Dieselin katku?

Ihmeellinen moottori

Miksi vanha miljoonamersun dieseli savuuttaa katkeran hajuista pakokaasua verrattuna uudehkoihin autoihin. Sama katku tuntuu olevan vanhoissa kuorma-autoissakin. Eli miksi vanhan dieselin haju on niin katkeraa, uusien haju on niihin verrattuna pelkkä aromi?

18

5565

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kpg1

      Moottorien kehitys on tuottanut tulosta. Polttoeine ruiskutetaan jopa viidessä vaiheessa entisen yhden sijaan.
      Elektroniikka säätää syötettävän polttoaineen määrää tarpeen ja olosuhteiden mukaan tarkasti.
      Muuttuva geometriset ahtimet ja välijäähdytin löytyyvät nykymoottoreista myös.
      Äänikin on korvalle mielyttävämpi, myäs hiukkassuodattimet ovat yleistyneet parinvuoden aikana.
      Kehitys menee kokoajan eteenpäin, tehot ovat nousseet moottoreissa. Meidänkin pihasta löytyy 140 ja 150 Hp tehoiset dieselit ( ennen 60-90).

    • 200D

      Palamatonta polttoainetta tulee pakoputkesta, siitä se on ei niin uuden riisselin tuoksu.
      Nuo haistaa motarilla usein kilometriä ennen ja hetken päästä saa pikkukoneisen vanhan mesen kiinni, jossa kuskilla on "nappi" laudassa...

    • Diesel.

      Ennen polttoainetta syötettiin ,- lähes rajattomasti suurilla tehoilla. Nyky Diesel tarkistaa ilman/hapen määrän ja antaa polttoaineen ilmamäärän mukaan ääri rasituksessa.

      • Ei se näin ole vaan vanhalla ruiskutustekniikalla polttoaine tuli sylinteriin isompina pisaroina ja paloi epätäydellisesti. Ilmaa kyllä oli riittämiin.


      • sama.
        sitroen kirjoitti:

        Ei se näin ole vaan vanhalla ruiskutustekniikalla polttoaine tuli sylinteriin isompina pisaroina ja paloi epätäydellisesti. Ilmaa kyllä oli riittämiin.

        Ymmärrätköhän asiaa erikoisesti.Vanhat Dieselit ruiskuttivat rasituksessa täydet annokset, jotka pumpun säätö antoi.Siinä ei tarkkailtu miten paljon oli ilmaa kanavissa.Nyky Diesel todella tarkkailee tätä tilannetta ilmamassa mittarin avulla.Vaikka laitat tallan pohjaan niin Boksi saa ilmamäärän tietoonsa ja ei anna enempää syöttöä.
        Muuten monasti paljon ajetussa nyky Dieselin tehottomuuteen on syynä viallinen ilmamassa mittari eli se antaa virheellisen ilmoituksen/pienen ilmamäärän boksille ja boksi syöttää polttoaineen tämän ilmoituksen mukaan.

        No, suoraruisku moottori ja tuo uusi syöttötekniikka vaikuttaa kyllä paljon palamiseen ja sen puhtauteen.Mutta, se happi poltoaine suhde tulee olla aina oikea.


      • bt50
        sitroen kirjoitti:

        Ei se näin ole vaan vanhalla ruiskutustekniikalla polttoaine tuli sylinteriin isompina pisaroina ja paloi epätäydellisesti. Ilmaa kyllä oli riittämiin.

        ongelma on nimenomaan rajallinen ilmansaanti. Turbolla ja välijäähyllä saadaan sylinteriin vasta riittävästi ilmaa. Vanhat rivipumput eivät ole polttoaineen laadun suhteen tarkkoja kuin nykyiset cr-koneet.


