hammas lohkesi, annan olla?

liian huoleton?

Poskihampaastani lohkesi iso pala porkkanaa syödessä melkein kuukausi sitten, mitään kipuja ei ole ollut ja tullut? Luuletteko että voisin vain jättää asian sikseen kun ei pahemmin elämää häiritse muutenkuin sikäli että jäljelle jääneeseen kanjoniin jumii ruoantähteitä mikä antaa originellin aromin hengitykselleni. Siis ei kai tästä mitään kammottavia komplikaatioita voi seurata. Ei jaksaisi mitään lääkärikäyntejä.

33

40186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jokainen päättää its

      Mies tuolta toisesta huoneesta käsin juuri kommentoi viestiäsi, kun kerroin viestistäsi. Hänellä oli samanlainen lohjennut takahammas. Pari vuotta antoi sen olla, kun ei ollut oireita. Sitten kipeytyi pahasti ja oli pakko tehdä juurihoito ja vähän myöhemmin jouduttiin repimään hammas pois . Nykyään hän ei jätä enää hoitamatta, jos tulee jotain. Oppirahat on maksettu.

      Oma on asiasi, mutta ehkä kannattaisi kuitenkin korjauttaa ajoissa. Vähemmällä pääsee, kun hoitaa ajoissa ja pelkkä paikkaus riittää.

      • viisasolen

        Jos vain irtosi vanha paikka, hammaslääkäri tekee helposti uuden muovipaikan eikä tarvitse kovin paljon edes porata. Todennäköisesti ei mitään puudutusta tarvita.
        Jos samassa hampaassa on vieressä muitakin paikkoja, kannattaa saman tien teettää keraaminen paikka tai kruunu. Se on niin paljon kestävämpi kuin muovista tehty kruunu että siitä kannattaa maksaa noin 300 euroa.


    • 12+9

      Paikkaus ei välttämättä edes satu, kiillehän siitä on lohjennut. Tosin siellä on nyt vapaata aluetta pöpöjen mekastaa ja tehdä reikää syvemmälle hampaaseen, jollei asialle mitään tehdä.

      Jos hammaslääkärikäyntiä lykkää, niin korjaus voi olla suurempi ja kalliimpi homma. Saattaa harmittaa, jos koko hammas menetetään ja tilalle joudutaan laittamaan kallis implantti. Kannattaa myös muistaa, että hoitamattomat suun alueen infektiot voivat aiheuttaa hengenvaarallisia yleisinfektioita. Ihmisiä on kuollut hoitamattomien hampaiden vuoksi.

      http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/terveys.asp?id=2090044

      • hththththththt

        Just itelläni halkesi hammas(juurihoidettu hammas, eli onneksi tunnoton) suunnilleen keskeltä maissinjyvää vahingossa puraistessani. Hammaslääkäri irroitti vain nitkuvan puolikkaan pois ja hieman hioi teräviä kulmia jäljelle jääneestä palasta. Kysyin, että eikö ienkuoppaan mene ruokatöhnää ym, niin lääkäri sanoi, että kyllä ne ikenet siitä rupee puristamaan taas hampaan ympäriltä


      • outoa...
        hththththththt kirjoitti:

        Just itelläni halkesi hammas(juurihoidettu hammas, eli onneksi tunnoton) suunnilleen keskeltä maissinjyvää vahingossa puraistessani. Hammaslääkäri irroitti vain nitkuvan puolikkaan pois ja hieman hioi teräviä kulmia jäljelle jääneestä palasta. Kysyin, että eikö ienkuoppaan mene ruokatöhnää ym, niin lääkäri sanoi, että kyllä ne ikenet siitä rupee puristamaan taas hampaan ympäriltä

        Johan on outo juttu. Miksi ei paikannut hammasta? Jos on puolivälistä asti haljennut, niin siinähän on hammasluu taatusti näkyvillä/paljaana. Pöpöille illallinen valmiina tarjottimella, kun ei tarvi kiilteen läpi tunkeutua ensin.


      • asdfghfdh
        outoa... kirjoitti:

        Johan on outo juttu. Miksi ei paikannut hammasta? Jos on puolivälistä asti haljennut, niin siinähän on hammasluu taatusti näkyvillä/paljaana. Pöpöille illallinen valmiina tarjottimella, kun ei tarvi kiilteen läpi tunkeutua ensin.

        Itsellä hampaan lohkeamisen aiheutti reikä hampaassa. Ei ollut kipeä ennen eikä jälkeen lohkeamisen, mutta selvisin sitten ilman juurihoitoja tai isompia hoitoja. Muutenkin kaikille, että hammaslääkärissä kannattaa käydä alle kahden vuoden välein, säästyy aika paljolta korjailussa. Rahallisestikin.


      • hthththththt
        outoa... kirjoitti:

        Johan on outo juttu. Miksi ei paikannut hammasta? Jos on puolivälistä asti haljennut, niin siinähän on hammasluu taatusti näkyvillä/paljaana. Pöpöille illallinen valmiina tarjottimella, kun ei tarvi kiilteen läpi tunkeutua ensin.

        Outoa: Näin se vaan meni.. Voi olla ettei paikannut siksi, koska ko.hammasta on paikattu lukuisia kertoja, hermot ja verisuonet poistettu, iso paikka ym kaikkea, että todennäköisesti hammas ei olisi enää kestänyt paikkailua. Tosiaan ne terävät kulmat hioi ja sen toisen puolikkaan repi irti.. Nyt on parissa kuukaudessa hyvin tuo kuoppa parantunut. Olen erityisen tarkka ollut sen puhdistamisessakin..


      • viisasolen
        hthththththt kirjoitti:

        Outoa: Näin se vaan meni.. Voi olla ettei paikannut siksi, koska ko.hammasta on paikattu lukuisia kertoja, hermot ja verisuonet poistettu, iso paikka ym kaikkea, että todennäköisesti hammas ei olisi enää kestänyt paikkailua. Tosiaan ne terävät kulmat hioi ja sen toisen puolikkaan repi irti.. Nyt on parissa kuukaudessa hyvin tuo kuoppa parantunut. Olen erityisen tarkka ollut sen puhdistamisessakin..

        Tuollaiseen kannattaa teettää keraaminen kruunu, joka maksaa Helsingissä 300 euroa Oulunkylän (Ogelin) hammaslääkäriasemalla. Suosittelen, itselleni siellä tehtiin todella siisti ja kestävä hammas.
        Kunnan hammaslääkäri tekee vähän halvemman kruunun muovista, joka ei kuitenkaan kestä montaa vuotta.


    • Pulpiitti

      Kannattaa kyllä mennä hoidattamaan heti, kun vielä pääsee helpoimmalla ja halvimmalla. Lohjenneen hampaan ydin voi ärsyyntyä ja tulehtua, josta seuraa järkyttävää kipua, josta henkilökohtaisesti itselläni kokemusta. Toisaalta tulehdus voi johtaa hampaan nekroosiin eli elottomuuteen tai pahimmillaan pöpö voi levitä leukaluuhun ja siitä muualle verenkiertoon. Joten suosittelen oikein lämpimästi raahautumaan hammashoitolaan, äkkiä se on pois alta. :)

    • ölmk

      Itsellä oli kanssa hammas takaa haljennut. EN halunnut millään mennä hammaslääkäriin mutta oli kuitenkin pakko, ja tuolta hampaasta löytyi vielä reikä. Helppo juttu oli.
      Kannattaa tosiaan mennä hammaslääkäriin, se saattaa tulla jumalattoman kipeäksi ( tulehtua. ) Ja sitä ei tarvi pelkää että se revittäisiin heti irti, pysyviä hampaita koitetaan korjata niin paljon kuin mahdollista. Ja minun hammaskaan ei ollut yhtään kipeä mutta menin vaan näyttämään ja nyt on taas ehjä hammas. Kesti vain 30min puudutus.

      • miaw

        Mulla lohkes hampaasta n.puolet kuukausi sitten ja tänään kävin hammaslääkärissä ja se paikattin yllätyksekseni,sanoivat että laitetaan pysyvä paikka 2kk päästä jos ei oireile.Luulin että joko juurihoidetaan tai poistetaan kokonaan.


      • täysin terve?
        miaw kirjoitti:

        Mulla lohkes hampaasta n.puolet kuukausi sitten ja tänään kävin hammaslääkärissä ja se paikattin yllätyksekseni,sanoivat että laitetaan pysyvä paikka 2kk päästä jos ei oireile.Luulin että joko juurihoidetaan tai poistetaan kokonaan.

        Oliko lohjennut hampaasi täysin terve, eli että siinä ei ollut paikkaa tms.?

        Minulta lohkesi leipää syödessä toiseksi viimeinen poskihammas, jossa on vanha amalgaamipaikka. Vaikka lohjennut (poskenpuoleinen) osa on iso, se on täysin valkoinen, eli siinä ei ole amalgaamia. Ainakaan toistaiseksi siinä ei ole kipuja eikä hajuja eikä se haittaa syömistä. Jos en tietäisi, että hammas on lohjennut, en huomaisi suussani mitään ihmeellistä.

        Mietinkin, voinko antaa tämän olla, vai pitääkö minun heti maanantaina yrittää alkaa metsästämään hammaslääkäriaikaa. Olen käynyt kunnallisessa (Helsingissä), joten jos asialla on kiire, täytynee yrittää löytää joku hyvä yksityishammaslääkäri. Minulla on kerran aiemminkin lohjennut hammas, eikä sen paikkaamisen kanssa pidetty mitään kiirettä, joten siinä mielessä en ole kovinkaan huolissani. Tätä ketjua lukiessani jäin vain miettimään, olenko liiankin levollinen asian suhteen?!

        Kaikki asialliset neuvot ovat tervetulleita.


      • Alpo_

        Itselläni on lohjennut pala hampaasta ja se on ollut hoitamattomana ehkä n. 3 kuukautta, mutta olen syönyt ksylitolipurukumia säännöllisesti aterioiden jälkeen ja korkeintaan 1-2 kertaa viikossa ostan karkkipussin. Nyt huomaan ko. hampaassa hermosärkyä, joka on todella epämiellyttävä.
        Minulla on varattu aika 19.03.2014, mutta yritän saada ajan 17.03.2014 tai aikaisemminkin.
        Saattaa olla vaikea, mutta kannattava käynti. Tämä hampaan hermosärky on ehkä kaikkein pahinta, mutta sain nukuttua varsin hyvin.
        En huomioinut tilannetta heti kun hampaastani halkesi pala, vaan tietämättömyyttäni odotin vain. Nyt jälkikäteen toivoisi itselleen ymmärtäväisyyttä, sillä tuntuu ikävältä, että saisi kärsiä siitä, että ei ymmärtänyt mennä heti hammaslääkärin vastaanotolle. Olisi oikein, että ymmärtämättömyydestä ei rangaista sillä, että menetän vaikka tämän hampaani.
        Tuo saattaa hyvinkin pitää paikkansa, että se hammas pyritään korjaamaan, jollei ole tulehdusta hammashermoissa, josta tämä hermosärky saattaa johtua.
        Toivoa sopii, että ensi kerralla on viisaampi ja menee heti hammaslääkäriin pienimmänkin vaivan takia. Tässä tilanteessa vaan tuntuu todella ikävältä, että saisi kärsiä sen takia, että ei ymmärtänyt tai tajunnut tapahtuman vakavuutta, vaan ei kiinnittänyt siihen oikeastaan mitään huomiota.
        Itse näen rukouksen sellaisena, että voi kääntyä ihan jokapäiväisissäkin asioissa, kun kerta usko riittää siihen helpommin kuin vaikeassa elämäntilanteessa.
        Tuo mitä kerroit siitä, että hammaslääkäri pyrkii korjaamaan hampaan, mikäli mahdollista, niin se herätti minut vastaamaan tähän.


    • Heti pois

      Hoida kaikki hammas oireesi hetimiten pois. Säästät rahaa, vaivaa ja särkyä sun muuta ajattelua suun terveydestä..

    • Jos hammalohkee ni EN itse antaisi sen olla! Koska vittu, et jos se mätänee tai tms nii siihen ei auta ku repiminen ei edes puudutus. On kokemust. Itel hammas lohkes tnä aamul ja soitin lääkärille, mut ei oo aukoi ku vast huomen päivystäjäl nii joudun sit heti huomen soittaa :(

    • Älä mene

      Anna olla, kyllä se siitä korjaantuu ihan itsekseen.
      Mullakin murtu jalka, en menny lääkäriin kun ei ollu pahemmin kipeä. Nyt 3 cm lyhyempi kun toinen mutta mitä pienistä.

      • Anonyymi

        Kannattasi mennä. Mun kaverilta lähti jalka töissä irti sahaushommissa niin joo sanoi mitäs pienistä laitetaan jesarilla takas paikalleen.. jotta pääsi omin voimin autoa ajaen sairaallaan laittaa jalkansa kiinni takaisin..


    • Ei haittaa elämääni

      Älä missään tapauksessa mene! Minulla lohkesi talvella hammas, kun kaaduin ja hammas osui kiveen. Annoin asian olla, koska asia ei vaivannut arki elämääni. Hammas mätäni ja syövytti muutkin hampaan jonka seurauksesta jouduin poistattamaan yksityisellä kaikki hampaani ja laitattumaan yksityisellä uudet hampaat. Sain 49583€ laskun maksamiseen 14päivää aikaa maksaa, joten otin lainaa pankista. Masennuin ja menetin työpaikkani, jonka seuraukseni taloni, jonka panttasin lainaa varten lunastettiin. Nyt elän työttömyyskorvauksilla ja olen täysin työkyvytön. Nyt kyseinen lohkeama haittaa elämääni, vaikka itse lohkeamaa ei ole.

    • <sv

      ihan suosittelen et meet ja korjautat sen kun se vaikuttaa sun ulkonäköön ja sit se mennee helpommin reijille

    • kmjnihb

      anna vaan olla

    • pikku juttu

      mullakin lohkesi ylä väli poskihammas melkeimpä kahtia, tai ainakin kruunu osa, vähän ikenen altakin mutta ydin ei ainakaan paljastunut ja tapahtumasta alkaa olemaan montakuukautta eikä mitään kipuja ole ollut, aluksi vihlo nyt ei pitkään aikaan mitään.

    • KokemustaOnMinulla

      Mene hammaslääkäriin. Jos hammas on lohjennut reiän eikä onnettomuuden takia, voidaan joutua tekemään juurihoito.

    • Ex-PorkkananPopsija

      "Poskihampaastani lohkesi iso pala porkkanaa syödessä"
      Tämä keskustelu on huono trolli. Kaikkihan tietävät lastenlaulun: "Popsi, popsi porkkanaa, hampaita se vahvistaa"! Vai eikö vahvistakkaan? Onko meitä kaikkia vedetty kuivana kakkoseen (porkkanalla) pienestä pitäen? Uskoni ihmiskuntaan on mennyt. Kyseinen lastenlaulu on välittömästi kiellettävä ja porkkananviljely julistettava laittomaksi.

    • 2luokkalainenlukiolainen

      minulla taisi lähteä pieni pala huomaamatta. ensitarkastus olisi ensi kuussa? Pitäisikö pyytää uusi aika tämän takia vai odottaa ensikuuhun?

    • wedfcwef

      Mulla on on ollu lohjennut hammat tai paikka irtosi, entiedä kumpi sieltä lähti kun en edes muista enää, monta vuotta jo mennyt eikä mitään oireita ole ollu.

      Pitäs kai tsempata ja mennä, kun yhdessä toisessa hampaassa tai hampaiden välissä on ikävä kolo jonne pakkaa ruokaa aina, varsinkin lihanpaloja saa oikein kaivaa ulos sieltä..

      Hammashoidon traumoja kun on niin siksi näin

    • Upsista1939

      Mulla lohkesi maitohammas kahtia kun toinen kasvoi alle enkä uskalla mennä lääkäriin koska pelkään neuloja eikä se ole lähtenyt!! Kasvaakohan se itsestään ulos

      • Lääkäriin_vaan

        Jos maitohammas sinnittelee paikallaan vaikka rautahammas tunkee alta, rautahamms voi kasvaa vinoon ja sitten tulevaisuudessa joudut oikomishoitoon. Oikomishoito on varmasti kivuliaampaa kuin pieni puudutus. Todennäköisesti puudutusta ei edes tarvita, maitohampaan loppupala irronnee pienellä nipistyksen tunteella, joten voit miettiä kumpi on pahempi pieni puudutuspistos vai kirpaisu hampaan poistossa.


    • rjjryjr

      varaa aika pian

      • Ei_voi

        Ohjeesi on KUUSI VUOTTA myöhässä!


    • nuioghyugfyu

      anna olla vaan

      • Katso_päiväystä

        Eiköhän homma ole hoidettu KUUSI VUOTTA sitten.


    • Einohammas

      Mun suussa roikkuu nyt jotain hampaan tapasta, lohjennut hammas heiluu ihan sikana. En uskalla nypätä koska kai siinä juuret on ikenessä? En oo mennyt hammaslääkäriin koska ei oo varaa enkä halua jättää laskuja maksamatta

      • trfgkugkuhki

        No jos se heiluu todella paljon, sen voi nykäistä pois jos lähtee helposti. Samalla näkee tuleeko koko juuri mukana, eikä ikeneen jää mitään hampaan osaa. Silloin ei tarvitse enää hammaslääkäriä ja ien paranee aikanaan. Mutta jos irronnutta hammasta tutkii ja huomaa että se olikin haljennut tai katkennut sekä osa on jäänyt ikeneen, tarvitaan hammaslääkäriä poistamaan hampaan jäänteet muuten tulehdus jatkuu.

        Mikäli kyse on lohjenneesta hampaasta ja se pysyy paikallaan jotenkuten haljenneen osan jatkuessa ikenen sisään, pitää loputkin hampaasta poistaa.

        Kunnallisella puolella hampaan poisto ei maksa mahdottomia (noin 30-50 euroa) ja lohjenneen hampaan takia pääsee yleensä nopeasti päivystykseen. Jos on täysin tuloton, voi hakea apua sossusta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10722
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3043
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2859
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1709
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1656
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 83
      1496
    Aihe