Kognitiivien usko

pähkäilyjä

Tuo lause oli herätessäni tähän kauniin aurinkoiseen aamuun, ensimmäisenä mielessäni. Ihmettelin mistä se oli mieleeni tullut, ennenkuin edes tajusin aamun tulleen.

No, ensimmäiseksi oli otettava selvää, mitä tarkoittaa sana kognitiivinen. Se tarkoittaa älyllinen. Siis älyllinen usko. Sen voin hyväksyä, älytöntä ulkoaoppimista ilman tajuamista, en voisi hyväksyä.

Siitäpä seurasi parin tunnin lukeminen--- kognitiivisestä uskonnontieteestä, joka on 1990 luvulla alkanut uskontotieteen suunta.

Mihin kognitiivinen uskontotutkimus on päässyt olemassaolonsa ensimmäisen vuosikymmen aikana?

Naturalistinen orientoituminen on paljastanut uskonnosta aivan uusia ja täysin tutkimattomia puolia.

Sen mukaan uskonnollisuus liittyy evoluutioomme, jo ennen kielen kehittymistä n, 50.000 vuotta sitten ihminen pani merkille tapahtumia, jotka eivät liittyneet ihmiseen. Kuitenkin ihmismieli loi kuvan "Jumalastaan" ihmisen kaltaiseksi voidakseen ymmärtää sitä.

Kognitiivinen fenomelogia etsii uskonnollisen kokemuksen syvintä olemusta, neurotieteen ja evoluutioteoriankin avulla.

Suomessa mm. Ilkka Pyysiäinen ja Matti Kamppinen.

Tutkijoiden mukaan se on aivoissamme olemassa oleva, kuin virus,--- tiedonvälitys toimii sukupolvelta sukupolvelle. On ilmeistä, että evoluutiomme myötä se(uskonto) on osoittautunut niin tärkeäksi, että se on meihin sisäänrakennettu.

Ihan mielenkiintoista oli lukea mitä kaikkea meidän kulttuuriperimäämme sisältyy, nyt on vain hankittava teos:
Johdatus kognitiiviseen uskontotieteeseen:D--- Nauraa täytyy itselleni, kun aamusta heti "jokin" laittoi minut syventymään tähän. Tähtisilmä **

55

503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sama*

      kognitiivinen usko, tietenkin.

      • Lorena*

        http://www.oamk.fi/~laurik/Oppimisnakemys/html/kognitiivinen.html

        Kognitiivinen mallioppiminen on yleisesti hyväksytty opetusmuoto kouluissamme. Lyhyesti ilmaistuna oppija sisäistää kiinnittää huomion oppimisen laadullisiin tekijöihin.Opiskelija on aktiivinen oppija.

        Toinen joskus käytössä ollut muoto Behavioristinen oppimismuoto, kuvaannollisesti asia opitaan menenmällä putken toisesta päästä sisään ja tulee täysin oppineena ulos, asian sisäistäminen havainnolllistaminen on sivuseikka.Tässä taas oppija on passiivinen, sisäistää sen mitä toinen sanoo, oma arviointi sivuasia. Esim median tuottama informaatio yrittää olla juuri behavioristista jolloin kuulijan omaa arviointia ei tarvita. Usko sitä mitä kuulet.
        http://www.oamk.fi/~laurik/Oppimisnakemys/html/behavioristinen.html

        Molemmat ovat didaktiikan osa alueita, joskus kasvatustieteen aproa tuli nämäkin oppimiskäsitykset opittua.Ei opetus niin helppoa ollut ainakaan aikuisopetuksessa.


    • agnostikko*

      Kaikki me uskomme johonkin. Monet uskovat Korkeampaan voimaan, Jumalaan. Hyvin monet uskovat vain itseensä.
      Agnostikko haluaa lisää tietoa.
      "Termin agnostikko otti käyttöön Thomas Huxley vuonna 1869. Sitä on käytetty kuvaamaan niitä ihmisiä jotka eivät ole vakuuttuneita tai eivät halua sitoutua käsitykseen, että olisi yliluonnollisia olentoja. Agnostikko yleensä katsoo, että hän ei voi sitoutua ateismiin tai mihinkään uskontoon, koska hänellä ei ole tarpeeksi tietoa uskontoon tai uskonnon kieltämiseenkään liittyvistä asioista." Lainaus Wikistä.

      Älyllinen usko vaatii faktoja, mutta faktojen saanti on lähes mahdotonta. Siitä kertoo jo noin 2000 vuotta jatkunut tutkimustyö.
      On huomattava, että agnostikko ei kiellä uskoa yliluonnolliseen, koska siitäkään ei ole tarpeeksi tietoa.

      Kaikenlaista ihmeellistä tapahtuu yksilöiden, kansojen ja kansanryhmien elämässä.
      Ihmeellisyydet selitetään yleensä ns. uskovaisten taholla ihmeeksi, joka on seurausta Jumalan tahdosta.

      Avaajan esimerkkiä noudattaen, minäkin hymyilen hieman itselleni.
      Minäkin, vain pieni ihminen ja suurten kysymysten äärellä. Liian suurten.

      Epäilijät ja Jumalan kieltäjät vaativat tieteellisiä todisteita.
      Jos ihmeet pystyttäisiin tieteellisesti todistamaan, ne eivät enää olisikaan ihmeitä.

      • Tähtisilmä **

        Ihmisen mieli ja mielikuvitus on hyvin laaja. Nuo kognitiivisen uskonnontutkijat selittävät valtionkin lakeineen ja sääntöineen olavan mielikuvien luomaa. Silti ne ovat myös todellisuudessa toimivia joka päivä.

        Oma mielikuvitukseni lähti luomistarinaan, jolloin Jumalan pojat ihastuivat maan tyttäriin ja syntyi uusi sukupolvi(jättiläiset) Jäin ajattelemaan(leikillisesti) jospa meille jäi osa näiden jumaluuksien aivokapasiteetistä, kuin vastaanottimena, jolloin voimme tulkita saamiamme viestejä, kuka enemmän ja vähemmän.
        Mikäpä olisi viehättävämpää, kuin että jossakin maailmankaikkeudessa olisi, tai joskus ollut olentoja, jotka panivat meidät alulle!

        Mielikuvitus haluaa seikkailla ajatuksilla, että olisimme kuin avaruuden siirtokunta, jota seurataan. Ihan hymyillen vieläkin itselleni!


      • Sana "kognitiivinen" liittyy laajalti oppimiseen ja ymmärtämisen käsittelyyn. Voi kai se olla uskokin. Voi se liityä myös vanhuuden tuoman ymmärtämisen heikkenemiseenkin. Vanhoilla tuppaa omat, kokemusperäiset asiat nousemaan ensisijaisiksi. Ehkä siksi, että ne muistot ovat helpompia käsitetellä, kun uuden oppiminen hidastuu. Siksipä aktiivinen osallistuminen myös uusien asioiden käsittelyyn ylläpitää toimintoja.

        Jotain tähänkin tapaan "viisaat" tulkitsevat väistämättä tapahtuvia muutoksia.


      • *Kukkahame*
        ynnämuu kirjoitti:

        Sana "kognitiivinen" liittyy laajalti oppimiseen ja ymmärtämisen käsittelyyn. Voi kai se olla uskokin. Voi se liityä myös vanhuuden tuoman ymmärtämisen heikkenemiseenkin. Vanhoilla tuppaa omat, kokemusperäiset asiat nousemaan ensisijaisiksi. Ehkä siksi, että ne muistot ovat helpompia käsitetellä, kun uuden oppiminen hidastuu. Siksipä aktiivinen osallistuminen myös uusien asioiden käsittelyyn ylläpitää toimintoja.

        Jotain tähänkin tapaan "viisaat" tulkitsevat väistämättä tapahtuvia muutoksia.

        Voiko uskonnon oppia, no kyllä kannattaa pohtia ainakin mielenkiintoinen aihe.
        Papit ja tutkijat ainakin joutuvat kouluttautumaan kaikista eniten, tuskin tavallinen (esim minä) ihminen opiskelee uskonnon, se vaan herää jossain aivosolussa ja huomaa elämässään muutoksen.
        Kotikasvatus ja ympäristö sanelevat minne ihminen suuntautuu ja miksi.


      • sama kuin edellä
        *Kukkahame* kirjoitti:

        Voiko uskonnon oppia, no kyllä kannattaa pohtia ainakin mielenkiintoinen aihe.
        Papit ja tutkijat ainakin joutuvat kouluttautumaan kaikista eniten, tuskin tavallinen (esim minä) ihminen opiskelee uskonnon, se vaan herää jossain aivosolussa ja huomaa elämässään muutoksen.
        Kotikasvatus ja ympäristö sanelevat minne ihminen suuntautuu ja miksi.

        korjaus...uskonnon po uskon


      • miksi en minäkin?

        Jumalaan uskominen ei sulje pois Darvinin kehitysoppia,
        kuten jotkut fundamentalistiuskovaiset väittävät.


      • Aamuajatuksia( Satu)
        miksi en minäkin? kirjoitti:

        Jumalaan uskominen ei sulje pois Darvinin kehitysoppia,
        kuten jotkut fundamentalistiuskovaiset väittävät.

        tuomitsee h******iin kaikki muut.

        Jeesus oli suuri opettaja, rakkauden ja anteeksiantamisen opettaja,
        kunnioitan häntä, ja muistan, että edes papit tai piispatkaan
        eivät voi mitään sanoa toisista ihmisistä, ainoastaan omasta itsestään.
        Me ihmiset olemme kaikki samalla viivalla.
        "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi!" oli Jeesuksen neuvo meille.

        Uusi kaunis päivä, vietetään se hyvin!


    • Tiedoton Satu*

      on vaikea allekirjoitettavaksi sanoilla: minä uskon.

      Siksi koen olevani agnostikko,
      ja korostan sitä , että agnostisismi ei lyttää kenenkään uskontoa enempää kuin ateismiakaan.

      Meillä kaikilla on omat aivot, Luojan antamat, ja hän on tarkoittanut, että niitä käytetään.

      Siksi kunnioitan jokaisen omaa elämänkatsomusta.

      Seurakunnassa toimiminen ystäviensä kanssa on kaikille hyväksi.

      :)

      • Satu*

        ...korjaus...


      • 1+1=3
        Satu* kirjoitti:

        ...korjaus...

        Hmm, sittenhän kaikki tavallista pidemmät (paria metriä lähentelevät) ovat jumalan poikia ja tyttäriä. Hyvä minä, olen normimittaa pidempi, siis varmaan noita ed. mainittuja, kuten useimmat koripalloilijat ja muutkin keskivertoa pidemmät ihmiset. - Ja näköjään se ihmisen pituus on kasvanut aikojen kuluessa hyvän ravinnon? ja parempien elinolosuhteiden myötä terveydenhoidon?. - Hmm, ehkä me kaikki ylipitkät ollaan jumalan poikia/tyttäriä, kyllä se minulle sopii. (Heh,heh).


      • Lorena*
        1+1=3 kirjoitti:

        Hmm, sittenhän kaikki tavallista pidemmät (paria metriä lähentelevät) ovat jumalan poikia ja tyttäriä. Hyvä minä, olen normimittaa pidempi, siis varmaan noita ed. mainittuja, kuten useimmat koripalloilijat ja muutkin keskivertoa pidemmät ihmiset. - Ja näköjään se ihmisen pituus on kasvanut aikojen kuluessa hyvän ravinnon? ja parempien elinolosuhteiden myötä terveydenhoidon?. - Hmm, ehkä me kaikki ylipitkät ollaan jumalan poikia/tyttäriä, kyllä se minulle sopii. (Heh,heh).

        Parhaillaan menee uusintana Voimala ohjelma joka haastaa fundamentalistit ja vapaamieliset jaloon mielipidekilpaan toiseudn kohtaamisesta ja vihollisuudesta. Uusinta alkaa 12.35, kannattaa katsoa. Epävarmuutta on havaittavissa piispaehdokkaiden ja näyttelijän sekä ohjaajan elämän perimmäisistä kysymyksistä. Piispaehdokas Vapaavuori pysyi hyvin oman vakaumuksen näkemyksissä, samaa ei ihan voi todeta ehdokas Irja Askolasta.

        Laitan tähän kuulemani sketsin, "vanhahko nainen, elämän mukana tuomat syvät uurteet kasvoissa istui herätyskokouksessa, en tiedä minkä uskontokunnan. Pappi tuli naisen luokse joka oli syvässä rukoustilassa, nainen toisti itsekseen vakaumuksella: "Olen Kristuksen morsian". Tähän pappi puolipilkallisesti totesi: "Onpa Kristuksella ryppyinen morsian", nainen vastasi, "itse hän on minut valinnut". Tämä oli naisen valinta johon hän uskoi, siihen uskoon hänellä oli oikeus. Yritän olla kyseenalaistamatta kenenkään uskonnollista vakaumusta.


      • Myös agnostikko

        lisuutensa, jotka viimemainitut voivat myös puuttua.

        Olen samaa mieltä siitä, että typerintä ja väärintä olisi toisen tuomitseminen "helvettiin"
        muka "väärän" uskonkäsityksen takia!

        Ei voisi enää tyhmempää olla!

        Usein saattavat sellaisen takana olla valtapoliittiset intressit.


      • pituinen ...
        1+1=3 kirjoitti:

        Hmm, sittenhän kaikki tavallista pidemmät (paria metriä lähentelevät) ovat jumalan poikia ja tyttäriä. Hyvä minä, olen normimittaa pidempi, siis varmaan noita ed. mainittuja, kuten useimmat koripalloilijat ja muutkin keskivertoa pidemmät ihmiset. - Ja näköjään se ihmisen pituus on kasvanut aikojen kuluessa hyvän ravinnon? ja parempien elinolosuhteiden myötä terveydenhoidon?. - Hmm, ehkä me kaikki ylipitkät ollaan jumalan poikia/tyttäriä, kyllä se minulle sopii. (Heh,heh).

        ...ja se on nykyisin naisen mittana vähäinen!

        Sitten tietenkin kaunis ryhti ja liikunnallisuuskin vaikuttavat pituuden säilymiseen.
        Vuosien saatossa voi myöskin kasvaa alaspäin, lyhentyä.

        Varotaan sitä!


      • Tähtisilmä **
        Satu* kirjoitti:

        ...korjaus...

        olen itsessäni törmännyt. En pysty lukemaan seurakunnan mukana uskontunnustusten kaikkia osia. Tuntisin itseni jonkin rituaalin mumisijaksi,jos sanasta sanaan vakuuttaisin uskovani.Tottakai uskon syntymään neitsyt Mariasta, mitenkä--- jätän avoimeksi---- mutta tuo:" istuu Jumalan kaikkivaltiaan oikealla puolella, ja on sieltä tuleva tuomitsemaan niin eläviä kuin kuolleita", tuntuu tosi hassulta! Missä istuu?
        Sen jätän lukematta, koska en sitä osaa tajuta.


      • Lorena* kirjoitti:

        Parhaillaan menee uusintana Voimala ohjelma joka haastaa fundamentalistit ja vapaamieliset jaloon mielipidekilpaan toiseudn kohtaamisesta ja vihollisuudesta. Uusinta alkaa 12.35, kannattaa katsoa. Epävarmuutta on havaittavissa piispaehdokkaiden ja näyttelijän sekä ohjaajan elämän perimmäisistä kysymyksistä. Piispaehdokas Vapaavuori pysyi hyvin oman vakaumuksen näkemyksissä, samaa ei ihan voi todeta ehdokas Irja Askolasta.

        Laitan tähän kuulemani sketsin, "vanhahko nainen, elämän mukana tuomat syvät uurteet kasvoissa istui herätyskokouksessa, en tiedä minkä uskontokunnan. Pappi tuli naisen luokse joka oli syvässä rukoustilassa, nainen toisti itsekseen vakaumuksella: "Olen Kristuksen morsian". Tähän pappi puolipilkallisesti totesi: "Onpa Kristuksella ryppyinen morsian", nainen vastasi, "itse hän on minut valinnut". Tämä oli naisen valinta johon hän uskoi, siihen uskoon hänellä oli oikeus. Yritän olla kyseenalaistamatta kenenkään uskonnollista vakaumusta.

        Näin Voimala ohjelmasta alkua. Asialla olleet studiovieraat olivat ammattilaisia, kuten Ohjelman juontajatkin taatusti ovat.
        Luulin, että uusinta tulisi ilta-aikana vaan päivällä. Kait sen jostain Ylen arkistosta vois uusintana katsoa.


      • Ts **
        capt.cöpenick kirjoitti:

        Näin Voimala ohjelmasta alkua. Asialla olleet studiovieraat olivat ammattilaisia, kuten Ohjelman juontajatkin taatusti ovat.
        Luulin, että uusinta tulisi ilta-aikana vaan päivällä. Kait sen jostain Ylen arkistosta vois uusintana katsoa.

        Voimalaohjelman voit nähdä uusintana Yle Areenassa vielä yli 10 päivää.


    • Maalaismies*

      Tanskalainen uskontofilosofi S. Kierkegaard päätteli ettei uskoon voi tulla älyllistä tietä. Päin vastoin, hän sanoi. Mitä enemmän sitä lähestyy kognitiivisesti, sitä kauemmas uskosta joutuu. Uskoon tahtovan on jossakin vaiheessa tehtävä hyppy kuilun yli, joka erottaa älyn uskonnosta.

      Myöhemmin fysiikassa löydettiin kvanttihyppy."Ensiksi elektronit voivat kiertää atomin ydintä vain tiettyjä kvanttitiloiksi kutsuttuja ratoja pitkin. Toiseksi elektroni voi tehdä kvanttihypyn radalta toiselle." Ei sillä uskonnon kanssa ole muuta tekemistä, kuin että kehitys, muutos johonkin edellyttää hyppyä vanhalta radalta uudelle.

      Kun kuuntelee kertomuksia ihmisten uskoon tulemisista, niin usein niihin liittyy äkkikäännös entisestä uuteen - valaistuminen, hyppy entiseltä radalta uudelle.

      • Tähtisilmä **

        nuo pienet kvanttiveijarit kun ovat vielä selvittämättömät , joskin eteenpäin on kehitys kulkenut sitten tanskalaisen Nils Bohrin.

        Samoin koen uskonasioiden olevan kartoitamattomia järjellä. Kuitenkaan ei tiedekään sulje pois uskonnollisia kokemuksia, joita ihmisillä on ollut kautta aikojen. Jonkinlainen "pyhyyden kokemus", olkoon se vaikka täydellinen sopusointu maailmankaikkeuden lakien kanssa, sillä hetkellä, jota voi kutsua Jumalan yhteydeksi.

        Siinä ei todella tarvita sanoja. Kuuntelin Areenassa tuon Kristuksen morsian näytelmän keskustelijat Voimala ohjelmassa. Kirkko on tosiaan muutosten edessä, ihmisillä on hengellinen jano, kaiken tämän markkinatalouden ja laman keskellä.

        Jo Aristoteles kirjoitti "Olevasta" tietämättä kristinuskosta vielä mitään, koki vain, että jokin oleva on olemassa.

        Mielenkiintoista on nähdä tuleeko naispappi valituksi Helsingin hiippakunnan piispaksi.---Muuten olen kyllä sitä mieltä, että taivasosuus on täällä ja nyt, aivan kuin Jumalan valtakuntakin on sisällämme. En sitä lähtisi yläilmoista etsimään :)


      • Satu*
        Tähtisilmä ** kirjoitti:

        nuo pienet kvanttiveijarit kun ovat vielä selvittämättömät , joskin eteenpäin on kehitys kulkenut sitten tanskalaisen Nils Bohrin.

        Samoin koen uskonasioiden olevan kartoitamattomia järjellä. Kuitenkaan ei tiedekään sulje pois uskonnollisia kokemuksia, joita ihmisillä on ollut kautta aikojen. Jonkinlainen "pyhyyden kokemus", olkoon se vaikka täydellinen sopusointu maailmankaikkeuden lakien kanssa, sillä hetkellä, jota voi kutsua Jumalan yhteydeksi.

        Siinä ei todella tarvita sanoja. Kuuntelin Areenassa tuon Kristuksen morsian näytelmän keskustelijat Voimala ohjelmassa. Kirkko on tosiaan muutosten edessä, ihmisillä on hengellinen jano, kaiken tämän markkinatalouden ja laman keskellä.

        Jo Aristoteles kirjoitti "Olevasta" tietämättä kristinuskosta vielä mitään, koki vain, että jokin oleva on olemassa.

        Mielenkiintoista on nähdä tuleeko naispappi valituksi Helsingin hiippakunnan piispaksi.---Muuten olen kyllä sitä mieltä, että taivasosuus on täällä ja nyt, aivan kuin Jumalan valtakuntakin on sisällämme. En sitä lähtisi yläilmoista etsimään :)

        Myöskin joidenkin lahkojen asenne, että tämä elämä ei ole mitään,
        vaan vasta iankaikkinen elämä on ainoa tavoittelemisen arvoinen,
        on minusta väärin.
        Silloinhan halveksisimme tätä Luojan meille antamaa lahjaa, elämää.
        Elämä on elettävä täysillä ja nauttien,
        moraalisäännöt ja kanssavaeltajat huomioonottaen!

        Minulle kirkkohistoria oli aikoinaan vähiten kiinnostava aine.
        Muistan ajatelleeni lukiessani Augustinuksen predestinaatio-oppia,
        että tämän voisin mielelläni jättää lukaisematta!

        En todellakaan pysty uskomaan, että meidät olisi ennalta määrätty
        jonnekin hyvään tai pahaan paikkaan kuoleman jälkeen!

        Ja välillä on vaikeuksia edes uskoa 'tuopuoleiseen',
        vain silloin, kun rakas läheinen kuolee, todella toivoo,
        että siellä 'vastarannalla' olisi joku hänet vastaanottamassa!

        Joskus arvoitukset ratkeavat, sillä tänne ei ole kukaan jäänyt.

        :)


      • *Kukkahame*
        Tähtisilmä ** kirjoitti:

        nuo pienet kvanttiveijarit kun ovat vielä selvittämättömät , joskin eteenpäin on kehitys kulkenut sitten tanskalaisen Nils Bohrin.

        Samoin koen uskonasioiden olevan kartoitamattomia järjellä. Kuitenkaan ei tiedekään sulje pois uskonnollisia kokemuksia, joita ihmisillä on ollut kautta aikojen. Jonkinlainen "pyhyyden kokemus", olkoon se vaikka täydellinen sopusointu maailmankaikkeuden lakien kanssa, sillä hetkellä, jota voi kutsua Jumalan yhteydeksi.

        Siinä ei todella tarvita sanoja. Kuuntelin Areenassa tuon Kristuksen morsian näytelmän keskustelijat Voimala ohjelmassa. Kirkko on tosiaan muutosten edessä, ihmisillä on hengellinen jano, kaiken tämän markkinatalouden ja laman keskellä.

        Jo Aristoteles kirjoitti "Olevasta" tietämättä kristinuskosta vielä mitään, koki vain, että jokin oleva on olemassa.

        Mielenkiintoista on nähdä tuleeko naispappi valituksi Helsingin hiippakunnan piispaksi.---Muuten olen kyllä sitä mieltä, että taivasosuus on täällä ja nyt, aivan kuin Jumalan valtakuntakin on sisällämme. En sitä lähtisi yläilmoista etsimään :)

        Uskovaisia vainotaan kaikkialla maailmassa, jos se ei jokapäiväisessä elämässä näykkään se on aina silti olemassa.
        Jos kaiken tietäisi ja opettelisi uskosta voisi tulla todella seinä vastaan, ei kaikilla mutta osalle on parempi ettei ole tietoinen kaikista kidutuksista ja vainoista, se siitä opista.
        Kristittyjen jonkinlaisena uhkana on islam, ja siitä voi tulla vielä vakava vaara, joltain palstalta luin ennusteen, jossa oli Suomen väkiluvun huima kasvu viime vuosina, ja katseet kääntyy mamuihin, en tiedä onko noin suora viivainen, mutta voisi kyllä ollakin.
        Sanonko lopuksi että tieto lisää joskus tuskaa, joskus vaikutus on päinvastainen, katsot kaikkialle näkemättä mitään.


      • susmor
        *Kukkahame* kirjoitti:

        Uskovaisia vainotaan kaikkialla maailmassa, jos se ei jokapäiväisessä elämässä näykkään se on aina silti olemassa.
        Jos kaiken tietäisi ja opettelisi uskosta voisi tulla todella seinä vastaan, ei kaikilla mutta osalle on parempi ettei ole tietoinen kaikista kidutuksista ja vainoista, se siitä opista.
        Kristittyjen jonkinlaisena uhkana on islam, ja siitä voi tulla vielä vakava vaara, joltain palstalta luin ennusteen, jossa oli Suomen väkiluvun huima kasvu viime vuosina, ja katseet kääntyy mamuihin, en tiedä onko noin suora viivainen, mutta voisi kyllä ollakin.
        Sanonko lopuksi että tieto lisää joskus tuskaa, joskus vaikutus on päinvastainen, katsot kaikkialle näkemättä mitään.

        mielenkiintoisia ajatuksianne ja vaikken nyt ookaan kovin uskon-tai filosofian haastavaisella tuulella, jottain mainitsen minäkin. Enemmän ollut sellanen fyysinen päivä, tällaiset päivät minulle niin piristäviä, kun vähiin ovat jääneet nykysin.
        Tuosta uskon takia vainoamisesta, nämähän minun kurdiystäväni juuri kristinuskoisuutensa takia joutuneet pakenemaan Iranista, isäkin mm. viitisen vuotta vankilassa. Sitten onnistuivat monen, monen mutkan kautta lähtemään, ensin Turkkiin, siitä Unkariin jne.Kaikkihan oli jätettävä, talot, viljelykset, eläimet, melkeinpä vain päällään olevine vaatteineen lähdettävä tilaisuuden tullen.
        No sitten tuosta uskonnon...uskon opettelemisesta...jos buddhalaisuus lasketaan uskonnoksi, enemmänhän se filosofiaa ja elämäntapaa, niin voi opetella nimenomaan. Siitähän saa itsekukin jos ei tunne kovin, tietoa helpostikin.
        Jospa huomenaamulla innostus enemmän...tiiä häntä kylläkään, mikä ajatus päässä minä satun herräämään.
        En oo päässyt kirjautumaan yli viikkoon enkä lainkaan facebookiin, vetäneekö konneeni viimesiä henkäyksiään, en saanut vieläkään asiaa ymmärtävää paikalle.


      • Tähtisilmä **
        susmor kirjoitti:

        mielenkiintoisia ajatuksianne ja vaikken nyt ookaan kovin uskon-tai filosofian haastavaisella tuulella, jottain mainitsen minäkin. Enemmän ollut sellanen fyysinen päivä, tällaiset päivät minulle niin piristäviä, kun vähiin ovat jääneet nykysin.
        Tuosta uskon takia vainoamisesta, nämähän minun kurdiystäväni juuri kristinuskoisuutensa takia joutuneet pakenemaan Iranista, isäkin mm. viitisen vuotta vankilassa. Sitten onnistuivat monen, monen mutkan kautta lähtemään, ensin Turkkiin, siitä Unkariin jne.Kaikkihan oli jätettävä, talot, viljelykset, eläimet, melkeinpä vain päällään olevine vaatteineen lähdettävä tilaisuuden tullen.
        No sitten tuosta uskonnon...uskon opettelemisesta...jos buddhalaisuus lasketaan uskonnoksi, enemmänhän se filosofiaa ja elämäntapaa, niin voi opetella nimenomaan. Siitähän saa itsekukin jos ei tunne kovin, tietoa helpostikin.
        Jospa huomenaamulla innostus enemmän...tiiä häntä kylläkään, mikä ajatus päässä minä satun herräämään.
        En oo päässyt kirjautumaan yli viikkoon enkä lainkaan facebookiin, vetäneekö konneeni viimesiä henkäyksiään, en saanut vieläkään asiaa ymmärtävää paikalle.

        kurdi kummityttöni aikoinaan tätinsä luokse. Isänsä oli kuollut Saddam Husseinin miinoihin vuoristokylän rinteillä, mistä hän karkoitti nuo maattomat kurdit.

        Sillä avustuksella tyttö sai koulumateriaalinsa (nyt jo täyskasvuinen) ja jäi ylikin tädin ruokamenoihin. Kirjeenvaihto toimi meillä ja valokuvia vaihdoimme. Aika ihanaa kun hän halusi kirjoittaa miehellenikin, kun oma isä oli kuollut. Sitten jostakin syystä tuo järjestö ei enää saanut yhteyttä Turkkiin, heillä oli lastenkoti siellä jo valmiina, mutta siihen tyrehtyi hanke , enkä enää ole kuullut mitään.
        '
        Oliko kurdeja peräti 11000.000 ilman omaa maata? Keravalla oli paljon kurdeja, perustivat kebabpaikan ihan suositun!


    • Hannele 2

      mitä tutkitaan, mutta aina olen sisimmässäni tuntenut, että uskonto pitää minut oikealla tiellä. On ollut hetkiä, etten ole uskonut yhtään mitään, silloin on kaikki ollut ihan hyvin elämässäni. Sitten on tullut hankaluuksia, mikään ei ole tyydyttänyt.

      Ja ihmeekseni on ollut tarve kääntyä lapsuuden Jumalani puoleen. Se antoi rauhan, ja syvennyin elämääni tosissani. Tutkinkin näitä asioita, ja sain keskustella papin kanssa, joka oli kyllä sukulaiseni, mutta minulle vain pappi.

      Sen jälkeen on elämäni ollut täysipainoisempaa kuin olisin osanut kuvitellakaan. Nyt olen kohta eläkeiässä ja kiitän "sitä sisäänrakennettua" tarvetta tutkia näitäkin asioita.

      • *Kukkahame^*

        Hannelelle. Voin kertoa samoilla sanoilla itsestäni, usein tulee jotain niin suuria vastoinkäymisiä, että epäilen jo Luojani olemassa oloa, mutta se on inhimillistä heikkoutta, ja suotavaa.
        Minullakin lähisukulaisia pappeja, jo eläkkeellä olevia ja usein keskustellaan 'syvällisesti', koska ihmisiä ne papitkin on ja hekin horjuvat, tosin varmaan harvemmin kuin esim minä.
        Suurienkin harhailujen jälkeen palaan taas katuen epäilyksiäni näiden hengenmiesten kanssa keskustelemaan, en aio luopua tästä horjuvasta uskostani, vaan yritän auttaa vielä muitakin.
        Tutkimisen ja syvemmät tiedot mahdollisuuksista ja mahdottomuuksista jätän kirkonmiesten huoleksi, he meidän paimenia ovat ja hyviä ovatkin olleet.

        Nyt vaan Hyvää Yötä !


      • Tähtisilmä **
        *Kukkahame^* kirjoitti:

        Hannelelle. Voin kertoa samoilla sanoilla itsestäni, usein tulee jotain niin suuria vastoinkäymisiä, että epäilen jo Luojani olemassa oloa, mutta se on inhimillistä heikkoutta, ja suotavaa.
        Minullakin lähisukulaisia pappeja, jo eläkkeellä olevia ja usein keskustellaan 'syvällisesti', koska ihmisiä ne papitkin on ja hekin horjuvat, tosin varmaan harvemmin kuin esim minä.
        Suurienkin harhailujen jälkeen palaan taas katuen epäilyksiäni näiden hengenmiesten kanssa keskustelemaan, en aio luopua tästä horjuvasta uskostani, vaan yritän auttaa vielä muitakin.
        Tutkimisen ja syvemmät tiedot mahdollisuuksista ja mahdottomuuksista jätän kirkonmiesten huoleksi, he meidän paimenia ovat ja hyviä ovatkin olleet.

        Nyt vaan Hyvää Yötä !

        pari vierasta on viihdyttänyt iltaani, soitto miniältäni Tunisiasta kuitenkin rikkoi illan rauhaa. Ei pääse kotimaahan vieläkään.

        Matkatoimisto kuitenkin kustantaa lisäajan hotellissa, myös ruokailun, mutta työkiireet painavat päälle.
        Mikäpä siinä auttaa, on odotettava jos tuo tulivuoren ilmaan syöksevä pilvi kääntyisi nyt etelämmäksi.

        On ollut hyvä keskustelu tässä ketjussa, kiva *Kukkahame* kun otit kantaa sinäkin . Hyvää ja rauhallista yötä itsekullekin:)


      • kuljeksija..

        uskonasiat olleet itsestään selviä lapsuudesta asti. Sain syntyä hyvään kotiin, jossa Taivaanisä suojeli ja kädet ristissä iltaisin äidin kanssa iltarukouksen luimme. Minulla ei uskonasioissa ole ollut vaihtoehtoja. En voi vannoa, etteikö jossain elämän vaiheessa usko olisi horjunut elämässä sattuneiden vaikeuksien myötä, mutta uskoa en ole koskaan silti menettänyt. Kirkko ja uskonnolliset tilaisuudet ovat tuttuja lapsesta lähtien.

        Vieläkin olen mukana seurakunnan vapaaehtoistyössä aluevastuuryhmässä, jossa järjestämme kerran kuukaudessa kaupunginosamme asukkaille hartaushetken.

        Pääsiäisen sanoma on aina koskettava ja Jeesuksen kärsimykset ristillä meidän kaikkien edestä, että meillä olisi sija Taivaassa sitten, kun aikamme koittaa. Kaikki perustuu Jumalan valtavaan rakkauteen ja armoon.

        Hyvää ja rauhallista yötä!


      • Satu*
        *Kukkahame^* kirjoitti:

        Hannelelle. Voin kertoa samoilla sanoilla itsestäni, usein tulee jotain niin suuria vastoinkäymisiä, että epäilen jo Luojani olemassa oloa, mutta se on inhimillistä heikkoutta, ja suotavaa.
        Minullakin lähisukulaisia pappeja, jo eläkkeellä olevia ja usein keskustellaan 'syvällisesti', koska ihmisiä ne papitkin on ja hekin horjuvat, tosin varmaan harvemmin kuin esim minä.
        Suurienkin harhailujen jälkeen palaan taas katuen epäilyksiäni näiden hengenmiesten kanssa keskustelemaan, en aio luopua tästä horjuvasta uskostani, vaan yritän auttaa vielä muitakin.
        Tutkimisen ja syvemmät tiedot mahdollisuuksista ja mahdottomuuksista jätän kirkonmiesten huoleksi, he meidän paimenia ovat ja hyviä ovatkin olleet.

        Nyt vaan Hyvää Yötä !

        kuten Hannelellakin on ollut tukena elämäntieni varrella minullakin.

        Se on jotain hyvin lujaa ja pysyvää.
        Tämä aihe oli aivan hiljattain täällä ja silloin siihen viestittelin:
        eihän se ole miksikään näin lyhyessä ajassa muuttunut, tuskin muuttuukaan.

        Niin kuin Kukkahame sanoit, monet hengenmiehet, piispatkin, ovat myöntäneet epäilleensä
        aina välillä uskontonsa dogmeja, vaikka usko onkin ollut koko ajan olemassa.

        "Kognitiivinen usko", sanapari on jo itsessään paradoksi.


    • Alussa oli

      Mitä enemmän yritämme älyllistää uskoa, olkoon se mitä tahansa uskoa, sitä kauemmaksi me ajaudumme siitä.

      • susmor

        nyt kuitenkaan paneutumatta näihin uskomisasioihin, ainahan meillä välillä tulee näistä puhe...kuka on "uskovainen" ja kuka ei. En todellakaan väheksy oikeaa uskovaista, kukahan sellainen sitten onkaan, mistä sen tietää.Onko silloin hyvä ihminen, mutta skeptikkona edelleen sanoisin silloin oman minuuden häviävän, ja miksi ns. uskovaiset pohtivat yleensä "synnin" olemusta. Mistä he ovat niin varmoja synnittömistä ja syntisistä.Taidan olla lapsenmielisistä lapsenmielisin, kun en vieläkään ymmärrä enkä kyllä pohdikaan, syntejä.Miksi meille paasataan niin näistä synneistä erikoisesti, pitäisikö ihmisen olla alistunut ja tuntea omaa huonouttaan ja sitten olla nöyrä, suvaitsevainen ja sympaattinen.
        Höh...nyt lipsahti miettimisen puolelle kummiskin....
        Lyhyesti ja ytimekkäästi, voihan oikea uskovainen olla vaikka minunkin kaltaiseni. Itsensä hyväksyvä puutteineen ja hyvine puolineen, syntejä miettimättä, luonnollinen, rehellinen, aito. Ei minkään jumalan tai kenenkään selän taakse piiloutuva.
        Tai vaikkapa tuo e.m.kurdi-isä, joka kerrankin tullessaan käymään luonani, kertoi jumalan vihjanneen juuri istuessaan kirkonmenoissa, että meeppäs nyt käymään susmorsiimen luona.


      • jotka perustivat
        susmor kirjoitti:

        nyt kuitenkaan paneutumatta näihin uskomisasioihin, ainahan meillä välillä tulee näistä puhe...kuka on "uskovainen" ja kuka ei. En todellakaan väheksy oikeaa uskovaista, kukahan sellainen sitten onkaan, mistä sen tietää.Onko silloin hyvä ihminen, mutta skeptikkona edelleen sanoisin silloin oman minuuden häviävän, ja miksi ns. uskovaiset pohtivat yleensä "synnin" olemusta. Mistä he ovat niin varmoja synnittömistä ja syntisistä.Taidan olla lapsenmielisistä lapsenmielisin, kun en vieläkään ymmärrä enkä kyllä pohdikaan, syntejä.Miksi meille paasataan niin näistä synneistä erikoisesti, pitäisikö ihmisen olla alistunut ja tuntea omaa huonouttaan ja sitten olla nöyrä, suvaitsevainen ja sympaattinen.
        Höh...nyt lipsahti miettimisen puolelle kummiskin....
        Lyhyesti ja ytimekkäästi, voihan oikea uskovainen olla vaikka minunkin kaltaiseni. Itsensä hyväksyvä puutteineen ja hyvine puolineen, syntejä miettimättä, luonnollinen, rehellinen, aito. Ei minkään jumalan tai kenenkään selän taakse piiloutuva.
        Tai vaikkapa tuo e.m.kurdi-isä, joka kerrankin tullessaan käymään luonani, kertoi jumalan vihjanneen juuri istuessaan kirkonmenoissa, että meeppäs nyt käymään susmorsiimen luona.

        eilen kattojärjestön näiden kaikkien yhdistämiseksi.


      • Jopsu n:o 1

        Tuo sanapari ei ole lause.
        Jos nyt kerran mietitään asioita syvällisesti, on lähtökohtaakin analysoitava.
        Minustakin sanapari on mahdoton, sisäiisesti ristiriitainen, paradoksi.


      • .Eemeli
        Jopsu n:o 1 kirjoitti:

        Tuo sanapari ei ole lause.
        Jos nyt kerran mietitään asioita syvällisesti, on lähtökohtaakin analysoitava.
        Minustakin sanapari on mahdoton, sisäiisesti ristiriitainen, paradoksi.

        Meille suomalaisille sanotaan: olette surumielisiä! Lämpimissä maissa
        ihmiset ovat iloisiaja onnellisia.

        Joka joulu ja pääsiäinen, kun on vähän vapaa-aikaa, meille syötetään tiedotusvälineissä
        syntisyyttämme, miten me olemme syypäitä siihen, että joku mies naulattiin
        rautanauloilla kiinni ristiin ja kidutettiin siinä helteessä kuoliaaksi!

        Sitten AUTA auta auta, anna rahaa lämpimässä ilmastossa eläville ihmisille,
        järjetön rahan vonkaaminen jos TVn avaa KOKO joulunajan.

        Miten ihminen voisi olla kevyt ja iloinen, niin kuin haluaisi?
        Ja niitä lämpimien maiden ihmisiä kehutaan iloisiksi ja onnellisiksi.
        ne tosin sotivat keskenään, niin että aseiden kalske kuuluu tänne asti, ja miehet tulevat turvaan
        meidän selkämme taakse, meidän elätettäväksemme.

        Tämä se vasta paradoksi onkin!


      • suomalaisille onkin:
        .Eemeli kirjoitti:

        Meille suomalaisille sanotaan: olette surumielisiä! Lämpimissä maissa
        ihmiset ovat iloisiaja onnellisia.

        Joka joulu ja pääsiäinen, kun on vähän vapaa-aikaa, meille syötetään tiedotusvälineissä
        syntisyyttämme, miten me olemme syypäitä siihen, että joku mies naulattiin
        rautanauloilla kiinni ristiin ja kidutettiin siinä helteessä kuoliaaksi!

        Sitten AUTA auta auta, anna rahaa lämpimässä ilmastossa eläville ihmisille,
        järjetön rahan vonkaaminen jos TVn avaa KOKO joulunajan.

        Miten ihminen voisi olla kevyt ja iloinen, niin kuin haluaisi?
        Ja niitä lämpimien maiden ihmisiä kehutaan iloisiksi ja onnellisiksi.
        ne tosin sotivat keskenään, niin että aseiden kalske kuuluu tänne asti, ja miehet tulevat turvaan
        meidän selkämme taakse, meidän elätettäväksemme.

        Tämä se vasta paradoksi onkin!

        TE olette niin syntisiä ja pahoja, siksi: antakaa nyt rahaa koko aika !

        Suomalaiset ovat juuri asuttaneet puoli miljoonaa siirtolaista
        ja maksaneet valtavat sotakorvaukset,
        aivan muistissamme olevana aikana, ei sen kauempana,

        ovat tehneet työtä pinestä pitäen, olemme tehneet parhaamme.

        Lakatkaa kiusaamasta meitä yhä suuremmilla vastuilla ja vaatimuksilla!

        Me haluamme olla iloisia, elää täysillä ja rauhassa!
        Mitä jos lakkaisitte kiusaamasta kaikenlaisilla syyllistämisillä ja vaatimuksilla?


      • susmor
        .Eemeli kirjoitti:

        Meille suomalaisille sanotaan: olette surumielisiä! Lämpimissä maissa
        ihmiset ovat iloisiaja onnellisia.

        Joka joulu ja pääsiäinen, kun on vähän vapaa-aikaa, meille syötetään tiedotusvälineissä
        syntisyyttämme, miten me olemme syypäitä siihen, että joku mies naulattiin
        rautanauloilla kiinni ristiin ja kidutettiin siinä helteessä kuoliaaksi!

        Sitten AUTA auta auta, anna rahaa lämpimässä ilmastossa eläville ihmisille,
        järjetön rahan vonkaaminen jos TVn avaa KOKO joulunajan.

        Miten ihminen voisi olla kevyt ja iloinen, niin kuin haluaisi?
        Ja niitä lämpimien maiden ihmisiä kehutaan iloisiksi ja onnellisiksi.
        ne tosin sotivat keskenään, niin että aseiden kalske kuuluu tänne asti, ja miehet tulevat turvaan
        meidän selkämme taakse, meidän elätettäväksemme.

        Tämä se vasta paradoksi onkin!

        mitäs se muuten tarkoittaa? Eemelikin taitaa olla paradoksi, onko sukupuoliharha?
        Nämä ne juuri paradokseja onkin, jotka ei tavallisella nikillään mielipiteitään esitä, tai eihän se uutta....valikoiden sanottavansa mukaan. Raukkamaista.
        No, onneksi lähenkin koko päiväksi pois, taitaa aseitten kalsketta ehotella "eemeli."


      • Lorena*
        susmor kirjoitti:

        mitäs se muuten tarkoittaa? Eemelikin taitaa olla paradoksi, onko sukupuoliharha?
        Nämä ne juuri paradokseja onkin, jotka ei tavallisella nikillään mielipiteitään esitä, tai eihän se uutta....valikoiden sanottavansa mukaan. Raukkamaista.
        No, onneksi lähenkin koko päiväksi pois, taitaa aseitten kalsketta ehotella "eemeli."

        Paradoksi ilmentää johdonmukaista päättelyä koskevaa taitoa - itse sana tulee käsitteestä paradigma - jonkinlainen toimintakaavio - vaikuttaa ihmisessä jonka hän on omaksunut. Oman persoonallisuuden jatkuva etsiminen estää ihmisen kehittymisen siksi, millainen ihminen perimmiltään todellisuudessa on.Pohdittaessa ns syväajattelussa tapahtuu muutos - kuinka tietoa voi saada, tiedon hankintatapa on lukeminen tai kysely,loppu hoituukin sitten itsestään.


        Kognitiivinen uskonto - en tiedä mitä se on - sillä jokainen näkee asiat omalla tavallaan, pyrkii havainnoimaan asiat objektiivisesti. Mielestäni uskonto - ideologia on arvojen ja eettisyyden näkökulma, hengellisyys on yksilöllistä joka liittyy omiin arvoihin ja arvomaailmaan. Uskonnossa - uskossa piilee yksilötasolla ristiriita, yritetään tieteellistää asiat. Toisaalta taas, ei kaikkea tarvitse todistaa, riittää uskon prosessin tuntemus, joka taas auttaa ymmärtämään asioita hyödyksi. Tiedon etsiminen on opiskelua, mittaa pyrkimystä mistä etsiä tietoa.

        Lopuksi olisi hyvä kunnioittaa sitä ihmistä joka meissä on, sillä jokaisessa on aina jotakin hyvää vaikka kuinka pahana jotakin pidämme.


      • paradoksiX
        susmor kirjoitti:

        mitäs se muuten tarkoittaa? Eemelikin taitaa olla paradoksi, onko sukupuoliharha?
        Nämä ne juuri paradokseja onkin, jotka ei tavallisella nikillään mielipiteitään esitä, tai eihän se uutta....valikoiden sanottavansa mukaan. Raukkamaista.
        No, onneksi lähenkin koko päiväksi pois, taitaa aseitten kalsketta ehotella "eemeli."

        Matemaatikotkaan eivät kysele mitä numerot ovat, mutta vakiintunut elämäntapa rauhoittaa peräänkuulutettua lakonisuutta.


      • Lorena*
        paradoksiX kirjoitti:

        Matemaatikotkaan eivät kysele mitä numerot ovat, mutta vakiintunut elämäntapa rauhoittaa peräänkuulutettua lakonisuutta.

        Voisiko ammentaa sieltä generaattorista, mistä, milloin ja miten numerot ovat syntyneet? Milloin ja missä maailmakolkassa käsite numeraalisista luvuista on saanut päivänvalon? Kyllä fyysikot ja matemaatikot omaavat tietoa arabialaisista ja roomalaisien lukujen synnystä.

        Toisaalta yleisesti käytössä ovat arabialaiset numerot myös roomalaisella numerojärjestelmällä on käyttöä. Arabialaiset ovat 1,2,3,4,jne. Roomalaiset taas ovat kirjaimia, I, V, X, L, C, D ja M, joita yhdistelemällä muodostuu numerosarja.


      • Jopsu 1
        Lorena* kirjoitti:

        Paradoksi ilmentää johdonmukaista päättelyä koskevaa taitoa - itse sana tulee käsitteestä paradigma - jonkinlainen toimintakaavio - vaikuttaa ihmisessä jonka hän on omaksunut. Oman persoonallisuuden jatkuva etsiminen estää ihmisen kehittymisen siksi, millainen ihminen perimmiltään todellisuudessa on.Pohdittaessa ns syväajattelussa tapahtuu muutos - kuinka tietoa voi saada, tiedon hankintatapa on lukeminen tai kysely,loppu hoituukin sitten itsestään.


        Kognitiivinen uskonto - en tiedä mitä se on - sillä jokainen näkee asiat omalla tavallaan, pyrkii havainnoimaan asiat objektiivisesti. Mielestäni uskonto - ideologia on arvojen ja eettisyyden näkökulma, hengellisyys on yksilöllistä joka liittyy omiin arvoihin ja arvomaailmaan. Uskonnossa - uskossa piilee yksilötasolla ristiriita, yritetään tieteellistää asiat. Toisaalta taas, ei kaikkea tarvitse todistaa, riittää uskon prosessin tuntemus, joka taas auttaa ymmärtämään asioita hyödyksi. Tiedon etsiminen on opiskelua, mittaa pyrkimystä mistä etsiä tietoa.

        Lopuksi olisi hyvä kunnioittaa sitä ihmistä joka meissä on, sillä jokaisessa on aina jotakin hyvää vaikka kuinka pahana jotakin pidämme.

        Usko, jos mikään , on yksilöllistä.

        Mika Waltari sanoi voivansa puhua kaikista asioista, myös seksuaalisuudesta, julkisesti,
        ainoastaan usko on asia, joka on intiimi, uskostaan hän ei mielellään puhu julkisesti.

        Siksi uskonsodat, niinhän meille suomalaisille kristinusko tuotiin 1100-luvulta alkaen,
        ovat äärimmäistä väkivaltaa.


      • ...
        Jopsu 1 kirjoitti:

        Usko, jos mikään , on yksilöllistä.

        Mika Waltari sanoi voivansa puhua kaikista asioista, myös seksuaalisuudesta, julkisesti,
        ainoastaan usko on asia, joka on intiimi, uskostaan hän ei mielellään puhu julkisesti.

        Siksi uskonsodat, niinhän meille suomalaisille kristinusko tuotiin 1100-luvulta alkaen,
        ovat äärimmäistä väkivaltaa.

        ...


      • Maalaismies*
        Jopsu n:o 1 kirjoitti:

        Tuo sanapari ei ole lause.
        Jos nyt kerran mietitään asioita syvällisesti, on lähtökohtaakin analysoitava.
        Minustakin sanapari on mahdoton, sisäiisesti ristiriitainen, paradoksi.

        Jeesusta vastassa olivat kirjanoppineet, jotka (niin voi sanoa) edustivat kognitiivista näkemystä uskon asioista. He olivat älyllisesti määritelleet kaikki uskon elämään liittyvät kysymykset. Näin käsitän avaajan tarkoittaneen.


      • 14+1
        Maalaismies* kirjoitti:

        Jeesusta vastassa olivat kirjanoppineet, jotka (niin voi sanoa) edustivat kognitiivista näkemystä uskon asioista. He olivat älyllisesti määritelleet kaikki uskon elämään liittyvät kysymykset. Näin käsitän avaajan tarkoittaneen.

        merkitsee tunnetta, tunneperäistä vakaumusta jostakin, melkein samaa kuin luulo.
        Sitä on vaikea muuttaa.
        Sen kanssa ei paljon ole tekemistä kognitiivisyydellä.

        Jeesus oli suuri opettaja, rakkauden ilosanoman airut.


      • usko..
        14+1 kirjoitti:

        merkitsee tunnetta, tunneperäistä vakaumusta jostakin, melkein samaa kuin luulo.
        Sitä on vaikea muuttaa.
        Sen kanssa ei paljon ole tekemistä kognitiivisyydellä.

        Jeesus oli suuri opettaja, rakkauden ilosanoman airut.

        Usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.” (Hepr.11:1).

        Luulo on ihan eri asia, ei luulojen varassa voi uskoa . Ojentautuminen on myös uskon tuntomerkki. Syntien tunnustaminen ja parannuksen teko.

        Jeesus julisti lähimmäisenrakkautta, anteeksiantamusta ja sovitti ristin kuolemalla mailman synnit. Mutta usko siihen kaikkeen on valinnan asia. Jeesus sanoi, että löytäneekö toisen kerran hänen tänne tullessaan uskoa maan päältä.


      • 18+6
        14+1 kirjoitti:

        merkitsee tunnetta, tunneperäistä vakaumusta jostakin, melkein samaa kuin luulo.
        Sitä on vaikea muuttaa.
        Sen kanssa ei paljon ole tekemistä kognitiivisyydellä.

        Jeesus oli suuri opettaja, rakkauden ilosanoman airut.

        käski kääntämään toisenkin posken lyötäväksi, jos joku lyö.

        Kunka moni meistä noudattaa Jeesuksen opettamia käytöstapoja?

        Entä anteeksianto lyönnin jälkeen?


      • 4+13=17
        18+6 kirjoitti:

        käski kääntämään toisenkin posken lyötäväksi, jos joku lyö.

        Kunka moni meistä noudattaa Jeesuksen opettamia käytöstapoja?

        Entä anteeksianto lyönnin jälkeen?

        aloitteentekijöistä on saanut tuta ilkeilyä ja loukkaavia kommentteja. Joskus on pinna palanut ja tullut vastattua kipakasti, mutta anteeksi on annettu, eihän täällä muuten jatkaisikaan.Onneksi en ole pitkävihainen luonteeltani.


      • Vapaaehtoistöissä
        usko.. kirjoitti:

        Usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.” (Hepr.11:1).

        Luulo on ihan eri asia, ei luulojen varassa voi uskoa . Ojentautuminen on myös uskon tuntomerkki. Syntien tunnustaminen ja parannuksen teko.

        Jeesus julisti lähimmäisenrakkautta, anteeksiantamusta ja sovitti ristin kuolemalla mailman synnit. Mutta usko siihen kaikkeen on valinnan asia. Jeesus sanoi, että löytäneekö toisen kerran hänen tänne tullessaan uskoa maan päältä.

        pyysi tänään saada istua vähän aikaa paikassa, jossa oli vapaaehtoistyössä.
        Hän puhui Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta ja sanoi, ellei joku sitä usko, joutuu helvettiin.
        Hän puhui myös sodista ja siitä, että Jumala johtaa kansat toisiaan vastaan, sillä
        hän on niin kiivas Jumala, että hän rankaisee synneistä ihmisiä.

        Välillä mies puhui menestyksestään ja korkeasta koulutuksestaan, tartuin siihen
        kuin pelastusrenkaaseen, ja puhutin miestä pitkään, tytärkin oli pitkälle kouluttautunut
        ja vielä erikoistunutkin.

        Mutta sitten hän taas pääsi lempiaiheeseensa, syntisten helvettiin joutumiseen.
        Sitä sitten kesti melko pitkään.

        Kun menin muihin aiheisiin ja naurahdin kevyesti, hän selvästi paheksui sitä,
        ei tosin sanonut mitään, mutta ilmeensä paljasti. Hän sitten lähti siitä.

        Tuo fundamentalistinen usko on vihan kanava aivan selvästi.
        Purkamaton viha ihmisiä kohtaan siinä puhuu.

        Minua ei sellainen enää haittaa, osaan asettua sellaisen tavoittamattomiin.
        Sääliksi käy ukkoparkaa.


      • Maalaismies* kirjoitti:

        Jeesusta vastassa olivat kirjanoppineet, jotka (niin voi sanoa) edustivat kognitiivista näkemystä uskon asioista. He olivat älyllisesti määritelleet kaikki uskon elämään liittyvät kysymykset. Näin käsitän avaajan tarkoittaneen.

        Entä juutalaiset? Ainakin osa heistä katsoo, että Jeesus oli kyllä suuri opettaja, mutta ei Jumalan poika. Kuinka voisikaan olla. Voisiko luonnonlaeilla olla "poikaa", Jumalanpoikaa?
        Luonnonlakien muovaama kehitystapahtuma; että arkkibakteeritasolta elämä kehittyi käsittämättömän pitkän aikajakson kuluessa aina kehittyneempään suuntaan.
        Kutsuvat sitä evoluutioksi.


      • 4+19
        4+13=17 kirjoitti:

        aloitteentekijöistä on saanut tuta ilkeilyä ja loukkaavia kommentteja. Joskus on pinna palanut ja tullut vastattua kipakasti, mutta anteeksi on annettu, eihän täällä muuten jatkaisikaan.Onneksi en ole pitkävihainen luonteeltani.

        Joskus tulee täälläkin enemmän kirjoiteltua, sitten taas mennään muualla.

        Nyt ovat jo kutsut naisten golf-illanviettoon kulkeneet, väylät avautuvat,
        aurinko hellii ja näkymät ovat pelkkää silmäniloa.
        Surut vähitellen vähentyvät, tarkoitan oikeita suruja, menetyksen aiheuttamia.

        Kyllä tämä kohta taas iloksi muuttuu.

        Itse asiassa tänään jo nautin pyöräilystä putsatuilla teillä tosi paljon.
        Pyöräily on parempaa kuin autoilu.


      • opetuksiin
        4+13=17 kirjoitti:

        aloitteentekijöistä on saanut tuta ilkeilyä ja loukkaavia kommentteja. Joskus on pinna palanut ja tullut vastattua kipakasti, mutta anteeksi on annettu, eihän täällä muuten jatkaisikaan.Onneksi en ole pitkävihainen luonteeltani.

        kuuluu myös että näkee rikan toisen silmässä, muttei malkaa omassaan.
        Aktiiviset aloitteen tekijät osaavat myös loukkaamisen "taidon". On paljon miellyttäviä kirjoittajia jotka eivät tee juuri aloituksia, mutta tukevat palstaa itsestään numeroa tekemättä.


      • 18+15
        Vapaaehtoistöissä kirjoitti:

        pyysi tänään saada istua vähän aikaa paikassa, jossa oli vapaaehtoistyössä.
        Hän puhui Jeesuksen ristiinnaulitsemisesta ja sanoi, ellei joku sitä usko, joutuu helvettiin.
        Hän puhui myös sodista ja siitä, että Jumala johtaa kansat toisiaan vastaan, sillä
        hän on niin kiivas Jumala, että hän rankaisee synneistä ihmisiä.

        Välillä mies puhui menestyksestään ja korkeasta koulutuksestaan, tartuin siihen
        kuin pelastusrenkaaseen, ja puhutin miestä pitkään, tytärkin oli pitkälle kouluttautunut
        ja vielä erikoistunutkin.

        Mutta sitten hän taas pääsi lempiaiheeseensa, syntisten helvettiin joutumiseen.
        Sitä sitten kesti melko pitkään.

        Kun menin muihin aiheisiin ja naurahdin kevyesti, hän selvästi paheksui sitä,
        ei tosin sanonut mitään, mutta ilmeensä paljasti. Hän sitten lähti siitä.

        Tuo fundamentalistinen usko on vihan kanava aivan selvästi.
        Purkamaton viha ihmisiä kohtaan siinä puhuu.

        Minua ei sellainen enää haittaa, osaan asettua sellaisen tavoittamattomiin.
        Sääliksi käy ukkoparkaa.

        Loppu-n jää näköjään helposti pois.

        Niin tuolle miehelle en omasta vakaumuksestani puhunut mitään,
        hän kertoi naapuristaan, miehestä, joka ihan tahallaan ärsyttää häntä
        sanomalla, ettei mitään elämää ole kuoleman jälkeen.

        Kovasti oli tuohduksissaan.

        En osannut häntä lohduttaa, säilytin oman iloisen oloni.


      • voivat vahingoittaa
        18+15 kirjoitti:

        Loppu-n jää näköjään helposti pois.

        Niin tuolle miehelle en omasta vakaumuksestani puhunut mitään,
        hän kertoi naapuristaan, miehestä, joka ihan tahallaan ärsyttää häntä
        sanomalla, ettei mitään elämää ole kuoleman jälkeen.

        Kovasti oli tuohduksissaan.

        En osannut häntä lohduttaa, säilytin oman iloisen oloni.

        pahastikin jonkun haavoittuvassa tilassa olevan ihmisen mieltä.

        Siinä vihaa puretaan muka "hyväksyttävällä" tavalla, otetaan usko aseeksi.

        Tarkoitus on pelotella ja vahingoittaa, ehkä hän on jokin koulukiusattu
        tai kotikiusattu.


      • Maalaismies*
        capt.cöpenick kirjoitti:

        Entä juutalaiset? Ainakin osa heistä katsoo, että Jeesus oli kyllä suuri opettaja, mutta ei Jumalan poika. Kuinka voisikaan olla. Voisiko luonnonlaeilla olla "poikaa", Jumalanpoikaa?
        Luonnonlakien muovaama kehitystapahtuma; että arkkibakteeritasolta elämä kehittyi käsittämättömän pitkän aikajakson kuluessa aina kehittyneempään suuntaan.
        Kutsuvat sitä evoluutioksi.

        Uskovaiset ovat iso ryhmä missä valtiossa hyvänsä. Valtaa pitävien on huomioitava heidän toiveensa. Saadakseen läpi kaikkia kansalaisiaan koskevan terveysvakuutuksen Obaman oli tingittävä käsityksistään abortista. Uskonnoilla käydään kauppaa, selvä se.

        Olen lukenut sellaisen teorian Jeesuksen ilmestymisestä juutalaisten uskontokäsitykseen, että sillä haluttiin vaikuttaa isän ja pojan asemaan maallisen vallan käytössä. Vanhat patriarkat haluttiin työntää taustalle ja saada pojat eturiviin.

        Jeesus keksittiin esimerkiksi. Eipä silti, kyllä Jeesus viisaita puhui ja teki.


      • etsintää
        Maalaismies* kirjoitti:

        Uskovaiset ovat iso ryhmä missä valtiossa hyvänsä. Valtaa pitävien on huomioitava heidän toiveensa. Saadakseen läpi kaikkia kansalaisiaan koskevan terveysvakuutuksen Obaman oli tingittävä käsityksistään abortista. Uskonnoilla käydään kauppaa, selvä se.

        Olen lukenut sellaisen teorian Jeesuksen ilmestymisestä juutalaisten uskontokäsitykseen, että sillä haluttiin vaikuttaa isän ja pojan asemaan maallisen vallan käytössä. Vanhat patriarkat haluttiin työntää taustalle ja saada pojat eturiviin.

        Jeesus keksittiin esimerkiksi. Eipä silti, kyllä Jeesus viisaita puhui ja teki.

        Etsit selvästi perimmäistä totuutta tässä asiassa. Niin kauan kuin on elämää, on mahdollista vastaan ottaa sovitus. Mutta niinhän Jeesus sanoi, että usko sovitukseen on liian yksinkertainen , kovin moni ei katso tarvitsevansa sitä.
        Vuorisaarnasta

        »Autuaita ovat hengessään köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta.
        Autuaita murheelliset: he saavat lohdutuksen.
        Autuaita kärsivälliset: he perivät maan.
        Autuaita ne, joilla on vanhurskauden nälkä ja jano: heidät ravitaan.

        Autuaita puhdassydämiset: he saavat nähdä Jumalan.
        Autuaita rauhantekijät: he saavat Jumalan lapsen nimen.
        Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden vuoksi vainotaan: heidän on taivasten valtakunta. Autuaita olette te, kun teitä minun tähteni herjataan ja vainotaan ja kun teistä valheellisesti puhutaan kaikkea pahaa. Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä palkka, jonka te taivaissa saatte, on suuri. Niinhän vainottiin profeettojakin, jotka elivät ennen teitä.»


      • CCCCCCCCCCCCCCCCCCCC
        etsintää kirjoitti:

        Etsit selvästi perimmäistä totuutta tässä asiassa. Niin kauan kuin on elämää, on mahdollista vastaan ottaa sovitus. Mutta niinhän Jeesus sanoi, että usko sovitukseen on liian yksinkertainen , kovin moni ei katso tarvitsevansa sitä.
        Vuorisaarnasta

        »Autuaita ovat hengessään köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta.
        Autuaita murheelliset: he saavat lohdutuksen.
        Autuaita kärsivälliset: he perivät maan.
        Autuaita ne, joilla on vanhurskauden nälkä ja jano: heidät ravitaan.

        Autuaita puhdassydämiset: he saavat nähdä Jumalan.
        Autuaita rauhantekijät: he saavat Jumalan lapsen nimen.
        Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden vuoksi vainotaan: heidän on taivasten valtakunta. Autuaita olette te, kun teitä minun tähteni herjataan ja vainotaan ja kun teistä valheellisesti puhutaan kaikkea pahaa. Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä palkka, jonka te taivaissa saatte, on suuri. Niinhän vainottiin profeettojakin, jotka elivät ennen teitä.»

        ei taiiä itekkää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      136
      1593
    2. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1182
    3. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      101
      1180
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      80
      1064
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      188
      882
    6. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      799
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      90
      774
    8. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      78
      772
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      73
      704
    10. Naantalissa kohahtaa

      Yli 4 vuotta puhelimeen, tietokoneelle murtautumista sekä Whatsapp urkintaa Naantalissa hakkeritiimin jäseniä
      Naantali
      136
      665
    Aihe