kysy miksi ylimääräisetvalot ja salama.


      • ÖöMoela
        välähtää... kirjoitti:

        Suomenssa vaan on kai aina niin pimeää, että välähtää.

        Kyllä muuten otan kuvia päivällä salaman kanssa.

        Sillä välähdyksellä on toinenkin tarkoitus, kertoa autoilialle että ajaa liian lujaa ja sakko/varoitus tulossa.

        Koitas joskus käydä valokuvaajalla, kysy miksi ylimääräisetvalot ja salama.

        Se varmaan punastuu, kun sinä siitä ajat. Repii pelivehkeet.


      • EI PÄIVISIN...
        välähtää... kirjoitti:

        Suomenssa vaan on kai aina niin pimeää, että välähtää.

        Kyllä muuten otan kuvia päivällä salaman kanssa.

        Sillä välähdyksellä on toinenkin tarkoitus, kertoa autoilialle että ajaa liian lujaa ja sakko/varoitus tulossa.

        Koitas joskus käydä valokuvaajalla, kysy miksi ylimääräisetvalot ja salama.

        KYLLÄ SIINÄ KAMERASSA IHAN VALOLASKURI ON, JA ON TARPEEKSI VALOISAA NIIN EI TIETNEKÄÄN VÄLÄHDÄ, TOKI SITTEN PIMEÄÄN/HÄMÄRÄÄN AIKAAN TARVITAAN SALAMAA, MUTTA EI SUOMESSAKAAN SENTÄÄN IKIYÖTÄ OLE.


      • Väläkkyville
        EI PÄIVISIN... kirjoitti:

        KYLLÄ SIINÄ KAMERASSA IHAN VALOLASKURI ON, JA ON TARPEEKSI VALOISAA NIIN EI TIETNEKÄÄN VÄLÄHDÄ, TOKI SITTEN PIMEÄÄN/HÄMÄRÄÄN AIKAAN TARVITAAN SALAMAA, MUTTA EI SUOMESSAKAAN SENTÄÄN IKIYÖTÄ OLE.

        Ootteko sokeita? Kyllä muuten välähtää ja kirkkaasti. Olen nähnyt.


      • Seppo Susi
        EI PÄIVISIN... kirjoitti:

        KYLLÄ SIINÄ KAMERASSA IHAN VALOLASKURI ON, JA ON TARPEEKSI VALOISAA NIIN EI TIETNEKÄÄN VÄLÄHDÄ, TOKI SITTEN PIMEÄÄN/HÄMÄRÄÄN AIKAAN TARVITAAN SALAMAA, MUTTA EI SUOMESSAKAAN SENTÄÄN IKIYÖTÄ OLE.

        Sun caps lock on jumissa. Korjauta näppiksesi, hyvä mies/nainen.
        Ja kyllä se keskellä normipäivää välähtää.


      • EI TODELLISUUDESSA
        Seppo Susi kirjoitti:

        Sun caps lock on jumissa. Korjauta näppiksesi, hyvä mies/nainen.
        Ja kyllä se keskellä normipäivää välähtää.

        TOTTA, ELOKUVISSA SE VÄLÄHTÄÄ MYÖS KESKELLÄ KIRKASTA PÄIVÄÄ, KUIN MIKÄKIN SALAMA SILMIÄ POLTTAENS, MUTTA EMME ELÄ ELOKUVAA...


      • vuosisitten
        huomaa sen... kirjoitti:

        meinaan aurongonpaisteessa, koska silloin ei välähdä, tosin jos kamera välähtää, niin kyllä sen huomaisi kelillä kuin kelillä

        kyllä se välähtää auringon paisteellakin.. kokemusta on, mutta sakkoa ei ole koskaan saapunut ja 80km/h alueella noin 120km/h oli vauhtia


      • vuosisitten kirjoitti:

        kyllä se välähtää auringon paisteellakin.. kokemusta on, mutta sakkoa ei ole koskaan saapunut ja 80km/h alueella noin 120km/h oli vauhtia

        Itsellänikin välähtänyt kamera kymmeniä kertoja

        3 vuoden päästä sitten tulee oikeudenkäynti 8km/h ylinopeudesta jonka voitan kunniallisesti. Muuten ei ole tullut mitään

        Ja noin 6 vuoden päästä vältetään peltipoliisin sakot vähän toisella keinolla (saatte sitten lukea siitäkin lehdistä)


    • kärynnyt

      sain Kiuruvedellä viime kesänä sakon ja sen leimahduksen kyllä huomasi. Sakon tulemiseen meni useita viikkoja, mutta tiesin kärynneeni...

      • edellinen

        iltapäivä, aurinko paistoi vasten naamaa mutta kyllä sen huomasi kun välähti


    • salamalight

      Välähtää!
      Tykkään olla salamavaloissa! Aina ajan ylinopeutta, kun näen peltipolliisin! En halua maksaa veroja enää, koska ne menee näille jonniinjoutaville "turvapaikanhakijoille"! Haluan heidän rooliin, puhua paskaa ja nauttia työläisten veroeuroista!

    • valotusongelma

      Välähtää aina kun kuva otetaan!
      Syykin on selvä: Sakotusta varten kuljettaja on oltava tunnistettavissa. Kuljettaja istuu kirkkaassa päivänvalossakin autossaan varjossa. Kuvausteknisistä syistä varjossa olevan kuljettajan kasvot eivät voi valottua oikein jos kirkkaassa auringonvalossa olevan rekisterikilven ei haluta ylivalottuvan tunnistamattomaksi. Suora salamavalo varmistaa kuljettajan varjossa olevien kasvojen valottumisen sellaisilla valotusarvoilla, että rekisterikilpi on luettavissa. Vähänkään vakavammin valokuvausta harrastava tuntee tämän ongelman monesta muusta jyrkkäkontrastisesta yhteydessä.

      • Nimenomaan! Siksi jos ei halua hidastaa ainakin kameran kohdalla, niin vaihtoehtona on peittää kasvot vaikkapa aurinkolipalla

        Ja et ole siis nähnyt yhtään peltipoliisin ottamaa kuvaa? Niissä tuo rekisterikilpiongelma on ratkaistu


    • 46367364

      Päivänvalossakin olen nähnyt kun edellä ajavalle on välähtänyt, eli kyllä aina välähtää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      69
      2010
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1396
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1363
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      664
    Aihe