    • turboisti

      ekaa kertaa 90-luvun alussa tuli päästöstandardit, eli vasta silloin kiellettiin "ylisyöttö" ja moottoreita piti suunnitella vähäpäästöisiksi. miljoonamersut polttelevat dieseliä varsin epäpuhtaasti, nykyautoihin verrattuna isoilla pisaroilla. se haju tulee NOx-päästöistä, eli typen oksideista. tuossa päästörajoja:

      http://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards#Emission_standards_for_passenger_cars

      jo tuo ensimmäinen raja oli suuri parannus, ja siitä lähtien NOx päästöt ovat tippuneet noin 90%, nyt siis . HC eli hiilivety ei ole "norminmukaisessa ajossa" ollut koskaan suuri ongelma, kun normissa kiihdytetään hyvin rauhallisesti. miljoonamersuissa on tehoa hyvin vähän, mutta polttoaineen palamislämpötila korkea.

      alaspäin kelaamalla näkee muutkin kuin matkustaja-autot, eli henkilöautot. isot pakettiautot saavat päästellä vielä tuplasti NOxeja henkilöautoihin nähden. bussit ja rekat ilmoitetaan g/kWh g/km sijaan, niissä kun tehonkulutus voi vaihdella rajusti kuorman ja auton koon mukaan. hesassa kaupunkibussi kuluttaa noin 45 l/100km, eli noin 4,5 kWh/km polttoainetehon mukaan, mutta nuo lasketaan tuotettua tehoa kohden, ei syklisessä vaan . jos oletuksena olisi 50% hyötysuhde, niin 2,25 kWh tuottaisi noin 8g/km, kun henkilöautot saavat päästellä 0,18 k/km, eli vain noin 1/44 osaa tai toisinpäin uudet bussit saavat päästellä 44 kertaisesti henkilöautoihin nähden. oikeasti tilanne on vielä pahempi jos busseja ajettaisiin syklisesti.

      vanhoina hyvinä aikoina bussit ja rekat olivat suhteellisesti henkilöautoja puhtaampia, niissä kun oli isotehoiset moottorit jotka pääosin kävivät pienellä kuormalla ja turbo painoi ylimäärin ilmaa sylintereihin. henkilöautot taas ajelivat pienitehoisilla turbottomilla koneilla, eli suurilla kuormituksilla jolloin päästöjä tuli paljon. bensapuolella polttoainetta syötettiin reippaasti yli tarpeen, eli koneet olivat "höyrykoneita" ja niistä tuli paljon palamatonta polttoainetta ja häkää ulos. nykyisellään ruohonleikkurit/moottorisahat/mopot ovat suuri ympäristöhaitta henkilöautoihin verrattuna... ihan absoluuttisesti, eli kokonaiskäyttö huomioiden.

      • Höpöhöpö. Bensakoneitten kaasuttimet oli viritetty antamaan normaaliajossa ilmakerroin noin 1,1 - 1,15 eli hivenen laihalle eli parhaan hyötysuhteen antavalle seokselle. Kaasu pohjassa ajettaessa taas oli pieni ilman alijäämä eli ilmakerroin noin 0,9 koska silloin saadaan suurin teho. Tämä kyllä sitten näkyi kulutuksessa ja saattoi tuoksahtaakin. Näin siis länsiautoissa, Mossea en ole mittaillut.
        Dieselmoottorit olivat aina säädetty ilmaylimäärälle eli pakokaasuissa oli aina happea mukana. Poislukien tietenkin ne itse lisätyt syötöt, joilla saatiin hiven lisää tehoa suuren polttoaineenkulutuksen ja savutuksen saattelemana.


      • turboisti
        sitroen kirjoitti:

        Höpöhöpö. Bensakoneitten kaasuttimet oli viritetty antamaan normaaliajossa ilmakerroin noin 1,1 - 1,15 eli hivenen laihalle eli parhaan hyötysuhteen antavalle seokselle. Kaasu pohjassa ajettaessa taas oli pieni ilman alijäämä eli ilmakerroin noin 0,9 koska silloin saadaan suurin teho. Tämä kyllä sitten näkyi kulutuksessa ja saattoi tuoksahtaakin. Näin siis länsiautoissa, Mossea en ole mittaillut.
        Dieselmoottorit olivat aina säädetty ilmaylimäärälle eli pakokaasuissa oli aina happea mukana. Poislukien tietenkin ne itse lisätyt syötöt, joilla saatiin hiven lisää tehoa suuren polttoaineenkulutuksen ja savutuksen saattelemana.

        jepjep, bensaa syötettiin ylenmäärin ja dieseleissä oli korkea palamislämpötila, korkea palamislämpötila tuottaa termistä NOxia. dieseleissä on korkeampi puristussuhde, eli kovilla kuormituksilla (miljoonamersuilla käytännössä aina ajossa) korkeat palamislämpötilat, ja siten enemmän on tullut typen oksideja, jotka haisevat. pienillä kuormituksilla (aikoinaan bussi/rekka tasaisella tiellä tasaisella nopeudella) palolämpötilat pysyvät alhaisina, jolloin typen oksideja ei tule kovin paljoa.

        nykyisellään dieseleissä polttoaine palaa tasaisesti (yritys ainakin kova) ja sylinterissä on joko reilu ilmaylijäämä (alentaa palamislämpötilaa) ja/tai pakokaasuja kierrätetään että saadaan vähän epätasaisempikin polttoainesatsi palamaan ilman paikallisia lämpötilapiikkejä, ei tule termistä NOxia. monilla ruiskutusvaiheilla saadaan tasoitettua polttoaineen palamista myöskin, tällöin sylintereissä on jo "pakokaasuja" jäähdyttämässä kuumia pisteitä. käytännössä mitä "isompi moottori" (sisältää turbon) niin sitä helpommalla pääsee, kun päästösyklissä kiihdytellään hyvin rauhallisesti, eli pienillä kuormituksilla. turbon pitää tietty tuottaa ilmaa sinne sylinteriin, muuten kone ei "isone"


      • turboisti kirjoitti:

        jepjep, bensaa syötettiin ylenmäärin ja dieseleissä oli korkea palamislämpötila, korkea palamislämpötila tuottaa termistä NOxia. dieseleissä on korkeampi puristussuhde, eli kovilla kuormituksilla (miljoonamersuilla käytännössä aina ajossa) korkeat palamislämpötilat, ja siten enemmän on tullut typen oksideja, jotka haisevat. pienillä kuormituksilla (aikoinaan bussi/rekka tasaisella tiellä tasaisella nopeudella) palolämpötilat pysyvät alhaisina, jolloin typen oksideja ei tule kovin paljoa.

        nykyisellään dieseleissä polttoaine palaa tasaisesti (yritys ainakin kova) ja sylinterissä on joko reilu ilmaylijäämä (alentaa palamislämpötilaa) ja/tai pakokaasuja kierrätetään että saadaan vähän epätasaisempikin polttoainesatsi palamaan ilman paikallisia lämpötilapiikkejä, ei tule termistä NOxia. monilla ruiskutusvaiheilla saadaan tasoitettua polttoaineen palamista myöskin, tällöin sylintereissä on jo "pakokaasuja" jäähdyttämässä kuumia pisteitä. käytännössä mitä "isompi moottori" (sisältää turbon) niin sitä helpommalla pääsee, kun päästösyklissä kiihdytellään hyvin rauhallisesti, eli pienillä kuormituksilla. turbon pitää tietty tuottaa ilmaa sinne sylinteriin, muuten kone ei "isone"

        Osadieselin hajusta saattoi johtua typpioksideista, mutta samoja oksideja niitä bensakoneistakin pääsi. Se pienillä ruiskutuspaineilla tullut iso pisarakoko osaltaan aiheutti huonoa palamista, joka haisi.

        Mitä haittaa typpioksideista oikeasti on? Niistä tulee kosteuden kanssa äkkiä typpihappoa joka muodostaa salpietareita. Samoja aineita, joita maanviljelijät kylvävät tonneittain pelloille, että me saisimme enemmän leipää.


      • turboisti
        sitroen kirjoitti:

        Osadieselin hajusta saattoi johtua typpioksideista, mutta samoja oksideja niitä bensakoneistakin pääsi. Se pienillä ruiskutuspaineilla tullut iso pisarakoko osaltaan aiheutti huonoa palamista, joka haisi.

        Mitä haittaa typpioksideista oikeasti on? Niistä tulee kosteuden kanssa äkkiä typpihappoa joka muodostaa salpietareita. Samoja aineita, joita maanviljelijät kylvävät tonneittain pelloille, että me saisimme enemmän leipää.

        typenoksidit ovat niitä, joista tulee se kitkerä haju. bensankatku tuli siitä kun sitä bensaa tuli putkesta osittain palamattomana. palorintama ei ehtinyt kaikkialle, happea ei ollut kaikkialla, kylmänä bensaa jää sylinterien seinämille. samasta syystä häkää (syrjäyttää hapen keuhkoissa) tuprui putkesta. dieselissä polttoaine itsesyttyy, siis räjähtää, kaikkialla kerralla.

        http://www.hengitysliitto.fi/Ilma/Merkittavimmatilmansaasteet/Typenoksidit/

        aikoinaan tupruttelivat myös rikkidioksidia --> rikkihappoa. typpioksidit tekevät mukavaa typpihappoa, jota keuhkoihin on aina mukava saada... aikoinaan puhuttiin happosateista, jotka tiputtivat neulaset puista ja happamoittivat maaperää. lannoitteena menee pääosin ohi halutuista kohteista...


    • uudehkokin

      turbokiisselin savut tuoksuu samalle kuin 80-luvun mersun kun ottaa katin välistä pois.

      • geops

        todella kaukana siitä:)


    • Ihmettelen.

      Niiden perässä ei voi ajaa, se on kaihistus jos on diesel todella hirveä haju.Onkohan niin että eivät osaa tehdä koneita.

      • uulass

        sama juttu on paskalta haisevien bensakoneiden perässä:) kyllä se siitä suttaantuu kun päästään eroon näistä vehkeistä ja ajellaan sähköautoilla. jos ei itse tiedä miksi joku haisee niin suosittelen hieman koulunkäyntiä.


      • solex

        voi parantaa dieselin sumuttimia puhdistavilla lisäaineilla kuten Millers Diesel Power Ecomax. Sopii kuulemma niin vanhoihin kuin uudempiin dieseleihin.


    • dieselheppu

      Haju tulee siitä ettei polttoainelaitteet ole kunnossa eikä niitä ole säädetty oikein.
      Tuoreempienkin jakaja- ja rivipumpullisten dieselien pakokaasu haisee kitkerälle jos ruiskutushetki pn myöhäinen tai suuttimissa vikaa.

      Vanhan mersunkaan pakokaasut eivät juuri haise jos pumpun kunto on kohdallaan, ajoitus säädetty, suuttimet kunnossa jne.

      Tahtoo vain olla niin että kun käyttäjä ei enää haluaa panostaa rahaa tällaisten asioiden kunnostamiseen, ajetaan sitten niin kauan kuin auto vähänkin kulkee.
      Yleensä auto menee pakokaasutestistä läpi jos maksimi ruiskutusmäärää ei ole nostettu pumppua säätämällä, eikä moottori ole kulunut liiaksi. Tosin sylintereiden kuluminen alkaa vaikeuttamaan käynnistymistäkin.
      Vanhemmissa moottoreissa ei ollut EGR:ää joten sellaista likaantumista imusarjoissa ei esiintynyt kuin nykyään. Nyttemmin pakokaasun kierrätyksen häiriöt ovat merkittävä savutuksen aiheuttaja.

      Kaikki moottorit saadaan kyllä käymään suht hajuttomasti kun ne kunnostetaan oikein.

    • bensauskovainen

      kai nämä sitten ovat makuasioita...omasta mielestäni wanhat nokilekat haisevat paljon paremmalle kuin uusimmat turbodieselit. Uusissa on paha katku, sellainen pistävän kirpeä etikkakurkkuliemen haju.

      Pelsebuubin vehkeitä kaikki tyyni....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3306
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1658
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1513
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1419
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1354
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1286
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1218
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      872
    Aihe