Äiti ja jatkuva rahan lainailu

Sasha-Nyaa

Ette usko miten voi ihmistä ketuttaa. Mua ärsyttää tällä hetkellä niin paljon että voisin oikeasti heittää tavaroita ikkunasta alas.
Ongelma on äitini. Olen jo täysi-ikäinen ja asunut useamman vuoden omillani. Kotona asuessani meillä oli ihan hyvät suhteet perheen kesken muutenkin. Äidilläni on ollut aina rahahuolia, joita aiheuttaa pienehkö palkka, ja se että isälläni ja äidilläni on "eri rahat". Äidilläni on paljon lainoja joita makselee vielläkin ja ottaa tasaiseen tahtiin uusia. Nyt vuoden sisään kuvioihin on tulleet pikavipit.

Äitini on sillon tällöin pyytänyt rahaa lainaksi minulta ja siskoltani. Siskoltani hän ei pysty enään erityisemmin lainaamaan, sillä siskoni opiskelee nykyisin ja elää pienillä rahoilla. Tämä rahan lainailu on alkanut ärsyttämään minua, sillä rahoja saa odotella todella kauan takaisin, tai sitten niitä ei saa enään takaisin ollenkaan.

Viime kuussa äitini pyysi minulta 1000€ lainaksi. Summa oli mielestäni niin järjetön, etten voinut sitä maksaa. En ole mikään järjettömän köyhä (tililläni on noin 6000€ rahaa) mutta olen työtön, ja en tiedä kauanko työttömyyttä jatkuu. Lainasin äidilleni 200€ sillä ehdolla, että se jäisi viimeiseksi kerraksi kun lainaan hänelle. Tämän jälkeen emme olleet enään yhtä tiiviisti yhteyksissä.

Nyt äitini jälleen soitti, ja alotti taas kerran saarnaamisen raha-asioistaan. Hän tarvitsi taas 1000€ lainaksi. Yritin nätisti ilmaista hänelle, ettei minullakaan ole järjettömästi tuota rahaa, ja viimeisen lainauskerran piti olla viimeinen. Kuitenkin hän jatkoi jankuttamista "En saa mistään muualta, nuo on pakko maksaa tänään. Pystyn kyllä maksamaan takaisin". Joopa joo, äidilläni ei ole edes kesäksi töitä.

En voinut tehdä tilanteessa oikein muuta kuin lupautua lainaamaan taas. Nyt minua stressaa ja ahdistaa oma rahatilanteeni, ja päässä liikkuu ajatuksia yhteyksien katkaisemisesta perheeni suuntaan. En oikeasti jaksa, ei ole oikein että vanhemmat lainaavat lapsiltaan isoja summia rahaa ja joutuvat tämän vuoksi murehtimaan omia raha-asioitaan. En tiedä enään mitä teen.

15

4328

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voe voe

Kyllä sen velvollisuus auttaa äitiäsi on suurempi kuin sinun! Tiedätkö yhtään mitä se niillä rahoilla tekee? Miksi on otettu velkaa? Juomaanko ne rahat menee? Ihan sama toisaalta. Aikuinen opetelkoon elämään varojensa mukaan. Älä lainaa enää ja jos äitisi ei ole enää yhteydessä, se kertoo paljon siitä, mitä sinä hänelle merkitset. Muista että sinua vedätetään niin kauan kuin sallit sen.

• Sasha-Nyaa

Isälläni ja äidilläni on aina ollut eri rahat, eivätkä he puhu paljoa raha-asioista keskenään. Isällä ja minulla on sen verran tulehtuneet välit etten voi puhua hänen kanssa. Vaikka puhuisinkin, hän ei kuuntelisi. Velkaa on otettu mm. taloon, keittiöremonttiin ja autoon. Äiti on ottanut sitten lisälainoja kun rahat eivät ole riittänyt näiden maksamiseen. Vanhempani eivät juo. Kaksi nuorempaa sisarustani asuu viellä vanhemmillani.

Se, miksi äiti ei ole enään soitellut voi myös johtua siitä, että olen hänen pyydettyä rahaa lainaksi ilmaissut ketutukseni aika kärkkäästi.

• voe voe
        Sasha-Nyaa kirjoitti:

Isälläni ja äidilläni on aina ollut eri rahat, eivätkä he puhu paljoa raha-asioista keskenään. Isällä ja minulla on sen verran tulehtuneet välit etten voi puhua hänen kanssa. Vaikka puhuisinkin, hän ei kuuntelisi. Velkaa on otettu mm. taloon, keittiöremonttiin ja autoon. Äiti on ottanut sitten lisälainoja kun rahat eivät ole riittänyt näiden maksamiseen. Vanhempani eivät juo. Kaksi nuorempaa sisarustani asuu viellä vanhemmillani.

Se, miksi äiti ei ole enään soitellut voi myös johtua siitä, että olen hänen pyydettyä rahaa lainaksi ilmaissut ketutukseni aika kärkkäästi.

Äitisi siis joutuu kustantamaan sellaista elintasoa mihin hänellä ei ole oikeasti varaa. Isäsi ilmeisesti vedättää sitä ja se yrittää vedättää sua. Tunnet ehkä syyllisyyttä siitä, että olet puhunut äitillesi rumasti mutta ei mieli siitä parane että lainaat rahaa.

• Leila..
        Sasha-Nyaa kirjoitti:

Ihan ensimmäiseksi lopetat rahan lainaamisen äidillesi. Hän ei selkeästi hallitse raha-asioitaan. Hän ei pysty arvioimaan maksukykyään ja elää leveämmin kuin varat sallivat. Lainojen maksu on isän ja äidin välinen asia. Ehkä isäsi tietää äitisi kyvyttömyyden raha-asioissa ja on siksi halunnut pitää raha-asiat erillään. Vanhemmillasi on nyt keskenään palaverin paikka. Jos ero palkoissa perheessä on kovin suuri, pitää hankintoja suhteuttaa sen mukaan. Suurempituloinen osallistuu tarvittaessa isommalla osuudella perheen yhteisiin hankintoihin.

Kun äiti soittaa ja haluaa lainata, kerrot et voi ja halua lainata.

• Tessa11
        Leila.. kirjoitti:

Ihan ensimmäiseksi lopetat rahan lainaamisen äidillesi. Hän ei selkeästi hallitse raha-asioitaan. Hän ei pysty arvioimaan maksukykyään ja elää leveämmin kuin varat sallivat. Lainojen maksu on isän ja äidin välinen asia. Ehkä isäsi tietää äitisi kyvyttömyyden raha-asioissa ja on siksi halunnut pitää raha-asiat erillään. Vanhemmillasi on nyt keskenään palaverin paikka. Jos ero palkoissa perheessä on kovin suuri, pitää hankintoja suhteuttaa sen mukaan. Suurempituloinen osallistuu tarvittaessa isommalla osuudella perheen yhteisiin hankintoihin.

Kun äiti soittaa ja haluaa lainata, kerrot et voi ja halua lainata.

Peesaan edellistä kirjoittajaa ja suosittelen sanomaan ei tai edes valkoisen valheen turvin, jos ei muuta. Isäsi asenne viittaa siihen, että hänkin on mittarinsa saanut täyteen ja toiminut aivan oikein jättäessään äitisi selviämään holtittoman rahankäyttönsä kanssa yksin, koska äitisi on oikeastikin mahdottoman oloinen.

Totta kai äitisi osaa sinua syyllistää, mutta tunnista se ja koveta itsesi rahan osalta.

• nou,nou..

enää lainaa missään vaiheessa ja piste. Mikä tuossa on ongelmana?!

• köyhä äiti minäkin

Sinulla on oikeus ja suorastaan velvollisuus laittaa loppu tuolle touhulle. Äitisi raha-asiat on kuralla ja kohta on sinunkin, jos annat tilanteen viedä.

Yritä olla ystävällinen ja varmaotteinen. Jämäkkä, joka tietää mitä nyt pitää tehdä. Enää et lainaa senttiäkään. Äidin ja isän yhteinen asia on elää perheenä omien tulojensa mukaan.

Äiti voi suutahtaa tai jopa suuttua. Luultavasti se menee ohi, mutta vaikka ei menisikään, niin älä hyvä ihminen lainaa enää.

• Äiti myöskin/lapsi

olisi sellainen äiti joka tarvitsee kerran kymmenessä vuodessa jotain lainaan mutta että noin.....?
      Itse en lainaisi sentin senttiä tuollaiselle äidille, toisinpäin sen pitäisi mennä että äiti antaa tai lainaa lapsilleen eikä tuolla tavalla kuin sinulla.
      Sanot äitilles että rahat on loppu nyt ettei voi lainailla, jo se siitä sulle suuttuu niin löyhää on äitis rakkaus ollut jos rahasta on kiinni. Pikavippejä???!! Onpa järkiäiti sulla?! Rahaa saa kyllä menemään ihan just niin paljon kun huvittaa mutta on eri jos sitä saa laitettua säästöön ja sinä sen olet osannut tehdä. Älä anna äitilles tietoja sun rahavaroistas ja kaiken minkä hankin kerrot hankkineesi lainalla tai osamaksulla.
      Eipä käy kyllä kateeksi sua kun sulla on tollanen sukulainen ja äiti vielä maanvaivana.
      Ihan suututtaa sun puolestas.

• kaikkee sitä

Olet typerä jos vielä lainaat hänelle. Ei ole sinun asiasi korjailla äitisi heikkoa taloutta. Jos hänen tilanteensa on niin pahaksi mennyt, että hän ottaa pikavippejä, niin hänen kuuluu mennä jollekin neuvojalle kysymään, miten hän pääsee kierteestä eroon.

Sinähän suorastaa autat häntä samoin kuin monet auttavat alkoholisteja jatkamaan kännittelyään. En ymmärrä, miksi vaivaudut, kun kerta olet jo moneen kertaan nähnyt, miten vastuuton hän on.

• näin se toimii!

Tässä on vastaus ongelmaasi: Soitto isällesi, ja pyydä lainaksi isältäsi täsmälleen sama summa, jota äitisi lainaa sinulta. Sitten lainaat sen äidillesi. Voit vähän ajan kulutua kertoa isälle että tarvitsit sen äidille. Ja koska isä on jo moraalisesti myös velvoitettu osallistumaan perheensä lainoihin, sanot isälle, että hän voikin sitten periä sen lainan myöhemmin äidiltä.

• Velkaneuvontaan...

Ohjaa äitisi velkaneuvontaan.
      Löydät varmaan netistä.
      Äitisi kaikki lainat yhdistettäisiin ja laadittaisiin maksuohjelma

• rouva Zed

Itse olet vailla työtä, samoin äitisi. Joten molemmat joudutte olemaan vastuussa omista kuluistanne. Piste.

Seuraavalla kerralla sano suoraan, ettei sinulla ole rahaa. Jos äitisi pitää sinua vastuussa omista lainoistaan, se on todella väärin. Hän näyttää olevan sydämetön henkilö.
        Tai jos taas pyydetään vippiä sano että voi-voi just olit puhelin kourassa ja soittamassa jos voisikin SINULLE lainata rahaa. Katso mitä siihen sanoo.

• hsdkj

Kuule miksi sä sitten lainaat rahaa äidilles, jos sua noin ressaa???? Älä lainaa ja piste.

• eikä se lopu ikinä

heti. Et vaan enää lainaa, muutoin olet loputtomassa lainauskierteessä

• Sasha-Nyaa

Jep, asiat menivät siihen pisteeseen että unohdin lopulta tulla enää tänne seuraamaan ketjuun tulevia viestejä. Harmikseni tein juuri toisin kun te ihmiset minua neuvoitte, ja todella ikävin seurauksin.

Odotan tätä nykyä esikoistani syntyväksi tammikuulle. Lainasin keväällä ädilleni 1000 euron summan, mutta velasta tehtiin virallinen velkakirja jossa sivullisina todistajina on avopuolisoni ja sisareni. Velkakirjaan lisättiin myös 200 euron summa, jonka äiti oli lainannut minulta aikaisemmin. Velkakirjan maksusuunitelma oli, että äiti maksaa kesäkuusta alkaen 1200e:n summaa 100e kuussa pois siihen asti että velka on kokonaan maksettu. Ajattelin tuolloin itse, että juttu on OK: saan 100e käyttörahaa joka kuu tililleni josta saan tehtyä tarpeellisia kauppaostoksia.

Kesäkuussa äiti ei kuitenkaan maksanut ensinmäistä erää. Eikä yhtään muutakaan erää tähän marraskuuhun saakka. Kävin aikaisemmin syksyllä äidin kanssa keskustelua asiasta, ja kun vaativasti ilmaisin että minulla alkaa olemaan rahat loppu ja tarvitsen edes sen 100e kuussa jotta voin kattaa pienen osan suuresta vuokrasta, ruokamenoista ja muista laskuista, hän ilmoitti ettei hänellä ole yksinkertaisesti rahaa maksaa. Hänen raha-asiansa on muutenkin mennyt huonompaan päin: lisää pikavippejä ja velkaa. Kohta onneksi luottotiedot menevät, joten rahan lainailu loppuu. Nyt äitini on alkanut lainailemaan toiselta veljeltäni rahaa (Hän saa noin 600e rahaa pajalta kuussa), joka kokee että hänen on pakko auttaa äitiä ettei isänkin raha-asiat mene pilalle.

Nyt vasta ymmärrän että rahasumman lainaaminen äidille oli typerää. Hän ei tule maksamaan velkaa takaisin, sillä hän luottaa siihen etten vie asiaa eteenpäin koska olen hänen oma tytär. Emme ole olleet enään kahteen kuukauteen yhteydessä toisiimme. Minun käy sääliksi nuorempia veljiäni, jotka joutuvat todistamaan paikan päällä äidin pikavippikierrettä. En voi ymmärtää miten rakkaasta äidistä on tullut hirviö, joka etoo minua. Onneksi tiedän, etten tee koskaan samaa virhettä oman lapseni kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      347
      2784
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1549
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1026
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      997
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      944
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      923
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe