Yritin vaihtaa kesäkumeja alle, mutta takarenkaat ovat niin jumissa etten saanut niitä irti. Minulta löytyi yleisöljyä varastosta, mutta sen avulla en saanut rengasta irtoamaan.
Mitä kikkoja suosittelette ? Olisko joku CRC semmoinen aine jolla irtoaa?
RENGAS EI IRTOA
46
11473
Vastaukset
- kaksilla vanteilla
vielä kotioloissa yrittää vaihtaa renkaita, nykyään on vallan tubeleksia, kyllä ne renkaanreunat siinä kärsii niin että ilmat ei pysy sisällä, varsinkin aluvanteisiin ei itse ilman renkaanvaihtokonetta kannata mennä rengasraudoilla vääntelemään, siinä on vanteet entiset renkaiden lisäksi.
Tuskin CRC siihen auttaa, vie suosiolla pajalle, sieltä löytyy renkaanvaihtokone. Ja mikset samalla voi hommata toiset vanteet niin ei tarvitse renkaiden kanssa puljata.- 12+3
pultteja auki.Suosittelen menee rengasliikkeeseen jotta koneella paukuttaa auki.Kun vaihdatte renkaat minä en edes anna koneella paukutella niitä kiinni vaan itse avustan ja kierran ne itse kiinni.Ei nitä tarvitse niin tiukkaan paukuttaa.Jotkut idiootit rengasliikkeissä laittaa liian kireelle ja silloin voi mennä pultit poikkikin(on tapahtunut kerran)
- ffffffffffe
Renkaat täytyy olla avattavissa ihmisvoimin, vaikka ne koneella kiinnitettäisiinkin. Jos sattuu rengasrikko, paikassa jossa hinausauton odotus kestää 2 tuntia, on se aika vittumaista pakkasella odotella. Ja kyllä kyllä on olemassa vaahdot ja sun muut konstit, mutta täysin räjähtäneeseen renkaaseen siitä ei apua ole.
Renkat pysyy kyllä käsivoiminkin paikoillaan, siihen ei konetta tarvita, kunhan muistaa kiristää ja tarkistaa ne sillointällöin.
Aloittajalle sanoisin, että suhuuta sitä crc:tä. Jos ei terävällä potkulla aukea, laita rengas avaimeen putkenpätkä vipuvarreksi ja johan lähtee. Tosin jos mutterit on väärillä jengoillaan, on parempi vain hajoittaa koko mutteri, kuin hajottaa kierteet. - a-puu-va
12+3 kirjoitti:
pultteja auki.Suosittelen menee rengasliikkeeseen jotta koneella paukuttaa auki.Kun vaihdatte renkaat minä en edes anna koneella paukutella niitä kiinni vaan itse avustan ja kierran ne itse kiinni.Ei nitä tarvitse niin tiukkaan paukuttaa.Jotkut idiootit rengasliikkeissä laittaa liian kireelle ja silloin voi mennä pultit poikkikin(on tapahtunut kerran)
pultit kyllä irtoaa, mutta vanne on jumahtanut rautaan kiinni.
- lukkopultti
ffffffffffe kirjoitti:
Renkaat täytyy olla avattavissa ihmisvoimin, vaikka ne koneella kiinnitettäisiinkin. Jos sattuu rengasrikko, paikassa jossa hinausauton odotus kestää 2 tuntia, on se aika vittumaista pakkasella odotella. Ja kyllä kyllä on olemassa vaahdot ja sun muut konstit, mutta täysin räjähtäneeseen renkaaseen siitä ei apua ole.
Renkat pysyy kyllä käsivoiminkin paikoillaan, siihen ei konetta tarvita, kunhan muistaa kiristää ja tarkistaa ne sillointällöin.
Aloittajalle sanoisin, että suhuuta sitä crc:tä. Jos ei terävällä potkulla aukea, laita rengas avaimeen putkenpätkä vipuvarreksi ja johan lähtee. Tosin jos mutterit on väärillä jengoillaan, on parempi vain hajoittaa koko mutteri, kuin hajottaa kierteet.kuinka renkaat avataan, kuinka ne koneella kiinnitetään, kuinka pidät ajettaessa rengasta käsivoimin paikoillaan, kuinka renkaat kiristetään, jos renkaaseen potkaisee niin saattaa tehdä kipiää, kumi on sellainen kimmoke, minkälainen on rengasavain, renkaanmuotoinenko, ai väärillä jengoilla mutterit mutta ei pultit.
- haerdix
a-puu-va kirjoitti:
pultit kyllä irtoaa, mutta vanne on jumahtanut rautaan kiinni.
Vanne on siis keskiöstään jumissa. Kenkäise napakasti renkaan reunaan, niin johan irtosi!
- Huhaaa
Voi herran jestas tätä ihmisten luetun ymmärtämistä.....
- Anonyymi
ffffffffffe kirjoitti:
Renkaat täytyy olla avattavissa ihmisvoimin, vaikka ne koneella kiinnitettäisiinkin. Jos sattuu rengasrikko, paikassa jossa hinausauton odotus kestää 2 tuntia, on se aika vittumaista pakkasella odotella. Ja kyllä kyllä on olemassa vaahdot ja sun muut konstit, mutta täysin räjähtäneeseen renkaaseen siitä ei apua ole.
Renkat pysyy kyllä käsivoiminkin paikoillaan, siihen ei konetta tarvita, kunhan muistaa kiristää ja tarkistaa ne sillointällöin.
Aloittajalle sanoisin, että suhuuta sitä crc:tä. Jos ei terävällä potkulla aukea, laita rengas avaimeen putkenpätkä vipuvarreksi ja johan lähtee. Tosin jos mutterit on väärillä jengoillaan, on parempi vain hajoittaa koko mutteri, kuin hajottaa kierteet.Miten niin väärillä jengoilla?
Minä nyt olen vain vähän yli 50 v muttereita pyöritellyt eikä vielä ole sattunut yhtään väärille jengoille kierrettyä mutteria. Mistä niitä sinulle on osunut vai oletko itse ne pyöritellyt ja jos, niin kerro ihmeessä meille muillekin miten sen onnistuit tekemään!
- kiinni vanteeseen
Itsellä oli talvirenkaita pimeässä vaihtassa jääny aluvanteiden kanssa käytetyt muoviset holkit peltivanteen alle ja oli muuten vaane helvetin tiukassa kiini.
Koputtelin ensin kumisaralla, ei mitään vaikutusta. Lopulta vedin köydellä rautakanten kiinni vanteeseen ja nitkuttelin irti.- ...........
kumi vasara tai sitten kenkää kunnolla renkaaseen ni lähtee irti. ei toi kiinni juuttiminen johdo rengas liikkeestä vaan suolasta ym paskasta.
- j
suosittelen kuparitahnaa,kun olet saanut ne idiootin laittamat vanteet irti.
Viisaita neuvoja satelee. Ei vähempi viisas ole tämäkään
neuvo. Höllennä kiinnityspultit pyörä kerrallaan niin, että
jää välystä väliin ja ajele varovasti pieni lenkki turvallisella
nopeudella kuoppia kiertelemättä. Hyvä vaan jos jysähtää
jonkun kerran. Laita tunkki alle ja irroita pultit tai mutterit
kokonaan ja ota pyörä pois, putoo syliin kuin kypsä omena.
Saman teet sitten muillekin jumittuneille pyörille rengas
kerrallaan. Ennen uusien pyörien kiinnitystä rasvailet navan
ja pultit muutamalla tipalla öljyä. Sitä saat koneesta öljyn
mittatikulla sen mitä tarvitaan.- 13+7=?
Siellä on likaa ja ruostetta pyörännavan ja vanteen välissä. Joskus voi olla tiukassakin. CRC:tä tai jotain ruosteenirroitusspraytä sinne väliin hetkeksi muhimaan. Sitten vaan reilusti renkaan reunaan potku ja rynkytystä. Tässä pitää sitten olla VARMA ettei auto putoa tunkin päältä tai tunkki kaadu eli jotain muutakin kuin se tunkin rimpula autoa kannattelemaan.
- että jotta koska kun
Varsinkin talvirenkaisiin voisi tehdä hyvää laittaa (mieltymyksien mukaan) mutteritervaa tai kuparitahnaa pulttien kierteiden lisäksi myöskin vanteen keskireikään ym, niin ei suola pääsisi sieltäkään jumittamaan. Kun vaan ei rasvaa/öljyä samalla jarrun kitkapintoja...
- sitroen.
että jotta koska kun kirjoitti:
Varsinkin talvirenkaisiin voisi tehdä hyvää laittaa (mieltymyksien mukaan) mutteritervaa tai kuparitahnaa pulttien kierteiden lisäksi myöskin vanteen keskireikään ym, niin ei suola pääsisi sieltäkään jumittamaan. Kun vaan ei rasvaa/öljyä samalla jarrun kitkapintoja...
Miksi tuollaisia erikoistöhniä? Minä olen jo 40 vuoden ajan pannut tavallista molybdenirasvaa eikä koskaan mitään haittaa. Se keskireikäjumi vaivasi vain -68 Escortissa johtuen hölmöstö suunnittelusta. Sitten siirryin Ranskan Rapeisiin ja jumit jäi historiaan - jopa ilman rasvojakin, joita silti käytän.
- samat on
sitroen. kirjoitti:
Miksi tuollaisia erikoistöhniä? Minä olen jo 40 vuoden ajan pannut tavallista molybdenirasvaa eikä koskaan mitään haittaa. Se keskireikäjumi vaivasi vain -68 Escortissa johtuen hölmöstö suunnittelusta. Sitten siirryin Ranskan Rapeisiin ja jumit jäi historiaan - jopa ilman rasvojakin, joita silti käytän.
Sama keskinapa/reikäongelma on usein takajarrurummun irroituksessa, mutta samat lääkkeet ja pillillä vähän lämpöä jos oikein ahistaa.
- tai leka.
samat on kirjoitti:
Sama keskinapa/reikäongelma on usein takajarrurummun irroituksessa, mutta samat lääkkeet ja pillillä vähän lämpöä jos oikein ahistaa.
Aina ne on lähteneet jo 35 vuoden ajan. Samalla saa tunnin reipasta ulkoilua.
CRC tai vastaava ruosteenirroitusöljy keskireikään ja pultinpäihin. Lisäksi marketista 4-5 euroa maksava ristikkoavain. Niillä on aina lähtenyt, jos on ollut ongelmia.
Pahin oli masa 626, missä rummut takana. Keskireikä oli aina sikatiukka, vaikka välillä viilasinkin vanteen reikää. Vanteen reiästä vaan sorkkarauta vasten jarrurumpua ja reipas vääntö, niin jopa raksahti auki. Välillä piti myös antaa lekaa renkaan tai vanteen sisäpuolelle auton vieressä maaten. helpotti sekin konsti. Potkimalla rengasta harvoin irtosi. Se onkin kelpo konsti vain autoa ostaessa.
Toisia vanteita laittaessa tippakannulla öljyä keskireikään ja pultteihin, niin ristikkoavain pyörii taas helposti kuin tuulimylly muttereita kiristäessä sekä avatessa. Molycote pysyisi tietysti paremmin, motta tavallinen moottoriöljykin käy, ei tarvi olla synteettistä eikä longlifea. - Jookos.
sitroen. kirjoitti:
Miksi tuollaisia erikoistöhniä? Minä olen jo 40 vuoden ajan pannut tavallista molybdenirasvaa eikä koskaan mitään haittaa. Se keskireikäjumi vaivasi vain -68 Escortissa johtuen hölmöstö suunnittelusta. Sitten siirryin Ranskan Rapeisiin ja jumit jäi historiaan - jopa ilman rasvojakin, joita silti käytän.
Miksi yleensä vastasit? Ei voisi vähemmän kiinnostaa sinun vuosikymmenien
seikkailut. Pyörä on kaverilla jumissa eikä siihen auta paskaakaan sinun
jorinasi. Oisit vaan jatkanut tapasi mukaista vittuilua ja kehottanut tutkimaan,
mikä on autossa vika herra sika ja korjaamaan vian. Em. tyyli sopii sinun olemattomille
tiedoille paremmin. - megakrapula
Jookos. kirjoitti:
Miksi yleensä vastasit? Ei voisi vähemmän kiinnostaa sinun vuosikymmenien
seikkailut. Pyörä on kaverilla jumissa eikä siihen auta paskaakaan sinun
jorinasi. Oisit vaan jatkanut tapasi mukaista vittuilua ja kehottanut tutkimaan,
mikä on autossa vika herra sika ja korjaamaan vian. Em. tyyli sopii sinun olemattomille
tiedoille paremmin.Sunnuntaiehtoona vai mikä noin kiukuttaa. Eipä pystynyt känkkäränkkä kertomaan mitään asiaa valaisevaa
- Jookos.
megakrapula kirjoitti:
Sunnuntaiehtoona vai mikä noin kiukuttaa. Eipä pystynyt känkkäränkkä kertomaan mitään asiaa valaisevaa
Mitäs valaistusta sinulla on annettavana?
- melk. 21v ajokokemus
Jookos. kirjoitti:
Miksi yleensä vastasit? Ei voisi vähemmän kiinnostaa sinun vuosikymmenien
seikkailut. Pyörä on kaverilla jumissa eikä siihen auta paskaakaan sinun
jorinasi. Oisit vaan jatkanut tapasi mukaista vittuilua ja kehottanut tutkimaan,
mikä on autossa vika herra sika ja korjaamaan vian. Em. tyyli sopii sinun olemattomille
tiedoille paremmin.Heh, vanhemmat automiehet tykkää mainita aina kymmenien vuosien kokemuksestaan tukkiakseen nuorempien turvat vastaväitteiltä :D
Joo, enhän minäkään ollut vielä edes olemassakaan 40 vuotta sitten mutta en tiedä voiko niin vanhoja kokemuksia soveltaa nykypäivään kun autotkin on muuttuneet siinä ajassa paljon... - tai leka
Jookos. kirjoitti:
Mitäs valaistusta sinulla on annettavana?
Pelkästään noita vuosien kokemuksen tuomia ratkaisumalleja kysymyksessä esitettyyn ongelmaan. Mutta sehän riittää.
- metallimiehen konsti
melk. 21v ajokokemus kirjoitti:
Heh, vanhemmat automiehet tykkää mainita aina kymmenien vuosien kokemuksestaan tukkiakseen nuorempien turvat vastaväitteiltä :D
Joo, enhän minäkään ollut vielä edes olemassakaan 40 vuotta sitten mutta en tiedä voiko niin vanhoja kokemuksia soveltaa nykypäivään kun autotkin on muuttuneet siinä ajassa paljon...Kokemus tuo varmuutta !
Yleensä täällä neuvotaan toisia sillä varmuudella minkä vain täydellinen tietämättömyys voi antaa.
- Erno123
Kun se renkaan puoli on nostettu ilmaan, niin lyöt sieltä auton pohjan kautta rautakangella tai kesärenkaalla, niin johan irtoaa. Itse tein juuri näin.
- venkuurauta
jo irronnut noilla typerillä ohjeilla, uusavuttomilla vielä.
- miten ?
Kyllähän se lyönti pohjan kautta vaikka rautakangella onnistuu kun ei tule niin mahdottaoman suurta reikää ja peittyyhän sekin sitten kumimatolla kyllä. Mutta miten helvetissä siitä pohjasta saa läpi sen kesärenkaan ?
Täytyy olla joku helpompi tapa! - skldfjksldjgeroj
miten ? kirjoitti:
Kyllähän se lyönti pohjan kautta vaikka rautakangella onnistuu kun ei tule niin mahdottaoman suurta reikää ja peittyyhän sekin sitten kumimatolla kyllä. Mutta miten helvetissä siitä pohjasta saa läpi sen kesärenkaan ?
Täytyy olla joku helpompi tapa!kesärenkaalla lyömällä pitäisi vielä saada pohjan kautta menemään... ei hitto mikä fakiiri joka sen onnistuu tekemään :D
- jorgemas
Lyö takaoveen lekalla niin johan irtoo !
- ilimat pihalle
Ekana laskee ilmat pois niin irtoo paremmin.
- vain hiukan
dynämiittiä
- Nolfred Abel
räjämentti on parempaa
- jokunen33
Joskus niitä on ollut juuttuneena. On pitänyt moskalla koputella vanteen sisäreunaan ja samalla pyörittää rengasta . Siis peltivannetta alua jos kopistelee voi lähteä pala.
- 19+4
Peltivanteelle voi antaa lämpöä esim nestekaasutoholla. Keskireikä kun hiukan laajenee niin tulee helposti pois. Ensi kerralla kannattaa putsata keskiö ja vanteen reikä teräsharjalla hyvin ja laittaa kuparitahnaa siihen.
- ladaohje?
Oliko ladassa, että pyörä ylös ja mutterit löysälle ja pyörimään..
- Armeijassa näin...
Tietotekniikka-alikersantin konsti, kun toi palvelusautonsa autohallille renkaanvaihtoon eivätkä autojätkät saaneet rengasta irti:
Jätä rengas kiinni yhdellä pultilla tai mutterilla ja sekin hieman löysälle. Sitten vain ajele edestakaisin ja paina jarrua tai nyi käsijarrua. Sen jälkeen on pyörä irrotettavissa.
Vähän asentajat katsoivat, kun autojätkien puolen tunnin tuloksettoman tappelun jälkeen tietotekniikka-au palasi hakemaan autoaan ja irrotti renkaan alle minuutissa... :) - johannesera
Koska tämä on googlen haun ensimmäinen neuvo aiheeseen, niin kannattaa mennä autokorjaamolle, esittää asia, ja nämä vaihtavat irtoamatta jääneen renkaan noin 10eurolla.
- mä.klaaraan
Mutta kun itse selvittää ongelman, niin siitä saa mielihyvää eikä menetä rahaakaan.
- suolakuran.haittoja
Kuparitahnaa ei pitäisi käyttää koska erilaiset metallit voivat reagoida keskenään aiheuttaen korroosiota. On parempi sivellä pyörän navan pintaan ohuelti synteettistä rasvaa jolloin hapen ja suolaisen kuran pääsy väliin estyy mikä voi ruostuttaa vanteen jumiin. Katsoo vaan ettei jarrulevyyn tai paloihin pääse rasvaa, senkin voi korjata pesemällä pinnat jarrukliinerillä.
- ATF.Acetone
Pyörän napa ja vannehan on metallia kumpikin niin kannattaisikohan kokeilla youtube kikkaa, 50/50 seos automaattivaihteistoöljyä ja asetonia ruosteenirrotusaineeksi? Kunhan ei vaan missään tapauksessa roiski ainetta renkaalle koska aine voi sulattaa kumia ja muovia.
https://www.youtube.com/watch?v=2WuVBFTzoKc - Anonyymi
Meillä sama ongelma ratkesi niin, että laitettiin pultit takaisin kiinni löysälle (ei liian auki) ja tipautettiin auto tunkilta alas.
- Anonyymi
Jos olet saanut pultit/mutterit irti ja silti et saa vannetta irti autosta koska vanne on hapettunut jumiin paikalleen. Niin aseta vaikka pahvilevy tai liina ensin renkaan alle ettei vanne naarmuunnu koska yleensä vanne vapauduttuaan putoaa heti maahan. Sitten asetu selällesi makaamaan maahan ja potkaise yhdellä jalallasi voimakkaasti renkaan ylä tai ala reuna-alueelle. Tällöin vanne irtoaa yleensä poikkeuksetta paikaltaan. Toinen vaihtoehto on lyödä moukarilla rengasta takapuolelta, sitten pyöräytä käsin rengasta hieman ja sitten lyö rengasta moukarillla uudemman kerran. Saattaa tarvita kolme renkaan käsin pyöräytystä ja kolme moukarin lyöntiä ennen kuin vanne irtoaa paikaltaan.
Tosin tällöin parasta on että käytössä on hallitunkki. Eikä pullotunkki tai saksitunkki koska ne saattavat kaatua homman aikana.- Anonyymi
Akselipukki olisi kaikkein paras jos on ryhdyttävä voimakeinoihin vanteen irrottamiseksi pyörännavasta. Vasarointi tosin saattaa tuhota vanteenkin tai renkaan kudosrakenteen jos kovin rasakasti lyö.
Ehkä järkevämpää olisi naputtaa kevyesti vanteen keskiötä että ruoste hellittäisi otteensa.
Jos se lähtee irti niin kannattaa vastaisen varalle puhdistaa napa ruosteesta ja sivellä ohut kerros jotain anti-seize vaseliinia tms. ettei ensi kerralla ole sama taistelu edessä :D
- Anonyymi
Täytyy tänne kommentoida vaikka onkin iänikuinen viestiketju. Naisihmisenä tuli tenkkapoo ensimmäisen kerran nyt keväällä kun takarenkaat olivat jumittuneet keskiöstään kiinni. No selattuani näitä erillaisia keskusteluja päätin kokeilla seuraavaa menetelmää... Suihkutin wd-40 keskiöön vähän jokapuolelta vanteen sisäpuolelta ja ulkopuolelta. Otin irti 2 pulttia ja kolme löysäsin vähän irti jotain 4mm.lähdin tekemään pienen lenkin autolla hissukseen enkä vältellyt monttuja. Vähän ennen kotia kuului kolahdus ja voilaa rengas oli vaihtovalmis. Toiselle puolen sama homma. Ei kuulunut kolahdusta vaan rengas lähti irti kyllä mukisematta. Järkyttävä ruostevana molemmissa ja parhaani mukaan yritin putsata ne. Sipaisin vaan tavallista moottoriöljyä keskiöön jos se auttaisi edes vähän ettei talvirenkaiden vaihto-operaatio olisi seuraavalla kerralla yhtä tuskaista
- Anonyymi
Tuo nainen on hengenvaarallinen liikenteessä.
- Anonyymi
osta Honda
- Anonyymi
Lekalla irronut jarrulevyt ja muut!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta2533739Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2651293Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin591228- 841066
Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes931020eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.93955Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä56926En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin118906- 169873
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki14814