Oudot näpyt alapäässä

Aada-paadavaan

Olen 14 vuotias tyttö ja alapäässäni on outoja "paiseita". Ne on n. hyttysenpureman kokoisia, ja melko huomaamattomia. Jos niihin koskee, se sattuu hieman, muttei paljoa. Jos esim. vessakäynnin jälkeen pyyhin vessapaperilla ja osun niihin, se sattuu aika paljon, samanlainen kipu kun olisit esim. repinyt ruven pois. Näitä minulla on ollut ehkä 3-5kk. Ne lähtee aina välillä, ja sitten taas palaa joskus 3-4 viikon kuluttua. Niiden määrä vaihtelee 1-4 kerralla. Elämääni ne eivät juurikaan häiritse, mutta olisi kiva tietää, ettei kyseessä ole mitään vaarallista. Itse kun olen tutkinut, mieleeni tulee lähinnä hiivasienitulehdus. Se voi johtua: (lainaus wikipediasta)
allergia, tartunta, huono hygienia, liika makean nauttiminen, antibioottikuuri tai stressi.

En ole tietääkseni allerginen millekään (mitään ei ole todettu), käyn suihkussa päivittäin ja vaihdan alusvaatteetkin n. viikon välein (tiedän että kuulostaa vähälle, mutta käytän sen lisäksi joskus pikkuhousunsuojia), karkkia tm. makeaa syön ehkä pari kertaa viikossa. Antibioottikuuria minulla ei ole, enkä mielestäni stressaakaan. Jos tuo karkkimäärä on liikaa?

"Joskus hiivasieni on lähes oireeton." Minulla ei paljoa oireita ole... Ja jos minulla nyt sattuu olemaan tuo hiivatulehdus niin:
1. Saako lääkkeitä ostaa apteekista ilman reseptiä ja saako myös alaikäinen ostaa niitä?
2. Pitääkö käydä lääkärissä tai gynekologilla, kun tauti on näin oireeton?

Eli mitä mieltä te olette, onko minulla mahdollisesti hiivasienitulehdus tai jokin muu tauti? Toivoisin vastauksia.

4

1127

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..............

hiivalta kuulosta. Mene lääkäriin, sinulla voi olla esim. genitaaliherpes (ja kyllä, voi olla ilman sukup.yhd.olemista)
      Pikkuhousut vaihtoon useimmin.

• Aada-paadavaan

"Oireet

Herpesoireet ilmestyvät keskimäärin 4–14 vrk tartunnan jälkeen. Alkuoireet ovat ulkosynnyttimien kirvely ja kutina. Ensimmäinen herpestulehdus on yleensä rajumpi, ja siihen liittyy usein virtsaamisvaikeuksia. Yleisoireina voi olla kuumeilua, päänsärkyä ja lihassärkyä. Oireet kestävät 2–3 viikkoa. Ensimmäinen herpestartunta voi olla myös oireeton.

Herpes uusiutuu noin 80 %:lla ensimmäisen eli primaariherpeksen sairastaneista. Ulkosynnyttimien tai läheisien ihoalueiden rakkulat ovat silloin usein toispuoleisia ja yleisoireet ovat harvinaisia. Uusimiset saattavat puhjeta fyysisen tai psyykkisen stressin jälkeen, naisilla usein kuukautisten yhteydessä."

Ja mistäs minä sen tartunnan sitten olisin voinut saada? :O En ole ikinä ollut sukupuoliyhteydessä tai edes suudellut ketään. Ei kirvele, ei kutise. Ei ole virtsaamisvaikeuksia. Ei ole ollut kuumetta lokakuun jälkeen, päätäni särki viimeksi ehkä 2 vuotta sitten (särkee tosi harvoin) ja lihassärkyä mulla ei ole koskaan ollut.

Ja
        "Ulkosynnyttimissä akuutissa vaiheessa näkyvät rakkulat ja haavaumat ohjaavat diagnoosiin. Näin ollen useinkaan ei tarvita laboratoriodiagnostiikkaa. Epäselvissä tapauksissa, pitkäkestoista herpeksen lääkehoitoa harkittaessa ja raskauden aikana diagnoosi kuitenkin pyritään varmistamaan. Herpes simplex -virus voidaan osoittaa suoraan rakkulasta tai tuoreesta haavaumasta viljely- tai antigeeninosoitusmenetelmillä. Veren vasta-ainetutkimuksilla voidaan todeta HSV-1- ja HSV-2-vasta-ainepositiivisuus eli viruksen kantajuus, mutta ei tartunnan sijaintipaikkaa."
        Mulla ei ole rakkuloita, eikä haavoja. Vain noita hyttysenpureman kokoisia myhkyröitä.

"Synnyttämään tullessaan synnyttäjän on hyvä kertoa henkilökunnalle, jos raskauden aikana on esiintynyt genitaaliherpestä. Synnytyksen aikainen genitaaliherpes voi tarttua vastasyntyneeseen. Jos kyseessä kuitenkin on genitaaliherpeksen uusiutuminen, eikä ensitulehdus synnytyksen hetkellä. on tartuntariski sikiöön kuitenkin hyvin pieni (0–3 %). Virusmäärä on matala ja äidin vasta-aineet suojaavat sikiötä tartunnalta."
        Äidilläni ei ole ollut genetaaliherpestä, enkä ole vastasyntynyt.

Näin ollen mulla ei voi olla genetaaliherpestä... Itsestäni toi hiivatulehdus kuulostaa todennäköisemmältä. Oonkin ruvennut hoitamaan sitä "kotikonstein", jota lukee esim. vikipediassa, eli juon maustamatonta jogurttia, piimään en ole uskaltautunut. Ja vaihdan alusvaatteet useemmin. Katson, jos oireet katoavat kesälomaan mennessä, jos katoavat, jätän siihen, jos ei, tai ne pahenevat, menen lääkäriin.

• jogurttia
        Aada-paadavaan kirjoitti:

"Oireet

Herpesoireet ilmestyvät keskimäärin 4–14 vrk tartunnan jälkeen. Alkuoireet ovat ulkosynnyttimien kirvely ja kutina. Ensimmäinen herpestulehdus on yleensä rajumpi, ja siihen liittyy usein virtsaamisvaikeuksia. Yleisoireina voi olla kuumeilua, päänsärkyä ja lihassärkyä. Oireet kestävät 2–3 viikkoa. Ensimmäinen herpestartunta voi olla myös oireeton.

Herpes uusiutuu noin 80 %:lla ensimmäisen eli primaariherpeksen sairastaneista. Ulkosynnyttimien tai läheisien ihoalueiden rakkulat ovat silloin usein toispuoleisia ja yleisoireet ovat harvinaisia. Uusimiset saattavat puhjeta fyysisen tai psyykkisen stressin jälkeen, naisilla usein kuukautisten yhteydessä."

Ja mistäs minä sen tartunnan sitten olisin voinut saada? :O En ole ikinä ollut sukupuoliyhteydessä tai edes suudellut ketään. Ei kirvele, ei kutise. Ei ole virtsaamisvaikeuksia. Ei ole ollut kuumetta lokakuun jälkeen, päätäni särki viimeksi ehkä 2 vuotta sitten (särkee tosi harvoin) ja lihassärkyä mulla ei ole koskaan ollut.

Ja
        "Ulkosynnyttimissä akuutissa vaiheessa näkyvät rakkulat ja haavaumat ohjaavat diagnoosiin. Näin ollen useinkaan ei tarvita laboratoriodiagnostiikkaa. Epäselvissä tapauksissa, pitkäkestoista herpeksen lääkehoitoa harkittaessa ja raskauden aikana diagnoosi kuitenkin pyritään varmistamaan. Herpes simplex -virus voidaan osoittaa suoraan rakkulasta tai tuoreesta haavaumasta viljely- tai antigeeninosoitusmenetelmillä. Veren vasta-ainetutkimuksilla voidaan todeta HSV-1- ja HSV-2-vasta-ainepositiivisuus eli viruksen kantajuus, mutta ei tartunnan sijaintipaikkaa."
        Mulla ei ole rakkuloita, eikä haavoja. Vain noita hyttysenpureman kokoisia myhkyröitä.

"Synnyttämään tullessaan synnyttäjän on hyvä kertoa henkilökunnalle, jos raskauden aikana on esiintynyt genitaaliherpestä. Synnytyksen aikainen genitaaliherpes voi tarttua vastasyntyneeseen. Jos kyseessä kuitenkin on genitaaliherpeksen uusiutuminen, eikä ensitulehdus synnytyksen hetkellä. on tartuntariski sikiöön kuitenkin hyvin pieni (0–3 %). Virusmäärä on matala ja äidin vasta-aineet suojaavat sikiötä tartunnalta."
        Äidilläni ei ole ollut genetaaliherpestä, enkä ole vastasyntynyt.

Näin ollen mulla ei voi olla genetaaliherpestä... Itsestäni toi hiivatulehdus kuulostaa todennäköisemmältä. Oonkin ruvennut hoitamaan sitä "kotikonstein", jota lukee esim. vikipediassa, eli juon maustamatonta jogurttia, piimään en ole uskaltautunut. Ja vaihdan alusvaatteet useemmin. Katson, jos oireet katoavat kesälomaan mennessä, jos katoavat, jätän siihen, jos ei, tai ne pahenevat, menen lääkäriin.

sinne juomisen sijaan, hei haloo, hierot vaik sormin, ei se muuten vaikuta syömällä siellä, tajuu jo vain paikallisesti just sinne. ok.

• Aada-paadavaan
        jogurttia kirjoitti:

sinne juomisen sijaan, hei haloo, hierot vaik sormin, ei se muuten vaikuta syömällä siellä, tajuu jo vain paikallisesti just sinne. ok.

Osaan lukea ohjeita
        "Emätintulehdukseen auttaa runsas maitohappobakteerien nauttiminen esimerkiksi piimän tai maustamattoman jogurtin muodossa."
        Nauttiminen ei tarkota alapäähän jugurtin hieromista. :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5376
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3711
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3273
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2525
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2112
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2047
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163