Mikä on postscript -printteri?

39438593893859020994

Mitä tuo määrite tarkoittaa? Minulla on HP PSC1215, onko se postscript?

6

1405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suomennos

      -Jälkikomentosarjakirjoitin.

      -En tiedä

    • ............

      Postscript on "sivunkuvauskieli" tulostimille, hieman samantapainen kuin PDF tiedostoissa. Eli tietokoneelta lähetetään tulostimelle tulostettava sivu objekteina ja tietona miten mikäkin objekti tulostetaan ja mihin, tällä saavutetaan se etu että ei tarvita erikseen tulostinkohtaisia ajureita vaan lähetettävä tieto on sama postscipt tieto riippumatta millainen tulostin on. Tuo tuloste voidaan myös tallentaa tiedostoon (eli "tulostaa tiedostoon") .PS tiedostoksi.

      En pikaisella haulla löytänyt tietoa onko tuo postscript tulostin (tai siis ymmärtääkö tuo postscript kieltä)

    • ettei

      ole. Postscript on tekstipohjainen sivun kuvauskieli, jota käyttävät mielellään unixin kaltiset käyttöjärjestelmät sekä Apple. Postscript-tulosteen voi tehdä tosi taitava kaveri vaikka notepadilla. Yleensä noi halvimmat HP:n tulostimet noudattava HP:n omaa PCL-kieltä.

      • 1stMacFinn

        PostScript on tosiaan sivunkuvauskieli, siinä kuvataan oikeastaan matemaattisesti mitä, minne ja minkälaisena sivulle tulostetaan. Ja tuloste näyttää samanlaiselta, tulostetaanpa se millä PS-tulostimella tahansa. Siksi sitä on käytetty paljon painotuotteiden valmistuksessa, koska 300 dpi ja 2400 dpi tulosteet ovat täsmälleen samanlaisia. Ainoa vaihtelu näkyy esim. harmaasävyjen erottelukyvyssä tarkemmilla tulostimilla.

        PostScript teki tulostustiedostoista pienempiä, koska kuviakaan ei lähetetty bittikarttoina vaan tekstinä. Siinä toinen syy käyttöön.

        PostScript on Adoben tuote, kuten esim. Flash. Ja Adobelle maksettava royalti on pitänyt PS-tulostimet muita kalliimpina.

        Tuosta HP:stä sanoisin 99 % varmuudella, että ei tue PostScriptiä.


      • 1stMacFinn kirjoitti:

        PostScript on tosiaan sivunkuvauskieli, siinä kuvataan oikeastaan matemaattisesti mitä, minne ja minkälaisena sivulle tulostetaan. Ja tuloste näyttää samanlaiselta, tulostetaanpa se millä PS-tulostimella tahansa. Siksi sitä on käytetty paljon painotuotteiden valmistuksessa, koska 300 dpi ja 2400 dpi tulosteet ovat täsmälleen samanlaisia. Ainoa vaihtelu näkyy esim. harmaasävyjen erottelukyvyssä tarkemmilla tulostimilla.

        PostScript teki tulostustiedostoista pienempiä, koska kuviakaan ei lähetetty bittikarttoina vaan tekstinä. Siinä toinen syy käyttöön.

        PostScript on Adoben tuote, kuten esim. Flash. Ja Adobelle maksettava royalti on pitänyt PS-tulostimet muita kalliimpina.

        Tuosta HP:stä sanoisin 99 % varmuudella, että ei tue PostScriptiä.

        Juu taitaa noiden postscript tulostimien hinnat pyöriä ihan eri luvuissa kuin kotikäyttäjän.

        Ihan mielenkiinnosta jos joku tietää. Käyttääkö painotalot vielä postscript tulostimia. Vai onko se jo vähän menneen talven lumia? Eli onko nykyisillä koneilla niin väliä jos se nyt hieman hitaampaa on siirtää bittikarttana. Kun nopeudet ovat jo melko huimia.


      • 1stMacFinn
        sfinski80 kirjoitti:

        Juu taitaa noiden postscript tulostimien hinnat pyöriä ihan eri luvuissa kuin kotikäyttäjän.

        Ihan mielenkiinnosta jos joku tietää. Käyttääkö painotalot vielä postscript tulostimia. Vai onko se jo vähän menneen talven lumia? Eli onko nykyisillä koneilla niin väliä jos se nyt hieman hitaampaa on siirtää bittikarttana. Kun nopeudet ovat jo melko huimia.

        Kyllä PostScript on edelleen käytössä laatutulostimissa, kun filmitulostimissa.

        Enkä nyt tiedä miten kallista se on. Esim. Lexmarkin E232:ssa oli PS-tulkki, mutta vain Mac-käyttäjille. Ja oli kyllä aikoinaan kohtuuhintainen tulostin.

        Eikä se bittikartan siirto tietokoneen päässä olekaan ongelma, siellä tulostimessa se voi olla kun kuvatiedostot voi olla aika isojakin. Eikä niissä tulostimissa sitä muistiakaan mahtavasti ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1084
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      605
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      67
      557
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      535
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe